روایت سیزدهم | شوک دوباره به انتخابات؛ این بار وزیر اطلاعات اسبق/ نامزد یواشکی! / دعوت بهزاد نبوی برای شرکت در انتخابات

سیاسی،   4000324061 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات عجیب حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد درباره رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92  بعد از رد صلاحیت علی لاریجانی شوک آورترین خبر در فضای انتخاباتی امسال بود. بر اساس اظهارات مصلحی او در آن سال هزینه و فایده احراز صلاحیت و عدم احراز صلاحیت هاشمی را از نظر خودش فهرست کرده و به شورای نگهبان داده است و در جلسه ای به صورت حضوری نیز آن را برای این شورا تشریح کرده است.

هر چند این اظهارات با واکنش توییتری کدخدایی مواجه شد و او به عنوان سخنگوی شورای نگهبان این اظهارات را نادرست خواند اما از آنجا که رویه قانونی شفافی در رسیدگی به موضوع رد صلاحیت ها وجود ندارد این سخنان بار دیگر شائبه مصلحت سنجی در بررسی صلاحیت ها را برای افکار عمومی تقویت کرده است یعنی همان چیزی که شورای نگهبان در پاسخ به واکنش ها به احراز نشدن صلاحیت علی لاریجانی اقدام خود را به کلی مبرا از آن دانسته بود.

 

واکنش ها به اظهارات مصلحی همچنان ادامه دارد و شورای نگهبان نیز تاکنون غیر از توییت کدخدایی توضیح بیشتری دراین زمینه ارایه نداده است. 

اما سخنان مصلحی طرفدارانی هم دارد. نظیر آنچه حمید رسایی در توییتر نوشته است. به نظر او مطابق مرّ قانون هاشمی باید رد صلاحیت می شد اما شورای نگهبان در این باره مصلحت سنجی می کرد. وزیر اطلاعات نظرش را داده و شورای نگهبان خودش بر اساس موازین تصمیم گرفته است. با این حال با توجه به روشن نبود ابعاد قانون در زمینه رسیدگی به رد صلاحیت ها نتیجه چیزی جز ابهام آفرینی در این زمینه نیست که باید به صورت جدی دراین باره چاره اندیشی شود. 


نامزد یواشکی کارگزاران یا اصلاحات؟ !

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی عبدالناصر همتی را به عنوان نامزد پنهان این حزب در انتخابات امسال معرفی کرده است. 

درحالی که تنها 5 روز به  انتخابات ریاست جمهوری مانده حسین مرعشی اعلام کرد که همتی را به جریان اصلاحات معرفی می کنند تا همتی حمایت اصلاحات را نیز داشته باشد اما آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات  اعلام کرد که همتی فقط نامزد کارگزاران است نه اصلاحات چرا که جبهه اصلاحات نامزد پنهان نداشته است. 

البته حسین مرعشی در اردیبهشت ماه امسال نیز درباره نامزد یواشکی این حزب سخن گفته بود و در تحلیل چرایی آن گفته بود : «من هنوز از برخی از کاندیداهای پنهان نام نبرده‌ام. ما کسانی را داریم که ممکن است در دقیقه نود رونمایی کنیم.کاندیداهای پنهان سه خصوصیت دارند؛ یکی اینکه بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، دوم اینکه بتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهند و به پای صندوق‌های رای بکشانند و سوم اینکه کشور را به شایستگی اداره کنند.»

با این حال با توجه به فقدان نامزد مورد اقبال عمومی در جریان اصلاحات برخی تحلیلگران سیاسی حمایت اصلاحات از همتی را در این روزهای پایانی ناممکن نمی دانند.

 

دعوت ظریف و بهزاد نبوی  از مردم برای مشارکت بیشتر در انتخابات 

محمد جواد ظریف با انتشار ویدیویی در فضای مجازی که متن آن را نیز منتشر کرده است از مردم خواست در انتخابات روز جمعه شرکت کنند چرا که  مشارکت هوشمندانه و گسترده مردم — در داخل و خارج — در تعیین سرنوشت خود قدرت ملی را رقم می‌زند، منافع ملی را در سطح جهانی پاسداری می‌کند و پشتوانه اصلی برای تعامل سازنده بین‌المللی است.

بهزاد نبوی ربیس جبهه اصلاحات ایران هم خواستار حضور پرشور مردم در انتخابات شد و از مردم خواست پای صندوق ها بیایند و به هر کسی که مایل اند رای بدهند.  

متن اظهارت ظربف را بخوانید:

سلام

جمعه روزی است که از طریق صندوق‌ رای می‌توانیم دریچه‌های روشنایی و امید را برای آینده خود و فرزندانمان باز نگه داریم.

کمبودها، کاستی‌ها و اشتباهات کم‌ نبوده و نیستند و من به سهم خود شرمنده سختی‌ها و ناروایی‌هایی هستم که کام مردم را تلخ کرده است.

اما قهر با صندوق رأی قطعا راه‌حل نیست و اگر به مشکلات نیافزاید از آنها نخواهد کاست.

ملت توسعه‌خواه ملتی است که هیچ فرصتی را — حتی ظاهرا کوچک — برای اصلاح و پیشرفت از دست نمی‌دهد.

مردم ما مؤثرترین ضامن آزادی، امنیت، سربلندی و پیشرفت کشورند. مشارکت هوشمندانه و گسترده مردم — در داخل و خارج — در تعیین سرنوشت خود قدرت ملی را رقم می‌زند، منافع ملی را در سطح جهانی پاسداری می‌کند و پشتوانه اصلی برای تعامل سازنده بین‌المللی است.

مشارکت مردم نه تنها لغو تحریم ها را تسریع می‌کند و بنیان جنگ اقتصادی علیه ملت دلاور ایران را درهم خواهد شکست، بلکه تحریم‌های آینده را نیز خنثی می‌کند.

افزایش مشارکت به ناامیدی تندروهای بیرونی و درونی، صهیونیست ها و تروریست‌های اقتصادی — که با ایران‌هراسی و برجام‌ستیزی چشم طمع به شکست تعامل و افزایش تحریم‌ها دوخته‌اند — خواهد انجامید.

مردم ایران همیشه «پدیده» بوده‌اند و «فرصت» آفریده‌اند. امیدوارم در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مردم فرصت تازه‌ای برای حرکت به سوی ایرانی آباد،‌ آزاد و توسعه‌یافته خلق کنند.

دست در دست هم، ۲۸ خرداد را به جشنواره ملی امید برای همه ایرانیان تبدیل کنیم

بهزاد نبوی: برای ایران بیایید

بهزاد نبوی نیز در ویدیویی خطاب به مردم اظهار کرد: ممکن است کاندیداهای قوی تر ما را ردصلاحیت کرده باشند اما به اندازه کافی در شوراها کاندیدا داریم.

وی افزود: در هر انتخاباتی که مردم حضور پیدا نکرده‌اند، هم شکست خورده‌ایم و الان هم اگر مردم حضور پیدا نکنند، شکست خواهیم خورد. ما برای نجات ایران می گوییم که در انتخابات شرکت کنید تا کشور دچار سرنوشتی نشود که هیچ کدام راه برگشت نداشته باشیم و افسوس بخوریم وقتی فرصت داشتیم، جلو خطر را نگرفتیم.

 این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد:  اگر مردم در صحنه آمدند، هم در انتخابات شورا برنده‌ایم و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و مانع تحقق سناریوی طراحی‌شده خواهیم شد.تقاضای من این است تا جایی که می توانیم مردم را پای صندوق بیاوریم . مردم به هر که می خواهند رای بدهند اما پای صندوق بیایند.


فردوسی پور و اظهار نظر در دقیقه 90

عادل فردوسی پور که طی چند سال گذشته نامش کاملا با سیاست آمیخته شده بود اعلام کرده است در انتخابات امسال از هیچ نامزدی حمایت نمی کند.

همتی، در مناظره آخر تلویزیونی وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات چهره‌های سرشناسی از جمله عادل فردوسی پور و علی دایی را کنار خودش خواهد داشت. فردوسی پور به خبرآنلاین گفته است:

همانطور که قبلا هم گفته بودم از هیچ یک از نامزد‌های محترم ریاست جمهوری حمایت نکرده و نمی‌کنم و هیچ وعده و پستی را هم نمی‌پذیرم.

سرنوشت انصرافی ها

تعدد نامزدهای اصول گرا در انتخابات امسال از همان روزهای نخست مورد بحث و نظر قرار داشته است و اغلب پیش بینی ها و البته انتظارها در میان هواداران اصول گرایی کناره گیری نامزدهای دیگر و حمایت از یک نامزد واحد بوده است. اگر چه تا کنون اغلب نامزدهای این جریان اعلام کرده اند که از ابتدا آمده اند که تا آخر بمانند و خبرهای مروبط به انصراف خود را تکذیب کرده اند اما از روزهای گذشته زمزمه هایی به گوش می ر سد که برخی از این نامزدها با توجه به درخواست های شدت گرفته در این زمینه به نفع نامزد واحد از عرصه رقابت ها  کنار بروند. 

دیروز زاکانی در نشست روشنگری مسجد جامع نارمک دراین باره گفته است: باید پنج نامزد به سمت همگرایی برویم، البته ما در مناظرات دعوا نکردیم اما افرادی که دست خالی داشتند مانع از این شدند که بتوانیم برنامه‌های خود را به صورت بایسته و شایسته مطرح کنیم.

زاکانی تصریح کرده است: باید این پنج کاندیدا باهم صحبت کرده تا مردم گرفتار تشتت نشوند و باهم هم افزایی داشته باشند، امروز امتحان بزرگی برای نامزدها است که مردم را به خود دعوت می‌کنند یا به انقلاب؟ هر پنج نفر جدی کار می‌کنند اما آیا باید تا پایان انتخابات بمانند؟ نباید اجازه داد سال ۹۲ تکرار شود.

قاضی زاده هاشمی نیز در توییتر نوشته است: در مسیر فدا شدن برای انقلاب و مردم همچون برادران شهیدم چون کوه ایستاده ام. قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد. 

با اینحال به نظر می رسد آنچه برای نامزد واحد اصول گرایان اهمیت بیشتری دارد انصراف سعید جلیلی است. به اعتقاد برخی ناظران سیاسی جریان جلیلی سه میلیون رای دارد که با کناره گیری از رقابت ها رای او به سبد رای رییسی ریخته خواهد شد و این امر به خصوص در صورت افزایش حمایت ها از همتی و رشد رای او اثری تعیین کننده خواهد داشت و در غیر این صورت نیز افزایش رای نامزد واحد به وجهه و اقتدار او کمک شایانی خواهد کرد.

انتشار مخارج ستاد انتخاباتی جلیلی

جلیلی در رشت گفته است من در هشت سال گذشته مسئولیت اجرایی نداشتم اما در جای جای کشور حضور پیدا کردم و با اقشار و اصناف مختلف دیدار کردم و سخن آنها را شنیدم. من رقیب آقای روحانی بودم اما سعی کردم هرچه از دستم برمی‌آید به همین دولت آقای روحانی کمک کنیم.

او خرجکرد مالی ستاد مردمی خود را نیز منتشر کرده است.

مجموع کمک های نقدی به ستاد مردمی انتخاباتی دکتر سعید جلیلی  بنا بر این اعلام ۶۶۵ میلیون تومان بوده است.



استقبال سرد از مهرعلیزاده حتی در تبریز !
علیرغم تکیه و تاکید همتی و مهرعلیزاده بر زبان ترکی و استفاده از این مزیت قومی به نظر نمی رسد همچون گذشته مساله قومیتی در انتخابات ملی نزد اقوام ایرانی نیز جایی داشته باشد و وابستگی قومی نامزدها در این میدان اثر تعیین کننده ای بگذارد. روز گذشته از سفر مهر علیزاده به تبریز عکسی مخابره شد که این موضوع را به خوبی نشان می دهد. 

رضایی: دولت شایستگان هر دو جناح را تشکیل می دهم

محسن رضایی که این روزها سعی دارد از خود تصویر یک نامزد فراجناحی بسازد و بارها از ضرورت یک رویکرد ائتلافی برای گذر از موقعیت دشوار کنونی سخن گفته است بار دیگر در یک توییت نیز به این موضوع پرداخته و نوشته است: 

مردم عزیز ایران؛ تجربۀ سالهای اخیر نشان داده است که منافع مردم پای جنگ‌های زرگری جناح‌های سیاسی قربانی می‌شود. 

دولتی تشکیل خواهیم داد از همۀ شایستگان دو جناح که فکر و ذکرشان فقط حل مشکلات مردم باشد و با درایت «اصلاح از درون قدرت» و «بازسازی معماری اقتصاد» را پیگیری کنند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۴۱۰۱۵۱۸:۲۳:۱۸ ۱۴۰۰/۳/۲۴
خدا بیامرز هاشمی ! بنده خدا چه الکی الکی رد صلاحیت شده بوده
ناشناس۲۰۴۱۴۳۶۲۱:۳۹:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۲۴
حجت الاسلام هاشمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری سال 84 با دست رد مردم مواجه نمی شد !
مُثلِهی !۲۰۴۱۴۵۶۲۱:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۲۴
اگر رد صلاحیت نمیشد ؛ رئیس جمهور میشد
ناشناس۲۰۴۱۰۷۸۱۸:۴۸:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۲۴
۱۰ سال دیگه در مورد دلایل رد صلاحیت ها در سال ۱۴۰۰ چه خواهیم شنید ؟
ناشناس۲۰۴۱۷۲۵۰۰:۳۰:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۲۵
یعنی به نظر شما آقای جهانگیری باید تایید صلاحیت میشد؟ اگر اینطور باشد چون بهتر از او صدها نفر هستند پس باید صدها کاندید معرفی میشد.
ناشناس۲۰۴۱۱۵۱۱۹:۲۰:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۲۴
حجت الاسلام هاشمی چطور با شش کلاس سواد رئیس جمهور شده بود ؟!
ناشناس۲۰۴۱۴۸۷۲۲:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۲۴
اون خدابیامرز هم دچار سندرم پست بی قرار بود
ایرانی۲۰۴۱۹۴۱۰۳:۵۱:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۲۵
خندم میگیره با ضربه ای که خوانواده هاشمی به ایران زد یه عده طرفدار شدن کسایی که ایران را به اینجا رسوند
ناشناس۲۰۴۲۰۶۶۰۷:۴۸:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۲۵
وبا ده ها سال مبارزه وآوارگي عليه شاه وساواك كه دل شير ميخواست
ناشناس۲۰۴۱۱۵۵۱۹:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۲۴
اگر دوباره فردی همانند حسن روحانی(همتی) رای بیاورد باید فاتحه اقتصاد و مملکت را بخوانیم.
ناشناس۲۰۴۱۱۶۳۱۹:۲۵:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۲۴
رد صلاحیت حجت الاسلام هاشمی در سال 92 بدلیل کهولت سن و پیری کار درستی بود.
ناشناس۲۰۴۱۳۹۰۲۱:۱۹:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۲۴
ای کاش کهولت سن راجع به همه صدق میکرد
ناشناس۲۰۴۱۱۷۳۱۹:۳۲:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۲۴
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن و نباید تکرار بشوند.
ناشناس۲۰۴۱۱۷۸۱۹:۳۴:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۲۴
از تورم 50 درصدی هاشمی تا تورم 52 درصدی روحانی راهی است که همتی ها راهساز آن بوده اند.
ناشناس۲۰۴۱۱۹۳۱۹:۴۱:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۲۴
مردم تحمل دولت سوم روحانی را ندارند و دیگه تکرار نمی کنند.
ناشناس۲۰۴۱۱۹۴۱۹:۴۲:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۲۴
رد صلاحیت شده ها باید به خط شن و دلایل رد صلاحیتشون رو بخوان از شورا .
ناشناس۲۰۴۱۴۵۴۲۱:۴۸:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۲۴
علت رد صلاحیتشون شاید احتمال پیروز شدنشون بوده .
ناشناس۲۰۴۱۲۶۱۲۰:۱۳:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۲۴
خط تخریب کجا را نشانه گرفته است؟ خط تفرقه کجا را نشانه گرفته است؟؟ دوستان و دلسوزان کشور روشنگری نمایند.
ناشناس۲۰۴۱۲۸۸۲۰:۲۶:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۲۴
تفاوت دو کلمه پنهان و یواشکی را بیان کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین