اسرائیل در جنوب لبنان دنبال چیست؟

  4021127011

افزایش قابل توجه حملات ممکن است نشان دهنده این باشد که اسرائیل در حال تشدید کارزار به زعم خود پاکسازی جنوب است تا آنجا را برای لبنانی ها غیر قابل سکونت سازد.

فرارو نوشت: حملات اسرائیل به جنوب لبنان در روزهای اخیر تشدید شده و روز چهارشنبه به اوج خود رسید روزی که هر دو طرف تلفاتی را به یکدیگر وارد ساختند. صبح چهارشنبه در جریان حمله راکتی حزب الله به پایگاهی در صفد یک سرباز اسرائیلی کشته و هشت نفر زخمی شدند. اسرائیل با یک دور حملات به روستاهای جنوب لبنان از جمله اقلیم التفاح، عدشیت الشقیف و لبونه پاسخ داد. این حملات جدید نیستند، اما تشدید آن به دنبال تلاش‌های دیپلمات‌های بین المللی به منظور پایان دادن به درگیری در سراسر مرز لبنان و اسرائیل صورت می‌گیرد. رژیم اسرائیل از ۸ اکتبر که حزب الله در همبستگی با حماس حملات خود را به اسرائیل آغاز کرد به بخش زیادی از مرز ۱۲۰ کیلومتری که به خط آبی نیز معروف است از طریق هوایی و هم چنین توپخانه‌ای حمله کرده است. بیش از ۲۴۰ نفر از جمله حداقل ۲۲ غیرنظامی در جریان آن حملات جان شان را از دست داده اند. قاسم قصیر مفسر لبنانی نزدیک به حزب الله به الجزیره می‌گوید: اسرائیل علاوه بر هدف قرار دادن رزمندگان حزب الله، غیرنظامیان، اصحاب رسانه و روستاها را نیز هدف قرار می‌دهد. اسرائیل قصد دارد جنوب لبنان را از غیر نظامیان خالی کند.

جنایات جنگی علیه مردم جنوب لبنان

به گزارش فرارو، تحلیلگران به الجزیره می‌گویند سابقه رفتار اسرائیل در درگیری‌ها نشان دهنده تلاش آن رژیم برای غیرقابل سکونت ساختن جنوب لبنان برای غیرنظامیان به منظور ایجاد یک منطقه حائل امنیتی است. سازمان‌های حقوق بشر می‌گویند که این حملات علیه غیرنظامیان مصداق جنایت حنگی هستند.

رمزی کیس عضو سازمان دیده بان حقوق بشر مستقر در بیروت می‌گوید: طبق گزارش‌ها طی هفته گذشته غیرنظامیان در لبنان در حداقل چهار حمله جداگانه اسرائیل در جنوب لبنان کشته شده اند. این به دنبال گزارش‌های چندین سازمان حقوق بشری است که نشان می‌دهد اسرائیل حملات غیر قانونی را در لبنان انجام داده از جمله از طریق حملات ظاهرا بدون تفکیک قائل شدن بین نظامیان و غیر نظامیان و به صورت عمدی علیه غیر نظامیان که به جنایات جنگی تبدیل می‌شود.

حمله توپخانه‌ای اسرائیل به حوله یک روستای لبنانی در مرز در روز شنبه پس از اصابت گلوله‌ها در نزدیکی یک مسجد یک افسر امنیتی لبنان و یک کارگر غیرنظامی نانوایی را از پای در آورد و تعدادی دیگر از جمله کودکان را مجروح ساخت. یک منبع آگاه گفته که آن حملات با شلیک پهپادی برای مورد آزار و اذیت یا کشتن اولین پاسخ دهندگان انجام شد.

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت از هشتم اکتبر تاکنون بیش از ۸۷ هزار نفر از جنوب لبنان آواره شده اند. آنانی که مانده اند افراد مسن یا افرادی فقیرتر از آن هستند که توانایی پرداخت اجاره بها در مناطق دیگر را داشته باشند. آنان که می‌توانند در ۱۸ پناهگاه لبنان برای افراد آواره باقی بمانند به آن مناطق رفته اند و سایرین با دوستان و خانواده خود زندگی شان را سپری می‌کنند. یک مرد ۵۳ ساله اهل شهر جنوبی خیام که خواسته نام اش فاش نشود با توصیف صدای بی وقفه پهپادهای جاسوسی و جنگنده‌های اسرائیلی به الجزیره می‌گوید: برخی روزها شدت بمباران بسیار قوی است بنابراین من نمی‌توانم به خانه بازگردم.

چگونه یک منطقه حائل ایجاد می‌شود

ندیم حوری رئیس سابق دفتر دیده بان حقوق بشر در بیروت و مدیر اجرایی فعلی ابتکار عمل اصلاحات عربی در پاریس می‌گوید: زمانی که به سمت جنوب رانندگی می‌کنید بسیار شگفت انگیز است. در طرف لبنانی زمین کاملا بایر است در حالی که در طرف اسرائیلی نشین آنان تا آخرین اینچ قبل از مرز را به کشت محصول پرداخته اند. اسرائیلی‌ها کاشت محصول برای لبنانی‌ها را تقریبا ناممکن ساخته اند.

اسرائیل در سال ۱۹۸۲ به لبنان حمله کرد و غرب بیروت را محاصره نمود سپس آن کشور را از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ اشغال کرده بود. در سال ۲۰۰۶ میلادی حزب الله و اسرائیل در یک درگیری یک ماهه با یکدیگر روبرو شدند. خسارت به زیرساخت‌های لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار بود، زیرا اسرائیل دکترین ضاحیه را به کار گرفت که هدف آن تحت فشار قرار دادن مخالفان خود از طریق تسطیح زیرساخت‌های غیر نظامی بود. براساس گزارش دیده بان حقوق بشردر سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی با عنوان چرا آنان کشته شدند: تلفات غیر نظامی در لبنان در طول جنگ ۲۰۰۶ میلادی اسرائیل بمباران گسترده جنوب لبنان را انجام داد به نحوی که بین اهداف نظامی و غیر نظامیان تبعیض قائل نشد. در ادامه آن گزارش آمده است: مهمات خوشه‌ای ارتش اسرائیل بخش‌های وسیعی از جنوب لبنان را مورد اصابت قرار داد به ویژه در سه روز آخر درگیری که هر دو طرف می‌دانستند که حل و فصل قریب الوقوع است.

حوری که نویسنده آن گزارش بود می‌گوید الگوهای خاصی در جریان درگیری‌های سال ۲۰۰۶ پدیدار شد که نشان می‌دهد اسرائیل چگونه امروز به جنوب لبنان نزدیک می‌شود. او می‌گوید: در آن زمان همه می‌دانستند که جنگ تمام شده است. اسرائیلی‌ها جنوب لبنان را پر از زباله کردند تا از بازگشت زندگی عادی به جنوب جلوگیری کنند.

حوری می‌گوید: اسرائیلی‌ها ساختمان‌هایی را که می‌دانستند خالی هستند را بمباران می‌کنند فقط به این بهانه که اعضای حزب الله در آنجا زندگی می‌کنند. این در حالیست که اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند که با آغاز جنگ این جنگجویان دیگر در آنجا زندگی نمی‌کنند، اما از آن به عنوان بهانه‌ای برای بمباران کل ساختمان استفاده می‌کنند.

چرا خانه‌هایی را هدف قرار می‌دهند که هیچ کس داخل آن نیست؟

برخی از آسیب‌ها در جنوب لبنان مانند اقتصاد ویران شده، اثرات بلند مدتی خواهد داشت. بسیاری از خانواده‌ها برای محافظت از فرزندان خود در برابر آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از انفجارها مناطق جنوبی لبنان را ترک کرده اند. برخی از افرادی که در جوامع محلی باقی مانده اند نگران هستند که برخی از آنان که مناطق محل سکونت شان ترک کرده اند هرگز به جنوب باز نگردند.

به گفته عفو بین الملل اسرائیل از مهمات فسفر سفید در جنوب لبنان استفاده کرده که نقض قوانین بشر دوستانه بین المللی است، زیرا این مهمات می‌تواند باعث بروز آسیب‌های تنفسی، نارسایی اندام‌ها و سایر صدمات وحشتناک و تغییر دهنده زندگی از جمله سوختگی‌هایی شود که درمان آن بسیار دشوار است و اثر آن صرفا با آب برطرف نمی‌شود. فسفر هم چنین به محصولات زراعی آسیب می‌رساند و درختان را از بین می‌برد. جنوب لبنان غنی از زیتون است و دو بخش جنوبی لبنان بیش از یک سوم روغن زیتون کل آن کشور را تامین می‌کند. با این وجود، فصل کنونی برداشت زیتون توسط جنگ ویران شده است و برخی از کشاورزان در حال برداشت در شب برای جلوگیری از مواجهه با بمباران اسرائیل هستند در حالی که برخی دیگر به طور کامل آنجا را ترک کرده اند. بسیاری از افراد باقی مانده نیز به فکر مهاجرت هستند. حوری می‌گوید: اسرائیل می‌خواهد آن ناحیه تبدیل به منطقه حائل شود منطقه‌ای حائل نه صرفا برای عقب راندن جنگجویان بلکه برای عقب راندن مردم غیر نظامی. هدف اسرائیل غیر قابل سکونت کردن و غیر قابل کشت ساختن آن مناطق است.

با افزایش حملات غیرنظامیان جنوب لبنان به این فکر می‌افتند که آیا خانه یا خانواده آنان ممکن است هدف بعدی حملات اسرائیل باشند. یک مرد ۵۳ اهل خیام که به عنوان راننده کار می‌کند، اما برای گذران زندگی نیاز به حمایت بیش‌تر از سوی فرزندان اش دارد می‌گوید اسرائیلی‌ها اخیرا محل سکونت او را بمباران کردند. او می‌افزاید: این یک منطقه غیرنظامی است. همه به غیر از برخی افراد مسن یا افرادی که پولی برای اجاره در جای دیگر ندارند از اینجا رفته اند. اسرائیلی‌ها ساختمان‌های غیر نظامی را ویران می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین