عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، فراتر از برجام

  4020414075 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، رسانه های جهان از زوایای مختلفی به بررسی این مساله پرداختند. رسانه هندی ایندین اکسپرس نیز در گزارشی نوشت به رغم اینکه هنوز سرنوشت برجام مشخص نشده و تحریم های آمریکا علیه ایران ادامه دارد، این موضوع نتوانست سد راه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای شود.

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، فراتر از برجام

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری ایندین اکسپرس در گزارشی به بررسی روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پرداخت و موقعیت ایران در این سازمان را ویژه دانست. در این گزارش آمده است:

چندین سال بود که پرونده عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای مطرح بود و نخست وزیر هند نارندرا مودی روز سه شنبه (۴ ژوئیه، ۱۳ تیر ماه) در نشست مجازی این گروه به ایران به عنوان جدیدترین عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) خوش آمد گفت.

پیش از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، این ائتلاف متشکل از هشت کشور چین، روسیه، هند، پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بود. این گروه در سال ۲۰۰۱ با شش عضو، منهای هند و پاکستان، در شانگهای تاسیس شد ، هدف اصلی این کشورها تقویت همکاری های منطقه ای برای تلاش برای مهار تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی در منطقه آسیای مرکزی بود. در سال 2017 هند و پاکستان به این کشورها اضافه شدند.

اکنون پس از عضویت رسمی ایران، افغانستان، بلاروس، و مغولستان در موقعیت ناظر در سازمان همکاری شانگهای قرار دارند، در حالی که شش کشور دیگر، شامل آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا، در جایگاه دارای شریک گفتگو هستند.

ایران و سازمان همکاری شانگهای

در سال ۲۰۱۶، یک سال پس از امضای توافق هسته‌ای ایران (که به نام برجام شناخته می شود) با قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما معتقدیم که پس از حل مشکل هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های سازمان ملل، هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد.

با این حال، آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و این توافق کارآیی خود را از دست داد، یک سال بعد، ایالات متحده به تمام معافیت های تحریمی ایران پایان داد و صادرات نفت ایران را محدود کرد.

اما اخیراً تغییرات عمده ای در چشم انداز ژئوپلیتیکی جهان رخ داده است. خروج پرآشوب آمریکا از افغانستان، فضا را برای نفوذ و سرمایه گذاری چین در منطقه آسیای مرکزی باز کرده است. چین پاکستان را در حوزه استراتژیک خود جذب کرده و در صحنه جهانی نیز بیش از پیش قاطعانه رشد کرده است. در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد و روابط غرب با روسیه به بدترین سطح خود رسیده است، پکن دوستی بدون حد و مرز خود با مسکو را اعلام کرده است.

ایران از محدود اتحاد با روسیه هم فراتر رفته است . چند ماه قبل هم ایران قراردادی با میانجی گری چین برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با رقیب قدیمی منطقه ای خود، عربستان سعودی، امضا کرد و یک بازارچه مرزی در مرز ایران با پاکستان در سال ۲۰۲۳ افتتاح شد.

برای چین، حضور ایران با منابع انرژی فراوانش در سازمان همکاری شانگهای اطمینان بخش است هرچند کشمکش با ایالات متحده را تشدید می کند. در سال ۲۰۲۱، چین و ایران قراردادی ۲۵ ساله برای همکاری در زمینه هایی از جمله نفت امضا کردند، گزارش بلومبرگ در سال جاری میلادی، مشخص کرد که پالایشگاه های خصوصی در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، اکنون نفت بیشتری از ایران می خرند.

روسیه دلایل زیادی برای داشتن متحدان بیشتر در پلتفرم شانگهای دارد. بلاروس، متحد نزدیک روسیه، در این دوره یادداشتی از تعهدات را امضا کرد که متعاقباً به عضویت کامل این کشور منتهی خواهد شد.

تلاش هند برای حفظ تعادل سیاسی

با تغییر پویایی سازمان همکاری شانگهای، هند با دغدغه حفظ تعادل روبرو است. هند و آمریکا شراکت خود را به سطوح بی سابقه ای از همکاری و اعتماد رسانده اند و نارندرا مودی نخست وزیر هند به تازگی از یک سفر رسمی دولتی از واشنگتن بازگشته است که طی آن دو کشور توافق نامه های مهم فناوری و دفاعی را امضا کردند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بر اعتبار دموکراتیک دو کشور تأکید کرده و آمریکا و هند را در تقابل با اقتدارگرایی چین قرار داده است.

هند نیز روابط تاریخی با ایران داشته است، روابط تجاری بین هند و ایران به طور سنتی در چارچوب واردات نفت خام ایران از سوی هند بوده است. ایران تا ماه می ۲۰۱۹ در میان تامین‌کنندگان بزرگ انرژی برای هند بود اما پس از پایان معافیت تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، هند واردات نفت خام از ایران را به حالت تعلیق درآورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۵۶۳۱۱۵:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
کل مجموعه کشورهای سازمان همکاری شانگهای چقدر از اقتصاد و تولید علم دستشون هست؟
ناشناس۳۱۲۵۶۷۹۱۶:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
برجام؟؟ برجام یک سند خیانتی هست کجا و همکاری با یک سازمان کجا
ناشناس۳۱۲۵۷۴۷۱۷:۵۳:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
گروه شانگهاي جهاني / شش درصد مبادلات خارجي
ناشناس۳۱۲۵۸۵۰۱۹:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
.از‌چین‌ و‌ هند‌‌ باکو که‌بدون‌ اجازه‌ آمریکا‌آب‌ نمی‌خورند‌چه‌انتظار‌دارید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین