اهل کجا هستیم؟ مرثیه ای برای غرق شدن غرور ملی

گروه اجتماعی الف،   4020422002 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نویسنده مقاله از جمله ایرانیان ساکن خارج از کشور است که با علاقه مندی و عشق به ایران مینویسد. او ترجیح میدهد مقالاتش با امضای «ناشناس» منتشر شود ما نیز با امانت داری چنین کردیم .

اهل کجا هستیم؟ مرثیه ای برای غرق شدن غرور ملی

روز ارایه ی نهایی دانشجویان در یک دانشگاه در اروپا بود و از بنده هم دعوت شده بود تا بعنوان ناظر، مهمان باشم. همراه با استاد این کلاس در انتهای سالن نشستم.

در گروههای ۴ نفره بالای جایگاه می رفتند ‌و بعد از معرفی خودشان به ارایه ی پروژه هایشان می پرداختند. نفرات هر گروه بعد از گفتن اسمشان، می گفتند‌ که از کدام کشور به این دانشگاه امده اند و چقدر این پروژه ی گروهی به انها در شناخت فرهنگهای مختلف کمک کرده است. اکثر دانشجویان در رده ی سنی ۲۴-۳۵ سال و از کشورهای مختلف (انگلیس، امریکا، کره جنوبی، فیلیپین، اندونزی، عربستان و …) بودند.

در اواسط جلسه بود که گروهی ۴ نفره بالای سن امد. دو نفر اول خودشان و کشوری که از آن امده بودند معرفی کردند و‌ نوبت به‌ نفر سوم رسید. اسمش ایرانی بود و من شادمان منتظر بودم بگوید “اهل ایران است.” با کمال تعجب دیدم که بلافاصله بعد از گفتن اسمش، با اضطراب میکروفن را به نفر بعدی گروه داد. یکباره بغض گلویم را فشار داد…. بعد از پایان ارایه ها، همین دانشجو را دیدم که با سرعت خودش را به من رساند. دختر خانم بسیار مستعدی بود که با بورسیه از این دانشگاه خارجی، سه سال قبل از ایران وارد این دانشگاه شده بود. پدرش معلم بازنشسته و مادرش خانه دار از یکی از شهرستان های ایران بود. بعد از احوالپرسی، به او گفتم: من یک سوال از شما دارم. به نظر شما دلیل اصلی که شما الان امدید و خودتان را به من معرفی کردید چیست؟ گفت: خیلی خوشحال شدم که یک استاد بین المللی ایرانی را دیده ام و افتخار می کنم. گفتم: پس “ایرانی بودن” نقش پررنگی داشته است. پس چرا وقتی خودتان را در کلاس معرفی کردید، اسم ایران را نیاوردید؟ گفت: استاد خسته شده ام.. از توضیح دادن.. از مورد پرس و جو قرار گرفتن.. از قضاوت شدن… بمحض اینکه میگویم اهل ایران هستم، همه ی نگاهها عوض می شود. همه جا اخبار منفی از ایران پخش می شود. می گفت جرات ندارم بگویم ایرانی هستم…ای کاش اهل افریقا بودم… اینجا بود که دیدم در چشمانش اشک جمع شده است. من هم نتوانستم ادامه بدهم. بسرعت خداحافظی کردم تا نبیند که صورت من هم اشک الود شده بود… 

از یکطرف در دنیایی زندگی می کنیم که رسانه های بیطرف غربی، تقریبا وجود ندارد و چه بخواهیم چه نخواهیم، نبض افکار عمومی مردم دنیا را در دست گرفته اند.. رسانه هایی که ۲۴ ساعته چهره ی وحشیانه ی فرهنگ غرب را پنهان می کنند و بر علیه ایران می نویسند. رسانه هایی که صحبت های تهدید آمیز زلینسکی را بصورت حزن الود خطاب به مردم ایران پخش می کنند، ولی یک انسان ازاده نیست که از ایشان بپرسد، چرا یکبار در ۲۰ سال اخیر در دفاع از مردم ایران در برابر تحریم های ظالمانه غرب حرف نزدی؟… رسانه هایی که کوچکترین جرم و جنایت در ایران را در زیر ذره بین ۲۴ ساعته خود برای دنیا پخش می کنند، ولی بزرگترین جنایتها در کشورشان را با بهانه ی تشویش اذهان عمومی سانسور می کنند..

ولی با این حجم سیاه نمایی از ایران در دنیا، مسئولان کنونی ایران را می بینیم که طوری سخن می گویند که گویی هیچ کاری نمی شود کرد.. بیحال و افسرده.. مسئولین که پاسخگوی هیچکس نیستند… مسئولانی که طوری در دعواهای جناحی غرق شده اند، که ایران را نمی بینند.. کسانی که به بهانه های مختلف، تبر برداشته و بر ریشه ی اتحاد یک ملت می زنند… فکر‌ می‌کنند، تمام مسولین سابق در ایران از زمان‌ کوروش کبیر تا ۴۵ سال قبل فاسد بوده اند…رییس سازمان صدا و سیمایی را می بینیم که بجای دعوت از صحبت نخبگان ایران دوست دنیا در صدا و سیما، با افتخار از حذف فردوسی پور ها و جایگزین کردن سلبریتی های ارزشی می گوید… زیباکلام هایی را می بینیم که از‌ دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از مناظره ای به مناظره ی دیگر در داخل ایران دعوت می شوند، تا بگویند ایران و ایرانی، بدبخت غرب هستند.. زمانه ای را در داخل ایران شاهد‌ هستیم، که گویی شرط پیشرفت و‌ مشهور شدن، لگد‌زدن‌ به ایران است….

 روزگار غریبی است…ای کاش در مرافعات داخلی، حرمت سرزمینی را رعایت کنیم و از غرق شدن غرور ملی واهمه داشته باشیم..

تـــــا گردش جهان و دور آسمان بپاست

نور ایزدی همیشه رهنمای ماست

مهر تو چون شد پیشه ام 

دور از تو نیست اندیشه ام

در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما 

پاینده باد خاک ایران ما

امضا ناشناس 

دیدگاه کاربران

محمد۳۱۳۹۷۹۸۱۵:۲۶:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۲
من هم سالها در خارج از ایران درس و کار کرده ام. من هم مثل اون خانم سعی می کردم که جایی که ضرورت ندارد، از ملیت خود چیزی نگویم. اما اگر کسی می پرسید، می گفتم که ایرانی هستم. باور کنید که من هیچ روزنامه خارجی رو باز نکرده ام که حداقل دوتا خبر در صفه اول یا دومش در مورد کشور ما نباشد، اون هم بیشتر اوقات منفی بود. به هر حال رسانه ها در مورد ما خیلی منفی می نویسند. اما آقای نویسنده، نقش آقای زیبا کلام رو منفی دانستند. اما حقیقت این است که آقای زیباکلام حداقل شجاعت دارد که در یک مناظره که اغلب در جمع های دانشگاهی است بنشیند و نظرش رو بگویند. ................... گاها دلیل این سیاه نمایی ها، اغلب کارها و صحبت های ناسنجیده برخی مسولین است که بهانه ای برای سیاه نمایی به رسانه های خارجی می دهند.
ناشناس۳۱۳۹۸۹۳۱۶:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
همین مطالب امروز الف را بخوانید ، به هر حال بخشی از جامعه پوشش متفاوتی انتخاب کرده که در اکثر جهان عادی است و در ایران برای محرومیت آنان از حقوق اجتماعی و زندان و جریمه مالی قانون داره تصویب میشه و تازه هنوز صاحب منصبان راضی نیستند.حالا اگر این خبر در رسانه های غربی منعکس شود سیاه نمایی محسوب میشود ؟
ناشناس۳۱۴۰۲۶۷۲۱:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
هر کس نمی تواند و یا نمی خواهد قوانین مصوب کشور جمهوری اسلامی ایران رعایت کند دولت این امکان را فراهم نماید تا از ایران بروند کنار عموها و خاله های آنطرف آب
ناشناس۳۱۴۰۶۸۸۰۱:۵۵:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۳
متاسفانه با توجه به اعتبار پایین پاسپورت ایرانی این امکان فراهم نیست.
ناشناس۳۱۴۱۳۵۱۱۰:۳۲:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۳
ایران متعلق به همه ایرانیان است ، و مردم با رای اکثریت باید بتوانند قوانین را ایجاد کنند.
ناشناس۳۱۴۰۲۷۸۲۱:۴۲:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
جوابم بهت یک جمله ست: Dress code یا همون قوانین پوشش در دانشگاه‌های دنیا، از ژاپن تا آمریکا چیه پس؟ مگه میشه پوشش آزاد باشه؟ ژاپن که جمهوری اسلامی نیست، چرا میکاپ جزء ممنوعیت‌های دانشجویی هست؟؟؟
ناشناس۳۱۴۰۵۵۵۰۰:۲۴:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۳
اگه به مردم اروپا این اخبار رو بدن سیاه نمایی محسوب میشه؟ ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان ممنوعیت کنسرت در بعضی از شهرها فیلتر شبکه های اجتماعی کاهش عمدی سرعت اینترنت . . .
ناشناس۳۱۳۹۹۲۸۱۶:۳۵:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
برخی ها هستند که حس بی وطنی و ناامیدی و غربگدایی را در بین جوانان پخش می کنند
ناشناس۳۱۴۰۷۳۴۰۲:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۳
آقا من می گویم غرب هرچه که شما می گویید هست اما در شرق اوضاع گل و بلبل نیست مثلاً روسیه قطعنامه کشورهای حوزه خلیج فارس را امضا کرد و چین نیز به حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس به ایران هشدار داد کدام کشور غربی این کار را انجام داد؟
ناشناس۳۱۴۰۹۲۰۰۷:۰۹:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۳
بعضی ها هم هستند هرچی شرق تو سرشون میزنه بازم شرق گدا هستند
ناشناس۳۱۳۹۹۸۵۱۷:۲۶:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۲
درسته که رسانه های غربی و حتی شرقی چنان سیاه نمایی از ایران میکنند که بیشتر به فیلم های تخیلی میماند ، اما باید این را هم بپذیریم که ما هم رفتارهایی میکنیم که بهانه سیاه نمایی را به آنها بدهد
ناشناس۳۱۴۰۰۰۰۱۷:۴۰:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
محمدجان، امثال .... که میگه اگه تیم ملی ایران ببازه شاد می شوم، ایرانی هست؟ چرا یکی مثل این باید اینطور علیه هویت ایرانی سمپاشی کنه؟
محمد۳۱۴۰۶۵۳۰۱:۳۱:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۳
من نگفتم که همه حرف های آقای زیباکلام درسته. اگر ایشان نادرست بگویند باید جواب داد و نقد شوند.
ناشناس۳۱۴۰۰۲۰۱۷:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
اوضاع قبل از انقلاب چطور بود اگر یک ایرانی می‌رفت اروپا چه حسی از ایرانی بودنش داشت ... چرا؟
ناشناس۳۱۴۰۰۲۹۱۸:۰۰:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
برای مردم دنیا هم سئواله که این چه کشوریه که با اینهمه منابع ،ثروت و موقعیت فوق العاده جغرافیایی، سرشار از فرصت، این مدلی اداره میشه طبیعیه در این موقعیت یک ایرانی با نگاه عجیبی روبه رو میشه نه فقط به خاطر تبلیغات رسانه های غربی بلکه واقعیت اینه که این کشور با اینهمه ثروت درآمد ناخالص ملیش اینه اینکه این کشور ثبات اقتصادی نداره تورم عجیب و غریب داره با اینهمه جوان وضعیت اشتغال ،صادرات ،رفاه عمومیش اینه کی حاضره نگاه های پرسشگرایانه دیگران را که با تعجب نگات میکنن جواب بده اصلا آدم دلش نمیخواد بگه ایرانی هست چون اونوقت باید به پرسشهای بزرگی جواب بده
ناشناس۳۱۴۰۰۷۸۱۸:۳۲:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۲
تنها ایرانیان وطن فروش می توانند از بردن نام ایران در خارج از کشور احساس ناخوشایند داشته باشند
ناشناس۳۱۴۰۲۶۰۲۱:۲۷:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
به نظر من هم کسی که ملیت خودش را اعلام نمی کند مشکل از خودش است. جامعه ایرانی نیز شهرت بدی در خارج از کشور ندارد،
محمد۳۱۴۰۵۷۷۰۰:۳۸:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۳
متاسفم که اینقدر راحت به دیگران می گوید وطن فروش. حقیقتا باید استغفار کنید.
ناشناس۳۱۳۹۸۰۵۱۵:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
جالب بود
ناشناس۳۱۴۰۲۶۸۲۱:۳۱:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
در کل ما باید یاد بگیریم که نظر دیگر کشورها مهم نیست و خیلی وقتها نظری هم ندارند. شاید بیش از حد نظر کشورها را بزرگ کردیم. خیر! آنچیز که مهم است این است که نظر خود ما چیست. آیا راضی هستیم؟ آیا نقدی داریم؟ چه چیزهایی را باید اصلاح کنیم.
سیما۳۱۳۹۸۰۷۱۵:۲۸:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
چشمانم از اشک پر شد.. ای کاش ایران قدر وطن پرستانش را بداند…
حسن۳۱۳۹۸۱۱۱۵:۳۰:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۲
ایشان چرا
ناشناس۳۱۳۹۸۲۰۱۵:۳۲:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۲
همینکه میخواهد ناشناس بماند گویای بسیاری حرف نگفته است
ناشناس۳۱۳۹۸۶۱۱۵:۵۳:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۲
بله از ترس فحاشی البانی نشینان و غربگدایان داخلی مجبور است که ناشناس باشد.
فرناز۳۱۴۰۳۱۲۲۲:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۲۲
شما هنوز دست‌ از سر آلبانی نشين برنمی داريد؟ اون‌ها به‌ زباله دان تاريخ پيوسته اند و فقط شما و دوستان تان ياد اون‌ها رو زنده‌ می کنيد.
ناشناس۳۱۴۰۴۸۵۲۳:۴۲:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
یک فرد معتقد نباید از دشمنانش بترسد
ناشناس۳۱۴۰۰۷۷۱۸:۳۲:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
بله. این هم درد مضاعف برای ایران دوستان است…برای دفاع از ایران باید ناشناس بود..
ناشناس۳۱۴۰۱۰۷۱۹:۱۱:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۲
گویای چیز خاصی نیست عزیزم من شاعرم، شعرهامو بی‌نام منتشر می‌کنم حتی گاهی در نشست‌های ادبی شعر خودم رو میخونم ولی نمیگم مال خودمه، میگم شاعری چنین سروده. سلیقه‌س؛ سخت نگیر.
محمد۳۱۴۰۲۰۸۲۰:۴۹:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
به نکته بسیار درستی اشاره کردید.
عمران۳۱۳۹۸۲۲۱۵:۳۳:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
بخشی از صحبتشان درست است که جو نگاه به ایران تحت تاثیر رسانه هاست اما بخشی هم خود سانسوری و ترس و نگرانیِ بی مورد است. آن کسانی که ایران را نمیشناسند قضاوت میکنند اما در دراز مدت نظرشان عوض میشود و برخوردشان عادی میشود. مخصوصا افراد نخبه که به خارج از کشور میروند به راحتی با توجه به استعداد و توانایی هایشان نظرها را به خود به صورت مثبت جلب میکنند. من اساتید خارجی بسیاری را دیده ام که خصوصا دنبال دانشجوی ایرانی هستند این یعنی ایرانی بودن در بسیاری جاها لااقل از لحاظ علمی عامل مثبت است. وانگهی در این دنیا کیست که با ملیتش یا نژادش یا جنسیتش یا سنش و یا موقعیتش راحت باشد، برای همه همیشه امکان قضاوت شدن هست، نباید زیاد سخت گرفت. یک همکار ایتالیایی داشتم که هر موقع راجع به مافیای سیسیل از او پرسیده میشد ناراحت میشد، همکار کره ای داشتم که ازینکه راجع به برخی غذاهای عجیب از او سوال شود احساس معذب بودن داشت، همکار آمریکایی که وقتی راجع به جنگهای آمریکا با او بحث میشد معذب میشد، بالاخره هرکس چه درست چه غلط با توجه به پیشینه ای که در آن نقشی ندارد مورد پیشداوری قرار میگیرد. دنیای انسانها از یک سری برداشتهای درست و غلط ساخته شده.
ناشناس۳۱۳۹۹۱۵۱۶:۲۴:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
کاملا درست است. ولی هجمه علیه ایران و ایرانی بودن را با اهل کره جنوبی بودن نمیشه مقایسه کرد!
فرهنگ نظری۳۱۳۹۹۶۸۱۷:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
دوست خوب من درد ما ایران دوستان هم همین است قضاوت رد اما تغییر نگاه غرب به ایران به قول شما زمان براست باید این فاصله زمانی را کم کرد تا تغییر نگاه ها نسبت به کشورمان با این فرهنگ وتمدن غنی واقع بینانه تر شود این نیاز به تبلیغ در رسانه دارد سفرای ما در کشورهای دیگر کم کاراند ......
ناشناس۳۱۴۰۰۲۸۱۸:۰۰:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۲
مسئله به این سادگی نیست. از اعتبار پاسپورت و پول ملی بگیرید تا حمایت کنسولی و قضایی از اتباع ایرانی خارج کشور مسئله هست.
ناشناس۳۱۴۰۰۸۱۱۸:۳۹:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
علت استقبال اساتید خارجی از دانشجویان ایرانی نرخ قابل توجه خروج دانشجویان مستعد هست و اینکه ایرانی ها در تلاش برای فرار از مشکلات درس میخوانند. یک فرانسوی با استعداد خیلی وقتها موقعیت شغلی خوبی را بعد از لیسانس پیدا میکند و ادامه نمی دهد. ولی یک ایرانی باید سالها در دانشگاهها از این مقطع به آن مقطع برود مگر اقامتی بگیرد و گشایشی ایجاد شود.
ناشناس۳۱۴۰۱۱۱۱۹:۱۵:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
آفرین به تو و نگاه درستت واقعیتش همینه ولی وقتی همین رو به یه مشت غرب‌پرست میگی، باور نمی‌کنن! میگن نععععععععع! ایران بده، خارج خوبه!!!
ناشناس۳۱۴۰۷۵۷۰۲:۴۹:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۳
ایران بد نیست و حتی اگر از دید بعضی ها هم بد باشد برای من بهشته.
نیلوفر۳۱۳۹۸۵۳۱۵:۴۷:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
به داشتن هموطنانی چون این استاد بخود می بالم.
ناشناس۳۱۳۹۸۶۸۱۵:۵۵:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
ای کاش مسولان به حرف این بزرگواران اهمیتی بدهند.. بخدا همه ضد انقلاب نیستند!!
ناشناس۳۱۳۹۸۶۹۱۵:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
.... مگر ما دانشجویی در سوئد نداشتیم که بدون واهمه رساله دکتریش را به ایران و حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرد.
PP$$$PP۳۱۳۹۸۷۳۱۵:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۲
فرزند خاک وطنم من
ناشناس۳۱۳۹۸۸۷۱۶:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۲
دید نسبت به ایران متاسفانه منفی است
ناشناس۳۱۳۹۸۹۶۱۶:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
مدیرعامل شرکت ما دانشمند درس خوانده کشوری خارجی بود و بدلیل عشق به خدمت به گشور برگشت در حادثه شاه چراغ جان خودش رو از دست داد و شهید شد. ....
ناشناس۳۱۳۹۹۱۹۱۶:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
اتفاقا شماها باید با صدای بلند مدافع حق کشورتان باشید و مدعی باشید در قبال وحشی گری غرب و رسانه هایشان در قبال ایران در آنجا
ناشناس۳۱۳۹۹۲۶۱۶:۳۳:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
من سالها در خارج زندگی کرده‌ام و درس خوانده‌ام، تا توانستم خودم را نه پرشیا بلکه ایرانی و زبان رسمی کشور را فارسی گفته‌ام. اما واقعا هزینه آنرا پرداخته‌ام. نه فقط در مقابل غیر ایرانی ها بلکه هموطنان و حتی اساتید ایرانی تبار!!! اگر از وطنم دفاع کرده‌ام و گفته‌ام قسمت زیادی از مشکلات مردم و کشور ناشی از تحریم و ضدیت و معاندان هست حتی اساتید ایرانی تبار هم مرا تنبیه کرده‌اند. شاید هم حق داشته‌اند، وقتی در خانه جدل هست و صدایش در بیرون غوغا می کند چه جای دفاع از افراد خانه و صاحبان آن هست.
ناشناس۳۱۳۹۹۲۹۱۶:۳۵:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۲
حمله کشتن سربازان جوان این کشور را دیدید؟ حمله به پاسگاه ۱۶ و شهادت ستوان کیخا را دیدید؟ ایران و جمهوری سربلند ایران به جوانانی نیاز دارد که اهل نبرد نظامی باشند. دخترکی در حال تحصیل در رشته کاه شناسی در کشورکی را نمی خواهد که وجودش به درد ایران و جمهوری اسلامی ایران نمیخورد. نظام اسلامی از همه مرزها در تهدید است. دلمان لک زده است طهرانی مقدم، ستاری، صیاد و سلیمانی جوانی ببیند. ... جای باقری و زین الدین بزرگ را چه کسانی باید پر کنند.
ناشناس۳۱۳۹۹۳۳۱۶:۴۲:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۲
من در خارج از کشور زندگی می کنم و درس می خوانم، هرجا فرصت شد با افتخار گفتم ایرانی هستم، این فقط تقصیر خارجی ها نیست، تقصیر برخی ایرانی ها هم هست که هرچی غرب گفته را باور می کنند، حاضر نیستند روی هویت ایرانی خودشون کار کنند و آن را با خواندن آثاری چون شاهنامه تقویت کنند، پیشرفتهای کشور را در برخی موارد نمی بینند و ...
ناشناس۳۱۴۰۲۶۱۲۱:۲۷:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۲
شما چرا در کشور خودمون نماندی که اینجا را بسازی چرا رفتی غرب؟ همین رفتن ها یعنی اینکه اینجا بد بوده و پیام منفی میفرسته از خودمون شرو کنیم اخوی
کاوه۳۱۳۹۹۵۴۱۶:۵۲:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
ایرانی بودن زمانی افتخار است که دیگران به چشم حقارت به شما نگاه نکنند وقتی می گویید ایرانی هستم همه یاد کلاهبرداران فراری مانند خاوری می افتند اصلا" ما را به عنوان افرادی ملاهبردار در خارج از کشور معرفی کرده اند.
ناشناس۳۱۳۹۹۵۸۱۶:۵۷:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۲۲
جایگاه اقتصادی یک کشور و درآمد سرانه بالای آن کشور است که حس غرور را در ملت تقویت می کند! اقتصاد، اقتصاد، اقتصاد...
ناشناس۳۱۳۹۹۷۹۱۷:۱۸:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۲
هیچ بشری در غربت سربلند نیست ربطی به ملیت خاص ندارد کسی که در کشور خودش نتواند احترام جلب کند در میان بیگانگان هم حقیر است یک اروپایی مهاجر یا یک افریقایی باشید حتی در همین ایران هم ناچارید حقارت را تجربه کنید
فرهنگ مظری۳۱۳۹۹۸۹۱۷:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
متاسفانه گم کردن هویت برای بسیاری از ایرانیان شده یک عادت واین ترس ایرانی بودن تسلط رسانه ایی غرب است که چهره واقعی کشورهای غیر دوست را برای مردمش مخدوش وخشن نشان داده اند کلمه
رضا۳۱۴۰۰۰۲۱۷:۴۳:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
همانطوری که گفته شد عصر ، عصر ارتباطات است ولی در کشور ما به جای استفاده از این مهم ،مسئولین به برخورد با رسانه ها ،فیلتر اینتر نت،......... نتیجه میشود همین
ناشناس۳۱۴۰۰۰۵۱۷:۴۵:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
استاد گرامی، کدامین رسانه غربی تاثیر گذار درایران ، همانند سایر کشورها ، اجازه فعالیت آزاد دارد تا راست و دروغ ها را گزارش و قضاوت را به مردم بسپارد؟
ترسو۳۱۴۰۰۱۲۱۷:۵۰:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
غرور ملی کسی دارد که پشت نام ناشناس پنهان نمی شود .
ناشناس۳۱۴۰۴۴۶۲۳:۱۹:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۲
وقتی بحث غرور ملی میشه از خودم میپرسم که این کشور چه خوبی ای در حق من کرده که من از ایرانی بودنم باید افتخار کنم ؟
حسن۳۱۴۰۰۲۶۱۷:۵۹:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
آقای ایران دوست شما چرا ایران نمی آیی ؟
ناشناس۳۱۴۰۰۷۱۱۸:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
سلام دغدغه‌ی شما قابل تحسین است اما چند نکته عرض کنم. اول اینکه مخاطب شما در این مطلب پیش از مسئولین تهران‌نشین، سفارتخانه‌های ما و دفاتر رایزنی فرهنگی باید باشند ولی ندیدم که از این عزیزان نامی برده باشید و احتمالا مراوده‌ای هم با آنان ندارید. واقعیت این است که بسیاری از سفرا و رایزن‌های فرهنگی ما سعی می‌کنند سر در لاک داشته باشند و بی‌سروصدا ماموریتشان را به‌پایان برسانند که مبادا جنجالی یا حتی حاشیه‌ای برایشان رقم بخورد. به‌تجربه دیده‌ام که وقتی در برخی مطبوعات کشوری که حضور دارند، علیه ایران چیزی می‌نویسند، نه‌تنها جوابیه‌ای نمی‌دهند، بلکه وقتی دوستی ایرانی می‌خواست جوابِ تهمت و هجمه‌شان را بدهد، جناب سفیر ممانعت می‌کرد و می‌فرمود ولش کن، حالا باز اونا یه چیزی می‌گن و شر میشه!!! اما بازهم به تجربه ثابت شده که وقتی شخصیتی ایرانی مثل خود شما وارد تعامل با سفیران و رایزن‌های فرهنگی میشود، و زمینه‌ای فراهم می‌آید که در دانشگاهی یا رسانه‌ای حاضر شوند، دریغ نمی‌کنند؛ حال یا از سر حس ایران‌دوستی و یا برای پُر کردن گزارشات ارسالی به تهران. بنابراین، آقایان سفرا و رایزن‌ها را باید وارد میدان کرد، ولی در این مسیر به دو نکته توجه کنید: ۱. سفیر یا رایزن را توجیه کنید که چه بگوید و چه نگوید، اغلب، گوشی دستشان نیست و البته کمی هم با ترس و لرز حرف میزنند، انگار نمی‌دانند که نماینده‌ی یک دولت هستند! ۲. وزارت خارجه و دولت ایران باید به‌طور جدی پشتیبان سفیران و رایزنان فرهنگی باشد و چنین نشود که اگر حالا در همین مراودات و حضورهای رسانه‌ای، اشتباهی رخ داد و خطایی کردند، حمایت وزارت خارجه و دولت ایران را جلوی خارجی‌های مغرض از دست بدهند. مطلب دیگر اینکه در کنار کشورهایی که شما میشناسید، کشورها و ملت‌های دیگری هم هستند که عموما ایرانی‌ها را به‌دلیلی دوست دارند. چند وقت پیش سفری به بوسنی و هرزگوین داشتم و از خانم مغازه‌داری در سارایوو خرید کردم، گفت اهل کجایی؟ عرب هستی؟ گفتم نه، ایرانی‌ام. به‌محض اینکه نام ایران را شنید، گفت من برای قاسم سلیمانی خیلی گریه کردم! و بعد بغض کرد! جوری که مجبور شدم منِ ایرانی که صاحب‌عزای حاج قاسمم، دلداری‌اش بدهم! درکنار آنهایی که از ایران تصویر سیاهی دیده‌اند، این آدم‌ها و این ملت‌ها هم هستند. هردو مطلب را جدی بگیرید.
ایرانی۳۱۴۰۰۸۰۱۸:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
آیا ماسخنان آن خانم دانشجو و استاد خارج نشین را باورکنیم‌‌‌درطرق‌مختلف ایرانی‌های‌زیادی خارج رفتن‌هرگز‌اینطور نگاه منفی غرب‌رابه‌ایرانی نگفته اند‌ نمونه اش‌اینهمه فوتبالیست که در‌تیم‌های غربی‌بازی‌کرده اند‌یکی‌همین طارمی‌عزیز چرا‌چنین سخنی‌نگفته بلکه با.افتخار‌ خود‌ را‌ ایرانی میداند‌که بخاطر این ایرانی تیمهای‌غربی‌سرودست‌می‌شکنند وبرخوردمردم‌آن دیار‌با‌طارمی‌چگونه است؟
محمد۳۱۴۰۶۳۴۰۱:۲۰:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۳
بعنوان کسی که سالها در خارج زندگی کرده و برگشته حرف های اون نویسنده را تایید می کنم. خصوصا در این اوضاع احوال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی.
ناشناس۳۱۴۰۱۱۵۱۹:۲۳:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۲
ما خودمان این نوع زندگی را انتخاب کردیم
ناشناس۳۱۴۰۲۲۷۲۱:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
دو سئوال: ایشان چرا از ایران رفته اند? چرا به ایران برنمی گردند? همین!
سمیکو۳۱۴۰۳۲۸۲۲:۱۹:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
درود برشما. چ‌میشود کرد. ...... دامن بیگانگان هم عاری از طمع نیست.
ناشناس۳۱۴۰۴۶۱۲۳:۲۵:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
سلام ودرودبرایران وایرانی با غیرت ووطن پرست.بیشتر نگاههای منفی به ایرانی تبلیغ مغرضانه دشمنان است اما نباید رفتارغلط وتندروی برخی مسئولان رانادیده گرفت که بنزین بر آتش دشمن میریزند
مهدی۳۱۴۰۵۵۶۰۰:۲۴:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۳
آیا ملاک خوب یا بد بودن و یا به تعبیر دیگر ملاک حق و باطل این است که مورد تشویق دیگران قرار بگیریم ؟ اگر این است چرا اکثر پیامبران و اولیا خدا مورد تمسخر اکثریت قرار می‌گرفتند؟
محمد۳۱۴۰۶۱۴۰۱:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۳
کشور در جبهه دفاع به سلیمانی و احمدی مقدم و همت و کلاهدوز احتیاج دارد. این بزرگواران حقیقتا شایسته هزاران تقدیر و بزرگ داشت هستند. اما به بزرگان علم و اونهایی که از جان و دل برای سرپا نگه داشتن علم در این کشور با وجود محدودیت های بسیار و مشکلات فراوان عدم وجود تجهیزات کار کردند هم توجه و تبلیغ کنیم. واقعا تعدادشون کم نیست. خیلی از اونها به راحتی می توانستند بروند اما ماندند و کار کردند. شما باید بروید از جناب استاد توسلی که استاد بزرگ اپتیک ایران هستند در مورد کاری که دکتر حسابی در دانشگاه تهران کرد سوال کنید. در مورد شاگردهای که دکتر حسابی تربیت کرد و درخت علمی که ایشان آبیاری کرد بپرسید . حقیقتا من هر بار که به این بزرگواران فکر میکنم یاد درخت طیبه می افتم. به عنوان کسی که کار دانشگاهی می کنه، توصیه می کنم برید سوال کنید چه چیزی یا چه نیرویی در دل این بزرگواران بود که اینچنین در مقابل این همه سختی طاقت آوردند و کار کردند و کار کردند. من دستان این بزرگواران رو از همینجا می بوسم.
محمد۳۱۴۰۶۳۱۰۱:۱۸:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۳
من از اونهایی که از ایران رفتند فقط یک خواهش دارم. ایران رو فراموش نکنند خصوصا از لحاظ تقویت پایه های علمی. بروند و یاد بگیرند و اگر تونستند به ما هم یاد دهند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

آخرین عناوین