بازی دوگانه امارات

گروه جهان الف،   4020302077 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود اینکه امارات اولین کشور عربی بود که طی مرحله اخیر در روابط منطقه‌ای خود تجدید نظر کرد اما رفتارهای آن حاکی از اتخاذ یک سیاست دوگانه در منطقه است.

بازی دوگانه امارات

به گزارش الف، سی و دومین نشست سران عرب فضایی متفاوت از دوره‌های قبلی این اجلاس داشت که علت آن تحولات اخیر منطقه یعنی توافق ایران و عربستان برای احیای روابط و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود که موجب شد سوریه بعد از 12 سال در نشست سران عربی حاضر شود.

بعد از امضای توافق ریاض و تهران جهت تجدید مناسبات بین دو طرف بعد از 7 سال، تحولات سریعی در منطقه رخ داد که بارزترین آن همگرایی عربستان با دولت بشاراسد و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب بود. در این میان انتظار می‌رفت که دیگر کشورهای عربی همچون امارات و بحرین که عمدتا سیاست‌های خود را با تبعیت از عربستان اتخاذ می‌کنند نیز تغییراتی در مناسبات سیاسی خود با کشورهای منطقه انجام دهند.

درباره روابط با سوریه روشن است که امارات پیش از همه کشورهای عربی برای عادی کردن مناسبات خود با دمشق پیش‌قدم شد و اولین کشور عربی بود که بعد از گذشت یک دهه از بحران سوریه مناسبات خود را با این کشور از سرگرفت. «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین نیز در پی زلزله مهیب سوریه در فوریه گذشته، بعد از 12 سال با بشار اسد تماس تلفنی برقرار و بر آمادگی منامه جهت کمک به این کشور برای مقابله با پیامدهای زلزله تاکید کرد.

در زمینه مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران نیز امارات همان راهبردی که در مقابل سوریه پیش گرفته بود را اتخاذ کرده و پیش از عربستان به سمت همگرایی با تهران حرکت نموده و سفیر خود را به ایران فرستاد. به گفته منابع آگاه، بعد از توافق تهران و ریاض، بحرین نیز برای احیای روابط با ایران اعلام آمادگی کرد.

بعد از آن هیئتی از وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به بحرین سفر کرد و گفتگوهای مهمی میان دو طرف برای از سرگیری روابط انجام گرفت. طبق اطلاعات موجود قرار بود هیئتی از بحرین نیز به ایران سفر کند که البته تاریخ دقیقی برای این سفر مشخص نشده است. همچنین بحرین که دو سال قبل با تبعیت از سیاست‌های عربستان، به دلیل اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی سابق لبنان درباره انتقاد از جنگ یمن، لبنان را تحریم کرده بود، طی چند روز گذشته روابط خود را با این کشور مجددا احیا کرد.

اما در عمل به نظر می‌رسد که امارات و بحرین در روابط سیاسی خود در منطقه به اندازه عربستان تجدید نظر نکرده‌اند.  امارات علی‌رغم مواضعی که در ماه‌های گذشته علیه جنایات رژیم صهیونیستی ضد فلسطینیان اتخاذ و این تجاوزات را محکوم کرده بود، همچنان در حال تقویت مناسبات خود با اسرائیل به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری است. «محمد بن زاید» رئیس امارات روز دوشنبه در پیامی مکتوب از «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم برای شرکت در اجلاس آب و هوایی «COP ۲۸» که نوامبر آینده در دبی برگزار می‌شود دعوت کرد.  پیش از این «امیر حایک»، سفیر رژیم صهیونیستی در امارات نیز از تمایل این رژیم  برای تقویت روابط با ابوظبی در زمینه‌های مختلف خبر داده بود.

به همین ترتیب روابط بحرین و رژیم صهیونیستی نیز درحال توسعه بوده و چند روز قبل «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین با «الی کوهن» همتای اسرائیلی خود در گفتگویی تلفنی، وضعیت سیاسی منطقه را مورد بررسی قرار داده و بر تقویت روابط دوجانبه تاکید کردند.

این سیاست‌های متناقض امارات در بیانیه پایانی نشست سران عرب در جده نیز به وضوح خود را نشان داد. در این اجلاس که برای نخستین‌بار  هر 22 عضو اتحادیه عرب حضور داشتند موضوعاتی چون تنش‌ها میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، درگیری‌های سودان، پرونده یمن و بحران سیاسی لبنان مورد بررسی قرار گرفت و اشاره‌ای به نام ایران و جزایر سه گانه آن یعنی تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی نشد. در پیش‌نویس این بیانیه به ادعای بی‌اساس امارات درباره حاکمیت این کشور بر جزایر سه گانه ایران پرداخته شده بود که در بیانیه پایانی حرفی از آن به میان نیامد و موجب اختلاف نظر میان ابوظبی و دیگر اعضای حاضر در اجلاس شد.

همچنین بسیاری، حذف ادعاهای امارات از بیانیه اجلاس جده و غیبت «محمد بن زاید» را در این اجلاس معنادار می‌دانند. علاوه بر آن در پیش‌نویس بیانیه نشست جده به توافق ایران و عربستان برای احیای روابط نیز اشاره شده بود که این بند از بیانیه نهایی حذف شد.

اما شمار زیادی از کارشناسان و ناظران امور منطقه با اشاره به اینکه محمد بن سلمان و محمد بن زاید در دوره اخیر در هیچ یک از اجلاس‌هایی که در کشورهای یکدیگر برگزار می‌شود حاضر نشده‌اند، غیبت رئیس امارات در اجلاس جده را در چارچوب اختلافات میان ریاض و ابوظبی در پرونده یمن تعبیر می‌کنند. به ویژه اینکه منافع و اهداف امارات و عربستان از 3 سال گذشته در یمن کاملا مسیری جدا از هم پیش گرفت و در مرحله کنونی سعودی‌ها بدون در نظر گرفتن مواضع ابوظبی وارد مذاکره با انصارالله برای پایان جنگ شدند.

البته استراتژی کشورهای خلیج فارس در مناسبات میان خود همواره به گونه‌ای بوده که اختلافاتشان را علنی و رسانه‌ای نمی‌کنند و مناسبات امارات و عربستان نیز در همین چارچوب قرار دارد. اما اتفاق علنی که هیچ یک از دو طرف نمی‌توانند انکار کنند فروپاشی ائتلاف آنها در یمن است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۱۵۵۷۰۷:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۴
چرا بشار اسد در جلسه هفته گذشته کشورهای اتحادیه عرب در عربستان، علیه بیانیه پایانی در مورد ادعای مالکیت جزایر سه گانه موضع گیری نکرد؟
ناشناس۳۰۶۱۵۵۸۰۷:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۴
یعنی دوباره باید شاهد بکارگیری ادبیات «گاوه شیرده» باشیم؟!
ناشناس۳۰۶۱۵۵۹۰۷:۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۴
سرانجام پرونده خاشقچی چه شد؟
ناشناس۳۰۶۱۵۶۴۰۷:۲۲:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۴
چرا انتظار دارید که عربستان و امارات و مصر در جایگاه اقتصادی و سیاسی که اکنون دارند، مواضعشان را در مورد ایران تغییر داده باشند؟ یعنی شما تصور می کنید متحول شده اند؟!!!
ناشناس۳۰۶۱۵۶۶۰۷:۲۳:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۴
اگر در آینده نزدیک خبر برقراری روابط سیاسی بین اسراییل و عربستان انتشار یابد، نباید تعجب کنید.
ناشناس۳۰۶۱۵۶۷۰۷:۲۴:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۴
از نظر من روابط بین عربستان و اسراییل از روابط بین عربستان و ایران نزدیک تر است.
ناشناس۳۰۶۱۵۶۹۰۷:۲۷:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۴
سطوح روابط بین المللی را فقط منافع ملی تعیین می کند. هیچ کشوری محض رضای خدا با کشوری دیگر دوستی یا دشمنی نمی کند.
ناشناس۳۰۶۱۵۷۰۰۷:۲۸:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۴
سفر دو روز گذشته رئیسی به اندونزی چه دست آوردی دارد؟
ناشناس۳۰۶۱۵۷۳۰۷:۳۲:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۴
مرکز اسلامی در لندن تعطیل شد.
ناشناس۳۰۶۱۵۷۵۰۷:۳۶:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۴
حضور معنی دار بشار اسد، رییس جمهور سوریه در اجلاس اخیر جده، پایگاه رهبری ریاض در جهان عرب را تثبیت کرد.
ناشناس۳۰۶۱۵۷۸۰۷:۳۷:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۴
رئیسی پس از بازگشت از اندونزی در نشستی خبری، اقتصاد ایران و اندونزی را مکمل یکدیگر خواند و با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضاشده در جریان سفرش گفت که ۱۲ بیمارستان در اندونزی به تجهیزات پزشکی ساخت ایران مجهز خواهند شد.
ناشناس۳۰۶۱۵۹۳۰۷:۵۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۴
کشورهای کوچک نمیتونن نقش های بزرگ رو در عالم سیاست اجرا کنن ولو اینکه ثروتمند باشند همیشه زیر بلیط یکی دیگه قرار میگیرن و هیچوقت یه نقش رو تا آخر یه تنه نمی تونن بازی کنن
علی۳۰۶۱۵۹۴۰۷:۵۹:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۴
همون بلایی که غربی ها در برنامه برجام سر ما آوردند، در آینده ای نزدیک کشورهای حوزه خلیج فارس سر ما میارن، وقتی برجام امضا شد تا مدتها سرمست و خوشحال بودیم، و همین بلای برجام هم در روابط با این کشورها سرمان خواهد آمد پس خوش بین نباشیم .
علي۳۰۶۱۶۳۸۰۹:۰۹:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۴
جيزي كه براي اين كشورها مهم است منافع ملي آنهاست و براي منافع ملي خود موضع خودرا اعلام و تغيير ميدهند.
ناشناس۳۰۶۱۶۴۵۰۹:۱۷:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۴
چون کلا دلال خوبی هست
ناشناس۳۰۶۱۶۵۲۰۹:۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۴
ارتباط همزمان امارات و بحرین با ایران و اسرائیل از دید شما تناقض داره اما از دیدگاه خودشان خیر.انها به دنبال منافع خود هستند و برای همین با همه ی کشور ها دوست هستند تا از هر طریق منافع ملی را تامین کنند.
ناشناس۳۰۶۱۶۶۹۰۹:۳۵:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۴
کشورهای عربی با تنش زدایی بین خودشان و ایران از پیامدهای احتمالی درگیری بین ایران با اسراییل و امریکا خود را نجات دادندو ریسک سرمایه گذاری کلان در کشور خودشان را کاهش دادند و با ایران و اسراییل و امریکا به میزان لازم!!!!!!! ارتباط برقرار میکنند. آنها فقط به فکر تامین منافع ملی خودشان از هر طریق و بدون شعار زدگی هستند
ناشناس۳۰۶۱۶۹۳۰۹:۵۱:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۴
این حرکت ها اصلا سیاست دوگانه نیست بلکه بر اساس منافع کشورهاست. اسرائیل خط قرمز امریکاست.
سینا۳۰۶۱۷۶۹۱۰:۴۲:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۴
این اظهارات و کارها متناقض نیست. اصول اولیه سیاست هست. هیچ کشوری دشمن و هیچ کشوری دوست نیست. این منافع امروز هست که نحوه واکنش به رخداد ها رو نشون میده .
ناشناس۳۰۶۱۷۷۸۱۰:۵۱:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۴
نزدیکی بشار اسد به اعراب به منزله دوری او از ایران است. بشار اسد دیگر نیاز نظامی آنچنانی به ایران ندارد. بشار اسد نیاز به دلار دارد که در این زمینه از ایران کاری برایش بر نمی آید.
سوال۳۰۶۱۸۵۹۱۲:۰۱:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۴
مگر چین و روسیه روابط با اسراییل ندارن چرا ایران اعتراض نمیکند
ناشناس۳۰۶۱۹۹۹۱۴:۰۶:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۴
پس فکر کردید اینا آمریکا واسرائیل رو کنار می زنن و می چسبن به ما؟!! فقط خدا میدونه چه حجمی از سرمایه گذاری ها در امارات متعلق به همین کشورهای به قول شما دشمن ماست !
ناشناس۳۰۶۲۷۳۳۰۱:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۵
جناب نویسنده این تیتر بازی دوگانه امارت برای متن فوق بهیچ وجه مناسب نیست نکنه دوست دارید این همه زحمت برای برقراری روابط تازه گرم شده امارات و ایران را خنثی کنید؟!
مهدی۳۰۶۳۹۷۸۰۸:۱۲:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۶
اصل منظور شما این است اگر کشوری در منطقه با شما رابطه داشته باشد نباید با اسراییل رابطه داشته باشد سیاست های هر کشور در میزان و نوع روابط خارجی مسئله ای داخلی و بر اساس راهبرد های سیاست خارجی یک کشور تعریف میشود متاسفانه ما با همین نگرش عرصه بین الملل را برای خود صعب کرده ایم و شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور را به وضعیت بد امروز رسانده ایم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین