افشاگری تازه از روابط امارات و اسرائیل

گروه جهان الف،   3990418099

سایت "میدل ایست آی" انگلیس در گزارشی اعلام کرد روند عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی در گرو سیاست تل‌آویو در قبال مساله فلسطین نیست به ویژه اینکه اکنون بنیامین نتانیاهو برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و غور اردن تلاش می‌کند.

افشاگری تازه از روابط امارات و اسرائیل

ایسنا نوشت: سایت میدل ایست آی انگلیس در مقاله‌ای نوشت: روابط میان دو طرف درحال گسترش است و شاهد عمیق بودن این روابط در سطوح ژئوسیاسی، تجاری و امنیتی هستیم.

این سایت ادامه داد: یکی از اصول اصلی نزدیکی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی که برخی مواقع به "ازدواج مصلحتی" تعبیر می‌شود تلاش برای مقابله با دشمن مشترک‌شان، ایران است.

در سال ۲۰۰۹ بعد از دوره کوتاهی از روی کار آمدن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دولت‌های اسرائیل و امارات برای اولین بار در فشار بر واشنگتن برای اتخاذ موضع قوی‌تری علیه ایران همکاری کردند.

اما ابوظبی سال ۲۰۱۹ بعد از سکوت واشنگتن در قبال حملات ایران علیه تاسیسات آرامکو رویه خود را تغییر داد.

میدل ایست آی معتقد است که توافق امارات و اسرائیل همچنین نتیجه اتفاق نظرشان درباره خطر "اسلام سیاسی" و تلاش دو طرف برای از بین بردن هر فرصتی درخصوص موفقیت بهار عربی است. اسرائیل از مدت‌ها پیش از خطر گروه اخوان المسلمین می‌ترسد.

در یک تلگراف آمریکایی به نقل از محمد بن زاید، ولیعهد امارات آمده است که وی دغدغه‌هایی درباره برگزاری هرگونه انتخابات شفاف در خاورمیانه دارد. دموکراسی بیشتر در خاورمیانه گروه‌های اخوان المسلمین، حماس و حزب الله لبنان را تقویت می‌کند.  این همان اظهاراتی است که رهبران سیاسی و تحلیلگران اسرائیلی آن را بارها تکرار کرده‌اند.

این سایت نوشت: اسرائیل نقش محوری در ارتقای امارات به عنوان یک قدرت جاسوسی منطقه‌ای دارد.

به رغم اینکه روابط دوجانبه میان دو کشور در زمینه‌های مختلفی به ویژه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و حمل و نقل دریایی و در تلاش‌ها برای مهار کرونا توسعه یافته است اما همکاری در زمینه جاسوسی و تحلیل بیانیه‌ها شاهد همکاری مستحکمی است. شرکت‌های اسرائیلی ابوظبی را به توانایی‌ها و تخصص مجهز می‌کنند تا در خدمت منافع دو طرف باشد.

در زمینه نظامی روابط میان دو طرف هرچند که همچنان بر آموزش‌های نظامی مشترک و تبادل اطلاعات محدود می‌شود اما در مناسبت‌های مختلفی از متخصصان نظامی و امنیتی اسرائیلی به نفع شرکت‌های نظامی و امنیتی امارات کمک گرفته شده است. همچنین عناصر سابق نیروهای ویژه اسرائیل از مربی و مزدور به سلاحی در دست ابوظبی برای پیگرد تندروها در یمن یا حمایت از خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی و هم‌پیمان امارات در جنگش علیه دولت طرابلس تبدیل شده‌اند. این همکاری امنیتی بدون موافقت مقامات دستگاه‌های امنیتی اسرائیل ممکن نیست.

ابوظبی به نوعی نگران این است که در داخل این کشور مردم چه رویکردی در قبال حمایت مقامات از طرح الحاق اسرائیل نشان می‌دهند اما حاکمانش می‌دانند که مخالفت ظاهری با طرح الحاق برای حفظ عمق و استحکام آنچه بیشتر از یک "ازدواج مصلحتی" است، کافی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین