سرنوشت‌ساز و سرنوشت‌سوز

حسین اصغری؛ پژوهشگر تاریخ معاصر، گروه سیاسی الف،   4020813129 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
سرنوشت‌ساز و سرنوشت‌سوز

«در سال ۵۸ ضربت متقابل بود؛ یعنی جوانان شجاع و مؤمن دانشجوی ما به سفارت آمریکا حمله کردند و حقیقت و هویت این سفارت را که عبارت بود از لانه جاسوسی کشف کردند و در مقابل چشم مردم دنیا گذاشتند. آن روز جوان‌‌های ما اسم سفارت آمریکا را گذاشتند لانه جاسوسی، امروز بعد از گذشت سی و چند سال از آن روز، اسم سفارتخانه‌های آمریکا در نزدیک‌ترین کشور‌ها به آمریکا - یعنی کشور‌های اروپایی - شده است لانه جاسوسی؛ یعنی جوان‌های ما سی سال از تقویم تاریخ دنیا جلو بودند.» (بیانات مقام معظم رهبری در ۱۲/۰۸/۱۳۹۲)

سال 1358.ش سالی سرنوشت‌ساز برای ایران و سرنوشت‌سوز برای ایالات متحده آمریکا بود؛ ممکن است کمی اغراق به نظر آید اما حقیقت این است که واقعه‌ای که جوانان ایرانی در این سال رقم زدند مسئله‌ای شگفت‌انگیز در سطح دنیا و آینده‌ساز بود و در مقابل، چنان افتضاحی برای آمریکا به بار آورد که هیچ‌گاه نتوانست آن لکه ننگ را از کارنامه خود پاک کند و کمترین اثر آن، سقوط دولت کارتر بود و پس از آن طی دهه‌های متوالی پیامدهای آن واقعه همچنان گریبان آمریکا را در اقصی نقاط دنیا گرفته است.
واقعه تسخیر سفارت آمریکا یا همان «لانه جاسوسی» (صرف نظر از علل وقوع این حادثه) پیامدهای مهمی را به دنبال داشته است که به‌صورت مختصر می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین پیامد این واقعه، مسئله برچیده شدن لانه جاسوسی است. تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر این لانه جاسوسی تسخیر نمی‌شد چه اتفاقی رخ می‌داد؟ اگر توطئه‌های آمریکا برملا نمی‌شد، اگر ارتباط سفارت با برخی از اعضای دولت موقت لو نمی‌رفت، اگر جاسوسان و فعالیات‌های جاسوسی آمریکا برملا نمی‌شدند و ... قطعا مشکلات جدی بر سر راه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پدیدار می‌شد. نقل قولی از رهبر انقلاب که در ابتدای متن به آن اشاره شد ناظر به همین مسئله است و بسیار حائز اهمیت است که جوانان ایرانی چند دهه پیش از بسیاری از کشورها آگاهانه‌تر عمل کردند و بساط این لانه جاسوسی را برچیدند. جمله مشهوری وجود دارد که می‌گوید: علت این‌که در همه جای دنیا کودتا رخ می‌دهد اما در خود آمریکا نه، این است که آمریکا در خاک خودش سفارتخانه ندارد! نقش آمریکا در کشورهایی که شاهد کودتا یا شورش و ناآرامی‌ها بودند عمدتا بسیار پررنگ است و این از حقایق انکارناپذیر تاریخی است که یکی از کارویژه‌های اصلی مراکز آمریکایی در هر کشوری ایجاد و گسترش نفوذ و تلاش جهت ایجاد تسلط بر حوزه مربوطه و نهایتا اجرای توطئه‌ها جهت پیشبرد مقاصد آمریکایی در آن‌جا می‌باشد.
پیامد مهم دیگر تسخیر سفارت آمریکا، توجه به خطر اصلی که توطئه‌های امپریالیسم جهانی بود، می‌باشد که موجب شد دشمن اصلی شناخته و از گام نهادن در مسیرهای مبارزاتی انحرافی جلوگیری شود؛ در همان دوران جریانات و افرادی تلاش داشتند تا دشمن اصلی را غیر از آمریکا اعلام کنند اما با این اقدام و هوشیاری و ذکاوت امام خمینی(ره) با این مسیر انحرافی مقابله شد و امپریالیسم آمریکا به عنوان شیطان بزرگ، دشمن محوری جمهوری اسلامی عنوان شد؛ از جمله افرادی که می‌توان در این زمینه نام برد که به دنبال ایجاد انحراف در این مسیر مبارزه اصلی بود مهندس بازرگان بود که مطرح می‌کرد اگر آمریکا شیطان کبیر است شوروی شیطان اکبر است (کنایه به کلام امام خمینی ره).
پیامد مثبت دیگر این اقدام، مسئله تحقیر آمریکا، شکستن هیمنه و اسطوره جهانی ایالات متحده بود؛ مسئله‌ای که به کرات توسط مقامات آمریکایی به آن اعتراف شده است. هامیلتون جردن در خاطراتش می‌نویسد: مردم آمریکا در مقابل سفارت ایران به شدت علیه ایران شعار می‌دادند: «ما نمی‌توانیم این تحقیر را تحمل کنیم». هم چنین این مسئله موجب شد تا ایران و انقلاب اسلامی در کانون توجهات بین‌المللی قرار بگیرد؛ بالاخره مسئله تسخیر سفارت آمریکا در کشوری که متحد اصلی و ژاندارم آن در منطقه مهمی نظیر خاورمیانه محسوب می‌شد  و به آن جزیره ثبات می‌گفتند اصلا چیز کمی بود. تمرکز تمام رسانه‌های بین‌المللی روی وقایعی بود که در ایران در حال رخ دادن بود، جوانانی جرأت کردند به سفارتخانه ابرقدرت آن دوران حمله کنند (گویی حمله به خاک آن کشور صورت گرفته) و دیپلمات‌های دارای مصونیت دیپلماتیک را گروگان گرفته و به دنبال بازگرداندن شاه سابق توسط آمریکا بودند. همین بحرانی بودن شرایط و اهمیت موضوع موجب شد تا شعارها، مطالبات و اخبار مربوط به جنایات شاه به همراه اخبار مربوط به گروگانگیری در سراسر جهان مخابره شود و این ظرفیت رسانه‌ای بسیار خوبی بود که برای انقلاب اسلامی فراهم آمد.
از این نکته هم نباید غافل شد که اساسا واقعه تسخیر لانه باعث شد تا نوعی وحدت عمل و انسجام اجتماعی در نیروهای وفادار به انقلاب در ایران بوجود آید و با کناره‌گیری دولت موقت، علاوه بر یکدست شدن نیروهای وفادار به امام، آمریکا همکارهای استراتژیک خود در ایران را از دست بدهند چراکه امید اصلی ایالات متحده برای پیشبرد مقاصدش در ایران، دولت موقت و همفکران او بود که با سقوط آن، یکی از مهره‌های اصلی آمریکا در صحنه سیاسی ایران از قدرت کنار گذاشته شد؛ هم‌چنین موجب شد تا مبارزه با امپریالیسم از انحصار گروه‌های چپ که مدعی این مسئله بودند خارج شود و نیروهای انقلابی و وفادار به امام پرچمدار این مسیر باشند.
به عنوان نکته پایانی هم لازم است به این مسئله توجه شود که تسخیر سفارت آمریکا، مهر پایانی بود بر رابطه استعماری ایران و آمریکا. از دورانی که آمریکایی‌ها از طریق ایجاد مدارس و ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی و اعزام میسیونر مذهبی به ایران نفوذ خود را در این کشور شروع کردند تا آبان 1358، ایران جولانگاه آمریکا بود برای تحقق اهداف استعماری خود و ملت ایران در این مدت شاهد موارد مختلفی از جمله کودتای 28 مرداد علیه دولت ملی مصدق و ملی شدن صنعت نفت، غارت نفت ایران، اصلاحات ارضی، کاپیتولاسیون، احاطه کامل مراکز فرهنگی کشور، حضور 65هزار مستشار در یک بازه زمانی، طراحی کودتای نقاب و ... بود که هیچ‌گاه از حافظه تاریخی این ملت پاک نمی‌شد. با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بساط این رابطه استعماری نیز برچیده و از ایجاد بحران و آشوب جلوگیری و مرکز بحران آفرینی و خلق آشوب و توطئه در کشور نابود شد. تعبیر امام از تسخیر لانه جاسوسی به عنوان «انقلاب دوم» تعبیری بسیار دقیق و به‌جا بود؛ در حقیقت اگر این واقعه رخ نمی‌داد انقلاب سال 57 ملت ایران ناقص می‌بود و بدون شک آمریکا با فتنه‌گری‌ها و دسسه‌چینی‌ها با مرکزیت سفارت خود در تهران می‌توانست موانع بسیار جدی بر سر راه ادامه این حرکت مردمی ایجاد کند که بحمدلله ناکام ماند.

دیدگاه کاربران

مجتبی۳۲۸۳۵۹۶۰۷:۱۳:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۱۴
متنی سراسر از جملات حماسی نوشتید . در سلطه طلبی آمریکا شکی نیست . اما حمله و تسخیر سفارت یک کشور در عرف و قوانین بین المللی پذیرفتنی نیست .
ناشناس۳۲۸۳۶۳۵۰۸:۳۸:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۱۴
همه جا جاسوس را دستگیر می کنند.
ناشناس۳۲۸۳۶۷۷۰۹:۴۷:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۱۴
در سفارتخانه تمام کشورها جمع آوری اطلاعات و دسته بندی و پردازش آنها انجام می شود
ناشناس۳۲۸۳۷۰۸۱۰:۰۸:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اطلاع از کشور هدف با جاسوسی از لایه های پنهان فرق داره اولی عرفه دومی حتی در اروپا هم تحمل نمیشه (مراجعه کنید به افتضاح سفارت آمریکا در آلمان)
ناشناس۳۲۸۳۷۱۱۱۰:۰۸:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۱۴
بله در این حد قابل قبول است ولی فراتر نه. جاسوسی و سعی برای ایجاد کودتا و ... نه
ناشناس۳۲۸۳۷۳۴۱۰:۳۳:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱۴
بله ولی این کار حدودی دارد
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۸۳۷۶۸۱۱:۱۸:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۴
درست بودن یا نبودن تسخیر سفارت وقتی می تواند بحث مفیدی باشد که تمام تسخیر کنندگان سفارت آمریکا در تهران(موسوم به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام) این پرسش را پاسخ دهند که اگر به فرض تاریخ دوباره به عقب(۱۳ آبان ۱۳۵۸) برگردد شما با علم و توجه به تبعات و آثار بعدی این تسخیر آیا حاضرید دوباره همان کار را تکرار کنید یا نه؟!
ناشناس۳۲۸۳۸۸۷۱۲:۳۵:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱۴
غالب خرابکاری ها در ایران توسط منافقین و اصلاح طلب ها انجام میشود یه وقت میان و سفارت آمریکا رو تسخیر میکنند فرداش میرن مذاکره برای رابطه با همون آمریکا
ناشناس۳۲۸۳۷۲۹۱۰:۲۶:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۴
آن عرف بین‌الملل گفته به متجاوز و خلاف کار بین‌الملل هم باید برخورد شود و سفارت آمریکا هم محل کودتا در قبل بود و دنبال کودتا در آینده
ایرانی۳۲۸۴۳۲۱۲۰:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۴
حمله به مردم غیر نظامی و بی دفاع با بمب های 10 تنی سنگر شکن در خاک خود آن مردم آیا جزء عرف بین الملل است؟ زدن هواپیمای مسافر بری و دادن جایزه به فرمانده کشتی حمله کننده جزء عرف بین الملل است؟ طراحی کودتاهای مکرر و تامین تسلیحات نامتعارف شیمیایی و میکروبی و ... بر علیه مراکز غیرنظامی شهری جزء عرف بین الملل است؟ عرف و حقوق بین الملل طبق اعتراف اکثریت حقوقدانان و سیاست پیشگان مستقل و وابسته ی جهان حقوق قدرتمندان برای در بند کشیدن پایین دستان بدون هزینه است و چیزی جز این نیست
ناشناس۳۲۸۳۶۰۰۰۷:۲۶:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اشغال سفارت آمریکا کار گروه های چپ بود که بعدها عمدتا جریان اصلاحات را به وجود اوردند!
ناشناس۳۲۸۳۶۴۲۰۸:۴۶:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۱۴
و گروه های راستی ادامه دادند.
ناشناس۳۲۸۳۹۰۱۱۲:۵۳:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۱۴
و الان همان ها به شکل افراطی.... یعنی کلا حد آخر را می‌گیرند این افراد
ناشناس۳۲۸۳۶۱۵۰۷:۵۷:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۴
چقدر عجیبه که مقاله نویس به عواقب اشغال سفارت اشاره نمی کنه.
ناشناس۳۲۸۳۶۹۷۱۰:۰۰:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۴
عواقبش (تحریم ها) بعدا در قرارداد 1981 الجزاير برداشته شد ولی بعدا مجددا آمریکا به بهانه ای جدید تحریم ها را برقرار کرد
ناشناس۳۲۸۳۶۱۷۰۷:۵۹:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱۴
شما اگر با سفارت کشوری مشکل داری مهلت 48 ساعته تعیین می کنید برای تخلیه و خروج دیپلمات ها. نه اینکه 444 روز اون دیپلمات ها رو گروگان بگیری.
ناشناس۳۲۸۳۷۲۱۱۰:۱۴:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۱۴
گروگان گیری برای این بود که آمریکا، شاه جنایتکار را برای محاکمه به ایران پس نمی‌داد لذا با فوت شاه طبق قرارداد الجزایر گروگان ها آزاد شدند
saeed۳۲۸۳۶۲۸۰۸:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اون جوانان مومن و متعهد که گفتید شامل خانم ابتکار و عبدی و مهاجرانی و ... هستند و امروزه همه شون مرتد هستند به قول شما
ناشناس۳۲۸۳۶۶۰۰۹:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اگر به محافظه کاران بود هیچ گاه چنین اتفاقی نمی افتاد، برای همین خوييني ها هیچ اجازه ای از امام نگرفت .
كوچيك شما اصغر آقا !!۳۲۸۳۶۷۹۰۹:۴۸:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اگر كسي از بنده سؤال كنه نظرت در مورد مقاله بالا چيه خواهم گفت : اين مقاله نويسان سايت وزين ، همچون جناب ونكي ، سلگي و رجايي و اصغري به نظر چنان آيد كه جوان باشند كه از دوران انقلاب چيزي به ياد نداشته و هنوز سرد و گرم سياست ناچشيده باشند و اندر هفت شهر سياست ، اندر خم يك كوچه باشند و هيجاني ، احساساتي ، رؤيايي ... اين جنابان بدشان نيايد !!
ناشناس۳۲۸۳۷۰۴۱۰:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اشغال ، تسخیر ، .... سفارت امریکا گرفتاری های زیادی برای ایران بوجود آورد .
ناشناس۳۲۸۳۷۳۱۱۰:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱۴
کاری به جا و درست در آن زمان رخ داد به طوری که شکست های امریکا در جهان از آن روز کلید خورد
ناشناس۳۲۸۴۰۲۲۱۴:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱۴
آمریکا خودش شروع کرد با کودتای ۲۸ مرداد باید حق ایران را از نفت خودش میداد طمع کرد و امروز حال و روزش تعریفی نداره و همه رو هم از چشم ایران میبینه در حالیکه تقصیر خودش بود
ناشناس۳۲۸۴۰۲۸۱۴:۵۱:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۱۴
الان تقریبا هر موقع درباره سفارت آمریکا مقاله یا پستی تو فضای مجازی زده میشه اولین کامنت اینه حمله و تسخیر سفارت خلاف قوانین بین الملله از مزخرف گویی و روشنفکریتون حالتون بهم نمیخوره اینکه از این سفارت دستور تیراندازی به مردم ترور و کشتار داده می‌شد ابن تو قوانین بین المللی شما حکمش چیه
ناشناس۳۲۸۴۳۱۳۲۰:۴۹:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۱۴
گور بابای رژیم تروریست آمریکا و سفارتخونش. هرگز اجازه نخواهیم داد تا آمریکا به این سرزمین بازگردد.
ناشناس۳۲۸۴۵۶۳۰۶:۴۹:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۱۵
علیرغم جنایتکار بودن آمریکا، ولی باید اعتراف کرد که تسخیر سفارت آمریکا نانی است که چپی ها و بخصوص شوروی سابق برای ایران پختند. همه نتایجی که نویسنده بر این امر مترتب می داند را می شد با کمترین هزینه و با بستن سفارت و اخراج کارکنان آن تامین نمود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین