مصرف کنندگان کالا بخوانند؛ نحوه استفاده از سامانه جامع گارانتی

  4020420099

مسئول فنی سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی) وزارت صمت ضمن ارائه جزئیاتی درباره استفاده از سامانه جامع گارانتی، گفت که در حال حاضر گروه‌های کالایی موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی مشمول قانون گارانتی و ملزم به ارائه خدمات پس از فروش هستند و قرار است خودرو هم به زودی اضافه شود.

مصرف کنندگان کالا بخوانند؛ نحوه استفاده از سامانه جامع گارانتی

احسان تشکری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مخاطب سامانه گارانتی برخلاف سایر سامانه‌ها مثل سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها و غیره که تاجر محور هستند، مصرف‌کنندگان هستند، گفت: مخاطب درجه دوم سامانه جامع خدمات پس از فروش نیز شرکت‌های گارانتی کننده هستند.

مسئول فنی سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی) وزارت صمت با بیان اینکه هدف اصلی این سامانه یکپارچه‌سازی ارائه خدمات پس از فروش است، اظهار کرد: این سامانه بستری برای مصرف کننده است که بتواند از اصالت کالا مطمئن شود، شرکت‌های گارانتی‌کننده معتبر را برای هر گروه کالایی یا هر برند شناخته و در صورت بروز مشکل بتواند شکایت خود را ثبت کند.

به گفته وی در سال ۱۳۹۹ مرحله اول کار سامانه یاد شده برای تلفن همراه آغاز شد. بر این اساس با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که آن زمان متولی سامانه گارانتی بود، آیین نامه خدمات پس از فروش موبایل تغییر کرد تا گارانتی از لحظه رجیستری فعال شود نه از لحظه فروش به مصرف کننده. با این روش دیگر نیازی به نگهداری جعبه موبایل و فاکتور آن نیز وجود ندارد.

تشکری با بیان اینکه ابتدا برای موبایل یک شناسه تخصصی به نام کد IMEI موبایل تعریف شد که کالاها را از یکدیگر تفکیک می‌کرد، گفت: لازم بود برای سایر کالاها نیز شناسه یکتا تعریف شود و به همین دلیل سراغ شناسه رهگیری رفتیم. البته قبل از اینکه این کد رهگیری در سامانه گارانتی استفاده شود، بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال ۱۳۹۵ برای برخی از کالاها الزامی شده بود. بنابراین در سامانه جامع گارانتی نیز از همین کد برای اصالت سنجی لوازم خانگی و اقلام دیجیتال استفاده شد. در اصل گروه دومی که امکان استعلام اصالت آن در سامانه جامع گارانتی فراهم شد لوازم خانگی و بعد اقلام دیجیتال و برخی از انواع قطعات یدکی است.

وی افزود: با وارد کردن شماره #۰۶#* با تلفن همراه می‌توان IMEI موبایل را مشاهده کرد. وقتی در سامانه جامع گارانتی به آدرس irangs.ir در بخش «استعلام اصالت گارانتی کالا بر اساس شناسه رهگیری» IMEI موبایل یا شناسه رهگیری سایر کالاها وارد شود، اطلاعات کالا از جمله شرکت گارانتی کننده، شرکت تولید کننده یا وارد کننده، مدت زمان گارانتی، نحوه فعال‌سازی گارانتی، تاریخ شروع و انقضای گارانتی، شناسه کالا و شناسه رهگیری، اطلاعات کامل دستگاه (شرح کالا) و تعهدات گارانتی قابل مشاهده است. همچنین با کلیک روی نشان شرکت گارانتی، وارد صفحه شرکت گارانتی می‌شوید و می‌توانید اطلاعات کامل‌تر شرکت گارانتی مثل آدرس و تلفن همراه، نمایندگی‌ها، نظرات کاربران و غیره را مشاهده کنید.

مسئول فنی سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی) وزارت صمت با بیان اینکه در حوزه موبایل، به دلیل قانون رجیستری، گارانتی هم اجباری شد، گفت: اما در حوزه لوازم خانگی نیاز به اسناد بالادستی داشتیم که به ضوابط اختصاصی تبصره ۲ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراجعه کردیم که بر اساس آن هر کسی که در زنجیره تامین فعال است اعم از تولیدکننده، واردکننده، خرده فروش و عمده فروش موظف است کالایی را بفروشد که شناسنامه گارانتی داشته باشد.

تولیدکنندگان و واردکنندگان کدام کالاها ملزم به ارائه خدمات گارانتی هستند؟

وی افزود: بنابراین در حال حاضر امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالاهای مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است و برای سایر کالاها صرفا می‌توانید شرکت‌های دارای مجوز را جستجو کنید. در اصل سه گروه موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی مشمول قانون گارانتی و ملزم به ارائه خدمات پس از فروش هستند. در حال حاضر با  علاوه بر کالاهای وارداتی، کالاهای تولید داخل هم وارد سامانه شد، اما پیش از این ضوابطی برای گارانتی کالاهای تولیدی وجود نداشت و ارائه گارانتی برای این کالاها اختیاری بود.

به گفته این مقام مسئول کالاهای قابل استعلام اصالت شامل تلفن همراه، یخچال فریزر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولرگازی (اسپلیت)، مایکروویو، مایکروفر، فر، پکیج، چرخ خیاطی، مانیتور (نمایشگر رایانه)، جارو برقی، اتو برقی، اجاق گاز، آب‌میوه‌گیری، آبسردکن، آسیاب، آون برقی، پنکه، تصفیه آب، جارو شارژی، چرخ گوشت، دستگاه چای‌ساز، سینمای خانوادگی، غذاساز، قهوه ساز، گوشت‌کوب الکتریکی، مخلوط‌کن الکتریکی، همزن، بخارشوی، اتو پرس، آرام پز و زودپز، داکت اسپلیت، تصفیه هوا، تستر. اسپیکر، اسکنر، انواع پاور (صنعتی، کامپیوتر و ...)، انواع بورد کامپیوتر، پردازشگر رایانه (CPU)، ویدیو پروژکتور، پرینتر، تبلت، تلفن، اسمارت باکس، انواع حافظه، دستگاه ضبط و پخش، تلفن همراه، دوربین عکاسی، دوربین فیلم برداری، دوربین مدار بسته، ساندبار، انواع سرور، سوئیچ و روتر، فکس، دستگاه ماینر، کارت حافظه موقت (RAM)، لپ تاپ، مودم، کاغذ خرد کن، دستگاه فتوکپی، دستگاه پرس‌کارت، دستگاه پول‌شمار، دیتا کالکتور، دستگاه کنترل تردد، ماشین حساب، دستگاه لیبل زن، پلاتر، دستگاه امضای الکترونیکی، آنتن‌های گیرنده رادیویی، کنسول بازی، آمپلی‌فایر، اکسس پوینت، کیس کامپیوتر، رایانه یکپارچه، انواع رک، مینی کامپیوتر است.

خودرو هم ملزم به ارائه خدمات گارانتی می‌شود

وی با بیان اینکه مقرر شده خودرو هم امسال اضافه شود و ضوابط گارانتی میز و مبل هم به تازگی نوشته شده، گفت: ضمانت اجرایی هم برای اینکه تولیدکننده و واردکننده وارد سامانه گارانتی شود در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر کالای وارداتی مشمول گارانتی باشد، اما ارائه نکند، ثبت سفارش، رد پیش فاکتور می‌شود و در مراحل بعدی تایید منشا ارز و رفع تعهد ارزی نیز این موضوع کنترل می‌شود. همچنین تولیدکننده برای خرید از بورس کالا باید در سامانه جامع تجارت، تولید خود را اظهار کند. بورس کالا هم از سامانه جامعه تجارت استعلام می‌گیرد و تولیدکننده برای اظهار تولید باید گارانتی داشته باشد.

وی افزود: تولیدکنندگان علاوه بر تولید، باید میزان فروش خود را نیز در سامانه اعلام کنند. در غیر این صورت موجودی فیزیکی و سامانه‌ای مغایر خواهد بود و کالا در حکم ضوابط تبصره ۴ قرار می‌گیرد که جریمه سنگینی دارد. در این مرحله برای ثبت میزان فروش نیز کالا باید گارانتی داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  7. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  8. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  9. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین