«گارد ملی اسرائیل»؛ بلای جان نتانیاهو

علی عباسی، گروه جهان الف،   4020122043 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که هدف اصلی طرح تشکیل «گارد ملی» اسرائیل به رهبری یکی از وزرای فاشیست کابینه نتانیاهو سرکوب فلسطینیان است، اما خطرات داخلی آن را برای رژیم صهیونیستی نباید نادیده گرفت.

«گارد ملی اسرائیل»؛ بلای جان نتانیاهو

به گزارش الف، طی هفته‌های گذشته در پی تشدید اوضاع فلسطین اشغالی در نتیجه اعتراضات گسترده‌ای که بعد از طرح جنجالی کابینه بنیامین نتانیاهو برای تغییر ساختار قضایی اسرائیل، برگزار شده بود و بیش از دو ماه ادامه داشت، کابینه راست‌افراطی رژیم صهیونیستی طرح جدیدی را برای تشکیل یگانی موسوم به «گارد ملی» تصویب کرد  که با مخالفت بسیاری از محافل اسرائیلی مواجه شد.

روز یکشنبه 2 آوریل کابینه اسرائیل اجازه تشکیل یگان موسوم به گارد ملی را به رهبری «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم صادر کرد. ایتمار بن گویر که یکی از برجسته‌ترین وزاری فاشیست کابینه نتانیاهو است اعلام کرد که این گارد را برای کنترل ناآرامی‌ها در مناطق عربی تشکیل داده است. اما جناح چپ اسرائیل معتقدند که بن گویر در صدد تشکیل یک گروه خطرناک شبه نظامی است؛ گروهی که نیاز به بودجه زیادی دارد و برای تامین بودجه تشکیل این گارد، مناقشه زیادی بین وزارتخانه‌های مربوطه اسرائیل وجود دارد.

اطلاعات حاکی از آن است که چند وزیر صهیونیست ابتدا با این طرح مخالفت کردند اما در نهایت با اصرار نتانیاهو تصویب شد. قابل توجه است که بودجه تشکیل این یگان حدود یک میلیارد شیکل (276 میلیون دلار) تخمین زده شده است.

آنگونه که منابع اسرائیلی فاش می‌کنند این یگان جنجالی موسوم به گارد ملی حدود 2 هزار نیرو دارد که مستقیما به وزرات امنیت که تحت ریاست ایتمار بن گویر است گزارش می‌دهند. جدول زمانی دقیق برای اجرای پروژه در نظر گرفته نشده و ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

ایتمار بن گویر در توجیه تشکیل چنین یگانی می‌گوید که از نظر او روسای پلیس امنیتی اسرائیل اهمیتی به اوضاع نمی‌دهند. 

وی گفت، با بودجه‌ای که کابینه برای این طرح اختصای داده می‌توان حدود 1850 نیروی جدید از جمله افسران پلیس و نیروهای داوطلب یهودی و حتی عرب را جذب کرد.

یکی از افسران سابق ارتش اسرائیل و وابسته به حزب لیکود می‌گوید که تشکیل گارد ملی اسرائیل از سال‌ها قبل وجود داشت و علت آن، عدم اعتماد به پلیس و ارتش برای سیطره بر اوضاع و مدیریت همه امور امنیتی است. درواقع گارد ملی موازی با ارتش و پلیس اسرائیل خواهد بود و نیروهای ویژه‌ای در آن استخدام می‌شوند که ماموریت آنها سیطره بر مکان‌های حساسی است که پلیس و ارتش قادر به کنترل این مکان‌ها نیستند.

خطر بزرگ برای فلسطینیان

ایده ایجاد گارد ملی رژیم صهیونیستی در سال 2022 توسط «نفتالی بنت» نخست‌وزیر پیشین این رژیم برای مقابله با تشدید اوضاع امنیتی مطرح شده بود اما در مرحله فعلی قرار است توسط ایتمار بن گویر، افراطی‌ترین وزیر کابینه نتانیاهو اجرایی شود؛ کسی که به جنایت علیه اعراب شهرت دارد و وحشی‌گری‌ها و تجاوزات وی به ویژه در مسجدالاقصی حتی واکنش کشورهای غربی و شورای امنیت را نیز برانگیخت.

بر همین اساس می‌توان گفت که تشکیل یگان موسوم به گارد ملی اسرائیل در وهله نخست منجر به تشدید قابل توجه تجاوزات علیه فلسطینیان خواهد شد که با درگیری خونین میان آنها و صهیونیست‌ها همراه می‌گردد. ایتمار بن گویر یکی از حامیان اصلی طرح گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی بوده و حتی به هشدارهای دولت آمریکا که نگران متشنج شدن اوضاع در اراضی اشغالی است نیز توجهی ندارد.

در فوریه گذشته بن گویر تصمیم خود را برای تخریب گسترده خانه‌ها در قدس شرقی به بهانه ساخت و ساز غیرمجاز اعلام کرد. او همچنین در مصاحبه با شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که قصد دارد تشکیلات خودگردان فلسطین را محو کند و زمین‌های فلسطینی را برای گسترش شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها مورد استفاده قرار دهد. 

در شرایطی که هشدارهای منطقه‌ای و بین‌المللی درباره سیاست‌های غلط راست‌افراطی‌های اسرائیل و احتمال شعله‌ور شدن بحران‌ها در فلسطین اشغالی همچنان ادامه دارد، اواخر ژانویه ایتمار بن گویر درباره نقشه خود برای انجام یک عملیات نظامی بزرگ علیه نوار غزه صحبت کرد و خواستار تقویت سرویس‌های امنیتی اسرائیل و تثبیت طرح تشکیل گارد ملی شد.

روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد که «آوینوم ایمونه» افسر بازنشسته ارتش یکی از نامزدهای ریاست گارد ملی اسرائیل است. او یکی از افسران افراطی و نژادپرست صهیونیست به شمار می‌رود. کلیپی از این افسر اسرائیلی در یکی از جنگ‌ها با نوار غزه وجود دارد که خطاب به سربازان می‌گوید: «اعراب را بکشید و نگذارید فرار کنند:.

اعلام تصویب طرح تشکیل گارد ملی رژیم صهیونیستی خشم فلسطینیان ساکن اراضی 1948 را برانگیخته و معتقدند شبه‌نظامیان یگان مذکور اسرائیلی تبدیل به شمشیری خواهند شد که موجودیت فلسطینیان را تهدید می‌کند. «محمد برکه» رئیس کمیته عالی پیگیری امور فلسطینیان در اراضی 1949 درباره خطر توافق نتانیاهو و بن گویر برای ایجاد گارد ملی متشکل از شبه نظامیان فاشیستی که تحت نظارت بن گویر هستند و پیامدهای فاجعه بار این طرح برای فلسطینیان هشدار داد.

طبق توافقی که بین اعضای کابینه نتانیاهو انجام شده، باندهای مسلح اسرائیلی برای هر اقدامی علیه کسانی که به زعم آنها اقدامات مخالف کابینه اسرائیل انجام می‌دهند، مشروعیت و آزادی عمل دارند.

همانطور که گفته شد بخش عمده‌ای از وظایف یگان موسوم به گارد ملی اسرائیل مربوط به سرکوب شهروندان فلسطینی است، اما در سایه شرایط متشنج و بحران داخلی اسرائیل و اعتراضات گسترده‌ای که اخیرا در سراسر فلسطین اشغالی ادامه داشت، شبه‌نظامیان گارد ملی در امور امنیتی داخلی اسرائیل نیز وارد خواهند شد.

آنچه که نگرانی راست‌افراطی‌ها را درباره موقعیتشان در عرصه قدرت اسرائیل تشدید می‌کند، پیوستن بسیاری از نهادهای رسمی و مقامات و افسران ارشد نیروی ذخیره و ... به اعتراضات اخیر علیه کابینه بود؛ مسئله‌ای که می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج و راست‌‌افراطی‌ها را سرنگون کند. بنابراین از نظر آنها ایجاد یگانی مشابه گارد ملی در شرایطی که پلیس و ارتش حاضر به همکاری همه‌جانبه با کابینه نیستند، برای مهار اوضاع ضروری است.

از سوی دیگر یک کمیسر سابق پلیس رژیم صهیونیستی هشدار داد که بن گویر ممکن است از گارد ملی روزی علیه خود نتانیاهو و برای کودتا ضد وی استفاده کند. بنابراین نتانیاهو باید هشدار باشد و از تاریخ درس عبرت بگیرد و ببیند در کشورهایی که سیاستمداران برای خودشان نیروی مسلح داشته‌اند، به چه سرنوشتی دچار گشتند. از آن گذشته در شرایطی که اقدامات و دستورات گارد ملی، متناقض با سیاست‌های پلیس و ارتش باشد یک وضعیت فاجعه‌بار از هرج و مرج در حوزه امنیتی اسرائیل شکل خواهد گرفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۰۲۳۸۶۰۲:۲۲:۳۵ ۱۴۰۲/۱/۲۸
یه مشت تروریست صهیونیست مانع ایجاد صلح در جهان میشوند .
ناشناس۳۰۰۲۵۰۸۰۶:۰۱:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۲۸
نبرد ماه رمضان ۱۴۴۴در سرزمین‌های اشغالی فلسطین واقعا دیدنی بود. از تنوع و هماهنگی گروهها و تسلیحات تا ترکیب شیوه‌های مختلف نبرد سخت و نیمه سخت و تا سیستم فرماندهی و کنترل یکپارچه مقاومت. داشتن دست بالا در نبرد محاسباتی، از جنگ موشک‌ها و گلوله‌ها بسیار حیاتی‌تر است. مقاومت در حال نشان دادن شمه‌ای از فناوری شناختی خود است. اتاق فرماندهی مشترک مقاومت به محاسبات اسرائیل حمله کرده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین