توصیه متفاوت ربیعی به ابراهیم رئیسی: مذاکره کن /بلاتکلیفی FATF باید از سر راه دولت برداشته شود

سیاسی،   4000412024 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی ربیعی در یادداشتی با توصیه به ابراهیم رئیسی برای مذاکره با هدف رفع تحریم ها فهرستی از آثار اقتصادی تحریم ها را بیان کرد.

توصیه متفاوت ربیعی به ابراهیم رئیسی: مذاکره کن /بلاتکلیفی FATF باید از سر راه دولت برداشته شود

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری و سخنگوی دولت در این یادداشت خود با عنوان "ما و فردای انتخابات (۳) دولت آینده، واقعیت تحریم"، افزود: درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با دو دیدگاه مواجه بوده‌ایم؛ یک دیـدگاه تحریـــم را فرصـت اساسی و یا حداقل آن را مســــــألـــه‌ای بی‌اهمیت می‌داند. اســـاســاً زنــدگی با تحریــم را تـــوصیه می‌کند و بیشتر درصدد همزیستی با آثار تحریم است و آن را در درازمدت باعث خودکفایی اقتصاد کشور می‌داند و ابایی از اینکه پرونده ایران مجدداً ذیل فصل هفت منشور ملل متحد برود هم ندارد.

او ادامه داد:‌ دیدگاه دوم نه معتقد به پذیرش اصل وجود تحریم و نه همزیستی با آثار تحریم است و درصدد است با عقب راندن تحریم‌ها، آن را از فرضی واجب در زندگی ایرانیان تبدیل به امری تحمیلی و گذرا کند تا در سایه رفع اصل و آثار تحریم، توانایی‌های داخلی شکوفا شده و کشور را از وضع «اداره سخت» به سمت رشد و توسعه سوق دهد.

ربیعی افزود: با روی کار آمدن دولت جدید، این مناقشات ممکن است از نو شروع شده و دشواری‌های تازه‌ای برای رئیس جمهوری آتی ایجاد کند. هرچند رئیس‌جمهوری منتخب، هوشمندانه برجام را هرگز نفی نکرده و به لحاظ سیاسی مرهون هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی و بویژه اندک تکریم‌کنندگان تحریم نیست؛ اما همچنان متصور است که هواداران اقلیت این دیدگاه بخواهند رئیس جمهوری بعدی را به مصایب اقتصادی در داخل مبتلا کنند.

سخنگوی دولت گفت: امروز که دولت دوازدهم روزهای پایانی را سپری می‌کند این روزها با صراحت بیشتری می‌توان از خطر تحریم و آثار آن بر اقتصاد ایران گفت و نشان داد که چگونه تحریم کشور را از رشد و توسعه محروم می‌کند و در بهترین حالت کشور در حالت اداره وضع موجود و پرهیز از بدتر شدن شرایط خواهد بود.

وی تصریح کرد: باید آثار تعامل جهانی و استفاده از مزیت‌های اقتصاد جهانی، کم کردن هزینه مبادله برای اقتصاد و فراهم شدن امکان استفاده از تکنولوژی‌ها را سنجید تا آثار رویکردهای اول و دوم آشکارتر شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت: همبسته تحریم و کرونا و آثار سوء آن بر زندگی ایرانیان مسأله حائز اهمیتی است که خود می‌تواند موضوع مطالعه مستقلی باشد. در اینجا تأکید می‌کنم نه به وادادگی در برابر زورگویی‌های آمریکا اعتقاد دارم و نه به تسلیم در برابر به زیر سؤال بردن استقلال کشور؛ اتفاقاً بیشتر واژه «جنگ اقتصادی» را بر تحریم ترجیح می‌دهم و معتقدم با ایستادگی و مقاومت همچون ایستادن در مقابل اشغال فیزیکی دشمن در جنگ زمینی، باید در مقابل جنگ اقتصادی با مقاومت ایستاد.

وی افزود: تفاوت در این است که معتقد نیستم وقتی بخشی از کشور به اشغال فیزیکی درآمده گفته شود اشغال نعمت است یا اشغال فرصت است و بیاید آثار آن را برطرف کنیم بلکه معتقدم در کنار رفع آثار باید جنگ اقتصادی را به عقب راند و این مهم بدون پیمودن مسیر دیپلماسی ممکن نیست.

ربیعی ادامه داد: باید دولت آینده را به نحوی مورد حمایت اجتماعی و سیاسی قرار داد تا بتواند به عنوان یک اصل پذیرفته شده در مذاکرات جهانی با جنگ اقتصادی مقابله کند. نگاه کنیم به آثار تحریم بر اقتصاد ایران که در صورت تداوم این وضعیت در چند سال آینده جامعه چه وضعیتی خواهد داشت و جنگ اقتصادی چه فرصت‌هایی را از ما خواهد گرفت؟

سخنگوی دولت گفت: برای مقایسه آنچه جنگ تحریمی آمریکا بر اقتصاد ایران آورد، کافی است آمار و داده‌های اقتصادی برآورد شود. روند کاهشی نرخ تورم از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ تا تک‌نرخی شدن آن پس از برجام، در چه زمانی روند صعودی یافت؟ دقیقاً پس از آغاز تروریسم اقتصادی. اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، علی‌رغم مشکلات ساختاری و آسیب‌های دور قبلی تحریم‌ها، روند خوبی را نه فقط در مهار تورم که از نظر رشد اقتصادی و اشتغالزایی طی کرد و آنچه این مسیر را تغییر داد دو شوک بزرگ بود: تحریم‌های گسترده در سال ۱۳۹۷ و شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸.

وی افزود: هر تصویری از اقتصاد ایران بدون محاسبه این دو شوک بزرگ، نه گویاست نه صحیح؛ تولید نفت خام ایران در سال ۱۳۹۶ به میزان ۳.۹ میلیون بشکه در روز بود که بنا به گزارش اوپک در سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیون بشکه رسید و در صورت نبود تحریم و کرونا، واقع بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها تولید روزانه ۴ میلیون بشکه‌ای را در سال ۱۳۹۹ برآورد می‌کردند.

او ادامه داد: میانگین نرخ تورم در سه سال معادل ۳۲.۷ درصد بود. پیش‌بینی‌ها این بود در شرایط بدون تحریم و کرونا به‌طور متوسط ۱۱ درصد کمتر می‌شد که به معنی کاهش ۲۱.۲ درصدی میانگین سالانه تورم بود. در همین دوره مدیریت اجرایی و اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی از مثبت ۳.۷ در سال ۱۳۹۶ به منفی ۶.۵ در سال ۱۳۹۸ رسید. در حالی که اگر همان روند بدون تحریم طی می‌شد در سال ۱۳۹۸ تولید ناخالص داخلی به مثبت ۳.۹ می‌رسید. نرخ ارز در بازار آزاد، پیش از آغاز جنگ اقتصادی هر دلار ۴ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ بود و با وجود سناریوی نبود تحریم و وجود کرونا، طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، نهایت به ۵۰۰۰ تومان می‌رسید.

ربیعی گفت: هدف من از ارائه این آمار نشان دادن اثر جنگ اقتصادی بر کوچک شدن اقتصاد ایران و افزایش فشار بر معیشت مردم است.

سخنگوی دولت افزود: تحریم‌ها، فقر را گسترش داده و ایجاد شغل جدید را با مشکل روبه‌رو کرده و با کوچک شدن اقتصاد به طبقات پایین اقتصادی فشار بیشتری وارد کرده است. برای رشد و توسعه کشور و بزرگ شدن اقتصاد ایران و ایجاد رفاه بیشتر برای مردم و دستیابی به قدرت اقتصادی در میان‌مدت نیاز به عبور از مانع تحریم‌هاست که باید همگان حمایت کنیم در دولت آینده این مسأله حل شود. در همین راستا مانع دیگری چون بلاتکلیفی FATF هم مشکل دیگری است که باید از سر راه دولت برداشته شود.

ربیعی گفت: با توجه به حقایقی که به‌طور مختصر مورد اشاره قرار گرفت و واقعیات اقتصاد ایران که خود را بر دولت سیزدهم تحمیل خواهد کرد و حساسیت‌ سال‌های پیش رو برای عبور از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و یافتن جایگاه برتر ایران در اقتصاد جهان و به‌طور کلی پیمودن گام دوم انقلاب، فارغ از شعارها باید زمینه‌های اجتماعی تصمیم دولت را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: امید است که به جای رویکردهای انکار و فرافکنی، همگان ضمن واقع نگری به ریشه‌های مسأله، به حمایت نظری و عملی از دولت آینده برخاسته تا بتواند بر جنگ اقتصادی در خارج و عادی‌سازی تحریم در داخل غلبه کرده و از پیکره اقتصاد ایران تحریم‌زدایی کند.​

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۴۹۵۱۱۰:۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
شما هشت سال گند زدید بعدی هم راه شما رو بره
ناشناس۲۰۷۵۰۷۳۱۱:۲۹:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
این شعار شما گند زدید رو کسانی می گن که اصولا درکی از وضعیت موجود ایران ندارند . فقط چشم را می بندند ومی گویند شما گند زدید !! دولت بعدی کمتر از یکماه دیگه میاد سرکار و اگر دیدگاهش نسبت به مسائل مثل شمای کامنت گذار باشه وای به حال مملکت بعد از این !!
ناشناس۲۰۷۵۲۹۷۱۴:۰۸:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۲
کار از گند زدن گذشت . دولت روحانی عملا همه فساد و سوء مدیریت دولت رفسنجانی و دوره خاتمی و همه جهل و سردرگمی دوره احمدی نژاد رو با هم یکجا داشت و بدترش هم کرد
ناشناس۲۰۷۵۳۱۵۱۴:۱۴:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اون چیزی که آبروی روحانی و دولتش رو برد ، تحریم نبود ؛ اون اعتقاد راسخ این فرد و اطرافیانش به کدخدا بود ! یعنی روحانی با همه وجودش اعتقاد داره که بی اجازه امریکا نمیتونه حتی یک لیوان آب بخوره ؛ اونوقت چجوری میتونست با اینهمه جنگ همه جانبه امریکا و رفقاش بجنگه و به ایران کمک کنه ؟
ناشناس۲۰۷۴۹۶۰۱۰:۲۱:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
دیدگاهش عاقلانه و منطقی است
ناشناس۲۰۷۵۳۰۵۱۴:۱۰:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
ذلیلانه ترین مذاکرات تاریخ ایران بود برجام . نتیجه ش نابودی اقتصاد ایران ، ترور سردار سلیمانی و دکتر فخری زاده ، انفجار نطنز و اتفاقات دیگه بود .
کند ذهن۲۰۷۵۳۷۰۱۵:۰۱:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
سلام . عزیزم ، برجام بسیار خوب و هوشمندانه بوده و هست . نتایج خوبی هم برای کشور داشته و در صورت احیا در آینده هم خواهد داشت . ترامپ و اسراییل که دشمنان برجام هستند سلیمانی و فخری زاده را به شهادت رساندند . بزودی ملاحظه خواهید کرد که دولت جناب آقای رییسی با برجام ادامه خواهد داد و آنرا دستاوردی از دیپلماسی کشور خواهد دانست . سلامت و موفق و شاد باشید .
محمد حسن رسولی۲۰۷۴۹۶۵۱۰:۲۵:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آقای ربیعی یک کلام: «حرف نزن! مردم اتخاب خودشون رو کردن و یک را پیش روی ما بیش‌تر نیست و آن عبارت است از مقاومت و تکیه به توان داخلی» البته این مسئله منافی مذاكره کردن نیست. مذاکره می‌کنیم از سر عزت و قدرت!
ناشناس۲۰۷۵۰۸۶۱۱:۳۶:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اگه مذاکرات دولت روحانی از سر عزت نبود کاری می کرد که در زمان دولت خودش از اون بهره ببره نه اینکه شسته ورفته مواهبش رو تقدیم دولت بعدی کنه !
ناشناس۲۰۷۵۳۰۲۱۴:۰۹:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مواهب ؟؟؟ نکن این کارا رو ، میمیرن از خنده جماعت !!!
ناشناس۲۰۷۵۵۹۱۱۸:۳۴:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
خنده نداره شما فکر می کنی اونا که اونطرف میز میشینن مجسمه اند یا سیاستمدار تازه کار یا نه اومدن هرچی ایران میگه بگن چشم خب معلومه اونا هم منافع خودشون براشون به همون اندازه اهمیت داره که برای ما پس باید دوطرف به توافقی برسن که نفع دوطرف در اون باشه .شما می گی نه فقط نفع ما خب نمیشه!! نمی خواین بزنین بیرون از مذاکره وتحریمها برگرده اونوقت ببینیم چه طور مشکلات پیامدش رو حل می کنید !!
ناشناس۲۰۷۵۲۸۶۱۴:۰۱:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اقا شما مذاکره از سر عزت یا نصرتش فرقی نداره
ناشناس۲۰۷۵۳۰۸۱۴:۱۱:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
واسه تو چی ؟
ناشناس۲۰۷۴۹۸۳۱۰:۳۱:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
بابا رو روبرم !
ناشناس۲۰۷۴۹۹۰۱۰:۳۴:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
دولتیان روحانی در تمام این سالها اثبات کرده اند که فقط و فقط 《 از رو کم نمی آورند 》 .
ناشناس۲۰۷۵۰۱۷۱۰:۴۲:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
شما مذاکره نکردید التماس نکردید امتیاز اضافه تر ندادید اگر می خواستیم رییسی بیراهه حسن را ادامه بده به نوچه اش رای می دادیم
امیر۲۰۷۵۱۰۹۱۱:۵۰:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
کاملا درست فرمودید
ناشناس۲۰۷۵۱۱۸۱۱:۵۷:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آرزو بر جوانان عیب نیست.
ناشناس۲۰۷۵۲۴۵۱۳:۲۶:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
نوچه اش نه جناب آقای کارمندش
امیر۲۰۷۵۰۴۲۱۱:۰۱:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
جناب آقای ربیعی لطفا بصورت واضح بفرمایید بنده یک کارآفرین و تولید کننده در زمینه کشاورزی هستم که بالغ بر هشت ماه هست که در خواست کردم در زمین خودم با هزینه خودم یک کارگاه صنایع تبدیلی مربوط به محصول تولیدی خودم بزنم که حداقل برای 20 نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد میکنه ، بعد از هشت ماه هنوز معطل پروانه ساخت هستم ، لطفا بصورت واضح بفرمایید این مساله کجاش به تحریم ربط داره؟ درسته که تحریم مشکلات زیادی و برای کشور ایجاد کرده ، اما خیلی کارها هست که هیچ ربطی به تحریم نداره فقط و فقط بخاطر بی مسوولیتی و بی کفایتی مدیران معطل مونده آقای الف ممنون که نظر بنده و منتشر می کنید
حسین۲۰۷۵۰۵۴۱۱:۱۲:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
شما اگه وجود دارین فکر حمل نهاده های دامی روبکنین که بخاطر کمبود خوراک طیور مرغهای تخمی رو دارن میکشن وسه ماه دیگه تخم مرغ میشه دونه ای 5000 تومن
محمد قاسمی۲۰۷۵۵۰۹۱۷:۱۲:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
حرف آقای ربیعی همینه تحریم باعث این مشکلات شده کشوری که سالیانه خرجش ۵۰ میلیارد دلاره الان با ۱۰ میلیارد دلار میچرخه
ناشناس۲۰۷۵۰۶۵۱۱:۱۸:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اقتصاد هیچ رودربایستی با کسی ندارد کاری ندارد که شما جهادی هستید انقلابی هستید لیبرال هستید عدالتخواه هستید و ... اگر راه درست را نپیمایید به سرعت واقعیات تلخ را بروی شما نمایان خواهد کرد و پیامدهای برای مردم دردناک خواهد بود. زمانی پول نفت بود و با شعارهای پر طمطراق و با پول حاصل از نفت کشور را اداره می کردیم هر کسی هم می توانست اداره کند. ولی اکنون آن پول نفت نیست صادرات کالاهای غیر نفتی هم در سایه تحریم و عدم تبادلات مالی با دنیا نمی تواند درامدی برای کشور داشته باشد که هشتاد میلیون نفر را جوابگو باشد. تولید را با جهش انقلابی ۱۰۰ برابر هم کنید بدون بازار بین المللی و امکان ورود عواید آن به داحل ارزش چندانی نخواهد داشت و به ضد خودش تبدیل خواهد شد و با انبوه مهندسان و کارگرانی مواجه خواهید شد که زحمت کشیده اند و تولید کرده اند و حال از عوایدش بهره مند نیستند چون بازار مصرفی در داخل ندارند راه صادرات را دشمن بسته است با قیمت پایین به کشورهای همسایه می فرستیم پولش را نمی دهند چون یا ندارند یا اگر دارند بانکها حاضر به جابجایی پول برای ما نیستند و ..... جواب این انبوه کارگران و سفره های خالی خانواده هایشان را چگونه می توان داد . در هر صورت اگر دولت عقلش را دست معدودی شعار زده بدهد کار سخت خواهد شد. برخی مدیران دوران احمدی نژاد خاطرات شیرین ذخیره ارزی بالای بانک مرکزی و چمدانهای پر از دلار و حسابهای بانکی مملو از ارز را دارند و ذوق زده در پی مدیریت به همان سبک هستند . ولی زهی افسوس که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. دیگر فروش چند میلیون بشکه نفت روزانه به قیمت بالای ۱۰۰ دلار را نداریم .
علی۲۰۷۵۰۷۸۱۱:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
من حرف های اقای ربیعی رو کامل قبول دارم. فقط یه سوال از ایشون میپرسم. گره زدن سفره مردم به توافق کار درستیه؟ شما مذاکره میکردین ولی همزمان به تولید داخل هم بها میدادین.آقای روحانی و تیمش فقط یه راهکار داشت مذاکره با غرب. خب برادر بزرگوار این که دیگه کاری نداشت یه بچه روهم بذاری میره با غرب توافق اامضا میکنه نفت و میفروشه کشور و اداره میکنه. شما هیچ راه حل دومی نداشتین. توافقی رو امضا کردین که امریکا و اروپا خیلی راحت ازش خارج شدن بدون هیچ خسارتی. و الان هم دارن میگن باید نازمونو بکشین تا بیایم تو توافق!!!!! حرفای شما کاملا منطقیه ولی کی باید اینکار هارو میکرد منی که هیچ پست و سمتی نداشتم یا شمایی که 8 سال دولت دستتون بود. باید بگیم بی بند و باریه اقتصادی ای که تو دولت آقای روحانی بوجود اومد تو هیچ دولتی نیست. رانت خواریا دلا 4200 ایناهم به تحریم ربط داره؟ اینکه دلار و به کی بدی برای وارد کردن کالا اینا هیچکدوم به تحریم ربط نداره. اینکه خونه نسازی درحالی که همه مصالح درتولید داخله و تحریم اصلا نیست. اینکه از صادرات سیمان برسیم به جاییکه نتونی سیمان پیدا کنی اینا به تحریم ربط داره؟ و خیلی مسائل دیگه. بهتره برای دولت بعدی نسخه نپیچین. این نسخه ای که شما پیچیدین برای درمان سرماخوردگیه نه سرطان
ناشناس۲۰۷۵۰۸۱۱۱:۳۳:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
حق با ربیعی است چون واقعیت تحریمها رو با تمام وجود درک کرده .
م۲۰۷۵۰۸۲۱۱:۳۴:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
استاد ربیعی اقای روحانی که میگه اقتصاد ما رشد داشته رشدی چشمگیر در همه زمینه ها !!!! منظور از رشد شاید رشد خودش و برو بچه های دولتی خودش بوده مردم فقیر شدن شدید . نان بربری 2000 تومان ارزان ترین پنیر کیلویی 34000 و شکر کیلویی 8500 و چای ایرانی کیلویی 150000 است یک خانواده 4 نفری فقط صبحانه نان و پنیر بخورد روزانه حدود 15000 تومان بشود در ماه 450000 تومان میشه ناهار و شام و آب و برق و میوه جمعا 150000 تومان کل اینها میشه حدود 5 میلیون تومان این 5 میلیون تومان بدون لباس و مخارج رفت و امد ونوشت افزار و تفریح و مریضی اعضا خانواده و اجاره منزل و... است
ناشناس۲۰۷۵۱۰۷۱۱:۴۸:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
وطن فروشان ننگ ابدی خواهند بود
ناشناس۲۰۷۵۱۲۰۱۲:۰۰:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اشکال امثال جناب ربیعی اینه که راست و دروغ رو با هم قاطی میکنن!!!!! این تهمت شما به مخالفانتان است که میگین اونا دوست دارن کشور تحریم باشه تا بخاطر اون به خودکفایی برسیم، نخیر، نظر مخالفان شما اینه که تحریمها ابزار اعمال قدرت آمریکاست و دلیلی هم وجود نداره که آمریکا از این ابزارش چشم پوشی کنه، بنابراین ضمن اینکه مذاکره رو نفی نمیکنن اما معتقدن زندگی مردم رو نباید به مذاکره گره زد، همون کاری که دولت شما ۸سال انجام داد و کشور رو به به اینجا رسوند!!!!
ناشناس۲۰۷۵۱۴۴۱۲:۱۸:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آقای ربیعی حداقل از خداوند متعال خجالت بکشید ، شماها اگر کاربلد بودید که پس از 8 اوضاع و احوال مملکت و ملت این نبود پس این روزهای آخری با این توصیه های .... ملت را عصبانی نکنید .
ناشناس۲۰۷۵۱۵۲۱۲:۲۳:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آقای سخنگوی دولت بیش از آنکه تحریم فقر رو گسترش بده، تصمیمات خائنانه نامدیران و بریز و بپاش های بی حساب شما مردم رو بدبخت کرد چه بر سر کشاورزی و دامداری این کشور آوردین؟ صنعت و معادن چطور؟ .
ناشناس۲۰۷۵۱۵۷۱۲:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
جدا از فروش نفت از طریق دور زدن تحریم آقای روحانی گفتند که پتروشیمی و چیزهای دیگر جای نفت را گرفت. اثر منفی تحریم را همه قبول دارند ولی با مدیریت صحیح و نظارت بر بازار و جلوگیری از دلالی و رانت شرایط به بدی امروز نبود. ارز نیمایی چطور وارد می شود برای نمونه؟
ناشناس۲۰۷۵۱۶۱۱۲:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۲
من هم دل خوشى از اين جماعت ندارم ولى ايشان حقيقت رو ميگويد تنها راه نجاتتون همينه كه با درايت عمل كنيد يه نگاه به اوضاع داخلى بكنيد بحران اب، خشكسالى، تحريم ،و،و،و،و،و،و
علی۲۰۷۵۱۸۰۱۲:۴۳:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آیا طرح مجلس برای احیای برجام نبود پس چه شد ، آیا آقای قالیباف که اجازه ندادن برجام احیا شود مسولیت قبول می کنند ؟ آیا آقای رضایی و جلیلی تبعات تعلیق عضویت و رفتن در لیست سیاه FATF را می پذیرند ، آخر نمی شود که هرکسی نظری بدهد و مسئولیت قبول نکند
ناشناس۲۰۷۵۱۸۴۱۲:۴۴:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
چرا برای روحانی تعیین تکلیف نمیکردین
ناشناس۲۰۷۵۱۹۱۱۲:۴۹:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
چرا مدام هر کی برای آقای رییسی تعیین تکلیف می‌کنه حالا ای بنده خدا نجیب هست باید سواستفاده کنند. این همه قبلاً فرصت داشتن فقط هزینه گذاشتن برای بیت‌المال بسه دیگه
ناشناس۲۰۷۵۱۹۸۱۲:۵۳:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
ما اول به خدا امید بستیم بعد ببینیم انشالله آقای رییسی چقدر این مملکت را پیش میبره به همان‌جایی که حق مردم سختی کشیده است البته خیلی سخته اینقدر تو این چند سال اخیر خرابکاری شده فقط خدا کمک کنه
قاسم۲۰۷۵۲۰۱۱۲:۵۵:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
ربیعی اگه مسلمونی آیات 51 و52 سوره مائده رو بخون،کافر که شاخ نداره جهان فقط آمریکا نیست
ناشناس۲۰۷۵۲۰۲۱۲:۵۶:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
روحانی وداردسته اش این مملکت را به این روز انداختن دل مردم خون کردن راهشون همان راه قبلی ها بود که میخواستن به زور هرج ومرج وبانک آتش زدن به ریاست برسند انشالله دستشان تا ابد قطع بشه
ناشناس۲۰۷۵۲۱۳۱۳:۰۰:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مردم نمیخوان که عقب گرد بشه خواهان ایران سربلند هستن بدون تورم. تا حالا هرچه اشتباه وخرابکاری شد بسه بزارید آقای رییسی انشالله برنامه های را پیش ببر ه به امید ایرانی آباد انشالله
ناشناس۲۰۷۵۲۱۷۱۳:۰۳:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
بسه دیگه از روحانی ومشاو رانش خسته شدن مردم الهی شکر که تمام شد
مهدی۲۰۷۵۲۷۷۱۳:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۲
خودتون مذاکره کردید کافیه
ناشناس۲۰۷۵۳۴۰۱۴:۳۵:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
بسيار تحليل واقع بينانه وتوصيه مشفقانه ايست اگر شنونده اندكي اولويت ها را رعايت كند اولويت منافع ملي ومعيشت مردم برمنافع حزبي وگروهي وايدئولوژيك
مهدی۲۰۷۵۳۶۰۱۴:۵۴:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
شما که این همه سال مذاکره کردید چی شد جز بدبختی و خار شدن هنوز هم نفهمیدید
ناشناس۲۰۷۵۵۳۱۱۷:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
.. احتمالا منظور شما از خار خوار باشد
ناشناس۲۰۷۵۴۰۴۱۵:۴۲:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آقای ربیعی وهمفکرانشان بجای سخنرانی ونصیحت کردن دیگران بهتره عملکرد هشت ساله خودشان رو مرور کنند وعبرت بگیرند .
ناشناس۲۰۷۵۴۵۵۱۶:۲۱:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
ملت ایران فقط فقط فقط .. باید به خداوند متعال امید داشته باشند چون تا امروز هیچ بنده خدایی 《 نتوانسته یا نخواسته 》 برای آنها کاری انجام دهد !
ناشناس۲۰۷۵۵۴۶۱۷:۴۶:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
هنر مدیریت به این است که با تمهیدات سیاسی مانع جنگ شد چه از نوع اقتصادی و چه از نوع فیزیکی اش . که در هر دو صورت کمر اقتصاد را خواهد شکست .
محمود ع۲۰۷۵۵۴۸۱۷:۴۷:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
درست است که تحریم و کرونا سفره مردم و اقتصاد کشور را کوچک کرده است اما چاره آن نه با نسخه ذلیلانه شما نه با بیان خزانه خالی و گره زدن آب خوردن مردم با آنست. اگر بعد از تحریم معیشت مردم و حال اقتصاد بهبود یافت نه با هنر مذاکره شما که به ثمن بخس مبادله داشته های گرانسنگ هسته ای کشور بود و متاسفانه شما که ادعای بلد بودن زبان دنیا را داشتید فکری برای عقب گرد و مسیر معکوس شیطان بزرگ در برجام را نکرده بودید. اکنون که چیزی از توانایی کشور برای مبادله تحقیر آمیز ندارید و غبار یاس بر چهره تان نشسته ، درپی کسب آبروی بر باد رفته سیاسی خود برای همان دلواپسی‌های دیروز نسخه می نویسید. هنرشما فروش توانمندیهای کشور در برابر خرید مسکن و تاخیر موقتی تحریم در معامله فریب بود راه گذر این کشور از مشکلات هر چه باشد تکرار نسخه شکست خورده شما نیست.
ناشناس۲۰۷۵۵۹۷۱۸:۴۳:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
شما قانون بیست هشتاد را برعکس کرده و تبدیل به هشتاد بیست کردید و مردم را فریب دادید پدر مملکت رادر آوردید حالا را هم باز همونو توصیه میکنید گمان میکنید که 80 درصد بد بختی های ما با مذاکره حل میشه اگه دنیا اینقدر الکی بود که با مذاکره مشکلات ما حل میشد تا حالا شما حل کرده بودید شما کاسبان مذاکره و FATF و برجام هستید. دنیا فقط با داشتن قدرت حرف شما را می پذیره چه علمی چه اقتصادی چه میدانی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  2. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. سخت، اما گذرا...

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر برگزار می‌شود

  11. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  12. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  13. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  14. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  15. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  16. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  17. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  18. سیدالشهدای خدمت!

  19. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  6. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  10. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  11. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  12. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  13. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  14. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  15. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  18. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  19. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  20. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  21. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  22. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  23. سخت، اما گذرا...

  24. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  25. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  5. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  6. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  7. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  8. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  9. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  10. سخت، اما گذرا...

  11. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  12. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  13. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  14. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  15. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  16. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  17. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  18. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  19. خاری در چشم دشمنان

  20. حل يك ابرچالش نظام

  21. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  22. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  23. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  24. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  25. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

آخرین عناوین