اما و اگرهای واردات واکسن کرونا و «توری» که سوداگران پهن کرده اند

گروه اجتماعی الف،   3990919143 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که تزریق سراسری واکسن کرونا در برخی کشورهای غربی آغاز شده است، رییس بانک مرکزی اعلام کرده است که برای واردات واکسن کرونا با مشکل ارزی مواجه هستیم، در حالی که برخی کارشناسان معتقدند حتی با وجود تحریم ها نیز امکان واردات واکسن موثر کرونا وجود دارد و نباید با تعلل در این زمینه شاهد بازارگرمی های عجیب و غریبی چون تور مسافرتی تزریق واکسن کرونا باشیم!

 اما و اگرهای واردات واکسن کرونا و «توری» که سوداگران پهن کرده اند

به گزارش الف، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: «از آنجا که خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر رسمی سازمان جهانی بهداشت (کواکس) انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک (دفتر ویژه نظارت وزارت دارایی آمریکا بر اموال خارجی) با مانع مواجه شده است.»

او انتقاد کرده است: «کره جنوبی نیز بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خرید های بشر دوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال ارز بدهد. البته انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است و خرید واکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قرار دارد.»

کواکس (covax) طرحی است که در آن کشورهای ثروتمند جهان متعهد هستند که خرید و توزیع واکسن کرونا در سراسر جهان، عادلانه باشد و در اختیار همه کشورها قرار بگیرد. فعلا در این طرح بر اساس اظهارات مسئولان بانک مرکزی، ایران برای خرید و واردات واکسن کرونا با مشکل انتقال ارز مواجه شده است.

ماهانه 100 میلیون یورو صرف تامین ارز واردات دارو می شود 

برخی کارشناسان دارویی، استدلال های بانک مرکزی برای تهیه واکسن کرونا را چندان منطقی نمی دانند. آنها می گویند هر ماه میلیون ها دلار دارو به کشور وارد می شود و مسیر انتقال ارز برای خرید واکسن هم خارج از این رویه نیست.

دکتر ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم در پاسخ به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرده است: «در حال حاضر همه واکسن‌ها ساخته شرکت‌های اروپایی و آمریکا نیستند و کشورهای چین، هند و روسیه هم در حال ساخت واکسن هستند و می‌توان با آنها وارد معامله شد.»

او به سپید توضیح می دهد: «مطمئن هستم که بانک مرکزی ماهانه حدود 100 میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد. اگر نمی‌توانستیم یک ماه دارو وارد کنیم دچار کمبودهای فاجعه‌بار می‌شدیم. ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که این روند انتقال ارز ادامه دارد. ضمن اینکه کل مبلغ ارزی مورد نیاز برای خرید واکسن شاید دو یا در نهایت سه برابر این مبلغ صد میلیون یورو باشد. درواقع، این مبلغی نیست که مسئولان بابت آن نگرانی جدی داشته باشند.»

دکتر محمدرضا جمیلی، داروساز که در حوزه واردات دارویی هم فعال است، در گفتگو با الف، تصریح می کند: «اصلا نیازی نیست که مبالغ کلانی به صورت یکجا به حساب شرکت های دارویی بابت خرید واکسن کرونا واریز شود و قرار نیست ما یک مبلغ کلان را انتقال بدهیم. ما نیاز نداریم که واکسن کرونا را در یک مرحله خریداری کنیم، بلکه خرید واکسن کرونا باید در طی چند مرحله انجام شود که انتقال مبالغ ارزی اندک برای هر مرحله از خرید تولید واکسن نیز بسیار راحت خواهد بود.»

او تاکید می کند: «اگرچه دانشمندان ایرانی، تلاش زیادی برای تولید واکسن کرونا دارند، اما واقعیت این است که هنوز تا مرحله رسیدن به واکسن ایرانی، فاصله زیادی داریم، زیرا هنوز فاز انسانی آزمایش تولید واکسن ایرانی نیز تکمیل نشده است. در این مرحله، افکار عمومی انتظار دارد که خرید واکسن موثر کرونا از شرکت های معتبر جهانی در اولویت قرار بگیرد. در این مسیر باید از همه ظرفیت ها و توان دیپلماسی کشور استفاده کنند تا موانع ارزی برای واردات  واکسن کرونا مرتفع شود.»

واردات شیر مرغ تا جان آدمیزاد

با نگاهی به وضعیت تجاری ایران می توان به این نتیجه رسید که مسیر واردات انواع و اقسام کالاها به ایران هموار است؛ طوری که حتی گاهی برخی تولیدات داخلی هم به دلیل واردات بی رویه دچار آسیب می شوند. به همین دلایل نیز برخی کارشناسان می گویند که صحبت از موانع واردات واکسن، چندان محلی از اعراب ندارد.

دکتر سعید امانت دار، اقتصاددان در گفتگو با الف به همین موضوع اشاره می کند و می گوید: «در هشت ماهه اول امسال، فقط حدود 23 میلیارد دلار واردات کالا داشته ایم. حتی تراز تجاری کشور نیز منفی است و سهم واردات، همچنان بیشتر از صادرات است. درست است که بسیاری از اقلامی که وارد می شود، در زمره کالاهای اساسی است، اما حجم زیادی از این واردات نیز شامل کالاهای غیرضروری می شود که حتی نمونه داخلی هم برای خیلی از آنها وجود دارد. بنابراین نمی توان گفت کشور ما برای واردات واکسن و دارو با موانع ارزی جدی مواجه است، زیرا وضعیت واردات ایران کاملا خلاف این موضوع را نشان می دهد.»

او خاطرنشان می کند: «البته نمی توان گفت که کشور ما برای واردات واکسن با هیچ مشکل ارزی مواجه نیست، بلکه حرف ما این است که مشکل ارزی جدی در این مسیر وجود ندارد. واردات ماهانه میلیون ها دلار دارو به کشور نشان می دهد که تامین ارزی برای واردات واکسن کرونا و انتقال این ارز، اتفاق غیرممکنی نیست.»

امانت دار یادآور می شود: «بسیاری از کمپانی های بزرگ دارویی در آمریکا، شعبات مختلفی در اروپا و آسیا دارند که ما همین الان هم از شعبات متعدد آنها دارو یا مواد اولیه دارویی خریداری می کنیم و در انتقال ارز نیز دچار مشکل نیستیم. خرید واکسن کرونا از واسطه های اروپایی و آسیایی نیز مشابه همین شرایط است. به نظر می رسد که واردات واکسن کرونا به عزم جدی تر و رایزنی گسترده تری نیاز داشته باشد.»

باید در نظر داشت که در چند روز گذشته، آگهی تورهای تفریحی و پزشکی برای تزریق واکسن کرونا در ترکیه هم داغ شده است. اگر این تورهای گردشگری گسترش یاید، در آن صورت با خروج ارز گسترده ای از کشور مواجه خواهیم شد. واردات واکسن کرونا و تامین ارز مورد نیاز آن قطعا ارزبری کمتری نسبت به این تورهای تفریحی خواهد داشت. ضمن آنکه همه افراد جامعه نیز امکان مالی رفتن به سفرهای خارجی را ندارند. درواقع، دولت بر اساس وظایف حاکمیتی که بر عهده دارد، موظف است که با تامین واکسن کرونا برای افراد غنی و فقیر، سطح سلامت جامعه را ارتقا دهد و مانع از تداوم کشتار کرونا در کشور شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۲۶۳۶۷۰۰:۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۲۰
خدا به این ملت رحم کند.
ناشناس۱۷۲۶۷۰۲۱۱:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
یکی از نمایندگان مجلس چند روز قبل فرمایش کرده اند که واکسیناسیون کرونا طرحی از طرف سازمان بهداشت جهانی برای از بین بردن 15 درصد جمعیت جهان است!!! این خانم نماینده رکورد خیال پردازی و نظریه توطئه را با این ادعایش شکست!!! واقعا متاسفم برای خودم.
تبریزی۱۷۲۶۷۰۵۱۱:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
خودشون واکسن امریکایی رو وارد می کنن و می زنن به مردم هم میگن مشکل ارزی داریم امریکا نمی گذاره. تقصیر خودتونه. هر روز دست روی دست گذاشتید و کاری نکردید حالا باید با جونتون بهای این بی عملی تون رو بپردازید.
ناشناس۱۷۲۶۹۰۷۱۴:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
اوباما بعد از برجام هرگونه معاملات دلاری با ایران را تحریم کرد با این قانون حتی کره جنوبی هم نمی تواند بدهی 7 میلیارد دلاری ایران را پرداخت نماید.
ناشناس۱۷۲۶۷۲۱۱۱:۳۸:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
واکسن چینی واکسن روسی واکسن آمریکایی انتخاب را به مردم واگذار کنید.
ناشناس۱۷۲۶۸۹۹۱۴:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
واکسن های ساخت امریکا و اروپا قابل اعتماد نیستن زیرا احتمال دارد قضیه خون های آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت دوباره تکرار بشود.
ناشناس۱۷۲۶۷۲۳۱۱:۴۱:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲۰
چرا خدا باید به ما رحم کند؟ خیلی درستکار هستیم؟ خونمان با مردم جهان فرق می کند؟ فقط ما به او اعتقاد داریم؟
ناشناس۱۷۲۶۷۳۰۱۱:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
پیش بینی می شود که واکسن کرونا اول به « خودی ها » تزریق شود.
میلاد۱۷۲۶۸۰۸۱۲:۵۶:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
به ملتی که به هم رحم‌نمیکنن ؟!!!
ناشناس۱۷۲۶۸۸۵۱۴:۰۴:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۲۰
ملک زاده معاون مستعفی وزیر بهداشت ایده پرداز ایمنی گله ای و .. باید محاکمه و مجازات بشود.
ناشناس۱۷۲۶۳۸۶۰۰:۲۷:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۲۰
مگه ادعا نمیکردید که ما نود و چند درصد دارو را خود کفا هستیم حالا میگید ماهانه صد ها نیلیون دارو وارد میکنید
ناشناس۱۷۲۶۷۲۶۱۱:۴۳:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
شعار دادن مسئولان ما تمامی ندارد. اگر جمع آوری شود مثنوی 70 من می شود.
ناشناس۱۷۲۶۴۰۶۰۰:۵۴:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۲۰
به شخصه اگر واکسن وارد بشه تزریق نمیکنم اجلاس بیلدربرگ و بیل گیتس و مکرون وخیلی های دیگر که پشت واکسن قراردارند دنبال کاهش جمعیت هستند حالا هرکی این پیام خونده رگ گردنش باد نکنه بره واکسن بزنه خیالی نیست
ناشناس۱۷۲۶۴۱۴۰۱:۰۰:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
تا قبل این دارو به ما نمیدادند غذا به آفریقایی ها نمیدادند بعد میخوان سریع واکسن توزیع کنند!! وواکسن باید دراختیار افراد کم توان و فقیر قرار گیرد! اعلام کردند که جمعیت جهان ۱۵ درصد باید کم شود البته هرکی اختیار خودشو داره
ناشناس۱۷۲۶۴۲۱۰۱:۰۳:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۲۰
کارنامه بیل گیدس در واکسیناسیون فلج اطفال در هند مشخصه ! برید واکسن بزنید
حسن۱۷۲۶۶۹۴۱۱:۰۰:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
شمانزن
ناشناس۱۷۲۶۷۲۷۱۱:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۲۰
کارنامه امثال تو و تفکراتتون هم مشخص است.
ناشناس۱۷۲۶۴۸۲۰۶:۰۰:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۲۰
149 میلیون دلار فاضلاب اهواز کجارفت اگه اون معلوم شد واکسن کرونا هم با خیر وخوشی وارد میشود
ناشناس۱۷۲۶۷۸۳۱۲:۲۱:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۲۰
واکسن وارد میشه چون به ضرر ماست
ناشناس۱۷۲۶۵۱۳۰۷:۲۴:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۲۰
اینقدر آقایون نگن دارو تحریم هستیم . دست کنن توی جیباشون و خرج سلامتی مردم کنند . چطور انواع و اقسام داروهای خارجی و نیز واکسن خارجی آنفولانزا هست و تحریم نیستیم ولی واکسن کرونا نیست چون تحریم هستیم ! پول های .. رو خرج سلامتی ملت کنید
ناشناس۱۷۲۶۵۲۲۰۷:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
اینم مثل واردات خودرو و داروهای دیگه رانت و منافع ویژه برای افراد ویژه را داره شک نکنید
ناشناس۱۷۲۶۵۲۳۰۷:۴۲:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۲۰
ما واکسن ایرانی ( چینی یا روسی ) کرونا را نمیخواهیم . ما از همون واکسن کرونای کشورهایی را میخواهیم که مسئولان میخواهند و استفاده میکنند .
ناشناس۱۷۲۶۵۲۶۰۷:۴۳:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
واکسن کرونای چینی و هندی و روسی پیشکش مسیولان
ناشناس۱۷۲۶۸۲۰۱۳:۰۵:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۲۰
#من-واکسن-کرونا-نمیزنم!
ناشناس۱۷۲۶۵۳۶۰۷:۵۰:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
حضرات واکسن کرونای خارجی با کیفیت رو یا از اروپا و یا آمریکا و کانادا وارد کنند و تور سوداگران رو که پهن کردند ، جمع کنند
ناشناس۱۷۲۶۵۴۳۰۷:۵۷:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۲۰
متاسفانه امیدی به مسئولان کشور نیست . بنده در صورت حصول اطمینان از وجود چنین تورهایی در ترکیه و یا هر کشور خارجی منطقه ، به اتفاق خانواده جهت تزریق واکسن مسافرت خواهیم کرد
ناشناس۱۷۲۶۵۵۱۰۸:۰۷:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۲۰
نمیخواهیم واکسن کرونا بسازید همون واکسن خارجی آنفولانزا رو به دست مردم برسونید که نرسوندید
ناشناس۱۷۲۶۵۵۳۰۸:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
ما که واکسن خارجی نمیرنیم به علاوه کسانی که در طرح تست داروی کرونا روی ۳۵۰۰ ایرانی شرکت داشتند باید توسط مدعی العموم براشون طرح شکایت بشه
ناشناس۱۷۲۶۷۳۱۱۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۲۰
دوست عزیز، فکر کنم فازت با نول قاطی شده.
ناشناس۱۷۲۶۷۳۵۱۱:۴۷:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۲۰
نزن به من چه
ناشناس۱۷۲۶۵۵۴۰۸:۱۰:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۲۰
واکسن ۴۲ تومنی آنفولانزا رو دارن میندازن به مردم ۱۹۲ تومن . کاسبی و تجارت با سلامتی مردم
ناشناس۱۷۲۶۵۵۷۰۸:۱۲:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
توری را که دشمن داخلی پهن کرده برای سلامتی مردم ، بسیار بزرگتر و خطرناکتر از تور سوداگران است
ناشناس۱۷۲۶۵۷۷۰۸:۳۶:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۲۰
سازمان بهداشت جهانی WHO ؛ و با هماهنگی سازمان ملل متحد UN ؛ راسا" اقدام به واکسینه نمودن مردم ایران کند .
ناشناس۱۷۲۶۷۴۵۱۱:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۲۰
این نظر خوبیه
ناشناس۱۷۲۶۸۹۲۱۴:۰۶:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
شرکت فایزر تزریق واکسن را بدلیل عوارض ایجاد شده در برخی افراد متوقف کرد.
ناشناس۱۷۲۶۵۸۰۰۸:۳۷:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۲۰
واقعا شرم آوره،حتی کشوری مثل عراق اعلام کرده تمام مردم را رایگان واکسن میزنه و بعد اینجا هنوز نمی دونن می خوان چه کار کنند.تازه دیگه الان همه واکسنهای معتبر پیش فروش شده.ای کاش مسئولان هم منتظر بمونند و از واکسن تولید داخل استفاده کنند نه اینکه اول خودشون از وارداتی معتبر استفاده کنند.
ناشناس۱۷۲۶۵۸۹۰۸:۴۷:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
خيز دلالان دولتي و بازار ،براي واكسن كرونا و آماده شدن واسطه هاي بين خريدار و فروشندگان از خدا بي خبر واي بحال مردم
کارگر ساده کارخانه۱۷۲۶۵۹۰۰۸:۵۰:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
صدا و سیما زمینه برگزاری مناظره زنده اینجانب با همتی را فراهم کند .
ناشناس۱۷۲۶۵۹۹۰۹:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
آقای همتی ! چطور بلدی به ونزوئلا نفت و بنزین بدی و جاش طلا بگیری . خوب اون طلا رو بده به فرانسه و انگلیس و هلند و آلمان و جاش واکسن کرونا بگیر . این کار سختی نیست . هیچکس هم جلوی ورود واکسن کرونا رو به ایران نمیگیره و اصولا نمیتونه بگیره
ناشناس۱۷۲۶۶۰۱۰۹:۰۸:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
همتی در آستانه ۳۵ سال سابقه کاری و در سن قریب به ۶۰ سالگی تازه یادش افتاده ، برای خوشایند دل بعضیا باید خوش رقصی کنه .
ناشناس۱۷۲۶۶۰۴۰۹:۱۱:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۲۰
مرد حسابی همه بازار ایران اشباع شده از کالاهای و اجناس خارجی اونوقت آمریکا فقط جلوی واکسن کرونا رو گرفته ؟!!!!!!!!!!! والاه خجالت هم خوب چیزیه
ناشناس۱۷۲۶۹۰۳۱۴:۱۵:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۲۰
خرید واکسن بدلیل تحریمهای ظالمانه بانکی و مالی امریکا ممکن نیست.
ناشناس۱۷۲۶۶۴۸۱۰:۰۱:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
ارزان ترین کالای موجود،جان ایرانیان است. تقریبا رایگان هست. همین شهید فخری زاده که از مهمترین شخصیت های مدیریتی کشور بود اگر آمریکایی یا اسرائیلی بود چه بلایی بر سر قاتلانش می آمد. واکسن کرونا که برای مردم عادی است و چند برابر کم اهمیت تر!
محمد۱۷۲۶۶۴۹۱۰:۰۲:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۲۰
«در حال حاضر همه واکسن‌ها ساخته شرکت‌های اروپایی و آمریکا نیستند و کشورهای چین، هند و روسیه هم در حال ساخت واکسن هستند و می‌توان با آنها وارد معامله شد.» یعنی واکسنی که ساخته شده و آماده است را رها کنید و صبر کنید روزی 400 نفر بمیرند تا چین و هند و روسیه واکسن شون آماده بشود.
ناشناس۱۷۲۶۶۵۰۱۰:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۲۰
واکسن با کیفیت ، حق مسلم ماست
ناشناس۱۷۲۶۷۴۸۱۱:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۲۰
این دولت نه واکسن تامین می کنه و نه میتونه واکسن تولید بکنه
ناشناس۱۷۲۶۷۶۸۱۲:۱۲:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۲۰
کشورهای همسایه میگن واکسن کرونا را رایگان به مردمشون میدن ولی مملکت ما هنوز نیومده دلالان فرصت طلب برای سرکیسه کردن مردم دارند نقشه میکشن برای یک قرص بیمار سرطانی باید چندین ماه نوبت داشته باشی ودر بازار آزاد هم پیدا شود 13میلیون تومان است مسوولین شما رو به جان عزیزانتان اگر شما هم سرطان بگیرید در بدر دنبال دارو میگردید یا ..چرا به داد مردم نمی رسید چه کار مثبتی کرده اید که مردم از شما راضی باشند
ناشناس۱۷۲۶۸۳۹۱۳:۲۱:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
طبق معمول همانند سیل و بنزین و زلزله بایدخسارت سنگین وارد بشه،بعد سر و صدای مردم و آه وناله آنها بلند بشه تا آقایون از خواب بیدار بشن .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    10. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    11. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین