تکاپوی اعراب و اروپایی‌ها برای همگرایی با دمشق/ آمریکا به شکست خود اعتراف می‌کند؟

گروه جهان الف،   4000705080 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که آمریکا از زمان آغاز بحران سوریه همه تلاش خود را برای سرنگونی نظام این کشور به کار بست، اکنون شاهد شکست سیاست‌های واشنگتن و تکاپوی اعراب و اروپایی‌ها برای گرایش به سمت دمشق هستیم.

تکاپوی اعراب و اروپایی‌ها برای همگرایی با دمشق/ آمریکا به شکست خود اعتراف می‌کند؟

به گزارش الف، از 2 سال گذشته تاکنون و بعد از اینکه دولت سوریه توانست به کمک متحدانش به ویژه روسیه و محور مقاومت در جنگ ضد تروریسم موفق شود و خاک کشورش را از چنگال تروریست‌ها و اشغالگران نجات دهد، شاهد تحرکات تدریجی کشورهای عربی برای بازگشت به سمت دمشق هستیم؛ کشورهایی که از سال 2011 هم‌زمان با آغاز بحران سوریه اقدام به تحریم سوریه و قطع روابط با آن کردند.

تحلیل‌های متعددی درباره علت تغییر مواضع اعراب نسبت به سوریه وجود دارد و برخی منابع غربی مقابله با نفوذ ایران در سوریه را دلیل اصلی گرایش کشورهای عربی به سمت دمشق می‌دانند؛ اما شواهد نشان می‌دهد که این رژیم‌های عربی بعد از 10 سال به این نتیجه رسیده‌اند که تلاش برای سرنگونی نظام سوریه و حذف آن از منطقه طبق استراتژی واشنگتن بیهوده بوده است.

چندی قبل بود که «عبدالباری عطوان» تحلیلگر و نویسنده برجسته عرب پیش‌بینی کرده بود که با تغییر معادلات منطقه، به زودی بخشی از جهان عربی کار بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب را شروع خواهند کرد. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد که عضویت سوریه از نوامبر ۲۰۱۱ در این اتحادیه به حالت تعلیق درآمد و اکنون تکاپوی اعراب برای بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب شدت گرفته است. آنگونه که منابع آگاه فاش می‌کنند مقدمات لازم برای حضور دوباره سوریه در این اتحادیه فراهم شده و تا حدی امور بستگی به تمایل خود این کشور دارد.

در این بین عربستان سعودی به عنوان رهبر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که تحت دستورات آمریکا اقدام به قطع روابط با سوریه و نیر حمایت از تروریست‌ها در این کشور کرد از یک سال گذشته تحرکات گسترده‌ای برای همگرایی با دمشق انجام دادند. 

اوایل سال جاری میلادی دیداری میان مقامات اطلاعاتی سعودی و سوریه در دمشق برگزار شد و همه منتظر ازسرگیری روابط میان دو طرف هستند. این جلسه از زمان شروع بحران سوریه در سال 2011 در نوع خود اولین به شمار می‌رود. همچنین گزارش‌هایی درباره تلاش‌های عربستان برای بازگشایی مجدد سفارتخانه خود در سوریه وجود دارد.

اما نقطه عطف خیز کشورهای عربی به سمت سوریه در تحولات اخیر منطقه به ویژه هم‌زمان با واردات سوخت از ایران به لبنان قابل مشاهده است؛ اتفاقی که موجب شد آمریکا برای وارد کردن گاز مصر و برق اردن به لبنان عجله کند که لازمه انتقال این انرژی‌ها به لبنان عبور از خاک سوریه بود.

به این ترتیب واشنگتن مجبور شد با نادیده گرفتن بخشی از «قانون سزار» اجازه سفر هیئتی از وزرای لبنانی به سوریه بعد از گذشت بیش از 10 سال، برای مذاکره با این کشور را بدهد که با استقبال گرم دمشق و «بشار اسد» رئیس جمهوری آن مواجه شد. به این ترتیب باب روابط دوباره میان بیروت-دمشق باز شد. به ویژه اینکه بشار اسد فورا سازوکار انتقال سوخت ایران به لبنان از طریق بندر بانیاس سوریه را فراهم کرد.

از طرف دیگر حضور موثر سوریه در نشست چهارجانبه‌ای که اخیرا میان وزرای انرژی مصر، لبنان، سوریه و اردن در «امان» (پایتخت اردن) برای بحث درباره روند انتقال گاز و برق به لبنان برگزار شد، نشان می‌دهد که کشورهای عربی دست کم در سایه موقعیت جغرافیایی خود نمی‌توانند سوریه را انکار کنند.

سفر «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه به اردن و استقبال گرم «یوسف الحنیطی» فرمانده ارتش این کشور از وی و نیز نشست اخیر «تمام رعد» وزیر منابع آبی سوریه و «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات در مقر مرکزی تجاری دبی از یک دهه گذشته تاکنون اتفاقات بی‌سابقه‌ای هستند.

در همین حال شاهد گرایش دوباره کشورهای اروپایی به سمت سوریه هستیم؛ کشورهایی که در سالهای بحران سوریه به حمایت از تروریست‌ها و مخالفان نظام دمشق پرداختند. اکنون می‌بینیم که دیپلمات‌هایی از یونان و مجارستان و قبرس به دمشق رسیدند و به‌زودی دیپلمات‌های صربستان نیز پرچم کشورشان را در سفارتخانه‌های خود در دمشق برافراشته می‌کنند. با توجه به اهمیت بالایی که سوریه چه از نظر جغرافیایی و چه استراتژیک دارد تلاش اروپایی‌ها برای حضور در این کشور غیر طبیعی نیست.

اما نکته اصلی که –چه در گرایش اروپایی‌ها و چه اعراب به سمت دمشق دیده می‌شود شکست همه پروژه‌های آمریکا ضد دولت سوریه در قالب جنگ تروریستی یا تحریم است. واشنگتن در کنار متحدان خود و با ابزارهای غربی و عربی  10 سال از هیچ تلاشی برای سرنگونی دولت سوریه دریغ نکرد؛ اما اکنون در مرحله‌ای قرار گرفته که مجبور است با پذیرش واقعیت نظام سوریه و حضور مقاومت در آن، به ناکامی سیاست‌های غلط خود در دمشق اعتراف کند.

علاوه بر شکست سیاست‌های مخرب اقتصادی ایالات متحده ضد سوریه، بعد از ناکامی آمریکا در افغانستان اکنون زمزمه‌های اخراج اشغالگران آمریکایی از سوریه نیز شنیده می‌شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۷۲۰۶۰۸:۱۳:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۶
سوریه که خرش از پل گذشته است مشتاق برقراری روابط با آمریکا و اروپا است.
ناشناس۲۲۱۷۵۶۵۱۱:۱۳:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۶
چی می زنی از این همه رو فضا بودنت؟ مثل اینکه قرار بود آمریکا جانت برعکس عمل کند!
ناشناس۲۲۱۷۹۲۷۱۴:۴۶:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۶
می‌دونی اصلا چرا سوریه به این وضع دچار شد!؟ چون نمی‌خواست مثل بقیه گاو شیرده و گوش به فرمان باشه!! حالا سوریه‌ای که اون موقع گوش به فرمان آمریکا نبود الان که به قول شما خرش از پل گذشته که بیشتر اعتماد به نفس نه گفتن به آمریکا رو داره!!
ناشناس۲۲۱۷۲۱۳۰۸:۱۵:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۶
سوریه برای بازسازی خرابی هایش نیاز به پول دارد. چیزی که ایران و روسیه در حال حاضر در بساطشان ندارند. سوریه خواه نا خواه به سوی عربستان، امارات و آمریکاچرخش خواهد کرد.
ناشناس۲۲۱۸۰۲۳۱۵:۳۹:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۶
امریکا هیچ چیزی خرج نخواهد کرد. سوریه مجبور هست که به دامان عربستان و امارت برود. بن سلمان بدنبال افزایش نفوذ در منطقه هست و مثل اسد یک ناسیونالیست هست بر خلاف پدرانش. اسد مجبور هست کمک های عربستان را بپذیره.
ناشناس۲۲۱۷۲۳۵۰۸:۲۵:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۶
سوریه با اسراییل مشکلی ندارد بهتر است هر چه زودتر گفتگو های صلح را آغاز کنند
ناشناس۲۲۱۷۵۶۷۱۱:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۶
نظر یک خواب زده
ناشناس۲۲۱۷۹۳۰۱۴:۴۷:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۶
اگه مشکلی ندارن پس سر چی مذاکره کنن!؟!؟!؟
ناشناس۲۲۱۷۲۷۸۰۸:۵۹:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۶
لطفا به جای نگاه ایدئولوژیک یکم با عینک اهداف اقتصادی نگاه کنید، هم همه چیز راحت تر توضیح داده میشه هم برنده‌ بازنده بيشتر مشخص میشه.
ناشناس۲۲۱۷۵۸۲۱۱:۱۹:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۶
همه نگاه ایدئولوژی دارند حتی کد خدای شما
ناشناس۲۲۱۷۹۵۳۱۵:۰۲:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۶
الان هزینه ساخت سلاح‌های آمریکایی اینقدر زیاد شده که از خسارتی که به طرف مقابل میزنه بیشتره!! مثلا یه موشک ۵۰هزار دلاری باید شلیک کنن تا یه موشک چند هزار دلاری رو هدف بگیرن!! بخاطر همین دیگه اصلا جنگ براشون به صرفه نیست!!
ناشناس۲۲۱۷۴۷۳۱۰:۱۵:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۶
بهتر بود تیتر میزدید تکاپوی اروپایی ها برای همسویی با مسکو نه دمشق
ناشناس۲۲۱۷۵۸۵۱۱:۲۳:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۶
اندر حكايت شكست هاي پي در پي امريكا ---------------- چنان به ياد دارم از دوران نوجواني ، كه كودك ٨ --- ٩ ساله همسايه سنگي به قاعده تيره كشكي در كفه چرمي قلاب سنگ نهاده ... و آن كودك گنجشكي را بر شاخه درختي نشانه رفته ... براي زدن به هدف جيرهاي قلاب سنگ را به حد نهايت كشيده ، اما غافل از آن كه قلاب سنگ را بر عكس گرفته ... رها كردن سنگ همان ، به سينه كودك خوردن سنگ همان ، فرياد و گريه كودك به هوا رفتن نيز همان ... !! --------
ناشناس۲۲۱۷۸۵۹۱۴:۱۱:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۶
صلح ودوستی بین ملت ها بهترین نعمت است حالا سوریه با همه جهان دوست باشد به نفع ملتش است ،ای مردم باشرافت تا میتوانید جمله صلح ودوستی را ترویج کنید
ناشناس۲۲۱۸۰۲۰۱۵:۳۷:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۶
اروپا بخاطر وحشت از بحران اوارگان این کار را کرده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. فردا دیر است...

  2. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  3. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  4. فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

  5. توقف روند کاهش جمعیت در ایران

  6. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  7. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  8. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  9. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  10. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  11. چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهر‌های بزرگ دنیاست؟

  12. اعتماد به نفس مقاومت

  13. ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به کدام سمت و سو می‌رود؟

  14. واکنش محسن رضایی به توهین نماینده صهیونیست‌ها به منشور ملل متحد

  15. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  16. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  17. مشارکت نصف شد!

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  5. درباره توبه تتلو

  6. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  7. فردا دیر است...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  12. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  13. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  14. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین