دربارهٔ نامه موسوی خوئينی‌ها مرامنامهٔ انقلابیون ساده انگار ...

علی اباذری،   3990409125 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
مرامنامهٔ انقلابیون ساده انگار ...

اظهارات اخیر آقای موسوی خوئینی‌ها در نامه سرگشاده خودش با واکنش های متفاوت و زیادی روبرو شد. اما عمده این واکنش ها رنگ وبوی سیاسی داشت و مبتنی بر تحلیل انگیزهای نویسنده و حدس ها و گمان هایی درباره اهداف این نامه بود و احیانا اثری که بر انتخابات ۱۴۰۰ و سرنوشت اصلاح طلبان خواهد داشت. بنابراین این نامه کمتر بر اساس خود متن مورد واکاوی و استدلال قرار گرفت.

برخی از این واکنشهای سیاسی با نوعی مقابله به مثل پرسش ها را به سمت خود نویسنده نامه برگردانده و خواستار توضیح او درباره نقش خودش و همفکرانش در ایجاد شرایط موجود شده اند.

برخی دیگر نظیر آقای زیباکلام از همین زاویه اما با هدف گیری متفاوت رویکردهای آمریکاستیزانه خوئینی‌ها و همفکرانش را در سال های اول پیروزی انقلاب و به خصوص اقدام دانشجویان خط امام در تسخیر سفارت آمریکا نقد کرده اند و مشکلات فعلی کشور را طبق معمول همین آمریکاستیزی دانسته اند !

برخی دیگر هم با روایت ماجراهایی در زمان‌های دور از منابع نامعلوم برخی عملکردهای نویسنده نامه را در زمانی که مسوولیت سیاسی داشته یادآور شده اند. 

و بالاخره برخی دیگر آن را کلید زدن فتنه ای دیگر در راستای فتنه انگیزی های پیشین نویسنده تفسیر کرده و برخی کلید واژهای رایج در این تحلیل ها را – خاتمی و سوروس و ...- تکرار کرده اند!

با اینحال چنانکه گفته شد این نامه کوتاه کمتر بر اساس خود «متن» و ادعاهایش مورد تحلیل قرار گرفت. ادعاهایی که البته از توان استدلالی بسیار پایینی برخوردار است.

مطلع نامه آقای خویینی چنین است: « آنچه از مسموعات و مشاهدات و مطالعهٔ گزارش‌ها و تحلیل‌ها دریافت کرده‌ام آشکارا حاکی از آن است که آنچه در ذهن و زبان بسیاری از مردم و در زندگی آنان می‌گذرد زیبندهٔ نظامی نیست که با پرچم اسلام به دنیا معرفی می‌شود»

 و بعد :

« درذهن این مردم باورهایی که پشتوانهٔ استحکام و نیز مقبولیت و مشروعیت نظام اسلامی بود به گونه‌ای روزافزون آسیب دیده و می‌بیند.بر زبان بسیاری از مردم در کوی و برزن و در برخی محافل و مجالس، سخنانی می‌رود که از عمق بی‌اعتقادی و بی‌اعتمادی نسبت به مدیریت کلان و مدیران کشور حکایت می‌کند.

تورم روزافزون، همراه با کاهش درآمد اقشار گسترده، نه‌تنها زندگی امروز مردم را گرفتار دشواری‌های طاقت‌فرسا کرده که ناهنجاری در درون بسیاری از خانواده‌ها را گسترش داده و آنان را نگران آیندهٔ نامعلوم خود و فرزندانشان ساخته است.

علاوه بر این مردمِ گرفتار در تلاطم زندگی و مشکلات طاقت‌سوز معیشتی، بسیارند انسان‌های ناراضی از اوضاع فرهنگی و سیاسی که گرفتار بی‌عدالتی‌های غیرقابل‌انکار شده‌اند.»

 در این زمینه باید گفت این واقعیت ها نه تازگی دارد و نه امر پنهانی است که تازه مکشوف شده باشد. به خصوص برای کسانی که همسطح و همراه مردم زندگی می‌کنند. در لابلای سخنان مسوولان ارشد و حتی مخاطب این نامه یعنی رهبرانقلاب هم از این دست مطالب و اینکه وضعیت فعلی کشور تناسبی با آرمان های بلند انقلاب ندارد کم نیست. اما نوع ادعای نامه چنان است که گویی این مشکلات یک شبه عارض کشور شده و نویسنده از معدود افرادی است که متوجه آن شده.

 فارغ از این نکته قاعدتا خواننده این نامه از نویسنده اش انتظار دارد به جای تکرار یک واقعیت مشهور و مورد اذعان همه افراد و جریان های سیاسی کشور، درباره دلایل آن سخن بگوید و در صورت امکان پیشنهاداتی هم ارایه دهد. او البته چنین می‌کند اما تنها یک دلیل و عامل را برای این مشکلات که با شدت و ضعف از همان سال های ابتدایی دوران بازسازی کشور هم وجود داشت معرفی می کند و به جای پیشنهاد نیز تنها به عباراتی مبهم مانند تغییر «شیوهٔ مدیریت در بالاترین سطح» و انتظار « اصلاحِ امور و تغییر وضع نامطلوب کنونی» از «عالی‌ترین جایگاه مدیریت کشور» بسنده می‌کند :

« هنوز کم نیستند کسانی که اصلاحِ امور و تغییر وضع نامطلوب کنونی را از عالی‌ترین جایگاه مدیریت کشور انتظار می‌کشند. در چشم این خیل عظیم، اوضاع غیرقابل دوام امروز صرفاً معلول تصمیمات مدیرانی که می‌آیند و می‌روند نیست (که البته این آمدن‌ها و رفتن‌ها هم خارج از چارچوب ارادهٔ عالی و حاکم بر کل مقدرات کشور نیست). از نگاه مردم، شیوهٔ مدیریت در بالاترین سطح، و قدرتِ نافذ آن، نقش‌آفرینِ اصلی در تمام یا اکثر مهامّ امور کشور است.»

از نظر وی

 «مردم بر این باورند که مدیریت کشور، به‌ویژه عالی‌ترین سطح آن، باید با ملاحظهٔ همین مشکلات و چالش‌ها شیوه‌ای در مدیریت امور به کار می‌بست که امروز گرفتار این آشفتگی‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و … نمی‌شدیم.»

متاسفانه تصور نویسنده مانند تصور بسیاری از سیاستمداران کشور از امور اجتماعی نادرست و غیر واقعی است. از نظر غالب سیاستمداران کشور، عالی ترین جایگاه سیاسی در هر جامعه مانند قادری متعال تصور می شود که صرفا «خواست» و «اراده» او کافی است تا امری محقق شود و حتی بود یا نبود او کافی است تا امور مورد نظر و مطلوب یک جامعه به واقعیت بپیوندد ! 

بسیاری از «انقلابیون ساده انگار» برخلاف «متفکران انقلابی» چنین نگاهی داشتند و البته سال ها بعد نیز برخی به این ساده انگاری خود اعتراف کردند که «ما فکر می کردیم مشکل کشور فقط شخص شاه است و اگر او برود خود بخود همه مشکلات جامعه حل خواهد شد!» .

عالی ترین شخص سیاسی در هر جامعه ای اگر خودکامه و مطلق العنان هم باشد برای تحقق مطلوبات جامعه نیاز به همکاری دیگران دارد و اگر نباشد علاوه بر این همکاری با موانع قانونی و ساختارهای نظارت کننده ای نیز مواجه است که او را از عمل کردن به اراده و اختیار خود ( هر چند که این رای و اختیار جهت مطلوب و سازنده ای هم داشته باشد) باز می‌دارد.

 « آشفتگی‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی» مورد نظر نویسنده نامه معلول ترکیبی از تصمیمات سیاسی تمامی بازیگران این عرصه در طول۳ دهه گذشته است و از قضا در زمینه آن دسته آشفتگی هایی که مردم را امروز به ستوه آورده یعنی «فقر و فساد و تبعیض» باید گفت هشدارها و انذارهای عالی ترین مقام سیاسی کشور نسبت به گسترش این امر و زیست شخصی منزه او از همان سال های نخست پس از جنگ وزن بسیار بیشتری از ادعاهای مدعیان امروزی به خصوص برخی همفکران آقای خوئینی‌ها در این زمینه دارد. همفکرانی که قاعدتا بر اساس شعارها و سوابق سیاسی خود می‌بایست بسیار بیشتر از دیگران در این زمینه میدان داری می کردند.

اما نکته عجیب تر این نامه بند پایانی آن است. جایی که نویسنده تردید خود را بیان می‌کند که آیا تصمیمات عالیه نظام ( به احتمال بسیار زیاد منظور نویسنده تصمیمات مربوط به پرونده هسته ای است) از مجرای عقل متعارف بشری گذشته است یا از مبادی دیگری برخاسته که  تنها در اختیار خواصی از بندگان خدای متعال است و دیگران از جمله نویسنده این نامه حظی از آن ندارند!

 هر چند نویسنده تاکید می‌کند در صورت صحت فرض دوم تسلیم و اطاعت پذیری واجب است اما از سیاق نوشته بر می آید که خود نیز چنین چیزی را باور ندارد و از باب تقویت نقد آن را مطرح کرده است. 

ایشان باید به این پرسش پاسخ دهد که این فرض از کجا به ذهنشان خطور کرده که سیاست ورزی در جمهوری اسلامی در سطوح عالیه با چنین پیشفرض‌هایی باید عمل کند یا عمل می‌کند؟ ایشان که خود از نزدیکان امام راحل هستند آیا جدا از برخی اقوال و شنیده‌ها سراغ دارند که بنیانگذار انقلاب در اداره امورات جاری کشور مشورت و تعقل کارشناسان امور را کنار گذاشته باشند و به مبادی دیگر غیر متعارف و کشف و شهودات و خواطر شخصی خود اتکا کرده باشند؟  یا اینکه امروز در سخن و رفتار رهبری چیزی دال بر این امر دیده شده؟.

از آن هم بالاتر آیا می‌توان نوع رفتار معصومین را، به خصوص امام علی علیه السلام را که فرصت کوتاه حکومت را پیدا کرد، صرفا با این شیوه حکمرانی توضیح داد؟ حتی بنا بر فرض دستگیری های خاص از معصومین در رهبری جامعه آیا محصول چنین دستگیری هایی غیر قابل توضیح عقلانی و بر خلاف درک دیگران است و آیا در روش حکومت داری معصومین مواردی وجود دارد که ایشان عقل عرفی را یکسره کنار گذاشته باشند و بدون توسل به نظام اسباب و علل این جهانی درباره امری تصمیم بگیرند؟

در مجموع به نظر می رسد نامه جناب آقای خوئینی‌ها بیشتر گویای شخصیت فکری  و مرامنامه «انقلابیون ساده انگار» است تا متفکران انقلابی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۳۱۶۷۰۰:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
شما هم نیت خوانی کرده اید و ضمنا در مورد نظرات مردم کوچه و بازار مد نظر نویسنده سکوت کرده‌ای.
ناشناس۱۵۰۳۳۹۰۰۹:۲۷:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۰
مقام معظم رهبری بارها در ملاقاتهای مردمی فرموده اند که از من هم می توانند انتقاد کنند. وقتی ایشان خودشان این سخن را می فرمایند، چرا عده ای این وسط مداخه می کنند. آن چه که پذیرفته نیست و باید با آن برخورد شود، توهین و افترا است.
ناشناس۱۵۰۳۸۸۳۱۴:۴۲:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۰
مشکل در سرگشاده کردن نامه هاست، اگر هدف اصلاح امور و توصیه و مشورت حاکم است کشاندن موضوع به میان مردم نتیجه عکس دارد.
ناشناس۱۵۰۳۳۹۷۰۹:۳۹:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
همه در مقابل قانون مسئول هستند.
ناشناس۱۵۰۳۴۱۲۰۹:۵۸:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
جناب موسوی خوئینی‌ها ضعف‌ها را از دولتی پیگیر باشد که خودشان آن را بر مسند امور گماردند!
ناشناس۱۵۰۳۵۶۶۱۱:۵۲:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
تفکرات اصلاح طلبی خودش را قایم می کند و می گوید کی بود کی بود من نبودم و من هیچ کاره ام!
ناشناس۱۵۰۳۱۷۴۰۰:۳۲:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۰
بالاخره در جمهوری اسلامی ایران مردم و شهروندان می توانند انتقاد کنند یا خیر؟
ناشناس۱۵۰۳۳۸۳۰۹:۲۱:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
الان کاری آقای خوئينی ها کرده چی بود پس؟ نکنه شما انتظار داری فقط ایشون نقد کنه؟! او نقد کرده دیگران هم او را دارن نقد می‌کنن و درستش هم همینه.
ناشناس۱۵۰۳۳۹۹۰۹:۴۲:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
پس اگر می توانند دیگر این همه داستان چیست؟ قبل و بعد شهروند را و دودمانش را و نیت اش را و نحوه زندگی اش را و.... دیگر نقد نیست بلکه اتهام زنی است. نقد موقعی است که بگویند اینجایی که گفتی به این دلیل اشتباه است نه اینکه بگویند شخصیت و نیت طرف چیست.
ناشناس۱۵۰۳۴۰۰۰۹:۴۳:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
نقد موقعی است که بگویند اینجایی که گفتی به این دلیل اشتباه است نه اینکه بگویند شخصیت و نیت طرف چیست.
ناشناس۱۵۰۳۵۷۶۱۱:۵۸:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۰
نقدی هم در قبال ایشان کردن مانند نقد خودش بود
ناشناس۱۵۰۳۶۲۱۱۲:۲۰:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۰
چرا خودش این طور نقد نکرد که دلیل ان را بگوید و یک سری کلی گویی و اکثر ان هم اشتباه
ناشناس۱۵۰۳۴۶۰۱۰:۳۹:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
آقای خوئینی ها و سایر اصلاح طلبان باید پاسخگوی وضع موجود باشند نه منتقد !
ناشناس۱۵۰۳۱۷۷۰۰:۳۵:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
وقتی سابقه خوبی باید گفت انقلابی ساده انگاری نیست بلکه دنبال......
ناشناس۱۵۰۳۱۸۷۰۰:۵۸:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
مشکل کشور دقیقا خود شخص شاه بود . شاه میتونست با یک امضا دموکراسی در کشور نهادینه‌کنه و تاریخ جور دیگه ای اتفاق بیوفته . استدلال شما غلطه
مهدی۱۵۰۳۱۸۹۰۱:۰۱:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱۰
متن باوقاری بود. متشکرم
ناشناس۱۵۰۳۱۹۶۰۱:۱۳:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
شما را بخدا دست از چپ و راست یا اصلاح طلب و اصولگرا کردن ها بردارید . چرا هر کس حرفی میزند یا انتقادی میکند به او انگ میزنید ؟ این حقیر نامه این آقا یعنی خوئینی ها را خواندم . به والله بی ربط نگفته . در ضمن مگر شما از برداشت رهبری نسبت به این نامه آگاهید ؟ رهبری هم مانند ما دلش میخواهد مشکلات مملکت حل شود پس از کجا میدانید نسبت به این نامه نظر مساعد ندارند ؟
ناشناس۱۵۰۳۲۰۸۰۱:۳۶:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۰
انقلابی یا ابن الوقت ؟
عمران۱۵۰۳۲۱۱۰۱:۴۳:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۰
نقد خوبی بود آقای اباذری خیلی منطقی نوشته اند. البته به جز آن قسمت که برچسب «انقلابی ساده انگار» به طرف مورد نقد زده اند. سوال اصلی همچنان پا برجاست که چه عواملی باعث بروز مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه شده است؟ صحیح نیست اگر صرفا مدیران عالی را مسئول شرایط بدانیم اما بالاخره باید پاسخی برای آن سوال داشته باشیم. پاسخی که صرفا دخالت و کارشکنی دشمنان خارجی را عامل نداند چون مثلا فساد اقتصادی و یا ترویج ریا و تظاهر در جامعه معلول دشمن خارجی نیست. یک قسمت این دستگاه، این سیستم، یک سری چرخدنده هایی در این سیستم خوب نمیچرخند و باعث مشکلات میشوند. این چرخدنده ها برخی از جنس انسان و یا قانون و یا باورند. باید آنها را بدون حب و بغض پیدا و واکاوی کنیم.
ناشناس۱۵۰۳۳۹۱۰۹:۲۷:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۰
متاسفانه ریشه مشکلات جامعه را از اول انقلاب به گردن آمریکا انداختند و همه مدیران برای فرار به جلو مقصر آمریکا و غرب نشان دادند. مدیران سفارشی و نالایق مملکت را به این وضع دچار کرده اند
ناشناس۱۵۰۳۷۱۰۱۲:۵۷:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۰
بسیاری از مشکلات اقتصادی مملکت نشات گرفته از فساد گسترده مدیران در هر سه قوه است . علی الخصوص قوه قضائیه که باید مانند نمک عمل میکرد اما به ویژه در زمان صادق لاریجانی که بسیار بد عمل کرد . هر کس هم اعتراضی میکرد چون رئیس قوه منتسب رهبری است او را مورد پیگرد قرار میدادند .
ناشناس۱۵۰۳۲۷۹۰۷:۲۹:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
انقلابیونی که ساده انگار نیستند با چین قرارداد می بندند که مثلا نفت را سی درصد ارزانتر بفروشند و دو سال دیرتر پولش را بگیرند اسم این قرارداد را هم حکیمانه می نامند . بفرمایید فرق این نوع قرارداد با قراردادهای استعماری قرن نوزدهم چیست ؟ حتی به آن نمی توان نو استعماری هم گفت از این مدل قراردادها البته چین با کشورهای افریقایی بسیار بسته است
ناشناس۱۵۰۳۴۵۸۱۰:۳۷:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
انقلابیون پشیمان خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کردند که باعث افزایش تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد.
ناشناس۱۵۰۳۸۱۵۱۳:۵۷:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۵۰۳۵۲۳۱۱:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۰
وقتی با سیاستهای غلط برای داد وستدهای تجاری واقتصادی کشوری نمانده به جز چین پس چه باید کرد ؟در مملکت را که نمی توان کامل بست . خب چین هم نیاز ما را به خودش واین روابط می داند در نتیجه باج خواهی می کند !
ناشناس۱۵۰۳۲۹۳۰۷:۴۳:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
1- دل‌خوشی دارید، دیگر مردم به این گروه‌ها(اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، اعتدالی، بهاری و و...) نه وفادارند و نه دل‌بسته. 2- تازه مردم و دولت فهمیدند که ترتیب امور(سیاسی، فرهنگی، اجتماعی- اعتقادی، اجرایی و اقتصادی) واقعی‌تر شده، به ترتیب امور اقتصادی، اجرایی کشور، اجتماعی، فرهنگی و در آخر اگر جایی ماند به امر سیاسی باید بهاء داده شود. 3- فکر می‌کنید متولدین دهه 80 و 90 به بعد جز خود و منافع اقتصادی فردی(حداکثر خانوادگی)به چیز دیگری پای‌بند است؟ تا بیاید به این گروه‌ها و جدال‌شان توجه کند.
ناشناس۱۵۰۳۳۲۹۰۸:۲۲:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
با پذیرش استدلال متن فوق، لطفا نویسنده توضیح دهند چرا وضع کشور اینگونه شده است؟ راه کار اصلاحی ایشان چیست؟
ناشناس۱۵۰۳۴۰۳۰۹:۵۱:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۰
مشخص است قانون گریزی پایان یابد و هر کس قانون را عمل نکرد برکنار شود حالا هر کس می خواهد باشد ولی الان یارو با قانون گریزی و تصمیمات غلط دارد مشکل ایجاد می کند و اگر طبق قانون عمل شود مشکلات به مراتب کمتر می شود
علی کریمی۱۵۰۳۳۷۶۰۹:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
جناب آقای علی اباذری حال که به حجت الاسلام موسوی خوئینی‌ها ایراد گرفته اید که چرا راه حلی برای مشکلاتی که واقعیت مشهور و مورد اذعان همه افراد و جریان های سیاسی کشور است ایکاش خود شما راه حلی پیشنهاد می دادید تا در جایگاه فردی که بیرون گود نشسته بنظر نرسید.
ناشناس۱۵۰۳۳۸۰۰۹:۱۷:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
تا تعارفات را کنار ننهید وعملکرد هاشمی رفسنجانی و شخصیت های کلیدی اصلاحاتی گرد او در انحراف از سادگی وساده زیستن به سمت اشرافی گری وسرمایه اندوز ی انقلابیون دو آتشه را بررسی نکنید یکی به نعل یکی به میخ زدن ها اثری ندارد. فردا یک جماعتی از نامه موسوی خوینی ها دفاع کنند وباز شما افشا کنید و دو دستگی و..بیشتر شود.هاشمی رفسنجانی مجری برنامه های اقتصادی ( به دنبالش فرهنگی اجتماعی) دیکته شده بانک جهانی برای فراموشی برنامه ها و شعار های انقلاب شدند .مدیران ارشدی که اون برنامه را اجرا کردند تماما از رهبران اصلاحاتی امروزند که دم از فقر وگرانی و..می زنند .اصلاحلتی ها برنامه مشخصی برای رونق معیشت مردم نداشتند هیچ، اندک رمق اقتصادی را هم در دعوا های سیاسی وبرخی تصمیمات عجولانه واحساساتی شان نابود کردند.اینک که قرارست یک قرارداد اقتصادی با یک کشوری بسته شود داد و هوار که چرا وای ردم ال می شود وبل .ولی رهبرانشون از جمله بهزاد نبوی رسما تحلیل منتشر کرد باید برویم به سمت الگو ی اقتصادی همان کشور که دیروز الگویشان بود امروز اخ شده. !! تا شما عملکرد مثلا چپ های مذهبی واصلاحاتی را بدون پرده پوشی به نسل جوان معرفی نکنید اینها بند باز های خوبی اند .از این شاخه به اون شاخه می پرند . قشر مدیران یقه سفید واشرافی گر را چه کسی ساخت؟ هاشمی.چه کسی به انقلابیون ساده زیست رسما گفت شیک بپوش بخور بگرد برو سفر خارجی برو و کلو طیبات را وسیله کرد برای توجیه برنامه های اشتباه اقتصادی اجتماعی فرهنگی شان؟ هاشمی. دقیقا از این آیه ی خدا استفاده کرد.چه کسی فرزندانش یک روز سابقه انقلابی گری ومبارزه نداشت ولی خودش وفرزندانش سوار موج انقلاب شد؟ هاشمی. چه کسی نیرو های حساس یک نهاد امنیتی رو برد درون تجارت وسود گرفتن وکاسبی تا جایی که رهبری در یک نشست با آنها هشدار داد این نهاد وارد تجارت وکاسبی شده خطر ناک ست ؟ هاشمی. مستندات وسخنان هر دو جریان موجود ست.همین ها که اکنون شدن لیبرال فرهنگی اجتماعی سطحی بین چنان تندروی وخلاف قانون کردند صدای امام بار ها علیه رفتارشان بلند شده بود که شما تندروی می کنید مردم را می رانید. اسلام اینی نیست که شما انجام می دهید.اینها همه گرد هاشمی جمع شدند .گرد هر کسی که بتواند سهمشان را بدهد وبیشتر کند جمع شدند.اکنون آمریکا دنبال یک جریان مخالف داخلی می گردد برایش هم مهم نیست عمامه سر داشته باشد یا روشنفکر باشد . اعتقادی به منتظری نداشتند گردش جمع شدند .اعتقادی به میر حسین موسوی نداشتند در جلسات تمسخرش می کردند .گردش جمع شدند اعتقادی به خاتمی ندارند ونداشتند گردش جمع شدند بعد از ش عبور هم کردند! و....متاسفانه اینها ریشه همه دعوا ها وجنگ های داخلی وخارجی اند. .
ناشناس۱۵۰۳۴۱۷۱۰:۰۲:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۰
آقای خوئینی ها واقعیات جامعه را بیان کرده اند
ناشناس۱۵۰۳۴۲۴۱۰:۱۵:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
اگر در کشوری پول ملی آن سال به به سال ارزش آن کاسته شود و مردم مدام نگران بیکاری فرزندان و آینده نامعلوم باشند و از خداوند فریاد رسی بخواهند این متوجه کیست؟
ناشناس۱۵۰۳۷۱۹۱۳:۰۲:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
لطفا به این سئوال پاسخ دهید: مسئول حفظ سلامت نظام و حاکمیت در این مملکت کیست ؟
علی اسدی۱۵۰۴۲۴۵۱۹:۲۰:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
نمی دانم چرا در کشور اصرار داریم همه چیز را پیچیده کنیم، یک نفر نامه نوشته و ادعاهایی را مطرح کرده است، یا درست است یا غلط. از ایشان دعوت کنند در یک مناظره ادعاهای خودش را اثبات کند و دیگران هم سعی کنند آنها را رد کنند. این همه اتهام زنی و نیت خوانی و ... چه معنی داره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین