بازگشت به سیاست‌های هاشمی ؟!

مهدی عسگری *،   3990515115 ۱۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازگشت به سیاست‌های هاشمی ؟!

روزنامه سازندگی، ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی ایران، روز یکشنبه 12 مرداد 1399 در صفحه اول خود، تیتر زد: «پیشنهاد شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران برای عبور از بحران‌های فعلی کشور: بازگشت به سیاست‌های هاشمی!»

طبق گزارش این روزنامه، نخستین جلسه این حزب در سال 1399، روز چهارشنبه 8 مرداد، با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد حزب توسط رییس شورای مرکزی، محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی، آغاز شد. در بخشی از گزارش روزنامه سازندگی از این نشست می‌خوانیم: «شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران همچنین بر بازگشت کشور به سیاست‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسائل بین‌المللی روابط منطقه‌ای، دکترین دفاعی و رویکردهای فرهنگی و سیاسی به عنوان چشم‌انداز واقعی خروج از وضعیت کنونی تأکید کرد.»

با وجود این، اگرچه مرحوم هاشمی رفسنجانی تا آخرین روزهای عمرشان یکی از سرسخت ترین حامیان دولت فعلی و شخص آقای روحانی بودند، سوالی که مطرح می‌شود این است که ایشان با توسل به چه سیاست‌های کشور را از وضعیت بحران نجات می دادند؟

بدون شک بررسی سیاست‌های مرحوم هاشمی در دوران ریاست‌جمهوری‌شان وقت و مجالی بیشتر طلب می‌کند اما ازآنجاکه در متن این روزنامه به سیاست‌های ایشان در زمینه «مسائل بین‌المللی روابط منطقه‌ای، دکترین دفاعی و رویکردهای فرهنگی و سیاسی» اشاره شده است، جداگانه و مختصر به بررسی هرکدام از این سیاست‌ها می‌پردازیم:

مسائل بین‌المللی

در دولت پنجم و ششم (دوران ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی) چند چالش مهم بین‌المللی بوجود آمد (از جمله جنگ خلیج‌فارس، قتل شاپور بختیار، ترور میکونوس، کشف مواد منفجره در کشتی ایرانی عازم بلژیک و ...) که علی رغم تلاش بسیار، دولت مردان، در خروج کشور از وضعیت بحران شکست خوردند. برای پرهیز از طولانی شدن متن تنها به دو نمونه اشاره می‌کنیم:

1.     در سال 69، بوش پدر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تصمیم می‌گیرد با کمک ایران گروگان‌های آمریکایی در لبنان را آزاد کند. مرحوم هاشمی به درخواست همتای آمریکایی خود پاسخ مثبت می‌دهد. مرحوم هاشمی برای این کمک شرطی می‌گذارد: «بدین شرط که آمریکا در مسئله جنگ ایران و عراق در تعیین متجاوز و خسارت‌ها، بی‌طرفانه عمل کند و از سیاست‌های خصمانه‌اش در قبال ایران دست بردارد.» بوش پدر به استقبال از این پیشنهاد در بيانيه اش تاکید کرد: «حسن‌نیت، حسن‌نیت می‌آورد.» بعد از چند جلسه مذاکره با آمریکایی‌ها، نمایندگان سازمان ملل و لبنانی‌ها، با تلاش و پادرمیانی ایران گروگان‌های آمریکایی آزاد می‌شوند. بعد از آزادی این گروگان‌ها، آمریکایی‌ها که دیگر نیازی به ایران نداشتند به هیچ‌کدام از وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.

رییس سیا در خاطراتش می‌نویسد: «توقعات ایران تا به آن حد افزایش یافته بود که انتظار داشت آمریکا تحریم اقتصادی‌اش را علیه ایران لغو و در ازای آزاد کردن گروگان‌ها دارایی‌های باقیمانده ایران را آزاد کند. این موضوع بسیار خوش‌بینانه و منعکس‌کننده ناآگاهی ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا بود.»

2.     ۲۶ شهریور ۱۳۷۱ در رستورانی بنام «میکونوس» واقع در شهر برلین چهار نفر از سران حزب دموکرات کردستان ایران به ضرب گلوله کشته شدند. بعد از ترور این افراد، کشورهای اروپایی جمهوری‌اسلامی را متهم کردند و این امر تأثیراتی وخیم بر روابط ایران و آلمان و سایر دولت‌های اروپایی گذاشت. باتوجه‌به عملکرد دستگاه دیپلماسی ایران، این حادثه موجب تخریب روابط ایران و اروپا شد. جمهوری اسلامی محکوم این پرونده شناخته شد و یک شهروند ایرانی (کاظم دارابی) نیز به‌عنوان مقصر برای سالیان زیاد در زندان‌های آلمان و در شرایط سخت به سر برد. طبق اظهارات دارابی، سفیر وقت ایران در المان، حسین موسویان، در محکومیت دارابی و جمهوری اسلامی بی‌تقصیر نبوده است. وی معتقد است دستگاه دیپلماسی ایران در آن زمان در این پرونده کم‌کاری کرده است.

در پی این اتفاق و محکومیت ایران در دادگاه، کشورهای اروپایی سفیران خود را از ایران فراخواندند و با انفعال وزارت خارجه وقت ایران، رابطه ایران با کشورهای اروپایی روزبه‌روز سردتر شد.

این وضعیت مورد انتقاد مخالفان مرحوم هاشمی واقع شد تا جایی که یکی از شعارهای سید محمد خاتمی در سال 76 تنش‌زدایی از روابط بین‌الملل بود. 

سیاست‌های فرهنگی

می‌توان گفت وضعیت فرهنگی دولت پنجم و ششم معلول سیاست‌های اقتصادی این دولت‌ها بود؛ بنابراین بررسی رویکردهای فرهنگی مرحوم هاشمی بدون نگاه به سیاست اقتصادی دولت وی بررسی ناقصی به نظر می‌رسد. محور اصلی برنامه‌های مرحوم هاشمی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بر محور اقتصاد و فعالیت‌های عمرانی بود. در این دوره «آزادسازی اقتصادی» و «خصوصی­سازی» در دستور کار دولت قرار گرفت و استراتژی مشارکت گروه‌های خارجی در بخش خصوصی و دولتی به عنوان الگوی مناسبی برای بهبود مدل اقتصاد ایران مطرح گردید.

این سیاست اقتصادی، به ویژه خصوصی‌سازی و برنامه‌های تعدیل اقتصادی، بر حوزه‌ی فرهنگ و تحولات اجتماعی تأثیر زیادی داشت.

تا قبل از دوره­ی سازندگی، صرفه‌جویی تشویق می‌شد اما پس از آن با رشد برنامه‌های آزاد اقتصادی، فرهنگ مصرف‌گرایی در بین جامعه رواج یافت. در دهه‌ی اول انقلاب، ثروت و نابرابری مالی افراد تحت عنوان «فرهنگ طاغوتی» تقبیح می­شد. این وضعیت در سال‌های دهه‌ی ۱۳۷۰ تغییر کرد. سرمایه از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار شد و مال‌اندوزان و سرمایه‌داران که تا پیش‌ازاین تا حد زیادی مورد بی‌اعتنایی جامعه قرار داشتند، باارزش شدند و فرصت خودنمایی یافتند. بدین ترتیب، ثروت‌اندوزی به یک ارزش مثبت و فقر و زندگی‌های متوسط به یک ارزش منفی تبدیل شد؛ یعنی دارندگی، برازندگی و فقر و تنگ‌دستی باعث شرمندگی می‌شد. در این دوران خانه­های جدید با نقشه‌های تازه، پاساژهای تجاری، ساختمان‌های دولتی و ویلاهای تفریحی در نقاط ییلاقی با سرعت روزافزونی در حال افزایش بودند. بر تابلوهای تبلیغاتی که در سال‌های نخست پس از انقلاب، شعارهای انقلابی و ضد غربی درج شده بود، کالاهای غربی تبلیغ می‌شد. نمایشنامه‌های غربی در تئاترهای تهران به نمایش گذاشته شد. تلاش بر این بود تا در عرصه‌ی فرهنگ و هنر، با جذب نخبگان این عرصه و رونق اقتصادی کالاهای فرهنگی، نوعی الفت فرهنگی ایجاد گردد؛ اما این فرایند، به محملی برای خودنمایی هنر غیردینی تبدیل شد. 
تساهل و تسامح دولت در امور فرهنگی و هنری و ترویج سبک زندگی غربی، به شکلی خزنده و از طریق رسانه‌های عمومی، باعث شد تا فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل در جامعه پررنگ شود. به موازات این وضعیت، اوضاع اقتصادی کشور به وخامت گرایید تا جایی که تورم در دولت مرحوم هاشمی در طول چهار دهه جمهوری اسلامی صاحب رکورد است؛ 54 درصد. بیشترین فشار این تورم زیاد بر گروه‌های کم‌درآمد جامعه وارد می‌شد و این افراد روزبه‌روز فقیرتر می‌شدند.

رویکرد سیاسی

در تمام دولت های بعد از انقلاب، شاید هیچ دولتی به اندازه دولت مرحوم هاشمی فضای نقد و مخالفت برای منتقدانش را نبسته بود. این رویه غلط تا جایی ادامه یافت که علاوه بر برخوردهای متعدد با رسانه‌ها و چهره‌های منتقد دولت، هواداران هاشمی با طرح شعار «مخالف هاشمی، دشمن پیغمبر است» عملا راه هرگونه نقد نسبت به اشتباهات شخص و دولت هاشمی را مسدود کرده بودند. به عبارتی دیگر، می‌توان گفت: ازآنجایی‌که مرحوم هاشمی تمرکز اصلی خود را روی سازندگی کشور بعد از جنگ تحمیلی گذاشته بود، وقتی برای مخالفان خود نداشت؛ چه مخالفان انقلابی‌اش چه مخالفان ضدانقلابش.

۲۳ خرداد ۶۹، چند تن از اعضا نهضت آزادی به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی بازداشت شدند. عزت‌الله سحابی یکی از بازداشت‌شدگان می‌گوید: ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولاً اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست خارجی ما به‌گونه‌ای است که ما در انزوای کامل قرار گرفته‌ایم و همه دنیا با ما مخالف هستند ... بعد از دستگیری‌ها، چند تن از نمایندگانی که مرا می‌شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت‌الله سحابی را گرفتی؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: «رویش زیاد شده بود، می‌خواستیم رویش را کم کنیم.»

همان‌طور که گذشت کارنامه سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسائل یادشده کارنامه قابل دفاعی نیست و برخلاف ادعای حزب کارگزاران سازندگی ایران، بدون شک بازگشت به این سیاست‌ها نه‌تنها بحرانی را حل نمی‌کند بلکه خود بحرانی بر وضعیت موجود خواهد افزود اما دو دلیل مهم سبب می‌شود تا حزب کارگزاران سازندگی پیشنهاد بازگشت به سیاست‌های مرحوم هاشمی برای خروج کشور از وضعیت کنونی را بدهد: «کم‌کاری تاریخ‌نگاران در نگارش تاریخ بعد از انقلاب اسلامی و کوتاه بودن حافظه تاریخی مردم.»

*  پژوهشگر تاریخ

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۳۰۲۸۰۰:۰۷:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
علت تمام مشکلات امروز کشور سیاست های هاشمی است.
ناشناس۱۵۵۳۱۳۷۰۷:۰۸:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
در گام دوم انقلاب و پس از انقلاب دوم که تسخیر لانه جاسوسی بود باید انقلاب سوم که انقلاب اقتصادی می باشد صورت بگیرد باید قانون جامع از کجا آورده ای بطور کامل و بدون خط قرمز بصورت انقلاب اجرا گردد و توزیع ثروت در جامعه تعدیل گردد بنحوی که تولید و اشتغال فراگیر صورت بگیرد و فاصله طبقاتی از فرش تا عرش اصلاح گردد قانون بدست اوردن ثروت باید بشود ان لیس للانسان الا ما سعی نه اینکه الان عده ای خاص به ثروت های کلان و کهکشانی حرام و نامشروع و باد اورده دست پیدا کرده اند
خرمی۱۵۵۳۴۶۶۱۱:۲۱:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
7سال تکرار سیاستهای هاشمی تا الان بس نیست؟ از صف سیب زمینی دولت هاشمی تا صف معیشتی روحانی. تاسف بار است
ناشناس۱۵۵۳۴۹۷۱۱:۳۶:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
از تو که رنج زندان قبل از انقلاب نکشیده ای و اکنون بر سر سفره انقلاب نشسته ای جز این سخن نشاید
ناشناس۱۵۵۳۶۱۶۱۲:۲۹:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مردم انقلاب کردند که اشرافیگری و کاخ نشینی نداشته باشیم اما حجت الاسلام هاشمی در کاخ فرح استخر داشت.
ناشناس۱۵۵۳۷۲۳۱۳:۱۸:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
اشرافیگری مسئولان و حقوق های نجومی هم از دولت هاشمی شروع شد.
ناشناس۱۵۵۳۷۲۹۱۳:۲۲:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
اینکه هاشمی در کاخ فرح استخر داشت دروغی بیش نیست. او پیش از انقلاب نیز وضع مالی خوبی داشت
ناشناس۱۵۵۳۷۵۶۱۳:۳۸:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی در استخر کاخ فرح از دنیا رفت و این موضوع قابل کتمان نیست.
ناشناس۱۵۵۳۷۸۰۱۳:۴۹:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
پیش از انقلاب وضع مالی خوبی داشت اما بعد از انقلاب سوپر میلیاردر شد.
ناشناس۱۵۵۳۸۱۴۱۴:۰۳:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
کینه تون نسبت به هاشمی کی تموم میشه ؟؟؟؟
ناشناس۱۵۵۳۹۹۳۱۵:۳۰:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
ما حلالش نمی کنیم.
ناشناس۱۵۵۴۱۸۴۱۸:۰۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
متاسفانه در این چند دهه دائما از اسلام و مملکت و حکومت و ...... برای پوشاندن اشتباهات سهوی و عمدی مسئولان هزینه شده است
ناشناس۱۵۵۳۹۴۵۱۵:۱۵:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
تاریخ تَکرار میشه هر کی اینجوری باشه همونجوری میشه که ایشون شد
ناشناس۱۵۵۳۶۳۹۱۲:۴۲:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را به ثمر رساند اما امثال هاشمی بر سر سفره انقلاب نشستن و مشغول بخور بخور شدند.
ناشناس۱۵۵۳۷۵۴۱۳:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
بله میدانم که نمی دانی هاشمی در زندان شاه چه شکنجه هایی که نشد. چون اهل خواندن و اندیشیدن نیستی
ناشناس۱۵۵۳۹۶۶۱۵:۲۲:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
شکنجه شدن دلیل قابل قبولی برای سوء استفاده از بیت المال نیست.
ناشناس۱۵۵۳۷۸۲۱۳:۵۰:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی فوت شده است و اکنون خودش میداند و خدای خودش. تو برای خوشامد دیگران و یا سود اندک این دنیا آخرتت را از دست مده
ناشناس۱۵۵۳۹۷۵۱۵:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
حق الناس تا ابد با هرکسی می‌ماند
ناشناس۱۵۵۳۹۹۰۱۵:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
شخصی که سواد و تخصص کافی ندارد و مسئولیت حساس ریاست جمهوری را قبول می کند در واقع حق الناس 80 میلیون ایرانی را تضییع کرده است.
ناشناس۱۵۵۳۵۷۱۱۲:۰۹:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
دولت های هاشمی و روحانی رکورددار جهش ارز و تورم در تمام دولت ها هستن.
ناشناس۱۵۵۳۷۱۱۱۳:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
اگه امار بلد باشی دولت احمدی نژاد با داشتن درامد افسانه ای نفتی در کشور ، رکورددار است
ناشناس۱۵۵۳۷۶۰۱۳:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
در دولت احمدی نژاد دلار 3 برابر شد اما در دولتهای هاشمی و روحانی 8 برابر گران شد و این از نتایج تدبیر است !
ناشناس۱۵۵۳۷۸۴۱۳:۵۰:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
حداکثر تورم در دولت احمدی نژاد 40 درصد بود اما در دولت های هاشمی و روحانی نرخ تورم از 50 درصد بیشتر شد.
ناشناس۱۵۵۳۸۴۱۱۴:۱۷:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
شما اول امار اقتصادی فلاکت هاشمی و احمدی نژاد را بین بعد از درامد افسانه ای حرف بزنید
ناشناس۱۵۵۳۹۹۷۱۵:۳۳:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
احمدی نژاد امید و توکلش به خدا بود و به کدخدا نبود به همین خاطر پولش برکت داشت.
ناشناس۱۵۵۴۱۱۰۱۷:۰۵:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
800 میلیارد دلار فروش نفتش اگه برکت داشت اکنون کشور گلستان بود
ناشناس۱۵۵۳۷۳۰۱۳:۲۲:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
ناشناس۱۵۵۳۷۹۱۱۳:۵۲:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
حجت الاسلام هاشمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری سال 84 با دست رد مردم مواجه نمی شد.
ناشناس۱۵۵۳۸۰۹۱۴:۰۱:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
سیاستهای هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی همه عین هم هست انباشت بی پایان سرمایه و خروج از کشور در دوره فروش نفت و بی فروش نفت فقط کم و زیادش معلوم میشه همین شما هم زیاد خودشو ناراحت نکن لطفا
ناشناس۱۵۵۴۰۴۹۱۶:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
اینها هنوز طلبکارند. هفت سال کشور و ملت رو با این حرف ها سرکار گذاشتند و تازه می گویند بازگشت به همین سیاست ها!؟ واقعا این فرار به جلوی آقایان شگفت انگیز و شاید بی نظیر هست!
ناشناس۱۵۵۳۰۳۳۰۰:۱۷:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
امام خمینی :نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد
کور پیش لین در خشت خام و کج و معوج۱۵۵۳۲۳۴۰۹:۰۶:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
در این برهه از انقلاب حیاتی تریت کار برای حفظ انقلاب اسلامی پس از انقلاب دوم که تسخیر لانه جاسوسب بود انقلاب سوم یعنی انقلاب اقتصادی است بر پایه آیه قران و ان لیس للانسان الا ماسعی باید با اجرای صحیح قانون از کجا اورده ای به تعدیل اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی از عرش تا فرش پرداخت و تمامی ثروت های کلان نامشروع و باد اورده را که شامل 99.9999 انها می باشد به بیت المال بازگردانید و متصرفان را به مجازات لازم بخاطر فنای جامعه رساند
ناشناس۱۵۵۳۲۷۰۰۹:۳۰:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مشکل همین نامحرم پنداری دیگران است .
ناشناس۱۵۵۳۴۵۲۱۱:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مشکل اینه که بعضیها همه رو نامحرم میدونن, یه عده دیگه همه رو محرم میدونن! ولی هم نامحرم داریم هم محرم, نکته تشخیص درست محرم از نامحرمه!
ناشناس۱۵۵۳۴۵۴۱۱:۱۰:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
یعنی نامحرم نداریم!؟!؟
ناشناس۱۵۵۳۶۴۷۱۲:۴۵:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
کشور ارث پدر هیچ کس نیست. محرم و نامحرم هم نداریم. کسی. جرمی انجام دهد دادگاه هست. غیر از این همه حقی مساوی از این آب و خاک دارند.
ناشناس۱۵۵۳۰۳۵۰۰:۲۴:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
من در زمان دولت هاشمی.... دانش آموز راهنمایی و دبیرستان بودم. با اینکه اصلا سیاسی نبودم.... بشدت اختناق و فشار فکری را در جامعه حس میکردم
ناشناس۱۵۵۳۰۳۷۰۰:۳۴:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
روحانی در چه موضوعی به تفکرات نئو لیبرالیستی رفسنجانی اقتدا نکرده؟ _____ منشاء تمام ویرانی‌های امروز در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نسخه‌های رفسنجانی است
علی۱۵۵۳۱۳۹۰۷:۱۳:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
یه جوری صحبت میکنید انگار جیمز دین رئیس جمهور ایرانه نه روحانی
ناشناس۱۵۵۳۴۹۱۱۱:۳۴:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
افکار روحانی اسکاتلندیه
ناشناس۱۵۵۳۱۹۱۰۸:۲۹:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
روحانی آئینه‌ی تمام قد رفسنجانی است در مواردی بسیار تند روتر و افراطی‌تر از اوست
ناشناس۱۵۵۳۰۴۳۰۰:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
روحانی همان هاشمی می باشد هاشمی همان خاتمی می باشد احمدی نژاد همان روحانی می باشد اصلا همتون یکی هستید یک نمونه کار در کشور نام ببرید که به نفع مردم باشد انجام داده باشید?!
ناشناس۱۵۵۴۴۷۵۲۳:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
تازه فهمیدی همه اینها کاره ای نبودند!!!!!
ناشناس۱۵۵۳۰۴۸۰۰:۴۹:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
تا وقتی مشکلات با امریکا حل نشود دلار ارزان نخواهد شد و اقتصاد به جای نخواهد رسید
ناشناس۱۵۵۳۱۴۲۰۷:۱۵:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
از حسن و اسحاق و محمود و خطه سمنان ملولیم بشدت
ناشناس۱۵۵۳۱۷۵۰۸:۱۸:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
ای شیطون
ناشناس۱۵۵۳۳۲۶۱۰:۰۲:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
بچگانه ترین طرز تفکر این هستش که فکر کنی میتونی مشکلاتت رو با آمریکا اونم از طریق مذاکره حل کنی.امریکا فقط با زور(چه نظامی و چه اقتصادی)مهار میشه وگرنه امریکا به هیچ یک از معاهدات بین اللملی احترام نمی ذاره.
ناشناس۱۵۵۳۳۴۶۱۰:۱۳:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
شما یکی از نمونه از کسانی هستید که تاریخ نخوانده اید! چرا در زمان پهلوی که امریکا در ایران همه کاره بود تورم های بالای 15 درصدی در کشور داشتید؟ یا دلار در اوایل پهلوی 1 تومان بود ولی در اخر پهلوی شد 7 الی 10 تومان؟ تاریخ بخوان تا به دیگران ربط ندهید
ناشناس۱۵۵۳۷۸۶۱۳:۵۰:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
این را هم اضافه کنید در همان زمان خوش خوشان ایران با غرب، افغانستان و بحرین را از ایران جدا کردند. فقط مونده خوزستان تا یک آنستی پیدا شود برای مذاکره و رابطه که کار یکسره شود. نمیدونم چرا نقشه موگرینی را بعضی ها نمیبینن یا نمیفهمن. اصلا بحث اسلام، رابطه با غرب و انرژی هسته ای و حقوق بشر در کار نیست. از ایران بدتر در این زمینه ها هست که کاری با انها ندارند چون تحت کنترل خودشانند.
ناشناس۱۵۵۳۴۳۹۱۱:۰۳:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
تا وقتی مسئولین مثل شما فکر کنند هیچ مشکل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و از همه مهمتر فرهنگی حل نخواهد شد، تا وقتی یاد نگیریم از همه چی مملکت میتوانیم ثروت بسازیم نه فقط از نفت و خام فروشی نفت و خام فروشی منابع طبیعی، تا وقتی فقط و فقط امید به فلان سوراخ ببندیم همین حالمونه
ناشناس۱۵۵۳۴۷۲۱۱:۲۲:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
البته کشورهای زیادی هستن که با آمریکا مشکل ندارن ولی کلی مشکل اقتصادی دارن و کشورهایی هم هستن که مشکلشون با آمریکا حل نشده ولی هر روز اقتصادشون داره رشد میکنه. شما فقط گیر دادی به یکی دوتا کشور که با رابطه با آمریکا رشد کردن. البته آمریکا میتونه مشکلات زیادی درست کنه اما تا از درون کشوری اراده رشد نباشه اون کشور به جایی نمیرسه. اول خودمون رو درست کنیم بعد اگه نشد بریم سراغ آمریکا!
ناشناس۱۵۵۳۴۸۲۱۱:۲۷:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
یعنی مشکل فساد و رشوه و اختلاس و زمین خواری و فامیل بازی و سوء مدیریت و ... به رابطه با آمریکا ربط داره!؟!؟ البته یه نفر هست که میگفت مشکل آب کشور هم باید با رابطه با خارج درست بشه!
ناشناس۱۵۵۳۵۶۳۱۲:۰۷:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
در زمان حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی نبودیم چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و تورم رکورد زد ؟!
ناشناس۱۵۵۳۷۴۱۱۳:۳۰:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هم تحریم بودیم البته نه به این شدت و هم بازسازی ویرانی های جنگ را داشتیم
ناشناس۱۵۵۳۷۶۳۱۳:۴۲:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
تحریم بانکی و نفتی نبودیم و به راحتی دلار به کشور منتقل می شد.
ناشناس۱۵۵۳۰۵۲۰۰:۵۴:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
دقیقا چیزی که بارها در همین سایت به مخاطبانتان گفتم تاریخ بخوانید تا رو دست نخورید همین اقایان فعلی بر سر کار هم دنبال رو راه هاشمی هستند با این که هم در قبال امریکا چند بار رو دست خوردن در قبال چندین توافق کردن ها و هم راه اقتصادی که ان هم باز شکست خوردن چون راه قبلی ها را ادامه دادن
ناشناس۱۵۵۴۱۹۱۱۸:۱۳:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
کتاب خاطرات ایشان هم از تاربخ می گوید اما همان تاریخی که فاتحان می نویسند
ناشناس۱۵۵۳۰۵۷۰۱:۰۳:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
خدا به دادمان برسد مرده اش هم دست از سر مردم بر نمی داره حالا نوچه ها و ربزه خوارهای خوان نعمتش( شما بخوانید خوان بیت المال) راههای تکراری برای اسارت مردم پیشنهاد می دهند واقعا فکر نمی کنید یک درصد احتمال دارد خدایی وجود داشته باشد وآخرتی؟
ناشناس۱۵۵۳۰۶۵۰۱:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
سياست هاشمي هرچه بود خيلي بهتر از احمدي نژاد وروحاني بود ولي دوران خاتمي اداره كشوراز همه دوره هابهتربودكه ديگر تكرار نشد ومعلوم نيست تكرار بشود
ناشناس۱۵۵۳۲۱۴۰۸:۴۸:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
منظورت همون دوره ای هست که نفت 6دلار شد و محورت شرارت شدیم و وضع فرهنگی جامعه نابود شد؟؟؟
ناشناس۱۵۵۳۲۸۴۰۹:۳۹:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هنر اداره کشور با نفت 6 دلاری است وگرنه با نفت 140 دلاری تحریم شدن و بازار را دست دشمن دادن که ید بیضا نمیخواهد
ناشناس۱۵۵۳۳۶۰۱۰:۲۱:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
چون قیمت نفت کم بود وگرنه اگر قیمت نفت بالا بود و صرف می کرد ایشون هم با سرکوب اقتصاد و ارز راه روحانی و احمدی نژاد را طی می کرد که بعدا شوک ارزی به اقتصاد می زد
ناشناس۱۵۵۳۵۹۴۱۲:۱۹:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
در دولت ایشان بود که صندوق پس انداز ارزی بوجود آمد و مبالغ هنگفتی ارز را برای دولت بعدی که متاسفانه احمدی نژاد بود به ارث گذاشت
ناشناس۱۵۵۳۶۹۵۱۳:۰۷:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولتهای هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد و 600 تن طلا و مقادیر زیادی ارز در بانک مرکزی ذخیره کرد.
ناشناس۱۵۵۳۶۱۱۱۲:۲۶:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه خاتمی و اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۱۵۵۳۷۲۵۱۳:۲۰:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی و موسوی و خاتمی در سال 88 به کشور خیانت کردند.
ناشناس۱۵۵۳۷۹۳۱۳:۵۴:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
ناشناس۱۵۵۳۷۲۵ بی شک آنها بیش از تو به مردم و کشور و انقلاب کمک کردند
ناشناس۱۵۵۳۵۸۰۱۲:۱۳:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مشکلات اقتصادی از وقتی شروع شد که در دولت حجت الاسلام هاشمی نرخ ارز دولتی از 7 تومان به 144 تومان افزایش یافت یعنی 21 برابر شد.
ناشناس۱۵۵۳۶۲۲۱۲:۳۳:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی عامل گرفتاری های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور است.
ناشناس۱۵۵۳۷۲۶۱۳:۲۱:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
سیاست های غلط هاشمی و روحانی و خاتمی کشور را به این روز انداخته است.
ناشناس۱۵۵۳۰۷۶۰۱:۳۸:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
زرشک... بازگشت به هاشمی... یعنی الان چه تفکری حاکم است؟ وزیران و مدیران هاشمی الان هم حاکم اند و مدیر و وزیرند...
سعید۱۵۵۳۰۸۳۰۲:۱۰:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
یه جوری اوضاع خراب شده که به هر سیاستی بازگشت کنید بعید میدونم وضعیت درست بشه
ناشناس۱۵۵۳۰۸۶۰۲:۱۵:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
ما اصلا هیچ کس را قبول نداریم. از ابتدای انقلاب تا کنون به هیچ رییس دولتی نه تنها احترام نمیگذاریم که توهین هم می کنیم. البته به استثنای رجایی و باهنر . ما ملت عجیبی هستیم! آیا این برای کشور ما بد نیست؟
ناشناس۱۵۵۳۴۹۳۱۱:۳۴:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
باهنر و رجایی فقط یک ماه دولت را در دست داشتند.
کاوه۱۵۵۳۰۹۱۰۲:۲۵:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مگر نه در هر کس عیب و هنری هست عیب کم جوی تا هنر آری بدست این مقاله بخوبی عدم هماهنگی بین راهبردهای جمهوری اسلامی در دهه های مختلف را نمایان می سازد . اگر ما راهبرد مشخصی داشتیم و روزانه تصمیم گیری نمی کردیم در همه ابعاد اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اجنماعی رشد می کردیم . باید از گذشته و شکستها درس بگیریم و آینده ای را خلق کنیم تا ایرانی سربلند ، مرفه و الگو برای سایر دولتهای پیرو مردم سالاری دینی بسازیم .
معلم تاریخ۱۵۵۳۰۹۹۰۳:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مرحوم‌هاشمی مورد بغض دو گروه در داخل و خارج است. هاشمی زنده است چون انقلاب زنده است.
ناشناس۱۵۵۳۱۴۵۰۷:۲۱:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
قبول کنید که رفسنجانی مُرد . رفسنجانی فقط ادای آدمای خوب رو درمیوورد . میخواست بگه من مردمی و با مردم هستم اتفاقا شدیدا به فکر تصاحب قدرت بود و اتفاقا اصلا حواس اش به مردم نبود
هاشم بن هاشم۱۵۵۳۱۷۴۰۸:۱۷:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
اتفقا اومرده است وتمام شده باان سیاستهای غلط اندر غلط ش
ناشناس۱۵۵۳۵۸۱۱۲:۱۴:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی در استخر فرح فوت شد اما نهضت هنوز زنده است.
ناشناس۱۵۵۳۶۰۴۱۲:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
امام خمینی(ره): آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم . دیشب هم آقای فتاح در برنامه نگاه یک گفتن که حجت الاسلام هاشمی در کاخ مرمر سونا و جکوزی ساخته بودند.
ناشناس۱۵۵۳۶۳۵۱۲:۳۹:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مهدی هاشمی چرا از توتال 30 میلیون دلار و از استات اویل 15 میلیون دلار رشوه گرفت و پس نداد ؟
ناشناس۱۵۵۳۱۰۳۰۳:۵۱:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
با ترویج فرهنگ‌تجمل گرایی و لیبرالی . با رانت و دوست بازی در دولت و دولت های تحت مشورتش با برج سازی و توجه به طبقه مرفه و... توجه به فرهنگ در حرف و آمارهای دروغین نیز در همین زمینه می توان به اتوبوس حامل نویسندگان و قتل های زنجیره ای اشاره کرد که در نتیجه بی توجهی و بی خبری شخص هاشمی در دوران ریاست انجام گرفت . با تبلیغات هم نمی توان تاریخ ریاست هاشمی را تحریف کرد .
ناشناس۱۵۵۳۱۱۰۰۵:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
وقتی هاشمی از دنیا رفت حداقل 24سال بود که قدرت سیاسی او تضعیف شده بود پس چرا ایران همچنان منزویست ؟هنوز تحت تحربم است؟هنوز هر ترور وکشتاری را گردن ایران می اندازند .آیا هنوزهم سیاستهای رفسنجانی اجرا می شوند ؟
ناشناس۱۵۵۳۳۵۴۱۰:۱۸:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
چون هنوز نفهمیدی ایران اقای خودش است و نه اقایی دیگران قبول کردن در ضمن هر کس هم بیاد و نه به زورگویان داشته باشیم همین چیزها وجود دارد ولی در سیاست داخلی قطعا تفکر هاشمی باعث این همه خسارت شده وگرنه اگر از علم مدیریت و اقتصاد پیروی می شد وضع این طور نبود
ناشناس۱۵۵۳۱۱۵۰۵:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
چرا چند دهه است که افرادی صرفاً به واسطه داشتن ( ارتباط خویشاوندی با طبقه ای خاص از جامعه ) کلیدی ترین پست ها و مقام ها و ....... را بطور انحصاری در اختیار خود گرفته اند
ناشناس۱۵۵۳۱۱۷۰۵:۵۳:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
چرا ملت ایران با میل و اراده خود قدرت را برای قدرتمندان موروثی می کنند .
ناشناس۱۵۵۳۱۲۱۰۶:۰۷:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
دقیقا
ناشناس۱۵۵۳۱۲۷۰۶:۴۸:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
کدام سیاست ؟ سیاست حمایت در ظاهر از مردم و بی توجهی به خواسته مردم در باطن ؟!!!
ناشناس۱۵۵۳۱۶۶۰۸:۱۳:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
من نمی دانم چه سیاستی بهتر ازاین شما در بازار کمبود نیست همین که سکه دلار بالا رفت می گویند تمام دنیا را آب گرفت مگر غیر از این می شود کشور را اداره کرد تا حالا پرداختی های حقوق یارانه وو خوب به موقع پرداخت می شود آقایانی که انتقاد می کتتد چقدر حقوقد عقب افتاده خوب یک طرح دو خطی بنویس بده که دولت چکار کند که وضع بهتر از این بشود یک دلار نفت نداریم لابد فکر می کنی نفت 150دلار روزی 4 میلیون بشکه نفت فرخته می شود
ناشناس۱۵۵۳۱۷۹۰۸:۲۰:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
همه چیز خصوصی شد. حتی علم آموزی! نمونه اش دانشگاه آزاد که هم اکنون در حال فروش مدرک هست...
ناشناس۱۵۵۳۱۸۲۰۸:۲۲:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی یعنی ثروتهای باداورده، نابودی اموزش همگانی و ظهور مدارس غیر انتفاعی ، یعنی باخت در سیاست خارجی یعنی حسن روحانی یک کلام فردی مغرور کاخ نشین و حرف نشنو
ناشناس۱۵۵۳۱۸۶۰۸:۲۷:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
دولت الان دقیقا مانند فرد ورشکسته ای می ماند که هر لحظه کلاه فردی را میدارد و بدهی قبلی خود را صاف میکند از انجا که دولت در امدی ندارد چند وقتی است مانند فرد ورشکسته که یکبار فرش زیر پایش را می فروشد یکبار تلویزیون و یخچالش را دولت هم افتاده است بر روی جیب مردم و از جیب مردم دارد کسری هایش را جبران میکند البته سرانجام اینکار معلوم است و پس از مدتی دیگر چیزی نمیماند از همین حالا باید بفکر ممنوع الخروج کردن دولت و تمامی مدیرات دولتی باشیم
ناشناس۱۵۵۳۱۹۴۰۸:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
آقای هاشمی پایه گذار بی عدالتی ها و نابرابری ها و تبعیض ها بودند.
ناشناس۱۵۵۳۲۰۳۰۸:۳۹:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
یکی از یکی بدتر بوده اند و سالهاست مسئول درست و حسابی در این کشور نیامده! الکی یکی را با اعمال دیگری تطهیر نکنید!
ناشناس۱۵۵۳۲۱۸۰۸:۵۲:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
بهرحال آيت الله هاشمى ١- مورد تاييد و امين امام خميني بود ٢- دنيا ديده و يك مرد سياسي بود ٣- انعطاف و خلاقيت را تواما داشت ٤- به اسلام به روز و همراه با زمان و مكان معتقد بود ٥- شجاعت و صراحت و مسئوليت پذيري داشت ٦-از دو كتاب سرگذشت فلسطين و امير كبير او كه سالها قبل از انقلاب نوشته بود ميتوان فهميد وطن پرست اسلامي بود و در عين حال معتقد به رهايي فلسطين از ظلم و ستم بود
ناشناس۱۵۵۳۲۸۷۰۹:۳۹:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
تو چندسالته ؟ انعطاف و خلاقیت ؟
ناشناس۱۵۵۳۵۸۸۱۲:۱۷:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
حجت الاسلام هاشمی بعد از ارتحال امام(ره) از قطار انقلاب پیاده شد و مشغول اشرافیگری شد.
ناشناس۱۵۵۳۶۳۲۱۲:۳۸:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
حجت الاسلام هاشمی اگر کمی سیاست میدانست هرگز نمیگفت دنیای فردا دنیای مذاکره است نه موشک ها !!!
ناشناس۱۵۵۳۲۴۰۰۹:۱۰:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
به نظر من فرقی بین اصولگرا و اصلاح طلب نیست و یکی از یکی بدتر و هزینه سازتر هستند
ناشناس۱۵۵۳۲۸۱۰۹:۳۷:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
از دو حال خارج نیست. یا امام خمینی و بینش سیاسی و بصیرت ایشان را قبول دارید یا ندارید. هاشمی مورد اعتماد امام و امین ایشان بود. اگر ایشان به هرکسی اعتراض کرد به هاشمی نکرد. و هاشمی مورد محبت و احترام ایشان بود
ناشناس۱۵۵۳۴۶۱۱۱:۱۷:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
اگر شما هم امام رو قبول داری ایشون میگه: ملاک حال افراد است آیا اگر امام در زمان ریاست جمهوری هاشمی و بعد از اون بودند هم همین نظر رو داشتن!؟
ناشناس۱۵۵۳۷۳۳۱۳:۲۵:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
شما سخنان روشن و صریح امام درباره هاشمی را کنار میگذاری و بر سخن کلی امام که هیچ ربطی به هاشمی ندارد، برای دلخوشی خودت استناد میکنی؟ عجبا
ناشناس۱۵۵۳۷۷۳۱۳:۴۷:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
ملاک حق و باطل فتنه 88 بود هاشمی و برخی خواص در سال 88 از مسیر امام(ره) و آرمان های انقلاب فاصله گرفتند.
ناشناس۱۵۵۳۴۸۴۱۱:۳۰:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
امام خمینی گفت پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسه ولی بعضیها در اوضاع حساس بزرگترین فتنه بعد از انقلاب نامه بدون سلام به ولی فقیه نوشتن و تهدید کردن.
ناشناس۱۵۵۳۵۹۷۱۲:۲۰:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۹
امام خمینی سخنان بسیاری هم در تعریف از هاشمی داشتند. از جمله آنزمان که هاشمی ترور ناموفق شد
ناشناس۱۵۵۳۷۱۵۱۳:۱۴:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۹
امام خمینی(ره) فرموده بود که ملاک حال فعلی افراد است هاشمی در سال 88 با نوشتن نامه بی سلام و السلام به رهبری باعث جرقه فتنه شد و فرزندانش هم آتش بیار این معرکه شدند و کشور را تا لبه پرتگاه بردند.
ناشناس۱۵۵۳۵۹۸۱۲:۲۰:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
امام خمینی(ره): روزی که مسئولان اشرافی شوند و خوی اشرافی پیدا کنند به درد مردم نمی رسند و در مقابل سفارت خانه های اجنبی سر خم می کنند.
ناشناس۱۵۵۳۶۳۰۱۲:۳۷:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی بعد از رحلت امام خمینی(ره) به همراه خانواده به سد لتیان رفت و در روز تاسوعای حسینی مشغول تفریح و خوشگذرانی شد و مهدی هاشمی پایش به قراردادهای چند 100 میلیارد دلاری نفتی باز شد و اختلاس کرد.
ناشناس۱۵۵۳۳۱۸۰۹:۵۸:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی اعتقاد به تعامل و نه ستیز با جهان غرب داشت در عین اینکه روابط استواری با شرق داشت واین اعتدال توانست مشکلات خود ساخته و تحمیلی از طرف مخالفان هاشمی در عرصه بین المللی تا حدی بی اثر کند اما امروز حکایت دیگری است
ناشناس۱۵۵۴۰۱۷۱۵:۴۵:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
با همون اعتدال موفق شد تورم بالای ۵۰درصد ایجاد کند با همان سیاست‌های شگفت‌انگیز دلار را چندده برابر کرد؟ اتفاقا خوب شد این رو گفتید که همه بدانند با دست دراز کردن جلو غرب و شرق به جایی نخواهیم رسید تا وقتی مدیران با کفایت نداشته باشیم
دلارام۱۵۵۳۴۱۹۱۰:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۹
تمام اشکالات فر هنگی اقتصادی و.....همه دست پخت ریل گذاری غلط واشتباه هاشمی است که خاتمی وخصوصا روحانی اونو ادامه دادند .فقرتورم اختلاف طبقاتی مانورتجملاتی وتز ( فقط من وخانواده ام صاحب انقلابیم فقط ما بخوریم وتفریح کنیم مردم نون خالی از سرشون زیاده ) همه ازهاشمی بلندمیشه .تمام وزرای هاشمی دردولت روحانی تکرار شدند پس وضع وخیم موجود وصیت هاشمی است .شما رو به خدا خاندان هاشمی ول کنین مملکتو دست از سر مردم بیچاره بردارین .سفرهوایی راه افتاد تشریف ببرین ویلاهایی که توکانادا خریدین بذارین ملت یک نفس راحت بکشه
ناشناس۱۵۵۳۴۹۴۱۱:۳۴:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
دلیل بر این نیست هر کسی یک زمانی مورد تایید بود تا آخر بر همان پایه باشد . هاشمی با دوست و رفیق بازی فرهنگ شایسته سالاری را در کشور حذف کرد . چرا وقتی خاتمی آمد با شعار قانون گرایی و شایسته سالاری جلو آمد . چون اینها در دوره هاشمی نادیده گرفته شده بودند . چرا احمدی نژاد شعار های پو پو لیستی می داد چون در زمان هاشمی و خاتمی به قشر محروم کمتر توجه شد . هاشمی مروج فرهنگ لیبرالی و تجمل گرایی بود . اگر خودش هم این جور نبود که بود نزدیکان و دوستانش او را به این طرف بردند .
ناشناس۱۵۵۳۸۴۰۱۴:۱۶:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
اگر میگذاشتند امثال امیرکبیر و مصدق راس اجرائی قرار بگیرند مشکلات حل میشد.
ناشناس۱۵۵۳۸۴۶۱۴:۱۹:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
هاشمی در زمان باز سازی جنگ چکار کرد. خرمشهر و آبادان را تشریف بیارید ببینید . در حالی که قبل از حنگ عروس شهرهای ایران بودند . می توانید سوال کنید . الان هنوز مشکل آب دارند در کنار خایج فارس . هاشمی آن موقع بفکر برج سازی بود .
ناشناس۱۵۵۳۹۲۸۱۵:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۹
بعد از رحلت امام انقلاب دست نااهلان افتاد
ناشناس۱۵۵۳۹۴۰۱۵:۱۱:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۹
انتقاد کردن خوبه بشرطی که از طرف کاربلدها باشه. . هاشمی کارهایی رو که کرد و زیرساختهایی و که ساخت چند تا دولت بعدش رو منتفع کرد. هاشمی کم کسی نبود درسته که هر جوجه یک روزه هش میپرید و میپره!
ناشناس۱۵۵۴۶۴۳۰۶:۰۴:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۲۰
بزرکترین ایراد به مرحوم هاشمی، از هم پاشیدن نظام برنامه ریزی بود. همه چیز قائم به شخص شد. وزرا باید صرفا حرف رئیس جمهور را عمل می کردند. این تفکر، مقدمه دیکتاتوری بود. شعارهای خاتمی و استقبال مردم از این شعارها، نتیجه دلزدگی از منش مرحوم هاشمی بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین