جوابیه وزارت اقتصاد به نوبخت/ حجم بی‌سابقه‌ بدهی‌ها و تعهدات مالی به‌جامانده از دولت قبل

  4020605079 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت سیزدهم در سال جاری ۱.۷۵ برابر اوراق مالی که منتشر کرده، اقدام به بازپرداخت بدهی به جامانده از دولت گذشته کرده است.

جوابیه وزارت اقتصاد به نوبخت/ حجم بی‌سابقه‌ بدهی‌ها و تعهدات مالی به‌جامانده از دولت قبل

به گزارش الف ، وزارت امور اقتصادی و دارایی در جوابیه‌ای، به اظهارات اخیر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه دولت قبل را با ارائه آمار مستند، پاسخ داد.

در جوابیه وزارت اقتصاد آمده است:‌ ضمن تسلیت ایام عزاداری اربعین شهادت امام حسین(ع) به مردم شریف و صبور ایران، با توجه به به طرح برخی سوءاستفاده‌های آماری توسط مدیران اقتصادی دولت سابق همزمان با آغاز هفته دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی لازم دید به منظور تشریح وضعیت کشور در ابتدای شروع به کار دولت مردمی و همچنین تلاش‌های خدمت‌گزاران مردم در دولت در طی دوسال گذشته توضیحات ذیل را جهت تنویر افکار عمومی خدمت مردم شریف ایران ارائه کند:

تمرکز تیم اقتصادی دولت و به صورت ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشبرد پروژه‌های تحولی به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. از جمله مهمترین این پروژه‌ها می‌توان به بهبود مستمر فضای کسب و کار، هوشمندسازی نظام مالیات‌ستانی به منظور پیشگیری از فرار مالیاتی، اصلاح بانک‌های ناسالم، ارتقا دسترسی مردم به اعتبار از طریق توسعه نظام سنجش اعتبار، ارتقا شفافیت در شرکت‌های دولتی، بهبود نظام تامین مالی کشور اشاره کرد.

اما پیشبرد همین پروژه‌های تحولی نیازمند همراهی مردم و نخبگان بوده که بدین منظور لازم است شرایط خطیر کشور که ناشی از عملکرد دولت‌های پیشین به ویژه دولت دوازدهم و سیزدهم بوده است به صورت شفاف و روشن با افکار عمومی مطرح شود تا با همراهی و همفکری صادقانه بین دولت و مردم امکان پیشبرد قطار جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت فراهم گردد.

بلاشک فرآیند پیشرفت نیازمند یک همت عمومی بوده و همت عمومی بدون درک عمومی از شرایط کشور حاصل نمی‌شود. از این منظر تشریح وضعیت اقتصادی کشور در ابتدای استقرار دولت سیزدهم نه با هدف رقابت‌های سیاسی بین دولت مردمی و دولت محترم پیشین بلکه با هدف روشن شدن عمق مساله و هموار شدن مسیر پیشرفت انجام می‌شود.

علیرغم این موضوع متاسفانه به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال پیش‌رو برخی از مدیران دولت پیشین که وضعیت عملکرد آنها در خرداد ۱۴۰۰ موجب نارضایتی مردم شده بود اکنون در تلاش برای احیای اعتبار از دست رفته خود و حضور مجدد در کرسی‌های مدیریتی کشور هستند و طرح برخی شبهات آماری و تشویش اذعان عمومی توسط این افراد با اهداف سیاسی انجام می‌شود و مبنای علمی و کارشناسی ندارد.

دولت سیزدهم در شرایطی سکان اداره کشور را بدست گرفت که میراث‌دار چک‌های بلامحل دولت‌های پیشین بود. حجم بی‌سابقه‌ای از تعهدات مالی بدون پیش‌بینی منابع پایدار توسط دولت‌های پیشین به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم برای کشور ایجاد شد که اکنون دولت مردمی مشغول تامین مالی و پرداخت بدهی‌های دولت‌های پیشین است. از جمله مهمترین این تعهدات می‌توان به تعهدات بلاوجه ایجاد شده در صندوق‌های بازنشستگی، انتشار بی‌سابقه اوراق بدهی، تعهدات تامین انرژی در خلا ضعف سرمایه‌گذاری این بخش، کاهش قابل توجه منابع صندوق توسعه ملی و... اشاره کرد. دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا «فرش زیر پای خانه» را که توسط دولت پیشین حراج شده بود از طلب‌کاران پس بگیرد و در این راه نیازمند همدلی شهروندان صبور ایران اسلامی است.

در زمینه وضعیت رشد اقتصادی کشور لازم به توضیح است براساس اطلاعات مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور از متوسط صفر درصد در دوساله ابتدایی دولت پیشین به متوسط ۴.۸ درصد در دوساله ابتدایی دولت سیزدهم افزایش یافته است. همچنین رشدگروه صنعت از منفی ۳.۴ در دوساله ابتدایی دولت دوازدهم به ۶.۲ درصد در دوساله ابتدایی دولت سیزدهم رسیده است. همچنین در بخش استخراج نفت و گاز طبیعی نیز از منفی ۶.۳ به ۸.۳ درصد رسیده است و براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت نفت، صادرات نفت خام در شرایط مناسبی قرار دارد و در ماه گذشته به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در حوزه متغیرهای پولی نیز کاهش ۱۳ واحدی رشد نقدینگی از ۴۰.۵ درصد شهریور ۱۴۰۰ به ۲۷.۵ درصد در خرداد ۱۴۰۲ با توجه به سیاست بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی در کشور محقق شده که نشان‌دهنده عزم جدی دولت سیزدهم برای صیانت از ارزش پول ملی و جلوگیری از چاپ پول بدون پشتوانه است که در سال‌های آخر دولت دوازدهم تبدیل به یک رویه شده بود.

در زمینه تامین مالی بودجه از محل انتشار اوراق مالی اسلامی نیز شاخص‌ها نشان می‌دهد نسبت منابع حاصل از فروش اوراق مالی دولت به منابع عمومی طی سالهای ۱۳۹۲ لغایت ۵ ماهه ۱۴۰۰ به طور متوسط بالغ بر ۱۵ درصد بوده است.

این بدان مفهوم است که طی سال‌های مذکور بالغ بر ۱۵ درصد منابع بودجه عمومی دولت از محل انتشار اوراق مالی دولت تأمین گردیده که این شاخص برای سال‌های پایانی دولت دوازهم (سال ۱۳۹۹ و ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰) به ۳۲ درصد رسیده است. با استقرار دولت سیزدهم و رویکرد کاهش بدهی دولت توسط سازمان برنامه و بودجه، شاخص مذکور به طور متوسط از ابتدای شهریور سال ۱۴۰۰ تا پایان ۵ ماهه سال جاری، به طور متوسط ۹ درصد بوده است که در ۵ ماهه نخست سال جاری به ۳.۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین در زمینه بازپرداخت بدهی‌های پیشین دولت از محل انتشار اوراق جدید شاخص «نسبت بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی دولت به فروش اوراق مالی جدید دولت» نشان می‌دهد طی سالهای ۱۳۹۲ لغایت مرداد ماه ۱۴۰۰ به طور متوسط ۲۶ درصد از انتشار اوراق جدید صرف بازپرداخت بدهی‌های پیشین دولت شده است. در حالی که نسبت مذکور از ابتدای شهریور سال ۱۴۰۰ لغایت مردادماه سال جاری به ۱۷۵ درصد رسیده. این بدان مفهوم است که برای سال جاری ۱.۷۵ برابر انتشار اوراق مالی، بازپرداخت اوراق مالی دولت گذشته صورت گرفته است.

در نهایت ذکر این نکته ضروریست که عزم تیم اقتصادی دولت بر بهبود رفاه و معیشت مردم از طریق افزایش تولید ثروت قرار دارد و در این زمینه نیازمند همفکری و همیاری نخبگان و مردم عزیز کشور است.

 
 
  
  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۳۴۶۵۲۰:۳۸:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۵
شما همین تعهدات خودتونو انجام بدین تعهدات دولت قبل پیشکش ،یه جوری حرف میزنه انگار ما هیچکدومشونو نمیشناسیم ،ما در به در سیاستهای هر دو دولت هستیم فقط کسی به فریادمون نمیرسه!!
ناشناس۳۲۰۴۰۰۶۱۱:۴۰:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۶
تقریبا همه ی کارشناسان اقتصادی زمان روحانی از اینکه دولت او در حال آینده فروشی و ایجاد تعهدات و بدهی های سنگین برای فردای دولت خودش هست انتقاد میکردند....!!! حالا شما متوجه هستی که فروش بی سابقه اوراق توسط دولت روحانی کی سررسید میشود ؟؟ متوجه هستی که دولت روحانی بسیاری از ارزهای بلوکه شده در بانکهای خارجی را به معادل ریالی آن خرج کرد.... متوجه هستی که از کارشناسان ومدیران دستگاه زیرمجموعه خود نوبخت یعنی سازمان مدیریت در تابستان 1400 یعنی آخرین ماه حضور دولت روحانی ، برای سال 1401 پیش بینی دلار 80 تا 90 هزار تومانی کردند و تورم 100 درصدی ؟؟!!! خودشون بهتر از همه میدونستند چه میراثی به جا گذاشتند
ناشناس۳۲۰۳۴۶۶۲۰:۳۸:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۵
بهترین کار برگزاری مناظره با حضور مجری و داوران علمی وبی طرف است.
ناشناس۳۲۰۳۴۹۱۲۱:۱۶:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۵
اینقدر کاسه کوزه ها رو سر هم نشکنید برای فریب مردم !!فکر میکنید مردم تا چه حد بین شماها تفاوت قائلند ؟!
ناشناس۳۲۰۳۴۹۷۲۱:۲۲:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۵
ما از دولت آقای رییسی می خواهیم و با همین خواسته هم اکثر مردم رای به ایشان دادند چون تصور میکردند که ایشان مسولان و مدیران و دولتمردان متخلف قبل را به پای میز محاکمه می کشند
ناشناس۳۲۰۳۹۰۲۰۹:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۶
این اکثر مردم رو از کجا اوردی؟درصد رای گیری با امار رسمی و غیر رسمی کاملا موجود و مشخصه که!!
ناشناس۳۲۰۳۴۹۸۲۱:۲۵:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۵
سه مسئول دولت قبل نوبخت نیلی نهاوندیان که اقتصاد کشور را به ته دره برده و به شعب ابی طالب تبدیل کردند و پدیده آقا زادگی و حقوق های نجومی و حیف میل ذخایر ارزی و طلای بانک مرکزی را بباد فنا دادند باید ممنوع الخروج دستگیر و محاکمه شوند
ناشناس۳۲۰۳۴۹۹۲۱:۲۷:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۵
مردم طی طوماری از کمیسیون اصل نود مجلس خواستار محاکمه تمامی عوامل متخلف دولت قبل شدند که این کمیسیون از ارجاع این درخواست مردم به قوه قضاییه کوتاهی کرده است
ناشناس۳۲۰۳۹۳۷۱۰:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۶
مردم؟!
ناشناس۳۲۰۳۵۰۲۲۱:۲۹:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۵
افزایش چند برابر نقدینگی و بی ارزش شدن پول مملکت در دو سال گذشته بدهی های بجا مانده از دولتهای قبلی را مبلغ بی ارزشی میکند
علی۳۲۰۳۵۲۲۲۱:۴۴:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۵
سند مرتبط با این آمار کجاست؟
ناشناس۳۲۰۳۵۲۴۲۱:۴۵:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۵
در صدا و سیما مناظره برگزار کنید
ناشناس۳۲۰۳۵۳۸۲۲:۰۴:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۵
مناظره تلویزیونی بذارید خلاص
عبدالله۳۲۰۳۵۴۸۲۲:۱۶:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۵
شما از اونا بدتر و اونا از شما بدتر!! بیچاره مردم بی پناه
ناشناس۳۲۰۳۵۵۳۲۲:۲۲:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۵
یه جوری برا هم جوابیه می‌فرستید انگار خودتونم باورتون شده شماها با هم تفاوت دارین ! یا شاید فکر میکنید این بندبازیا مردمو فریب میده
ناشناس۳۲۰۳۵۵۷۲۲:۲۹:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۵
هرکسی میاد مشکلات را میندازه گردن قبلی و میگه ما درستش کردیم
محمدرضا۳۲۰۳۵۵۹۲۲:۳۳:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۵
سلام. آقای وزیر اقتصاد تو اگر راست میگی پیشنهاد مناظره با نوبخت را قبول کن. بجای اینکه این همه وقت بذاری برای تهیه این نامه های طول و دراز.
ناشناس۳۲۰۳۵۶۳۲۲:۳۷:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۵
پدر ملت از گرانی در اومده
ناشناس۳۲۰۳۵۷۷۲۳:۰۵:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۵
فقط مناظره زنده
ناشناس۳۲۰۳۵۷۹۲۳:۰۹:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۵
گفت که یه مناطزه بذارید اینطوری یک کلاغ چهل کلاغ میشه و اخرش هم هیچگی گردن نمی گیره هر کی یه جوابی میده
ناشناس۳۲۰۳۵۸۳۲۳:۲۴:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۵
خب الان اون ۶ میلیارد که از کره جنوبی گرفتید رو بگذارید به حساب بدهی دولت قبل .
ناشناس۳۲۰۳۸۷۷۰۹:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۶
دولت قبل با چاپ اسکناس در مقابل پول های بلوکه شده آنها را پیش خور کرده است
ناشناس۳۲۰۳۵۸۴۲۳:۲۶:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۵
رییس دولت سیزدهم باتوجه به خودش درحکومت مسئولیت داشته ودر تبلیغات ریاست جمهوری این همه وعده و وعید داد حالا چرا فرافکنی می کنید؟؟!
ناشناس۳۲۰۳۹۶۰۱۰:۵۱:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۶
انتظار معجزه دارید که سریعا همه چیز حل شود؟!
ناشناس۳۲۰۳۵۸۸۲۳:۳۰:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۵
و با تبلیغات مسموم چنان از خوشان مبرا می کنند در چیزی که برجای گذاشتند ...!
ناشناس۳۲۰۳۵۹۱۲۳:۳۲:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۵
آواری که به ارث گذشتند حتی در طول جنگ هم سابقه نداشته
ناشناس۳۲۰۳۵۹۲۲۳:۳۲:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۵
وقتی محاکمه نشوند قد علم می کنند
ناشناس۳۲۰۳۵۹۸۲۳:۳۸:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۵
به جای اینهمه پاسخ به نوبخت، در مناظره رو در رو دو طرف حرفشون را بزنند و البته سند رو کنند.
ناشناس۳۲۰۳۶۱۱۲۳:۵۰:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۵
آقای وزیر اقتصاد شهامت دارید مناظر تلویزیونی برقرار شود تا حرفهای دروغ بر ملا شود مانند وعده ها پوچ ساخت خانه و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی و....
مسعود۳۲۰۳۶۱۶۲۳:۵۴:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۵
خدا پدر بیامرز آخه دست بردارید از این همه فرافکنی مرغ ۱۷هزار تومنی دلار۲۲۰۰۰هزارتومنی گوشت۱۵۰هزار تومنی دوره قبل را بزار کنار حرفات میبینی یک قرون نمی ارزه !!!
ناشناس۳۲۰۳۹۶۳۱۰:۵۲:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۶
اول یاد بگیر که آن دولت که خلق ارز4200 کرد باید بالا می‌برد و نه این دولت
ناشناس۳۲۰۳۶۱۹۰۰:۰۳:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۶
صد رحمت به روحانی
ناشناس۳۲۰۳۶۲۲۰۰:۰۹:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۶
چرا ازمناظره بادکترنوبخت انصراف دادید؟
ناشناس۳۲۰۳۶۲۵۰۰:۱۴:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۶
تا در مسند قدرت هستند تمام آمارها و شاخص هایشان مثبت و وقتی دولتی جدید می آید تمام آمارهای قبلی را مردود و منفی اعلام می کند .
ناشناس۳۲۰۳۶۳۴۰۰:۳۴:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۶
هر دولتی وارث بعضی طرح های نیمه تمام بدهی ها و انجام وعده‌های دولت قبل هست وقطعا دولت رئیسی هم میراثی مشابه برای دولت بعد باقی خواهد گذاشت . وهر دولتی قبل از روی کار آمدن تا حد زیادی از مشکلات پیش رو آگاهی دارد پس به جای انداختن تقصیرها به گردن هم کار کنید
مسعود۳۲۰۳۷۲۰۰۳:۳۵:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۶
روحانی هم اوراق زمان احمدی نژاد رو داد بجای این حرفا فکری به حال تورم و اقتصاد بکنید عمرمون تموم شد دیگه کی قراره یه نفس راحت بکشیم و شب و روز به فکر بدبختی نباشیم به فکر اجاره خونه خرج خونه خرج بچه ها
ناشناس۳۲۰۳۷۲۷۰۵:۱۶:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۶
پس چرا یا نوبخت مناظره نمیکنید. اقای نوبخت که چند بار اعلام آمادگی کرده
یعقوب۳۲۰۳۷۵۳۰۶:۴۲:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۶
الان دولت سیزدهم با آمار مستند جواب داده؟
ناشناس۳۲۰۳۷۶۲۰۷:۰۸:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۶
رییسی با چند برابر کردن دلار این بدهی ها رو داد و منتی نيست
ناشناس۳۲۰۳۷۶۹۰۷:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۶
در ابتدا که آقای رئیس جمهور می گفتند تقصیر ها را به گردن کسی نخواهند انداخت؟
ناشناس۳۲۰۳۷۸۹۰۷:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۶
و باز هم مقصر دولت قبل! جرات مناظره ندارید حرف مفت نزنید.
ناشناس۳۲۰۳۹۸۶۱۱:۱۵:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۶
جناب نوبخت و مسئولان دولت قبل چرا در سال 92 پیشنهاد مناظره دکتر احمدی نژاد را نپذیرفتن ؟!
ناشناس۳۲۰۳۷۹۱۰۷:۵۷:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۶
مسئولین اقتصادی دولت را در مقابل نوبخت در برنامه زنده قرار بدهید. شما دوست دارید یک طرفه حرف بزنید.
ناشناس۳۲۰۳۸۱۹۰۸:۲۱:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۶
کدومتون خوبین ... همه از یه کرباس . مثل هم
ناشناس۳۲۰۳۸۳۹۰۸:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۶
صد رحمت به روحانی
ناشناس۳۲۰۳۸۵۰۰۹:۱۱:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۶
متن منتشره توسط وزارت دارایی به یک بیانیه سیاسی بیشتر شبیه بود تا یک متن مستند علمی. دولت های یازدهم و دوازدهم اگر اوراقی منتشر کرده اند یا تعهدی داده اند در بستر همین دستگاههای حاکمیتی بوده است. بودجه دولت به عنوان سند مالی رو همین مجلس تصویب کرده در همین شورای نگهبان تایید شده. مگر دولت می تواند خارج از چارچوب بودجه قانونی یک ورقه اوراق منتشر بکنه یا تعهدی بپذیرد. بدنه کارشناسی وزارت دارایی و ساز مان برنامه و بانک مرکزی همین بدنه فعلی بودند. زیر سوال بردن دولت قبلی به طور کلی، زیر سوال بردن بدنه کارشناسی و نهادهای حاکمیتی کشور مثل مجلس و شورای نگهبان است که خود آقای خاندوزی و دوستانشون هم نماینده مجلسش بود در زمان دولت قبل.
ناشناس۳۲۰۳۸۷۴۰۹:۳۳:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۶
صد رحمت به روحانی دلار ۲۲ھزار تومان تحویل گرفتی اقای اقتصاد دان .
ناشناس۳۲۰۳۸۷۵۰۹:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۶
به نظر شما مقصر اصلی تورم وحشتناک وچند برابر شدن قیمت اقلام مصرفی وسرمایه ای ومسکن وخودرو و.....در دوسال اخیر دولت قبلیست یا دولت فعلی؟!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین