ایروانی: زمان خلع سلاح رژیم صهیونیستی فرارسیده است  

  4020818055

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی به استفاده از سلاح هسته‌ای و امتناع این رژیم از پیوستن به معاهده NPT، گفت: آژانس باید با رویکردی بی‌طرفانه و حرفه‌ای با این رژیم برخورد کند و اکنون زمان خلع سلاح آن فرارسیده است.  

به گزارش فارس، «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد چهارشنبه ۱۷ آبان ماه طی سخنانی در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنانی در پی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی می‌کنم، اما می‌بایست بر لزوم تهیه گزارش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه‌تر تأکید کنم.

وی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای برای تامین نیازهای انرژی کم‌کربن، به‌ ویژه در کشورهای در حال توسعه، حیاتی است، افزود: انتقال دانش و فناوری هسته‌ای به این کشورها، طبق اساسنامه NPT و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حیاتی تلقی می‌شود. پادمان‌ها باید از پیشرفت علم و فناوری هسته‌ای، بدون اینکه مانع از حقوق یا حاکمیت کشورهای NPT شوند، حمایت کنند.

ایروانی همچنین گفت: بهره‌برداری سیاسی از نگرانی‌های مربوط به اشاعه هسته‌ای برای محدود کردن این حقوق غیرقابل قبول است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: نگران‌کننده است که برخی کشورها همچنان کشورهای در حال‌ توسعه را از دسترسی به فناوری هسته‌ای محروم می‌کنند، قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و NPT را نقض می‌کنند، در حالی‌ که برخی سخاوتمندانه از رژیم اسرائیل حتی با زرادخانه‌های مخفیانه سلاح‌های کشتار جمعی حمایت می‌کنند.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، اقدامات قهرآمیز یکجانبه و استانداردهای دوگانه به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و همکاری فنی آسیب می‌رساند.

وی در ادامه به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در مورد برنامه صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، توجه به این نکته مهم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت قوی و مستمری را در تاسیسات هسته‌ای کشورم انجام می‌دهد. انتظار داریم چنین همکاری مستمر و عمیقی که به لطف حسن نیت جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌پذیرد، به رسمیت شناخته شود. همچنین باید تأکید شود که ایران حق دارد از حقوق خود همانطور‌ که در توافقنامه جامع پادمان (CSA) ما با آژانس در مورد پذیرش بازرسان و سایر موضوعات مرتبط ذکر شده است، استفاده کند.

ایروانی خاطرنشان کرد: ما رابطه سازنده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرخانه این نهاد داریم که هدف آن حل‌ و‌ فصل مسائل باقیمانده است.

وی در عین حال تأکید کرد: هنگام پرداختن به برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، حقایق نباید تحریف یا به صورت انتخابی ارائه شود.

سفیر و نماینده دائم ایران به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ نیز اشاره کرد و افزود: خروج غیرقانونی آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که به نظر می‌رسد برخی کشورها عمداً آن را نادیده می‌گیرند.

ایروانی با ذکر این نکته که باید بین تعهدات قانونی کشورهای عضو تحت موافقتنامه‌های پادمان مربوطه و تعهدات داوطلبانه آن‌ها تمایز واضحی وجود داشته باشد، گفت: فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مربوط به برجام داوطلبانه است و به CSA (توافقنامه جامع پادمان) مرتبط نیست. بنابراین، تلاش مکرر برای ارتباط دادن آن‌ها به موضوعات ادعایی کاملاً بی‌اساس و غیرقابل‌قبول است.

* بیشترین تعداد بازرسی پادمانی از تاسیسات هسته‌ای ایران

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط آژانس به‌طور کامل اعلام و تایید شده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با بیشترین تعداد بازرسی پادمانی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود، سابقه ستودنی در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به روابط کاری نزدیک ایران و آژانس اضافه کرد: آژانس و جمهوری اسلامی ایران روابط کاری نزدیک در زمینه‌های مختلفی دارند. همان‌طور که آژانس در چندین نوبت راستی‌آزمایی و تایید کرده است، هیچ مدرکی دال بر انحراف نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود ندارد.

وی در عین حال گفت: با این حال، بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای بودن آژانس هرگز نباید در چارچوب تعهدات پادمانی به خطر بیفتد و یا تحت تأثیر برخی قرار گیرد تا همه کشورها از حقوق مندرج در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار شوند.

*  رژیم صهیونیستی با ارتکاب وحشیانه‌ترین جنایات، فلسطینی‌های بی‌دفاع را سلاخی می‌کند

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه سخنانش به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی با ارتکاب وحشیانه‌ترین جنایات، فلسطینی‌های بی‌دفاع را سلاخی می‌کند. در کنار سایر نقش‌های منفی خود در منطقه، دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کرده و نسبت به خرابکاری در تأسیسات صلح آمیز هسته‌ای ایران اقدام کرده است. این اقدامات تروریستی شنیع باید توسط جامعه جهانی به شدت محکوم شود. این رژیم باید مسؤولیت اقداماتش را بپذیرد و با هیچ‌یک از این جنایات نباید مصون از مجازات رفتار کرد.

وی ادامه داد: همزمان با محکومیت بین‌المللی رژیم اسرائیل برای تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای، در بیش از دو ماه گذشته علیه ایران و اخیراً علیه غزه، ما این رژیم را به‌ خاطر داشتن سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین به‌ دلیل تهدید به استفاده از آنان، شدیدا محکوم می‌کنیم.

به گزارش فارس، «عمیخای الیاهو» وزیر میراث رژیم صهیونیستی اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی خواستار بمباران اتمی غزه شد، اظهاراتی که واکنش‌‌هایی را به همراه داشت و او پس حرفش را پس گرفت و از موضعی که اتخاذ کرده بود عقب‌نشینی کرد. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهدیدات صریحی در خصوص استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران را مطرح کرده بود.

در همین خصوص ایروانی در پایان سخنانش گفت: رژیم اسرائیل از عضویت در معاهده NPT و پایبندی به پادمان‌های جامع آژانس امتناع کرده است. آژانس باید با رویکردی بی‌طرفانه و حرفه‌ای با این رژیم برخورد کند. اکنون زمان خلع سلاح این رژیم و ایجاد صلح و امنیت در منطقه فرارسیده است.

به گزارش فارس، ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل پیش از این در نامه‌ای به شورای امنیت درباره تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی، از جامعه جهانی خواست که ضمن محکوم کردن اظهارات بی‌پروا و خطرناک مقامات این رژیم، به آن فشار وارد کند تا برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  15. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  16. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  17. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  18. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین