ترس ها و نقطه ضعف های گنده لات جهان

محمد پارسانجفی،   3991028074 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ترس ها و نقطه ضعف های گنده لات جهان

چند دهه قبل روژه گارودی پروفسور مسلمان فرانسوی در کتابی، آمریکا را پیشتاز انحطاط نامید و بیست سال قبل امانوئل تود استاد یهودی امریکایی، کتابی با عنوان ((امپراطوری عقاب سقوط کرده است)) را نوشت و به زوایای اضمحلال آمریکا پرداخت و تاکید کرد که این سقوط هرچند آغاز شده اما تا اصابت به زمین زمان زیادی مانده است.

  12 سال قبل فِرِد زاکاریا تحلیلگر و روزنامه نگار امریکایی کتاب ((جهان پس از امریکا)) را منتشر کرد و جهانی را پیش بینی کرد که کشورها و فرهنگ های متعددی در آن تاثیر دارند و از نظم نوین فرضی آمریکا دیگر خبری نیست. در نهایت 6 سال قبل جوزف اس. نای استاد دانشگاه هاروارد کتابی با این عنوان نوشت ((آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است)) با این حال هیچکدام روند سقوط سهمگین امپراطوری را دقیق پیش بینی نکرده بود.

اما این سقوط چه سود یا زیانی را نصیب ما می کند؟ مهمتر اینکه چرا اضمحلال آمریکا با سایر امپراطوری ها متفاوت است و روندی طولانی را طی می کند؟ مگر نه اینکه امریکا و شوروی سابق دقیقا بعد از سال 1945 جهان را میان خود تقسیم کردند اما فروپاشی شوروی ظرف چند ماه رخ داد. 

سایر امپراطوری ها نیز روند مشابهی را از ابرقدرتی تا تنزل به یک قدرت فقط صنعتی و یا اقتصادی بزرگ طی کردند. اما وضعیت امریکا بسیار فرق دارد. امریکا بسیاری از کشورها مانند عربستان، انگلیس، کره جنوبی را به نوعی به خود وابسته کرده است، بسیاری از کشورها اقتصادی متصل به آمریکا دارند مانند اتحادیه اروپا، چین، هند و بسیاری از کشورها از تحولات امریکا بی درنگ تاثیر می پذیرند مانند کشورهای افریقایی و مکزیک، که چنین روندی برای هیچ قدرتی تاکنون وجود نداشته است. دقیقا به همین دلیل است که امریکا می تواند دیگر کشورها را برای جلوگیری از معامله با کشوری ثالث تحت فشار قرار دهد. این قدرتی است که دلار و سامانه های بانکی در جهان به امریکا داده است نه قدرت نظامی آن که اکنون یارای نجات اقتصاد رو به زوال امریکا نیست. 

اقتصاد امریکا بدون آنکه زیر فشار یا تحریم کشوری باشد از درون به چالش کشیده شده و با شکست ترامپ آرزوی آنان که خواستار بازگشت تولید به درون امریکا بودند نیز خاتمه یافت اما شورش های کور و بحران های فزاینده اجتماعی مانند آشوب های تابستان 2020 و حمله به کپیتال هیل در چند روز گذشته تازه شروع شده است.

هنوز اکثر مردم نمی دانند که دیگر روزهای طلایی وفور نعمت به پایان رسیده و بحران مالی را چیزی در حد سقوط بورس در سال 2008 یا 1987 و در نهایت 1929 تصور می کنند. 

روياي آمریکايي مي رود 

امریکای امروز را می توان در عرصه جهانی به مانند یک ((گنده لات یکه بزن)) شبیه کرد که با وجود بازوهای قوی اما اراده و هدفی برای به کارگیری توان نظامی خود ندارد، فقط می تواند از تاثيري كه بر اقتصاد جهان داشته سوء استفاده كند.

در اصل، شش ناوگان جنگی آمریکا در سراسر جهان مشتمل بر ناوهای هواپیمابر کمترین آسیبی ندیده اما تاثیرگذاری واشنگتن در تحولات بین المللی هر روز کمتر می شود. در بحران مدیترانه شرقی، جنگ لیبی و قفقار امریکا حضور ندارد و در افغانستان بعد از 20 سال ویرانگری و کشتار در حال گریز است. با آنکه امریکا هر روز زیر راکت و خمپاره نیروهای مقاومت عراق و سوریه قرار دارد اما دیگر از آن غرش های ابرقدرت مآبانه خبری نیست.  

کار به همین جا ختم نمی شود. دولت امریکا آن قدرت چهل سال یا حتی بیست سال پیش نیست که برای حرف خود اعتبار قائل باشد و اعمالش را از موضع برتری راهبردی تنظیم کند. امریکای امروز در عرصه جهانی سردرگم است و دقیقا نمی داند که در مسیر جهانی سازی باید حرکت کند و با تهی کردن درون آمریکا به نظم نوین جهانی بپردازد یا نه در مسیری دقیقا برعکس مجبور باشد برای بازگرداندن قدرت به ایالات متحده از بسیاری از موافقت نامه ها و قرار داد ها و سازمانی های بین المللی که خودش در بازه زمانی چند دهه ایجاد کرده بود بگریزد تا وضعیت معیشت مردم آمریکا را بهبود بخشد که نتیجه آن چیزی جز دست کشیدن از رویای امپراطوری بر همه جهان و تشکیل حکومت جهان شمول نخواهد بود. با نهایت شگفتی مردم این امپراطوری امروز فقر و نداری خود را در خیابان ها فریاد می زدند. 

او با ما نيست مانند اوباما 

اين تصور كه بايدن مي تواند امريكا را به آن كشور سابق بازگرداند بسيار غير واقعي است. شايد رفتار و ادبيات او با ترامپ تفاوت داشته باشد اما نه تنها هيچ يك توانايي بازتوليد قدرت سابق آمريكا را ندارند بلكه هيچ رئيس جمهوري در آمريكا نمي تواند و نمي خواهد چالش هاي كشورش با ايران، كوبا، روسيه، سوريه، كره شمالي و... را برطرف سازد.

بايدن همان سياست هاي فشار سابق را ادامه خواهد داد اما به گونه اي ديگر آن را توجيه مي كند. او با ما نيست مانند اوباما كه بيشترين تحريم را عليه ايران وضع كرد. دوران اوباما روزهاي تاريك جهان اسلام و آغاز جنگ هاي سوريه، ليبي، يمن و پيدايش داعش بود. 

حال در چنین شرایطی چگونه می توان به امضای قرارداد با دولتی امید داشت که خود برای آینده اش برنامه ای ندارد. 

برجام برای ایجاد تحول در درون ایران طراحی شد تا بهبود روابط ميان واشنگتن و تهران چرا كه ماهيت نظم نوين جهاني كه اولين بار توسط بوش اول مطرح شد هيچ نوع حكومت متفاوتي با آن را نمي پذيرد. از اين رو تفاوتي ندارد چه كسي در كاخ سفيد باشد. همكاري ميان امريكا با دولت هايي كه خود را مطيع و تابعي از سياست هاي كاخ سفيد نمي دانند هميشه بي معنا خواهد بود. 

از طرف ديگر اگر امريكا قدرت ايران را بپذيرد نيز به اين معناست كه بايد بيش از گذشته از غرب آسيا بگريزد حال آنكه اينجا متفاوت از ساير مناطق است و امريكا تا حد امكان تلاش مي كند در كشورهاي منطقه نفوذ داشته باشد. پس هر كه در كاخ سفيد باشد هرگز نمي پذيرد مشكلات راهبردي با ايران حل شود چراكه به معناي افزايش قدرت تهران خواهد بود.

چه می توان کرد؟

 با توجه به تاثیری که امريكا بر اقتصاد جهان همچنان دارد ما چگونه می توانیم از حقوق خود دفاع کنیم؟ اين درست است كه تا روز آخري كه امپراطوري امريكا وجود دارد بر اقتصاد تاثير خواهد داشت اما دو پاشنه آشيل دارد كه دقيقا هيچ راهكاري براي آن ندارند؛ اول كاپيتاليسم است كه در ذات خود در حال جويدن اقتصاد آمريكاست. همان ايدئولوژي كه تاكيد دارد كه (كسب سود و انباشت ثروت مطلقا آزاد است و همه امور بايد در اين مسیر باشد). 

نقطه ضعف دوم آمريكا وابستگي به استيلا بر جزيره العرب است؛ ریاض هم زمينه كنترل امريكا بر بازار انرژي جهان را فراهم كرده هم با فروش نفت به دلار، قدرت اين ارز جهاني را حفظ مي كند. تصور كنيد اگر روزي دولتي مستقل در جزيره العرب تشكيل شود چه خواهد شد؟ نفت را بر اساس نياز خود توليد كند و به دلار هم نفروشد. در آن صورت روند سقوط شتابان دلار شروع مي شود. دلار همان مولفه اي است كه هنوز امريكا را پابرجا نگه داشته است. 

برگ برنده ایران نه در مذاکره و نه در عقب نشینی بلکه در همین منطقه و تلاش برای تضعیف دو مولفه راهبردی آمریکا برای استیلای بر جهان نهفته است. اول انرژی و دوم راهگذرهای راهبردی در جهان اسلام بهترین ابزار برای اعمال فشار برای بازپس گیری حقوقی است که نه تنها از مسیر مذاکره بلکه با امتیاز دادن هم ممکن نشد. امريكا بيش از توليد اورانيوم از تاثير منطقه اي ايران مي هراسد. بهترين اهرم فشار حمايت قاطع و راهبردي از جنبش هاي مردمي ضد آل سعود است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۳۸۶۱۱۶:۲۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
اگر آمریکا نبود هیتلر و موسیلینی و سپس لنین و مائو دنیا را می خوردند. تاریخ گواه همه چیز است.
ناشناس۱۷۸۳۹۰۹۱۶:۴۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
اگر امریکا نبود دنیای بهتری داشتیم امریکا حامی اصلی تروریسم و عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت و ترور و تهدید و تحریم در منطقه و جهان است.
ناشناس۱۷۸۴۱۷۵۲۱:۲۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
اگر آمریکا نبود، صدام کشورهای منطقه را می خورد. همانطور که کویت را اشغال کرد اما با حمله آمریکا از کویت بیرون رانده شد.
رضا۱۷۸۵۳۷۳۱۶:۰۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
عزیزم صدام را خود امریکایی ها صدام کردند بفهم
ناشناس۱۷۸۴۱۸۱۲۱:۳۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
«فرید زکریا» درست است. فرید زکریا نویسنده و مجری آمریکایی، پاکستانی الاصل است.
ناشناس۱۷۸۵۱۶۶۱۳:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اولا امریکایی هندی تبار است نه پاکستانی دوما یهودی است نه مسلم سوما زاکاریا است چهارما الان شما چی را اثبات کردی
ناشناس۱۷۸۳۹۱۳۱۶:۴۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی امریکا و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۷۸۴۱۶۴۲۱:۱۱:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
این جور آرزو کردن ما پیرزن ها است
ناشناس۱۷۸۴۲۱۰۲۱:۵۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
چطور آرزوی مرگ انسانها در یک کشور دیگر را می کنی؟ .
ناشناس۱۷۸۵۷۰۵۲۱:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
آرزوی مرگ و نابودی کسانی را دارم که سردار آسمانی ما را با سنگدلی کشتند...
ناشناس۱۷۸۳۹۱۵۱۶:۵۰:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۱۷۸۳۹۱۸۱۶:۵۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
امریکا رو به افول ایران صحنه بازی در خاورمیانه را تغییر خواهد داد.
ناشناس۱۷۸۳۹۶۲۱۷:۳۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
خوب الان آمریکا دنیا را خورد چی را توجیه می کنید؟
ناشناس۱۷۸۳۹۷۵۱۷:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
باهمین ادبیات ۹۶ رای اوردید
ناشناس۱۷۸۴۰۴۵۱۸:۵۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
تاریخ را فاتحان می نویسند! وینستون چرچیل
ناشناس۱۷۸۴۰۹۹۱۹:۴۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
خب حالا امریکا دنیا را خورده
ناشناس۱۷۸۴۲۷۵۲۳:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
درباره مائو موسولینی مثل اینکه نخوندی اونوقت می فهمیدی یعنی چی اگر اونها روی کار بودن آمار شوروی فقط از کشتار و مائو توی چین عدد 40 تا 65 میلیون رو داده!!!
ناشناس۱۷۸۴۹۹۲۱۲:۲۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
فرق هیتلر با امریکای جهانگشا و ویرانگر چیست؟ امریکا از بمب اتم استفاده کرد که هیتلر نکرد یکی معرف دیگری هردو متعلق به سرمایه داری
ناشناس۱۷۸۳۸۶۷۱۶:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
همانطور که یک ده کوچک کدخدا می خواهد، جهان هم ابر قدرت می خواهد. همه شاهد هستیم که کدخدا چطور کره جنوبی و ژاپن از شر کمونیسم روسیه و چین و کره شمالی حفظ می کند.
ناشناس۱۷۸۴۱۳۳۲۰:۳۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
آمریکا زورش به ژاپن نمیرسید با بمب اتم در جنگ پیروز شد.
ناشناس۱۷۸۴۲۶۸۲۲:۵۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
ما کدخدای ظالم نمی خواهیم...آمریکا گمشو!
ناشناس۱۷۸۴۴۰۲۰۱:۰۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
البته کدخدای ده با لات محله یه کم فرق داره!
ناشناس۱۷۸۴۴۰۶۰۱:۱۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
کدخدا؟ اینو قبلا یه جا شنیده بودم,.... آهان فهمیدم! وقتی بود که میخواستن رای بیارن و کلاه برجام رو سر ملت بزارن! راستی از چرخش چرخ زندگی مردم چه خبر!؟ آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم ...... مردم یادتان هست!؟
ناشناس۱۷۸۴۶۱۳۰۸:۵۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
کره جنوبی و ژاپن گاو شیرده امریکا هستن و اینقدر خوار و ذلیل شدند که نظامیان امریکایی به دختران کره ای و ژاپنی تجاوز می کنند اما این 2 کشور جرئت محاکمه این نظامیان را ندارند.
ناشناس۱۷۸۳۸۷۱۱۶:۲۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
آمریکا زورش زیاد است و به بچه ها اجازه خود نمایی نمی دهد.
ناشناس۱۷۸۳۹۱۱۱۶:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
حملات موشکی به عین الاسد و ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک 200 میلیون دلاری و کت بسته گرفتن نظامیان امریکایی در خلیج فارس نشان داد که امریکا ابرقدرت نیست و لات کوچه خلوت است.
ناشناس۱۷۸۳۹۱۶۱۶:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
سربازان امریکایی که در سال 94 در خلیج فارس اسیر نیروهای ایرانی شدند مثل بچه ها و مثل ابر بهار اشک میریختن ! خخ
ناشناس۱۷۸۵۴۷۵۱۷:۴۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دوران گریه تو‌ و اربابان ت به زودی فرا می رسد
ناشناس۱۷۸۳۹۳۷۱۷:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
دقیقا همینطور است. ما هم بحرین و امارات و کویت و ..... آدم حساب نمی کنیم.
ناشناس۱۷۸۴۰۴۴۱۸:۵۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
همه امپراتوری ها زورشان زیاد بود و از درون تهی شده و سقط کردند.
ناشناس۱۷۸۵۷۱۷۲۱:۲۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نوچــــــــــــه های گنده لات جهان بدانند که آمریکای تایتـــــــانیــــک دارد غرق می شود...دارد غرق می شود....دارد غرق می شود.....دارد غرق می شود.....لطفاً بفهمِِِِِِِِِِیـــــــــــد!!
ناشناس۱۷۸۳۸۸۰۱۶:۲۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
8 سال با صدام جنگ کردیم و این همه خسارات و شهید دادیم در آخر جنگ هم با این که قطعنامه را پذیرفته بودیم، نیروهای بعثی وارد خاک ایران شدند و که بعدا با فشار قدرتهای دنیا از ایران خارج شدند. آمریکا همان ارتش صدام را در عرض یک هفته با تلفاتی کمتر از 50 نفر تار و مار کرد و ایران و منطقه را از شرش راحت کرد.
ناشناس۱۷۸۳۸۸۲۱۶:۳۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
دنیای امروز دنیای سیاست و سر بریدن با پنبه است. دنیای امروز دنیای شاخ و شونه کشیدن و نفس کش طلب کردن نیست. باید با تعامل با دنیا به فکر رفاه ملت و سازندگی کشور بود.
ناشناس۱۷۸۳۸۹۰۱۶:۳۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
با تمام شدن دوران ریاست جمهوری ترامپ و روی کار آمدن بایدن، آمریکا دوباره شکوه و جایگاه خود را در بین کشورهای دنیا بدست خواهد آورد. روابط اروپا، ژاپن، کانادا و حتی چین و روسیه با آمریکا بسیار مستحکم خواهد شد. همه گان خواهند دید که روسیه و چین چطور برای منافعشان به ایران پشت خواهند کرد. ایران نیز باید برای منافعش با آمریکا گفتگو و رایزنی کند.
ناشناس۱۷۸۳۸۹۶۱۶:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
دوران بایدن مانند دوران اوباما، دوران اوج قدرت لیبرال دموکراسی خواهد بود.
ناشناس۱۷۸۳۹۲۷۱۷:۰۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
آقای نویسنده، نام نویسنده آمریکایی «فرید زکریا» پاکستانی الاصل و در CNN برنامه ای به همین نام دارد. نویسنده آمریکایی به نام فرد زکریا وجود ندارد!!!
ناشناس۱۷۸۶۱۰۲۰۸:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
فرد زاخاریا نام یهودی فرید زکریا است وی متولد هند است و امریکایی و اصلا پاکستانی و مسلمان نیست وی شاگرد ساموئل هانتینگتون یهودی موسس نظریه برخورد تمدن های مشهور است
ناشناس۱۷۸۳۹۶۱۱۷:۲۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
واقعا چی نوشتید؟ خودتون دارید می گویید قدرت نظامی دیگر کارگشا نیست ولی در عین حال خودتون با استفاده از همین قدرت نظامی می خواهید توازن منطقه را بهم بزنید.
ناشناس۱۷۸۴۴۰۵۰۱:۰۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
قدرت نظامی برای قلدری کارگشا نیست ولی برای دفاع کاملا کارگشاست!!
اکبر۱۷۸۳۹۶۸۱۷:۴۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
جمله آخر مقاله در ادامه استراتژی ضدیت با عربستان تمامی حلاوت این مقاله خوب را از بین برد. وجود تفرقه در جهان اسلام دقیقا همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل و دشمنان اسلام و منطقه می خواهند.
ناشناس۱۷۸۵۱۴۹۱۳:۳۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
ال سعود مثل داعش است و مسلنان نیس شیعیان حجاز و الاحسا را می کشد و مورد حمایت غربه
ناشناس۱۷۸۳۹۶۹۱۷:۴۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
"بهترين اهرم فشار حمايت قاطع و راهبردي از جنبش هاي مردمي ضد آل سعود است." ماشالا به این استراتژی. اگه ایران و عربستان جفتشون با خاک یکسان بشن برای آمریکا علی السویه است این پیشنهاد شما بیشتر از سر ناچاریه تا یک راه عملی و منطقی
ناشناس۱۷۸۵۱۳۷۱۳:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
کجا گفتهه ایران بره جنگ عربسان میگه باید از خیزش مردمی ضد سلطنت ال سعودی حمایت کنیم درست بخون عمو
ناشناس۱۷۸۳۹۷۳۱۷:۴۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
همین افکار برای کشورمان دردسر درست کرده است.
ناشناس۱۷۸۴۰۰۸۱۸:۲۵:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
اضمحلال و سقوط امریکا جز دردسر برای حکومت های “مردمی “برای ساختن یک دشمن جدید ندارد
ناشناس۱۷۸۴۰۰۹۱۸:۲۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
آمریکا نباشه روسیه و چین و انگلیس و غیره فوراً دنیا را قبضه خواهند کرد و این اصلا جالب نیست. در واقع فروپاشی قدرت آمریکا آرزوی چین و روسیه است
ناشناس۱۷۸۴۲۴۹۲۲:۳۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
بخش اصلی جهان سه قاره متصل آسیا، آفریقا و اروپاست. آمریکا چون توی یک قاره جداگانه از بخش اصلی جهانه، نفعش در ناامنی بقیه دنیاست. مثل جنگ جهانی دوم که باعث شد آمریکا قدرت برتر بشه. اما چین به بخش اصلی جهان چسبیده و نفعش در امنیت این بخشه.
ناشناس۱۷۸۴۰۶۰۱۸:۵۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
آمریکا پس از اینکه کمر آلمان در جبهه شرقی شکسته شد و پس از اطمینان از شکست قطعی آلمان وارد جنگ جهانی دوم شد و با کمترین ریسک و خسارت وارث پیروزی جنگی شد که دیگران بیشترین هزینه انرا متحمل شده بودند.
ناشناس۱۷۸۴۰۶۵۱۹:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
کشتــــــــی تایتانیک بسیار با عظمت به نظر می رسید ولی اکنون سالهای سال است که همنشین گل ولای و لجن کف اقیانوس است... آمریـــکا هم بسیار با عظمت است ولی چند صباح دیگر....
امین۱۷۸۴۰۶۹۱۹:۰۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
نوچه های آمریکا و عربستان، فقط تو بخش کامنت های سایت های خبری مخصوصا سایت الف، قدرت ابراز وجود دارن و در واقعیت ذره ای تاثیر بر حقایق و آینده ی محتوم منطقه وجهان نخواهند داشت. والعاقبه للمتقین. موتوا بغیظکم.
عمران۱۷۸۴۷۵۵۱۰:۰۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
از جامعه ایزوله بودن این فکر را به ذهن افراد می آورد که مخالفینشان «نوچه دشمن» هستند والله اعلم
ناشناس۱۷۸۴۰۹۵۱۹:۴۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
واقعا فکر می کنید هیچ مسئولیتی بجز مقابله با تمریکا در جهان ندارید؟ آیا نظر مردم اهمیتی دارد؟ و چرا مردم ایران فدایی برخی کشورهای دیگر باشند؟ و چرا ترکیه و اندونزی و مالزی و پاکستان و مصر و دیگران چنین خیالبافی هایی نمی کنند؟
ناشناس۱۷۸۴۱۰۶۱۹:۵۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
بهتر است واقع بین باشیم ،اگر آمریکا و اروپا به فرض محال همین امروز سقوط کنند هیچ تفاوتی در جایگاه تاسف‌بار کشور ما در جهان اتفاق نخواهد افتاد تا وقتی وضعیت اداره کشور بدون برنامه و با آزمون و خطاست و هیچکس هم حتی یکی از اشتباهات پرشمار را به گردن نمیگیرد تا امید به عدم تکرار آن اشتباه باشد
ناشناس۱۷۸۴۱۱۲۲۰:۰۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
آمریکا هم سقوط کنه، ابرقدرت بعدی چین هست که ب مراتب کثیف تر از امریکاست. کشوری ک عده قابل توجهی از مردمانش در قبال کار، فقط غذا و جای خواب نصیبشون میشه و هنوزم سگ و موش و گربه میخورن.
ناشناس۱۷۸۴۲۴۸۲۲:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
وقتی دولت آمریکا در سطح جهانی زورگویی میکنه، عملا داره در داخل آمریکا هم زورگویی رو ترویج میده و نتیجه اش میشه گسترش معضلات و شکافهای اجتماعی مثل حمله اخیر به کنگره!
سعید۱۷۸۴۳۳۱۲۳:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
امروزه تنها کمونیسم از فروپاشی آمریکا سود میبرد کمونیست نباشیم.
معلم۱۷۸۴۳۸۲۰۰:۴۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
کیهان جه اصراری داردبا تظاهراتی که صورت گرفت امریکار ا ضعیف شده و ترامپ را قدرتمند نشان دهد.
ناشناس۱۷۸۴۶۷۹۰۹:۳۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اصولا لات ها با هم درمی افتند. کمتر میبینی یک ادم درست حسابی با یک لات دهن به دهن و درگیر بشه حتی اگه طرف بهش فحش بده چون عقل اینو حکم میکنه.
ناشناس۱۷۸۵۸۳۶۲۲:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
تحلیل خوبی بود... آخرش آمریکا نابود میشه یا نه؟ تشکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  2. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. سخت، اما گذرا...

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  11. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  12. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  13. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  14. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  15. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  16. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  17. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  8. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  12. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  13. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  14. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  20. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  21. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  24. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  25. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  5. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  6. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  7. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  8. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  9. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  10. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  11. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  12. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  13. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  14. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  15. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  16. حل يك ابرچالش نظام

  17. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  18. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  19. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  20. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  21. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  22. سخت، اما گذرا...

  23. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  24. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  25. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

آخرین عناوین