بازی جدید دولت بایدن بر سر برجام

جهان،   3991121012 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع مطلع، ادعا کرد که دولت جدید آمریکا در حال بررسی گزینه‌های متعددی درخصوص احیای برجام است که یکی از آنها شامل گام‌های کوچک واشنگتن و تهران در جهت پایبندی به تعهدات است.

بازی جدید دولت بایدن بر سر برجام

به گزارش فارس، در حالی که مقام‌های رسمی دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» هرگونه بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای را منوط به پیشقدم شدن ایران در پایبندی مجدد به تعهدات برجامی می‌دانند اما برخی منابع از طرح جدید واشنگتن درخصوص این خبر می‌دهند.

خبرگزاری «رویترز» بامداد سه‌شنبه به نقل از سه منبع مطلع نوشت: «ایالات متحده در حال بررسی گستره‌ای از ایده‌ها درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای ایران است که شامل گزینه‌ای نیز می‌شود که در آن دو طرف گام‌های کوچکی، نه به میزان پایبندی کامل، برخواهند داشت تا مقداری زمان کسب کنند».

رویترز درباره این طرح جدید آمریکا درباره برجام توضیح داد که این «رویکرد محتاطانه» می‌تواند وخیم‌تر شدن روابط آمریکا و ایران را آهسته کند و همچنین تداوم اجرا نشدن برخی محدودیت‌های هسته‌ای توسط تهران را نیز متوقف نماید.

بر اساس این گزارش، گزینه مذکور می‌تواند واشنگتن را قادر سازد که به تهران اجازه دهد از منافع اقتصادی بهره‌مند شود اما نه به میزان لغو کامل تحریم‌ها.

منابع مذکور رویترز با بیان اینکه بایدن هنوز درباره سیاست خود در قبال ایران و توافق هسته‌ای تصمیم نگرفته، گفتند: «آنها (آمریکا) با جدیت در حال فکر کردن به این قضیه هستند و ایده‌هایی را مد نظر دارند که شامل بازگشت مستقیم به برجام و (تعهد) کم در ازای (تعهد) کم به عنوان یک گام موقت، می‌شود».

این خبرگزاری به نقل از منبع دیگری ادعا کرد که اگر دولت بایدن به این جمع‌بندی برسد که بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای زمان زیادی طول می‌کشد، آنگاه رویکرد میانه‌تری اتخاذ خواهد شد.

یک دیپلمات غربی نیز مدعی شد اعطای وام از طریق صندوق بین‌المللی پول یا تسهیلات اعتباری اروپا برای ایران نیز گزینه‌هایی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت از سوی دولت جدید آمریکا اجرا شوند.

این در حالی است که ساعتی بعد از این خبر رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با تکرار زیاده‌خواهی درخصوص گنجانده شدن مسائل دیگر در برجام، مدعی شد تهران ابتدا باید به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد تا واشنگتن نیز همین کار را انجام دهد. 

بلینکن در پاسخ به این سوال مجری سی‌ان‌ان که «پس ایران باید گام اول را بردارد تا آمریکا پاسخ دهد؟»، گفت: «این چیزی است که رئیس‌جمهور (بایدن) درباره آن صریح بوده است. لازم است آنها به پایبندی (به برجام) بازگردند و اگر این کار را کنند، ما نیز انجام می‌دهیم».

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش با بیان اینکه آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهداتش را نقض کرد، تاکید کرد: «الان هم وظیفه آمریکاست که به برجام بازگشته و تعهداتش را اجرا کند. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا کند و ما نفع اجرای این تعهدات را ببینیم، ما هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی، توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است».

با این حال روز یکشنبه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت که کشورش برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره، تحریم‌ها را رفع نخواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۷۷۰۹۰۸:۳۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
فقط یک جنگه که میتونه خیال دو طرف رو راحت کنه . انشاالله
محمدرضا۱۸۱۸۱۰۸۱۲:۵۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
از قدیم گفتن مرگ یبار شیدن هم یبار
ناشناس۱۸۱۸۶۲۳۱۸:۳۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
تو عراق جنگ شد بی فکر ببین چند تکه شده و بی امنیت
ناشناس۱۸۱۸۴۴۶۱۵:۵۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
شما كه جنگ طلب هستي، اگر در عمرت شرايط جنگ را مي چشيدي، فوت عزيزان، ترس مستمر در خواب و بيداري، بيكاري، بي پولي، حتي گاها پولي كه اصلا بدردت نمي خوره، و حاضري فقير باشي ولي آرامش صلح داشته باشي، قطعا جهان بيني متضادي داشتي، چون نظرت كاملا افراطي گرايانه است.
ناشناس۱۸۱۷۷۱۱۰۸:۳۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
فعلا بایدن میخواد از اهرم چماق و هویج استفاده کنه
رضا۱۸۱۷۷۲۸۰۸:۵۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
برجام؟؟؟ الان حرف ما این شده اول تو تحریم رو بردار! کدوم تحریم؟ اونایی که ترامپ وضع کرده؟ خب حالا گیرم که برگشتیم به زمان اوباما مگه اون موقع تحریم نبودیم مگه اون موقع گل و بلبل بود اوضاع؟ .. حالا منتظر چراغ سبز آمریکاییم‌ که با کله بریم تو برجام. اگه این حقارت نیست پس چیه؟ دنیا به حماقت ما نمی‌خنده؟
ناشناس۱۸۱۷۸۰۷۱۰:۰۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
برجام بهانه هست اینها خلع سلاح کامل ایران را می خواهند ایرانی بی دفاع و به شدت آسیب پذیر مثل آنچه در ابتدای دفاع مقدس روی داد تا بتوانند به کمک همسایه های عرب ایران را اشغال کنند این را امروز هر کودکی می داند ولی برخی خود را به خواب زده اند
ناشناس۱۸۱۷۸۸۶۱۰:۴۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
این نشون میده ترامپ درست می گفته
ناشناس۱۸۱۸۱۴۷۱۳:۱۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
خود شون میان بیرون بعد برای برگشتن ادا در میارن واقعا چی میتونه بگه آدم قانون جنگل که میگم همینه
جانباز۱۸۱۸۱۹۵۱۳:۴۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
انصافا ایندفعه با هر تفکری حتی غیر انقلابی بیایید محکم پشت سر یک نفر که حداقل بخش قابل توجهی از ملت ایشان رو رهبر خودشان می دانند بایستیم و حرف ایشان را تکرار کنیم که اول لغو کامل تحریم بعد بازگشت به برجام.چون آمریکا اصلا قابل اعتماد نیست
ناشناس۱۸۱۸۲۶۱۱۴:۱۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
بابا مگه نمیگفتن برجام خسارت محضه . خب خارج شیم تمام . مرگ یه بار شیون یه بار .
ناشناس۱۸۱۸۲۸۹۱۴:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
بدی این دموکراتها همینه که نامرد و‌ دو‌دوزه باز هستند. لااقل با امثال ترامپ، تکلیف آدم روشنه، حرف و‌ عملش یکیه و با وجود اینکه تصمیمات هیجانی و بی سر وته میگیره ولی جهت کلیش معلومه. امثال بایدن و اوباما، تو روت لبخند میزنند و‌لی خنجر رو با دستشون پشتشون قایم کردند. نمونه‌اش امضای برجامه بدون اینکه هیچ تعهد و تضمینی باشه که دولت بعدی بهش پایبنده. الان هم میخواند با کمک طرفهای اروپایی به بهانه‌های مختلف یک سری تعهد دیگه رو به ما تحمیل کنند.
ناشناس۱۸۱۸۳۰۰۱۴:۳۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
دوستمون روسیه گفته که هر دوطرف همزمان باید به تعهدات خود عمل کنند
ناشناس۱۸۱۸۳۴۱۱۴:۵۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
بیچاره مردم ایران که بین این دعوای دوطرفه گیر افتاده اند
ناشناس۱۸۱۸۸۱۰۲۱:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
دعوای دوطرفه؟! دعوای شما برای ندادن ناموس کشور است
ناشناس۱۸۱۸۴۲۴۱۵:۴۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
به گفته بزرگان : خدایا آن را که عقل دادی چه ندادی ؟ وآنرا که عقل ندادی چه دادی ؟ اگر عاقلانه عمل کرده بودیم این موضوع سالها بود که حل شده بود .
معلم۱۸۱۸۴۹۷۱۶:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
اگر طرفین به برجام بر نگردند و ایران به غنی سازی بالا ادامه دهد درگیری نظامی حتمی است و منطقه آسیب شدیدی خواهد دید.روسیه و چین دخالت نخواهند کرد.
وردی۱۸۱۸۷۱۸۱۹:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
از انتقام انتقام دیگر خبری نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. ایثارگران را بدنام نکنید !

  19. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  23. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین