روایت فرزین از موفقیت سیاست دلارزدایی/ انتقاد احزاب از عدم ارائه مجوز برای اعتراضات/ یک نقد جدی به صداوسیما

  4020618059 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت فرزین از موفقیت سیاست دلارزدایی/ انتقاد احزاب از عدم ارائه مجوز برای اعتراضات/ یک نقد جدی به صداوسیما

روایت فرزین از موفقیت سیاست دلارزدایی

به گزارش مهر، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در پیامی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اربعین حسینی و تقدیر ویژه از مدیریت مدبرانه مسئولان ارزی بانک مرکزی، مدیران بانک‌های عامل فروش ارز اربعین، وزارت کشور و تمام ارگان‌ها تصریح کرد: از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگترین گردهمایی جهان فراهم و برای اولین بار نیز به جای ارزهای دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: مسئولان این بانک از ماه‌ها قبل، برآورد دقیقی از منابع دیناری مورد نیاز تا پایان سفر اربعین حسینی را پیش بینی کردند و با برنامه‌ریزی دقیق، خدمات عرضه ارز اربعین با نرخ یکسان و بدون هیچ کمبودی در تمام شعب و در طول روزهای هفته ارائه شد. در طول ایام اربعین حسینی نیز همگان شاهد بودند که این اقدام هوشمندانه باعث کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی شد.

فرزین در ادامه تاکید کرد: الگوی به کار گرفته شده که خوشبختانه مورد رضایت زوار اربعین حسینی و مقامات مختلف کشور نیز قرار گرفت را می‌توان برای سایر کشورهای منطقه نیز به کار برد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر معاملات کالایی کشورمان با سایر کشورها عموماً با ارزهای یورو، درهم، یوان، روبل، روپیه و دینار صورت می‌پذیرد ولی در خصوص معاملات سیاحتی و غیرتجاری، همچنان ارزهای غالب یورو و دلار است که تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی" در ایام اربعین امسال برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

فرزین خاطرنشان کرد: بر این اساس تعمیم تجربه رضایت‌بخش استفاده از ارز محلی در اربعین حسینی امسال به سایر کشورهای منطقه، موضوعی است که در حال بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و انشاالله بزودی شاهد اجرای آن خواهید بود.

***

چرا رفراندوم حجاب در شرایط کنونی اشتباه است؟

روزنامه ایران درباره پیشنهاد برگزاری رفراندوم حجاب نوشت: «براساس یافته‌های علمی و پژوهش‌های میدانی معتبر، همین الان اگر در جامعه ایران یک رفراندوم و همه‌پرسی درباره این سؤال اجرا شود که «آیا با الزام رعایت حجاب در جامعه موافقید؟» قطعاً نتیجه نهایی رفراندوم به نفع مدافعان حجاب اختیاری نخواهد بود و اکثریت جامعه به ضابطه‌مند شدن پوشش اجتماعی و ضرورت حجاب در جامعه رأی خواهند داد. اما با وجود این، من مخالف برگزاری رفراندوم درباره حجاب هستم. چرا؟

حقیقت این است که توده‌های مردم بیش از هر چیز متأثر از رسانه و روایت‌های برساخته رسانه‌ها از واقعیت هستند. حجاب در جامعه ایران در دهه‌های اخیر پیوندی گسست‌ناپذیر با تجربه ضعیف و ناکارآمد گشت ارشاد داشته و در رسانه‌ها، حجاب و قانون حجاب با گشت ارشاد همنشین است.

روایت برساخت شده غالب و هژمون از واقعیت گشت ارشاد و قانون حجاب در فضای جامعه ایران، روایتی است که با دال مرکزی «حجاب اجباری» صورت‌بندی شده و در رسانه‌های اپوزیسیون نیز پمپاژ می‌گردد.

لذا اکثریت مردم ایران نسبت به گشت ارشاد ذهنیت منفی دارند و حتی بانوان متدین و محجبه نیز علیه آن کمپین راه می‌اندازند. از طرفی فضای رسانه و مناقشات گفتمانی که در این عرصه وجود دارد به شدت مستعد دامن زدن به روایت «حجاب اجباری» است و قدرت گفتمانی جریان مدافع حجاب در فضای رسانه به دلایل مختلفی نسبت به جریان مقابل(اپوزیسیون، سلطنت‌طلب، فمینیست، تجزیه‌طلب، منافقین و...) ضعیف‌تر است.

اساساً به لحاظ امکان‌ها و زیرساخت‌ها و زمین بازی کاملاً رقابت نابرابری میان این دو در جریان است. لذا هیچ تردیدی وجود ندارد که در بزنگاه برقراری رفراندوم درباره موضوعی چون «ضابطه‌مندی پوشش اجتماعی» که جامعه ایران نسبت به آن اتفاق نظر دارد، آرایش رسانه‌ای و نظم گفتمانی حجاب در فضای رسانه به سمت دوگانه‌های فیک اما مؤثر و ذی‌نفوذ سوق یافته و این ذهنیت را برای مردم ایجاد کنند که رفراندوم درباره دوگانه‌هایی چون «آزادی یا اسارت زنان»، «پوشش اختیاری یا اجباری»، «تحجر یا تمدن» و... است و آنها باید یکی از این دو را برگزینند!»

***

نقد دفاعیه دانشگاه تهران برای دعوت از سعید حدادیان به تدریس

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در یادداشتی تلگرامی نوشت: «هم مقررات و هم رویه و سنت علمی این است که وقتی می‌خواهند کیفیت علمی کسی را ارزیابی کنند، به تعداد مقالات و کتاب‌ها و پژوهش‌های او مراجعه می‌کنند.

بررسی می‌کنند که او چند کتاب و مقاله و تحقیق دارد و آثارش تا چه اندازه ازنظر روش‌شناسی و تحلیل و ارجاعات و منابع درست و با کیفیت است.

با چنین ارزیابی است که می‌گويند کسی شایستگی علمی و حضور در کرسی معلمی دانشگاه دارد یا نه.

اما اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه تهران ‌که دنبال دفاعی همه‌جانبه از حدادیان است چه کرده؟ اجازه مستقیما بخوانیم:

“وی در اولین همکاری خود در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۵_ ۱۳۹۴ در درس انقلاب اسلامی ایران با تعداد ۴۱ نفر دانشجو معدل ۱۸/۳۱ را کسب کرده است…عملکرد دکتر حدادیان در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ در درس تفسیر موضوعی قرآن با تعداد ۴۸ نفر دانشجو معدل ۱۸/۰۰ را کسب کرده است …” همین!

این اطلاعیه برای اثبات شایستگی آقای حدادیان برای تدریس در مهمترین دانشگاه کشور به مقالات علمی و کتابها و تحقیقات وی استناد نکرده‌اند. البته چون ایشان فاقد چنین آثاری است. آنها متوسل شده‌اند به نظر دانشجویان در مورد او که مطلقا یک شاخص علمی نیست. نظر دانشجویان در مورد یک استاد حداکثر ناشی از شیوه کلاس‌داری و رابطه استاد با دانشجو در کلاس است، نه بیشتر. دانشگاهی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که نظر دانشجویان را ملاک ارزیابی سطح و صلاحیت علمی یک استاد بداند.»

***

وزارت ارشاد پیگیر احکام قضایی هنرمندان

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ایرنا درباره احکام قضایی صادر شده برای برخی از هنرمندان در چند ماه اخیر و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری در این ارتباط اظهار داشت: واقعا پیگیر این مساله هستیم و قول هم گرفتیم و همچنان پیگیری می‌کنیم تا به سرانجامی برسد.

وی افزود: به طور مصداقی، مساله سعید روستایی و آزاده صمدی را چندین بار پیگیری کردیم. چند مورد حکم بود که خیلی پیگیری کردیم و الحمدالله درست شده است. من باید از مسوولان قوه قضاییه خیلی تشکر کنم و کارها را طبعا از طریق آنها پیگیری می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که هنرمندان را آگاه و همراه نسبت به این‌که رفتار کاملا حقوقی داشته باشند مطلع کنیم تا با مشکل حقوقی مواجه نشوند. گاهی هم هنرمندی کاری می‌کند که دستگاه قضایی ورود و تا جایی که ممکن است و ناظر به شرایط، برای شخصیت‌ها و نظیر اینها حکمی صادر شده است. در مجموع تلاش خودمان را انجام می‌دهیم.

***

دیدگاه عباس عبدی درباره فواید علنی بودن دادگاه‌ها

عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح طلب درباره برگزاری علنی دادگاه‌ها در اعتماد نوشت: «مطابق قانون اساسي اجراي آن نه فقط جزيي از حقوق متهم، بلكه از حقوق عمومي است. اتفاقا آقاي اژه‌اي نيز بارها بر ضرورت علني بودن دادگاه تاكيد كرده‌اند و عوارض علني نبودن يا منتشر نشدن اتهامات و دفاعيات كه تعبير ديگري از علني نبودن است را شرح داده‌اند.

در غياب دادگاه‌هاي علني بنيان اعتبار احكام قضايي نيز زير سوال رفته است. يكي از عجيب‌ترين تصميمات شوراي نگهبان نيزتاييد قانوني است كه انتشار مفاد دادگاه‌هاي علني را منع كرده است! در واقع به قول آقاي رييس قوه اين وضعيت مصداق «كوسه و ريش پهن» است. اين چه دادگاه علني است كه انتشار مطالبش ممنوع است؟! خب اگر دادگاه را به صورت تلويزيوني علني كنيد تا همه ملت در آن حاضر باشند، ايرادي دارد؟

اين تصميم و قانون در حقيقت با هدف دور زدن اصل ۱۶۵ قانون اساسي است كه در عمل دادگاه‌ها را غير علني مي‌كند. مفاد دادگاهي كه ماه‌ها و سال‌ها پس از گشودن پرونده و با قطعي شدن حكم قابل انتشار باشد، بي‌فايده يا كم‌فايده است. دادگاه‌ها بايد علني باشند، مگر در موارد بسيار استثنا و اين به سليقه قاضي مربوط نمي‌شود، بلكه بايد در يك فرآيندي قابل قبول غيرعلني شود.

ايراد اصلي غيرعلني بودن يا عدم انتشار مفاد اتهامات و دفاعيات به ويژه در حوزه سياست، بي‌اعتبار كردن همه احكام صادره است. در واقع اگر قرار است كه مردم درباره اتهامات داوري كنند و از آن درس بگيرند، بايد از مفاد آن مطلع باشند و قرار نيست كه ادعاي متهم يا دادگاه را به صورت يك‌سويه بپذيرند. ولي از آنجا كه دادگاه عامل اصلي و تصميم‌گيرنده در منع انتشار و علني بودن رسيدگي قضايي است و متهمان خواهان علني شدن و انتشار هستند، به‌طور طبيعي نيز مردم حق را به متهمان مي‌دهند.

تجربه زيسته و مشاهدات ما نشان مي‌دهد كه غير علني بودن دادگاه و عدم انتشار مفاد آن، موجب صدور احكام بسيار ضعيف و مغاير با اصول حقوقي مي‌شود. حتي اگر اين احكام در مراحل تجديدنظر و ديوان شكسته شوند، باز هم موجب تضعيف قوه قضايي و دادگاه‌ها خواهد شد و به گشودن پرونده‌هاي بي‌مورد كمك مي‌كند.»

***

انتقاد احزاب از عدم ارائه مجوز برای اعتراضات

منوچهر متکی، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس دوره‌ای خانه احزاب درباره ناآرانی‌های سال گذشته به خبرآنلاین گفت: «بخشی از نا آرامی ها در پاییز گذشته همانگونه که اشاره نمودید ریشه در نارضایتی ها و گله مندی ها دارد و بخش کاملا آشکار و روشنی نیز ریشه در اغتشاشات و در واقع دست فرمانی که از سوی دشمنان کشور ،انقلاب و نظام دریافت می کنند دارد. تفکیک این دو مرز از یکدیگر از نظر بنده نکته بسیار مهمی است.

ما در خانه احزاب این موضوع را مورد بحث قرار داده ایم عده ای بر اعتراضات تکیه می‌کردند و عده ای بر اغتشاشات. جمع بندی ما این بود که اغتشاشات را محکوم می نماییم اعتراضات باید شنیده شود این سخن ما در وزارت کشور اثر وضعی خود را گذاشت و در جلسه ای هم که معاون سیاسی وزارت کشور در همین جا شرکت داشته اند این مواضع مطرح شد ، به فاصله کوتاهی از خانه احزاب دعوت کردند که در بحث تدوین دستورالعمل حضور در اجتماعات شرکت کنند که ما ۶ نفر را از سه گرایش سیاسی احزاب به آنجا فرستادیم و دستور العمل هم تدوین شده است.

بعد از آن گلایه مندی ما از وزارت کشور این بود که با توجه به دستورالعمل به چه دلیل مجوز برگزاری اعتراض ها را نمی دهند ؟بنده فکر می کنم هم نارضایتی ها ادامه دارد که جلوه آن در گرانی ها و تورم نشان داده می‌شود که حتی در بیانات مقام معظم رهبری آمده است و از سوی دیگر نیز اغتشاش گران به دنبال اغتشاشات خود می باشند و به دنبال این موضوع می باشند که ناامنی را در کشور دامن زنند و انتخابات را تحت تاثیر نا امنی و تحت تاثیر اعتراضات در اینها قرار دهند.

به گمان بنده باید همانگونه که گفته شد اغتشاشات را محکوم نمایند و اعتراضات شنیده شود مسئولین ما باید توجه نمایند که عملکرد دولت ها یکی از دلایل زیادی یا کمی مشارکت مردم در انتخابات است، در یک انتخابات حضور مردم بالای ۸۵ درصد بوده است به چه دلیل ؟ به این دلیل که در دولت اول احساس مردم این بود که نوعی رضایت مندی در جامعه به وجود آمده است در دولت گذشته ما دو رکورد منفی زیر ۵۰ درصد دریافت کردیم که بخشی از آن مربوط به عملکرد دولت می باشد .در انتخابات پیش روی ما مردم تا زمان انتخابات به عملکرد دولت عنایت خواهد داشت .»

***

مجلس باید شفافیت را از خود شروع می‌کرد

احمدعیلرضا بیگی، نمیانده تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که هیأت عالــی نظارت بر حســن اجرای سیاســت‌های کلی نظام مصوبه مجلس درباره «شــفافیت قوای سه‌گانه، دســتگاه‌های اجرایی و ســایر نهادها» را رد کرده است، گفت: در خصوص شفافیت قابل پیش‌بینی بود و لزوماً این کار باید از مجلس شروع شود و تعمیم و گسترش آن به بقیه ارکان نظام حتما می‌توانست پیامدها و موانعی را در پی داشته باشد که این اتفاق افتاد. یعنی مجلس به عنوان نهادی که تماماً متعلق مردم است، باید شفافیت را از خودش شروع می‌کرد و موکول کردن شفافیت در خودش به اینکه بقیه قوا هم باید شفاف باشند تا من هم شفاف باشم، امر خطایی بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هنگامی که ۳ سال پیش این موضوع را مطرح کردند، پیش‌بینی کردم این موضوع به نتیجه نخواهد رسید ضمن این که مجمع تشخیص مصلحت دارد از کیان خودش دفاع می‌کند زیرا دارای قانون خاص برای خودش است، دارای اساس‌نامه و آئین نامه داخلی است که خودش اختیار تصویبش را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: لذا من فکر می‌کنم چه بسا دوستانی که چنین موضوعی را مطرح کردند، عواقب و تبعات این مصوبه را می‌دانستند و لاجرم باید بپذیرند در قانون شفافیت بخش‌هایی که مربوط به مابقی قوا وجود دارد، باید اصلاح شود تا این موضوع به سرانجام برسد. چراکه شفافیت از مطالبات مردم از ابتدای مجلس یازدهم بوده و مجلس هم همین قول را داده بود اما عملاً به ماه‌های پایانی کار مجلس یازدهم می‌رسیم بدون این‌که در این خصوص دستاوردی وجود داشته باشد.

***

آمارهایی از نامه‌های مردمی به رئیسی

حجت‌الاسلام صالحی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در گفتگو با ایرنا با اشاره به تعداد نامه‌های مردمی در سفرهای استانی رئیس‌جمهور تأکید کرد: تعداد نامه‌ها، مکاتبات و مراجعات در دور اول سفرهای استانی یک میلیون و ۸۳۶ هزار مورد در سراسر کشور بوده که با افتخار عرض می‌کنیم در دور دوم سفرهای استانی که تاکنون به ۶ استان انجام شده، تعداد مراجعات، مکاتبات و موضوعات به یک میلیون و ۲۷ هزار مورد رسیده که این مراجعات در سفرها نشان‌دهنده امیدآفرینی برای مردم است و اگر در دور اول سفر نتایجی دریافت نمی‌کردند، قطعاً در دور دوم این امید برای مراجعه و ارائه درخواست وجود نداشت.

وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور در بازدیدی که از مرکز داشتند، عنوان کردند تا زمانی که در دور اول سفرها تمامی درخواست‌ها و موضوعات پیگیری نشده، دور دوم سفرها را شروع نمی‌کنند؛ لذا این موضوع برای ما خط قرمز است و دستور ریاست جمهوری در این زمینه به همه همکاران دولت ابلاغ شده است. امروز با افتخار اعلام می‌کنم که ۹۸ درصد مطالبات مردم در دور اول سفرها پیگیری و انجام شده که حکایت از عزم دولت مردمی سیزدهم برای پیگیری مطالبات مردمی در دور اول سفرها دارد. در حوزه‌های عمرانی و پروژه‌ها هم که موضوعات خود را دارد، با گزارش‌هایی که معاونت اجرایی و وزرا ارائه کرده‌اند، اتفاق بسیار مبارکی در این زمینه‌ رخ داده‌ که میزان امید مردم به سفرهای استانی را افزایش داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی با اشاره به پیگیری مطالبات مردمی در دور دوم سفرهای استانی تصریح کرد: در دور دوم سفرها با توجه به اینکه حجم مکاتبات و موضوعات بالا بوده، تقریباً بین ۷۰ تا ۸۲ درصد مطالبات مردمی محقق شده که این رقم البته بین استان‌ها متفاوت و مُتغیّر است؛ زیرا سفر به برخی از استان‌ها مانند آذربایجان شرقی و خوزستان دیرتر انجام شده که کارها در حد قابل قبولی در حال پیگیری است و نتایج نهایی آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در ادامه بیشترین مکاتبات در دور دوم سفرهای استانی را مربوط به استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: تعداد بالایی از درخواست‌ها در این دو استان ثبت شده است؛ در سفر استانی به یاسوج ۲۷۵ هزار ۳۷۳ مورد درخواست واصل شده و در استان خوزستان نیز با افتخار پذیرای ۲۴۸ هزار و ۳۶۸ مورد نامه و مطالبات مردم بوده‌ایم.

***

یک نقد جدی به صداوسیما

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره جریان مدعی انقلابیگری به خبرآنلاین گفت: «ایرادی که برخی از صاحب نظران به برخی از برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می گیرند از این بُعد است. آنها می گویند صدا و سیما اصلا کاری ندارد که الان آحاد مردم راجع به یک موضوعی چگونه دارند فکر می کنند ولو اینکه بگویند اطلاعات مردم در این زمینه کافی نیست و دارند اشتباه می کنند ولی به هر حال دیدگاه عمومی الان این است،

ولی آنها به این موضوع اهمیت چندانی نمی دهند . اهمیت در اینجاست که باید ببینیم مردم چه می خواهند و از آنچه مردم می خواهند تمکین کرد چون نظام متعلق به مردم است .خاطرم هست که امام صحبتی داشتند که ما وکیل وصی مردم نیستیم ولو اینکه فکر کنید که مردم دارند اشتباه می کنند،ایشان تاکید داشتند باید آن چیزی که مردم می خواهند انجام شود.این دیدگاه ها اساسا در این جریان انقلابیون وجود ندارد و این کلمه خالص سازی هم که مطرح شده است به همین دلایل است.

بخاطر اینکه آنها از اساس معتقد هستند که یک ناخالصی هایی طی این 40 سال وارد نظام شده و این ناخالصی ها را ما وظیفه داریم که پاکسازی کنیم. دامنه این ناخالصی ها هم انقدر وسیع است که خالص آن می شود فقط جریان فکری خود اینها. اینها انحرافاتی است که ما در این برهه زمانی داریم و باید با آنها با تدبیر و درایت برخورد کنیم.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۸۹۸۸۲۰:۴۶:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
آقای فرزین بهتره یه سر بره یه بقالی!!بفهمه دلار حرف چندم رو میزنه...
ناشناس۳۲۱۹۵۲۴۱۱:۱۱:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دلار خود شیطانه
ناشناس۳۲۱۹۰۶۲۲۲:۴۰:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۱۸
من نمیفهمم که این اصطلاح دلارزدایی رو کی اختراع کرده؟ دلار آمریکا رو تو سواحل عاج و روستاهای دور افتاده آفریقا هم ببری میشناسن و پول ارزشمندشونه خود هیات محترم دولت برای تمام هزینه های برون مرزی شامل هزینه های سفارتخانه ها و صدا و سیما و سفرهای ریاست محترم جمهور و هیات همراه به سازمان ملل و کشورهای دعوت کننده از دلار استفاده میکنن و پیش بینی بودجه رو هم به دلار انجام میدن اونوقت برای افکار عمومی شعار دلار زدایی میدن به خداوندی خدا مردم بسیار بسیار آگاهتر از اونی هستن که دولت مردها تصور میکنن
ناشناس۳۲۱۹۳۱۴۰۸:۲۱:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
عزیزم قبلا آمدن دلار چی بود؟ یعنی عاشق آمریکا بودن اینقدر نیازی نیست دلداری دادن به خود وقتی زمانی می رسد که دلار هم مرجعیت خودش را از دست می‌دهد
علی۳۲۱۹۴۸۰۱۰:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دلیلش بالاترین حجم تولید ناخالص ملی دنیا هست (ده برابر روسیه) شما وقتی دلار داشته باشی میتونی کالای امریکایی بخری ، اکثر مردم دنیا گوشی ایفون و اندروید یا کامپیوتر امریکایی دارن حالا با روبل چی بخریم ؟ روسیه غیر از توپ و تانک چی داره؟
ناشناس۳۲۱۹۵۸۷۱۲:۱۱:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دلار به ابزار سلطه امریکا تبدیل شده به همین دلیل کشورهای بسیاری بدنبال دلار زدایی هستن.
ناشناس۳۲۲۰۰۹۹۲۱:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
با ارز ملی خودشان مبادله می کنند عزیزم کالای آمریکایی هم با دلار یا ارز کشور مبدا
ناشناس۳۲۱۹۶۲۹۱۲:۵۴:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
هر وقت دلار از سکه افتاد حق با شماست ولی فعلا حاکم مطلق است
ناشناس۳۲۱۹۰۶۹۲۲:۵۱:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۸
حجاب یکی از احکام شریعت هست و حکومت مدعی اسلامیت نمی تواند آن را حذف کند چه برسد به همه پرسی
ناشناس۳۲۱۹۲۹۲۰۸:۰۶:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
میشه احکام دیگه شریعت رو هم بگی بخصوص اون بخش که به وظیفه حکومت در قبال مردم بر میگرده.
ناشناس۳۲۱۹۵۰۹۱۰:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
شما هر وقت امدی دو قطبی سازی کردی برای آن موارد ما هم می آییم!!
اصغر آقا !۳۲۱۹۰۷۶۲۳:۰۹:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
اندر حكايت موفقيت سياست دلار زدايي !! ------------- برادر جان فعلاً كه اين « دلار » در هر مملكتي از اين كره ارض روي سنگ هم كه بذاري آب ميشه ! حتي سنگ خارا ! ... نه كه حالا شما فكر كنين بنده طرفدار سياست « دلار زدايي » نيستم واز طرفداران پرو پا قرص دلار در مناسبات تجاري دنيا هستم !! ... نه ! ... اصلاً بنده چه كار دارم به دلار ؟ ...
آریابان۳۲۱۹۳۹۷۰۹:۱۶:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
بدون ذره ای تردید امروزه کشور های قدرتمند خارجی طبیعتا پول های قدرتمند دنیا را در اختیار دارند و بصورت کاملا برعکس، کشور های ضعیف نیز پول های بسیار ضعیف را ! برای محاسبه برابری نرخ ارزی دو کشور دارای پول ضعیف و همواره متغیر !!!!! (و البته رو به کاهش مداوم) ، آیا نباید یک نرخ ثالث قوی مبنای تشخیص و تعیین نرخ برابری قرار گیرد ؟!
امید۳۲۱۹۴۶۶۱۰:۰۶:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۱۹
بله،فقط مشکل اینجاست که همون ارز ثالث هم ارزشش رو از برابری دلار میگیره!
ناشناس۳۲۱۹۰۹۶۲۳:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
آنقدر موفقیت آمیز بوده که موقع آزاد سازی دلارها در کره جنوبی به خاطر این موفقیت ۱ میلیارد دلار کشور و بیت المال آب رفت و ضرر کردیم..رانت خوارها چه سودهایی می برند و چنین چیزهایی را موفقیت می دانند.
ناشناس۳۲۱۹۱۲۵۰۰:۰۴:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
واقعا در فضا سیر می کنید روزی خواهد رسید که دیگر دیر شده است.
پرویز۳۲۱۹۱۵۳۰۰:۳۷:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱۹
روزنامه ایران در مخالفت با رفراندوم حجاب اختیاری متن جالبی نوشته. در ابتدا میگوید این رفراندوم رای نمی آورد ولی بعد میگوید بدلبل تبلیغات مخالفین ما رای میاورد.
ناشناس۳۲۱۹۱۶۳۰۱:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
چرا نویسنده محترم در جریان رفرآندم حجاب یکی به نعل و یکی به میخ میزند. مگه میشه مردم طرفدار حجاب باشند و از داخل صندوق پوشش اختیاری دربیاد.؟
ناشناس۳۲۱۹۳۹۸۰۹:۱۶:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
ضمن اینکه اصلا بحث حجاب نیست بحث اجبار و اختیار است.
ناشناس۳۲۱۹۴۴۱۰۹:۵۵:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اصلا روزنامه ایران حرف بی ربطی زده گفته حالا که رفراندوم قطعا به نفع حامیان بی حجابی و حامیان حجاب اختیاری نیست پس رفراندوم انجام نشه ؟ خوب چرا انجام نشه ؟ حالا که به ضرر هنجارشکنان میشه خوب بزار انجام بشه
ناشناس۳۲۱۹۱۸۴۰۲:۴۴:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
جالبه می دانید گشت ارشاد باعث جبهه گرفتن مردم علیه حجاب می شود اما همچنان در خیابان ها جولان می دهد.
ناشناس۳۲۱۹۵۱۱۱۰:۵۵:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
شما از رسانه های دشمن خودت فاصله بگیر تا فانتزی فکر نکنی و بابت آن آشوب!
ناشناس۳۲۱۹۲۲۱۰۶:۱۳:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دفاع مضحک مسئولان دانشگاه تهران از سعید حدادیان باعث تاسف است!
ناشناس۳۲۱۹۳۰۷۰۸:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
سعید حدادیان خودش نباید تدریس در مهمترین دانشگاه کشور رو بپذیره چون صلاحیت علمی‌ رو نداره
ناشناس۳۲۱۹۵۲۹۱۱:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
از جلسات مداحی ایشان استقبال بی نظیری انجام می شه معلومه که صلاحیت دارند ولی در دانشگاه افراد ارزشی و مکتبی و مسجدی به عنوان دانشجو کمتر پذیرفه شده اند و جو دانشگاه غربی و سکولار شده و صدای بی دینان درامده
ناشناس۳۲۱۹۶۵۰۱۳:۰۸:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۱۹
مداحی رو هر کسی که کمی صدا داشته باشه میتونه انجام بده حتی اگه بی سواد باشه مگر در روستاها همه مداحان با سوادند ؟اما تدریس در دانشگاه نیازمند تخصص می باشد .
ناشناس۳۲۱۹۵۹۱۱۲:۱۴:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
سعید حدادیان دکتری جامعه شناسی داره و صلاحیت علمی دارد.
ناشناس۳۲۱۹۲۲۳۰۶:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱۹
رییس جمهور ادعای بسیار بزرگی کرده مبنی بر رفع کسری بودجه 480 هزار میلیارد بودجه بدون چاپ پول وزیر اقتصاد باید در یک میز گرد اقتصادی با کارشناسان و اهل فن در اینمورد توضیح لازم را بدهد
ناشناس۳۲۱۹۳۲۲۰۸:۲۹:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
از چی تعجب کردی .
علی۳۲۱۹۵۵۹۱۱:۴۷:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اوراق منتشر کرده مثل کسی که نزول می گیره فردا باید اصل و سودش را به خریدار بده اونوقت میبینی فنر تورم چطور میپره
ناشناس۳۲۱۹۲۵۶۰۷:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
بعد از ۴۴ سال و کلی هزینه که در اختیار پایگاه ها و تشکلات مذهبی و تبلیغاتی برای تبلیغ دین و در راس همه حجاب گذاشته اید !! جای بسی تاسف است که آنقدر کم بضاعت هستید که حتی نتوانستید با چند شبکه خارج نشین مقابله کنید !!! طی سالها تنها بودجه مملکت را که می توانست خرج تقویت آموزش وپرورش شود هدر داده اید و تنها هنری که داشته اید راه انداختن گشت ارشادی بوده که بدون کمترین اطلاع از برخورد و رافت اسلامی کار را به جایی کشاند که امروزه خود بر شیوه غلط آن واقفید !!
ناشناس۳۲۱۹۲۶۶۰۷:۳۴:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
صدا سیما به صورتی کاملا آشکار در انحصار تفکر خاص قرار گرفته از صبح که تلوزیون را روشن می کنی با یک تیپ خاص از نظر پوشش و تفکر در کلیه برنامه ها از اخبارگرفته تا برنامه های تفریحی و سرگرمی و حتی سریالها مواجه می شویم !! تیپی که سعی دارد اینگونه القا کند که مردم ایران تنها همین ها هستند و لا غیر و ایران تنها متعلق به این گروه است!! گویی صدا سیما ملک این تفکر است و هیچ کس دیگری حق دخالت در آن را ندارد!! از شما می پرسم آیا همه مردم ایران تیپ ظاهری وتفکر حاکم بر صدا سیمای امروزی را دارند ؟!! اگر دارند پس لایحه عفاف و حجاب با این همه طول و تفسیر چیست و اگر ندارند جای آنها در صدا سیمای مثلا ملی کجاست ؟!!حتی خبرنگار صدا سیما در نظر خواهی های مردمی در سطح شهر فقط به دنبال همان تیپ مورد نظر صدا سیما می رود گویی مردم دیگری وجود ندارد !!
ناشناس۳۲۱۹۲۷۱۰۷:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اخیرا سخنان جناب حدادیان را در یک جلسه خصوصی شنیدم که به اوج کمالات و ادب و ارادت ایشان به خدا و پیامبر و آموزه‌های دینی کاملا پی بردم .
ناشناس۳۲۱۹۵۶۲۱۱:۵۱:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دوست عزیز شاید ایشان یک مداح خوبی باشد ولی استاد دانشگاه تهران شرایط علمی خاص خودش را دارد.
ناشناس۳۲۱۹۲۷۴۰۷:۴۴:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۹
آقای فرزین مشکل این نیست که کشورهای همسایه ارز خودشون رو برای تجارت با ایران بپذیرند. مشکل اینه که میگن تا توسط آمریکا تحریم هستید نمی تونیم با شما معامله کنیم.
امین۳۲۱۹۳۳۱۰۸:۳۴:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
اول باید مشکل تحریمها را حل کنیم بعد در رابطه با دلار زدایی داد سخن بدهیم حجاب یک مورد دینی است وقتی در قران به حجاب سفارش شده رفراندم محلی از اعراب ندارد یکی از مسایل انقلاب که باعث شعله وری ان شد حجاب بود این گفتار رفراندم هیزم ریختن بر اتش تجزیه طلبان است در مورد اصول انقلاب امام با نزدیکان خودشان هم مماشات نمی فرمودن .
ناشناس۳۲۱۹۵۳۹۱۱:۳۱:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دوست گرامی اینکه حجاب یک امر دینی است کسی مخالف آن نیست.صحبت از اجباری ویا اختیاری بودن آن است. با توجه به اینکه در سایر کشورهای اسلامی اجباری نیست.
سیدرضا۳۲۱۹۳۴۴۰۸:۴۳:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۱۹
با سلام واحترام صداو سیما دست یک گروه با تفکر خاص،بیشتر روزنامه ها هم دستشان،مجلس و دولت هم دستشان، این کشور متعلق به همه ایرانیان است با افکار وسلیقه های مختلف.بهترین راه برای برون رفت از مشکلات مهم کشور، مانند حجاب و رابطه با آمریکا رجوع به آرای مردم یعنی رفراندوم است"
ناشناس۳۲۱۹۳۵۴۰۸:۴۵:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دلار زدایی همان قدر مضحک است که روحانی می گفت ما دوتا دست بیشتر نداریم تا مشکلات بیشتری را حل کنیم. مگر نمی گویید برای دریافت پول فروش نفت مشکلی ندارید؟ پس تجربه ثابت کرده نگه داشتن دلار به صرفه تر از سازیر ارزهاست. تجربه پولهای بلوکه شده در کره جنوبی. در مورد جایگزینی مداحان به جای نخبه ها در دانشگاه مطمئن باشید اولین دودش توی چشم خودتان خواهد رفت. در خصوص دادگاه های علنی. اگر دادگاه علنی شود اگر کسی خلاف کرده باید پاسخگو باشد . در مورد طرح شفافیت مجلس از همان روز اول گفتیم که محال است نمایندگان این طرح را تصویب کنند. سنگ بزرگی انداخته اند که چنذ مجلس دیگر ها بیاید و برود این طرح تصویب نخواهد شد
مصطفی۳۲۱۹۴۳۷۰۹:۵۴:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۹
آقای نوروزی خب اینجا ایران است واین هم وزارت علومش مگر چیزی جز این انتظار دارید خیلی رویایی فکر می‌کنید
ناشناس۳۲۱۹۴۶۵۱۰:۰۶:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
نه جانم روزنامه ایران بشنو مردم ایران نه از گشت ارشاد بدشون میاد نه از حجاب نه از اسلام نه ازپیامبر و نه با قرآن و دستوراتش مخالفتی ندارند مردم با چشمانشان میبینند که حکومت عدل علی علیه السلام حکم فرما نیست وقتی یک وام گیرنده را دوسال اذیت میکنید و آخر بهش وام نمیدهید وقتی رتبه اول دانشگاه را عمدا اذیت میکنید و بیکار است. این مردم همانهائی هستند که بخاطر اسلام شهید داده و با دشمن جنگیده اند
محمدرضا کیانفر۳۲۱۹۵۰۸۱۰:۵۳:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۹
جعفر بلوری اصولگرا نوشت: با جمع شدن کاسه کوزه‌ی رسانه‌های حق‌العمل‌کار که علیه نظام سیاه نمایی می‌کنند کاسه کوزه‌ی سعودی اینترنشنال‌ها و رادیو فردا‌ها هم جمع خواهد شد چرا که منبع تحلیل‌ها و گزارش‌های آنها اخبار کذب اینهاست. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.
ناشناس۳۲۱۹۵۶۱۱۱:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱۹
شاخص ترین نتیجه دلار زدایی از اقتصاد خارجی این بود که هفت میلیارد طلبمان از کره به خاطر معامله با ارز غیر دلار شد 6 میلیارد
ناشناس۳۲۱۹۶۱۸۱۲:۴۴:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
رییس بانک مرکزی معلوم نیست داره تو چه فضایی سیر آفاق میکنه
ناشناس۳۲۱۹۶۶۲۱۳:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۹
با تجربه سالها تدریس در دانشگاه ، توجهتان را به این نکته جلب میکنم که استاد هرچند مسلط و با کیفیت تدریس کند چنانچه سختگیر و جدی در نمره دادن باشد نمره ارزشیابی خیلی بالا بی کسب نخواهد کرد .
ناشناس۳۲۱۹۷۰۱۱۳:۵۵:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۹
تا زمانی که با جامعه جهانی همانند یک کشور عادی تعامل نکنیم و تحریم ها برداشته نشوند، اقداماتی نظیر دلار زدایی مشکلی از اقتصاد کشور را حل نخواهد کرد. خودمان را گول نزنیم.
ناشناس۳۲۱۹۸۶۴۱۶:۱۴:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱۹
آقای فرزین هم از افراد احمدی نژاد است و لذا حرف های بدون پشتوانه او خیلی تعجب ندارد.
علی۳۲۲۰۲۳۲۰۱:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲۰
آقای فرزین عزیز شما هر ارزی هم به مردم بدهید معیار اندازه گیری ارزش آن ارز چیست ؟مثلا میخوایید معادل 500 دلار لیر ترکیه بدهید ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

    19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین