•  گاوصندوقی که دیگر امن نیست!

    گاوصندوقی که دیگر امن نیست!

    گروه جهان الف،

    مجلس اعلای سوئیس به تازگی در اقدامی، با مصادره و انتقال دارایی های روسیه به ارزش ۹ میلیارد دلار به اوکراین موافقت کرده است. موضوعی که با جنجال های گسترده بین المللی همراه شده است.

  •  بازنشستگی «پلیس جهان» فرا رسیده است!

    بازنشستگی «پلیس جهان» فرا رسیده است!

    گروه جهان الف،

    دولت آمریکا، چندین دهه است که با تکیه با مفهوم "هژمونی آمریکایی" و به بیان ساده تر این گزاره که آمریکا پلیس جهان است، سعی داشته تا به هر نحو ممکن، بازیگری تعیین کننده در خاورمیانه باشد اما به نظر می رسد زمان بازنشستگی این پلیس یا دستکم پایان ماموریتش در غرب آسیا فرا رسیده است!

  • رسوایی نظام بین‌المللِ قانون محور!

    رسوایی نظام بین‌المللِ قانون محور!

    «به نظر می رسد که تاکیدات فراوان رهبران غربی بر گزاره ادعایی "نظام بین الملل قانون محور"، بیش از همه ناشی از هراسی است که آن ها از فروپاشی قریب الوقوع این نظام بین المللی دارند. نظام بین المللی که در حقیقت بخش زیادی از منافع و مزایای خود را به قدرت های غربی اختصاص می دهد و هم از نظر قوانین و هم از نظر سازوکارهای نهادین، در خدمت منافع غرب است.»

  • بر باد رفته!

    بر باد رفته!

    گروه جهان الف،

    سطح غافلگیری های آمریکا در رابطه با مسائل بین المللی و داخلی خود، به نحو فزاینده ای افزایش یافته و این موضوع نشان می دهد که واشنگتن دیگر نمی تواند از ایده "هژمونی آمریکایی" در عرصه بین‌المللی سخن گوید و این ایده تا حد زیادی بر باد رفته است!

  • آیا به پیچ تاریخی نظام بین‌الملل رسیده‌ایم؟!

    آیا به پیچ تاریخی نظام بین‌الملل رسیده‌ایم؟!

    وقتی جنگ و درگیری در نظام بین الملل زیاد می شود، این بدان معناست که قدرت هژمونیکِ نظم مستقر که در شرایط کنونی دولت آمریکا است، دیگر از توانایی های سابق خود جهت مهار درگیری ها برخوردار نیست و نمی تواند با اتکا به ابزارهای نهادی و سازمانی، قدرت نرم، و البته قدرت سخت خود، جلوی اوج گیری درگیری‌هایی که به هیچ عنوان به نفع آن نیستند را بگیرد.

  • آبروی از دست رفته آمریکا !

    پایگاه خبری گلوبال تایمز گزارش می دهد؛آبروی از دست رفته آمریکا !

    پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی می نویسد: «اکنون اینکه شاهدیم آمریکا از حملات گسترده اسرائیل علیه نوار غزه و بمباران گسترده این منطقه حمایت می کند، تا حد زیادی آبروی واشنگتن را در سازمان ملل متحد برده است. »

  • نظام بین المللِ آمریکایی به آخر خط رسید!

    نظام بین المللِ آمریکایی به آخر خط رسید!

    گروه جهان الف،

    نشریه نِیشن (Nation ) در گزارشی می نویسد: «آمریکا به قدری از ابزار تحریم در عرصه بین المللی استفاده کرده و دامنه این مساله به قدری گسترده شده که رعایت این تحریم ها، دیگر به نفع سایر کشورها نیست. ۴۰ درصد از ذخایر نفت جهانی تحت تحریم های آمریکا است. مساله ای که شدت فشارها بر تولیدکنندگان و خریداران نفت جهت تغییر روند تجارتشان به سمت ارزهایی غیر از دلار را به نحو قابل ملاحظه ای تقویت کرده است.»

  • اعتراف بورل به حاکم بودن زور بر نظام بین الملل

    اعتراف بورل به حاکم بودن زور بر نظام بین الملل

    مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تضعیف نظام چندجانبه‌گرایی در اثر رقابت‌های ژئوپلیتیکی تصریح کرد که جهان امروز، دنیای رقابت برپایه سیاست زور است.

  • آمریکا، دشمن نظام بین المللِ دموکراتیک

    آمریکا، دشمن نظام بین المللِ دموکراتیک

    گروه جهان الف،

    پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی می نویسد: «باید اذعان کرد که دورویی و نفاق آمریکا در متهم کردن دیگران به انجام فعالیت های جاسوسی در سطح جهان حقیقتا عجیب است. دولت آمریکا پیچیده ترین عملیات‌های جاسوسی در جهان را انجام می دهد و از ابزارهای مختلفی نیز در این رابطه استفاده می کند. پُر واضح است که یکچنین کشوری اصلی ترین مانع در تحقق یک نظمِ دموکراتیک بین المللی است».