درخواست منابع طبیعی از وزارت نیرو: تکلیف کانال هامون را مشخص کنید

  4020813014

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای حل مشکلات زیست‌محیطی سیستان اقدامات باید در قالب یک طرح مدیریت جامع اقدام شود و کل حاکمیت پای کار بیاید، به‌گونه‌ای که هم موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روابط منابع طبیعی و محیط زیست دیده شود.

درخواست منابع طبیعی از وزارت نیرو: تکلیف کانال هامون را مشخص کنید

حسن وحید در گفت و گو با ایسنا با اشاره به بازدید از حوضه سیستان طی روزهای اخیر اظهارکرد: مهم‌ترین مشکل این منطقه «آب» است. تا این مشکل حل و یا حقآبه تامین نشود، مسایل زیست‌محیطی منطقه مانند گرد و غبار منطقه به‌سختی حل و فصل می‌شود. کانون‌های گرد و غبار این منطقه به چند بخش تقسیم می‌شود، یک بخش اراضی خشک دریاچه هامون است که در حوزه مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. این دریاچه در حال حاضر متاسفانه خشک خشک است و نبود آب در این منطقه باعث شده که خود به کانون بحرانی گرد و غبار تبدیل شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان  سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: بخشی از کانون‌های بحران گرد و غبار در منطقه سیستان مربوط به حدود ۱۵۰ هزار هکتار  اراضی کشاورزی رها شده به علت نبود آب است. علاوه بر آن کانالی داخل دریاچه هامون برای انتقال آب به طول ۲۶ کیلومتر حفر شده است که حجم زیادی از خاک را جابجا کرده چون در کریدور باد قرار گرفته است بنابراین مشکل گرد و غبار منطقه را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه حوضه آبخیز سیستان حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد، گفت: این منطقه به دو بخش غرب و شرق سیستان تقسیم می‌شود. حوضه آبخیز غرب سیستان حدود دو میلیون هکتار است و روان‌آب‌ها و سیلاب‌هایی که از این منطقه جاری می‌شود به سمت افغانستان می‌رود. پیش‌بینی می‌شود با دوره بازگشت پنج ساله حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب روان‌آب داشته باشیم و حدود ۸۰ میلیون مترمکعب امکان استحصال آب و تغذیه سفره آب زیرزمینی وجود دارد. امیدواریم در قالب یک برنامه مدون اجرا کنیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: حوضه شرق سیستان ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد. آبخوان ندارد و شامل دریاچه، زمین‌های کشاورزی و شهرها و بخشی اراضی طبیعی می‌شود. حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی این منطقه، تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی و اقداماتی در آن برای مدیریت گرد و غبار صورت گرفته است و در حال به‌روز  کردن اقدامات هستیم. این مطالعات هم در بخش بیابان و هم در بخش آبخیزداری انجام شده است و نتیجه آن تا حدود سه ماه آینده مشخص می‌شود.

وی در ادامه گفت: بیابان‌زدایی در شرق سیستان در حال انجام است و عملیات مالچ‌پاشی، تله‌های رسوب‌گیر و احداث بادشکن غیرزنده صورت می‌گیرد اما کار بسیار سختی است چون منطقه شرایط سختی منطقه دارد و ریزگردها به شدت هم در شهرها و هم در روستاها گسترش پیدا می‌کند و هم بر وضعیت اجتماعی و هم اقتصادی  زیست محیطی تاثیر می‌گذارد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: اقدامات برای حل مشکلات زیست‌محیطی سیستان باید در قالب یک طرح مدیریت جامع انجام شود و کل حاکمیت پای کار بیاید، به‌گونه‌ای که هم موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روابط منابع طبیعی و محیط زیست دیده شود تا شاخص‌های منطقه ارتقا پیدا کند و همزمان بتوانیم مشکلات را در قالب یک برنامه مدون احیای دریاچه هامون حل و فصل کنیم.

وحید در پایان تاکید کرد: لازم است دیپلماسی آب جهت تامین حقآبه هیرمند فعال‌تر شد. وزارت نیرو نیز باید تکلیف کانال ایجاد شده در دریای هامون را روشن کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین