جراحی امنیتی در شرق کشور!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020231120 ۱۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
جراحی امنیتی در شرق کشور!

وقایع رخ داده در شرح کشور حاکی از آن است که باید برای تامین امنیت و آسایش مردم آن خطه و کشور، طرحی نو درانداخت. از دست‌اندازی حکومت طالبان در مسئله حقابه هیرمند گرفته تا تعدد وقایع تروریستی و حتی گردن‌کشی برخی چهره‌های مذهبی – سیاسی، مهم‌ترین چالش‌های امنیتی شرق کشور در ماه‌های اخیر بوده که تلاش بر عدم برخورد سخت با آن‌ها موجب برافروخته‌شدن آتش این معضلات امنیتی شده است.

هر چند مواضع رسمی، همواره دلالت بر حل و فصل این چالش‌ها و مواجهه متناسب با آن‌ها دارد اما واقعیت آن است که با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، بسیاری از این شکاف‌های امنیتی حل نشده باقی مانده و این دمل‌های چرکین هر از گاهی دوباره در قامت جدیدی سر بر آورده است.

می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که تا کنون سطح مواجهه‌ها در حد مُسکنی بوده که التهاب و ورم این دمل‌های چرکین را کاهش داده اما راهی جز درمان اساسی نیست. به اقداماتی نیاز است که ریشه این دمل و غددهای چرکین را کنده و شاید راهی جز جراحی‌های پیچیده و پرهزینه برای بازیابی امنیت آن خطه نباشد.

مستلزم این مسئله، درک درست از واقعیات موجود است. باید در داخل به این باور رسید که سیر وقایع شرق کشور به مرحله تهدید جدی رسیده و روش‌های گذشته پاسخگو نخواهد بود. نیاز است که به مخلین داخلی امنیت و جریان‌ها، گروهک‌ها و حکومت‌هایی که به آسایش و امنیت کشور خلل وارد می‌کند، این پیام مخابره شود که ایران در تامین منافع خود هیچ خط‌قرمز و مانعی را متصور نیست و برای نیل به این اهداف، تردیدی به خود راه نخواهد داد. 

اما شرایط تحقق این امر چیست؟ آیا همچنان می‌توان با ابزار دیپلماسی و یا هشدار به طرف‌های مقابل و حتی برخوردهای سطحی سخت با این تهدیدات مقابله کرد؟ پر واضح است که اگر این راهبردها موفقیت‌آمیز بود، چنین رخدادهای امنیتی که موجب شهادت نیروهای جان بر کف مرزبانی و انتظامی آن مناطق شود رخ نمی‌داد و یا در سطحی دیگر حکومت مرتجعی چون طالبان برای ادای دین خود در خصوص حقابه هیرمند متوسل به چنین بازی‌های رقت‌انگیزی نمی‌شد و حتی برخی چهره‌ها، امروزه در لوای دفاع دروغین از مردم، باورهای ارتجاعی خود را فریاد نمی‌زدند.

ما عمیقاً با یک تهدید جدی مواجهیم که هر نوع اهمال‌کاری در آن خلل جدی به امنیت و فراتر از آن اعتبار کشور وارد خواهد کرد. باید پیش از تعمیق و جدی‌تر شدن این چالش‌ها هشدارهای لازم را داد و خطراتی که برای‌مان متصور است را ترسیم کرد.

همان‌گونه که مسئله جمهوری‌آذربایجان در گذشته با بی‌توجهی مواجه شد و امروز به یک معضلی مهم بدل گشته و حتی مهم‌تر از آن پایگاهی برای حضور نیروهای رژیم‌صهیونیستی و تهدیدی واضح برای ماست، نباید مسئله شرق کشور به چنین سرنوشتی دچار شود. هر چند قدرت فراگیر ایران و در مقابل، ضعف جبهه شمال و شرق کشور اظهر من‌الشمس است اما نکته اصلی، عدم پرداخت هزینه بیشتر از سوی ما و عمیق‌تر نشدن مخاطرات درون و برون‌مرزی ماست. 

دشمنان کشور باید طعم قدرت سخت تولید‌شده ایران را بچشند و این تنها به اراده نهادها و تصمیم‌گیرندگانی بستگی دارد که راهبردهای‌شان به نقطه کنونی منتهی شده. راهی جز بالا‌بردن هزینه اقدامات امنیتی علیه ایران وجود ندارد و فراموش نکنیم که کابرد سلاح‌هایی که حاصل مجاهدت دانشمندان ایرانی است، برای استفاده و به کار‌گیری در چنین مواقعی است!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۸۷۷۵۰۹:۴۴:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲
مردم از مسئولان می پرسند: 1) چگونه مواد مخدر به راحتی از مرزهای شرقی به کشور وارد می شود؟ 2) چگونه اتباع افغانستان و پاکستان روزانه به صورت غیر قانونی از مرزهای شرقی وارد کشور می شوند؟ 3) چگونه با وجود اینکه گفته می شود پهبادهای پیشرفته ساخته شده، نظارتی بر مرزهای شرقی کشور نیست؟ 4) چرا در مرزهای شرقی با وجود این همه ناامنی، در این سالها اقدامی برای احداث دیوار مرزی صورت نگرفته است؟
ناشناس۳۰۵۸۹۵۸۱۱:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲
پهباد؟!!! مرزبانان کشور در خطرناک ترین نقاط مرزی حتی ماشین ضد گلوله ندارن! یا تویوتاهای شهری سقف دار یا حتی بدون سقف تردد می کنن! فقط کافیه تو یک کمین بیفتن حتی فرصت دفاع از خود رو پیدا نمی کنن. این در حالی هست که تمامی کشور ها حتی در مرز های کاملا امن نیروهای مرزبانی از ماشین های ضد گلوله و زرهی استفاده می کنن. همین مرزبانان ترکیه لازم نیست راه دور هم برید. ببینین چه ماشین هایی دارن
ناشناس۳۰۵۹۰۰۹۱۱:۴۹:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲
نه امکانات کافی دارند و نه حقوق کافی.
ناشناس۳۰۵۹۰۷۷۱۲:۳۶:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲
طالبان آبی را که باید از رود هیرمند وارد دریاچه هامون شود، صرف گسترش مزارع خشخاش و تولید تریاک می کند.
ناشناس۳۰۵۹۳۲۷۱۴:۵۴:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲
90% مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می شود. درآمد افغانستان از راه صادرات مواد مخدر تامین می شود.
ناشناس۳۰۵۹۴۲۰۱۵:۳۹:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲
سربازان وطن اینگونه در دفاع از وطن می جنگند آنوقت مردان بی غیرت زنان و نوامیس خود را عروسک کرده و در کوچه و خیابان به دیگران عزضه می کنند و نمایش می دهند
ناشناس۳۰۵۹۵۰۱۱۶:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲
معلومه کل حواست در خیابان به عروسکه .
ناشناس۳۰۵۹۱۲۶۱۳:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
حواسشون به دشمن اصلی در شرق نیست !
ناشناس۳۰۵۹۳۲۱۱۴:۵۱:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲
حواسمون به دشمن شرقی نیست خودتان را جزواین مملکت بدانید
ناشناس۳۰۵۸۹۶۳۱۱:۱۱:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲
مسایل و مشکلات ایران در رابطه با افغانستان و طالبان الآن بیشتر است، یا زمانی که نیروهای آمریکا در آن کشور حضور داشتند؟
ناشناس۳۰۵۹۰۰۶۱۱:۴۷:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲
سازمان ملل، اول نوامبر 2022 ( 16 ماه بعد از روی كار آمدن طالبان در افغانستان) اعلام كرد كه به استناد نتايج آخرين تحقيق انجام شده، كشت ترياك در افغانستان در سال 2022 نسبت به سال 2021 حدود 32 درصد (56 هزار هكتار) افزايش يافته است.
ناشناس۳۰۵۹۲۵۹۱۴:۲۲:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲
از وقتی آمریکا لشکر کشی به افغانستان کرد آمار تولید تریاک به طور وحشتناک بالاتر رفت
ناشناس۳۰۵۹۱۸۲۱۳:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲
طالبان هدیه خداحافظی امریکا بود برای ایران گرایشات تندرو طالبان در افغانستان بیشتر قومی هست تا دینی مذهبی
ناشناس۳۰۵۸۹۸۳۱۱:۲۴:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر از این 8 میلیون افغانی ساکن ایران فقط 1% آنها طرفدار و هم مرام با طالبان باشد، برای کشور تهدیدی جدی است.
ناشناس۳۰۵۹۰۰۸۱۱:۴۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
دسته دسته جوانان بیکار افغان در تمام شهر تهران پرسه می زنند.این جماعت اگر از بیکاری به گرسنگی برسند چه می کنند ؟ ساخت و ساز در مملکت ما رونق ندارد و کارگران ساختمانی خودمان بیکار هستند این جمعیت در ایران چه می کنند ؟
ااا۳۰۶۰۴۴۴۰۹:۴۵:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۳
واقعا حق گفتی مملکت ما خودش کم جوون و نیازمند شغل و رفاه هستش که این اجنبی ها هم شدن مخل اسایش.
احسان۳۰۵۹۷۱۰۱۸:۳۶:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲
باید این افغانی ها رو بیرون کنن غیر قانونی میان
ناشناس۳۰۵۹۱۱۶۱۳:۰۲:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر منظور این مقاله اینه که با آقای عبدالحمید برخورد بشه بدونید اگر او نباشد اوضاع از این بسیار بدتر میشه.
ناشناس۳۰۵۹۶۰۴۱۷:۲۵:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر از نیروهای عبدالحمید بودند چه ؟؟!!
حسین۳۰۵۹۶۶۷۱۸:۰۶:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲
اتفاقا ۳۵ سال همین مرزنشینان با ده پایگاه مرزی ک حتی خودرو گشتی نداشتن ن سیم خاردار بود و حتی جاده مرزی نبود به نحو احسن مرز و اداره کردن این مشکلات از وقتی شروع شد که مسولان به بهانه های مختلف قانون های درست کردن ک مرزنشین و بار سوخت شو هم ضبط میکردن و صدها میلیون جریمه کردن و جریمه های سنگین باعث شد مردم از مرزبانان خوف داشته باشن و از ایست ها فرار کنن . اگر مسولان برای مرز نشین قانون بر حسب منطقه و هماهنگی مرزنشین منطقه تصمیم میگرفتن نیازی نبود ک دنبال پهباد و موشک باشن.
ناشناس۳۰۵۹۹۴۷۲۱:۴۲:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲
هیچگاه فکر نمی کردید که طالب همان داعش است .ا طالب هزار و اندی قبل آب را بر فرزندان پیامبر بست، مردم سیستان که جای خود دارد
ناشناس۳۰۵۸۷۸۶۰۹:۴۸:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲
سالها است که دروازه های کشور به سوی افغانها گشوده و باز مانده است. به طوری که بر طبق آمار اکنون 8 میلیون افغانی معادل 10% جمعیت کشور در ایران زندگی می کنند. حضوری که باعث خسارات فراوان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی برای کشور شده است.
ناشناس۳۰۵۸۹۵۳۱۱:۰۷:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲
ایران هر سال بیش از ۸ میلیارد دلار به اتباع افغانستان یارانه پرداخت می‌کند!
ناشناس۳۰۵۹۰۱۲۱۱:۵۱:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲
اره یارانه ملت ایران را میخورند.
ناشناس۳۰۵۸۷۸۷۰۹:۴۸:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲
تو این دو روز یکی جرات نکرد بگه چرا سرباز وظیفه رو نفرستید منطقه جنگی ، کادری حقوق بگیر کار بلد رو میفرستید !!
مردم۳۰۵۹۵۷۶۱۷:۱۰:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲
دوست عزیز بحث سرباز وکادر نیست چند تا از همین جوانان کادر بودند ولی چه سرباز چه کادر با اندک آموزش فرستاده میشن که با یه کلاش وچند تا هستی از منطقه ای دفاع کنند که حداقل هر چند هفته سه الی چهار شهید میدم وباید مرزبانی دست از این کار برداره و تجهیزات مدرن و نیروهای خبره که حداقل سه تا پنج سال سابقه درگیری یا تمرین مداوم داشته باشند جون هجده نوزده ساله میفرستند لب مرز به طرف افغان یا اون دشمن داخلی که چندین ساله اسلحه به دست داره میجنگه میخواد روبرو بشه خب معلومه اون سرباز طفلک به معرض شیلیک اولین گلوله حراس نیافته تو دلش
ناشناس۳۰۶۰۵۹۳۱۲:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۳
برجک با بلوک ب طور بسیار ضعیف ساخته بودند که با شلیک سلاح سنگین راحت پودر شده و پرسنل داخل برجک حتی فرصت واکنش پیدا نکردند. نه برجک ها مستحکمه، نه سلاح ها به روزه، نه تجهیزات ب روز و مناسبی دارند، بعد چطور این بندگان خدا می تونند مرز رو کنترل کنند؟!!! دشمن با سلاح تا بیخ گوششون اومده متوجه نشدند چرا ک تجهیزات شناسایی وجود نداره، توی تاریکی با چشم چقدر میشه دید و متوجه دشمن شد؟!!! چقدر افغانی از راه قاچاق از این مرزها رد میشن، رفت و اند اونجا ازاده و اگر این گروه مسلح میخواست وارد کشور بشه می تونست مث افغان ها. حکومت در قضیه طالبان ب شدت داره مماشات میکنه ک بعدا ک پایه های حکومت طالبان مستحکم شد و کل ملت افغانستان رو با تعلیمات وهابیت رشد داد دیگه جلو جمعیت میلیونی تروریست رو نمیشه گرفت،الان طالب مخالفان داخلی زیادی داره ک میشه مسلحشون کرد ولی مماشات و انفعال و گفتن برادر برادر باعث نمیشه اونا از ایدولوژی خودشون در درازمدت دست بکشند،الان اگه رهبرانشون دندون رو جیگر گذاشتند فقط برای استحکام قدرتشونه، اگر بخواند ک خلافتشونو گسترش بدند در حد مرگ می جنگند چون هم مرگ رو سعادت میدونند و هم پیروزی بر دشمن رو. اهای مسئولین هوشیار باشید و حرف هایدلسوزانو گوش کنید قبل از اینکه دیر بشه. .
ناشناس۳۰۵۹۶۹۴۱۸:۲۴:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲
کاملا
ناشناس۳۰۵۸۷۹۹۰۹:۵۳:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲
هر گونه همکاری و ارتباط رسمی با طالبان تنها باعث تقویت آنها می شود. طالبان جز خشونت و جهل به چیز دیگری اعتقاد ندارند. با وجود و حضور طالبان در افغانستان، نه این کشور و نه همسایه هایش هرگز روی آرامش را نخواهند دید.
ناشناس۳۰۵۹۰۵۳۱۲:۲۵:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲
تصاویر از ماهواره‌های بین‌المللی و ماهواره خیام از نقاط مختلف بالادست هیرمند اعم از سد کجکی و سد کمالخان، مقادیر قابل توجهی آب پشت این سدها را نشان می‌دهد و ادعای اخیر حاکمان افغانستان را رد می‌کند.
ناشناس۳۰۵۸۸۰۰۰۹:۵۵:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲
ایران باید هر چه زودتر مقدمات برگشت میلیونها نفر اتباع افغانستان را به کشورشان فراهم کرده و آنها را اخراج کند.
ناشناس۳۰۵۸۸۰۸۰۹:۵۸:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲
به نظر می رسد وقتش شده که به یکی از همسایگان ضرب شصتی نشان داده شود تا حساب همگی دستشان بیاید و بهترین کیس طالبان است ، حتی باکو هم حساب کار دستش می آید .
ناشناس۳۰۵۹۵۴۴۱۶:۴۶:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲
طالبان در پاکستان چه می‌کند؟؟
ناشناس۳۰۶۰۶۴۲۱۲:۴۵:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۳
ریشه و اصل گروه افراطی طالبان پاکستان هست، طالبان افغانی هم یکی از شاخه های طالبان پاکستان هست، در واقع باید گفت طالبان پاکستان اصل و اساس طالبان هست
ناشناس۳۰۵۸۸۲۴۱۰:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲
مشکلات ما تنها در ارتباط با مرزهای شرقی نیست. کشور آذربایجان با ساخت بزرگراه زنگزور قصد دارد ارتباط ایران با ارمنستان راقطع کند. ترکیه هم با ساخت ۹۰ سد بر سرشاخه اصلی رودخانه ارس قصد دارد شمال غرب ایران را به بیابان تبدیل کند.
ناشناس۳۰۵۸۸۲۸۱۰:۰۹:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲
به جای استفاده رایگان از سربازان وظیفه ، بودجه هنگفتی به سربازان حرفه ای و کارکشته بدهید.
ناشناس۳۰۵۹۴۹۱۱۶:۱۲:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲
عاااااالی
علی۳۰۵۸۸۵۶۱۰:۲۴:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲
وقتی امریکا افغانستان را خالی کرد به به چه چه می کردید ؟ سیاست متعادل نداریم یا دوست یا دشمن وسط دوست و دشمن چیزی نیست ؟
ناشناس۳۰۵۸۸۶۱۱۰:۲۶:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲
یگان های پهپادی واکنش سریع باید داشته باشیم تو ۵ دقیقه به نقطه مورد نظر برسن
ناشناس۳۰۵۸۹۶۱۱۱:۱۱:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲
پهباد لازم نیست. ماشین ضد گلوله و زرهی بدن
مهران۳۰۵۸۸۹۸۱۰:۴۱:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۲
با این همه ادعا چهارتا پهباد بزارن شرق کشور رو کنترل کنند چطور پهباد امریکا رو میارن پایین نمیتونن با پهباد های شکاری و مسلح مرز رو کنترل کنند که این همه شهید ندهند .
ناشناس۳۰۵۹۰۹۳۱۲:۴۸:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲
دیوار بکشی پهپاد بگذاری حسگر بگذاری باز کامل نمی توان اشرار و قاچاق را صفر کرد
رامین۳۰۵۹۷۷۶۱۹:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲
کسی انتظار صفر شدن نداره ولی کجای دنیا مرزبانی اینقدر کشته وزخمی میده؟؟؟
ناشناس۳۰۶۰۷۳۲۱۴:۰۵:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۳
هر کجا آمریکا در آن جا نقش داشته باشد
ناشناس۳۰۵۹۲۴۲۱۴:۱۴:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲
پهپاد؟میشه بگید چطوری؟ هزاران کیلومتر مرز داریم...
ناشناس۳۰۵۹۳۹۷۱۵:۳۰:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲
پهپاد ها هم دارای حس گر از جمله حرارتی هستند ولی صدرصد قابلیت جلوگیری وجود ندارد
ناشناس۳۰۵۹۶۱۶۱۷:۲۹:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر میشد از پهباد چنین استفاده ای کرد، آمریکا در مرز مکزیک استفاده کرده بود!
حسن حسن پور۳۰۵۹۸۳۸۲۰:۱۲:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲
حداقلش میتونن یه کوچولو هزینه کنن و از شرکت هایی مثل صاایران بخوان دوربین طراحی کنه و تو چندصدمتری برجک ها کار بزارن که وقتی جنبنده ای رد شد زودی اطلاعات و مخابره کنه برای نگهبانای توی برجک و مرکز پشتیبانی تا اینجوری غافلگیر نشن، بالاخره کسی بخواد درخواست پشتیبانی هم بده باید بدونی که خطری وجود داره،وقتی هیچ پیش بینی وجود نداره و برجک نابود شده به کی و چجوری میخوای اطلاع بدی؟ از طرفیم پاکستان اون همکاری که باید بکنه رو نمیکنه و مثل عراقم نیس که موشک باران بشه.
ناشناس۳۰۵۸۹۰۴۱۰:۴۵:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲
جراحی بدون جراح متخصص ممکن نیست فعلا که بیماران قبلی مشرف به موت هستند از ارزاق تا ارز
علی۳۰۵۸۹۰۸۱۰:۴۵:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر کردستان عراق بود تا الآن ده تاموشک زده بودیم، اما با کم کاری و تعامل از دریچه دیپلماسی، طالبان جری تر شده و با به شهادت رساندن بهترین سربازان وطن به ما پیام میدهد .
ناشناس۳۰۵۸۹۹۶۱۱:۳۹:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲
سراوان مرزپاکستانه ربطی به طالب نداره
ناشناس۳۰۵۹۷۸۰۱۹:۲۲:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲
درسته سروان با پاکستان هم مرزه ولی این جنایت احتمالا کار طالبان بود گالون ها زرد نشان جمله طالبانه
ناشناس۳۰۵۹۸۸۳۲۰:۴۹:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲
ربطی به افعانستان نداره ولی به طالبان داره درواقع مرکز اصلی طالبان مدارس مذهبی تندرو پاکستان بوده و هست و طالبان در بسیاری از نقاط پاکستان قدرت اصلیست
ناشناس۳۰۶۰۲۹۸۰۷:۱۴:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۳
طالبان افغانی با طالبان پاکستانی یکی هستند پشتون ها ضد ایرانی افغانی پاکستانی با هم همراه همکار هماهنگ هستند بدون شک طالبان درگیر این موضوع بوده و هست
ناشناس۳۰۵۸۹۱۳۱۰:۴۷:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲
شما جراحی اقتصادی کردید و ثمره اش را به خوبی به مردم نشان دادید.حالاخدا به دادمان برسه که میخواهید جراحی امنیتی کنید..
ناشناس۳۰۵۹۰۸۸۱۲:۴۶:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲
اول اقتصاد یاد بگیر مثلا در صورت عدم حذف ارز 4200 تورم الان دو برابر الان می بود هم به خاطر افزایش چاپ پول برای تامین آن و هم تورم دو برابری در جهان که باید مواد اولیه آن ارز 4200 را باید بیشتر اختصاص داده می شد و دوباره چاپ پول بیشتر در ضمن جراحی اقتصاد هنوز کامل پایان نیافته و این مورد هم آوار برداری بود
ناشناس۳۰۵۸۹۳۵۱۱:۰۱:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲
ترکیه هم با سد سازی بزودی استانهای غربی ما را دچار خشکسالی میکنه چرا دولت کاری نمیکنه؟
ناشناس۳۰۵۸۹۳۷۱۱:۰۱:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲
این جراحی را بکل مرزهای کشور تعمیم بده ضمنا داخل کشور هم جراحی بکن .
ناشناس۳۰۵۹۵۵۸۱۶:۵۶:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲
هیچ مرزی به اندازه ی سیستان بلوچستان خطر آفرین نیست !! چون متاسفانه وهابیون و قاچاقچیان با تروریست های آنطرف مرزها در پاکستان مراوده دارند و مرز را نا امن می کنند !!!
ناشناس۳۰۵۸۹۳۸۱۱:۰۱:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲
پس چرا اینقدر سهل انگاری کردید که به اینجا رسیده بچه های مردم خیلی راحت با هزاران آرزو بدست کثیف‌ترین کفتارها کشته شوند وقتشه ریشه دمبلهای چرکی خشکانده شوند
ناشناس۳۰۵۸۹۴۱۱۱:۰۳:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲
حیف آن تجهیزات سفارت و کنسول کری درخدمت این طالبان گردن کش بی ادب باشد طالبان را از ایران اخراج کنید .
ناشناس۳۰۵۹۵۶۵۱۷:۰۲:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲
طالبان ربطی به جنوب شرق کشور ندارد تروریست ها از طرف پاکستان که هم مرز سیستان بلوچستان است وارد شده اند و ربطی به افغانستان ندارد
ناشناس۳۰۵۸۹۴۷۱۱:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
چرا هر روز در شرق کشور یک گروه چند نفره به یک ملت ضربه بزنه و عده ای در داخل بر علیه جمهوری اسلامی حرف میزند و تهدید میکند.
سعید۳۰۵۸۹۷۶۱۱:۱۹:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲
چند نکته : 1- سراوان با پاکستان هم مرزه نه افغانستان 2- نمی تونیم پهباد بفرستیم انور مرز چون پاکستان اعتراض می کنه و می زندش 3- پاکستان قدرت اتمیه و نمیشه مثل عراق هر وقت دلمون خواست با موشک به خاکش حمله کنیم
ناشناس۳۰۵۹۲۰۳۱۳:۵۴:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۲
اتفاقا می‌شود خوب هم می شود ولی باید برای پاک سازی باشد و نه صرفا جواب دادن
ناشناس۳۰۵۹۲۳۵۱۴:۰۹:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲
اگه پاکستان می خواد از برق و گاز و ترانزیت ایران استفاده بکنه باید خودش جلوی اینها رو بگیره.اگه نمیتونه اجازه بده ایران به حسابشان برسه.
ناشناس۳۰۵۹۰۰۱۱۱:۴۴:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲
عین جراحی اقتصادی تون نشه .
ناشناس۳۰۵۹۰۲۳۱۲:۰۲:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر ادعای امنیت و قدرت نظامی داریم ،پس نباید از این گروهکها و طالبان ترسی داشته باشیم
ناشناس۳۰۵۹۵۶۰۱۶:۵۹:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲
طالبان در شمال شرق کشور هم مرز با خراسان است ولی تروریست ها از پاکستان و هم مرز با سیستان بلوچستان تردد کرده اند
ناشناس۳۰۵۹۰۲۴۱۲:۰۲:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲
اینکه طالبان سرکشی میکنه وحق آبه نمیده واقعن کاردرستی درقبال همسایه داری انجام نمیده واینا هم فعلن از کوه وکمر اومدن به صندلی دولت خب هنوز معنی دیپلماسی رو نمی فهمند ..ولی برجکو کجا زدن تومرز پاکستان وایران واونایی هم که زدن خودشونم ایرانیه اما وابسته به گروهک تروریستی جندالله که به رهبری برادر ریگی فعالیت داره ورهبری کلانی اینها ازطریق پاکستان تامین میشه وحتی دربعضی موارد اینا با پلیس مرزی پاکستان همکارن اینا ازمردم تشیع هم تومرز گروگان گیری انجام میده .
ناشناس۳۰۵۹۲۴۵۱۴:۱۴:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲
آفرین برادر حرف حق را زدین شما
مهدی۳۰۵۹۵۴۶۱۶:۴۷:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲
حالا یه سوال این گروهک بعد از شهید شدن این عزیزان وارد کشور هم شدند؟یا فرار کردند!؟
ناشناس۳۰۵۹۰۳۱۱۲:۰۹:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲
نیروهای اموزش دیدتون رو بفرستین لب مرز
ناشناس۳۰۵۹۰۳۲۱۲:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر در ۲۰ سال گذشته صنعت ساخت ساختمانهای پیش ساخته در کشور تقویت شده بود و نیروهای ایرانی برای نصب آنها آموزشهای تخصصی دیده بودند ، الان برای ساختمان سازی محتاج این حجم گسترده نیروهای افغان نبودیم .
ناشناس۳۰۵۹۱۰۲۱۲:۵۵:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲
ایرانی در این خصوص زیاد مزد میگیرد و کار نمیکند
ناشناس۳۰۵۹۳۷۷۱۵:۲۰:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲
خوب کاری میکنه میگیره مزد زیاد چیه؟ تازه از حقش هم کمتر میگیره به این بخور نمیر میگی مزد؟ لابد میخواهین کارگر به بردگی کشیده بشه
ناشناس۳۰۵۹۰۴۳۱۲:۱۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
جالب تا حالا یک سرباز هم در مرزهای شمالی خون دماغ نشده اما تمامی هجمه ها به آذربایجان هست اما سالانه دهها سرباز بی گناه در مرزهای شرقی و غربی شهید می شوند دریغ از یک اقدام عملی توسط ایران
ناشناس۳۰۵۹۶۲۲۱۷:۳۳:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲
فقر، فساد و بی سوادی به همراه دارد. از نظر امکانات، سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان با استان های آذربایجان شرقی و غربی قابل قیاس نیست، متاسفانه هیچ دولتی ، وظایفش را در خصوص توسعه این استان انجام نداده است.
ناشناس۳۰۵۹۰۸۳۱۲:۴۲:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲
این 10 میلیون افغانیو اخراج کنید برن کشور خودشون تا ایرانیها بتونن یه نفس راحت بکشن ...
ناشناس۳۰۵۹۶۱۳۱۷:۲۹:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲
نفس راحت با بیرون کردن نیروی کار بوجود نمی آید چون حمله تروریستی از پاکستان بوده نه افغانستان !!
ناشناس۳۰۵۹۱۹۴۱۳:۴۸:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲
افغانی هارواخراج کنید
زینب۳۰۵۹۲۳۱۱۴:۰۶:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲
افغانها رو بیرون کنید بخدا امنیت نداریم از دستشون
ناشناس۳۰۵۹۲۳۳۱۴:۰۷:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲
انواع موشک و پهباد و سلاح های تک تیر انداز و ... کی بدرد می خوره.مثه شمال عراق،چتد تا موشک به سدهای افغانستان و مراکز تروریستی در پاکستان زده بشه تا حساب کار دست همه بیاد.
ناشناس۳۰۵۹۲۳۹۱۴:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲
مصالحه کاری واقعا بس است.باید یه جا به دشمنان ایران عزیز فهماند که با دم شیر نمی توان بازی کرد.
ناشناس۳۰۵۹۲۶۴۱۴:۲۴:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
آمریکا طالبان را گذاشت تا از سمت شرق ایران را درگیر کنه واز طرف شمال غرب هم با همکاری اسرائیل آذربایجان ایران را درگیر کنه،از جهات دیگه هم ترکیه به ترکمنستان وقزاقستان وتاجیکستان کمک میکنه ایران را سرگرم کنن و....تا بتونن داخل ایران کارشونو بکنن حتی در خلیج فارس هم مارو تو فشار بزارن وخودشون منافع مارو تصاحب کنن.
ناشناس۳۰۵۹۲۷۷۱۴:۳۱:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲
چرا مرزهای شرق کشور که عناصر مسلح راحت تردد میکنن مین گذاری نمی شوند که راحت آمدند این بنده خدا های نیروی های مرزبانی به شهادت رساندن و فرار کردند تو این مدت کلی مامور به شهادت رسیدند که باید فکر اساسی بشه جلوی اونا گرفته شود
ریحانی۳۰۵۹۳۰۷۱۴:۴۳:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲
سلام . اخه چرا نیروهای مرزی را مجهز به سلاحهای پیشرفته نمیکنید .آخه چرا .. ناکه این همه سلاح ونیرویهای زبده داریم چرا میزارید به راحتی بچه ها راشهید کنن ..خداوند رحمت شان کند وبه خانوادهاشو صبر بده
ناشناس۳۰۵۹۳۱۰۱۴:۴۴:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲
آقا من بابام جانبازه. کارگری نیست بکنم با3 بچه. کارا ر. دادین به افغانی ها
ناشناس۳۰۵۹۵۸۹۱۷:۱۷:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
این بدبخت ها کارگری نمی‌کنند هر کاری که ایرانی ناز میکند و انجام نمیدهد با کمترین مزد انجام می‌دهد . مشکل جای دیگری است
ناشناس۳۰۶۰۵۴۳۱۱:۱۳:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۳
دوست گرامی گویا خبر نداری سالهاست افاغنه دیگر دنبال کارهای سخت و پر زحمت نیستند افاغنه دنبال کارهای یدی نمی روند اکثریت افاغنه غیر قانونی در ایران مشغول کشاورزی شدن، در دامداری ها مشغول کار شدن، نگهبان و سرایدار ساختمان های مسکونی، باغ ها، ویلاها شدن ... هر کاری که ایرانی به راحتی می تواند انجام بدهد در اختیار افاغنه قرار دادند ! ضمن اینکه زاد و ولد فراوانی هم دارند حتی فرزندان خردسال افاغنه مشغول کار و کسب در آمد شدن در ایران .
نادر۳۰۵۹۳۱۱۱۴:۴۴:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲
ده میلیون پناهنده رو اخراج کنید تا خیلی از مشکلات کشور حل بشه در ضمن مراقب اتباع داخل کشور باشید خیلی زیاد شدن و با زادو ولدی که دارن چند سال دیگه باید ایران رو تحویلشون بدیم اونه قصد کشور گشایی دارن
محسن۳۰۵۹۳۴۶۱۵:۰۸:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲
احتمالا کار طالبان است باید هشت میلیون افغانی از کشور بیرون کنید که چندبرابر حق آبه مصرف آب دارن هر چی گرونی تورم بیکاری در ایران است کار افغانی ها هستن اگه هشت میلیون افغانی در ایران یک درصدش پشت طالبان باشن یعنی نا امنی بزرگ
ناشناس۳۰۵۹۵۸۴۱۷:۱۴:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲
ولی متاسفانه با حذف چند ملیون افغانی مشکلات ایران آنطور که تو گفتی حل نمی‌شود چون این تروریست ها از پاکستان به سیستان وارد شده اند و ربطی به افغانستان و مردم آن ندارد
سهراب۳۰۵۹۳۵۳۱۵:۱۰:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲
اشرار مقر شان گردی جنگل پاکستان است باید باهماهنگی پاکستان مقر آنها مورد حمله قرار گیرد بنده شش سال درمناطق مرزی گروهان چاهندو ریگ ملک ومیرجاوه دهانه گزو دهانه بوک خدمت کرده بودم امکانات اون موقع مثل الان نبود باید پاکسازی صورت بگیرد
ناشناس۳۰۵۹۳۵۶۱۵:۱۱:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲
الان بعضی کشورها طوری مرز رو کنترل می کنند که پشه هم نمیتونه رد شه ما از تجربه بعضی کشورها باید استفاده کنیم.
ناشناس۳۰۵۹۳۵۹۱۵:۱۲:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲
کارکنان فراجا در فقر و فلاکت هستند
محمد۳۰۵۹۳۸۱۱۵:۲۳:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲
به جای پرداخت این همه حقوق به نمایندگان و خدمه و بادیگارد آقایون ، تعدادی سلاح به روز و تجهیزات بفرستند سر مرزها تا جوونای مردم پرپر نشن
کاوه۳۰۵۹۴۳۹۱۵:۴۵:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲
استان سیستان و بلوچستان و خراسان بعلت همجوار بودن با پاکستان و افغانستان همواره دچار تنش و درگیری می باشد و بزرگترین چالش این دو استان وجود باندهای مافیایی مواد مخدر و تروریستهای آموزش دیده توسط دولتهای متخاصم می باشد لذا پایش مداوم مرزها و استفاده از فن آوری های نوین برای کنترل مرزها بالاترین هدیه ای است که به مردم این مناطق برای حفظ امنیت می توان داد .
ناشناس۳۰۵۹۵۷۸۱۷:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲
البته در مرزها عده ای هم از خود مردم این استان‌ها بخصوص در سیستان بلوچستان بصورت قاچاق در حال تردد بین پاکستان و ایران هستند و این سالهاست که مشکل بزرگ در این استان است که با نیروهای دولتی برای کارهای غیر قانونی شان در حال جنگ و ستیز هستند
ناشناس۳۰۵۹۴۶۲۱۵:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲
باید برای خانواده این شهدامون آرزوی صبر و بردباری کنیم و ضمن تسلیت به آنها مسؤلین مربوطه یک راهکار اساسی ارائه کنند، تا جلو چنین فجایعی گرفته شود، البته تصمیم عجولانه و احساسی هم ممکنه وضع رو از این که هست بدتر کنه، روزی که آمریکایها قبل از خروجشون از افغانستان در دوحه قطر چند بار مذاکره داشتن و غیر از خودشون کسی از محتوای آنها اطلاعی نداره، ممکنه یکی مفاد این مذاکرات تحریک ایران به هر بهانه ای و درگیر کردن ایران به یک جنگ باشد تا فرصت برای آمریکا برای ضربه زدن از نقطه ای دیگر به ما فراهم باشد . به نظر من در قضیه کردستان عراق ما موفق عمل کردیم، در مورد مرزهای شرقی هم جواب میده، اول دیپلماسی و اگر جواب نداد فقط مشت آهنین کارساز خواهد بود، کلام پایانی اینکه عدم برخورد ایران در واقع نشان دادن چهره ای انفعالی و ضعیف از ایران خواهد بود و دیگر همسایه ها رو جری تر خواهد کرد و دیگه برای حرف ایران تره هم خورد نمی کنند
ایرانی۳۰۵۹۴۶۵۱۵:۵۸:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر فکری برای طالبان نشود در آینده نزدیک یه معضل جدی تبدیل می‌شود الان که قدرتی ندارد شاخ می‌شود وای بحال اینکه قدرت بگیرد دوتا کشور حمایت کند مرزهای خطرناک مثل سراوان باید با تجهیزات لازم کنترل شود تا کشته ندهد
ناشناس۳۰۵۹۵۷۰۱۷:۰۵:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲
تروریست ها از پاکستان وارد شده اند و ربطی به طالبان و افغانستان ندارد
علی۳۰۵۹۴۶۹۱۵:۵۹:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر حادثه ای رخ دهد مثلا در حین ماموریت سربازی از پشت تویوتا لنکروز سقوط کند راننده را در راهرو دادگاه بیچاره می کنند ومی گویند تویوتا مال بار است چرا سرباز را سوار نفربر زرهی نکردی اینجا کی باید پاسخگو باشد
رضا۳۰۵۹۴۹۲۱۶:۱۲:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲
باید مجهز به دوربین های هوایی باشیم
شاهین۳۰۵۹۵۲۷۱۶:۳۰:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲
یه الگوی ساده از امکانات و تجهیزات و تسلیحات ناتو تو زمانی که تو قلب افغانستان حکومت میکردند و نفس طالبان و کشیده بودن و الگو برداری کنین سرباز را نزارین لب مرز.بعد کادری های آموزش کافی دیده باید از مرزها حراست کنند.
ناشناس۳۰۵۹۵۲۸۱۶:۳۰:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲
باید با تجهیز مرزهای کشور به امکانات روز از آسیب پذیر ی جلوگیری کرد.
ناشناس۳۰۵۹۵۳۱۱۶:۳۱:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲
این اقتصاد وامنیت هیچ جراحی هم نمی‌خواد ناپرهیزی میکنید آقا چرا اصلا سرباز صفر بدبخت رو می زارید لب مرز یک تک تیر انداز گذاشته بودید هیچکس کشته نمیشد
ناشناس۳۰۵۹۵۴۸۱۶:۵۰:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲
دیوار بکشین، خندق بکنین، تجهیزات فردی کامل بدین به نیروها، تجهیزات رصد و اپتیک بهشون بدین. نیروهای آموزش دیده با حقوق خوب بدین.
سرباز۳۰۵۹۵۶۱۱۷:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲
عزیزان درتصویر بعد وقبل برجک مشخص است به هیچ عنوان اشرار فرصت تیراندازی به نیروهای ناجا ندادن به همین دلیل شده متاسفانه شهید زیاد دادیم تنها راه حل اینه که ارتش با کلیه امکانات درمرزها مستقر بشه تا از این گونه اتفاقات نیفتد در غیر این صورت مجددا اشرار پاسگاه و برجک های مرزبانی را می‌زنند آقایان رادان ریسی قالیباف سریع تر تدبیر کنید
مهدی۳۰۵۹۵۹۶۱۷:۲۱:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۲
دیوار مرزی در شرق کشور همانند ترکیه بکشید یکبار برای همیشه .تا این همه جوان مردم بدست اشرار بی دین و نامرد پرپر نشوند. اتباع افغان را اخراج کنید تا وضعیت بیکاری ،مسکن،و ....در کشور خودمان سامان پیدا کند تا ببینید اینها چه ثروت اندوزی در این کشور برای خود نمودند.؟ اخراج کنید تا یارانه کشورمان صرف و خرج مردم نیازمند خودمان شود.
Az۳۰۵۹۶۵۹۱۸:۰۲:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲
بخدا با متوجه نیستیم یاخودمونو به اون راه میزنیم. یک روز فقط عزای عمومی اعلام نشد مگه این جوان ها چه کادر چه سرباز مال ایران ودفاع خاک ایران شهید نشدن .
سرباز وطن۳۰۵۹۶۸۱۱۸:۱۳:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲
از صمیم قلب برای بازماندگان شهدای سراوان آرزوی سلامتی و آرامش روح برای.سربازان وطنمدارم.جا دارد مسعولین محترم فکر اساسی بابت امنیت مرزهای کشور و همچنین.مهاجرانی که هرروز به تعدادشان در کشور اضافه میشه.تصمیم جدی و فوری اتخاذ کنند
ناشناس۳۰۵۹۶۸۸۱۸:۱۸:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲
لطفاً افغانیها را بیرون کنید
ناشناس۳۰۵۹۷۵۴۱۹:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲
نمی خواهم نسبت به برادران و خواهران افغانی زحمتکش و رنجدیده توهین و جسارتی شود ولی درصد بالایی از مهاجرین غیرقانونی طرفدار طالبان و در موقع مناسب ضد ایران هستند بارها هم نشان داده اند این پایگاه طالبان در ایران مثل بمب متحرک و اسب تروا هستند .در بی خیالی دولت و حاکمیت روزانه هزاران سرباز طالبان وارد ایران شده اند.
محمودزاده۳۰۵۹۷۵۶۱۹:۰۹:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲
زمانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی خودش را جر می داد که کشمیر تحت سیطره هند جزی از پاکستان است و به تبع ان هم مسوولان جمهوری اسلامی در ابراز نظرات حتی در دیدار با مقامات هند انان را شماتت می کردن که چرا کشمیر که متعلق به پاکستان است را اشغال کرده اینک دولت جمهوری اسلامی پاکستان از خجالت جمهوری اسلامی به نحو احسن در می اید
ابوذر۳۰۵۹۷۷۲۱۹:۱۹:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲
سلام، بعد از سخنرانی رییس جمهور، 5نفر به شهادت رسیدند.
ناشناس۳۰۵۹۸۰۰۱۹:۳۳:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲
اول از همه افغانیها رو اخراج کنید ، در وحله بعد مرزهای شرقی رو کلا دیوار بکشید ،.
مهدی۳۰۵۹۸۱۱۱۹:۴۶:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲
دمت گرم مردم همین حرف می زنند باید یک حرکتی کرد ولی مسئولین ...
ناشناس۳۰۵۹۸۳۰۲۰:۰۴:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲
افغانی را از مملکت پرت کنید بیرون ما مهمان نمی خواهیم
مهدی۳۰۵۹۸۶۰۲۰:۲۵:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲
دولت هیچ کاری ازدستش برنمیاد فقط بلده خویشتنداری کنه همین افغانیا که تو ایران هستن همه کارارو تصاحب کردن . طالبان و علیف باید ادب شوند و گرنه اونا بدجوری برای ایران دردسر درست میکنن همینطور باید ترکیه رو هم جلوشو بگیرن تا شاخ نشده
ناشناس۳۰۵۹۹۰۶۲۱:۰۵:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲
وطن فروشان بدانن تا خون در رگ داریم از مملکت خود دفاع می کنیم و به شهداقول می دهیم که راهشون را ادامه می دهیم یه بسیجی جان بر کف
ناشناس۳۰۵۹۹۱۰۲۱:۰۸:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲
حمله کننده از خاک پاکستان بر مرزبانان ایرانی شیلک کرده
ناشناس۳۰۵۹۹۱۵۲۱:۱۲:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲
سردار عزیز برادر رادان به فکر نیرو باش نه حقوقی نه امکانات رفاهی ونه تجهیزات به روزی ونه حمایتی از طرف مجلس و غیره این همه شهید می دهیم باز هم کار ما به قول مجلسی ها تفریحی هست بگو آقایان مجلسی برن سر مرز تا نرن متوجه نمی شنوم همه باید کمک کنند
عمران۳۰۵۹۹۲۱۲۱:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲
درمناطق حساس وخطرنکاک مرزی باید ازنیروهای کماندو ودوره دیده استفاده بشه نه از سرباز صفر بادوماه اموزش سطحی از سرباز صفر در مناطق عادی استفاده بشه
کرمانی۳۰۵۹۹۳۷۲۱:۳۳:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲
دشمنان داخلی نظام و کشور و مردم باید دست از دشمنی از دولت آقای رئیسی و مردم بردارند بدترین دوره کشور ظرف مدت ۴۳ سال گذشت از پیروزی انقلاب در ۸ سال دولت حسن روحانی بود و تمام ضربه ها به نظام و مردم در این دولت صورت گرفت چه از نظر داخلی یا خارجی اینا کسانی هستند که هنوز با کارشکنی هایی که در دولت آقای رئیسی انجام میدهند و هنوز دنبال به قدرت رسیدن در کشور هستند. به دولت رئیسی میگوییم که مردم نسبت به این آقایان احساس خطر میکنیم اینان نه دلسوز نظام نه کشور و و مردم هستند
حسین۳۰۵۹۹۷۸۲۲:۰۳:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲
خبر ناگوار شهادت سربازان وطن مون برای همه ملت و انسانهای خوب ناگوار است و خداوند انشالله به خانواده شون صبر بده و اون از خدا بیخبران که خودشون رو مسلمان هم میدونن به سزای اعمال شون برسن یک راه حل برای کنترل مرزها و جاهای صعب العبور اینه که با استفاده از پنل های خورشیدی میشه از سلاح های کنترل از راه دور که مجهز به دوربین حرارتی باشن همچنین دوربین های مداربسته برای رصد منطقه در کوهستان ها دره ها و سنگلاخ ها استفاده کنن و سربازان رو در محل های امن قرار بدن تا با کنترل از راه دور امنیت رو برقرار کنن و برای پشتیبانی میشه از پهبادها و تله های مخصوص کمک گرفت که هزینه شم خیلی نسبت به دیوار کشی در مناطق کوهستانی کمتره. انشالله برای هیچ سرباز وطن مون دیگه از این اتفاق ها نیفته
مهر۳۰۵۹۹۹۳۲۲:۱۳:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲
عزیزان مرزبان ما امکانات ابتدایی مرزبانی رو ندارن و گوشت و خون خودشون در سرما و گرما از مرزها محافظت میکنن .
ناشناس۳۰۵۹۹۹۴۲۲:۱۶:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲
سرباز وظیفه برای مرزبانی در خطرناکترین نقاط انتخاب می شود اما برای درون شهرها، نیروهای ویژه با آخرین رده تجهیزات پیشرفته مستقر می شوند!!!!
ناشناس۳۰۵۹۹۹۹۲۲:۱۸:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲
الان مهمترین تهدید نه ترکیه و نه کشور های عربیست بلکه کشور های شرق و شمال شرق به خصوص افغانستان است .
جواد۳۰۶۰۰۱۰۲۲:۲۵:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲
برای استان سیستان وبلوچستان که در آن تروریست ها و قاچاقیان هستند و نیز با وجود شخصی مثل مولوی عبدالحمید که دائم تفرقه افکنی می کند باید فکری کرد .
حسین۳۰۶۰۰۳۴۲۲:۴۱:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲
بایداسلحه مدرن دست سربازباشه وسپاه بایدمرزراتحویل بگیره که نیروی زبده داره
هموطن۳۰۶۰۰۴۰۲۲:۴۶:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲
مرزهای شرقی کشوررا با چهارتا سربازویک برجک با کمترین تسلیحات که لانه زنبورومحل تردد اشراروباندهای مواد مخدره که نمیشه. نگه داشت. باید مرزها را الکترونیک واپتکی کرد. مثل بیشتره کشورها. دوم باید جان پناهی بسازین که موشکم اثر نکند. باید مرزبانی همیشه به روزباشه. استفاده ازپهباد. ما بهترین تسلیحات را هم داشته باشیم وقتی نیروهای مرزبانی.را مسلح نمیکنید. چه فایده. یعنی اسلحه مهمترازجان سربازوجوان این سرزمینه.
ناشناس۳۰۶۰۰۵۰۲۲:۵۸:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲
چرا سربازای بی دفاع رو تنها گذاشتید کو پشتیبان هوایی پهبادی از مرزبانان فقط حرف میزنید
ناشناس۳۰۶۰۰۵۳۲۲:۵۹:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲
مسولین عزیز لطف بفرمایید مرز پاکستان و افغانستان دیوار بکشید و از تکاور ونیروی مخصوص آموزش دید در آن منطقه استفاده کنید و از تجهیزات روز مرزبانی کنترل استفاده کنید ولطف کنید افغانی ها بیرون کنید نصف جمعیت افغانستان آمد ایران بالای ده میلیون این باعث‌ مشکل امنیتی اقتصادی وبیکاری جمعیت خودمون میشن در دراز مدت مشکل گرانی مسکن مواد غذایی بیکاری جوان ها تو رو خدا فکر مردم خودمون باشید.
ح ج۳۰۶۰۰۸۳۲۳:۱۸:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲
این همه برا موشک و پهپاد و دیگر سلاح ها هزینه میکنیم اما مرزبانان هنوز از امکانات قدیمی برای مرزبانی استفاده میشه واقعا خجالت آوره مرزبانان ما باید از امکانات جدید و به روز برا دفاع علیه تروریست ها استفاده کنند
فروغی۳۰۶۰۱۲۶۲۳:۵۳:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲
نخست برای شهدا بهشت برین و به بازماندگان و ملت درد مند ایران اسلامی صبر جمیل استدعا دارم . در ضمن میخواهم عرض بکنم که قرار معلوم خاش و سراوان هم مرز با پاکستان است و دشمنان هم بعد از انجام عمل تروریستی به کشور مبدا ( پاکستان) برگشته اند. خواهشاً کاسه و کوزه را در سر مهاجرینی بدبختی که از وحشت و قصاوت طالبان فرار کرده و به آغوش برادرانه ی شما پناه آورده اند نشکنید ، کیاست پیشه کنید و نگذارید دشمنان فضا را از این مسمومتر بسازند .
م فلاح۳۰۶۰۱۲۸۲۳:۵۴:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲
دیوار مرزی قطور و عریض هر بکشید سرتا سر مرز های شرقی رو ...هم باعث اشتغال میشه هم تا حدود زیادی حفاظت و امنیت مرز رو بالا می بره هم قابل کنترل تره هم از روی دیوار بشه با ماشین نظامی گشت بزنند
ناشناس۳۰۶۰۱۴۸۰۰:۱۴:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۳
طالبان بر بخش اعظم افغانستان تسلط نداشته و الان هم بیشتر شده و ندارد داعش به لطف تسلیحات بجامانده آمریکایی و آموزش شان و سرمستی طالبان از کنترل چند شهر بزرگ و بی توجه به گرسنگی و فقر مردم ، باعث و تقویت داعش شده است. جالبتر ایتکه امثال عبدالحمید و حتی طالبان می دانند با قدرت گرفتن داعش موقعیت اونا هم در خطر است
سیدعلی۳۰۶۰۱۷۵۰۰:۵۴:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۳
بهتره امکانات بروزدوربین دیددرشب ورصدپهپادی واسلحه های خودکارمجهزبه دوربین وسنسورکنترل ازراه دور
ناشناس۳۰۶۰۲۰۱۰۱:۳۹:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۳
افغانی هارواخراج کنید.
من۳۰۶۰۲۱۱۰۲:۱۴:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۳
بدون هیچ تردیدی مرزشرق باید به ۳تیپ ۵۵ هوابرد و۳۷زرهی وهوانیروزواگذار بشه به علاوه تاسیس سه پایگاه شکاری وگشت زنی هر روزه هوایی و زمینی سیستم پیشرفته ارتباطی و رصد ماهواره ای با ۴تا برجک قدیمی که نمیشه مرزبانی کرد.
ناشناس۳۰۶۰۲۳۲۰۳:۰۹:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۳
بسمه تعالی. بزرگترین مشکلی که در شرق کشور و مخصوصا در استان سیستان و بلوچستان،تاکنون بوده و مسئولین کشوری هم به آن توجه جدی نداشته و ندارند اینستکه،تاکنون بیشترمسئولین در این استان،از افراد غیر بومی انتصاب شده اند که هیچگونه شناختی از مردم و بافت اجتماعی آن استان ندارند و همیشه وقتی این مسئولین انتصاب شده به این منطقه آمده اند،اطلاعات خاصی از مردم و بافت اجتماعی ومشکلات و خصوصیات عموم مردم بلوچ وسیستانی و مهاجرین و نحوه معاش و نوع درآمد مردم و همچنین مردمان بااصالت بومی و غیربومی که در این استان زندگی کرده و میکنند،و خیلی از جزئیات مهمی که برآیند مردمان جامعه این استان بوده و هست،ندارند.
مهرداد۳۰۶۰۲۳۳۰۳:۱۲:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۳
بایداقدام جدی ومحکم دررابطه باعوامل داخلی وخارجی ناامنی درشرق کشورانجام دادتاجایگاه خودشون روبدونن
ناشناس۳۰۶۰۲۳۸۰۳:۳۶:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۳
چرا خودرو ضد گلوله وجلیقه ضد گلوله به مرزبانان داده نمیشود باید نیروهای لب مرز پشتیبانی شوند چرا گروهک ها به این اسانی بتونن فرار کنن باید بوسیله هلکوپتر نیروهای تکاور وکماندو پنج کیلومتر اونورتر میفرستادید تابه گروهکها کمین میزدن وبه سزای اعمالشان میرساندید
غلام۳۰۶۰۲۴۱۰۳:۵۳:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۳
همگی ایرانیان عزیز اعتراض کنید پیام بدهید. همه. جا. بنویسید. افغانها. اخراج شوند.
سید مرتضی دیلمی۳۰۶۰۲۵۲۰۴:۵۰:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۳
برادران عزیزان پس این نیروهای مقتدر کی بکار خواهند آمد؟ از تجربه تلخ خود بارها و بارها اگر درس عبرت نگیریم که مجبور به تکرار آنیم، احساساتش رو مردم بیچاره و بدبخت میدن! مماشات با منافقین کار رو به آنجا کشیدند . چند تا از این گردنکشان رو بگیرن در ملا عام دار بزنن،که البته این دستور خداست برای خوف جنایتکاران،،تا دیگر جرات نکن از این جنایات مرتکب شوند.
زا رعی بوشهر۳۰۶۰۳۸۱۰۸:۵۲:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۳
لازمه کنترل مرزها دیوار کشی ومین گذاری وخفر کانال وسیم خاردار وتله های انفجاری وتجهیز امکانات برای مرزداران در اولویت است.
احزان۳۰۶۰۳۹۷۰۹:۰۵:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۳
شرق کشور رو باید توسعه داد الان کم برخوردار است .سیستان و بلوچستان کارخانه ومکان های تولیدی ندارد و بیکاری بیداد میکند. شما زحمت بکشید مقداری خرج توسعه استان بکنید خیلی از مشکلات حل خواهد شد درضمن با پهپاد براحتی میشه مرز را کنترل کرد.امنیت جراحی‌ نمیخواد بلکه کار میخواهد وتوسعه
ناشناس۳۰۶۰۴۲۰۰۹:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۳
خود همین افغانهای بیچاره وبی پناه از شر همان طالبان به ایران آواره شدن ، همین مهاجرین چقدر ناله کردن که این طالبان را راه ندید سفارت افغانستان به دست اینها ندهید ، هی تظاهرات کردن که این طالب همان طالب بیست سال قبل ، این ها قاتل چندین دیپلمات ایرانی که در مزار شریف به شهادت رسید و...
ناشناس۳۰۶۰۴۴۳۰۹:۴۵:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۳
افغانها باید برگردن به کشور خودشون . تا کی باید تو ایران باشن ؟ ملت ایران به اندازه کافی مشکلات دارن. ۱۰ میلیون جمعیت مهاجر سالانه هزاران میلیارد هزینه داره واسه ایران
ناشناس۳۰۶۰۵۱۱۱۰:۴۲:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۳
یک سئوال این همه بودجه برای طرح های مختلف خرج میشه که مردم رضایت ندارن چرا برای سلاح و مهمات و جلیقه ضد گلوله و نصب دیزل ژنراتور و کولر و خودروهای زرهی مرزبانی اون هم تو ناحیه پر خطری مثل سیستان بودجه نیست؟ چند تا جوان باید کشته شوند تا ستادی ها بیدار بشن
امین۳۰۶۰۶۵۲۱۲:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۳
تمام برجکها باید. تخریب و با بتون مسلح چند متری ساخته بشه تا به راحتی تخریب نشه. برجکهای قدیمی اصلا امن نیست
ناشناس۳۰۶۰۶۷۲۱۳:۰۷:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۳
دولت و مسئولین جمهوری اسلامی باید سر تا سر مرزهای شرقی رو که با افغانستان و پاکستان مرز مشترک داریم دیوار کشی کنند ، خندق بکنید ، تک تیر اندازه‌ای حرفه ای آموزش دیده در برجک ها بگذارید با پهپاد و دوربین های دید در شب مرزها را شبانه روز کنترل کنیم و مهمتر و واجب اینکه تمامی مهاجمین افغانی که بصورت غیر قانونی در ایران ورود کردند رو باید اخراج و به افغانستان بازگردانید .. در مماشات و تعلل نکنید، احتیاج به یک جهاد ملی و تدبیر داریم ...
ناشناس۳۰۶۰۶۷۴۱۳:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۳
بنظر من باید یه دیوار بتنی قطور در مرز پاکستان و افغانستان کشیده بشه و روی اون را با اسلحه های خودکار پر کنیم که هر جنبنده حضور پیدا کرد به درک واصل بشه این کار شدنیه امیدوارم مسئولین تو این زمینه کوتاهی نکنن.چقدر باید بشینیم و نگاه کنیم این انگل ها جوانای ما شهید کنن
محمد۳۰۶۰۷۴۳۱۴:۱۰:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۳
جناب باقری من به شما یک راه کار می دهم ما باید نیروهای کشور را چهار سپاه تقسیم کنیم مثلاً سپاه جنوب. سپاه شرق وهم چنین شمال و جنوب. آنها باید چنان قوی باشند که جواب گوی منطقه خود باشند مثلاً سپاه یکم در شرق کشور. دارای قدرت لازم برای امنیت کل شرق کشور را داشته باشد ما باید بوجه نظامی کشور را دو برابر کنیم.و اگر شبها شام نخوریم نمی میرم ولی اگر امنیت نداشته باشیم می میریم از طرف یک ایثارگر جنگ تحمیلی
ناشناس۳۰۶۱۹۸۸۱۳:۵۸:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۴
سلام امنیت برای کشور خیلی مهم است و باید مناطق مرزی خطرناک را با تجهیزات کامل به روز کرد تا اینکه نیروهای امنیتی بتوانند ضربه سختی به دشمنان وارد کنند و شفای دل مومنان باشد و انتقام شهیدان گرفته شود نه اینکه دست و پا بسته باشیم وهیچ کاری برای مرزداران نکنیم که این ظلم بزرگ بر کشور است و باعث شادی دشمن است باید برای مجهز کردن مرزها هزینه کرد تا دشمنان از نقشه های خود ناامید شوند و با خشم خود بمیرند یا علی مدد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. درباره توبه تتلو

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  25. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. چرا این همه بد اخلاقی؟

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  6. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  7. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  8. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  9. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  10. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  11. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  12. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  13. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  14. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  15. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  16. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  17. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  18. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  19. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  20. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  21. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  22. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  23. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  24. راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی

  25. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

آخرین عناوین