ابعاد و چشم‌انداز سفر بن فرحان به تهران

گروه جهان الف،   4020327042 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفر وزیر خارجه عربستان به ایران در سایه تحولات سریع منطقه و نیز نگرانی صهیونیست‌ها از این تحولات و احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در عمان، از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

ابعاد و چشم‌انداز سفر بن فرحان به تهران

به گزارش الف، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان  به عنوان اولین مقام ارشد سعودی بعد از توافق تهران و ریاض برای احیای روابط، به ایران سفر کرد. بن فرحان پیش از این با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و گفتگو کرده بودند.

به گزارش منابع عربی، فیصل بن فرحان در سفر به تهران حامل پیام «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان است که این پیام به توسعه مناسبات دوطرفه مربوط می‌شود. 

دستور کار سفر وزیر خارجه سعودی به ایران شامل دیدار با مقامات ارشد کشورمان و نیز انجام اقداماتی برای بازگشایی سفارت عربستان در ایران است.  این درحالی است که دیپلمات‌های عربستان از چند هفته قبل وارد تهران شده و فعالیت‌های خود را برای بازگشایی سفارت این کشور آغاز کرده‌اند و تا آن زمان در هتل می‌مانند. 

اما سفر این مقام ارشد سعودی به تهران به ویژه در بازه زمانی فعلی و در میان تحولات سریع منطقه در سطح ائتلاف‌هایی که تشکیل شده و بهبود مناسبات ایران با کشورهای عربی و نیز بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، از چند جهت حائز اهمیت بوده و جای بررسی دارد. 

همانطور که گفته شد یکی از محورهای سفر بن فرحان به تهران فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت عربستان است که در پی آن شهروندان دو کشور به راحتی امکان سفر خواهند داشت و به تبع آن مناسبات تجاری میان تهران و ریاض نیز تقویت می‌شود. این سفر می‌تواند نتایج مثبتی در زمینه روابط اقتصادی و تجاری و بازرگانی میان ایران و عربستان داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه در ایام حج قرار داریم، حضور بن فرحان در تهران می‌تواند موجب افزایش هماهنگی‌ها برای بهبود هرچه بیشتر شرایط زائران ایرانی در عربستان شود.

البته روشن است که سفر وزیر خارجه سعودی به تهران در چارچوب یک سفر دیپلماتیک و سیاسی بوده و موضوعات اقتصادی و تجاری در حاشیه آن قرار می‌گیرد. در وهله نخست باید توجه داشته باشیم که این سفر به فاصله کوتاهی از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به ریاض است. هرچند که نمی‌توان انتظار داشت سعودی‌ها قبل از توافق با ایران این تصمیم خود را به آمریکایی‌ها ابلاغ نکرده باشند، اما ایالات متحده بارها در مواضع خود نشان داده که مخالف گسترش مناسبات تهران و ریاض است.

بلینکن نیز در سفر به عربستان بر همین موضع کشورش تاکید کرده و از مقامات سعودی خواست تا شرایط امضای توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را فراهم کنند. چند هفته قبل از آن نیز «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به ریاض سفر کرده بود و در آن سفر نیز مقام مذکور آمریکایی مواضع ضد ایرانی کشورش را تکرار و بر اهمیت امضای توافق سازش بین ریاض و تل‌آویو تاکید کرد.
بر همین اساس ناظران امور معتقدند که سفر فیصل بن فرحان به تهران بعد از سفر دومقام مذکور آمریکایی به عربستان بیانگر آن است که سعودی‌ها تصمیم به اجرای کامل توافق خود با ایران دارند و مواضع آمریکا را در این زمینه در اولویت قرار نمی‌دهند.

به نظر می‌رسد که عربستان نیز در کنار دیگر کشورهای منطقه نمی‌خواهد همه تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا بچیند و گسترش مناسبات تجاری و نفتی ریاض با چین موید همین امر است.

به گزارش منابع آگاه، بحث درباره مسائل امنیتی و حمایت از امنیت منطقه از جمله دیگر محورهای اصلی سفر وزیر خارجه عربستان به تهران است. ریاض قصد دارد با استفاده از نفوذ ایران در منطقه، از توافق با کشورمان برای حل برخی پرونده‌های مهم مانند جنگ یمن کمک بگیرد و حاشیه امنی برای خود ایجاد کند.

توسعه مناسبات و توافق‌های امنیتی میان ایران و عربستان در وهله نخست راه را به روی مداخلات خارجی به ویژه آمریکا در پرونده‌های منطقه می‌بندد و مقدمه‌ای برای ایجاد یک استراتژی جامع در داخل منطقه خواهد بود تا کشورهای منطقه به دور از دخالت بیگانگان، امور خود را حل و فصل کنند.

نکته دیگری که در سفر بن فرحان به ایران قابل توجه می‌باشد آن است که این سفر هم‌زمان با انتشار خبرهایی درباره توافق غیرمکتوب و غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای کشورمان انجام می‌گیرد. چند روز قبل رسانه‌های عبری از احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران تحت میانجی‌گری عمان خبر داده بودند که به شدت موجب ناراحتی و نگرانی اسرائیل شده است.

امروز شنبه نیز رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که به نظر می‌رسد اسرائیل توافق نوظهور آمریکا و ایران را در مذاکرات غیرمستقیم که با میانجیگری عمان درحال انجام است، پذیرفته است. طبق گزارش منابع اسرائیلی، ایران و آمریکا توافقی بر مبنای فرمول «کمتر در برابر کمتر» یا « توقف در برابر توقف» امضا خواهند کرد؛ به این معنا که یا آمریکا فشار و تحریم‌های خود را علیه ایران کم کند و در مقابل تهران نیز امتیازات محدودی بدهد و یا اینکه ایالات متحده همه تحریم‌ها را متوقف کند و در مقابل ایران نیز برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف سازد.

یک منبع نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که آمریکا وعده عادی‌سازی بین ریاض و تل‌آویو را به اسرائیل داده بود تا اسرائیلی‌ها چشم خود را به روی توافق تهران و واشنگتن در پرونده هسته‌ای ببندند. اما واقعیت آن است که آمریکایی‌ها در مسئله عربستان نتانیاهو را بازی دادند و انتظارات و توهماتی درباره عادی‌سازی با عربستان به وجود آوردند تا بتوانند با آرامش به پرونده ایران بپردازند.

درواقع اسرائیلی‌ها امید زیادی به اقدامات اخیر آمریکا برای امضای توافق سازش با عربستان بسته بودند که تاکنون نتیجه ملموسی نداشته و هنوز موانع زیادی در مسیر عادی‌سازی دو طرف وجود دارد. صهیونیست‌ها در عین حال نگران گسترش مناسبات تهران با  ریاض  و دیگر پایتخت‌های عربی نیز هستند که موجب کاهش نفوذ ایالات متحده در منطقه می‌شود و اولین پیامد آن متوجه اسرائیل خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۰۱۴۰۹۰۵:۱۳:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۸
پیش پیش عاقبت خوبی از این توافق متصور نیست
ناشناس۳۱۰۱۴۱۴۰۵:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۸
سیاست پدر و مادر ندارد
ناشناس۳۱۰۱۴۶۴۰۶:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۸
توافق با امریکا دو دشمن بزرگ دارد اول کاسبان تحریم که نان شان در تحریمهای امریکا علیه کشور ماست و دوم اسرائیل که از توافق ایران و امریکا بیشترین ضرر را می بیند.
ناشناس۳۱۰۱۶۰۸۰۸:۳۳:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۸
20 سال توافق با کدخدا و غرب نشان داده شده!!!
محمد۳۱۰۱۵۶۷۰۸:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲۸
قطعا دوستی و روابط اینچنین برای ما بهتر است. اما واقعیت این است که : چین برای تامین منافع بلند مدت خود و نیز امنیت تامین انرژی نیاز به صلح و آشتی و آرامش در خاور میانه داشت تا با اجرای طرح کمربند جهانی و احیای جاده ابریشم جدید نفوذ خود در این منطقه را تثبیت و روی آمریکا را کم کند. به همین خاطر میانجی گری کرد و ما هم پذیرفتیم.
ناشناس۳۱۰۱۶۱۵۰۸:۳۶:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۸
این اعراب قابل اعتماد نیستند و زیاد نباید به آنها دل خوش بود
ناشناس۳۱۰۱۶۹۶۰۹:۱۸:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۸
آقای نویسنده، چرا اخبار و اطلاعات خود را از قول رسانه های عبری و امریکایی بیان کرده اید؟
ناشناس۳۱۰۱۷۴۷۰۹:۵۶:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۸
چقدر عربستان مهمه.سفر وزیر خارجه اش این همه اهمیت داره ؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین