سرمقاله روزنامه سیاست روز شرایط کشور را جدی‌تر بگیرید

محمد صفری،   4020204012 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
شرایط کشور را جدی‌تر بگیرید

روشن است که وظیفه همه دستگاه‌های حاکمیتی به ویژه سه قوه بر اساس آنچه قانون اساسی بر عهده آنها گذاشته اداره امور کشور است و اداره کشور نیز به این معنا و مفهوم است که آحاد جامعه در شرایط مناسب اقتصادی و معیشتی قرار داشته باشند.
همگان می‌دانند و مسئولان نیز به آن آگاهی دارند که ایران دارای منابع بسیاری زیادی است که می توان با مدیریت صحیح، کشور را در اندازه مطلوب اداره کرد و باعث رضایت اکثریت مردم به ویژه قشر کم درآمد شد.
اما اکنون بنا به دلایلی قشر پولدار، سرمایه دار، زمین خوار، فئودال، بورژوا،‌ لیبرال و هر آنچه می‌توان نام گذاشت، در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند و از همین شرایط موجود، بسیار هم راضی هستند چرا که بساط چاپیدن و چپاول برای آنها مهیا است و چه بسا در جای دیگری از دنیا، چنین زمینه‌ای برای آنها وجود نداشته باشد و اگر هم داشته باشد باید مالیات‌‌های سنگین بابت درآمدهای میلیاردی خود پرداخت کنند.
علی ایحال شرایط برای قشر کم درآمد مناسب نیست و فشار به آنها زیاد است.
توقع و انتظار اکثریت مردم از مسئولان حل مشکلات اقتصادی است که خواسته بی جایی هم نیست، اما به نظر، هنوز مسئولان به این مهم بی‌توجه و کم توجه هستند.
اگر شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه یک وضعیت نسبی مطلوب را تجربه می‌کرد قطعاً بر روی واکنش‌های مردم نیز تأثیر مثبت می‌گذاشت، اما چون بر عکس آن اتفاق افتاده، تأثیر منفی بر روی مردم گذاشته است.
رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر درباره راهکار حل مشکلات کشور راهبردی را معرفی کردند و برای چندمین بار پیش پای مسئولان گذاشتند.
اگر تا پیش از این دولتی دچار ضعف و ناتوانی در اداره کشور بود و دولت بعدی هم سعی داشت تا مشکلات خود را به دولت پیش از خود ربط دهد، و همان دولت پیشین نیز موانع را، دیگر دستگاه‌ها و قوا معرفی می‌کرد که میان سه قوه و نهادها هماهنگی و همکاری لازم وجود ندارد،‌اما اکنون و در دولت سیزدهم، چنین مشکلی دیده نمی‌شود چرا که هر سه قوه از یک جریان فکری تشکیل شده‌اند و باید میان آنها همکاری،‌ همگرایی و همفکری برای اداره مطلوب کشور و حل مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد.
نتیجه این همگرایی هم باید در جامعه قابل لمس باشد، یعنی اگر وجود دارد باید اوضاع تغییر کند و اگر وجود ندارد روشن است که همگرایی و همکاری لازم بین آنها نیست.
به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر؛ همکاری، همدلی و هم افزایی سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه گانه افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضاییه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد.
ایشان در دیدار رمضانی دانشجویان نیز درباره جلسات سران سه قوه و در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان نیز گفته بودند؛ «این جلسه دائم نیست بلکه برای چند هدف از جمله اصلاح ساختار بودجه، تدبیر شده که تاکنون پیشرفت مورد انتظار در تحقق اهداف صورت نگرفته است. ضمن اینکه نشست سران، راه منطقی نزدیک شدن دیدگاه و حل مشکلات است.»
روشن است که رهبر انقلاب از نتایج جلسات سران قوا رضایت ندارند که می‌گویند «تاکنون پیشرفت مورد انتظار در تحقق اهداف صورت نگرفته است.»
حتی اگر هم سه قوه از جریان فکری غیر همسو بودند باید برای پیشرفت کشور و حل مشکلات با هم همدلی و همکاری نزدیک می‌کردند تا شرایط بهبود، یابد حال که سه قوه هم فکر و هم طیف هستند چرا همکاری لازم را ندارند؟ چرا اتفاق مثبتی نمی‌افتد؟
رئیس قوه قضاییه از وضعیت بازار خودرو گلایه می‌کند و از عملکرد وزیر صمت انتقاد دارد، اما دولت سعی بر حمایت از او می‌کند و آرزوی پس گرفتن استیضاح وزیر از سوی مجلس را دارد.
تغییراتی در دولت انجام می‌شود اما دولت سعی می‌کند تا باز هم از ناتوانی افراد برکنار شده دفاع کند و دلیل تغییر آنها را ضعف مدیریتی نداند. 
جلسات سران سه قوه جای خوبی برای گله و گله گذاری از یکدیگر است، نشست سران با هم، باید جدی و کاربردی باشد و با یک سری تعارفات معمول برگزار نشود. 
شرایط را باید جدی‌تر و با حساسیت‌ بسیار بالاتر نگاه کرد.

دیدگاه کاربران

کیان۳۰۱۲۱۲۶۱۰:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۴
سلام بله انگار مسئدولان واقعا وضعیت و جدی نگرفتن باور نمیکنن که اوضاع مناسب نیست.
ناشناس۳۰۱۲۱۲۹۱۰:۱۲:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۴
دولت گویا در برابر مافیای ثروت و قدرت دست‌هاشو بالا برده و تسلیم شده بیچاره مردم
ناشناس۳۰۱۲۱۳۴۱۰:۱۶:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۴
شما از علل و عوامل ریشه مشکلات کشور توقع دارید خود درمان مشکلات کشور شوند؟
ناشناس۳۰۱۲۱۶۰۱۰:۳۴:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۴
تعداد زیادی از مردم به فکر مهاجرت هستند باید کاری کرد
تاسف۳۰۱۲۱۷۱۱۰:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۴
سه قوه الان همسو و همفکر هستن نیتجه چی شده با آمار و ارقام نمیشه نمایش داد باید کارهایی که انجام میشه تاثیرش تو زندگی مردم بیاد
ناشناس۳۰۱۲۳۰۲۱۲:۵۲:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۴
اساسا کشور توسط همین گروه که الان به قول شما در هر سه قوه و کلیه ارگان های قدرتمند بر صندلی ها تکیه زده اند، دچار تنش غیر قابل کنترل با دنیا و منطقه شد! و شیب فساد اقتصادی توسط همین گروه روز به روز تند تر و تند تر شد.
سعید۳۰۱۲۱۸۷۱۱:۰۰:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۴
فقط یه بی سواد مدرک دار فکر میکنه همکاری بین قوا به معنی هم فکر و هم عقیده بودن اوناست!
حامد۳۰۱۲۲۲۴۱۱:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۴
سلام جلسات سران قوا اینطور که رهبری گفتن به نتیجه نرسیده یعنی چی؟ یعنی این که با هم هماهنگ نیستن دیگه مشکل واقعا کجاس؟
ناشناس۳۰۱۲۲۵۴۱۱:۵۸:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۴
جدى گرفتن ديگه نمى بينيد با چه جديتى مشغول پلمب كردن محل كسب مردم به خاطر بد حجابى هستند !!
ناشناس۳۰۱۲۲۶۸۱۲:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۴
به نظر میرسه کار از دست مسولان هم در رفته باشه در واقع بودو نبودشون فرقی نمیکنه
ناشناس۳۰۱۲۲۸۰۱۲:۳۱:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۴
هماهنگی کافی نیست باید طرح و ایده ای داشته باشند که صاحب نظران آنها به دنبال ایجاد مشاغل یک میلیون تومانی هستند. وحدت حول یک ایده مشخص به منظور اداره و بهبود شرایط وضع موجود معنا دارند. سران قوا هماهنگ هستند اما کار نابلد در حوزه مشکلات اقتصادی موجود
کامرانی۳۰۱۲۲۹۳۱۲:۴۶:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۴
والا با حرف زدن همکاری و همدلی بین سه قوه ایجاد نمیشه با ید عملا دست بکار بشن و همکاری و همدلی داشته باشن تا وقتی هم این شکل نگیره مشکلات حل نمیشه.
رضا۳۰۱۲۳۹۶۱۴:۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۴
درد اینه که همچنان مسئولان در حاشیه به سر می برن در حالی که رهبری بارها گفتن که مسئولان فریب حاشیه ها را نخورند و دچار نشن
سلام۳۰۱۲۵۱۴۱۶:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۴
یادمه یکی از مسئولا گفته بود که باید مسائل اقتصادی و تورمو جدی بگیریم فکر کنم آقای میر کاظمی ردیس سابق سازمان برنامه بودجه بود یعنی تا حالا جدی نگرفته بودن! جالبه نیست؟
ناشناس۳۰۱۲۷۹۰۲۱:۱۱:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۴
قوا باید با هم هماهنگ باشن.
ناشناس۳۰۱۲۸۰۹۲۱:۲۳:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۴
شما که حرفتون بیشتر از مردم خریدار داره، بگین حداقل واتساپ رو باز کنند دیگه. ارتباطمون با بستگانمون در خارج هم سخت شده. خدا رو خوش نمیاد. روزی یک ساعت داریم التماس فیلترشکن می کنیم وصل شه. ببینید چقدر وقت دارین از مردم تلف می کنید .
صمصام۳۰۱۲۹۰۶۲۲:۵۴:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۴
به نظر من به مسئولان باید مانند ما کارگران کف حقوق قانون کار پرداخت بشه تا بدانند و لمس کنند وضع ما چیست این حضرات چون میدانند هر ماه حقوق چند ده میلیونی در حسابشان است لذا اصلا نمیفهمند شرمندگی مرد در مقابل زن و فرزند چه معنایی دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین