کمر اجاره‌بها با مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شکند

گروه اقتصادی الف،   3990325071 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از حدود پنج سال، بالاخره قرار شده است که قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اجرا شود. آنطور که محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی گفته، قرار است از واحدهای مسکونی با بیش از ۱۵۰ متر، در صورت بیش از یک سال خالی بودن، ۲۰ درصد مالیات بر اجاره دریافت شود.

 کمر اجاره‌بها با مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شکند

به گزارش «الف»، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، پیرو اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ اجرا می شود. البته این قانون باید از سال 95 اجرا می شد، اما برای اخذ این مالیات به سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه‌های خالی نیاز وجود داشت که چنین سامانه ای در دسترس نبود. در نتیجه این قانون هم اجرا نمی شد. حالا بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، سامانه اسکان و املاک، آماه شده و این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

به گفته معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، هر واحد مسکونی که از سال ۹۵ خالی از سکنه است، در سال اول مشمول مالیات نیست، اما از سال دوم به بعد به آن مالیات تعلق می‌گیرد و تا زمانی که خالی بماند مالیات از این واحد مسکونی اخذ خواهد شد.

چند واحد مسکونی خالی داریم؟

برآورد کارشناسان مسکن این است که حدود دو میلیون و 800 هزار مسکن خالی در سراسر کشور وجود دارد. آمارهای غیررسمی می گوید در سال ۱۳۸۵ حدود ۶۳۳ هزار واحد خالی در کشور وجود داشته است. 

بنابراین می توان گفت که در یک بازه زمانی حدود 14 سال، آمار خانه های خالی در کشور حدود پنج برابر افزایش یافته است. با این حساب اصلا دور از انتظار نیست که شیب صعودی آمار خانه های خالی در سال های آینده هم تداوم داشته باشد. 

به نام طبقات فقیر، به کام گیرندگان مالیات

سازمان امور مالیاتی، اعلام کرده است که اخذ مالیات از خانه های خالی را با هدف «مشوقی برای ورود واحدهای خالی به بازار اجاره» اجرایی خواهد کرد، اما بسیاری از کارشناسان بخش مسکن، معتقدند که اخذ مالیات از خانه های خالی، چندان تاثیری در کاهش نرخ اجاره بها نخواهد داشت.

اول اینکه باید در نظر گرفت که بسیاری از این واحدهای خالی در مناطق گرانقیمت شهر قرار گرفته اند و خیلی از آنها در زمره املاک لاکچری قرار می گیرند. عرضه شدن یا نشدن این واحدهای لوکس به بازار اجاره مسکن، تاثیر چندانی بر طبقات متوسط و ضعیف جامعه نخواهد داشت. 

مشکل اصلی طبقات متوسط و فقیر جامعه، افزایش اجاره بهای واحدهای معمولی است که قانون اخذ مالیات از خانه های خالی نمی تواند این مشکل را حل کند. بسیاری از کارگران و کارمندان ساکن در کلانشهرها گلایه دارند که نرخ اجاره بها گاهی با کل درآمد ماهانه آنها برابری می کند. حال در این وضعیت، عرضه خانه های شمال شهر به بازار اجاره، تاثیری در نرخ اجاره بهای واحدهای معمولی نخواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این قانون بیشتر از آنکه به نفع طبقات معمولی جامعه باشد، به نفع دولت و مالیات گیرندگان خواهد بود. بر اساس قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی، 50 درصد از درآمد حاصل از این مالیات به خزانه داری کل کشور و 50 درصد باقی مانده نیز به شهرداری‌های محل اخذ مالیات واریز می‌شود.

فردین یزدانی، کارشناس ارشد شهری هم هشدار می دهد: «فرض کنید مالیات بر خانه‌های خالی که اکثرا خانه‌های لوکس هستند ‌تحقق بگیرد. در آن صورت مالک خانه اولین کاری که می‌کند این است که میزان مالیات را به قیمت خانه یا میزان اجاره اضافه می‌کند. بنابراین نه تنها مشکلی حل نمی‌شود، حتی ممکن است به گرانی قیمت مسکن هم بینجامد.»

اولویت اصلی را رها کرده‌اند

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز اخذ مالیات از خانه های خالی انجام می شود، اما بحث اینجاست که کارشناسان مسکن می گویند اخذ مالیات از خانه های خالی، آخرین مرحله و تکمیل کننده برنامه های کنترل بازار مسکن است و نه اولین مرحله. 

مشکل اصلی و فعلی بازار مسکن این است که اجاره ها سر به فلک کشیده و قیمت خانه در یک بازه سه ساله، حدود شش برابر شده است. مردم معتقدند که این اولویت اول رها شده و دولت به اولویت های دست چندمی مثل اخذ مالیات از خانه های خالی روی آورده است تا بر کم کاری ها در حوزه کنترل قیمت مسکن، سرپوشی گذاشته شود.

اشکالات دیگری که در مسیر اخذ مالیات از خانه های خالی وجود دارد این است که وضعیت خانه های کلنگی و غیرقابل سکونت مشخص نشده است. درواقع، تعریف قانونی «خانه های خالی»، ابهام دارد و چندان شفاف نیست. همچنین معلوم نیست اگر یک واحد مسکونی خالی در صف فروش باشد و مشتری نداشته باشد، تکلیف مالیات این واحد مسکونی چطور تعیین می شود. 

آیا بازار مسکن از کنترل خارج شده است؟

در شرایطی که افزایش نرخ اجاره بها در تهران و بسیاری از شهرها رفته رفته به یک بحران اجتماعی نزدیک می شود، حتی وزارت راه و شهرسازی هم حاضر نیست مسئولیت این بحران نزدیک را بپذیرد. چند روز قبل وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «مسکن فقط به وزارت راه و شهرسازی مربوط نیست. تلاطمی که در بازار و رشد قیمت‌ها اتفاق می‌افتد متاثر از بخش مسکن نیست و از شرایط عرضه و تقاضا تبعیت نمی‌کند، بلکه از بازار ارز، شرایط تورمی در اقتصاد و دیگر موارد تبعیت می‌کند.»

اگر این حرف را بپذیریم که کنترل بازار مسکن از دست دولت خارج شده است، در آن صورت شاید نباید به تاثیرگذاری اخذ مالیات از خانه های خالی در کنترل تورم مسکن، چندان امید داشت.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۲۸۹۱۱۲:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
در ادامه بلکه گران تر خواهد شد
ناشناس۱۴۸۳۰۴۶۱۳:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
آن موقع که بهره بانکها را دستوری کم می کنید، باید هم انتظار افزایش قیمت سکه، دلار، اجاره خانه و.... را داشته باشید. اقتصاد علم است نه قصه حسن کرد!
ناشناس۱۴۸۳۰۶۰۱۳:۳۴:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
انشا الله با جهش تولید مشکل مسکن حل می شود.
ناشناس۱۴۸۳۰۶۸۱۳:۳۸:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
دلار: 18100 سکه: 7620000 آیا با این جهش قیمت سکه و دلار می توان انتظار ارزانی داشت؟
ناشناس۱۴۸۴۲۸۷۱۴:۴۳:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۲۶
۱۸۲۵۰
ناشناس۱۴۸۳۰۹۱۱۳:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
متاسفانه بانکها نقدینگی مردم را در مسکن سرمایه گذاری میکردند و نه در تولید . اینکه سود بانکی کم شد چیز بدی نبود .
ناشناس۱۴۸۳۰۹۵۱۳:۵۱:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۲۵
علم اقتصاد این است که سود بانکی باید کمتر از تورم اعلامی وضع شود در ضمن وقتی هم مالیات از سوداگران بگیرند ان پول که از بانک هم بخواهد خارج شود نمی رود در بازار برای دلالی چون مالیات بالای سرش است و برود باید مالیات سنگین بدهد و جرات ورود نمی کند برای دلالی
مانی۱۴۸۳۱۱۴۱۴:۰۲:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۲۵
البته که اقتصاد علم هست و اگر از علم اقتصاد اندکی میدانستیم، آن وقت لااقل یکبار شنیده بودیم که ازنظر اقتصاددان کل دنیا؛ نرخ بهره بانکها بیشتر از جنگ های جهانی ویرانی به بار آورده!
ناشناس۱۴۸۳۱۲۲۱۴:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
سرپرست وزارت صمت امروز گفته: سازمان حمایت در مقطع کنونی مجوز افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی را برای کالاهای تولیدی صادر کرده است! مجوز 30 درصد گرانی صادر شده است! دیگر دنبال چه می گردید؟
ناشناس۱۴۸۳۰۵۹۱۳:۳۲:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۲۵
دولت تدبیر که نام بی مسمایی برای خود انتخاب کرده حالا که خرداد ماه است و معضل و مشکل اجاره نشینان بروز کرده تازه به فکر اقدام افتاده
سعید۱۴۸۳۰۶۲۱۳:۳۴:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
سال 89 اجاره خونه یک واحد 60 متری در پونک بود 350 هزار تومن، سال 99 هست 3 میلیون تومن. دلار بود 950 تومن الان 20 برابر شده، اجاره 10 برابر. مشکل اجاره نیست بلکه معلوله کسی که مطلع هست و فریاد میزنه وای اجاره خونه وای اجاره خونه .... همونیه که میگفت وای دزد وای دزد
ناشناس۱۴۸۳۰۹۷۱۳:۵۲:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۵
بیش از 150 متر؟! خسته نباشند چرا نگفتن هر خونه خالی بالا 70 متر؟
ناشناس۱۴۸۳۲۳۹۱۵:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۲۵
نه تنها از خانه های خالی بلکه از خانه های متراژ بالای هزار وهمچنین ماشین های بالای 1 ملیارد ویلا ها وباغ های بزگتر از 5000متر شخصی و مغازه های خالی هم مالیات باید گرفته شود...
سزای گران فروشی نخریدن است.۱۴۸۳۲۷۶۱۶:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
باید کمپین عدم پرداخت اجاره بهای اضافی بر سال گذشته راه انداخت.
جمیل۱۴۸۳۹۷۷۱۰:۳۵:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۶
برنامه مجلس :مالیات بر خانه خالی. مالیات بر تجرد. مالیات بر ...
ناشناس۱۴۸۲۹۰۴۱۲:۱۴:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
هر مالیلتی بر هر جنسی فقط مصرف کننده در اخر پرداخت خواهد کرد اقایانی که فکر میکنند با بستن مالیات اجاره ارزان خواهد شد چیزی از اقتصاد نمیدانند یا ادرس غلط میدهند برای اهداف دیگری
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۴۸۳۰۷۰۱۳:۳۸:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۲۵
وزیر سابق اخوندی را دستگیر کنید که در 7 سال گذشته چرا به وظایف قانونی خود عمل نکرده ولی حقوق های کلان و مزایای جنبی وزارت را گرفته است
ناشناس۱۴۸۳۰۸۶۱۳:۴۶:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۵
باید کمپین مستاجرین تشکیل و مقابل مجلس و وزارت مسکن اقدام به برپایی چادر شود
ناشناس۱۴۸۴۲۸۸۱۴:۴۵:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
لبنیات و پروتئن و باقی لوازم ضروری چی؟ اونا گرون نشده؟؟ از اول سال تا الان چندبار گرون شده؟
ناشناس۱۴۸۳۰۸۸۱۳:۴۷:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
از دروس اولیه اقتصادی که در جهان دارند پیاده می شود البته به غیر ایران همین مالیات گیری است چرا چون یک روش توزیع برای درامد ها است که بین همه مردم پخش شود و هم یک روش کنترلی بازاری است
امین۱۴۸۳۱۵۷۱۴:۲۴:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۲۵
همه را گرفتار تر میکنن کره رو گره میزن لطفا دولت وارد نشود. بجایش هزینه های شهرداری را کم کنید.
ناشناس۱۴۸۲۹۰۶۱۲:۱۵:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
وقتی ان خانه لوکس به بازار عرضه شود به سبب ان خانه کم ارزش تر هم ارزان تر می شود اینقدر درکش مشکل است؟
ناشناس۱۴۸۳۰۷۸۱۳:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
از حسن و اسحاق بابت دسته گل هایشان در تمان بخش های اقتصادی ملولیم
ناشناس۱۴۸۳۱۷۶۱۴:۴۷:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
بله، درکش خیلی مشکل هست چون این کشور هیچ چیزش درست. نیست. مثلا من مطمئن نیستم اگر واردات بنز و بی ام و و اتوموبیل های لوکس و خارجی آزاد بشه پراید حتی 100ت ارزان‌تر بشه. اینجا ایران هست.
ناشناس۱۴۸۲۹۱۲۱۲:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۲۵
این دولت فقط به فکر پر کردن جیب خودش است و بهتر است به اسم کمک به مستاجرین وضع را بدتر از ایت ننماید
ناشناس۱۴۸۲۹۱۸۱۲:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
همه زور شما به اون پیرمرد و پیرزن بد بختی میرسه که یک عمر زحمت کشیده یک خونه خریده داده اجاره تا کمک خرج زندگیش بشه !
ناشناس۱۴۸۳۲۲۵۱۵:۲۷:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
مالیات بر خانه خالی است. خانه ای كه اجاره رفته مالیات ندارد. فقط بیخودی استرس وارد میكنید.
ناشناس۱۴۸۳۵۳۱۲۰:۰۷:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۵
داره میگه آنهایی که اجاره نمی دهند باید مالیات بدهند.
ناشناس۱۴۸۳۶۹۹۰۰:۱۹:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۶
آخه مرد یا زن حسابی....چرا حداقل تیتر رو نمی‌خونی...میگه خ.نه خالی نه اون چی که میگی
ناشناس۱۴۸۲۹۲۰۱۲:۲۰:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
هر وقت دلار 19 تومنی شد 5 تومن مشکل خودرو مسکن و تورم و .. حل میشه . راه حل مالیات نیست
ناشناس۱۴۸۲۹۳۲۱۲:۲۴:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
راهکار موقت برای برون رفت از معضل امسال اجاره نشینان این است که قراردادهای اجاره برای یکسال دیگر با افزایش حد اکثر 15 درصد با تصویب مجلس قانون شود و سپس راهکار زیر بنایی برای سال های اینده در نظر بگیرند
ناشناس۱۴۸۳۱۱۰۱۴:۰۰:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
مگه دولت ومجلس ميتونه براي ميزان اجاره كه اموال خصوصي مردمه تصميم گيري كنه؟دولت اگه ميخواد اجاره ارزان بشه دلار رو برگردونه به قيمت ٣٥٠٠تومن دوسال پيش بنزين هم بكنه ١٠٠٠تومن خودبخود همه چيزارزون ميشه
ناشناس۱۴۸۳۱۲۱۱۴:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
یعنی توی یکسال میشه چاره جویی کنند!
ناشناس۱۴۸۳۱۵۹۱۴:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
چشم، حتما، تا همه از شهرستان ها بریزن تو تهران. دولت باید دستشو از جیب مردم در بیاره وگرنه خود مردم دست دزد رو قطع میکنند
امینی۱۴۸۳۲۹۹۱۶:۳۱:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
بایستی کلیه قراردادهای اجاره دارای کد رهگیری باشند و طبق قانون همانطور که افزایش حقوق در اول سال مشخص میشه، مقدار درصد افزایش کرایه هم رسما اعلام و اجرا بشه
ناشناس۱۴۸۲۹۵۰۱۲:۳۳:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
وقتی مخارج زندگی ده برابر بشه کسی خونش رو ارزان اجاره نمیده
احمدی۱۴۸۳۷۴۰۰۱:۳۷:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۲۶
1-وقتی قدرت خرید اجاره نشین بیش از اندازه نرخ تورم کاهش مییابد آیا اجاره نباید کاهش یابد.آیا مگر درآمد مستاجر افزایش یافته؟ 2- کسی که خانه دارد سرمایه اش افزایش هم پیدا میکند چون خانه قیمتش مرتبا افزایش می یابد و کسی که خانه ندارد دیگر نمیتواند خانه بخرد. 3- انصاف هم از صفات خوب انسانی است. در غیر اینصورت همیشه دارا ها ثروتمند تر و ندارها فقیر تر میشوند و بیشتر در باطلاق فرو میروند.
ناشناس۱۴۸۲۹۶۲۱۲:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
شعار بدهید تحریم ها بی اثر خوب میشه
نجیب۱۴۸۳۷۰۹۰۰:۴۰:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۲۶
بدبختی کشور ما همین تو و امثال تو هستید که از هر فرصتی استفاده می کنی که اصل و پایه نظام رو بزنید. یک مدت اگر شما ساکت باسید همه چی درست میشه.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۸۲۹۷۲۱۲:۴۸:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
قسمت عمده قراردادهای اجاره از 20 خرداد آغاز شده دولت تدبیر و امید تازه به فکر افتاده که بخش مسکن و اجاره نشینان مشکل دارند تنها راه برون رفت موقتی از معضل اجاره نشینان تمدید یکساله قراردادهای اجاره با افزایش حد اکثر 15 درصد نسبت به قراداد قبل است و در طول یکسال اینده باید تصمیمات زیر بنایی بگیرید گرفتن مالیات وضع را برای اجار نشینان بدتر و جیب دولت را به اسم مستاجرین به کام دولت میکند
ناشناس۱۴۸۳۲۴۸۱۵:۵۴:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
مگه مملکت سوسیالیستی است
ناشناس۱۴۸۴۰۸۲۱۲:۰۰:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۲۶
قانون از کجا آورده ای را هم بزودی اجرایی می کنیم ان لیس للانسان الا ما سعی ثروت های حرام و نامشروع را به بیت المال باز می گردانیم و سفسطه و مغلطه گران را به مجازات های لازم میرسانیم
ناشناس۱۴۸۲۹۷۷۱۲:۵۰:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
خدا رحمت كنه قديمي ها ، مي گفتند كه " خونه ، خون ِ آدمه " !! ...يعني از بس كه مسكن واجبه ، مثل خون در تن و بدن آدميزاد ميمونه !! ... سي سال پيش از زماني كه ابوي خانه اش را زمين زد تا از نوبسازد ، تا زمان ساخته شدن دوسال طول كشيد ، در اين مدت كه والدين با بنده در هر دوسه ماه ، خانه اين برادر و آن برادر و اين خواهر و آن خواهر مستقر بوديم ، ---انصافاً مهمان بو ديم --- والده مرتب مي گفت : خدا كنه به حق پنج تن هيچ تنابنده اي پشت ِ درِ مردم نباشه !!!! ... وقتي هم كه به خانه خودمان اسباب كشي كرديم والده گفت : خدايا صد هزار كرور مرتبه شكرت ! ... آدم يك كپر از خودش داشته باشه بهتر از اينه كه در قصر و بارگاه مردم زندگي كنه !! ... خدا انشاء الله به دولت و مجلس توفيق دهد كه بتوانند مشكل مستاجرين عزيز را حل كنند ، كه واقعاً به قول قدما " خونه ، خون آدمه " !!! ... مگه نه ؟!!
ناشناس۱۴۸۲۹۹۳۱۲:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
تنها راه حل مشکل مسکن مستاجر شدن مسئولین آن هم با اعمال شاقه
محمد۱۴۸۳۰۰۵۱۳:۰۶:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
پیشنهاد دارم تعدادی چند میلیون کانکس برای زندگی ما با قیمت مناسب که دولت هم سود کند کرایه دهید داریم سمت خودکشی میریم والله
شوقی۱۴۸۳۰۱۱۱۳:۰۹:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
عزیزم اقتصاد یک زنجیره پیوسته همه باید بدانند همه چیز به همه ربطی دارد دلار به نفت نفت به لوازم خانگی و و و نمیشه دلار گران بشه ماشین و مرغ و مسکن ارزان بشه هر چیزی قیمت جهانی و منطقی دارد البته استثنا هست ولی دوام نداره اگر دلار ۵ هزار تومان امکان قیمت مرغ باید حدود ۳ تومان گوشت ۴۵ هزار ماشین پراید حد اکثر ۲۷ میلیون اگر دلار شد هزار پراید میشه ۵۵۰۰ اگر دلار ۱۸ مرغ باید ۲۲ تا ۲۵ هزار در غیر این صورت اقتصاد مشکل دارد و باید اصلاح بشه
ناشناس۱۴۸۳۷۴۲۰۱:۴۳:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۲۶
اگر اقتصاد ما منطبق بر اقتصاد سرمایه داری باشد حرف شما کاملا درست است ولی ...
ناشناس۱۴۸۳۰۲۶۱۳:۱۷:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
این قانون مسخره و الکی هست تو ایران و دارای باگ های فراوان. مثلا میشه خونه خالی رو به صورت صوری به بستگان اجاره داد. و این باعث افزایش قانون گرزی است.
ناشناس۱۴۸۳۰۳۵۱۳:۲۱:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
اين قوانين فقط براي درامد دولت خوبه تا يا قيمت دلار پايين نياد يا حقوق به اندازه تورم افزايش پيدا نكنه هيچ اتفاقي نخواهد افتاد مشكل بي ارزش شدن پول ملي
ناشناس۱۴۸۳۱۰۳۱۳:۵۵:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
قطعا روی اجاره بها تاثیر می گذارد وکمر احتکار کنندگان مسکن قطعا به امید خدا خوهد شکست ویکی از دغدغه های دولت کم می شود
ناشناس۱۴۸۳۱۱۱۱۴:۰۰:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
باکم کردن سودبانکی وسرازیر شدن نقدینگی به بازارهای دلاروسکه وبورس ومسکن اثرات اون پیداشد واقعن تیم اقتصادی دولت گل کاشتن
ناشناس۱۴۸۳۱۱۸۱۴:۰۴:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
مشكل اصلي وعلت اصلي بي ارزش شدن پول ملي به اندازه يك پنجم دراين ٢-٣سال اخيره...گراني ٧برابري سكه،٣-٤برابري خودرو،و....معلول هستن وعلت نيستن
ناشناس۱۴۸۳۱۳۱۱۴:۱۱:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۲۵
من هم نق زدن بلدم... راهکار بده
ناشناس۱۴۸۳۱۵۸۱۴:۲۵:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
اجاره ها بايد تا ٥٠ درصد كاهش يابد راهي جزء اين نيست مردم در فشارند با حكم حكومتي قاطع و ماليات و مصادره آپارتمانهاي خالي بايد پيش رفت ، همانطور كه اجاره هاي مغازه ها رو به كاهش شديد است مسكن هم بايد قيمتش و اجاره اش كاهش يابد .
ناشناس۱۴۸۴۲۱۷۱۴:۰۳:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۶
کسی خونش رو مفت اجاره نمیده دیگه تو کشوری که صبح بلند میشی تمام قیمت ها تغییر کرده. هر کی ناراحت هست بره یقه دولت رو بگیره. مستاجر یک خرابی درست کند با این خرج ها پولش رو دولت میده؟
ناشناس۱۴۸۳۱۷۲۱۴:۳۹:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۲۵
دولت باید مالیاتی که از خانه های لوکس می‌گیرد رو به مردم وام تشویقی بدهد برای برگشتن به دیار خودشون تا هر کسی در شهر خودش صاحبخانه بشه.
همشهری۱۴۸۳۲۱۷۱۵:۱۹:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
هرچند زیاد ازدولت قبلی مردم راضی نبودند. این دولت انچنان تخریبش میکرد فکر می کردیم.که چه کارها خواهد کرد نه اینکه خود این دولت بدتر از قبلی هم شد. به کی پناه ببریم خدایا!!!
ربیعی۱۴۸۳۲۲۸۱۵:۳۴:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
نگران نباشید. قراره آمریکا ضرر و زیان خروج از برجام رو جبران کنه بعد ما بریم باهاش مذاکره کنیم. ازش یک دویست میلیارد دلار میگیریم یک دستی به سر و روی شهرهامون بکشیم..
سعید۱۴۸۳۲۳۵۱۵:۴۰:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
این قانون باید قرنها قبل اجرا میشد شاید گرانی اولیه داشته باشد ولی کدام روز در این مملکت گرانی نداریم؟! حداقل در آینده این قانون به کنترل قیمت مسکن و کاهش خانه خالی کمک میکند نویسنده خود چند خانه کلید نخورده دارد که الان این تحلیل آبکی را انجام داده.
ناشناس۱۴۸۳۲۵۴۱۵:۵۸:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
دولت به بهانه کمک به مستاجران فقط بفکر پر کردن جیب خودشه واز اب گل الود ماهی میگیره اخه برادر اخذ مالیات از واحدهای بالای ۱۵۰ متر واکثرا لاکچری چه دردی از مستاجر فقیر ودرمانده دوا میکنه بغیر از افزایش بیشتر قیمت مسکن
ناشناس۱۴۸۳۳۳۴۱۶:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
خانه های خالی تراکم مازاد بی ارزشی بوده که شهرداری ها فروختن اما بخاطر گران بودن توانایی خرید ان وجود ندارد
ناشناس۱۴۸۳۳۶۳۱۷:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
اصلا مشکلی نیست. کی گفته این مملکت مشکل داره؟؟
ناشناس۱۴۸۳۴۰۸۱۷:۴۳:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
مستاجر بیچاره باید مالیات مستغلات مالکین محترم را هم پرداخت کنند تا ثابت شود که دولت محترم نسبت به افزایش اجاره بها بی تفاوت است در نهایت هم برنده دولت است
ناشناس۱۴۸۳۴۳۸۱۸:۱۰:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۲۵
وقتی ارزش دلار ارز از 3400 میشه 18 تومن یعنی 5 برابر ایا حقوق و درامد مردم 5 برابر شده جواب منفی است و مشکل همین جاست نه خانه و خودرو و مواد غذایی و هر چیز دیگری انها همه چیز را گران تولید کردن و نباید انتظار داشت ارزان بدهند شما از دولت بخواهید حقوق ها 5 برابر شود
ناشناس۱۴۸۳۴۴۱۱۸:۱۶:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
باید از سوء استفاده کنندگان مالیات بسیار سنگین گرفته شود حداقل پولی به خزانه مملکت وارد میشود ویاخانه ها در اختیار مستاجران قرار میگیرد
بدبخت شده وام مسکن یکم۱۴۸۳۴۵۲۱۸:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
طلاهای زنمو فروختم و ماشین زیر پامو وام مسکن یکم بگیرم. طلا هفت برابر شد ماشین ده برابر من موندم یه وام بیخود. اخوندی وزیر راه خدا از سر تقصیراتت نگذره بدبخت کردی ما رو
ناشناس۱۴۸۴۲۲۲۱۴:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۲۶
واقعا ناراحت شدم:( الف کامنت ایشون رو پرینت بگیر و تو جلسه.... روی مانیتور همشون منتشر کن. مسئولی که اینو بخونه و نمیره احتمالا آدمیزاد نیست..
ناشناس۱۴۸۳۴۷۱۱۸:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
دولت محترم قیمت دلار ازاد رو برسونه به 4هزار تومان خود بخود قیمت خرید و اجاره خانه به شدت کاهش پیدا می کنه قیمت خودرو به شدت کاهش پیدا می کنه و همینطور باقی اقلام... ..تا کی بازی با مردم؟؟؟
ناشناس۱۴۸۳۵۰۴۱۹:۳۰:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۵
عیبی نداره. عوضش کمر مردم میشکنه. علی برکت ا....
محسن۱۴۸۳۵۰۸۱۹:۴۱:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۵
تنها راه کنترل تورم با عدم تولید و چاپ پول و جلوگیری از ریخت پاش و صرفه جویی در هزینه های عمومی است باید بار هزینه ی بی جهت و بی اولویت از دوش همه برداشته شود قیمت مسکن و اجاره خانه هم با حذف تورم کنترل می شود
ناشناس۱۴۸۳۵۱۷۱۹:۵۱:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
اخذ مالیات از خانه های خالی موجب عرضه آن به بازار و قطعا کاهش قیمت مسکن و اجاره بها خواهد شد طی چند روز آینده اقدام و نتیجه آنرا طرفریکماه آینده خواهیم دید کسانی که در دولت بر اجرای آن که البته از سال ۹۴ مقاومت کرده و می کنند ذینفعند ولاغیر..
ناشناس۱۴۸۳۵۳۴۲۰:۱۳:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
دولت خیلی راحت می تواند خانواده های مع بیش از یک خانه دارند ، یا بیشتر از یک متراژخاص دارند بعنوان مثال بیشتر از 200 متر بنا دارند برایشان مالیات بر عایدی تصویب کند الان خیلی از افراد بیش از 2_3تا واحد یا خانه دارند اگر این کار را کند در کشور خانه زیادی هم هست . با این رشد کم جمعیت بیخودی سرمایه مملکت را خرج ساخت خانه نکنید همین طرح را اجرا کنید ببینید چقدر واحد مسکونی مازاد داریم.
کوروش فرهودیان۱۴۸۳۶۲۳۲۲:۲۳:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
واقعا کسانی که فکر میکنند با مالیات ارزانی میشود بسیار ساده لوح هستند و باید کنار گذاشته شوند این کار بهانه ای دیگر برای موجران برای افزایش قیمت است مخصوصا کسانی که انصاف دارند و میخواهند هوای مستاجر را داشته باشند دیگر پشیمان خواهند شد این کار فقط برای درآمد دولت است نه مستاجرین بد اقبال ضمنا اجاره بها درصدی از قیمت ملک است و وقتی همه چیز از قبل از عید ۷۰ درصد رشد کرده اجاره ای که مثلا ۳۰ درصد بالا رفته زیاد نیست دخالت دولت در هر چیز فقط بازار را به هم میریزد ودودش در چشم ما میرود
علیرضا۱۴۸۳۶۳۵۲۲:۵۳:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
یکی از مهمترین اقدامات گرفتن مالیات سنگین به صورت پلکانی و سنگین از ملکهای دوم و سوم و بالاتر هست جوری که خونه سوم اصلا به صرفه نباشه طرف بخره، اقا ملک را از حالت سرمایه گذاری خارج کنید مشکل حل میشه
ناشناس۱۴۸۳۷۷۳۰۵:۴۲:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۶
کمرش نه ولی قولنجش می شکند. شما نگران نباش.
ناشناس۱۴۸۳۷۹۷۰۷:۱۴:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۲۶
اخه کجای این مملکت درسته که مسکن درست باشه.
ناشناس۱۴۸۳۸۲۶۰۸:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۶
رفتم یک خانه در جمهوری اجاره کنم سمت دکتر روازاده میگه متری 3تومان اپارتمان 70متری یعنی 200میلیون یعنی ماهی 7میلیون اجاره. من کارمند بادوتا فوق لیسانس وتک فرزند و پراید مدل 90موندم چه خاکی بر سرم بریزم.خدایا مملکت رها شده دولت فقط خودرو قرعه کشی میکنه.چراایران به دنیا امدیم نمیدانم. مستاجران به فنارفتند.
ناشناس۱۴۸۴۲۶۷۱۴:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۶
200 میلیون رهن کامل؟ ماهی 7 م نمیشه میشه 3م
عجایب شهر۱۴۸۳۹۵۷۱۰:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۲۶
حتما به خانه های زیر 150 متر تسری داده شود چون قشر ضعیف در چنین خانه هایی می نشینند
ناشناس۱۴۸۴۰۳۲۱۱:۰۳:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۲۶
تا اصلاحات بنیادی سیاسی و اقتصادی صورت نگیرد چیزی درست نمی شود.
ناشناس۱۴۸۴۰۹۳۱۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۲۶
این قانون هیچیم نداشته باشه باعث میشه کنترل املاک دقیق تر بشه. مشکل تو این مملکت نبود بانک اطلاعاتی جامع اموال هست که کی چی داره. این اگر حل بشه خیلی چیزا حل میشه ولی افسوس که صاحبان مکنت و قدرت نمیذارن!
ناشناس۱۴۸۴۱۰۵۱۲:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۲۶
کمر کارمندان، مستمری بگیران و کارگران این میان خرد شده وگرنه صاحبان خیلی از مشاغل آزاد مطابق تورم سود و نرخ خدمات خود را افزایش داده اند وکسی با آنها کاری ندارد. دلیلی ندارد که آنها مالیات کم بپردازند یا اجاره کم پرداخت کنند.
مرتضی۱۴۸۴۱۶۳۱۳:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۲۶
سلام مسولان محترم به دادمستاجران سالمندی که زمین سنددارمنگوله دارششدانگ سرخ حصار (شهرک زیتون)دارند. ولی 35 سال است مظوم واقع شده وبه مامجوزساخت نمی دهند.برسید شعاربس است .ازبی خانمانی وخانه به دوشی خسته شدیم .ازنوه های خودخجالت می کشیم .نگذاریدماآرزوبه دل بمانیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین