آقای ظریف! تاریخ شهادت داده است

محمدكاظم انبارلويي،   3990416193 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای ظریف! تاریخ شهادت داده است

ظريف وزير محترم خارجه در مجلس گفته است؛ «تاريخ نشان خواهد داد برجام افتخار ايران است» چيزي كه امروز در تاريخ با صد دليل نشان مي‌دهد «خسارت محض» است، چگونه تاريخ شهادت خواهد داد افتخار است.


آيا آقاي ظريف به گواهي تاريخ معتقد است؟ تاريخي كه بارها شهادت داده است، آمريكا دشمن اصلي اسلام و ايران است. تاريخي كه شهادت داده است آمريكا بدعهد است و به مفاد قرارداد الجزاير عمل نكرده است. تاريخي كه شهادت مي‌دهد گفت‌وگو و مذاكره با آمريكا بي‌فايده و ديوانگي است، چطور فردا شهادت خواهد داد قراردادي كه برخي از مفاد آن از عقلانيت سياسي و ديپلماتيك برخوردار نمي‌باشد، افتخار است؟


چرا به شعور مردم و نخبگان جامعه توهين مي‌كنيد؟ دستاورد اقتصادي برجام چيست؟ رئيس وقت بانك مركزي جمهوري اسلامي در پاسخ مي‌گويد «تقريبا هيچ». عناصر اصلي دستگاه ديپلماسي و عقلاي عالم مي‌گويند تعهد آمريكا و اروپا در برجام فقط روي كاغذ مانده، اما تعهد ايران مو به مو اجرا شده است!


نام اين كاركرد برجام چيست؟ اين افتخار نصيب ايران است يا نصيب آمريكا؟ هرچه مردم و نخبگان فرياد زدند به آمريكا اعتماد نكنيد، گفتند شما ديپلماسي نمي‌فهميد، نمي‌توانيد با جهان گفت‌وگو كنيد. رفتيد و گفت‌وگو كرديد، قرارداد بستيد، نتايج تلخ آن را امروز در اقتصاد خرد و كلان كشور مي‌بينيد و به آن افتخار مي‌كنيد؟!


قرار بود طبق قرارداد، تحريم‌هاي بانكي برداشته شود،‌ اما آقاي ظريف در مورد نتايج قراردادي كه امضا كرده بود، گفت؛ «ما هنوز نمي‌توانيم در انگلستان يك حساب بانكي باز كنيم». آيا بتن‌ريزي در صنعت هسته‌اي كشور افتخار بود؟ آيا خروج 9700 كيلوگرم اورانيوم غني‌شده از مجموع 10هزار كيلوگرم كه محصول خون شهداي هسته‌اي و ميلياردها تومان سرمايه‌گذاري و سرمايه در صنعت هسته‌اي بود، اين افتخار بود؟


كجاست اين سيب و گلابي باغ برجام كه به مردم وعده مي‌داديد؟ گفتيد ما هيچ قراردادي را امضا نمي‌كنيم، مگر اينكه همزمان همه تحريم‌هاي ظالمانه برچيده شود! اما در كمال شگفتي، تاريخ نشان داد شما قرارداد را امضاء كرديد، تعهدات خود را عمل كرديد،‌ اما با گذشت 60 ماه از امضاي برجام، نه‌تنها تحريم‌ها برداشته نشده است، بلكه بر حجم، قطر و وزن آن افزوده شد! اكنون 24 ماه است آمريكا رسما از برجام خارج شده، اما هنوز اميد داريد كه دلشان به رحم آيد، برگردند به تعهدات برجامي!


تاريخ امروز گواهي مي‌دهد كه دستاورد اقتصادي سيب و گلابي باغ برجام، دلار 20 هزار توماني و سكه 10ميليون توماني و بي‌انضباطي و بي‌تدبيري در حوزه اقتصاد و رها كردن مهار تورم و... است. آيا با چنين ركوردي باز برجام افتخار است و تاريخ در آينده به آن شهادت خواهد داد؟
چرا به حقيقت اين ناكامي در ديپلماسي خارجي اعتراف نمي‌كنيد و از مردم و رهبري عذرخواهي نمي‌كنيد؟ چرا در مرز «خودگويي خود خندي، عجب مرد هنرمندي» سير مي‌كنيد و حاضر نيستيد عرياني «خسارت محض» را ببينيد؟ اعتراضي كه نمايندگان مجلس به نطق وزير خارجه كردند، اعتراض به بي‌صداقتي، ناراستي و توهين به شعور ملت بود. رئيس‌جمهور و رئيس ديپلماسي كشور نمي‌توانند در منطق اين اعتراض تشكيك كند!


يك جريان سياسي برجام را ملعبه رسيدن به قدرت قرار داد و با وعده‌هاي دروغين زير ورقه ننگين‌ترين قرارداد امضا گذاشت. امروز كه با اعتراض و مخالفت مردم روبه‌رو هستند، هنوز بر خطاي خود اصرار دارند و اين خطا را افتخار مي‌دانند!


آقاي ظريف در مجلس مي‌گويد؛ «من هيچگاه مسائل داخلي ايران را به خارج نبردم» پس اظهارات شما در مهرماه 93 در مصاحبه با شبكه تلويزيوني PBS آمريكا در محل شوراي روابط خارجي آمريكا چيست؟ اظهارات صريح شما با البرادعي كه فيلم آن بارها در شبكه مجازي منتشر شده را چگونه توجيه مي‌كنيد؟


اين اظهارات به علاوه دستاورد تقريبا هيچ، آيا افتخار است؟ به چه چيز برجام افتخار مي‌كنيد؟ بگوييد تا مردم بدانند،‌ شايد ادله شما را بپذيرند. حوالت آن به تاريخ آينده مشكلي از مشكلات دولت را حل نمي‌كند.


شما شروط رهبري، شروط مجلس و شروط شوراي عالي امنيت ملي را در خط به خط قرارداد نقض كرديد. اكنون از دل اين قرارداد، بيانيه شوراي حكام، فعال شدن مكانيزم ماشه و ادامه نقض تعهدات دشمن درآمده است. آيا اين افتخار است؟ نتايج تلخ برجام حتي شما را آنقدر هوشيار نكرده است كه نگاهي عقلاني به شرق داشته باشيد. روسيه و چين اجماع جهاني عليه ايران را شكستند و از همراهي با اروپا و آمريكا عليه ايران خودداري كردند، ‌اما تحركي براي برقراري ارتباط راهبردي در دستگاه ديپلماسي كشور ديده نشد، چراكه هنوز اميد شما از غرب قطع نشده است. موضوع روابط راهبردي با شرق در جاي ديگر پخت و پز شد كه توضيح آن بماند.


دولت اكنون ماه‌هاي پاياني خود را مي‌گذراند. ديپلماسي بي‌رمق ما هنوز ادبيات گفت‌وگو با غرب را تغيير نداده است. حاضر نيست برگردد به ريل ديپلماسي انقلابي و اسلامي و برسر قداره‌بندان غرب فرياد بكشد و دست رد به سينه آن‌ها بزند. كاهش تعهدات برجامي بايد خود را در خروج از پايبندي به تعهدات و جلوگيري از ادامه جاسوسي آژانس به نفع رژيم صهيونيستي در قول و فعل مواضع وزير خارجه نشان دهد، اما هيچ نشاني از آن نيست؟!


روحاني و ظريف بايد از دوقطبي‌سازي مخالفان و موافقان برجام دست بردارند. زير سقف اين دوقطبي فقط همين 2 نفر ايستاده‌اند. تاريخ امروز گواهي مي‌دهد چنين دوقطبي وجود نداشته است. از برجام چيزي نمانده كه كسي با آن موافق باشد. همين گواهي را فردا تاريخ خواهد داد. آنها نبايد در توهم گواهي تاريخ مبني بر درستي برجام باقي بمانند. واقعيت‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي جامعه ما و هوش سياسي مردم شهادت مي‌دهد برجام يك بيراهه در تاريخ ما بوده كه هرگز نبايد تكرار شود.


امروز جامعه ما بيش از هر زمان به آرامش نياز دارد تا مسيرهاي برون‌رفت از خطاي فاحش و خسارت محض برجام را درست بپيمايد.


اصرار بر اين خطا و خسارت، اوضاع را بدتر مي‌كند و به سرويس‌هاي امنيتي آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي و نيز منافقين و ضدانقلاب اجازه مي‌دهد در تدارك فتنه و آشوب جديد باشند. آقاي ظريف نبايد ابزار تدارك اين فتنه باشد.

دیدگاه کاربران

رضا۱۵۱۱۹۹۴۲۳:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
با رعایت شدید ملاحظات سیاسی این حرف ها به نتیجه نمی رسد.
عوام۱۵۱۲۲۷۲۰۸:۴۷:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۷
فتحعلی‌شاه قاجار هم به حتم قطعنامه‌های گلستان و ترکمانچای را افتخار ملی و از فتوحات می‌دانست
یه الفی۱۵۱۲۳۱۹۰۹:۳۶:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۷
آقای ظریف به این سوال های چند گزینه ای پاسخ دهد کفایت می کند؟ 1- چه کسی گفت امضای کری تضمین است؟ الف- رهبری ب- روحانی ج- ظریف د- ترامپ 2- چه کسی گفت با برجامه همه تحریم ها برداشته می شود؟ الف- ظریف ب- روحانی ج- الف و ب د- خواب دیدیم 3- چه کسی گفت در برجام و مذاکره ها به آمریکا اطمینان نکنید؟ الف- شورای عالی امنیت ملی ب- هاشمی رفسنجانی ج- رهبری د- من امروز صبح فهمیدم برجام هست پس خبر ندارم
ناشناس۱۵۱۲۳۹۷۱۰:۳۹:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۷
زنده باد ظریف مردمی
ناشناس۱۵۱۲۴۶۶۱۱:۲۴:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۷
چرا مجلس یک بار برای همیشه کار برجام را تمام نمی کند؟ هم خیال مردم راحت میشود و هم این دعواها تمام.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  8. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین