آیا به پیچ تاریخی نظام بین‌الملل رسیده‌ایم؟!

  4021004122 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وقتی جنگ و درگیری در نظام بین الملل زیاد می شود، این بدان معناست که قدرت هژمونیکِ نظم مستقر که در شرایط کنونی دولت آمریکا است، دیگر از توانایی های سابق خود جهت مهار درگیری ها برخوردار نیست و نمی تواند با اتکا به ابزارهای نهادی و سازمانی، قدرت نرم، و البته قدرت سخت خود، جلوی اوج گیری درگیری‌هایی که به هیچ عنوان به نفع آن نیستند را بگیرد.

آیا به پیچ تاریخی نظام بین‌الملل رسیده‌ایم؟!

به گزارش الف؛ یکی از مشهورترین کتاب هایی که در حوزه روابط بین الملل، با محوریت سیاستِ قدرت های بزرگ و نسبت آن ها با نظام‌ بین‌الملل در دوره های مختلف تاریخی نوشته شده، کتاب "ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ" نوشته "پل کندی"، اندیشمند انگلیسی عرصه روابط بین‌الملل است. 

کندی در کتاب خود با اشاره به دوره های تاریخی مختلف، توضیح می دهد که چگونه قدرت های جدید به بازیگران غالب در عرصه نظام بین الملل تبدیل شده اند(و قدرت های سابق را کنار زده اند) و سازوکارهای مطلوب و مد نظر خود را از منظر یک کنشگر هژمونیک مستقر کرده و سپس در یک چرخه تاریخی، به تدریج دچار زوال شده و قدرت های جدید ظهور پیدا کرده اند و نظم های جدید بین المللی حاکم شده اند. 

از این رو، شماری از اندیشمندان عرصه روابط‌بین‌الملل در اقصی نقاط جهان به طور خاص بر این مساله تاکید دارند که جهان و یا بهتر بگویم نظام بین‌المللی دنیا نیز اکنون در آستانه پیچ تاریخی گذار از نظم جهانی غربگرا، به یک نظم جهانی متکثر‌تر و چند‌قطبی است. نظم جهانی که دیگر آمریکا در آن از قدرت هژمونیک برخوردار نیست و بازیگران نوظهور در سطوح منطقه ای و بین المللی، حرف های زیادی برای گفتن و شکل دهی به واقعیت های نظام بین الملل دارند.

در این راستا، افرادی نظیر پروفسور "جان میرشایمر" استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگوی آمریکا بر این باورند که جنگ اوکراین و به تازگی جنگ غزه، از جمله منازعاتی هستند که بایستی آن ها را ورای درگیری های صِرف دو طرف درگیری در نظر گرفت و در نوع خود، بازتاب دهنده وقوع تحولات تازه در عرصه نظام بین الملل هستند و تبعات و پیامدهای بسیار گسترده ای را در بر می گیرند. 

از منظر میرشایمر، قدرت های منطقه ای و بین المللیِ نوظهور در جهان، اوج گیری و خیزش بزرگ خود را از محیط پیرامونیشان آغاز می کنند و این معادله در قالب جنگ های اوکراین و غزه و البته تشدید تنش‌ها در محیط پیرامونی چین به ویژه با محوریت دریای چین جنوبی و البته مساله تایوان، به خوبی قابل مشاهده است. با این همه، به طور خاص توجه به 2 نکته، این پالس و پیام مهم را به ما می رساند که جهان کنونی در آستانه پیچ تاریخی خود و ظهور یک نظام بین‌المللی جدید است.

اولا، وقتی جنگ و درگیری درقالب نظام بین الملل زیاد می شود، این بدان معناست که قدرت هژمونیک نظم مستقر که در شرایط کنونی دولت آمریکا است، دیگر از توانایی های سابق خود جهت مهار درگیری ها برخوردار نیست و نمی تواند با اتکا به ابزارهای نهادی و سازمانی، قدرت نرم، و البته قدرت سخت خود، جلوی اوج‌گیری درگیریهایی که به هیچ عنوان به نفع آن نیستند را بگیرد. 

توجه داشته باشیم که هراس از قدرت برتر و هژمونیک نظام بین الملل، مولفه ای کلیدی در دوره های زمانی مختلف نظام های بین المللی حاکم بر جهان بوده و وقتی کنشگران نوظهور با تشدید منازعات و درگیریها، اعتراض خود را به مناسبات ناعادلانه نظم بین المللی مستقر نشان می دهند، این یعنی قدرت غالب نظام بین الملل، به شدت دچار ضعف شده و کنترل امور را از دست داده است. در این رابطه، جالب است که مثلا در مورد جنگ اوکراین می بینیم که بسیاری از تحلیل هایی که به تازگی ارائه می شوند، به صراحت تاکید دارند که آینده این جنگ، آن چیزی نخواهد بود که دولت آمریکا و متحدان غربی آن  انتظارش را داشتند. 

موضوعی که "ینس استولنبرگ" دبیر کل ناتو نیز اخیرا به صراحت به آن اشاره داشت و تاکید کرد که غرب باید خود را آماده سناریوهای نامطلوب در قالب جنگ اوکراین کند. در مورد جنگ غزه نیز به تازگی شاهد بودیم که آمریکایی ها با کلی جنجال و هیاهو از تشکیل یک ائتلاف بین المللی در دریای سرخ جهت مقابله با اقدامات حوثی‌های یمنی در هدف قرار دادن کشتی های رژیم صهیونیستی و یا آن هایی که به مقصد اراضی اشغالی در حرکت هستند خبر دادند اما در میدان عمل، حتی هم پیمانان غربی آمریکا نیز به این مساله اشاره کردند که برنامه ای برای حضور در ائتلاف دریایی آمریکا ندارند و ماموریت های خود را به صورت مستقل انجام می دهند. 

از این رو، از هر منظر که به معادلات جاری در قالب نظام بین الملل بنگریم، قدرت فائقه و برتر آن یعنی آمریکا تضعیف شده و در نقطه مقابل، طیف‌های متنوعی از قدرت های منطقه ای و بین المللیِ معترض به نظام بین الملل غربگرا و یا بهتر بگوییم آمریکایی، قدرت‌گیری قابل توجهی داشته اند. 

نکته دوم اینکه قدرت های غربی و به طور خاص دولت آمریکا، اکنون با چالش های گسترده و عمیقی در حوزه داخلی خود رو به رو هستند. اگر از ایجاد شکاف های جدی در اقتصاد آمریکا و اروپا که نمودهای عینی خود را پس از پاندمی کرونا و اوج گیری جنگ اوکراین به نمایش گذاشته بگذریم، روند تحولات سال های اخیر به وضوح نشان می دهد که قدرت های غربی دیگر همچون گذشته کنترل جریان ارائه روایت های مختلف در مورد تحولات روزِ بین المللی را ندارند و عملا ناتوان از این مساله هستند که همچون گذشته، روایت های غالب را در مورد مسائل بین المللی، به خوردِ افکار عمومی بین المللی بدهند. 

معادله ای که در مورد جنگ های اوکراین و البته غزه به وضوح قابل مشاهده است و البته که اعتراضات گسترده افکار عمومی در اقصی نقاط جهان و به ویژه در کشورهای غربی را به همراه داشته است. جدای از این ها، کلان‌گفتمان غربی ها جهت حکمرانی بین المللی نیز شکاف ها و تضادهای خود را به خوبی جلوی چشم افکار عمومی جهان به نمایش گذاشته و همین مساله سبب شده تا تصویر آرمانشهر گونه ای که جهان غرب چندین دهه است از خود به جهانیان ارائه می کند، با چالش های جدی رو به رو شود. 

از این رو، نظام بین الملل غربگرا و به طور کلی جهان بینی غربی، از حیث فکری و گفتمانی نیز با چالش های جدی رو به رو شده و اینطور به نظر نمی رسد که بتواند به این راحتی، خود را ترمیم کند. موضوعی که ظهور چشم‌اندازهای تازه در مورد آینده نظام بین الملل را تقویت می کند و نوید می دهد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۳۳۴۴۷۰۰:۲۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۵
هر پیچی که توی این‌مملکت باشه و پیچ تاریخی باشه پشتش برای مردم فلاکت است.
محسن از ایران۳۳۳۳۷۴۸۰۹:۵۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۵
لطفا جمع نبند - اگر شما احساس بدبختی میکنی دلیل این نیست که همه بدبختند
ناشناس۳۳۳۴۰۳۷۱۲:۵۱:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۵
فقط یک دلیل برای احساس خوشبختی جوانان این کشور بیارید. درآمد دارن؟ شادی دارن؟ امید دارن؟
ناشناس۳۳۳۴۰۸۳۱۳:۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۵
همین که مثل مردم اوکراین و فلسطین درگیر جنگ و زیر بمب و موشک نیستیم جای خوشبختی است.
ناشناس۳۳۳۴۱۱۳۱۳:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۵
بهانه گیری های بچه گانه
ناشناس۳۳۳۴۱۱۴۱۳:۴۹:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۵
آیا تاکنون نظامی در دنیا دیده اید که فقط با شعارو ایده پردازی بتواند برای ملت خود. رفاه تامین کند
ناشناس۳۳۳۳۴۵۲۰۰:۲۸:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۵
سازمان ملل بی ملل چرا برای پایان دادن به نسل کشی مردم مظلوم فلسطین هیچ اقدامی نمی کند ؟!
ناشناس۳۳۳۳۷۰۱۰۹:۲۰:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۵
از زمان حمله روسیه بیش از صد هزار نفر در اکراین به دست روسیه کشته شدن. چطوره که دو سال گذشته چشمتون رو بسته بودید اما الان نگران شدید؟
ناشناس۳۳۳۳۸۷۳۱۱:۰۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۵
تمام مردم دنیا از مردم مظلوم فلسطین حمایت می کنند اما از مردم اوکراین هیچکس حمایت نمی کند.
ناشناس۳۳۳۴۰۴۰۱۲:۵۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۵
مردم دنیا یا اعراب ساکن غرب؟ در ضمن چرا در چین عزیزتان هیچ کس اجازه حمایت از فلسطین رو نداره؟
ناشناس۳۳۳۴۲۰۶۱۴:۵۴:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
مردم ژاپن و تایلند و چین و کره و اندونزی و مالزی بهمراه سایر ملت ها از مردم مظلوم فلسطین حمایت کردند.
ناشناس۳۳۳۳۸۷۷۱۱:۰۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵
مردم اوکراین چوب رای دادن به یک دلقک را می خورند که از سیاست چیزی نمی داند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۳۳۳۴۰۴۱۱۲:۵۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۵
مردم غزه چوب چی رو می خورن؟
ناشناس۳۳۳۴۲۰۹۱۴:۵۶:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵
مردم غزه تاوان خیانت برخی حکام عرب منطقه را می دهند.
ناشناس۳۳۳۳۹۰۷۱۱:۳۲:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵
از خودشان بپرس که به خاطر غرب بیخ گوش یک قدرت بازیگوشی نکنند
ناشناس۳۳۳۴۱۰۴۱۳:۴۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۵
فکر میکنید این سیاست فقط مختص اوکراین است
ناشناس۳۳۳۴۴۳۸۲۰:۰۸:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵
فقط این نیست توافق امنیتی را هم زدن زیرش
ارادتمند اصغر !۳۳۳۳۴۵۷۰۰:۳۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵
اين حقير فقير معتقد است كه هر كشوري زير بنايش قانون باشد و بر طبق قانون اداره شود ، و همه و همه تابع قانون باشند آن كشور حالا حالاها هست ! و گمان نكنم خطري اورا تهديد كند ! ... بي قانوني دشمن قسم خورده هر مُلك و ملتي است !
ناشناس۳۳۳۳۸۶۳۱۱:۰۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۵
متاسفانه قانون جهانی به آمریکا حق داده که قطعنامه‌های آتش‌بس در غزه را وتو کند و مردم جهان این قانون را تحمل نخواهند کرد!
ناشناس۳۳۳۴۱۲۲۱۳:۵۳:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۵
تمام فعالیت های قدرت های شرق و غرب برای فروش اسلحه است بهتر است در سه سال گذشته سهام سازندگان اسلحه غربی و شرقی را ببینید و مالکان آن ها را هم ببینید کدام سیاستمداران هستند مهم اینست که کشورها بدام بحرانسازی آنها نیفتند
ناشناس۳۳۳۳۸۷۱۱۱:۰۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۵
فرض شما دو قسمت دارد: قانون باشد همه تابع قانون باشند تعداد کشته‌های شهروندان آمریکا با اسلحه نشون می‌ده که چقدر تابع قانون هستند!
ناشناس۳۳۳۴۰۴۷۱۲:۵۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۵
در دست شهروندان آمریکا بیش از 200 میلیون اسلحه است. به غیر از اسلحه نظامی ها و پلیس ها. یعنی به ازای هر 3 آمریکایی دو اسلحه در دست مردم است.
ناشناس۳۳۳۴۱۱۷۱۳:۵۰:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۵
باز حقیر خوب است الان ۶۸ درصد مردم فقیر و یا در حال فقیر شدن هستند
مخلص شما اصغر !۳۳۳۳۴۶۳۰۰:۴۳:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۵
به نظر حقير آنچه كه در متن مقاله آمده بيشتر در مورد روسيه صدق ميكنه تا مثلاً غرب !! روسيه ( شوروي ) يك بار دچار زوال شده ، و غير از پايه نظامي ، روسيه پايه هاي قوي و استواري ندارد ! ... ببخشيد ! بنده به اندازه سوادم چند كلمه عرض كردم !
ناشناس۳۳۳۳۷۵۴۱۰:۰۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
عزیزم روسیه فعلی هژمونی جهانی درست نکرده بوده که بخواهد از دست بدهد!!
ناشناس۳۳۳۴۱۰۷۱۳:۴۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۵
پس چرا برخی کشورها بدنبال ساختن هژمونی فرضی محال هستند
ناشناس۳۳۳۳۴۷۴۰۱:۰۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۵
فکر نکنم حتی خود چینی ها و روسها تمایل داشته باشند حکومت هاشون دنیا را اداره کنند. یا افغانها یا عراقی ها و سوری ها تمایل داشته باشند اسلام طالبانی در جهان حاکم شود. چند قطبی شدن آینده دنیا هم معنایی جز ادامه جنگ و درگیری جهانی نیست.
ناشناس۳۳۳۳۸۹۱۱۱:۱۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۵
نظر شما هم محترمه!
ناشناس۳۳۳۴۲۵۲۱۵:۴۸:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
دوست دارم حتی اگر مخالفم باشی.
ناشناس۳۳۳۴۰۳۲۱۲:۴۹:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۵
کشورهای صادر کننده اسلحه حامیان هر بحرانی هستند چه شرقی باشد چه غربی
ناشناس۳۳۳۳۵۱۱۰۲:۲۲:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۵
به نظر سیاست دولت های دموکرات در آمریکا در این جنگ ها نقش دارد.حالا یا به دلیل ضعف بایدن و اوباما ست یا سیاستشان برای جنگ افروزی است.در زمان اوباما هم جنگهای پی در پی در اوکراین و لیبی و عراق داشتیم اما در دوران ترامپ تقریباً جنگ خاصی در جهان نبود.
ناشناس۳۳۳۳۹۴۷۱۱:۵۶:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
اشتباه نکن. نگرش ترامپ و ملی گراهایی مثل او، درونگرا و متمرکز بر داخل آمریکاست. به همین دلیل شرکای آمریکا را رها کرده و میرنجاند و رقبای آمریکا را برای نفوذ جهانی خود بی رقیب میگذاشت. پس دلیلی برای درگیری نبود. دموکراتها در عین حال که شعار پرهیز از جنگ میدهند و به ظاهر ضعیف تر جلوه میکنند اما نگرش جهانی تری دارند و رقبا را به دردسر بیشتری می اندازند. به همین دلیل در دوران آنها تنشهای جهانی بالاتر میرود. نمونه اش اوکراین.
ناشناس۳۳۳۳۵۶۵۰۶:۱۳:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
ازدهه ٦٠من يادمه راديو ميگفت مادرپيچ تاريخي يا برهه حساس هستيم اين برهه حساس وپيچ هنوز تموم نشده؟
ناشناس۳۳۳۳۸۷۵۱۱:۰۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۵
دوست عزیز اونا پیچ تاریخی برای ما بوده، الان پیچ تاریخی برای کل جهانه!!
ناشناس۳۳۳۳۵۹۶۰۷:۳۴:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۵
این پیچ تاریخی و برهه حساس برای مردم ایران دقیقا کی تموم میشه؟؟؟
ناشناس۳۳۳۳۶۲۰۰۸:۰۳:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۵
خب به ما چه؟ ما کجای این جهان قرار داریم.
ناشناس۳۳۳۳۶۲۳۰۸:۰۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۵
کاش نویسنده در مورد جایگاه کشور خودمان هم در نظام بین الملل اظهار نظر میکرد.
ناشناس۳۳۳۳۷۵۷۱۰:۰۴:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
جایگاهی دارد که سیاست تعیین می کند برای منطقه و دست استکبار را قفل کرده
ناشناس۳۳۳۴۰۳۸۱۲:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۵
متاسفانه دست معیشت مردم را هم قفل کرده
ناشناس۳۳۳۳۸۸۰۱۱:۱۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
زمانی نفتکش‌های ما در خلیج فارس هدف قرار می‌گرفت و کاری از دست ما بر نمی‌آمد اما الان وزیر دفاع می‌گه همه کشورها در منطقه دریای سرخ حضور دارند ولی دریای سرخ، منطقه ماست و ما روی آن منطقه‌ای که تسلط داریم.
ناشناس۳۳۳۴۰۴۹۱۲:۵۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۵
شما فعلا روی حق آبه رود هیرمند و طالبان تسلط داشته باشید.
ناشناس۳۳۳۳۶۲۷۰۸:۱۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۵
اینها شاید درست باشه اما یادمون باشه اتحاد جماهیر شوروی هم در یکی از همین پیچ ها محو شد و دلیل عمده اش این بود که پایه نفوذ و استحکام خود را نه بر اقتصاد و دمکراسی که بر قدرت نظامی قرار داده بود!
ناشناس۳۳۳۴۰۳۹۱۲:۵۲:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۵
تجربه همین خاصیتش است که افراد از آن عبرت نمیگیرند
ناشناس۳۳۳۳۶۲۸۰۸:۱۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۵
پوتین و بایدن دنیا را به آتش میکشند
ناشناس۳۳۳۴۰۴۲۱۲:۵۳:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵
هر دو قدرتهای شرقی و غربی فروشندگاه سلاح هستند جنگ راه می‌اندازند و از تولید کنندگان جنگ هم حمایت ظاهری میکنند تا اسلحه بفروشند و صرف رفاه ملت خود کنند
ناشناس۳۳۳۳۶۶۵۰۸:۴۳:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۵
دو نوع تحلیلگر وجود دارد: تحلیلگرانی که خواسته های خود را به عنوان واقعیت بیان می کنند و تحلیلگرانی که واقعیتها را بیان می کنند. واقعیت این است که جنگ اوکراین از منظر اقتصادی به نفع نظام غرب است، جنگ یعنی افزایش تابع تقاضا، اگر افزایش تابع تقاضای ناشی از جنگ نبود، با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، احتمالا جهان به رکود عمیقی فرو می رفت. قطع صادرات گاز به اروپا منجر به افزایش تقاضای انرژی تجدیدپذیر در اروپا و جهان شد. نظام جهان بینی غرب مبتنی است بر اقتصاد. سایر موضوعات در پس اقتصاد قرار دارد.
مهدی۳۳۳۳۶۸۵۰۹:۰۵:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۵
صرفا قدرت خاندان(خانواده) راکفلر در عرصه سیاست و اقتصاد از یک کشور قدرتمند جهان سومی به مراتب ببیشتر است لذا خوش خیالی است که فکر کنیم اتفاقاتی که در جهان در حال رخ دادن است بدون دخالت و اراده امریکار در حال انجام است
ناشناس۳۳۳۳۶۸۶۰۹:۰۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
شما راست می گویید. با توجه به برجام تحریم های سازمان ملل دیگر در مورد ما صدق نمی کند فقط تحریم امریکا هستیم. اما به واسطه این تحریم. نفت نمی توانیم آزاد بفروشیم، صادرات نمی توانیم بکنیم واردات نمی توانیم بکنیم سرمایه گذاری خارجی در کشور ما انجام نمی شود و تقریبا اکثر کشورهای دنیا از این تحریم ها پیروی می کنند. اما دلیلش مشخص است چرا که قدرتمند ترین شرکت های دنیا در امریکاست حتی چینی ها هم توان رقابت با انها را ندارند. هر زمان توانستید 100 دلار واردات و صادرات از طریق بانکی و با گشایش ال سی و با یک کشور انجام بدهید دم از افول امریکا بزنید
ناشناس۳۳۳۳۸۸۷۱۱:۱۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۵
اینکه تمام قدرت جهانی آمریکا رو در تحریم ما خلاصه کردی فقط دو دلیل می‌تونه داشته باشه: یا ما اینقدر قدرتمند شدیم که محک قدرت آمریکا میزان اعمال تحریم بر ماست یا آمریکا اینقدر ضعیف شده که غیر از تحریم ما کاری از دستش بر نمیاد!
ناشناس۳۳۳۴۰۴۸۱۲:۵۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۵
با ادامه تحریم ،با تغییر نسل انرژی که بزودی از سوختهای فسیلی گذر انجام خواهد شد ما می‌مانیم و نفت رو دست مانده و خشکسالی و فقدان امنیت غذایی ...تحریم کشورهای نفتی سیاست کشورهای ابر قدرت شرق و غرب برای فروش ذخایر فسیلی خود در فرصت پیش رو تا تغییر نسل انرژی است...تحریم بخشی از سیاست اقتصادی جهت تصاحب بازار انرژی فسیلی است
ناشناس۳۳۳۴۱۱۱۱۳:۴۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۵
دقیقا بخش عمده ای از درآمد نفتی صرف واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی میشود عملا وابستگی امنیت غذایی به واردات کاملا محسوس است و از سوی دیگر بحران ادامه دار خشکسالی موجب تشدید این مورد شده است خداوند برای آینده گذر از سوخت های فسیلی عاقبت ما را ختم به بخیر کند ....
ناشناس۳۳۳۳۷۱۷۰۹:۳۰:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۵
نظام های غربگرا بر خلاف نظام های آرمان گرا سودمحور هستند و هر جا که منافعشان ایجاب کند ورود میکنند یا فرار میکنند، بنابراین اگر طرف مقابلشان برای آنها هزینه ایجاد کند قطعا جا خالی میکنند و فرار را بر قرار ترجیح میدهند!! شاید این رویارویی برای آرمان گراها سخت باشد، ولی قطعا نتیجه خوبی خواهند گرفت(البته اگر ثابت قدم باشند و درست فکر و عمل کنند، مثل یک شطرنج باز!).
ناشناس۳۳۳۳۸۸۹۱۱:۱۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۵
بله، و البته مدتی هست که تعداد فرار غربی‌ها بیشتر از حد معمول شده!
ناشناس۳۳۳۴۰۹۷۱۳:۳۷:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۵
فعلا که شاهد بازگشت آمریکا به منطقه هستیم کدام فرار ....ببینید چه کسانی بدلیل قدرت نظامی آمریکا از کشتار و بحران فلسطین فرار میکنند
ناشناس۳۳۳۴۰۹۹۱۳:۳۸:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۵
برخی که الزاما شرقی و غربی نیستند از بحران‌ها و کشتار فلسطین فرار میکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین