تقدیر از موضع‌گیری حکیمانۀ حامد کاشانی؛ شیعه را متهم نکنید

عبدالله حسرتی‌منش، گروه تعاملی الف،   3991209001 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
شیعه را متهم نکنید

زمانی که در مقطع کارشناسی ارشد دانشجوی رشتۀ تاریخ بودم، در کلاس، سخن از شهادت یا رحلت پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله رفت و بنده از اینکه ایشان مسموم شدند، دفاع کردم؛ واکنش استاد کاملاً منفی بود؛ بلکه حتی به تمسخر بنده انجامید. گذشت و گذشت تا به جلسۀ دفاع از پایان‌نامه رسید و من در جایی مرقوم کردم: «پس از شهادت پیامبر ...»؛ این بار چون می‌دانستم ممکن است حساسیت ایجاد شود، سند مسمومیت ایشان را از کتاب صحیح بخاری در پاورقی ذکر کردم (تعمداً به منبع شیعی ارجاع ندادم که شائبه‌ای پیش نیاید)؛ اما باز هم بخاطر همین کلمه مؤاخذه شدم و متهم شدم که مسائل ایدئولوژیک را در پژوهش تاریخی دخالت داده‌ام و دست آخر برای تایید پایان‌نامه و تسویه حساب نهایی، مجبور به حذف پاراگرافی شدم که در آن عبارت «شهادت پیامبر» ذکر شده بود.

ما باید بپذیریم که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که از حیث مذهبی کاملاً متکثر است و با طیف وسیعی از عقاید مواجهیم. متأسفانه بسیاری از اوقات، توسط بعضی افراد، برخی باورهای شیعی غیرعلمی شمرده می‌شود و خصوصاً گاهی افرادی که با اخلاص به ساحت اهل‌بیت علیهم‌السلام اظهار علاقه می‌کنند، افرادی عامی و کم‌سواد و ... تلقی می‌شوند.

این اتفاق خصوصاً در جوامع علمی و دانشگاهی هم جریان دارد؛ قضاوتی نمی‌کنم که چنین فضایی غالب است یا حداقلی؛ اما به هر حال بطور محسوسی وجود دارد. طبیعتاً در چنین فضایی که هم در داخل کشور و هم در بیرون از مرزها (با غلظت بیشتر) آداب و رسوم شیعی مورد طعن و نقد قرار می‌گیرد، صحبت‌های علاقمندان به اهل‌بیت باید بسیار سنجیده بیان شود. مدعای ما این است که مذهب ما بر اساس عقلانیت و حکمت است؛ پس هر سخن سستی که توسط ما گفته شود، هم آب به آسیاب دشمن خارجی می‌ریزد و هم تیغ برخی هموطنانمان را در جهت طعن بر عقاید و آداب و رسوم شیعی تیزتر می‌کند.

اگر ما به پشتوانۀ اسناد محکم و متقن با صدای بلند اعلام می‌کنیم که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به شهادت رسیده‌اند و در تقویم هم از کلمۀ «شهادت» برای ایشان استفاده می‌کنیم و نیز اصرار داریم که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا نرفته، یا می‌گوییم نبی مکرم اسلام هم با سم و مظلومانه از دنیا رفته‌اند، باید نهایت کوشش خود را بکنیم که از کلمۀ «شهادت» در جای صحیح خود استفاده کنیم؛ و الا با دست خود تلاش‌هایی که برای رساندن پیام مظلومیت آل محمد شده‌است، بی‌اثر کرده‌ایم.

مثلاً وقتی سندی مبنی بر شهادت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در دست نداریم، ولی در پوسترها و طرح‌ها مدام ذکر کنیم: «مراسم شهادت حضرت زینب»، آنگاه باید منتظر باشیم که ما را به غیرعلمی بودن متهم کنند؛ باید منتظر باشیم که بگویند: پس شهادت حضرت زهرا را هم صرفاً از روی عادت و تعصب تکرار می‌کنند. خلاصه آنکه عقاید شیعه به قدر کافی مورد هجمه هست؛ لااقل خودمان اسباب هجمه را فراهم نکنیم!

حالا در ایام وفات حضرت زینب کبری، در حالی که هیئات محترم مذهبی در اعلامیه‌های مراسمشان، عنوان «شهادت حضرت زینب» را درج می‌کنند، توئیت اخیر حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامد کاشانی مبنی بر اینکه «ما دلیلی دال بر شهادت ایشان نداریم و عنوان شهادت بر عظمت حضرت زینب نمی‌افزاید، بلکه شهادت پناهنده به آن بانوست»، با توجه به شهرت و جایگاه ایشان در میان هیئات مذهبی و البته صدا و سیما، بسیار اهمیت دارد:

اولاً با توجه به مباحث مستدل ایشان در باب ولایت اهل‌بیت و تاریخ اسلام و نیز با توجه به مناظره‌ها و مباحثات ایشان با جناب حسین دهباشی و امام‌جمعۀ خاش، این توئیت، حامل این پیام است که شیعه بخاطر علاقه‌ای که به اهل‌بیت دارد، واقعیات تاریخی را نادیده نمی‌گیرد! و اگر از مظلومیت حضرت زهرا سخن می‌گوید نه بخاطر دکان درست کردن و تفرقه‌افکنی، بلکه بخاطر مستندات محکم تاریخی است و شیعه اگر واقعاً دلایل و قرائن محکم تاریخی بر مظلومیت و به قتل رسیدن آن بانوی بزرگوار نداشته باشد، هرگز ادعای کذب نمی‌کند.

ثانیاً با توجه به شأن علمی و جایگاه محترم ایشان در بین اهل روضه و منبر، اثر سخن ایشان مانند سخن کسی که دور از فضای هیئت به سر می‌برد، نیست! شاید اگر فردی با درجۀ پایین‌تر علمی و یا حتی فردی دانشمند ولی دور از مجالس روضه، چنین تذکری را اظهار می‌کرد، سخنش تاثیری نداشت؛ بلکه شاید اثر عکس می‌گذاشت؛ اما بیان آقای کاشانی به‌گونه‌ای است که ان‌شاءالله دوست‌داران مخلص اهل‌بیت علیهم‌السلام این تذکر را به گوش جان شنیده و از این به بعد دقیق‌تر سخن می‌گویند تا مبادا ابزار سوء استفادۀ دیگران شود.

لذا هر کس که در میدان دفاع از عقاید شیعه می‌کوشد، با این موضع‌گیری دستش پُرتر می‌شود و تیغ طعن‌زنندگان به شیعه با چنین مواضعی کُند خواهد شد به فضل خدا.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۱۴۰۳۰۷:۳۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۹
سلام. موافقم. ما شیعه ها باید در ذکر زندگی این بزرگان، منابع تاریخی را هم در نظر داشته باشیم. شیعه یعنی راستی، درستی و صداقت.
ناشناس۱۸۴۱۷۵۲۱۲:۲۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۹
حدیثی از امام جعفر صادق هست که می فرمایند: "شیعیان ما را نشناسند؛ مگر در وفای به عهد." متاسفانه جامعه امروز ما پر از عهد شکنی هست.
ابراهیم۱۸۴۱۴۶۳۰۸:۵۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۹
احسنت موافقم من هم دیشب در صدا و سیما از سوی یکی از مجریان گویا این را شنیدم که از واژه ی شهادت استفاده شد. تعجب کردم و به خدا پناه بردم از عواقب این کار! شیعه نباید غیر دقیق حرف بزند. صدا و سیما نیز نباید غیر دقیق حرف بزند. همه زیر ذره بین هستند. باید دقت شود کاری نکنند که شهادت امام حسین علیه السلام و حضرت زهرا علیهما السلام مورد تردید واقع شود.
ناشناس۱۸۴۱۴۶۸۰۸:۵۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۹
در تمام دوران تحصیل، در مسجد پای منبر و حتی در تلویزیون همواره گفته می شد: وفات پیامبر (ص). تا اینکه برای اولین بار در یکی از کتب مذهبی که سال چاپ آن 1397 بود خواندم که همه پیامبران بزرگ به شهادت رسیدند و حضرت محمد (ص) هم توسط زنی مسموم شدند و بنابراین ایشان هم شهید محسوب می شوند. کمی متعجب شدم و فکر کردم که باید اشتباه چاپی باشد. با یکی از دوستان روحانی ام در این باره صحبت کردم و ایشان هم گفتند: بله مدتی است که از این مسأله رونمایی شده است!
ناشناس۱۸۴۱۸۰۹۱۳:۰۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۹
ولی ما ۳۰سال پیش پای منبرها می شنیدیم که براساس روایات قدیم اهل عامه پیامبر توسط یک زن جهود مسموم شدند...
ناشناس۱۸۴۲۲۱۲۱۷:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۹
من دهه پنجاهی هستم در کتاب درسی و جاهای دیگه برای پیامبر و حضرت فاطمه گفته می شد بر اثر بیماری فوت کرده اند
م۱۸۴۲۵۲۷۲۳:۳۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۹
شهادت...هردوبه شهادت رسیدند
ناشناس۱۸۴۱۵۳۴۰۹:۴۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۹
حرف منطقی و حکیمانه ایست....
ناشناس۱۸۴۱۵۵۴۰۹:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۹
عقیده ما به رهبران مذهبی که نباید به خاطر نحوه درگذشتشان باشد. حضرت زهرا و حضرت زینب به خاطر اعمالشان در نزد خداوند و همچنین مردم جایگاه عظیمی دارند. نحوه در گذشتشان امروز برای روضه خوانها مهم است که از این طریق ارتزاق میکنند.
ناشناس۱۸۴۱۶۰۱۱۰:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۹
احسنت اقا حامد
ناشناس۱۸۴۱۶۷۶۱۱:۲۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۹
شیعه افراطی و غالی با وهابی فرقی ندارد که! نمونه اش هم جریان شیرازی ها!
ناشناس۱۸۴۱۷۰۴۱۱:۴۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۹
علامه طباطبایی اعتقادی به شهادت حضرت زهرا نداشتند. (کتاب شیعه در اسلام)
عبدالله حسرتی‌منش۱۸۴۲۱۰۶۱۶:۳۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۹
من این‌کتاب را تورق کردم و چنین چیزی در آن ندیدم. اسناد در مورد شهادت حضرت رهرا در کتب شیعه و سنی هست؛ مراجعه کنید به آثار سید جعفر مرتضی عاملی که در اثر خود ماساه الزهرا پیرامون شبهات هم سخن گفته و پاسخ داده‌است
ناشناس۱۸۴۱۸۲۴۱۳:۱۳:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۹
بارها در طی عمر پیامبر بدخواهان قصد قتل پیامبر را کردند و خداوند نقشه آنها را به خودشان بازگرداند. حال ادعا میکنید پیغمبر آخر عمری مسموم شده است!؟
ناشناس۱۸۴۱۸۲۵۱۳:۱۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۹
از وقتی مداحان فرمان را دست گرفته اند روز به روز وهن به شیعه بیشتر می شود
ناشناس۱۸۴۱۹۱۲۱۴:۰۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۹
من سن زیادی ندارم و هنوز تقویمهایی که در آن از عبارت "وفات" حضرت فاطمه استفاده شده بود را بخاطر دارم.
ناشناس۱۸۴۲۱۲۹۱۶:۵۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۹
قتلها راهرطور می خواهی معنا کن...مزارش هم گمنام است...ولی خودت فکرش را بکن اگراهل اندیشه ای؟؟خانمی که ۱۸ساله است و حامله بچه است به ضرب در ودیوار... افهم..
ناشناس۱۸۴۱۹۴۱۱۴:۲۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۹
حضرت ابراهیم بتها را شکست. تمام پیامبران گفتند ما هم مثل شما مردم انسان هستیم و از طرف خداوند پیام آوریم. متاسفانه طول تاریخ نشان می دهد هر کدام از پیامبران بوسیله حامیان ناصوابشان به بت بدل شده اند.
ناشناس۱۸۴۲۰۵۹۱۵:۵۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۹
فقط ابزار کاسبی مداحان است!!!! ایکاش فقط ذره ای نسبت به پیامبر خاتم و اهل بیت ، شناخت واقعی پیدا کنیم.
ناشناس۱۸۴۲۰۶۷۱۵:۵۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۹
صحيح بخاري سند قوي نيست. چند قرن بعد از رحلت حضرت رسول نوشته شده؟ بيش از ٢ قرن. اولين سندي كه اشاره به امكان شهادت ايشان دارد چند سال بعد از رحلت ايشان نوشته شده؟ اگر شما سندي معاصر زمان ايشان پيدا ميكردي آنگاه ادعا قابل بررسي بود. قرار نيست كه كلمه به كلمه صحيح بخاري صحيح باشد.
ناشناس۱۸۴۲۰۸۹۱۶:۲۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۹
امروز بجای عمل غرق در مدح شده ایم
ناشناس۱۸۴۲۲۰۰۱۷:۳۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۹
کلمه شهید قبل از انقلاب اصلا کاربرد نداشت. مگر برای سید الشهدا
كاوه۱۸۴۲۲۱۵۱۷:۴۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۹
وقتي مي گوييد شيعه هستم معني اش اين است كه پيرو مكتب امام علي هستم كسي كه شهيد راه برقراري عدالت ناميده شد . وقتي عدالت را رعايت نمي كنيد و حق و ناحق مي كنيد يعني اسما" شيعه هستم اما رسما" پيرو..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین