فورواردر کیست و چه وظایفی دارد؟

گزارش بازرگانی، 222809،   4020802042

احتمال بروز مشکلات و ضرر مالی بر اثر انتخاب روش نادرست انتقال بار در تجارت بین‌الملل بالاست. ازاین‌رو بازرگان برای کاهش زیان‌های مالی از ایجنت‌های حمل‌ونقل کالا خدمات دریافت می‌کند. ازآنجایی‌که در طی یک انتقال بار بین‌المللی، بخش‌های متعددی از زمان بارگیری تا تخلیه و تحویل محموله درگیر هستند، برای هر بخش متصدی در نظر گرفته شده است. یکی از متصدیان مهم در حمل‌ونقل محموله‌های بین‌المللی، فورواردر نام دارد. فورواردر بر فرآیند کلی انتقال محموله نظارت می‌کند. در این مطلب به‌طور‌کامل شرح خواهیم داد که «فورواردر کیست» و چه وظایفی دارد. 

فورواردر؛ متصدی نظارت بر فرایند انتقال بین‌المللی محموله

قبل از پرداختن به وظایف جزئی و دقیق فورواردر، بهتر است ابتدا بدانیم «فورواردر کیست». فورواردر در اصل نماینده بازرگانی است که قصد جابه‌جایی کالا در سطح بین‌المللی را دارد. فورواردر حمل‌ونقل موظف است تا همه اطلاعات لازم برای انتقال محموله را در اختیار بازرگان قرار دهد. هر گونه ابهام و شبهه برای بازرگان توسط فورواردر برطرف خواهد شد؛ بنابراین فورواردر حمل‌ونقل فردی است که همه مسئولیت‌های انتقال کالا در سطح بین‌المللی را برعهده می‌گیرد. 

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی واسطه‌ای میان بازرگان و مسئولین گمرک، صاحبان کشتی و بازرسان خطوط حمل‌ونقل به شمار می‌روند. این شرکت‌ها بر کل فرایند انتقال کالا ازجمله انتخاب بهترین روش حمل‌ونقل، بارگیری و تخلیه محموله نظارت دارند؛ به‌این‌ترتیب بازرگان هیچ‌گونه نگرانی در زمینه تجارت بین‌الملل نخواهد داشت. برای مثال در انتقال محموله‌های ارزان نیازی به استفاده از روش‌های هوایی نیست؛ در این شرایط استفاده از خدمات شرکت حمل و نقل ریلی بین المللی گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود؛ البته وظیفه ارائه پیشنهاد روش جایگزین بر عهده فورواردر است.

فورواردر بین‌الملل چه وظایفی بر عهده دارد؟ 

فورواردر بر کل فرایند حمل‌ونقل کالا از بسته‌بندی و انتخاب حامل تا مسیر تحویل به مقصد نظارت خواهد داشت. فورواردر وظیفه مذاکره با شرکت‌‌های کشتیرانی، ریلی، هوایی و زمینی را دارد تا بهترین مسیر با کمترین هزینه ممکن را در اختیار بازرگان قرار دهد. همچنین پرداخت هزینه‌های مربوط به انتقال محموله توسط بازرگان به شکل مستقیم انجام نمی‌شود؛ فورواردر وظیفه نظارت بر پرداخت‌ها و مذاکرات را دارد. همچنین انجام تشریفات گمرکی صادرات و واردات توسط فورواردر انجام می‌شود.

فورواردر باید بهترین راه‌های ارسال محموله، امن‌ترین بندرهای تجاری برای تخلیه کانتینرها و کم‌هزینه‌ترین روش تجارت بین‌الملل را در اختیار بازرگان قرار دهد. برای مثال در ارسال بار از دبی به ایران، فورواردر با در نظر داشتن نوع و حجم کالا، روش آبی یا هوایی را پیشنهاد خواهد داد. به‌این‌ترتیب و با استفاده از خدمات عرضه‌شده توسط فورواردر، بازرگان هیچ نگرانی درمورد انتقال کالا نخواهد داشت. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین وظایف فورواردر را بررسی خواهیم کرد. 

فورواردر؛ ناظری بر انتخاب مسیر مناسب برای دریافت بیشترین بهره‌وری

فورواردر بهترین مسیر برای انتقال کالا را انتخاب می‌کند؛ ردیابی و پیگیری محموله در نقاط مختلف و مراحل متفاوت جابه‌جایی نیز برعهده فورواردر است. به‌این‌ترتیب فورواردر به‌عنوان نماینده بازرگان همه کارهای انتقال و ترخیص کالا را می‌تواند بر عهده بگیرد.

همچنین فورواردر بین‌الملل باید مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کند و برای هر یک راهکاری ارائه دهد؛ باتوجه‌به این موضوع بازرگان نیز در صورت بروز مشکل کمترین خسارت را پرداخت خواهد کرد. برای مثال پیش‌بینی نیاز به تعویض کشتی در حمل بار دریایی یکی از وظایف فورواردر است؛ با این کار احتمال آسیب محموله کاهش می‌یابد.  

ترخیص کالا از گمرک؛ یکی از وظایف فورواردر در پایان مسیر انتقال محموله

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم‌ترین وظایف فورواردر است. این نماینده باید اسناد حمل‌ونقل را برای ترخیص کالا ارائه دهد. علاوه‌بر این، خدمات دیگری مثل بیمه کردن کالا نیز، توسط فورواردر انجام می‌شود. فورواردر بین‌الملل ضامن تحویل محموله‌ها طبق توافق‌نامه است؛ بنابراین باید برای مشکلات احتمالی در ترخیص کالا از گمرک نیز باید اقداماتی انجام دهد. 

ارائه‌ پکیج کامل خدمات انتقال کالا با فورواردر

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل، خدمات متعددی را در اختیار بازرگان‌ها قرار می‌دهند. ترخیص کالا از گمرک، بسته‌بندی، حمل‌و‌نقل، بیمه محموله، صرفه‌جویی در وقت، هزینه و منابع انسانی از مهم‌ترین خدماتی است که فورواردر یا همان شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ارائه می‌دهد. همچنین فورواردر برای انتخاب بهترین و ارزان‌ترین روش حمل با‌توجه‌به نوع کالا به صاحبین محموله مشاوره می‌دهد. به‌طورکلی فورواردر رابطی است که بخش‌های مختلف در انتقال کالا را به یکدیگر متصل می‌کند. این افراد با در اختیار قرار دادن اطلاعات صحیح و به‌روز از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کنند. 

دریافت و بازرسی کالا؛ یکی از وظایف فورواردر در حمل‌ونقل

شرکت‌های لجستیک فقط مسئول سازماندهی انتقال محموله‌های مختلف نیستند. فورواردر کسانی هستند که فرایند بارگیری و دریافت کالاها را نیز برعهده دارند. این افراد محموله‌ها را دریافت و سپس محموله را به‌طورکامل بررسی می‌کنند. آسیب‌های وارد شده به محموله در مسیر انتقال توسط فورواردر گزارش می‌شود. این افراد بررسی می‌کنند که آیا کالا بدون آسیب و به‌درستی ذخیره شده است؟ در شرایط خوبی برای تحویل به گیرنده نهایی قرار دارد یا خیر.

فورواردر کیست؟ نماینده‌ای برای حفظ ارتباط با مشتری

حفظ ارتباط موثر با بازرگان در فرایند حمل‌و‌نقل یکی از نیازهایی است که توسط فورواردر تامین می‌شود. در‌این‌صورت، بازرگان از کلیه فرایندهای انجام شده برای انتقال کالا اطلاع دارد. همچنین فورواردر در مواقع ضروری و با در جریان گذاشتن بازرگان برای انجام اقداماتی ضروری عمل می‌کند. برای مثال جابه‌جایی محموله توسط کشتی در انتقال بار به روش دریایی یکی از کارهای فورواردر به شمار می‌رود.

استفاده از خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی هانزا؛ راهکاری برای دستیابی به بهترین فورواردر

در این مطلب با معرفی وظایف فورواردر متوجه شدیم که «فورواردر کیست». فورواردر بین‌الملل به نماینده‌ای از سمت بازرگان گفته می‌شود که انجام فرایندهای انتقال کالا در سطح بین‌الملل را بر عهده می‌گیرد. به‌این‌ترتیب بازرگان دیگر نیازی به نگرانی درمورد چالش‌های متعدد و مشکلات احتمالی نخواهد داشت. فورواردر وظیفه انتخاب بهترین روش حمل کالا، ترخیص از گمرک و سایر بخش‌های انتقال محموله را برعهده دارد. 

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در اصل نقش فورواردر را برعهده می‌گیرند. هانزا یکی از ایجینت‌های حمل‌ونقل بین‌الملل است که در مسیر ارسال محموله در کنار بازرگان خواهد بود. ازاین‌رو کلیه امور مربوط به جابه‌جایی کالا به بهترین شکل ممکن بر عهده هانزا قرار می‌گیرد. انتخاب مناسب‌ترین مسیر باتوجه‌به نوع کالا یکی از مهم‌ترین وظایف فورواردر به شمار می‌رود. برای تماس با هانزا و استفاده از خدمات بین‌المللی این ایجنت حمل‌ونقل فقط کافی است تا آدرس « hansanav.com» را در گوگل وارد کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. من عجله ندارم!

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین