چرا اربعین اهمیت دارد؟

آیت الله حسین ردایی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، گروه فرهنگی الف،   4020613017 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا اربعین اهمیت دارد؟

اربعین یکی از مصادیق اراده تکوینی خداوند سبحان است، به این معنا که نقش عدد 40 در هندسه فکری و دینی ما اثرگذار بوده و در موضوعات فقهی هم عدد 40 نفش‌آفرین است. حتی در موضوع اثر وضعی بر جسم و روان هم این عدد اهمیت دارد. در موضوعات معنوی ما مکرر عدد چهل را به عنوان یک نماد  پرتکرار و گویی اثربخش شاهد هستیم. مثلاً پیامبر در 40 سالگی مبعوث می‌شود، خلوت حضرت موسی با خدا در 40 روز است و یعقوب در فراق یوسف 40 سال اشک ریخت. پس ذاتاً عدد 40 در عالم تکوین دارای آثار متعددی است.

در این بین اربعین سیدالشهدا هم از اهمیت و توجه خاصی برخوردار است. امام حسن عسکری در روایتی می‌فرمایند:« عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ : صَلاةُ الخَمسينَ ، وزِيارَةُ الأَربَعينَ ، وَالتَّخَتُّمُ فِي اليَمينِ ، وتَعفيرُ الجَبينِ وَالجَهرُ بِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ».» یعنی  نشانه هاى مؤمن ، پنج چيز است : [گزاردن] پنجاه ركعت نماز [در شبانه روز] ، [خواندن] زيارت اربعين ، انگشترى را در دست راست كردن ، پيشانى بر خاك نهادن [در برابر خدا] ، و بلند گفتن «بسم اللّه الرحمن الرحيم». البته اهمیت این زیارت هم به شکلی حضوری است هم از راه دور و به نیت است.

شروع این مناسک مهم دینی از سوی جناب جابر‌بن عبدالله انصاری و جناب عطیه عوفی بود. این از اراده‌ الهی و بشارت نبوی است که جناب جابر گرچه نتوانست در روز عاشورا کنار سیدالشهدا(ع) باشد اما با حضور بر مرقد شریف امام حسین در روز اربعین یک جریان عظیمی را آغاز کرد که گسترش و عالم‌گیری‌اش را امروزه شاهد هستیم. نکته مهم در این بین کاشفیت کار جابر بن عبداله انصاری است؛ به عبارتی کار جابر حرکت ایجادی نبود بلکه این خواست و اراده الهی است که او به همراه عطیه در روز 20 صفر(حال چند روز بیشتر یا کمتر از این موعد) با حضور در کنار مرقد امام حسین آغازگر زیارت و جریان اربعین باشد. 

اربعین حسینی که امروزه در یک گستره عظیم درحال انجام است ارتباطی مهم با نفس قیام عاشورا دارد. برای تفصیل این موضوع باید گفت، حرکت سیدالشهدا و شهادت ایشان غلبه و پیروزیِ حقیقی بر جریان ضداسلامی حاکم بر جزیرة‌العرب و رسوا کننده آن‌ها بود. علی‌القاعده پس از شهادت امام حسین باید یاد و نام ایشان از تاریخ حذف می‌شد و در آن سو پایه حکومت امویان تحکیم و تثبیت، اما این اتفاق نیفتاد و بالعکس، اساس حاکمیت جور بدین شکل فروریخت. در حقیقت وعده الهی مبنی بر خاموش نشدن نور خدا کما اینکه فرمود:« یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ» در اکسیر حسینی تجلی یافت در طول قرون متمادی این حقیقت زنده ماند و راه خویش را پیش گرفت. سال‌های متمادی حاکمان و افراد خبیث  قبر و بارگاه  امام حسین را تخریب کردند، اما همچنان مرقد حسینی و حرکت  حضرت پا برجاست. 

اربعین از دو جهت اهمیت دارد، جهت اول، بُعد فاعلیت و جهت دوم بعد قابلیت در اربعین . منظور از جهت فاعلیت، ظلم‌ستیزی، حق‌محوری و ذلت‌گریزی در حرکت سیدالشهدا(ع) است. و  منظور از جهت قابلیت، ظرفیت و رشد علمی و عقلانی مردم بالاخص جوانان در هضم و فهم حرکت سیدالشهدا ءاست. بالطبع هرچه قابلیت رشد کند، فاعلیت نمود و تبلور بزرگ‌تری خواهد داشت و حتی موانع و خطراتی مثل داعش هم از آن جلوگیری نمی‌کند و نمی‌تواند مانع راه باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۱۶۳۵۰۹:۲۲:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۳
کمال انسانیت رو میشه درمراسم اربعین دید شیعه همیشه از تشتت وپراکندگی ضربه خورده که به برکت خون امام حسین همه دراربعین گرد هم میان وارمان های پیروی از امام ومبارزه باظلم رو دروجود خودشون بازتولید میکنن. قدر این مراسم رو شیعیان مظلوم پاکستان واذربایجان وعربستان بیشتر ازهمه میدونن
راه۳۲۱۱۷۶۵۱۱:۱۸:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اربیعین امتداد عرفه است اربعین ترجمه‌ی خطبه‌های حضرت سجاد و حضرت زینب سلام‌الله علیهما است اربعین ترجمه‌ی معرفت و خودشناسی است اربعین تجلّی ایثار و شرافت است اربعین شکوه انسانیت است اربعین تفسیرِ کُلُّ‌یَومٍ‌عاشوراوَکُلُّ‌اَرضٍ‌کَربَلا است _____ اربعین مقدمه‌ی ظهور است انشاءالله
ناشناس۳۲۱۱۸۲۴۱۲:۴۳:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۳
حضور در پیاده‌روی اربعین هم معرفت میخواد ، هم معرفت میاره امام حسین علیه‌السلام رحمت واسعه‌ی خدا و کشتی نجاته و اربعین تبلور و نماد این حقیقته لبیک‌یاحسین
ناشناس۳۲۱۱۶۷۵۱۰:۱۹:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
سالهای زیاد مردم با قبول خطرات فراوان پیاده به زیارت امام حسین می رفتند ورود دولت و دولتی کردن مراسم اربعین از معنویت آن می کاهد.
ناشناس۳۲۱۱۷۸۸۱۱:۵۲:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۳
باهمه بسترسازی حکومت بازم اگه کسی بخواد بره باید هزینه کنه وکلی سختی بکشه، پس فقط عشقه که مردم رو به حرکت دراین مسیر وامی داره.
ناشناس۳۲۱۲۰۷۰۱۷:۵۰:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۱۳
قربون دولتی برم که در این مسیر گام برمیداره بترکه چشم حسود
ناشناس۳۲۱۱۸۱۳۱۲:۳۱:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۳
دولت دنباله روی مردم شد، تازه اگه کاری کرده باشه
ناشناس۳۲۱۱۶۷۷۱۰:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
شور حسيني همراه با شعور حسيني شناخت حسيني شهامت حسيني شجاعت حسيني
ناشناس۳۲۱۲۷۸۵۱۳:۲۱:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱۴
امام حسین مظلوم است چون در خلا کربلا گیر افتاده بود و نه راه پس داشت و نه راه پیش و نه کسی با اینکه فزیاد زد هل من ناصرا ینصرنی به کمکش شتافت.
ناشناس۳۲۱۱۶۸۵۱۰:۲۸:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
مردمی که تاریخ خود و تاریخ نسلهای پیشین خودش را نخواند و نداند محکوم به فنا هست.
معلم تاریخ۳۲۱۲۱۶۴۲۰:۰۵:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۱۳
تاریخ ایینه عبرت و چراغ راه اینده است .
ناشناس۳۲۱۱۶۸۸۱۰:۳۲:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۱۳
مراسم اربعين در عراق به مراسم اربعين دولتي تبديل نشود خيلي بهتر است
ناشناس۳۲۱۲۰۱۸۱۶:۳۹:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۳
دولت و حاکمیتی که در مراسم اربعین دخیل باشه دولت و حاکمیت حسینی و دوست داشتنیه امیدواریم رفتار این دولت و این حاکمیت در همه‌ی عرصه‌ها اعم از اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی ، حسینی و اربعینی باشه و بشه
ناشناس۳۲۱۲۱۲۹۱۹:۴۰:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۳
هیچ دولتی توانایی توزیع ۲۰ میلیون غذا در هر وعده را ندارد!
ناشناس۳۲۱۲۱۴۹۱۹:۵۳:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۱۳
کی گفته دولتی شده ؟ آهان ... منوتو - سعودی اینترنشنال - بی بی سی فارسی گفتن و برخی رسانه های داخلی ...... افتاد - حله
ناشناس۳۲۱۱۶۹۰۱۰:۳۴:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اربعین زمانی اهمیت ش بیشتر میشود که مردمی باقی بماند .
ناشناس۳۲۱۱۷۹۰۱۱:۵۴:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
مراسم راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی مردمی است و مردم باقی خواهد ماند.
ناشناس۳۲۱۲۰۶۷۱۷:۴۸:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اگه دولت نقشی داشته باشه باید ستود
ناشناس۳۲۱۱۹۰۵۱۴:۲۸:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۱۳
آن وقت یعنی چی مردمی باقی بماند؟! درک نمی کنم!دولت مسیر را هموار نکند بلیط صادر نکند ویزا ندهد؟! وقتی تقاضا هست دولت باید خدمات بدهد و بیشتر هم باید بدهد
ناشناس۳۲۱۱۹۴۳۱۵:۱۴:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱۳
مسیر که قبلا هم بوده . ویزا هم که صادر میشده . ولی در این حجم نبوده که تقریبا از اول سال بدون توقف مشغول هستند . تلویزیون ادارات بانکها ....
ناشناس۳۲۱۲۰۲۶۱۶:۵۵:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۳
وقتی مردم گرایشی دارند با این حجم معلوم هست نمایش هم داده می شود مانند نوروز یا جشن امام زمان قبلا این حجم سفر نبوده و وقتی زیاد شود مشخص هست امکانات بیشتری لازم هست و از ایران هم نیست.
ناشناس۳۲۱۲۱۳۱۱۹:۴۱:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۱۳
یادمه پارسال می‌گفتین دولت توانایی خدمت‌رسانی به زائران رو نداره!!!
ناشناس۳۲۱۱۷۲۳۱۰:۵۵:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اگر هدف وحدت دو کشور همسایه است،‌ نباید این ارتباط یک طرفه باشد. در این صورت حتی نمی توان گفت که استقبال عراقی ها به خاطر منافع مادی است و یا حس برادری. مگه همین عراق نیست که پول نفت ایران را بدون اجازه آمریکا نمی دهد؟
ناشناس۳۲۱۱۷۹۲۱۱:۵۵:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۳
مردم مسلمان عراق با برادران ایرانی خود متحد هستن و وحدت دارند.
ناشناس۳۲۱۱۷۹۸۱۲:۰۷:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
قربان امام حسین وراهش برم.
ناشناس۳۲۱۱۸۵۹۱۳:۲۶:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۳
پیاده روی اربعین مقدمه ای است برای ظهور. هر سال پرشورتر از سال قبل برگزار میکنیم. دولتی هم برگزار میکنیم. به حرفهای صدمن یه غاز سایبری ها هم کاری نداریم.
ناشناس۳۲۱۲۲۲۳۲۱:۵۲:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اصل راه که هموار بشه فرق نمی کنه بدست چه کسی باشه هدف آرزو بدل نموندن
ناشناس۳۲۱۲۱۳۳۱۹:۴۲:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اربعین یک مراسم مذهبی است که باید منجر به تغییر نگرش کسی که به این مراسم می رود بشود ، یعنی از فردای بازگشتش معرفت و کمالات و انسان دوستی و اخلاق در او تقویت شود.
ناشناس۳۲۱۲۱۵۰۱۹:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
مثل اینکه رسانه های معاند خارجی و بعضی داخلی خیلی از اربعین قشار خوردن - از دست ما عصبانی باشید
ناشناس۳۲۱۲۲۱۹۲۱:۴۹:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۳
سلام ما بتونیم زیارت امام حسین بریم فرق نمی کنه از طرف دولت باشه یاملت اصل راه که هموار بشه بدست کی فرق نداره برادر
ناشناس۳۲۱۲۲۶۳۲۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اربعین همیشه اهمیت داشت و همچنین حرمت این شما هستید با سیاسی کردن اربعین
محمد۳۲۱۲۴۲۴۰۸:۳۴:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۴
شرط تقدس عمل این نیست که عده زیادی به آن عمل کنند، چه بسا اعمال مقدسی که تعداد کمی از افراد به آن عمل می کنند مثل زکات مال که چندین بار در قرآن بر آن تاکید شده است.
ناشناس۳۲۱۲۷۵۱۱۳:۰۰:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۱۴
ای کاش اربعین سازندگی راه بیفتد و بجای نذر غذا و غیره برای روستاهای محروم آبرسانی و ساخت مدرسه و ... به نیت امام حسین ساخته شود بخصوص در مراکز و شهرهای بلوچستان راهییمایی اربعیین حسینی بایستی ساده باشد و زائر با نان و پنیر ساده پذیرایی شود و تجملات جمع شود. بایستی سختی و تشنگی امام حسین (ع) را درک کرد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین