نظام مهندسی تهران منحل می‌شود؟!

  4020507069 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگرچه در موارد بسیاری سازمان نظام مهندسی به افزایش عمر مفید ساختمان‌ها در ایران کمک کرده، اما این سازمان سال‌هاست که در معرض انتقاداتی همچون نظارت‌های صوری و در اولویت قرار دادن مهندسانی از انتهای لیست توزیع کار قرار دارد. حالا هم بنا به اذعان رییس این سازمان، در برخی استان‌ها تخلفاتی شامل نفوذ افراد غیر در هیات مدیره‌ها و عدم کارکرد خاص دیده می‌شود که احتمال انحلال آن وجود دارد.

نظام مهندسی تهران منحل می‌شود؟!

به گزارش ایسنا، وظیفه‌ی ذاتی سازمان نظام مهندسی این است که بر روند ساخت بناها نظارت کند تا عمر مفید ساختمان‌ها به عنوان سرمایه‌های کشور افزایش یابد و بهره‌وری بالا برود. از سال ۱۳۷۴ تاکنون که این ساختار ایجاد شده در موارد بسیاری، مهندسان به وظیفه‌ خود عمل کرده‌اند. اما در سال‌های اخیر همواره انتقاداتی به عملکرد برخی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌های مختلف از جمله تهران وجود داشته است. امضافروشی، نظارت صوری، توزیع کار بین مهندسان منتسب به برخی افراد هیات مدیره و حتی دریافت وام برای شرکت‌های خصوصی از طریق سپرده متعلق به سازمان از جمله اتهام‌هایی است که به عملکرد این سازمان وارد می‌شود.

"از حدود پنج هفته قبل، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عملا خروجی نداشته و مدیریت این سازمان دچار مشکل جدی شده است. " این جمله را حمزه شکیب ـ رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  اعلام کرده و گفته  است: طبق ماده ۱۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون، تکلیف ما این است که سازمان‌های نظام مهندسی را رصد کنیم و اگر رویه به همین صورت ادامه پیدا کند قطعا راهی جز اجرای ماده ۲۶ برای ما باقی نمی‌ماند.

در ماده ۲۶ قانون نظام مهندس و کنترل ساختمان، انحلال سازمان‌های نظام مهندسی در صورت انحراف از اهداف سازمان، پیش‌بینی شده است.

به تازگی حمزه شکیب ـ رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به عدم خروجی خاص سازمان نظام مهندسی استان تهران در پنج هفته اخیر از هیات مدیره این سازمان درخواست کرده تا "به خودشان بیایند و دنبال سهم‌خواهی نباشند. "

وی افزود: برخی تخلفاتی اتفاق می‌افتاد. مثلا یک یا چند دفتر در اختیار فرد یا افراد خاصی بود که الان شرایط این‌گونه نیست. مورد  دیگر این‌که در توزیع کار دست می‌بردند و تغییر می‌دادند که این مورد هم اصلاح شد. هم‌اکنون در کشور در حال تهیه سامانه یکپارچه هستیم که کسی به آن دسترسی نداشته باشد و نتواند شرایط مارپله‌ای ایجاد کند.

رییس سازمان نظام مهندسی گفته است:  یک سری افراد خاص بودند که تعداد قابل توجهی شرکت‌های حقوقی صوری داشتند. از شش شرکت گرفته تا ۳۶ شرکت متعلق به این افراد بود. عملا خودشان را در صف قرار می‌دادند و کارها را عمدتا می‌گرفتند. حتی شیوه‌نامه‌ای بیرون آمد که بعضا به کسانی که کار درست انجام می‌دادند آسیب رساند.

صحبت‌های شکیب در شرایطی است که طی هفته‌های اخیر شنیده شد تعدادی از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران توسط یک نهاد نظارتی  فراخوانده شدند. پیش از آن هم گفته  می‌شد که یکی از کارکنان این سازمان در اسفند سال گذشته ۱۶۴ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است.

سازندگان مسکن نیز همواره نسبت به فرآیندهای مرسوم در سازمان نظام مهندسی نقدهایی وارد می‌کنند. فرشید پورحاجت ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان، یکی از عوامل طولانی شدن فرآیند صدور پروانه را سازمان نظام مهندسی می‌داند. او گفته است: سازمان نظام مهندسی، خارج از جایگاه و مسیر قانونی خود، بخش خصوصی کشور را به سمتی برده که دریافت یک مهر بابت نقشه‌های اجرایی به سختی امکان‌پذیر است.

این در حالی است که موافقان عملکرد سازمان نظام مهندسی معتقدند پس از روی کار آمدن  این سازمان در سال ۱۳۷۴ عمر مفید ساختمان‌ها در ایران افزایش یافته است. در حال حاضر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران حدود ۳۰ سال برآورد می‌شود.

دیدگاه کاربران

حسین۳۱۶۵۳۱۶۲۱:۱۴:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۷
" یک مهر بابت نقشه‌های اجرایی به سختی امکان‌پذیر است." دقت کنید منظور از این سخن این است که مهندس جدا از نقشه طراحی شده بایستی مسئولیت سازه ای که خارج از مقررات ملی ساختمان و شهرداری و نقشه های نظام مهندسی ساخته و اجرا شده را تایید کند.
علی۳۱۶۵۳۱۷۲۱:۱۵:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۷
خدایا اون روزی رو میبینم نظام مهندسی منهل شده؟؟؟؟یکی از دلایل بالا بودن قیمت مسکن همین سازمان خصولتیه!!!!
مدافع۳۱۶۵۵۸۴۰۲:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
تو نظام مهندسی اتفاقی واست افتاده
ناشناس۳۱۶۶۲۸۳۱۴:۲۷:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۸
داداش من کل هزینه نظام مهندسی یه مجتمع برابر یک یا دو متر مربع یک واحد هستش
یک مهندس پایه 2 طراحی سازه۳۱۶۵۳۴۷۲۱:۴۱:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۷
سالهاست فساد در این سازمان سیسماتیک شده...
ناشناس۳۱۶۵۳۶۰۲۱:۵۲:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۷
یعنی چیزی که باید درستش کرد برش داریم تا صورت مسئله ای نباشه.
ناشناس۳۱۶۵۴۳۳۲۲:۵۹:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۷
من به عنوان یک عضو ناظر نظام مهندسی ساختمان: اکثر مهندسین مرتبط در چارچوب قوانین مسکن و شهرسازی عمل میکنند اگر مشکلی از بابت اختلاس هست در هیات مدیره های استان است و البته همینها می توانند با کار و تدبیر سبب شوند اون عده محدود زیرمیزی بگیر و طرح غلط و دفتر صوری پول بگیر در مسیر درست قرار بگیرند.
ناشناس۳۱۶۵۴۳۸۲۳:۰۶:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۷
شروع ارجاع كار از سال ٩٢ آغاز فساد سازمان يافته در سازمان نظام مهندسي تهران بود، تا زمانيكه ارجاع كار وجود داشته باشد فساد هم خواهد بود
جواد۳۱۶۵۹۵۴۰۹:۵۹:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
دوست عزیز ، زمانی که ارجاع کار نبود ، اوضاع خیلی بدتر از وضعیت فعلی بود . تشریف ببرید قدری در این مورد مطالعه فرمایید بعد اظهار نظر کنید .
مهندس۳۱۶۵۴۷۹۲۳:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۷
متاسفانه در سازمان نظام مهندسی عده ای. گروه و باند تشکیل می دند. و کارهای نظارتی و محاسبات واجرا را خودشان بر می دارن. این مشکل بیشتر شهر ها هست.
ناشناس۳۱۶۵۵۰۶۰۰:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۸
لطفا اطلاع بدید مردم از سازمان نظام مهندسی خوششان نماید به دلیل اینکه برخی فساد ها و باند بازی و.... است خودم از این موضوع آسیب دیدم اگه جمع آوری بشه چی میشه بجایش یک مرکز درست حسابی و کنترل شده بگذارند
ناشناس۳۱۶۶۰۵۹۱۱:۲۰:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
یه جوری میگی فساد و باند بازی که انگار در ارگانهای دیگه همه چی رو به راهه نمیدونم با غرض و مرض حرف میزنی ولی خوبه یه نگاهی به دور و برت بنداز.
مهندس ناظر۳۱۶۵۵۸۵۰۲:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۸
سازمان نظام مهندسی سازمانی نظارتی فاقد هرگونه اهرم نظارتی و حمایتی برای اعضاء متخصص خود میباشد که توسط اشخاصی که عموماً سابقه امنیتی داشته و بدون تخصصهای مربوطع میباشند اداره میشود..حذف این سازمان نظارتی تنها باعث سود و خوشحالی بیش از اندازهء دلالان غیرمتخصص که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند میشودو متاسفانه متضرر اصلی تنها و تنها مردمی هستند که جان و مالشان را بدست این مدعیان توخالی تحت عنوان سازنده مسکن و انبوه ساز و... میسپارند
ناشناس۳۱۶۵۶۹۲۰۶:۲۴:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۸
من شهادت میدم که وجود نظام مهندسی فعلی جز خسارت چیزی عاید کشور نمیکند. تایید نقشه ها و کسانی که بعنوان ناظر از سوی نظام مهندسی معرفی میشن بعضا صوری و نمایشی است. نظام مهندسی میتونه خوب باشه ولی این چیزی که فعلا رایجه کوچکترین خاصیتی نداره.
کریم۳۱۶۵۸۲۴۰۸:۲۶:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۸
نزدیک به چهل سال است مهندس ساختمان هستم و در هفتاد و شش پایه یک نظارت و طراحی و اجرا گرفتم به یقین میتوانم بگم که اعضای هیئت مدیرها و افراد خاصی در نظام مهندسی بهترین کارها و درآمد ها را برای خود میگیرند و به خاطر همین است که برای انتخاب شدن سر و دست می‌شکنند اکنون کار هم به صورت مافیا بین بعضی افراد شهرداری و نظام مهندسی و شرکتها تقسیم می‌کنند
جواد۳۱۶۵۸۹۱۰۹:۱۱:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۸
بنده حدود 23 سال به عنوان ناظر ، محاسب و کنترل کننده نقشه های سازه فعالیت می کنم . کل داشته بنده هم از این همه سال خدمت ، یک پژو 405 مدل 84 و یک آپارتمان سی سال ساخت می باشد . لطفا وجهه مهندسین را خراب نکنید . یک مهندس با تحصیلات و سابقه کار مشابه حقوقی معادل 7 تا 10000 دلار در ماه دارد در حالی که کل دریافتی مهندس از سازمان نظام مهندسی بابت این همه کار و مسئولیت اگر کار به مهندس ارجاع شود در یک ماه به 8 میلیون تومان هم نمی رسد. اوضاع ساخت و ساز و اوضاع نقشه ها در مقایسه با 20 سال قبل بسیار بهتر شده است . وضعیت نظام مهندسی در مقایسه با 20 سال قبل بسیار بهتر شده است . البته ضعفهایی وجود دارد که با نظارت دستگاههای نظارتی می تواند بهتر هم بشود .
ناشناس۳۱۶۵۹۳۶۰۹:۴۷:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۸
سازندگان محترم که مشخصه هیچکدام از نظام مهندسی دل خوشی ندارن چون اکثرشون دلشون میخواد از سر و ته کار بزنن برای سود بیشتر ولی در یک حساب کتاب کوچیک میشه فهمید نرخ خدمات مهندسی یکی از پایین ترین خرج کردهای ساختمان است البته نمیتوان منکر فساد در بخش هایی از نظام مهندسی استان ها بود که غالبا با بررسی بهتر میشود این موضوع را حل کرد نه اینکه صورت مسئله را پاک کرد مثلا با اختلاس فولاد مگر صنعت فولاد را تعطیل کردند و ...
ناشناس۳۱۶۵۹۴۶۰۹:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۸
به نظر من کلا نظام مهندسی را باید تعطیل کرد و وظایفش را سپرد به سازمان استاندارد. هر چند استاندارد هم در مقوله خودروسازی خودش را نشان داده ولی هنوز هم حرفهایی برای گفتن داره. این نظام مهندسی به شدت ناکارآمد است. خروجی اش هم شده همین ساختمانهای نا ایمن ( نه تنها در تهران بلکه در کل کشور)
ناشناس۳۱۶۶۰۸۵۱۱:۳۴:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۸
یکی دیگه از ارکان فساد در این سازمان خود مهندسان ناظر هستن و به عناوین مختلف از سازندگان باج خواهی میکنن مثل نقشه بردار یه نقشه غیر واقعی و متضاد دستوالعمل شهرداری هنگام پایانکار میده و میگه اجرا مشکل داشته اما اگر پول بدین من درستش میکنم .
ناظر۳۱۶۶۱۸۳۱۳:۰۲:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۸
خوب مشخصه سازنده ها و مهندسین شهرداری از انحلال سازمان خیلی خوشحال میشن ‌، با هم بخورن و پول رو از دست مردم بگیرن و با آشغال براشون خونه بسازن . که زلزله نیومده خونه رو سر زن و بچه ملت خراب شه .
موسوی۳۱۶۶۲۹۲۱۴:۳۰:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۸
چرا سازمان مهندسی به دلیل اضافه بنا از تعهد نظارتی خود تا پایان سازه انصراف میده وهزینه زیادی هم دریافت میکنه؟ اگه اضافه بنا داشته باشه که شهرداری برخورد میکنه. دلیل استاندارد نبودن سازه ها در کشور اینه به هر بهانه ای نظام مهندسي به دنبال سلب مسئولیت از خودش هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. من عجله ندارم!

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. من عجله ندارم!

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  6. دور باطلی که تمامی ندارد!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  9. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  10. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  11. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین