تن‌ و بدن‌مان می‌لرزد آقای فرزین!

سعید ونکی، گروه اقتصادی الف،   4020313035 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
تن‌ و بدن‌مان می‌لرزد آقای فرزین!

دیدار محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی ایران با رئیس صندوق بین‌المللی پول به شکل مثبتی در رسانه‌ها بازتاب یافته؛ به گونه‌ای که گویا قرار است گشایش‌های مهمی در خصوص دسترسی ایران به میلیاردها دلار از منابع موجود خود در این صندوق صورت پذیرد و بدین ترتیب گره مهمی از گره‌های کور ایران باز شود. اما این قضیه یک وجه پنهان هم دارد که شاید تبعات آن به مراتب بدتر از بلوکه شدن آن شش میلیارد دلار باشد.

بر اساس اظهارات طرفین، این نشست سرآغازی است برای شروع مجدد از سر گرفتن تعاملات بانک‌مرکزی با IMF و تقویت ارتباطات با این نهاد که شاید در افکار عمومی ایران به عنوان اقدامی مثبت تلقی شود اما باید بررسی کرد که ارتباطات گذشته و توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول به ایران در ادوار گذشته، چه تبعاتی را برای کشور به دنبال داشت و آیا می‌توان نتایج مثمر‌ثمر و گره‌گشا برای مردم و اقتصاد ایران را از این تعاملات تصور کرد؟

تاریخ گواهی می‌دهد که هر زمان دولت‌ها به منویات IMF عمل کرده و نسخه‌های تجویزی آن را در اقتصاد ایران پیاده کردند، ایران در سراشیبی فقر و انحطاط قرار گرفته.  اجرای برنامه «تعدیل ساختاری» در اوایل دهه 70 و در دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که آن زمان خود را دولتی توسعه‌گرا می‌نامید یکی از توصیه‌های صندوق، به دولت وقت ایران بود.

بر اساس اظهارات حسین نمازی، وزیر اقتصاد دولت اصلاحات، از سال 68 و در دولت اول هاشمی، تفاهم‌نامه‌ای میان IMF و دولت به امضا رسیده بود که مهم‌ترین بند‌های آن، ایجاد نظام قیمتی و ارزی مبتنی بر بازار، اصلاحات قیمتی افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی داخلی، ضرورت حذف تمامی انواع یارانه‌های ضمنی و کنترل‌های قیمتی، لغو نرخ‌های دستوری، اجازه فعالیت به مؤسسات اعتباری غیربانکی خصوصی، دادن استقلال بیشتر به بانک‌ها و استفاده از نظرات کارشناسی بانک جهانی و صندوق نسبت به حسابرسی متمرکز، تعیین نرخ ارز توسط مکانیسم بازار و رفع محدودیت واردات به‌لحاظ نوع کالا، مهم‌ترین بند‌های این توافق محسوب می‌شد که نتیجه اجرای آن چیزی جز شکاف طبقاتی، تعمیق فقر، افزایش فساد و اعتراضات معیشتی نبود که وقایع مشهد، اسلامشهر و دیگر نقاط کشور بخشی از این اعتراضات اجتماعی رخ داده در اوایل دهه 70 محسوب می‌شود.

هر چند در دولت‌های هفتم و هشتم، اجرای توصیه‌های صندوق به دلایل مختلفی از جمله دیدن نتایج فاجعه‌بار آن‌ها و همچنین راهبرد دولت وقت در خصوص ارجحیت توسعه‌سیاسی نسبت به دیگر مسائل موجب توقف و یا کند شدن سیاست‌های تجویزی IMF شد اما در دولت نهم و دهم دوباره این نسخه‌ها از حاشیه به متن آورده شد و قانون هدفمندی یارانه‌ها که منطبق بر سیاست‌های تجویزی بانک‌جهانی و صندوق بین‌المللی پول بود، تصویب و به اجرا گذاشته شد که همین مسئله موجب تقدیر و ستایش کریستین لاگارد، رئیس وقت IMF از اجرای این برنامه در ایران شد و آمارهای اقتصادی و شاخص‌های مختلف بر جای مانده، بهترین قاضی برای اثبات تبعات نامطلوب این سیاست پس از حذف یارانه‌ها است.

در دولت یازدهم و دوازدهم هم منویات این نهادهای جهانی مورد توجه قرار گرفت و در اردیبهشت سال 98، گروهی از کارشناسان صندوق با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، به مدت دو هفته در ایران حضور داشتند و طبق آنچه که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اطلاع رسانی شد، این هیئت چهار نفره در خصوص اصلاحات ساختاری برنامه و بودجه به مسئولین اقتصادی ایران مشاوره‌ها و توصیه‌هایی داشته که حاصل این نشست، چیزی نبود جز فاجعه آبان 98 و سه برابر شدن نرخ بنزین!

در دولت سیزدهم و علی‌رغم گفتمان دولت، به طور خواسته یا ناخواسته‌ای بخشی از سیاست‌های تجویزی صندوق به اجرا گذاشته و با وجود هشدارهای داده شده، ارز ترجیحی حذف و تورم افسارگسیخته‌ای بر کشور حاکم شد؛ مسئله‌ای که باز هم تمجید بانک‌جهانی و صندوق بین‌المللی پول را به دنبال داشت.

و حالا دوباره IMF به متن اقتصاد ایران آمده و به گفته رئیس این نهاد، نشست محمدرضا فرزین با او سرآغازی است بر از سرگیری جدی روابط طرفین و باید بیش از هر زمان دیگری، نگران ماهیت این ارتباط و اثرات آن باشیم. 

هر چند به اعتقاد عده‌ای، همکاری با صندوق، مزیت‌هایی چون دریافت وام از این نهاد را به همراه دارد و به اعتقاد آنان می‌توان از این فرصت استفاده کرد اما کارکرد این نهادهای استعماری، مبتنی بر گروکشی است؛ اعطای وام در قبال اجرای برنامه‌های مد نظر آنان که عواقب آن نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر چون آرژانتین، شیلی، اکوادور و ... چیزی جز بحران‌های اقتصادی و اجتماعی نبوده است.

تاریخ به بدبینی امروز ما گواهی می‌دهد و باید با دیده تردید به این نشست رئیس‌کل بانک مرکزی نگریست. نکند که دوباره قرار است نسخه‌های این نهاد با جدیت در ایران پیاده و سرآغازی برای شروع بحران‌های مختلف باشد.

آقای فرزین! تن و بد‌مان می‌لرزد!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۷۹۴۶۱۰۹:۱۴:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
با توجه به اینکه مدیران و کارکنان بانک مرکزی خودشان بیشترین حقوق و مزایا و انواع وام های مختلف با کارمزد بسیار پایین و انواع مناسبتی ها در طی سال و پاداش های کلان مجمع عمومی و پاداش تراز را از سالیان گذشته تا حال گرفته اند نمی توانند به مسله وام ها و پاداش ها و دریافتی بانک ها ورود کنند مثل معروف رطب خورده می منع رطب کند لذا لازم است دستگاه های نطارتی کشور به درخواست رسیدگی رییس جمهور برای وام ها و پاداش های کلان مدیران بانکی ورود نمایند
ناشناس۳۰۷۹۷۴۱۱۳:۱۳:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۱۴
کل پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی 6.8 میلیارد دلار است. این رقم معادل یک ماه صادرات نفت عراق است!
ناشناس۳۰۷۹۸۳۲۱۴:۴۴:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
کره باید بجای پول نقد لوازم خانگی و خودرو و تجهیزات پزشکی و سایر ملزومات را به ایران بدهد و نظارت هم بنماید که با قیمت بسیار مناسب به مردم برسد.
ناشناس۳۰۷۹۸۳۵۱۴:۴۶:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۱۴
کی فکرش را می کرد که کشوری که بنیانگذار اوپک و روزگاری سومین صادر کننده نفت در جهان بوده، اکنون اقتصادش لنگ چند میلیارد دلار است!!
ناشناس۳۰۸۱۶۴۴۰۷:۰۹:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۱۶
در دولت روحانی معادل ریالی از بانک مرکزی دریافت کردند و درتراز بانک مرکزی درج شده 7 میلیارد دلار کسری داره
ناشناس۳۰۷۹۷۴۳۱۳:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۱۴
در زمان روحانی مذاکره با بانک جهانی و صندوق پول «اَخ» و «جیز» بود!
ناشناس۳۰۷۹۸۰۸۱۴:۱۳:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
مشکل کشور اجرای دستورالعمل های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیست ، ضمن اینکه ساختار و ماهیت اقتصاد کشور سیاسی زده هست و هر دستور العملی در آن جواب نمیدهد.
ناشناس۳۰۷۹۸۳۶۱۴:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
خوبه حداقل سازمان های نظارتی رو متهم به فساد نکردی
mostafa.kamalu95@yahoo.com۳۰۸۲۱۴۶۱۳:۰۴:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۱۶
آسیاب نوبت به نوبت برای مجازات مفسدان در هر لباس و شغلی که باشند
ناشناس۳۰۷۹۹۹۳۱۷:۲۳:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۱۴
نویسنده گفته تاریخ گواهی می‌دهد که هر زمان دولت‌ها به منویات IMF عمل کرده و نسخه‌های تجویزی آن را در اقتصاد ایران پیاده کردند، ایران در سراشیبی فقر و انحطاط قرار گرفته، نمی دانم نگران چیست، زیرا ایران در حال حاضر چند سال است خیلی با سرعت در این شیب در حال سقوط است، روز به روز ملت فقیر تر می شود.
ناشناس۳۰۸۲۱۵۳۱۳:۰۹:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۱۶
سمن دیده بان شفافیت و عدالت باید ورود کند
ناشناس۳۰۸۲۱۶۶۱۳:۱۶:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۱۶
بر چه اساس و کدام عدالت مدیر یک بانک فقط یک قلم پاداش آنان پاداشی بنام پاداش تصویب تراز تا معادل شش ماه حقوق و مزایای هر مدیر در هر سال باید بوده باشد پاداش مجمع عمومی هم پاداش جداگانه با مبلغ نجومی می باشد
ناشناس۳۰۷۹۴۶۴۰۹:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
از چندین سال قبل تا حال چندین بار تفحص از بانک مرکزی توسط نماینده محترم آقای حاجی دلیگانی کلید زده شده ولی اجرایی نشده است از ایشان درخواست میشود عدم اجرایی شدن تفحص از بانک مرکزی را برای مردم شفاف فرمایند
ناشناس۳۰۷۹۴۶۷۰۹:۱۹:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۱۴
از وزیر محترم اقتصاد درخواست میشود قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را به عنوان پایلوت برای تمامی به اصطلاح مدیران بانکی که از اول انقلاب تا حالا پست و سمت داشته اند به همراه بستگان آنها و وراث آنها و افراد در سایه آنها اجرایی فرمایند فساد در حوزه بانکی بسیار هولناک تر از فساد در فولاد مبارکه است
ناشناس۳۰۷۹۸۸۷۱۵:۲۸:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
تعداد بالای منفی ها خیلی عجیبه!!!!! اینا یا ربات هستند که منفی می دهند یا از کارمندان بانک ها هستند و یا از منافقین و معاندین کشورند که نمیخواهند کشور سروسامان بگیرد!!!
ناشناس۳۰۷۹۴۷۳۰۹:۲۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۱۴
از ریاست محترم سمن دیده بان شفافیت و عدالت جناب دکتر توکلی این مرد خستگی ناپذیر در امر مبارزه با فساد درخواست میگردد به مسله پاداش های کلان مدیران بانکی که هم از بانک خود و هم از بنگاه های متعدد خود دریافت میکنند ورود جدی فرمایند
ناشناس۳۰۷۹۴۷۵۰۹:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۱۴
بالاخره معلوم‌شد آن فردی که بیش از یارانه یکسال کشور از ارزهای بانک مرکزی سود برده چه کسی بوده و چه برخوردی با ایشان شد
ناشناس۳۰۷۹۴۷۶۰۹:۲۶:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱۴
قریب دو سال است که آقای موسوی لارگانی نماینده مجلس انقلاب تفحص از بورس دولت قبل را اجرایی نموده اند ولی هیج گزارشی از این تفحص که باعث ریزش مردمی بسیاری شده به اطلاع عموم نرسیده است
ناشناس۳۰۷۹۴۷۷۰۹:۲۷:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۱۴
طرح تحقیق و تفحص از عملکرد حد اقل ۱۶ سال گذشته بانک مرکزی باید توسط نمایندگان انقلابی هر چه سریعتر صورت بگیرد
رهگذر۳۰۷۹۹۵۷۱۶:۵۴:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
یا شماها واقعا نمیفهمید یا خودتون رو زدید به نفهمی. بنظر شما نماینده ای که میلیارد ها وام از همین به اصطلاح کارمندای بانکه گرفتند حالا میان. خودشون تو کار خودشون تفحص کنند؟؟؟ کجای این مملکتی شماها؟
ناشناس۳۰۷۹۴۸۰۰۹:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۱۴
از وزیر اقتصاد درخواست میشود جلوی پرداخت سود سهام بانک های بورسی را بگیرند این سودها موهومی بوده و حاصل فعالیت بانکداری نمی باشد پ باعث ایجاد نقدینگی بیشتر میشود ورمخاطرات بسیار جدی برای اقتصاد کشور بع همراه دارد
ناشناس۳۰۸۱۹۸۱۱۱:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۱۶
سود سهام یا سود به سپرده ها؟
امیر۳۰۷۹۴۸۵۰۹:۳۲:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
وقتی نتیجه عمل به فرامین صندوق میشود فقر و قبلا نه یکبار بلکه چندین بار و چندین کشور را منجر به فقر و اعتراض کرده، پس چرا دوباره تکرار این تجربه تلخ؟؟؟!!
ناشناس۳۰۸۰۳۱۶۲۳:۲۷:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۱۴
بدون اجرای این فرامین هم اکثریت مردم با فقر دست به یقه هستند!
ناشناس۳۰۷۹۴۸۶۰۹:۳۲:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
امسال از همین حالا تا مجامع بانکی شروع نشده باید تمهیداتی اندیشیده شود که مدیران بانکی نتوانند پاداش های بسیار کلان مجامع و پاداش های تصویب ترازنامه مه مبالغ نجومی دارد و علاوه بر بانک از بنگاه های بانک ها به جیب مدیران میرود جلوگیری نمود
ناشناس۳۰۷۹۴۸۷۰۹:۳۳:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۱۴
تو یه کلمه نوشته گرونی بنزین به خاطر imf حذف یارانه به خاطر imf بدبختی جهانی به خاطر imf
ناشناس۳۰۷۹۴۹۰۰۹:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
یک جا گفتید صندوق موافق حذف هرگونه یارانه هست. مثلا یه جا گفتید دولت نهم براساس دستورالعمل صندوق پرداخت یارانه ها رو انجام داده.
ناشناس۳۰۷۹۴۹۳۰۹:۳۶:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
اخیرا یک قلم از تخلفات کلان در بانک پاسارگاد به مباغ ۱۲ هزار میلیارد کیفر خواست صادر شده ست لازم به ذکر است که بانک پاسارگاد بیشترین بنگاه را در شبکه بانکی دارد و مدیرانش علاوه بر حقوق های کلان انواع پاداش های کلان را از بانک خود و بنگاه های خود دریافت کرده و می کنند از وزیر اقتصاد و دستگاه های نظارتی انتظار ورود میرود
ناشناس۳۰۷۹۴۹۷۰۹:۳۹:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
سرکوب قیمتی کار بدی هست از جمله ارز چون آخرش مجبور می شوید بالا ببرید و شوک به اقتصاد بدهید با افزایش یکباره آن چون تورم بالا دارید ولی در کل بله مشاوران این سازمان در اقتصاد ایران زیاد دیده شده در تصمیم گیری و هر کشوری آن را اجرا کرد بیچاره شد
ناشناس۳۰۸۰۰۳۰۱۷:۵۵:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۱۴
حنای شما دلال ها دیگه رنگی نداره! دلار ۵۰ هزار تومانی مثلا سرکوب شده؟ مردم نابود شدن با دلار حتی ۳۰ هزار تومانی
ناشناس۳۰۷۹۵۱۰۰۹:۴۸:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
آدرس غلط ندهید ارز رانتی حذف نمی شد تورم فعلی دوبرابر می بود ولی اینکه چه کسانی می گویند قیمت پایین نگه داشته و ارز رانتی درست شود و بعد رها شود کیا هستند؟ یا همین ارز 28500؟ که اگر درست نمی شد دلار الان نهایتا 46 الی 47 هزار تومان می بود و تورم هم کمتر، ورود مجلس همین اول کار بابت حذف این ارز 28500 تورم زا کاری به جا و درست بود وگرنه اگر ادامه شود فاجعه آن که در سال های آینده..
ناشناس۳۰۷۹۵۲۰۰۹:۵۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۱۴
اقای ونکی نگران چه هستی؟تمامی مقاوله نامه ها و قراردادها و تفاهم نامه ها در راستای حفط و امنیت برخی بوده و نگرانی و ترس شما بیمورد است!!
ناشناس۳۰۷۹۵۲۵۰۹:۵۵:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۱۴
من نمی فهمم چرا باید سرکوب اقتصادی شود (علم اقتصاد می گوید تورم دو رقمی داری نباید سرکوب کنی) که بعدا با شوک درمانی دنبال فرار از هزینه آن سرکوب اقتصادی بگردی؟ برای اهداف سیاسی و انتخاباتی هست که برای چند سال مقداری تورم و گرانی کمتر کنی در ظاهر تا انتخاب مجدد بشوی؟ یا نسخه این صندوق بین المللی پول هست؟ آقا یکی نیست ما را آگاه کند؟ بعد جالب هست وقتی تحریم می آید خودتان را پشت آن قایم می کنید!! خوب بنده خدا شما سرکوب اقتصاد کلان می کردی که فنر آن یک روزی بالا می زند و تحریم هم می آید روی آن می نشیند و بیشتر فشار می آورد در حالی که آن فنر وجود نمی داشت تحریم خیلی اثر گذار نشان داده نمی شد
ناشناس۳۰۷۹۵۳۲۱۰:۰۰:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
نگران نباشید مقام معظم رهبری مانع از انجام چنین کار اشتباهی خواهند شد در سال 97 هم ورود کردند و اجازه ندادند
ناشناس۳۰۷۹۵۳۴۱۰:۰۲:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
نسخه هایی هم که مسئولین کشور هودمون می پیچن دست کمی از دستورات بانک جهانی نداره...
ناشناس۳۰۷۹۵۴۵۱۰:۱۹:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱۴
یعنی واقعا تا کی باید نرخ های دستوری و یارانه مستقیم و بنزین با قیمت کمتر از آب در کشور باشه و از این طریق رانت ها و دزدی ها و .... کسر بودجه و تورم و.... هم در کشور جاری باشه!!؟
علی۳۰۷۹۵۴۶۱۰:۱۹:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
اینا که پیشنهادات صندوق جهانی رو دارن قدم به قدم اجرا میکنن چرا قبلش حقوقهای مردمو اضافه نمیکنن که ما بازنشسته ها هر روز فقیر تر میشیم ایا جز برنامه اس فقیر تر شدن ما یا از بی تدبیری حاکمان ماست سال ۹۶ من با سه میلیون بازنشسته شدم تقریبا ۸۵۰ دلار و دوسکه کامل حقوقم بوده الان ده تومن حقوقم با سی سال و لیسانس الان یه ربع سکه حقوقم نیست و۲۰۰ دلار حقوق ماهیانه ام چه بسا کمترم . چه خبره الان باید حقوقم ۶۰ تا ۷۰ میلیون میبود به پول ۹۶ چه وضعیه درست کردین
ناشناس۳۰۷۹۵۴۸۱۰:۲۶:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۴
ضریب جینی در دولت نهم و دهم کاهش یافت با اجرای حذف یارانه که آن هم بابت دادن یارانه مستقیم آن به مردم بود ولی به خاطر سرکوب ارزی 6 ساله و با آمدن تحریم آن سرکوب ارزی پایان یافت در دو سال آخر آن ضریب مقداری دوباره بالاتر رفت
ناشناس۳۰۷۹۵۵۶۱۰:۳۷:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۱۴
از دولت هاشمی رفسنجانی سال 68 سیاست های صندوق بین المللی پول را اجرا کردند و نتیجه اون افزایش شدید فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و رکود و جهش شدید نرخ ارز و نا رضایتی عمومی شد اقای فرزین مراقب باشند از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم.
ناشناس۳۰۷۹۵۵۹۱۰:۴۰:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
دولتهای هاشمی و روحانی با اجرای توصیه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول رکورددار جهش نرخ دلار و شاخص فلاکت شدند امیدواریم این فاجعه اقتصادی تکرار نشود.
امین۳۰۷۹۵۶۱۱۰:۴۳:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۱۴
دادن یارانه به ابتدای زنجیره، در واقع اعطای رانت به عده ای و محروم کردن جمعیت کثیری از مردم از منابع است. و متاسفانه شما قضیه را وارونه جلوه می دهید
احمد فولادوند۳۰۷۹۵۷۴۱۰:۵۲:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۱۴
جه فکر میکردید؟ اقایان باشرف مکتب نئولیبرالیسم در نظام سود سرمایه دست از برده داری نوین خودبرمیدارندو به همین ساده گی از خر شیطان بزرگ پیاده وازاصول خوددور وبه شما بفرما بزنند؟ مگر معتقد نیستیم دین وائین ما جهان شمول است، که هست، خُب بروید دنبال اقتصاد قدرتمند اسلامی چرا در کوچه های کج ومعوج لیبرال، نقاب اسلامی زده وجامعه را به بیراه میبرید؟ دولتهای گذشته که هر خاکی توانستند بر سر ملت واُمت ونظام ریختند، شما نکنید، دگر جان وجایی برای جامعه نمانده، دلخوش به این ادا اطوار ها نباشید، حق گرفتنی است نه با التماس ومجیز گویی، انها هیچ موقع با ملت واُمت ایران کنار نمی ایند، وشما هم تا اقتصاد اسلامی را دنبال نکنید راهی به جایی ندارید. اخه چهل سال از اقتصادفلج کنند لیبرالیسم در نظام بهره بردید،، وجدانا جامعه خیری از ان برد، (البته عده زیادی از ما بهتران سود های کلانی بردندکه به وقتش جوابگوخواهند بود) چون مرگ در راه است.
یا علی۳۰۷۹۵۷۸۱۰:۵۶:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
فعلا بانکها مملکت بین خودشون تقسیم نکنند صلوات بک میلیارد وام به یک کارمند معمولی بانک و ما هیچ از این سفره رنگی
محمد۳۰۷۹۸۲۸۱۴:۳۸:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۱۴
اول بگو تو کدام ارگان یا وزارت وام بالا به کارمندان نمیدن دوم کارمند بانک بااسترس بالا غیر از وام چه امتیاز دیگه ای داره تو هر نوع شرایطی الودگی هوا ،تعطیلات تابستانی کار خانه ها ،یا اموزش وپرورش باید بره سرکار وخیلی مسائل دیگه.
ناشناس۳۰۷۹۵۸۳۱۰:۵۸:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۱۴
گشایش برای مسئولین و آغقازاده ها و نورچشمیها هست برای مروم که فرقی نمیکنه پولها بلوکه باشه کمتر چپاول میشه
ناشناس۳۰۷۹۵۹۳۱۱:۰۵:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۱۴
متخصص کاهش تورم بدون تاثیر گذاری روی گرانیه در وافع در الگوی ذهنی این استاد بزرگوار گرانی و تورم رابطه آنچنانی با هم ندارند
ناشناس۳۰۷۹۶۱۳۱۱:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
خدایا کاری کن که سفره ها از این خالی تر نشود.
ناشناس۳۰۷۹۶۱۵۱۱:۲۸:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱۴
چرا دروغ مینویسی در دولت روحانی بحث اصلاح بودجه و سازمان برنامه بوده چه ربطی داره به گرونی بنزین
محمودزاده۳۰۷۹۶۱۶۱۱:۳۲:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۱۴
گردن نهادن به سیاست های استعماری صندوق بین‌المللی پول بر کشورهای جهان سوم جز فلاکت و بدبختی به بار نیاورد است تازه ان هم برای کشوری مثل ما که دایه خیلی چیزها را بر سر داشت حقیر به عنوان یک شهروند عادی در دهه هفتاد شمسی مقاله ای تحت عنوان نقد و بررسی مدیریت فرهنگی کشور نوشته ام و اتفاقا در یکی از نشریات هم چاپ شد انجا دستاورد دولت سازندگی که به تبعیت از صندوق بین‌المللی پول اصلاحاتی را انجام داد سرنوشت شوم ان را برای جامعه امروزی پیش بینی کردم اما تیم اقتصادی اقایان با ان همه تز و دکترا عریض و طویل نفهمیدن صندوق بین‌المللی پول چه بلایی بر سر اقتصاد ایران می اورد
ناشناس۳۰۷۹۶۲۱۱۱:۴۰:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
در شرایط کنونی ایران ارتباط با این نهاد بین المللی استعماری مساوی است با سقوط سریع اقتصاد ایران و تنش های فراوان اجتماعی و وابستگی های وحشتناک سیاسی
ناشناس۳۰۷۹۶۵۳۱۲:۱۷:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
راه حل واقعی ریشه کنی عامل اصلی مشکلات است.
ناشناس۳۰۷۹۶۷۲۱۲:۳۳:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
کشوری با این همه ثروت بخاطر تحریم ها نباید دچار تورم و رکود میشد
فراموشکار۳۰۷۹۷۰۳۱۲:۴۴:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
من اقتصاد دان نیستم ولی می فهمم این وضعیت اداره کشور و دادن یارانه به بنزین و غیره غیر علمی است وبه مرور زمان ما از کشورهای دیگر عقب خواهیم. ماند. اگر مسولین ما نمی توانند برنامه های علمی را اجرا کنند مشکل. برنامه آنها نیست مشکل مسولین ما هستند. رئیس جمهور فرانسه را برای اجرای برنامه افزایش سن بازنشستگی را ببینید و یاد بگیرم.
ناشناس۳۰۷۹۷۲۰۱۲:۵۳:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
جناب ونکی چند سوال دارم که شخصا جواب دهید ارز تدریجی تا چه موقع ادامه پیدا باید می کرد؟ آیا نباید حذف می شد؟ آیا وقتی تورم بالاتر از نرم جهانی دارید و خودکار قیمت ارزها از جمله دلار باید بالا رود آیا تا ابد می توان این ارز را نگه داشت؟ آیا بابت نگه داشتن آن چاپ پول نمی شود وقتی دلالی در ایران آزاد هست؟ آیا تورم حذف این ارز بیشتر هست یا چاپ پول بابت نگه داشتن این ارز وقتی اختلاف زیاد می شود با بازار آزاد ؟ چرا اصلا باید این ارز ایجاد شود که دنبال فاجعه های بعدی آن هستید که چه کنیم؟
ناشناس۳۰۷۹۷۳۲۱۳:۰۵:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۱۴
این تازه گام اول است ، باید منتظر خبرهای بعد از جمله پذیرش اف ای تی اف (FATF) و محدودیت هایی به مراتب بدتر از برجام هم باشیم! به عبارتی هم چوب را می خوریم و هم پیاز را ! ما قهرمان فرصت سوزی و قربانی کردن منافع ملی به پای منافع حزبی و جناحی هستیم
ناشناس۳۰۷۹۷۵۴۱۳:۲۹:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۱۴
اگر چیزی حالی می شد که 20 سال کشور را بازیچه دشمن نمی شد که فکر شود با حسن نیت دست از سر ما بر می دارند fatfهم یک چیز گمراه کننده بود که دائم تکرار می شد برای اهداف سیاسی در حالی که کمترین نقش در مرداده با کشورها بهfatfمربوط هست ولی وقتی اطلاعات را هم بدهی....!
ناشناس۳۰۷۹۷۶۱۱۳:۳۱:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
هرگز اعتماد محض وصددرصد به هیچ نهادی یا اشخاصی نکنید هروقت چه درداخل وبیرون از کشور کرده ایم ضربه خورده ایم باید تمام درامد کشور درداخل وخارج فقط درخزانه پس انداز شود ومنافع کشور واسایش عمومی درنظر گرفته شود فساد قابل کنترل نیست ومی تواند توسط هر شخصی ونهادی صورت گیرد
مهمان۳۰۷۹۷۶۸۱۳:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
در اینکه IMF یه نهاد مستقل نیست شکی نیست ولی لازم نبود همه چی رو با هم قاطی کنین تا اینو اثبات کنین، بعدشم علم اقتصاد که هست و عالمانش هم در کشور زیاد هستن و نیازی به توصیه از خارج نداریم، حذف ارز ترجیحی کار خوبی بود به شرط اینکه روی یه رقم ترجیحی بالاتر نمیپریدیم که پریدیم رو ۲۸۵۰۰، و کلا چند نرخی بودن ارز اسباب رانت رو در کشور ایجاد خواهد کرد، خوانندگان مقاله و نویسنده رو به گوگل ارجاع میدم برای جستجوی قیمت مرغ قبل از ۴۲۰۰ تا الان و خواهند دید که بلا استثنا قیمت مرغ در محدوده یک تا یک و نیم دلار در بازار قیمت خورده با دلار آزاد نه ۴۲۰۰ ! و ارز ترجیحی چه اون موقع چه الان کوچکترین تاثیری در قیمت مرغ که یکی از اصلیترین کالاهای سبد کالاهای اساسی بوده نداشته و صد درصد به جیب رانتخواران و کسایی که این ارز رو گرفتند و دارن میگیرند رفته، هدفمندی یارانه ها هم اقدام بسیار مثبتی بود که متاسفانه فقط فاز اولش اجرا شد و مثل بیشتر طرحهای کلان کشور با تغییر دولتها ناقص باقی موند و گرنه اگر بطور کامل اجرا میشد برای همیشه دولتهای آتی رو از شر آفت قیمت گذاری دستوری خلاص و اقتصاد کشور رو به موهبت خودتنظیمی نایل میکرد و عرضه و تقاضا و رقابت بود که تعیین کننده قیمتها میشد نه دولت! دولت نه در ایران بلکه در همه جای دنیا اثبات شده که بنگاه دار خوبی نیست، ولی متعجبم از نشریه الف و نویسنده این مقاله که چطور این بدیهیات رو نادیده گرفته اند!؟ صد میلیارد دلار از پول بیت‌المال به فنا دادند تا قیمت کالاهای اساسی رو کنترل کنند و حتی یک ریال اون هم به هدف نخورد! از چی دفاع میکنید از ارز چند نرخی که عامل فساده؟! هیچ کالایی اساسی تر از مسکن و اتومبیل نیست در این دو مورد دولتها چه کرده اند؟! اگر نظر بنده رو تایید نکنید و قرار ندید شخصا دیگر هیچ پستی رو از نشریه الف باز نخواهم کرد، خدا خودش همه را به راه راست هدایت کند، یا حق.
ناشناس۳۰۷۹۹۷۰۱۷:۰۷:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
درشرایط عادی که ایران زیرجنگ اقتصاددلاری وتحریمها نباشه ،حرف شما منطق ومقبولیت داره،اما درشرایط غیرعادی وجنگ دلاری واقتصادی علیه ایران محاله بتونی باپیروی ازصندوق بانک جهانی وفرمایشاتشان وبدون اقتصاددستوری ونظارت فائق بشوی ،چون دشمنت آمریکا هم دلاروهم چاپخانه های دلارودردست داره ونمی تونی باآزاد کردن بازار به امان دلارآمریکا موفق بشوی ،ارزترجیحی که میگی خوبه حذفش کردند نبایدنتایجش برسفره عوام مردم یادهکهای ضعیف منعکس بشه نباید قبل ازحذفش به فکرکارگری باشند که حقوقش دستوریه محضه درمقابل اقتصادی کاملآ آزاد وافسارگسیخته ،کارگری که حداقل حقوقش ۱۳۰دلاره واکثریت ملت رو تشکیل میکنه چه ترفند وراه حلهای مناسبی براش انجام دادند این مدعیان اقتصادآزاد ،شماهایی که این حرفهارو تکرارمیکنین یاذینفع این حذف ارزترجیحی واقتصادآزاد مسخره هستید یا مثل طوطیانی که هرچه ازآن عالمان دروغگوی اقتصادی میشنوند تکرار میکنند،مهاتیرمحمد رئیس نهضت اقتصادی مالزی حرفهاش تو یوتیوپ هست میگه بیشترین راه موفقیتمان وقتی که به قوانین وارشادات بانک جهانی توجه نکردیم واومدیم خلاف گفته هایشون عمل کردیم،وجدانآ به این حرف آخریکم فکرکن میدونی آمریکا میتونه درچند روزچندصدمیلیارد یاچندتریلیون ازکاغذهای بی پشتوانه دلارچاپ بکنه وبدون هیچ زحمت میتونه کل ایران رو بخره فقط باهمین کاغذهای برگه آچارش اینو میدونستی یانه ،خطر تسلط دلاربرجهان خطرش کمترازبمبهای اتمی وسلاحهای مهلک آمریکا نیست ،فقط درچند روز کورونا آمریکا چهارتریلیون دلارچاپ کرد راهی بازارهای جهانی کرد که کل سعی وتلاششان ونیرویی که دارند بااین اسکناسهابی پشتوانه چپاول بکنند وتااین دلارآمریکاحاکمه محاله آمریکااقتصادش برشکست بشه یامحاله کشوری که علیه اش جنگ دلاری بشه پیروز بشه اگه ازدلاراطاعت بکنه،یکی ازعوامل ایستادگی اقتصادروسیه وقدرت گرفتن روبل شان درمقابل ظالمانه ترین تحریمها معامله نکردن بادلاره ،ولی درایران ازمسئول کله گنده گرفته تاشمای شهروند عادی به دلاریک خدای دوم نگاه می کنید وتازمانی اقتصادمون به دلاربنده وما در زیر جنگ اقتصادی دلاری با آمریکا هستیم روزبه روز به فلاکت میرسیم ولحظه به لحظه دلاردرحال تورم وپول ملی درحال سقوطه
محمد۳۰۷۹۷۷۳۱۳:۴۱:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
موقع اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار آزاد شد چه گشایشی در کار مردم ایجاد شد ؟الان هم همینطور هیچ فرقی به حال ما ندارد !
ضیا۳۰۷۹۷۹۱۱۳:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۱۴
به جای این کارا وضع کار و کاسبی را درست کنید دست از این سنگ اندازی جلوی پای مردم بردارید.
ناشناس۳۰۷۹۸۴۴۱۴:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۱۴
چقدر وعده وعید الکی خورد ما معلولان مستاجر دادند مسعولان خدایا شاهدی
ناشناس۳۰۷۹۸۵۸۱۵:۰۰:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۱۴
انصافا کدوم یکی از توصیه های IMF عملی شده که نتایجش رو به این توصیه ها گره می زنید؟
فرهاد۳۰۷۹۹۳۱۱۶:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱۴
اقتصاد هم مثل ریاضیات و فیزیک و شیمی و طب علم است. برنامه‌‌های بانک جهانی هم بر اساس علم اقتصاد پایگذاری شده است. حال برای اجرای این برنامه‌ها، باید از اشخاصی استفاد شود که علم این حوزه را داشته باشند، یعنی اقتصاد‌دان باشند!
ناشناس۳۰۷۹۹۳۸۱۶:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۱۴
تعدد بانک ها از عوامل اصلی ایجاد تورم در کشور است: ۱_برای افتتاح هر شعبه چند میلیارد ریال و چند میلیون ارز نیاز است؟ ۲_برای پول،پول میدهید و در بانکداری اسلامی با عقد عقود اسلامی ربا محسوب نمی شود! ۳_در توافقات برجام چه عواملی دلیل تحریم سیستم بانکی است؟ ۴_چرا نباید اقتصاد شفاف باشد و به سیستم اقتصادی جهانی متصل نباشد‍؟ ۵_چرا عضویتFATF که اقتصاد را شفاف می کند را قبول نکردید؟ ۶_وقتی کمبود ارز دارید چرا روزانه میلیاردها تومان پول به اقتصاد تزریق و تورم را متورم تر از بیماری هلندی می کنید؟ ۷_آیا توافقات برجام عملیاتی شده که با صندوق بین المللی پول و بانک های جهانی و منطقه ای مراودات اقتصادی و... برقرار کرده اید؟! ۸_اگر برجام ماهیتی نداشت بیش از دو دهه مذاکرات با آمریکا و غرب برای چه بود؟ ۹_باید همه بانک های دولتی و خصولتی در چند بانک اصلی ادغام و تعداد شعبات بانک ها به کمتر از نصف کاهش یابد. ۱۰_وظایف پست بانک و پیش خوان دولتی چیست؟ بانکداری می کنند،مخابرات هستند، پرداخت فیش صورت می گیرد، باجه پلیس هستند و... ۱۱_جایگاه دولت الکترونیک چیست؟ ۱۲_این همه تضاد مدیریتی در هر سطح دولتی و خصولتی برای چیست؟ ایجاد آشفتگی سیاسی، اقتصادی،اجتماعی و...؟! ۱۳_با توجه به اینکه سیاست های کلی نظام بر افزایش صادرات است و اینکه سیستم بانکی تحریم است و اختصاص ارز برای تجارت فضای مجازی است و ارز تخصیص نمی یابد پس در واقع بیش از یک دهه است که تهاتر می کنید.
الف ر۳۰۸۰۱۱۴۱۹:۲۸:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۴
تنها راهگشای اقتصاد و قطع رانت خواری همین است که به توصیه های I M F عمل شود تنها انهاییکه از اقتصاد هیچ نمی دانند و یا اینکه دستشا ن از رانت کوتاه میشه مخالف هستند
ناشناس۳۰۸۰۱۹۶۲۱:۰۱:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۱۴
برای ورود بدهی‌ها به کشور نمی شود خوشحالی کرد. چون با وجود چنین مسئولانی که سالانه ۱۰۴ میلیارد هدر می دهند. اتفاقی خوشایند در کشور نمی افتد.
ناشناس۳۰۸۰۲۱۵۲۱:۲۵:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۱۴
تا زمانیکه رشد و توسعه اقتصادی که الزامات خودش را داره در حرف و در عمل الویت اول کشور نشود و سایر سیاستهای کلان با اون هماهنگ و همراستا نشده و منابع کشور صرف اون نشود، مشکل بیکاری، گرانی و تورم همونطور که طی چهل سال گذشته حل نشده در آینده نیز حل نشده بلکه روز به روز بدتر نیز خواهد شد.
ناشناس۳۰۸۰۲۴۴۲۱:۵۷:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۱۴
جناب ونكي ي ديوار بكشيم دور مملكت بريم تو غار شما راضي ميشيد برادر من
ناشناس۳۰۸۰۴۱۱۰۱:۰۷:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۱۵
با نگاه به مذاکره و تفاهم نامه با سازمان های بین المللی هیچوقت اقتصاد درست نمی‌شود که نمی‌شود اقتصاد هر وقت بر پایه تولید داخلی و نیاز مصرف داخلی نه صرف صادرات و با امکانات داخل قرار گرفت درست می‌شود و گر نه با این تحریمات و انتظار گشایش از طرف دول خارجی و با آرمان‌های ما هیچوقت اقتصاد کشور درست نمیشود
ناشناس۳۰۸۰۵۸۷۰۷:۳۹:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۱۵
اطمینان داشته باشین .یک سنگ بزرگ میندازن .صدرصد گرو کشی میکنن .همچنان که تاحالا کردن
ناشناس۳۰۸۰۶۶۱۰۹:۰۷:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۱۵
این دولت بازاری ترین و سرمایه دارترین دولت هست
مصلح۳۰۸۰۶۷۲۰۹:۱۶:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۱۵
ایراد هایی گرفتید اصول اولیه اقتصاد هستند که اقتصاد بیشتر کشورهای دنیا با همین اصول اداره می شود. اگر در ایران درست اجرا نمی شود مشکل ایران است نه این اصول ، بهتر است به فکر رفع مشکل ایران باشیم نه اینکه اصول علمی اقتصادی را انکار کنیم.
هادی۳۰۸۰۸۰۳۱۱:۱۶:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱۵
این مبلغ در قالب وام هست و خیلی خطرناک برای کشور، رئیس صندوق بین المللی پول آمریکایی است
ناشناس۳۰۸۱۱۳۱۱۶:۲۹:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۱۵
شما رابخدابیاید پولهای بولوکه شده باهم تقسیم کنیم کل ملت ایران
ناشناس۳۰۸۱۲۲۶۱۸:۳۸:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۱۵
داداش یه جوری نوشتی که زمان هاشمی و خاتمی بد بود و الان می ترسی دوباره اونطوری بشه. کاش همه چی برگرده به همون موقع. حداقل کسی که کار داشت گرسنه نبود.
داوود۳۰۸۱۳۶۳۲۱:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱۵
ببخشید، سال نود و هفت که دلار جهانگیری و رانت چهار هزار و دویست شروع شد، تورم متوقف شد؟! یعنی عامل و علت تورم، توقف «پرداخت رانت کلان در قالب ارز ترجیحی» بود؟! هدفمندی یارانه‌ها در زمان احمدی‌نژاد، موجب کاهش فاصله طبقاتی و بهبود شاخص ضریب جینی برای مدتی شد و قطعاً اوایلش خیلی خوب بود. بگذریم که بعداً چه کسانی مانع شدند و شیرینی به کام ملت تلخ شد. اتفاقاً صندوق بین‌المللی پول که اصلاً هم نهاد خوبی نیست، بالا نگه داشتن مصنوعی ارزش پول با دریافت وام رو پیشنهاد می‌کنه که به ضرر تولید داخل هم هست.
محمد۳۰۸۱۴۱۴۲۲:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۱۵
بابا عربستان هم نفت می فروشه ماهم داریم نفت می فروشیم اصلا به این پولا نیاز نیست اینا دارن چیزه دیگه ای رو دنبال می کنند مسولان امنیتی حواستون باشه از الان کلید دارن می زنند برای نه ماه دیگه مملکت به این پولا نیاز ندارد که بخواهیم توصیه هاشو عمل کنیم آیا تا حالا توصیه کردن دزدای مملکتون بگیرید دار بزنید هر سازمانی این توصیه رو کرد حتما بپرسید اینا راه دزدی رو به دزدان یاد می دن همین و بس
Mamali۳۰۸۱۴۴۸۲۳:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۱۵
وام وبدهی ان هم از دشمن به گفته مقام رهبری ما باید نوع اقتصاد وساختارش مقاومتی ودرون زا باشد در کنار ارتباط با دنیا وقتی افکار انها اجرا شود وساختار های انها اجرا شود ما در محاصره وکمین انها خود خواسته افتاده ایم کاری نکنید بعد از این همه مقاومت وهزینه ونزدیک به صفر شدن بدهی های خارجی هر انچه استحکامات ساختیم به دست خود ویران کنیم این نهاد خارجی هم یکی از بازوان امپریالزسم است وخطرناک ترین وکاراترین چون مستقیم با سفره مردم کاردارد مقداری مقاومت دیگر شروع اقتصادی وکاسبی بدون بدهی سود اول کاسب ومهمترین سود در خرید است نقدینگی را گران از دشمن نخرید که از همان اول ورشکسته ایم چرا برای کار با انها باید خود تخریبی کنیم چرا در قالب سود شریک مبارحه وعقود اسلامی کار نکنیم چرا باید ساختارهای اسلامی مردمی وحامی خلق بی نوارا تخریب وساختارهای امپریالیسمی را اجرا کنیم که با روح انقلاب ما درتقابل است اقتصاد مقاومتی ودرون زا رمز پیروزی وقوی شدن است
ناشناس۳۰۸۱۴۶۲۲۳:۳۰:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۵
سلام سالیان سال دنبال سرمایه گذاریم وتولید از امور ضروری سالیان سال است تولید کالاهای واردات تحر یمی . حالا پول صندوق وپولهای بلوکه شده را مستقیم سرمایه گذاری بعد تولید در گردشگری وهتل وکشاورزی و... شما بهتر می دانید بکنید خودمان به اندازه خارجی نیستیم . سرمایه گذاری در کالاهایی مثل خوراک طیور و روغن و کالاهایی که شما با خبرید ...
Babak۳۰۸۱۴۸۷۰۰:۲۳:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۶
با سلام الان وقت آنست که بایستی از بانک مرکزی تحقیق و تفحص شروع بشه که در 10,سال گذشته در چه اقدامی مثبت پولی و ریالی و ارزی صورت گرفته است. آیا کارکنان بانکها و در قالب شرکتها و جذب ها و یا منابع اقتصادی چه فایده‌ای داشته اند . یا دچار اقتصاد ناسالم و پرداخت حقوق های نجومی و پرداخت وام خارج از الویت و تعداد وامهایی که به مردم عادی پرداخت کرده اند را و مدیرانی که تخلفات انجام داده آن و ادغام چند بابک را هم می باید داشت و تعدیل نیرو بانکی را هم در الویت مجلس می بایست قرار بگیرد . و در ضمن این مبلغی به آزاد سازی میشود توفیقی برام عموم مردم نخواهد داشت . و این باعث افزایش بی‌رویه دلار خواهد بود .و باعث گرانی بیش از حد و تورم دست ساخته خودشان قرار میگیرد .و انتظار این است که منابع جدید و روش و نگرش در تصمیم سازی جهت بقای اقتصادی و تحکیم امت بکار گرفته شود . در تاریخ اقتصاد ایران ید و طول های فراوانی در گذر زمان باعث گسترش فقر و بی ثباتی در کنترل نقدینگی بازار و جهش اقتصادی آن می شود .
علی۳۰۸۲۶۳۲۱۸:۰۸:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱۶
بانک ها و شرکت های وابسته به بانک ها که کارمزدهای کلان از ملت می گیرند رو مورد بررسی قرار بدهید و هرکس تخلف کرده در پرداخت وام به کارکنانش برکنار و جریمه و زندان بیاندازید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. دور باطلی که تمامی ندارد!

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  13. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  14. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  15. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  16. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  17. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  18. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین