پیام قدرت یا وحشتِ آمریکا؟

  4020206130 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

«در پی به سردی گراییدنِ روابط کشورهای مهم عرب حاشیه خلیج فارس نظیر امارات و عربستان سعودی با آمریکا و گرمیِ فزاینده روابط آن ها با چین و روسیه و البته جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مهم و موثر منطقه ای، واشنگتن متقاعد شده که باید دست به اقداماتی بزند تا از موقعیت خود در منطقه غرب آسیا و در رقابت با تهران، پکن و مسکو حراست کند.»

پیام قدرت یا وحشتِ آمریکا؟

به گزارش الف؛ مدت زمان زیادی از حرکتِ زیردریایی اتمی آمریکا با نامِ "یو اس اس فلوریدا" از دریای مدیترانه به منطقه خلیج فارس نمی گذرد، با این حال، تحلیل و تفسیرهای جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و منطقه‌ای در مورد اقدام و تحرک معنادارِ آمریکا، همچنان ادامه دارد. 

در این راستا، برخی حامیان و متحدان آمریکا، این اقدام آمریکا را نمونه ای جدی از اراده آن در پیشبرد سیاست‌هایش به ویژه در قبال منطقه خاورمیانه و کنتشگران مهم حاضر در آن نظیر ایران ارزیابی کرده اند با این حال، کنار هم قرار دادنِ برخی تکه های پازل در مورد تحولات جاری منطقه ای، بیش از آنکه تحرک اخیر واشنگتن را به نمودی از اراده جدی و پیام قدرت این کشور تبدیل کند، به طور عینی وحشت و هراس روز افزون آن را در رابطه با معادلات راهبردی منطقه غرب آسیا به ذهن متبادر می کند. 

به طور خاص در این رابطه می توان به 3 رویداد و روند منطقه ای که واشینگتن را وادار به نشان دادن واکنش در چهارچوبی نظیر اعزام زیردریایی اتمی اش به منطقه خلیج فارس کرده، اشاره کرد.  

1: وحشت آمریکا از وضعیت بغرنج اسرائیل

اسرائیل متحد راهبردی آمریکا در منطقه غرب آسیا است و سال هاست که این رژیم سیاسی، یکی از اهرم های اصلی پیشبرد سیاست های منطقه ای آمریکا است. با این حال، در روزها و ماه های اخیر، اراضی اشغالی به دلیل برگزاری اعتراضات و اعتصابات گسترده معترضان اسرائیلی که شدیدا نسبت به طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو اعتراض داشته اند و در عین حال، تحرکات نیروهای افراطی در کابینه دولت نتانیاهو را آسیبی جدی به حقوق و منافع خود در نظر می گیرند و در این راستا شاهد واکنش گسترده راکتی جریان مقاومت فلسطین از غزه، سوریه، و جنوب لبنان در واکنش به سرکوب وحشیانه نمازگزاران فلسطینی حاضر در مسجد الاقصی(در ماه مبارک رمضان) از سوی نیروهای افراطی رژیم اشغالگر قدس بوده اند، به دغدغه ای جدی برای دولت آمریکا تبدیل شده است. 

به بیان ساده تر، دولت آمریکا به شدت موقعیت رژیم اشغالگر قدس به عوان متحد راهبردی خود را در خطر می‌بیند و از بیمِ همین مساله نیز اقدام به تقویت اهرم های نظامی خود در منطقه جهت حراست از منافعش می‌کند. 

2: نگرانی از تضعیف موقعیت نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا

مروری کوتاه و گذار بر آنچه به نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا در سال های اخیر گذشته نشان می‌دهد که موقعیت نظامی و نفوذ آمریکا در این منطقه مدام رو به ضعف حرکت کرده است. شکست های آمریکا در افغانستان و متعاقبا تضعیف موقعیت آن در عراق و سوریه، نمونه هایی ساده از این مساله هستند. با این حال، در روزهای اخیر و در پی تشدید درگیری های گروه های وابسته به جریان مقاومت علیه نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در سوریه(که به چپاول منابع نفتی این کشور می پردازند)، آمریکا بیش از هر زمان دیگری نسبت به تامین بی دغدغه منافع خود در منطقه نگران شده است. 

از این رو، حمایت از نیروهای خود در منطقه را بدون انجام تحرکاتی معنا‌دار نظیر اعزام زیردریای اتمی اتش به منطقه خلیج فارس، ممکن نمی داند. در واقع، واشینگتن به دلیل ضعف اهرم های میدانی خود، سعی دارد تا طرف‌های مقابلِ خودش را با کارتی جدید رو به رو کند تا شاید آن ها دست از تحرکات خود علیه منافع و نیروهای آمریکایی حاضر در غرب آسیا و به طور خاص دستورکارهای مخرب و غیرقانونیشان بردارند. 

3: هراس آمریکا از توسعه نفوذ چین و روسیه در غرب آسیا

در نهایت باید گفت که در پی به سردی گراییدنِ روابط کشورهای مهم عرب حاشیه خلیح فارس نظیر امارات و عربستان سعودی باآمریکا و گرمیِ فزاینده روابط آن ها با چین و روسیه و البته جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مهم و موثر منطقه ای، واشینگتن متقاعد شده که باید دست به اقداماتی بزند تا از موقعیت خود در منطقه غرب آسیا و در رقابت با ایران، چین و روسیه حراست کند. 

البته که در این میان، واشنگتن سعی در دادنِ دلگرمی به ابوظبی و ریاض جهت ارسال این پیام به آن ها که این طیف را تنها نگذاشته و به تعهدات امنیتی خود به آن ها وفادار است هم دارد. 

مسائلی که همه و همه در کنار یکدیگر بیش از آنکه پیام قدرت آمریکا را ارسال کنند، حاملِ پیام های ضعف و وحشت این کشور هستند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۸۶۱۷۰۷:۱۹:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۹
مرگ بر آمریکا. شیطان واقعی هستن این یانکی ها
ناشناس۳۰۱۸۸۱۴۱۱:۰۳:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۹
از اول هم اولویت سیاست خارجی جو بایدن، تقابل با چین اعلام شد. بعد ار سفر چند ماه پیش رییس جمهور چین به کشورهای حاشیه خلیج فاری و وساطت این کشور در آشتی دادن ایران با عربستان، باید منتطر حضور بیشتر آمریکا باشیم.
ناشناس۳۰۱۹۲۷۲۱۵:۰۵:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۹
البته از نظر شما، تقابل یعنی جنگ و کشتار، واقعیت این است که چین کنار ایستاده بود و بی هیچ هزینه ای مشغول بهره برداری اقتصادی بود. به عنوان نمونه آمریکا ایران را تحریم کرد، طی این 12 سال چین بابت تخفیفی که رو نفت گرفت میلیارد ها دلار سود کرد! یا خودرو سازان مطرح جهان از ایران حذف شدند، ایرانیان دو دستی تقدیم خودروسازان چینی شدند.
ناشناس۳۰۱۸۸۲۵۱۱:۰۷:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۹
2 ماه قبل، بزرگترین مانور نظامی آمریکا در خلیج فارس با مشارکت کشور های عرب منطقه برگزار شد. این کشورها هیچگاه دوستی با آمریکا را به دوستی با روسیه، چین و ایران معاوضه نخواهند کرد.
ناشناس۳۰۱۸۶۱۸۰۷:۲۰:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۹
جا به جایی نیروهای آمریکا در پهنه جغرافیای جهان امر عجیبی نیست. فراموش نباید کرد که روزگاری چند ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان حضور داشتند.
ناشناس۳۰۱۸۶۲۲۰۷:۲۵:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۹
خبرگزاری فارس: زیردریایی اتمی آمریکا که در نزدیکی تنگه هرمز مستقر شده است. قابلیت حمل 154 موشک‌های کروز زمینی توماهوک با برد 2500 کیلومتر را دارد.
مهران۳۰۲۰۰۸۲۰۷:۳۹:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
این موشک های توماهوک افتضاح بودنش در حمله به سوریه مشخص شد که از صدو پنج موشکی که شلیک شد بالای هفتاد تاش اصلا به هیچ جا برخورد نکرد یا توسط پدافند سوریه نابود شد یا کلا ناموفق بود
ناشناس۳۰۱۸۶۳۴۰۷:۴۹:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۹
ممکن است که روابط عربستان و امارات با آمریکا بعد از روی کار آمدن جو بایدن کمی سرد شده باشد. اما این دو کشور متحد سنتی آمریکا بوده، هزاران میلیارد سرمایه و سهام در آمریکا داشته و از تسلیحات ساخت آمریکا استفاده می کنند. بنا بر این هیچگاه به آمریکا پشت نمی کنند.
ناشناس۳۰۱۸۶۳۸۰۷:۵۶:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۹
ما به زودی امریکا را در غرب اسیا به زانو در می اوریم
اینجا جایی برای خندیدن نیست۳۰۱۸۶۵۱۰۸:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۹
حتی همه سیاستمداران آمریکایی هم قدرت درک و تحلیل درست از وقایع سیاسی ندارند و فکر می‌کردند با خارج کردن نیروهای خود از منطقه و عقب نشینی نظامی و بدون شلیک حتی یک گلوله می‌توانند نفوذ خود را از طریق دیپلماسی و یا متحدان در منطقه ادامه بدهند اما ابتکارات ایران در منطقه و حتی حضور مستحکم که مانند آن در انتقام سخت(حمله به عین اسد)اتفاق افتاد آمریکایی ها را دچار دستپاچگی سیاسی کرده است!!!!
محسن گودرزی۳۰۱۸۶۶۲۰۸:۳۷:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۹
ممنون از تحلیل خوبتان، در مورد جمله : دستورکارهای مخرب و غیرقانونیشان؟
ناشناس۳۰۱۸۷۱۸۰۹:۵۳:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۹
این زیر دریایی را قبل از ورود به خلیج فارس به اعماق آب ها بفرستید بهترین درس به شیطان آتش افروز است
معلم تاریخ۳۰۱۹۵۹۳۱۹:۲۵:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۹
اسراییل تلاش می کند که امریکا را وارد درگیری نظامی با ایران کند. و امریکا با مانور های نظامی اسراییل را ارام می کند.
ناشناس۳۰۱۸۷۲۴۰۹:۵۹:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۹
دوری عربستان و امارات از امریکا و انگلیس و غرب و گرایش آنها به شرق یک معنا بیشتر ندارد و آن عدم وابستگی به غرب و استقلال در تعیین سرنوشتشان هست که بیشتر به توهم نزدیک است تا واقعیت چون مبنای رابطه را اقتصاد تعیین میکند نه روابط سیاسی
ناشناس۳۰۱۹۴۳۶۱۶:۴۸:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۹
عدم وابستگی در جهان امروز در یک این عبارت خلاصه میشه: قدرت چانه زنی. قدرت چانه زنی هم از ارتباط سالم با همه کشورهای دنیا بدست میاد.
ناشناس۳۰۱۸۷۴۷۱۰:۰۹:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۹
جمهوری اسلامی باید سه کار را در دستور قرار دهد . نرمش داخلی در برابر مردم . سختگیری قانونی در برابر مفسدان داخلی . سوم اقتدار روز افزون در عرصه ی بین المللی . تنها راه نجات ایران این است
ناشناس۳۰۱۸۷۸۱۱۰:۴۶:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۹
روسیه در باتلاق اوکراین غرق میشه .چین را خیلی دست بالا گرفتید چین نقاط ضعف بسیاری داره یک بادکنک باد شدس اقتصادش به مو بنده از نظر فن آوری کاملا و 100 درصد به اروپا و آمریکا وابسته هست .
ناشناس۳۰۱۸۸۴۵۱۱:۲۶:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۹
شما چی ؟ آیا اروپا و امریکا را خیلی دست بالا نگرفته ای ؟
ناشناس۳۰۱۹۱۰۶۱۳:۴۹:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۹
وقتی با چشم بسته سراغ واقعیت بری میشه اوضاعی که کشورهای جهان سوم دارن کالاهای چینی بدون فن آوری کشورهای غربی در حد ساخت دمپایی پلاستیکی است حاکمان چین برای کنترل مردم کشورشون که زیر فشار کمونیست هستند مجبورن که خودشان را ابر قدرت نشان دهند وقتی با افراد نخبه چینی صحبت کنی آن زمان به واقعیت پشت پرده پی میبری صنعت غربی حواسش بوده مثل یک استاد که فنون را تا جایی به شاگرد یاد میده که براش شاخ نشه
ناشناس۳۰۱۹۶۱۹۲۰:۰۱:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۹
من کسی نیستم که بخوام دست بالا بگیرم چین و روسیه بهتر از من و شما اطلاع دارن روسیه که به غیر از منابع خدادادی در صنعت دنیا در حد جیبوتی هم نیست چینم کارخانه های محصولات اروپایی و آمریکایی از کشورش جمع شه باید آدامس هندی تولید کنه
ناشناس۳۰۱۸۹۶۹۱۲:۴۹:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۹
همان طوری که نصف قدرت امریکا را گرفتیم و باعث شد دیگر کشورها از آن به عنوان ابر قدرتی فاصله می گیرند بقیه اش هم سریع رخ خواهد داد و به یک کشور عادی تبدیل خواهد شد
ناشناس۳۰۱۹۲۳۶۱۴:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۹
خودتان را از شرق و غرب جدا کنید ویه سیاست متوازن ایجاد کنید وگرنه منافع ملی را نابود می کنید روابط حسنه هم با غرب هم با شرق را دستور کارتان کنید
ناشناس۳۰۱۹۴۸۷۱۷:۳۵:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۹
این تفاسیر ظاهری و اظهار نظرهای ابکی را ول کنید،مسایل را بصورت کلان و ‌جهانی تحلیل کنید،همین‌اشتی عربستان و ایران معلوم‌نیست‌بخاطر چه مسایل پشت پرده‌انجام‌شده‌ که متاسفانه سیاستمداران ما همش ظاهرر را میبینن و اظهار فضل و قدرت میکنن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین