انتقاد غریب آبادی از رویکردهای دوگانه آمریکا و انگلیس در فروش زیردریایی هسته ای به استرالیا

گروه جهان الف،   4000631123 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین از رویکردهای دوگانه در جریان قرارداد آمریکا و انگلیس برای فروش زیردریایی نظامی با سوخت هسته ای بالای ۹۰ درصد به استرالیا، انتقاد کرد.

انتقاد غریب آبادی از رویکردهای دوگانه آمریکا و انگلیس در فروش زیردریایی هسته ای به استرالیا

به گزارش فارس، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، طی سخنانی در شصت و پنجمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، از رویکردهای دوگانه در جریان قرارداد آمریکا و انگلیس برای فروش زیردریایی نظامی با سوخت هسته ای بالای ۹۰ درصد به استرالیا، انتقاد کرد. 

غریب آبادی گفت: مایه تاسف است کشورهایی که ایران را به خاطر غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، که برای اهداف بشردوستانه و صلح آمیز انجام می شود، سرزنش می کنند، اکنون تصمیم به فروش زیردریایی های هسته ای نظامی به استرالیا گرفته اند که از سوخت هسته ای بالای ۹۰ درصد استفاده می کنند.  

 نماینده دائم کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اذعان داشته است که هر کشور عضو آژانس حق دارد برنامه هسته ای صلح آمیز خود را، صرف نظر از سطح غنی سازی، منحصراً بر اساس نیازهای خود و مطابق با پادمان های آژانس دنبال کند، افزود: ضروری است استرالیا به توافقی در مورد ترتیبات پادمانی مورد نیاز با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یابد. آژانس می بایست به مواد هسته ای با غنای بالا در استرالیا در هر زمان مورد توافق و منطقی، دسترسی داشته باشد و هیچ بهانه ای در این رابطه قابل پذیرش نیست. 

 غریب آبادی با تأکید بر اینکه آژانس باید شورای حکام را در مورد این موضوع مهم به طور منظم مطلع نگه دارد، خاطرنشان کرد: با این حال، ایالات متحده و انگلیس، موضوعات مهم خلع سلاح و عدم اشاعه را در خطر قرار داده اند. آمریکا و انگلیس باید استانداردهای دوگانه و دورویی را متوقف کنند و از به خطر انداختن تعهدات خود ذیل ان.پی.تی به ویژه ماده ۳ آن تحت بهانه "نگرانی های راهبردی" ساختگی، خودداری کنند.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.فرانسه، شدیداً به این اقدام مشترک اعتراض و آن را خنجر از پشت توصیف کرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۰۷۹۶۲۲:۱۹:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۳۱
نشان از ناشی گری سیاست ما دارد که کشور را بازیچه آنها کرده ایم
مجیدم۲۲۱۱۰۰۳۰۱:۳۰:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱
آقای غریب آبادی چقدر دیگه درمورد دارابودن سلاح هسته ای کشورهای دیگه صحبت میکنید. مگرتأثیری هم داره توبرنامه آژانس. ولی عجب لگدی امریکابه فرانسه مزدور زد. فرانسه بدبخت بخاطر امریکا چکارهاکه نکرد. حقش بود
ناشناس۲۲۱۱۰۷۲۰۳:۱۰:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱
این حرف عجبیه. اونا متحد هستند. مگه ما با متحدین و دشمنانمان یک جور برخورد می کنیم. پیش از انقلاب همین وضع را ایران داشت و شرکتهای امریکایی و اروپایی برای فروش هرگونه سلاح و فروش اورانیوم با غنای بالای 90 درصد به ایران رقابت شدید داشتند و سر و دست می شکستند.
ناشناس۲۲۱۱۲۱۰۰۸:۴۳:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱
ایران هسته ای برای خود ایران خطرناکه چون استانداردها پایینه
آمریکا۲۲۱۱۲۳۷۰۹:۱۱:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱
آمریکا به دوستانش تسلیحات خوبی میده مثل روسها نیستن خواستین شما هم جهت عوض کن قطعا ناوهواپیمابر هم میده نمیاد عین اس 300 پولش بگیره بعد ده سال با شکایت تحویل بده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین