تحلیل گر آمریکایی: ایران دشمن القاعده است نه متحد آن

گروه جهان الف،   3991027065 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک شبکه چینی با اشاره به ادعاهای اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر حمایت ایران از القاعده اعلام کرد، ایران نه تنها متحد این سازمان تروریستی نیست، بلکه خود قربانی تروریسم بوده است.

تحلیل گر آمریکایی: ایران دشمن القاعده است نه متحد آن

به گزارش الف  "اندرو کوریبکو" تحلیل گر آمریکایی مستقر در مسکو، در تحلیلی در وب سایت شبکه "سی جی تی ان" چین نوشت همه ناظران واقع گرا به خوبی می دانند، ایران دشمن القاعده است. 

<< "مایک پومپئو" وزیر خارجه آمریکا که قرار است به زودی از مقام خود کنار برود، در سخنرانی آتشین و خنده دار خود در 12 ژانویه، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از القاعده متهم کرد و مدعی شد ایران "پایگاه جدید وطنی" القاعده است. وی همچنین مدعی شد گزارش چند ماه پیش منابع اطلاعاتی در خصوص کشته شدن یک رهبر القاعده در ایران، تایید شده است. به ادعای منابع آمریکایی، آن به اصطلاح عامل القاعده در حملات تروریستی این سازمان در شرق آفریقا که در سال 1998 به وقع پیوست، دخالت داشت و تابستان گذشته در ایران کشته شد.  

کاملا قابل درک است که چرا دولت ترامپ در آخرین هفته حیات خود چنین روایتی را اشاعه می دهد؛ ادعای این که ایران متحد القاعده است. بی پایه بودن این ادعا کاملا اشکار است، زیرا ایران ثابت کرده که نه تنها متحد آن سازمان تروریستی نبوده، بلکه دشمن آن است. 

ایران یک کشور بزرگ شیعه است که هم کیشان آن در سراسر منطقه قربانی القاعده بوده اند. این گروه تنها شیعیان را هدف قرار نمی دهد، بلکه گروه های اقلیت نظیر آنها، از حامیان بی رحمانه ترین حملات تروریستی بوده اند. ایران از مدت ها قبل در جبهه جنگ جهانی واقعی علیه تروریسم، پیشرو بوده است، نه جنگ به  اصطلاح ضد تررویسم آمریکا که انگیزه سیاسی داشته، با معیارهای دوگانه همراه است. ایران خود سالیان متمادی قربانی اشکال مختلف تروریسم بوده است که عوامل آن، خود را به دروغ، به انواع ایدئولوژی های مختلف نظیر سنی ها و مارکسیسم، منتسب می دانند. متهم کردن ایران به میزبانی کردن از القاعده، دروغی کاملا آشکار است که با حقایق تناقض دارد. 

ایران آنقدر در مبارزه با تروریسم در منطقه مصمم است که در هفت سال اخیر، مشاوران خود – و بر اساس برخی گزاشات اعضای نیروهای ویژه سپاه پاسداران – را به عراق و سوریه فرستاده است تا با داعش مباره کنند. بسیاری از شهروندان ایرانی هم در مبارزه با این بلای جهانی کشته شده اند. بدتر از آن، برخی از آنها در حملات اسرائیل در سوریه کشته شده اند. اسرائیل هم مانند آمریکا مدعی است ایران از تروریسم حمایت می کند، و به جای آن که تهران را یک دارایی امنیتی علیه تروریسم تلقی کند، آن را به اشتباه، یک تهدید منطقه ای می داند. 

مشکل رویکردهای آمریکا و اسرائیل در قبال تروریسم در خاورمیانه آن است که به شدت آن را سیاسی کرده اند. واشنگتن و تل آویو، تررویسم را یک پدیده نمی دانند که با مشارکت همه کشورهای منطقه، در سطح جهانی محکوم و با آن مبارزه شود، بلکه از تروریسم به عنوان برچسبی علیه رقیبان منطقه ای خود استفاده می کنند. سپاه پاسداران، بخشی قانونی از نیروهای مسلح ایران است، نه آن طور که آمریکا و اسرائیل مدعی هستند، یک سازمانِ بین المللیِ تروریستی. علاوه بر آن، نیروهای تحت الحمایه ایران نظیر حزب الله که با گروه های شناخته شده تروریستی نظیر داعش در سوریه می جنگند نیز تروریست نیستند، بلکه ضد تروریست هستند. 

با این وجود، سپاه پاسداران و نیروهای متحدش به دلایل سیاسی، به حمایت از تروریسم متهم می شوند و هر از گاهی نیروهای آنها در سوریه بمب باران می شوند. دلیل این اتهام، تفاوت دیدگاه های منطقه ای آنها نسبت به آمریکا و اسرائیل در منطقه، و همچنین هم پوشانی متعارف نظامی نسبت به آنها است. تناقض ادعاهای اخیر پومپئو با این رویکرد استراتژیک است که انگیزه های طرح آنها را معنادارتر می کند. وی خود صادقانه معتقد نیست که ایران میزبان القاعده است، اما بیان چنین سخنان بیهوده ای، ادامه همان گلایه های به شدت بیمارگونه دولت ترامپ علیه ایران است که در چهار سال اخیر ادامه داشته است و در واپسن روزهای این دولت تکرار می شود. 

دونالد ترامپ از این که بازنده انتخابات ریاست جمهوری شده، خشمگین است و چهارشنبه این هفته کاخ سفید را ترک خواهد کرد. بعد از حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا و موضع مخالفان وی مبنی بر آن که او عامل محرک حملات "تروریستی در داخل کشور" بوده است، ترامپ نمی تواند باور کند که چه اتفاقاتی برای او در حال رخ دادن است. ترامپ ظاهرا به وزیر خارجه اش دستور داده است تا ادعای حمایت ایران را از القاعده مطرح کند، به این امید که شاید مردم ارتباطات خودِ وی را با "تروریسم" فراموش کنند. طرح چنین ادعاهایی، تلاشی  حاکی از درماندگی ترامپ است تا همه نگاه ها را از خود  دور کند و از شر آبروریزی امنیتی رخ داده خلاص شود. 

لذا ادعاهای دولت ترامپ را نباید جدی گرفت. انگیزه وی از طرح آنها، بر منافع شخصی بنا شده است، هم منافع فردیِ مرتبط با آبروی رئیس جمهور در واپسین روزهای حضور در کاخ سفید و هم منافع سیاسی. زیرا وی به دنبال آن است تا  دولت بایدن که به زودی وارث تشکیلات دولتی ترامپ خواهد شد، ترغیب شود  همچنان سیاست های خصمانه را علیه ایران ادامه دهد. برای بایدن بسیار دشوار است که روند دیپلماتیک کنونی آمریکا را در این خصوص تغییر دهد تا مبادا خود به "نرمی در قبال تروریسم" متهم نشود، درست مانند آن چه که بسیاری از محافل به تازگی و به دنبال بحران امنیتی هفته گذشته، در خصوص ترامپ بیان کردند. در هر حال، تمام ناظران واقع گرا می دانند ایران دشمن القاعده است، نه متحد آن.>>

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۲۷۲۳۱۳:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
هیلاری کلینتون در کتاب خاطرات خود (انتخاب های سخت) اشاره میکند ما در دهه 80 میلادی از مجاهدین در افغانستان حمایت همه جانبه میکردیم تا با شوروی بجنگند، قسمتی از این مجاهدین افراطی بعدا تبدیل شدند به القاعده و طالبان. ترامپ هم بارها اعلام کرد آمریکا خالق داعش است. شرکت تویوتا ژاپن طی تحقیقاتی از شماره شاسی خودروهای داعش که اکثرا وانت ها و کراس اوور های تویوتا بودند اعلام کرد یک شرکت کویتی این خودروها را خریده و به سوریه منتقل کرده. حامی مالی هم سعودی و امارات و .. بودند. حال پیدا کنید تخم مرغ فروش را!!!
ناشناس۱۷۸۲۷۸۵۱۳:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
برای گدایان غرب زده داخلی خوب کار می کند!
ناشناس۱۷۸۲۸۷۸۱۵:۳۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
آیا آن مردی که به همراه دخترش چند ماه پیش در خیابان پاسداران تهران ترور شدند، نفر دوم القاعده نبود؟
ناشناس۱۷۸۲۹۲۶۱۶:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
آمریکا گفته نامش ابو محمد المصری است.
ناشناس۱۷۸۳۰۱۴۱۷:۴۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
در افغانستان کشته شده بود
ناشناس۱۷۸۳۱۱۴۱۹:۳۸:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
خوب چه ربطی داره عناصر القاعده در اروپا هم رفت و آمد می کنند.
ناشناس۱۷۸۲۹۷۹۱۷:۱۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
فرضا که باشه؛ پس از این به بعد برای امثال زاغری و مور گیلبرت طوطی وارانه گلریزون نگیر که بیگناهند
ناشناس۱۷۸۳۵۷۳۱۱:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
وجدانا چه ربطی داشت؟!
ناشناس۱۷۸۲۷۸۷۱۳:۵۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
چجور دشمنی‌هست که حتی خود ظریف هم اعتراف کرد که هیات های ایرانی چندین بار با طالبان دیدار داشتن
ناشناس۱۷۸۲۸۴۸۱۴:۵۹:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اول فرق القاعده و طالبان بدون چی هست
ناشناس۱۷۸۲۸۸۱۱۵:۳۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
هیچ فرقی ندارن القاعده و طالبان کاملا در افغانستان و پاکستان با هم همکار و همراه بودند و اصولا طالبان به اسامه بن لادن پناه داده بود. بیست سال پیش طالبان همون جایگاهی رو داشت که الان داعش داره. تا ببینیم بیست سال بعد چه خواهد شد.
ناشناس۱۷۸۲۹۸۰۱۷:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اگه القاعده و طالبان یکی هستند پس خود امریکا جونتون غلط میکنه از ایران ایراد میگیره چون خودش داره با طالبان مذاکره میکنه
ناشناس۱۷۸۳۰۱۲۱۷:۴۸:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
همه کشورها الان دارند طالبان را به رسمیت می شناسند
ناشناس۱۷۸۳۱۱۷۱۹:۴۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
القاعده و طالبان و داعش توسط امریکا بوجود آمدند خود ترامپ در مناظرات انتخاباتی 2016 اعتراف کرد که هیلاری کلینتون و اوباما برای تجزیه کشورهای منطقه داعش را بوجود آوردند.
مانی۱۷۸۳۳۴۲۰۰:۴۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
ایا اظهارات ترامپ قابل استناد و تائید است؟تمام اظهارات او درباره تقلب انتخاباتی 2020،در دادگاههای مختلف رسیدگی و بی اعتباری آنها اثبات و اعلام شد.حمایت امریکا در زمان هیلاری هم یک کار تاکتیکی بوده.لزوما حمایت ابدی نیست.هیچ کشور غربی به این سازمانهای تروریستی اعتماد ندارد.فقط دفع افسد به فاسد می کنند!
ناشناس۱۷۸۳۴۳۶۰۷:۴۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
خود آمریکا با طالبان ارتباط داره و قرارداد صلح امضا کرده. دولت افغانستان هم با طالبان در ارتباط هست و ایران تمامی دیدارهای خود با طالبان را با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان انجام داده.
ناشناس۱۷۸۲۸۰۱۱۴:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
ایران دشمن طالبان هم بود ولی حالا اقای ظریف از ضرورت حضور انها در حاکمیت افغانستان می گویند
ناشناس۱۷۸۲۹۱۸۱۵:۵۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
انگار نه انگار که اینها خبرنگاران ایرانی را در افغانستان به شهادت رساندند!
ناشناس۱۷۸۲۸۳۲۱۴:۳۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
عاقلان دانند
ناشناس۱۷۸۳۱۲۳۱۹:۴۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
عاقلان می دانند که امریکا حامی اصلی تروریسم و عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت و ترور در منطقه و جهان است.
ناشناس۱۷۸۲۸۶۴۱۵:۱۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اصلا رابطه داره، شما رو سننه؟
ناشناس۱۷۸۲۸۹۸۱۵:۴۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اسم هم داره این تحلیل گر آمریکایی در روسیه که مطالبشو چین چاپ میکنه
ناشناس۱۷۸۲۸۹۹۱۵:۴۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اونی که در خیابان پاسداران ترور شد از اعضاء الیائسه بود؟
ناشناس۱۷۸۲۹۸۱۱۷:۱۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
خدایی منوتو پنوتو خبری رو کار نکنه محال ممکنه شماها از اخبار باخبر بشید
ناشناس۱۷۸۳۳۳۸۰۰:۳۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
مهم این هست که خبر واقعیت دارد.
ناشناس۱۷۸۳۱۰۵۱۹:۲۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
فقط من نمیدونم نفر دوم شون توی منزل خیابان پاسداران تهران چی کار میکرده !!!!!
ناشناس۱۷۸۳۶۶۸۱۲:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
شمایی که با اشاره کوچک شبکه های خبری غربی علیه مملکت و امنیت ملی خودتان حرف میزنید خودتان را ایرانی میدانید ؟ یا غرب ذلیلی شما به حدی شده که از خود بیخود هستید اطمینان دارم که غرب امثال شما را ..
ناشناس۱۷۸۳۶۹۵۱۳:۱۸:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
جالبه تحلیلگر آمریکایی مستقر در مسکو
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین