روایت حداد عادل از اظهار فرهیختگی ایرانیان با شعر

  4020224082

 غلامعلی حدادعادل می‌گوید: در طول تاریخِ ما هر کسی که قصد داشته اظهار فرهیختگی کند شعر می‌گفته و یا شعر می‌خوانده است. اگر روزی چراغ شعر در ایران خاموش شود ما باید احساس خطر کنیم.

روایت حداد عادل از اظهار فرهیختگی ایرانیان با شعر

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رونمایی از کتاب «هرجا تو باشی»، مجموعه اشعار غلامعلی حدادعادل، ۲۳ اردیبهشت در غرفه کانون در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

حدادعادل در آیین رونمایی از «هر جا تو باشی» به عنوان نویسنده این کتاب بیان کرد: سخن گفتن از هویت ملی در این مجال نیاز ما است. ما امروز نیاز به تحکیم هویت ملی در نوجوانان و جوانان داریم. امروزه بحران‌های اجتماعی به ما نشان می‌دهد که در این حوزه کم‌کاری داشته‌ایم.

او با تأکید بر اهمیت شعر در فرهنگ ایرانی ادامه داد: هویت ملی ما از زبان فارسی جدا نیست. برای حفظ مظروف باید ظرف را عزیز داشت. در میان جنبه‌های مختلف زبان فارسی شعر در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای داشته و نشان از فرهیختگی بوده است. در طول تاریخِ ما هر کسی که قصد داشته اظهار فرهیختگی کند شعر می‌گفته و یا شعر می‌خوانده است. اگر روزی چراغ شعر در ایران خاموش شود ما باید احساس خطر کنیم.

حدادعادل بیان کرد: حضور شعر در فرهنگ ایران بسیار حیرت‌آور است. حتی مراجع تقلید در ایران شعر می‌گفتند. برای مثال میرزای شیرازی در نجف شعر می‌گفت و به ایران می‌فرستاد. شعرهای میرزای شیرازی در کتاب «تذکره انجمن قدس» که مقدمه آن را نیز من نوشته‌ام، قابل دسترسی است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: شعر را باید بین نوجوانان تقویت کرد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از من خواست که برخی از شعرهای خود را برای نوجوانان انتخاب کنم. از بین آثار منتشرشده و منتشرنشده تعدادی را انتخاب کردم. از این بین فقط دو شعر را آگاهانه برای نوجوانان سروده بودم. اما کارم برای انتخاب این مجموعه برای نوجوانان سخت نبود.

حداد عادل با اشاره به دو جنبه زبانی و درون‌مایه این مجموعه گفت: من در کل بلد نیستم سخت سخن بگویم یا سخت درس بدهم. ۴۰ سال در دانشگاه تهران «کانت» تدریس می‌کردم که زبان ساده من باعث تعجب دیگران می‌شد چرا که بلد نبودم پیچیده حرف بزنم. در شعر گفتن هم سبک من همین‌گونه است و سعی می‌کنم شعر را در ظرفی بریزم که بیرون آن دیده نشود. احتمال می‌دهم این گونه سرودن من تحت تاثیر پروین اعتصامی باشد. درون‌مایه و محتوای این شعرها انقلابی، آیینی و مذهبی بوده و آثاری برای شهدا، امام خمینی، مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی را مکرراً در آن می‌بینید. با این وجود من فکر می‌کنم نوجوانان حالت عاطفی هم دارند و معتقدم شاعران انقلاب باید همه‌جانبه شعر بسرایند. بنابراین حدود نیمی از شعرهای این کتاب حول محبت و حرف دل است.

او با اشاره به سابقه فعالیت کانون پرورش فکری نوجوانان بیان کرد: کانون بیش از ۵۰ سال سابقه دارد. کانون با هزاران شهید یک ابزار فرهنگی است که مقام معظم رهبری آن را مهندسی فرهنگی نامیدند. این موسسه‌ها بازوی این هدف هستند. در این بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید برای ناشران دیگر الگوسازی کند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین