واکنش مقام آمریکایی به تغییر تیم مذاکره کننده برجامی ایران

گروه جهان الف،   4000631002 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به تغییر تیم مذاکره کننده ایرانی برای گفت‌وگوهای برجام واکنش نشان داد.

واکنش مقام آمریکایی به تغییر تیم مذاکره کننده برجامی ایران

به گزارش فارس، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «اگر مذاکره کننده اصلی تغییر یابد و ما همچنان قادر به گفت‌وگوی مستقیم با ایران نباشیم و آنها پارامترهای اساسی متفاوتی با آنچیزی که ما مذاکره کردیم بیایند، با مشکل مواجه خواهیم شد».

وی در ادامه گفت: «ما حتی با مذاکره کنندگانی که با آنها آشنا بودیم نیز نتوانستیم شکاف‌ها را از بین ببریم. اگر شما آن متغیرها را تغییر دهید به سختی شاهد خواهیم بود که این (کاهش شکاف‌ها) به سرعت اتفاق بیفتد».

این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود درباره جدول زمانی انجام مذاکرات برجام گفت: «ما یک جدول زمانی نداریم. موضع ما این است که ما آماده بازگشت به میز مذاکره هستیم».

وی در ادامه گفت: «اگر آنها نخواهند که به زودی به میز مذاکره بازگردند یا آنها بازگردند و موضع‌گیری‌های ناسازگار با شرایط اتخاذ کنند بنابراین نتیجه‌گیری‌ها خود را تحمیل خواهند کرد که آنها خواستار ادامه برنامه هسته‌ای خود هستند».

سعید خطیب زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اخیرا در کنفرانس خبری خود درباره ترکیب تیم مذاکره کننده ایران برای مذاکرات برجام گفت: « ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است و طبیعتا تغییراتی صورت خواهد گرفت و شکل و شمایل این تغییرات هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز چند روز پیش در پیامی در توییتر به تغییرات در تیم مذاکره کننده ایران برای مذاکرات برجام واکنش نشان داد و نوشت: «تغییرات خاص در تیم مذاکره کننده پس از تشکیل دولت جدید در ایران طبیعی است. مهمترین نکته برای موفقیت  گفت‌وگوهای وین این است که از تداوم روند اطمینان حاصل شود. مذاکرات باید نه از ابتدا ، بلکه از نقطه ای که تا 20 ژوئن به آن رسیده است ، از سر گرفته شود».

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستار گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۰۹۲۶۲۰۷:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
برجام مرده است و باید این حقیقت را قبول کرد برجام چیزی جز خسارت برای ما نداشته است
ناشناس۲۲۰۹۵۹۱۱۰:۲۶:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
چرا عربستان و امارات و ترکیه ،را هیچی نمی گویند ایران هم شرط بگذارد ،همانطور که با اینها رفتار می کند با ایران هم همانطور رفتار کند .
ایرانی۲۲۰۹۷۶۶۱۱:۴۷:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۳۱
سردمداران امریکایی که از نظر ما ایرانیان کلا تروریست بوده و فاقد وجدان انسانی و خود فروخته به لابی های صهیونیستی هستند باید این حلقه را از گوششان در بیاورند ما در پیشرفت های اتمی در جهت صلح کماکان با سرعت حرکت می کنیم این شما تروریستها هستید که در مقابل ایرانیان لنگ انداخته و مثل بچه ادم به برجام با عذر خواهی و پرداخت خسارات وارده برگردید و ما پس از راستی ازمایی طبق برجام به مرحله قبلی بر می گردیم و نیاز به ضمانت شما تروریستهای ترسو و بزدل نیز نداریم لذا هر جا که شما وادادید ماهم دوباره شروع به کار می کنیم لیکن در دفعات بعد با اقتدار به پیشرفتمان ادامه داده و بطور کلی با شما مذاکره نخواهیم کرد.
کریم۲۲۰۹۷۷۰۱۱:۴۸:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۳۱
روسیه به هیچ عنوان خواهان به سرانجام رسیدن مذاکرات نیست. بدترین خبر برای روسیه، به نتیجه رسیدن و توافق ایران با امریکا و کشورهای اروپایی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین