چرا از کوچ نمایندگان مجلس به دولت آینده نگرانیم؟

عبدالرضا طالقانی،   4000402001 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا از کوچ نمایندگان مجلس به دولت آینده نگرانیم؟

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، و همچنین اخبار واصله، بسیاری از نمایندگان مجلس، شاید با دلایل ظاهراً موجه، در تلاش هستند در دولت آینده جایی و منصبی برای خود باز کنند؛ در حالی که رهبر انقلاب، در همین خردادماه 1400، صراحتاً نمایندگان را از این پدیده نهی فرمودند.

در روزهای اخیر که کشور از مرحله‌ی انتخاب رئیس‌جمهور عبور کرده، بازار گمانه‌زنی‌های درست و نادرست، و جهت‌دار و با غرض و غیر آن، برای چینش کابینه‌ی بعدی، میان گروه‌های سیاسی به‌شدت داغ شده است. در میان افرادی که نامزد تصدی پست – از وزارت و معاونت رئیس‌جمهور و معاونت وزیر و مدیر کلی تا سطوح کارشناسی - در کابینه‌ی جدید هستند، بخصوص سه دسته به چشم می‌خورد: 

    • نامزدهای تأیید شده و تأیید نشده‌ی هم‌راستا و هم‌فکر با دولت منتخب، یا نمایندگان آنها

    • افرادی که در دولت‌های قبلی، خاصه در دولت‌های نهم و دهم، صاحب‌منصب بوده‌اند، یا نمایندگان آنها

    • نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یا نمایندگان آنها

با توجه به شعار و نماد «تحول‌خواهی» دولت آیت‌الله رئیسی، از میان این سه گروه، دست‌چین کردن از میان دو گروه اول، علی‌القاعده باید به عملکرد تحول‌گرای افراد در مناصب قبلی متوقف و منوط باشد؛ که در بسیاری از موارد، اتفاقاً صبغه‌ی سیاسی افراد گمانه‌زنی‌شده بسیار پررنگ، و تحول‌خواهی آنان در سابقه‌شان غیرمندرج، و مایه‌ی بیم از عملکرد مثبت آنان در دوران حیاتی پیش رو است.

اما در مورد سوم (نمایندگان محترم مجلس، یا نمایندگان آنان)، این نوع از انتخاب دچار یک دسته اشکالات بزرگتر هم هست، تا آنجا که رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری اخیرشان با وکلای مجلس، به مناسبت اولین سالگرد تشکیل مجلس انقلابی، در کنار نکات دیگرشان به این موضوع تأکید داشتند:

 "یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است...  حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به‌طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند. وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود."

بیان این نکته، در تاریخ ششم خردادماه هزار و چهارصد، یعنی زمانی که دولت مستقر رو به پایان است، و البته در مهمترین گردهم‌آیی سالانه‌ی مجلس در حضور رهبری، نکات مهم زیر را متذکر می‌شود:

    • این تحذیر، خصوصاً ناظر به شرایط و زمان تشکیل و روی کار آمدن دولت آینده بیان شده است. چه اینکه در دولت مستعجل فعلی چنین انذاری، وجهی ندارد.

    • یک دلیل مهم برای عدم ورود مجلس به چیدمان دولت بعدی، و «با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها»، این جهت است که مجلس را وامدار دولت می‌کند و آن را از حیثیت و شأن نظارتی و مستقل خود تهی می‌کند، به بیان آقا «خطراتی دارد». 

    • دلیل مهم دیگر این است که دولت آینده نیز اگر با این شرایط تحت تأثیر چیدمان و توصیه‌ی بلاوجه اصحاب قدرت، و ازجمله مجلس، قرار بگیرد، آن دولت نیز از حیثیت و استقلال خود کوتاه آمده است.

دلایل حیثیتی فوق‌آمده شاید مهمترین محور و دالّ مرکزی این بیانات رهبر فرزانه‌ی انقلاب در آستانه‌ی تشکیل دولت تحول‌خواه آینده باشد. گرچه اشکالات متعدد دیگری نیز بر این دخالت‌های احتمالی وارد است؛ مانند تشکیل فرقه‌ها و کالت‌های قدرت، افزایش ضریب لابی‌گری سیاسی در مناسبات، افزایش بده‌بستان‌های ناصواب، عدم گردش نخبگان، ایجاد بستر رانت و فساد، تهی شدن مجلس از افراد قدرتمند و الخ.

با توجه به نکات بالا، اگر با همین قوت گمانه‌ها، اختلال فوق رخ دهد، تا حد زیادی از همین حالا می‌توان اطمینان داشت که دولت آینده، «تحول‌خواهی» را فرو نهد و بازی برده را ببازد. بنابراین با توجه به هوشمندی و سلامت رئیس‌جمهور منتخب، به نظر می‌رسد جلوگیری از این پدیده‌ی «نادرست اما بسیار معمول و بسیار محتمل»، ضروری باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۵۸۲۸۳۰۹:۱۹:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲
هیچ جای نگرانی نیست. زیرا هم در مجلس و هم در دولت می توان اقتصاد مقاومتی و جهش تولید کرد.
ناشناس۲۰۵۸۴۰۶۱۰:۰۲:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲
جواب «خیر» آیت‌الله رئیسی به سوال خبرنگار خارجی در مورد امکان دیدار ایشان با رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی، ما را به یاد نپذیرفتن نامه ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از سوی رهبر معظم انقلاب انداخت.
ناشناس۲۰۵۸۴۷۲۱۰:۳۴:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۲
و همینطور نامه آیت الله خمینی به گورباچوف.
ناشناس۲۰۵۸۸۸۱۱۳:۰۴:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲
یعنی گورباچف نامه امام را نپذیرفتند؟ به همین روشنی تاریخ را برعکس جلوه می دهید؟
ناشناس۲۰۵۸۴۱۱۱۰:۰۴:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲
در ادوار گذشته، از یک دوره‌ای به بعد وقتی که نمایندگان تهران وارد مجلس می‌شوند دیگر در بین مردم و موکلین خود آفتابی نشده و اثری از رد پای آنان در بین مردم دیده نمی‌شود. چنین نمایندگانی حق‌الناس بر گردنشان می‌ماند. از نمایندگان انقلابی این دوره انتظار می‌رود به این رویه غلط به جا مانده از قبل پایان بدهند.
ناشناس۲۰۵۸۴۱۷۱۰:۰۶:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲
آقای علی مطهری روی خودش چه حسابی کرده که با نامه نوشتن به آقای رئیسی‌، رئيس‌جمهور منتخب کشور هنوز که دولت جدید کارش را شروع نکرده درصدد امر و نهی به ایشان برآمده است؟! چرا در طول 8 سال گذشته به رئيس دولت مستقر به‌رغم مشاهده آن همه سوء‌مدیریت‌ها نامه ننوشت و مطالبه‌گری نکرد؟!
ناشناس۲۰۵۸۴۱۸۱۰:۰۶:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲
مجلس باید هوشیار باشد. احساس می‌شود دولتی‌ها با چشم‌پوشی از منافع ملی کشور در حال زدوبند با آمریکایی‌ها هستند. از شرط نظام یعنی برداشته شدن تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی توسط ایران ذره‌ای نباید کوتاه آمد.
ناشناس۲۰۵۸۴۸۲۱۰:۳۷:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲
چرا مجتبی ذوالنو بر کنار و وحید جلال زاده به عنوان رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شد؟؟؟؟؟
ناشناس۲۰۵۸۶۵۸۱۱:۵۱:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲
روحانی گفت برجام نه یک کلمه بیش نه یک کلمه کم معلوم نیست دو ماه است مذاکره برای چیست رهبری هم فرمودند مذاکرات فرسایشی نشود و تحریم ها برداشته و راستی ازمایی شود
ناشناس۲۰۵۸۴۲۶۱۰:۰۹:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲
از قاضی القضات رییسی که هنوز در کسوت ریاست قوه هستند می خواهیم از مدعی العموم بخواهند به مسله نمایندگان رد صلاحیت شده مفسد اقتصادی مجلس دهم ورود نمایند و انها را در دادگاه دهای ویژه محاکمه نمایند تا اندکی اعتماد مردم برگردد لازم به توضیح است تعداد زیادی از نمایندگان مفسد اقتصادی رد صلاحیت شده پستدهایی را در دولت و شرکت های دولتی گرفتند علاوه براینکه محاکمه هم نشدند
ناشناس۲۰۵۸۴۸۵۱۰:۳۷:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۲
درست می‌فرمایید ! آنچه نمایندگان را به کوچ به سوی دولت می‌کشاند ذوق و شوق وافر اینان در خدمت به مردم است که باعث میشود برای این خدمت رسانی در پوست خودشان نگنجندو مجلس را جامه ای تنگ برای بروز استعدادهایشان در کمک به مردم بدانند
ناشناس۲۰۵۸۲۹۱۰۹:۲۱:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲
شما که خودتون بریدین و دوختین ...اخباری از پشت پرده دارید که این گمانه زنی ها را تایید میکنید؟؟
ناشناس۲۰۵۸۴۰۹۱۰:۰۳:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲
آقایان لاریجانی، جهانگیری، مطهری و... باید از شورای محترم نگهبان تشکر کنند که احراز صلاحیت نشدند چون در آن صورت با رای ضعیف‌تر از حد تصور دیگر اعتباری برایشان باقی نمی‌ماند.
ناشناس۲۰۵۸۲۹۷۰۹:۲۲:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲
اکثر وزرای کابینه رییسی از چهره های دولت احمدی نژاد خواهند بود که هم اکنون در مجلس هستند: نیکزاد، شمس الدین حسینی، محمود بهمنی، حمیدرضابابایی، زاکانی، جلیلی، .......
ناشناس۲۰۵۸۴۴۵۱۰:۱۵:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲
تفحص از بانک مرکزی از اوجب واجبات برای نمایندگان است تفحص از بانک مرکزی در صحن مجلس دهم تصویب شد ولی به علت تبانی میان لاریجانی که قول رییس جمهور کردنش را داده بودند با روحانی انجام نشد همچنین چندین بار هم جلوی استیضاح رییس جمهور و تنی از وزرا گرفته شد
ناشناس۲۰۵۸۴۹۴۱۰:۴۱:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲
چهره‌های تکراری و شکست خورده سابق! همه از طرفداران سابق احمدی‌نژاد.
ناشناس۲۰۵۸۳۰۱۰۹:۲۴:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲
مجلس در این یک سال و اندی چه کار کرده که شما از کوچ نماینده هایش نگرانی!!
ناشناس۲۰۵۸۳۰۹۰۹:۲۶:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲
مجلس و دولت دوستان خوبی برای هم خواهند شد.
ناشناس۲۰۵۸۳۱۴۰۹:۲۷:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۲
تکلیف شهرداری تهران هم که معلوم شد!!!
ناشناس۲۰۵۸۹۷۰۱۳:۳۲:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲
چمران 81 ساله رییس شورای شهر شد!
ناشناس۲۰۵۸۳۱۶۰۹:۲۸:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲
بالاخره آقای رئیسی باید کابینه ای با مدیران انقلابی و توانمند تشکیل دهند که بسیاری از این افراد نماینده مجلس یا از کاندیداهای جبهه انقلاب هستند.
ناشناس۲۰۵۸۳۲۱۰۹:۳۰:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲
همه میدانند چه اتفاقی و به چه علتی رخ داده!
ناشناس۲۰۵۸۴۵۴۱۰:۲۴:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲
میشه یه بار دیگه توضیح بدین، من داشتم با موبایل حرف میزدم درست متوجه نشدم!!
ناشناس۲۰۵۸۳۳۵۰۹:۳۶:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲
مملکت شده اتوبوسی که میاد و میره به همراه فریاد خدمت و انقلابی گری یا مردمسالاری و....
ناشناس۲۰۵۸۴۵۶۱۰:۲۵:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲
وقتی مردم اینطوری بپسندن، اونی هم که میخواد رای بیاره همونی رو میگه که مردم دوست دارن!! مردم یادتان هست!؟
رضوی۲۰۵۸۴۱۵۱۰:۰۵:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲
توجیه نچسبی هست برای عدم استفاده از نمایندگان در دولت ..... واضحه هست که اون تحذیر آقا همزمانی نمایندگی مجلس وورود به کار اجرایی است ...اما اگر نماینده ای توانمند باشه ودر دولت مفید تر باشه ا نمایندگی حتما باید اینکار بشه ...وقتی هم رفت توی دولت دیگه نماینده نیست ...به طور کلی نمی دونم الان نمی دونم چی شده همه دنبال توصیه به ریسسی هستند وبیشتر از خود رییسی رییس شدند و کابینه میچینن..؟!!!
ناشناس۲۰۵۸۴۱۹۱۰:۰۷:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲
-- برادر ، حالا كه خدا كمك كرد و با آن همه زحمات و تبليغات و نذر و نيازها ، به نمايندگي مجلس رسيدي ، چرا دل و فكر در انديشه كوچ به دولت ؟ ... به هر حال در هر جا باشيم عبادت به جز خدمت خلق نيست ... بله ؟ --- درسته ! اما ميدوني چيه برادر ، مرحومه والده ،از همان زمان كودكي در مقام دعا كردن مي گفت : مادر جان ! خدا انشا الله بهت عزت و دولت بده !! ، ... گفتيم اگر بتوانيم به دولت كوچ كنيم ، به آرزوهاي آن مرحومه مغفوره جامه عمل پوشانديم ،... وانگهي آدمي هميشه قابليت پيشرفت داره ... عجيب كه نيست بله ؟!!
ناشناس۲۰۵۸۵۲۲۱۰:۵۳:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۲
نگارنده محترم ، جای هیچ نگرانی نیست . نصف نمایندگان محترم مجلس هم به دولت کوچ کنند ، هیچ چیزی عوض نمی شود . مثل اداره های دولتی که نصف کارکنان آنها بازخرید یا بازنشسته بشوند ، آب از آب تکان نمی خورد .
ناشناس۲۰۵۸۹۲۹۱۳:۲۰:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲
نبايد از نمايندگان در دولت استفاده شود بلكه از مشاوران نمايندگان يا رييس مجلس مانند امير عبدالهييان استفاده شود
ناشناس۲۰۵۸۹۴۸۱۳:۲۴:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲
حرف اول وآخر در حل مشکلات کشور را مذاکره مستقیم با آمریکا می زند وگرنه ۴ یا بنا بر سابقه ۸ سال دیگر هم همین جاهستیم که حالا هستیم .
ناشناس۲۰۵۹۰۰۴۱۳:۴۳:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲
مطهری ابروی پدرش را برده خدا بداد آخرتش برسد برو دیگه لالا اظهار نظر نکن یادت چند روز پیش به همتی رای دادی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  9. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  10. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  13. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  14. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  15. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  16. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  17. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  18. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  19. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  20. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  21. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  24. سخت، اما گذرا...

  25. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  5. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  6. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  7. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  8. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  9. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  10. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  11. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  12. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  13. سخت، اما گذرا...

  14. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  15. خاری در چشم دشمنان

  16. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  17. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  18. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  19. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  20. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  21. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  22. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  23. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  24. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  25. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

آخرین عناوین