وزیر کشور: «مدیریت بحران» یک فریضه بزرگ است

  4020503100 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 وزیر کشور گفت: آرامش و امنیت مردم همیشه برای ما اهمیت زیادی دارد و این دو مولفه در مواقع بحران ضریب می‌گیرد، در این شرایط، مدیریت بحران یک فریضه بزرگ است چون جان مومنی به خطر افتاده و باید هر کاری کرد تا نجاتش داد.  

وزیر کشور: «مدیریت بحران» یک فریضه بزرگ است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، احمد وحیدی روز سه شنبه در همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سپاه تهران بزرگ در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین گفت: موضوع نشست تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برای ما اهمیت زیادی دارد؛ در موضوع پدافند غیرعامل که تهدیدمحور است طرف مقابل ما دشمن و در موضوع مدیریت بحران، با حوادث طبیعی روبرو هستیم و این دو موضوع مهم، شباهت قابل توجهی از نوع پرداختن به موضوع دارد.

وزیر کشور ادامه داد: وقتی به مدیریت بحران توجه می‌کنیم فرض این است که یک سیستم از حالت تعادل و طبیعی خارج شده است و وضعیتی محسوب می‌شود که شکل بحرانی به خود می گیرد، سطح این بحران می‌تواند در سطح یک استان، شهر و یا روستا باشد و در آن شرایط با یک حالت پیچیده مواجه هستیم و باید آن را به بهترین شکل مدیریت کنیم تا مردم دچار آسیب نشوند.

وحیدی با بیان اینکه در مدیریت بحران، جمعیت و وسعت جغرافیایی اهمیت زیادی دارد، گفت: آرامش و امنیت مردم همیشه برای ما اهمیت زیادی دارد و در مواقع بحرانی، این دو مولفه ضریب می‌گیرد و در این شرایط، مدیریت بحران یک فریضه بزرگ است چون جان مومنی به خطر افتاده و باید هر کاری کرد تا نجاتش داد.

وی با اشاره به اینکه افزایش تاب آوری موضوع مهمی در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است، افزود: در زلزله‌های سابق که در اطراف تهران رخ داد، شاهد نگرانی مردم عزیز پایتخت بودیم و همین نبود آرامش، می‌توانست به بحران‌های دیگری در تهران منجر شود مثل صف پمپ بنزین و یا ترافیک خیابان‌ها و ... در این شرایط با آموزش دادن مردم می‌توانیم بحران را به بهترین شکل مدیریت کنیم و به همین دلیل آموزش مقابله با شرایط بحرانی برای مردم اهمیت زیادی دارد چون در این شرایط، بازتوانی روحی و روانی مردم ملاک ماست.

وزیر کشور اضافه کرد: ساختار و زیرساخت‌ها هم در شرایط بحران باید خلاقانه باشد. برای مثال وقتی یک بحران و حادثه ای رخ داده است، اگر سازمان‌های مرتبط با مدیریت بحران نتوانند خودشان را با شرایط وفق دهند، با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شویم و این شرایط، نیازمند سازمانی هستیم که منعطف عمل کند.

وحیدی ادامه داد: مساله طرح عملیات در شرایط بحرانی هم اهمیت زیادی دارد، ما براساس طرح عملیات می توانیم دور هم جمع شویم و این جلسه هم مقدمات آن است و در این شرایط می توانیم با تقسیم کار جداگانه، برای مقابله با بحران‌هایی همچون سیل و زلزله آماده شویم. در حال حاضر بحران‌هایی همچون سیل، زلزله، فرونشست زمین، آتش سوزی و... جزو خطراتی است که مدام در سطح کشور با آن روبرو هستیم و برای مقابله با این بحران‌ها باید طرح عملیات داشته باشیم و فرماندهی این موضوع اهمیت زیادی دارد.

وزیر کشور گفت: در مدیریت بحران، اگر سپاه تهران بزرگ بتواند طرح عملیاتی تهیه کند و در این طرح عملیات، وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌هایی چون هلال احمر، فراجا، اورژانس و ... تعریف شود، یقینا در مواقع بحرانی می توان به بهترین شکل در راستای خدمت رسانی به مردم عمل کرد و یقینا این طرح عملیاتی نقطه کلیدی ما برای حضور به موقع و هدفمند در صحنه برای مقابله با بحران است.

وی با بیان اینکه نظام پشتیبانی در مقابله با بحران‌ها هم حائز اهمیت است، افزود: اینکه ما نظام پشتیبانی را متناسب با بحران شکل دهیم، خیلی موضوع مهمی است مثلا در مواقع بحرانی و زمان‌های طلایی شاهد حضور هلال احمر در مناطق بحران زده هستیم و به موازات آن سایر دستگاه‌ها هم می توانند ایفای نقش کنند.

وحیدی ادامه داد: احساس مسئولیت در مردم در مواقع بحرانی جای قدردانی و تشکر دارد، چرا که در بحران های سابق مثل سیل و زلزله در شهرهای مختلف کشورمان شاهد امدادهای مردمی به صورت مادی و غیرمادی هم بودیم و باید گفت که مردم رکن اصلی ماجرا در مواقع بحرانی هستند که باید این شرایط به بهترین شکل ساماندهی شود.

وزیر کشور با بیان اینکه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیاز به کار پژوهشی و تحقیقاتی دارند تا از این طریق بتوان بهترین روش های علمی را برای مقابله با بحران ها بیاموزیم، گفت: عناصر دانشی در موضوعات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اهمیت زیادی دارد و باید روی این کار شود.

آموزش مردم و توانمندکردن مسئولان از مولفه‌های مدیریت بحران پایتخت است

در ادامه، سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ گفت: این همایش تخصصی، بر مدیریت بحران در پایتخت تمرکز دارد چرا که در تهران با توجه به وسعت و جمعیت میلیونی، با بحران‌های متعددی روبرو هستیم و باید به دستگاه‌های مختلف در مدیریت بحران‌هایی که در پایتخت وجود دارد، کمک کرد تا در این شرایط بتوانیم بحران را مدیریت کنیم.

وی افزود: ما علاوه بر بحران‌های طبیعی در تهران، با بحران‌های امنیتی هم مواجه هستیم و باید تهدیدات ترکیبی در این زمینه را هم مد نظر قرار دهیم؛ در پایتخت نمی‌توان چالش‌های اجتماعی، بحران‌های فرهنگی و اقتصادی را هم نادیده گرفت و این موارد، می‌تواند مواضع کل کشور و حتی بین المللی را تحت الشعاع خود قرار دهد. مولفه جمعیتی، سکونتگاهی و حمل و نقل و... پیچیدگی خاصی را در تهران به وجود آورده است که این شرایط باید در مواقع بحرانی به بهترین شکل مدیریت شود.

سردار حسن‌زاده خاطر نشان کرد: یکی از اهداف این همایش تخصصی این است که بتوانیم ظرفیت‌های پایتخت را در مقابله با بحران در نظر بگیریم و با هم افزایی دستگاه‌ها و سازمان‌ها بتوانیم در مواجهه با بحران‌ها به بهترین شکل مواجه شویم.

وی ادامه داد: نیاز است که سطح مدیریت بحران در پایتخت را ارتقا دهیم چرا که تهران جمعیت زیادی در دل خودش دارد و با توجه به وسعت جغرافیایی اش، فقط با هم‌افزایی و همدلی می‌توان در مواقع بحرانی عکس العمل مناسب و سریع انجام داد.

فرمانده سپاه تهران بزرگ با بیان اینکه نباید اول در تهران با بحران مواجه شویم و سپس برای حل آن، برنامه ریزی کنیم، گفت: این روزها برخی پیش خبرها در خصوص بحران‌های طبیعی همچون زلزله را در تهران می‌شنویم و همین موضوع باعث نگرانی شهروندان پایتخت شده است؛ مثلا در سال ۹۶ هم شاهد وقوع زلزله در قزوین بودیم که پس لرزه‌های آن در تهران احساس شد و به موازات آن دیدیم که مردم پایتخت هم وحشت زده از خانه‌های خود خارج شدند، پمپ بنزین‌ها شلوغ شد و مدام این خطر احساس می‌شد که ممکن است پس لرزه‌های شدیدتری تهران را تهدید کند و همین بحران در تهران را رقم زد.

سردار حسن زاده افزود: برای حل مشکلات و بحران‌های پیش رو در پایتخت باید اقدامات کافی را پیش بینی کنیم و یکی از آن موارد، بحث آموزش عمومی احاد مردم در مقابله با بحران هاست؛ نباید از یاد برد که کشورمان جزو ۱۰ کشور مخاطره آمیز در جهان است و خطراتی همچون سیل، زلزله مدام در کمین کشورمان است و در این شرایط، باید بحران را مدیریت کرد و راه حل اول آن، آموزش مردم در مواقع بحرانی و سپس هم افزایی بین دستگاه‌ها برای مدیریت بحران است.

سردار حسن زاده تاکید کرد: آموزش آحاد مردم در بستر آموزش و پرورش و توانمند کردن مدیران از نظر مدیریت بحران، دو مولفه بسیار مهم است که در پایتخت باید برای مقابله با بحران مدنظر قرار بگیرد و برای تحقق بخشی این امر، باید کارگاه‌های مدیریت بحران در همه بخش‌ها بصورت سالانه برگزار شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۱۱۰۱۲۰:۱۰:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۳
احسنت سردار.
ناشناس۳۱۶۱۶۰۶۰۹:۳۵:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۴
بزرگترین بحران ایران و اینده ایران اجنبی هایی هستند که در کشور ورود می کنند
ناشناس۳۱۶۱۳۴۹۰۰:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۴
فعلا فكري براي بحران مديريت بكنيد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین