یک فرمان و چند راننده!

گروه اقتصادی الف،   4020231075 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

صنعت و بازار خودروی ایران بیش از هر چیز نیاز به یک متولی قدرتمند دارد که توانایی جمع‌کردن آشفته‌بازار کنونی را داشته باشد اما چیزی که در عمل مشاهده می‌شود، یک فرمان و چند راننده‌ای است که هر کدام به دنبال حرکت در مسیر مورد نظر خود هستند.

یک فرمان و چند راننده!

به گزارش الف، آشفتگی وضعیت بازار خودروی ایران به حدی است که مصوبات قانونی حاکم بر آن هم نادیده گرفته می‌شود و هر تولید‌کننده‌ای ساز خود را می‌زند!

در تازه‌ترین مسئله، خودروسازان مونتاژی بدون توجه به مصوبه قیمتی شورای‌رقابت اقدام به درج قیمت‌های دلخواه و فروش خارج از ضابطه قیمتی محصولات خود به مشتریان کرده‌اند که باعث ناراحتی و اعتراض بسیاری از مصرف‌کنندگان به این مسئله شده است.

چندصد میلیون اختلاف!

در روزهای اخیر چند خودروساز مونتاژی به صورت خودسرانه با ارسال دعوتنامه‌ای به متقاضیانی که در مرحله اول سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند، برای تکمیل وجه از آن‌ها دعوت کرده و نکته قابل‌توجه اینکه مبالغ مطالبه‌شده آنان از متقاضیان یک اختلاف چندصد میلیونی با قیمت‌های مصوب شورای رقابت دارد!

به عنوان نمونه، در خودروی MVMX22PRO یک اختلاف ۲۲۴ میلیونی وجود دارد و یا در MVMX55PRO فاصله ۲۶۷ میلیون‌تومانی مشاهده می‌شود. جالب اینکه هر اندازه که در خودروهای مدل بالاتر، این شکاف قیمتی بیش از پیش قابل مشاهده است. در خودروی TIGO7PRO بین ارقام مدنظر خودروساز و شورای‌رقابت ۵۷۰ میلیون‌تومان فاصله دیده می‌شود که در نوع خود بسیار عجیب است و یا انواع خودروهای دیگر که اختلاف قیمت بیشتری مشاهده می‌گردد. 

بی‌قانونی در روز روشن!

در این مسئله تردیدی نیست که در این آشفته‌بازار خودرویی، خودروسازان به دنبال کسب سود بیشتر و دریافت مبالغ بالاتر و توسل به هر دلیل و توجیهی برای آن باشند اما نکته اصلی بی‌توجهی و زیر پا گذاشتن قانون توسط آنان است. در حالی که شورای‌رقابت از اصلاح‌قیمتی چند هفته گذشته خود عقب‌نشینی کرد و تاکید بر فروش خودروهای مونتاژی با همان قیمت‌های پیشین داشت اما آشکارا این مصوبه نادیده گرفته می‌شود و با وجود برجسته‌شدن و اعلام عمومی این بی‌قانونی هیچ نهادی پاسخ‌گوی وضع موجود و مصرف‌کننده نیست.

شورای رقابت چه می‌کند؟

این وضعیت آشفته و نادیده‌گرفتن مصوبه قانونی شورای‌رقابت باعث شده تا این نهاد تصمیم به ورود گرفته و آن‌طور که اعلام کرده از تمام ظرفیت خود برای کشیدن ترمز خودروسازان استفاده کند.

 در رابطه با گران‌فروشی و اقدام خودسرانه خودروسازان، یک منبع آگاه در شورای‌رقابت به فارس می‌گوید:«مصوبه شورای رقابت قانونی و لازم‌الاجرا است‌. شورای رقابت پیگیر اجرای مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی است، بنابراین از طریق ظرفیت‌های قانونی که در این حوزه وجود دارد، اجرایی شدن مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی را پیگیری می‌کنیم.

شورای رقابت به عدم اجرای مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی آگاه است. ‌این شورا می‌داند و مطلع است که خودروسازان با قیمت‌های بیشتری نسبت به قیمت‌های مصوب، خودروهایشان را عرضه می‌کنند؛ شورای رقابت‌، شکایات مردمی زیادی درباره عدم اجرای مصوبه شورای رقابت از سوی مونتاژکاران ‌دریافت کرده و مطمئن باشید شورای رقابت از ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کند تا این مصوبه اجرایی شود.

شورای رقابت در قالب نامه‌ای از دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی خواسته است تا به این قضیه ورود کنند و برای اجرایی شدن مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی که به نفع مصرف‌کنندگان است، به شورای رقابت کمک کنند.»

یک فرمان و چند راننده!

فارغ از تمام کشمکش‌های موجود که دود آن تنها به چشم مصرف‌کننده می‌رود،  مسئله‌ای که در صنعت و بازار خودروی ایران بیش از پیش خودنمایی می‌کند هرج و مرج و نابسامانی اساسی در این حوزه است.

مصوبات شورای رقابت در حالی که به عنوان یک نهاد بالادستی باید لازم‌الاجرا باشد زیر پا گذاشته می‌شود، وزارت صمت به عنوان سیاست‌گذار و متولی صنعت خودرو از قدرت چندانی برخوردار نیست و خودروسازان هم که ساز دلخواه خود را می‌نوازند و در این بین فقط متقاضی و مصرف‌کننده است که قربانی این وضعیت آشفته می‌شود. 

صنعت و بازار خودروی ایران بیش از هر چیز نیاز به یک متولی قدرتمند و حاکم مطلقه‌ای دارد که توانایی جمع‌کردن آشفته‌بازار کنونی را داشته باشد اما چیزی که در عمل مشاهده می‌گردد، یک فرمان و چند راننده‌ای است که هر کدام به دنبال حرکت در مسیر مورد نظر خود هستند که قطعاً این روش راه به جایی نخواهد برد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۵۴۵۲۱۳:۳۳:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۳۱
دقت نمایید خواهید دید که شماره حسابها یکی هست.
ناشناس۳۰۵۵۶۱۸۱۴:۲۷:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
چرا خودرو باید گرانتر از دوبی باشه در حالی که حقوق یک کارمند یک دهم کسی که تو دوبی زندگی میکنه نیست این فشار رو چه جوری میشه توجیه کرد
ناشناس۳۰۵۶۰۶۷۱۸:۳۳:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
تخلف و فساد خودرویی فراموش نشود و به بایگانی نرود
ناشناس۳۰۵۵۷۱۴۱۵:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
قیمت جدید بیسکویت ساق طلایی: 16 هزار تومان!
ناشناس۳۰۵۵۴۵۵۱۳:۳۴:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
صنعت خودرو سازی ایران منبع درآمد افراد قدرتمندی است که حتی «مافیا» هم پیش آنها کم می آورد!
ناشناس۳۰۵۵۴۶۹۱۳:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
چرا شما فقط به خودرو می پردازید؟ مگر وضع بازارهای مسکن، آهن و مصالح ساختمانی، محصولات خانگی، موبایل، کاغذ، مواد خوراکی..... از خودرو بهتر است؟
omid۳۰۵۵۹۱۸۱۶:۳۸:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
اون بازار ها هم وضعشون به هزار دلیل موجه و غیر موجه خرابه و به این راحتی نمی توان لا اقل در کوتاه مدت درستش کرد
ناشناس۳۰۵۵۴۸۳۱۳:۴۰:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
وقتی برای یک آپارتمان 50 متری در طبقه سوم یک ساختمان بدون آسانسور 25 سال ساخت در نازی آباد در جنوب تهران باید 200 میلیون پول پیش و ماهی 12 میلیون تومان اجاره بپردازید، گرانی خودرو آن چنان به نظر نمی آید.
ناشناس۳۰۵۵۸۹۰۱۶:۲۵:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
پسرم عزیزم خالی بندی هم حدی داره اپارتمان قدیمی ساخت وبدون اسانسور درنازی اباد متری5-5/5یعنی نهایت 300میلیون رهن کامل اونوقت 12میلیون هم کرایه حتما نازی اباد دوبی را عرض میکنی یعنی با 12میلیون اجاره الان نازی اباد اپارتمان 50متری قدیمی ساز با گفته تو میشود600میلیون
ناشناس۳۰۵۶۰۴۶۱۸:۱۴:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۳۱
احتمالاً شما در جریان قیمتها نیستید.
ناشناس۳۰۵۶۰۵۲۱۸:۱۶:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
لابد در محله شما مانند محله احمدی نژاد قیمتها پایین است. کجا زندگی می کنید؟ آدرس بدهید تا ما به آنجا نقل مکان کنیم!
ناشناس۳۰۵۵۴۹۴۱۳:۴۲:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۳۱
بعضی از کارخانه های لبنیات تولید محصولات خودشان را متوقف کرده اند و منتظر چراغ سبز دولت برای گران کردن هستند.
ناشناس۳۰۵۵۵۰۱۱۳:۴۴:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
شهریه بسیاری از مدارس غیر انتفاعی برای سال تحصیلی آینده 40 تا 60 میلیون تومان اعلام شده است!
ناشناس۳۰۵۵۵۷۳۱۴:۰۴:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۳۱
واقعا فکر کردین از سود باد اورده میگذرن نمیزارن قیمت خودرو واقعی بشه
ناشناس۳۰۵۵۶۰۸۱۴:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۳۱
تا وقتی سرکوب قیمتی کارخانه هست وضع همین هست
ناشناس۳۰۵۵۶۵۹۱۴:۴۳:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
آیا فقط صنعت خودرو اینگونه است؟ گوشت و مرغ و مایحتاج مردم و مسکن، بهداشت و درمان و به طور کلی همه چی آیا اینگونه نیست؟
ناشناس۳۰۵۵۶۶۴۱۴:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۳۱
شاید هم چند فرمان و یک راننده !! وقتی یک خودروساز می تواند وزیر را تعیین کند وقتی هیچکس اجازه حساب کشی از این شرکت را ندارد وقتی بازار خودرو را در انحصار خود قرار می دهد وقتی ...
ناشناس۳۰۵۵۸۱۹۱۵:۴۵:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
خیلی عجیبه ببینیم باقی کشور ها هم این مشکل را دارند؟ نه ندارن چون واردات خودرو آزاد است و خودرو سازان شرکت های خصوصی هستن و مجبور به رقابت و افزایش کیفیت هستن حالا هر چقدر هم نظارات بکنید ۲ خودرو ساز بزرگ کشور توانایی لابی و اهرم های فشار زیادی دارن تا از اجرای دستورات بالادستی سرباز بزنند اما مصرف کننده هیچ توانایی ندارد خودروسازان را خصوصی واقعی کنید واردات خودرو ‌را آزاد کنید چرخ یکبار اختراع شده است نیازی به اختراع دوباره ندارد
ناشناس۳۰۵۵۸۲۱۱۵:۴۸:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
در مدیریت نوین،مدیر کسی است که فضایی ایجاد می کند که با بالاترین احتمال، مطلوبترین خواسته به دست می آید. ما در علم مدیریت مشکل داریم، بی سامانی خرید خودرو، اجاره ملک و ... مظاهری از ناتوانی مدیریتی است. متاسفانه هم حاکمیت و هم مردم تصور می کنند با تغییر افراد، مشکل حل می شود لیکن هر روز ناامیدتر از روز قبل خواهند شد. امیدوارم عقلا روزی صورت مسئله را درست تعریف کنند
ناشناس۳۰۵۶۴۷۹۲۳:۲۶:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
علت اصلی اینه که فارغ التحصیلان واقعی رشته های مدیریت ( فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر دولتی در تهران )، در این کشور هیچ پست مدیریتی کلان را در اختیار ندارند که وضع مملکت اینجوری شده ، بله درایران پستهای کلیدی متاسفانه در اختیار مهندسان قرار گرفته و نتیجه بهترین هم نخواهد شد.
علی۳۰۵۶۹۹۰۰۹:۳۶:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱
هیچ قانون و دستور و بخشنامه و زور و اجباری نمی‌تواند با قانون عرضه و تقاضا مقابله کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین