سرنوشت مبهم بن سلمان بعد از انتشار گزارش قتل خاشقجی

گروه سیاسی الف،   3991209074 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان معتقدند در مرحله بعد از انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقجی، روزهای سختی در انتظار محمد بن سلمان بوده و ممکن است برای مدتی نسبتا طولانی در انزوای بین‌المللی قرار بگیرد

سرنوشت مبهم بن سلمان بعد از انتشار گزارش قتل خاشقجی

به گزارش الف، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه گزارش غیرمحرمانه ‌ای را منتشر کرد که نشان می‌ دهد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی  با تایید محمد بن سلمان انجام شده است که این نتیجه گیری بر اساس کنترلی که ولیعهد عربستان بر تصمیم گیری‌های پادشاهی سعودی دارد، مداخله مستقیم یکی از مشاوران اصلی او و اعضای تیم حفاظتی او در عملیات استانبول، و همچنین حمایت ولیعهد عربستان از استفاده از خشونت برای ساکت کردن ناراضیان خارج از کشور از جمله خاشقجی، استوار است.

به دنبال انتشار گزارش سازمان اطلاعات آمریکا در خصوص قتل جمال خاشقجی، ستون نویس سعودی در روزنامه واشنگتن پست، در سرمقاله خود نوشت  عاملان جنایت فجیع علیه ساکن ایالت متحده و نویسنده موثر در روزنامه واشنگتن پست باید  مجازات شوند.روزنامه واشنگتن پست در ادامه نوشت محمد بن سلمان باید ممنوع السفر و  تمام دارایی‌های وی  بلوکه شود.

واشنگتن پست افزود رئیس جمهور آمریکا باید محمد بن سلمان را مجازات کامل کند که این مجازات از جمله بلوکه کردن دارایی‌های ولیعهد سعودی و دیگر افراد متهم در قتل این روزنامه نگار سعودی است.تغییرات اساسی که جو بایدن در روابط آمریکا و عربستان سعودی  وعده داده بود، نشان می دهد که شامل مجازات ولیعهد بی‌پروا و جنایتکار نخواهد بود و بنابراین بعید است که ولیعهد سعودی از ادامه رفتارهای جنایتکارانه خود منصرف شود.

به نوشته این روزنامه جو بایدن  ممکن است به حمایت بی سابقه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از عربستان پایان دهد ؛چرا که محمد بن سلمان از خلال «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ از دسترسی ویژه‌ای به کاخ سفید برخوردار بود، در حالی که دولت جدید آمریکا بیان کرد که ارتباطات میان واشنگتن و ریاض تنها از خلال «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان صورت می‌گیرد. همچنین دولت دموکرات ها از توقیف فروش تسلیحات به عربستان  خبر داد.   وجود روابط واشنگتن با ریاض در دوران بایدن هم ممکن است مانند قبل از دوره دونالد ترامپ به نظر برسد زمانی که واشنگتن با عربستان به عنوان هم پیمان اصلی در خاورمیانه رفتار می‌کرد. دولت جدید تاکید کرد که فروش سلاح‌های دفاعی به عربستان ادامه خواهد یافت و تنها فروش سلاح‌های تهاجمی متوقف شده است.

اگرچه ممکن است جو بایدن با ولیعهد سعودی تماس نگیرد و یا او را به واشنگتن دعوت نکند اما مقامات عالی رتبه آمریکا همچنان با محمد بن سلمان ارتباط برقرار می‌کنند، همانطور که اخیراً « لویی آستین» وزیر دفاع آمریکا تماس تلفنی با محمد بن سلمان برقرار کرده بود. یک استدلال عملی برای این سیاست وجود دارد که محمد بن سلمان همچنان قدرت‌مند ترین فرد در منطقه خلیج فارس است و اگر جانشین پدرش به عنوان پادشاه عربستان شود همانطور که انتظار می رود ممکن است برای دهه‌ها در این سمت باقی بماند و آمریکا نیز برای تثبیت بازار جهانی نفت و کمک به تلاش‌های ضد تروریسم به عربستان سعودی وابسته است.

محمد بن سلمان که از آغاز ولیعهدی اش بسیاری از مخالفان را  سرکوب و روابط بهتری با رژیم اسرائیل برقرار کرد، در هفته‌های اخیر با آزادی برخی از زندانیان برجسته از جمله شهروندان آمریکایی و پایان دادن به محاصره تحمیل شده بر قطر سعی در جلب رضایت بایدن کرد. با این وجود  جو بایدن شخصی را  از مجازات عفو می‌کند که طی سال‌های اخیر شدیدترین سرکوبگری را در تاریخ معاصر عربستان انجام داده و باعث بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه شده است و دولت بایدن باید ولیعهد سعودی را به دلیل مشارکت در قتل خاشقجی و به دلیل جنایت های حقوق بشری محاکمه کند.

به دنبال انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی، نام «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با محوریت جنایت ترور خاشقجی در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفته است. 

با وجود اینکه همه واقعیت‌های مربوط به پرونده ترور خاشقجی در گزارش سیا ذکر نشده و طبق گفته «مجتهد» افشاگر معروف اسرار آل سعود به تماس‌های محمد بن سلمان با «خالد بن سلمان» برادر کوچک و «سعود القحطانی» مشاور سابق وی و سایر جزئیات مربوط به این جنایت اشاره نشده بود، اما شرایطی نگران کننده برای شاهزاده جوان سعودی به وجود آورده است.

بن سلمان طی 3 سال گذشته هرگونه اتهام مربوط به همدستی در قتل جمال خاشقجی را رد کرده بود، البته هیچگونه نهاد رسمی نیز مدارکی مستند مبنی بر جزئیات نقش بن سلمان در این قتل را ارائه نداده بودند. بنابراین گزارش سیا اولین گزارش رسمی در این زمینه به شمار می‌رود که می‌تواند موجب انزوای بین‌المللی ولیعهد سعودی دست کم تا مدتی نسبتا طولانی گردد. 

روزنامه روسی «نزاویسمایا گازتا» نیز در همین رابطه در مقاله‌ای نوشته است که اقدامات دولت بایدن به مثابه یک محاصره سیاسی برای «محمد بن سلمان» است و واشنگتن ترجیح می‌دهد به جای ولیعهد، با پادشاه سعودی در ارتباط باشد؛ با وجود  اینکه بن سلمان حاکم واقعی عربستان محسوب می‌شود و مسئولیت اقدامات سرکوبگرانه آل سعود عمدتا بر گردن وی است.

همچنین انتظار می‌رود روابط سرد میان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و محمد بن سلمان تا مقطعی نه چندان طولانی به همین شکل باقی بماند، به ویژه اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا قصد ندارد متهم به نقض عهد شده و به وعده‌های خود درباره رسیدگی به پرونده حقوق بشری و تغییر سیاست واشنگتن در قبال ریاض پشت پا بزند.

از طرف دیگر تحلیلگران معتقدند، آنگونه که از رفتارهای جو بایدن پیداست، وی برخلاف ترامپ به نوعی از محمد بن سلمان بیزار است و شاید حتی قصد داشته باشد «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی که ضمن اهداف کمپین بازداشت‌های بن سلمان قرار گرفت را جایگزین وی کند. همچنین جو بایدن از همان روزهای نخست قتل خاشقجی، مخالفتش را با محمد بن سلمان ابراز کرده بود. از سوی دیگر بن نایف در گذر سالیان دراز از سوی سیا به قول معروف پخته و آماده بر قدرت نشستن شده و آمریکا سرمایه گذاری زیادی روی او کرده بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۱۸۷۸۱۳:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۹
بایدن نشان داد که سیاست درستی در رابطه با منطقه در پیش گرفته است. ایران باید با بایدن گفتگو کند.
ناشناس۱۸۴۲۳۵۰۱۹:۵۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۹
عجب . سیاست وحشیگری و بمبارون سوریه و عراق و ... خیلی سیاست خوبیه یا ادامه تحریم ایران ؟؟؟
ناشناس۱۸۴۲۳۵۱۱۹:۵۸:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۹
امریکا به زودی باید گورش رو از خاورمیانه گم کنه .
ناشناس۱۸۴۲۸۰۳۰۹:۱۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
گفتگو برای چی؟ برای عدم توقف تحریمها؟!
ناشناس۱۸۴۱۸۷۹۱۳:۴۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۹
فشار باید بر ایران و عربستان، باعث نزدیکی این دو کشور خواهد شد.
ناشناس۱۸۴۱۸۸۱۱۳:۴۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۹
محمد بن سلمان اصلاحات زیادی را در عربستان انجام داده است. عربستان تا کنون رسما از آشتی با اسراییل خودداری کرده است.
ناشناس۱۸۴۱۹۱۵۱۴:۱۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۹
تا پول داره هیچ کاری ش نمیکنن غربیها بنده خدا نیستند بنده پولن
ناشناس۱۸۴۱۹۲۷۱۴:۲۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۹
کیسه دوخته اند برای پول بن سلمان و دیگر مسئولین رژیم مرتجع عربستان نه دلشان سوخته برای خاشقچی یا حقوق بشر.
صمصام۱۸۴۱۹۳۳۱۴:۲۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۹
خب.... جناب بایدن به قولش عمل کرد و پرده از جنایت بن سلمان در ماجرای قتل خاسقچی برداشت
ناشناس۱۸۴۱۹۳۶۱۴:۲۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۹
آل سقوط سرنوشتی جز سقوط ندارد!
ناشناس۱۸۴۱۹۵۴۱۴:۳۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۹
شما نگران سرنوشت خودتان باشید...
ناشناس۱۸۴۱۹۷۳۱۴:۵۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۹
تاریخ مصرفش داره تموم میشه این جوانک قاتل جویای نام .!
ناشناس۱۸۴۲۰۸۳۱۶:۲۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۹
سرنوشت مبهم چه ساده لوحی
ناشناس۱۸۴۲۲۷۸۱۸:۴۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۹
این گزارش الکی است ، فقط برای دوشیدن بیشتر گاو شیرده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین