اهمیت رزرو مسجد در شهر مشهد

گزارش بازرگانی، 209367،   4020618010

رزرو مسجد در مشهد

رزرو مسجد برای مراسم ترحیم بزرگترین و مهمترین بخش برگزاری یک مراسم ختم است. از بدو اسلام تاکنون برگزاری مراسم و تشریفات ترحیم در مقدس ترین مکان یعنی مسجد از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. احترام و تکریم فردی که درگذشته است در تمامی فرهنگ ها دارای اهمیت است و در کشورها و ادیان های مختلف به طرق مختلفی این مراسم را برگزار می کنند. آنچه بین همه ادیان و ملل در برگزاری این مراسم مشترک است، احترامی است که به فرد متوفی گذاشته می شود و به همین دلیل بهترین و مناسب ترین مکان برای این کار در نظر گرفته می شود.

همانطور که می دانیم مشهد بزرگترین شهر مذهبی ایران است به همین دلیل مساجد مشهد به عنوان مقدس ترین مکان در دین اسلام شناخته می شود و برگزاری مراسم ترحیم در این مکان نشان از احترام به مذهب و ایمان دارد. بنابراین رزرو مسجد برای مراسم ترحیم به برگزار کنندگان اجازه می دهد تا مراسمی بدون نقص و منظم برای عزیزشان برگزار کنند. بدین ترتیب اهمیت برگزاری مراسم ترحیم و رزرو مسجد در مشهد به عنوان یکی از مهمترین مراسم بیشتر و بهتر مشخص می شود.

از طرف دیگر علاوه بر اهمیت و احترام گذاردن به فرد متوفی در دین اسلام، مساجد مناسب ترین فضا برای برگزاری این مراسم هستند زیرا فضای مسجد آرام است و به حاضرین آرامش می بخشد پس برای افراد عزادار بهترین مکان است تا در آن لحظات سخت، به آرامش برسند. همچنین در مسجد می توان از تعداد زیادی به عنوان مهمان دعوت به عمل آورد. وسعت مسجد و امکاناتی که دارد این فرصت را فراهم می آورد تا به بهترین شکل ممکن از مدعوین پذیرایی صورت گیرد بدون آنکه ازدحام و یا بی نظمی بوجود بیاید.

مسجد توفیق مشهد

بهترین مساجد مشهد برای مراسم ترحیم

شهر مشهد به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین شهرهای مذهبی جهان، اهمیت ویژه ای در بین مسلمانان دارد. معماری اماکن مذهبی این شهر نیز متاثر از همین مساله است و در تمامی مراکز و اماکن مقدس اسلامی معماری فوق العاده ای به چشم می خورد. معماری مساجد در شهر مشهد نیز ترکیبی از فرهنگ اسلامی ایرانی هستند و کمتر مسجدی را در شهر مشهد می توانید بیابید که بهره ای از هنر اسلامی ایرانی نبرده باشد. در این بین یکی از بهترین مساجد این شهر مسجد توفیق مشهد است که عمدتا برای برگزاری مراسم مختلف مانند مراسم تشریفات ترحیم مشهد آن را رزرو می کنند. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین مساجد شهر مشهد می پردازیم:

مسجد توفیق مشهد

یکی از بزرگترین مساجد شهر مشهد که امکانات خوب و مکفی برای برگزاری مراسم مختلف دارد مسجد توفیق مشهد می باشد. این مسجد در یکی از بهترین خیابان های مشهد واقع شده است و مورد توجه اهالی محله است. ظرفیت این مسجد پاسخگوی نیاز اهالی منطقه می باشد. این مسجد تمیز و مجلل است و به همین دلیل جز بهترین مساجد شهر به شمار می رود. از مهمترین امکانات این مسجد می توان به جای پارک و وسعت مسجد، امکانات لازم برای پذیرایی و ... اشاره کرد.

مسجد توفیق مشهد که به مسجد طالقانی احمدآباد نیز شهرت دارد در خیابان احمدآباد موقعیت دارد. محل این مسجد احمدآباد 9 است و از ویژگی های مهم آن می توان به ظرفیت هزار نفری، دسترسی آسان، داشتن جای پارک، و ... اشاره کرد. در تمامی روزها حتی ایام تعطیل نیز می توان این مسجد را برای برگزاری مراسم مختلف رزرو کنید.

مسجد سجاد مشهد

مسجد امین مشهد که نام دیگر آن مسجد سجاد مشهد است، یکی دیگر از بهترین و مجهزترین مساجد شهر مشهد برای برگزاری مراسم مختلف است. این مسجد در محله سجاد مشهد نبش سجاد بیست و یک، واقع شده است که یکی از بهترین محله های این شهر است. خوشبختانه موقعیت جغرافیایی این مسجد بسیار مناسب است و به همین دلیل جای پارک کافی دارد. بنابراین دعوت از تعداد زیادی مهمان، سبب سردرگمی میزبان نخواهد شد. این مسجد یکی از زیباترین مساجد شهر است و معماری چشم نوازی دارد. قابل ذکر است که ظرفیت این مسجد را می توان 1500 تا دو هزار نفر در نظر گرفت. همچنین دارای کادری مجرب جهت برگزاری مراسم مختلف با بهترین کیفیت است. برای رزرو مسجد سجاد مشهد کافیست با تشریفات مشهد تماس بگیرید.

مسجد سجاد مشهد

مسجد قبا مشهد

یکی از مجلل ترین و بزرگترین مساجد که در محله بلوار خیام واقع شده است، مسجد قبا مشهد می باشد. این مسجد از گذشته تا کنون خدمتگزار مردم بوده است و در ایام مختلف در سراسر سال پذیرای مردم محل است. معماری زیبا، ظرفیت بالا، داشتن جای پارک از مزایای این مسجد است. اهالی منطقه می توانند برای برگزاری مراسم مختلف در روزهای مختلف این مسجد را رزرو نمایند. از دیگر ویژگی های این مسجد می توان به داشتن امکانات صوتی، کادر خدماتی مجرب، صندلی های کافی در دو طبقه ویژه بانوان و آقایان و جای پارک کافی اشاره کرد. با استفاده از مسیریاب به راحتی می توان موقعیت این مسجد را که در خیام جنوبی 21 واقع گردیده، بیابید، پس با خیال راحت می توانید تعداد زیادی مهمان دعوت کنید و نگران جای پارک نباشید. برای رزرو کافیست با تشریفات مشهد تماس بگیرید.

آداب برگزاری مراسم ترحیم در مسجد

همانطور که اشاره شد مراسم ترحیم از جمله مهمترین مراسم ها در فرهنگ ایرانی است که با از دست دادن فرد عزیزی از خانواده، برگزار می گردد. این مراسم آداب و رسوم مخصوص به خود دارد که براساس اعتقادات دینی و رسوم فرهنگی مناطق مختلف ایران می تواند تفاوت هایی داشته باشد.

در حقیقت مراسم ترحیم، بسته به منطقه و عرف مردم آن منطقه، مراسم مختلفی دارد. اما به طور کلی، این مراسم با حضور خانواده و نزدیکان فرد متوفی، دوستان و ... وی در مکان مقدسی مانند مسجد یا حسینیه برگزار می گردد. در طی برگزاری مراسم از میهمانان که حضور یافته اند پذیرایی می شود.

اولین قدم شرکت در مراسم تشییع و تدفین است به این صورت که مهمانان در جوار خانواده فرد متوفی بر سر مزار وی گرد هم می آیند تا ادای احترام کنند و همدردی خود با بازماندگان را ابراز نمایند. سپس در شروع مراسم، فردی به عنوان مداح با صدایی آرام و دلنشین شروع به تلاوت آیاتی از قرآن کریم می پردازد. در برخی از مناطق فردی به عنوان سخنران در مراسم حضور دارد که درباره زندگی فرد متوفی صحبت می کند و خصلت های نیک او را بر می شمرد و به این طریق مردم را به تامل درباره زندگی و مرگ ترغیب می کند.

در پایان مراسم، میزبانان با فردی که از دست داده اند وداع می کنند. در این مراسم میهمانان ممکن است علاوه بر خواندن قرآن و تقدیم کردن ثواب آن به فردی که درگذشته است، دعاهای دیگری نیز قرائت کنند و از این طریق احساسات خود را با خانواده مرحوم به اشتراک بگذارند. لازم به ذکر است که در طی مراسم با نوشیدنی های مختلف مانند چای و شربت و خوراکی متنوع دیگری مانند حلوا، خرما، میوه، ناهار و یا میوه از میهمانان پذیرایی می شود.

آداب ترحیم در ایران نشان از احترام و توجه به مرحوم و خانواده‌اش دارد و فرصتی برای همدردی با خانواده فرد متوفی است. این مراسم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در واقع نشان دهنده همبستگی و همدردی مردم در شرایط سخت و مصیبت های زندگی است. یعنی مردم با حضور در این مراسم به بازماندگان یادآوری می کنند که آنها را در روزهای سخت پیش رو تنها نخواهند گذاشت.

سخن آخر

علاوه بر زیبایی و طراحی شگفت انگیز، مساجد مشهد به عنوان پایگاه های فرهنگی و مذهبی مهمی شناخته می شوند که مرکز تجمع و همفکری مردم با یکدیگر است. فعالیت مساجد تنها به برگزاری مراسم مذهبی ختم نمی شود و در بسیاری مواقع در اکثر مساجد فعالیت های فرهنگی مختلفی نیز اجرا می شود. به طور مثال در مساجدی که دارای کتابخانه هستند جوانان و نوجوانان می توانند با استفاده از آن مجموعه سطح دانش خود را افزایش دهند و تعامل بیشتری با هم نسلان خود نیز داشته باشند. بنابراین علاوه بر برگزاری مراسم ترحیم یا مراسم مذهبی دیگر، می توان از مساجد مشهد به عنوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی نیز استفاده نمود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. من عجله ندارم!

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین