کشف خواهر دوقلوی کهکشان راه شیری

گروه فناوری الف،   3990524093

اختر شناسان در تازه‌ترین اکتشافات خود، کهکشانی را کشف کردند که به طرز شگفت‌آوری شبیه به کهکشان راه شیری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در مقاله‌ای که در مجله Nature به چاپ رسیده است ستاره شناسان از کشف کهکشانی شبیه به کهکشان راه شیری خبر دادند. به گفته محققان و بر اساس یافته‌ها، این کهکشان با تئوری‌هایی که در این زمینه وجود دارد مبنی بر اینکه همه کهکشان‌ها در اوایل جهان متلاطم و ناپایدار بودند، در تناقض است.

یکی از اعضای تیم محقق در این زمینه، اظهار کرد: با توجه به سرعت بالای تشکیل ستاره‌ها، آنچه کشف کردیم کاملاً گیج کننده بود؛ این کهکشان که نام SPT۰۴۱۸-۴۷ گرفته است به عنوان مکانی برای فرآیند‌های بسیار پرانرژی بوده و مرتب‌ترین دیسک کهکشانی است که از اوایل جهان تاکنون مشاهده شده است. این یک پدیده کاملاً غیر منتظره است و پیامد‌های مهمی در چگونگی تکامل کهکشان‌ها دارد.

در واقع آنچه موجب شگفتی دانشمندان شده است، شباهت بی‌اندازه این کهکشان به کهکشان راه شیری است، بر خلاف موارد قبلی که ویژگی‌های خاص خود را داشتند.

از آنجا که SPT۰۴۱۸-۴۷ بسیار دور است، اخترشناسان برای رصد آن از یک ذره بین غول پیکر به نام لنز گرانشی کمک گرفتند، از این رو تصاویر به دست آمده، یک نسخه نسبتاً نادرست و بزرگنمایی شده از SPT۰۴۱۸-۴۷ است که در آسمان به عنوان یک حلقه تقریباً کامل از نور ظاهر می‌شود.

کهکشان راه شیری

ستاره شناسان با استفاده از مدل سازی رایانه‌ای برای بازسازی شکل واقعی کهکشان بود که متوجه شباهت زیاد آن با کهکشان راه شیری شدند، جایی که گروه بزرگی از ستارگان در اطراف مرکز کهکشان گرد آمده‌اند.

به گفته محققان این یافته‌ها به زودی سؤالاتی را در مورد چگونگی شکل‌گیری کهکشان مرتب پس از انفجار بزرگ ایجاد می‌کند.

فرانسسکا ریزو دانشجوی دکترا از انستیتوی اخترفیزیک ماکس پلانک که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: هنگامی که من برای اولین بار تصویر بازسازی شده SPT۰۴۱۸-۴۷ را دیدم، نمی‌توانستم باور کنم که دریچه‌ای از یک صندوق گنج به روی ما گشوده شده باشد.

او افزود: این نتیجه حاکی از دستیابی به موفقیت در زمینه شکل‌گیری کهکشان است و نشان می‌دهد ساختار‌هایی که در کهکشان‌های مارپیچی مجاور و در کهکشان راه شیری مشاهده می‌کنیم ۱۲ میلیارد سال پیش در حال شکل‌گیری بوده‌اند.

اگرچه SPT۰۴۱۸-۴۷ دارای ویژگی‌هایی شبیه به کهکشان راه شیری است، اما ستاره شناسان احتمال می‌دهند که آن به یک کهکشان بسیار متفاوت تبدیل شود.

آن‌ها معتقدند SPT۰۴۱۸-۴۷ به کلاس کهکشان‌های بیضوی، نوع دیگری از کهکشان‌هایی که در سراسر جهان واقع شده‌اند، خواهد پیوست.

1. حمله با قمه به یک مغازه‌دار در تهران

2. دعوا در ماجرای الزام قانونی حجاب بر سر چیست؟

3. قوه قضائیه و پرسش‌ها از حکم دادگاه طبری

4. «آیا واشنگتن کر است»؟!/ واکنش منفی جهانی به ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل/ روسیاهی دوباره برای کاخ سفید

5. روحانی: شنبه و یکشنبه روز پیروزی ایران و شکست آمریکا است/ نباید اجازه دهیم مردم در رنج قرار گیرند

6. هشدار فرمانده سپاه به رئیس جمهور آمریکا: انتقام ما قطعی است/ اهل شرف و جوانمردی هستیم و سفیر زن را هدف قرار نمی‌دهیم

7. ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد/ هیچ دموکراتی به دستاورد او دست نمی‌زند

8. گرانی خودرو تا کجا!؟

9. قیمت سکه به ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان رسید/ دلار ۲۶,۹۰۰ تومان شد + جدول

10. وزیر بهداشت: دیشب به خاطر خیز جدید کرونا نخوابیدم/تقسیم بندی مناطق غلط است

11. برادر من! انقلابی‌گری با سیاست زدگی بیگانه است

12. تورم امارات برای نوزدهمین ماه متوالی منفی ماند!

13. جهانگیری: امیدوارم آثار مثبت مقابله با گرانی روزهای آینده روشن شود

14. بلاتکلیفی وزارت صمت/ روحانی وزیر جدید را معرفی می‌کند؟

15. قفل فعلی بازار خودرو به یک کلید نیاز دارد؟

16. اطلاعیه دادگستری استان فارس درباره شبهات مطرح شده در خصوص پرونده «نوید افکاری»