به بهانه تشکیل مجلس جدید حتی اگر همه خوبان هم جمع شوند...

 علی ماهرالنقش،   3990318130 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
حتی اگر همه خوبان هم جمع شوند...

اجازه دهید کمی شفاف و به دور از هیاهوها و غوغاهای سیاسی و احساسی، نگاهی کنیم بر آینده مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم! مجلسی که یک دستی نسبتاً خوبی در دیدگاه‌ها و انگیزه‌های خدمتی – حداقل در بیان – نمایندگانش وجود دارد.

اما این عزیزان باید بدانند مادامی‌که زیرساخت‌های اصلی تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در قوه مقننه – که ریشه حداقل 50 ساله دارد- اصلاح نشوند، هیچ‌یک از منویات و خواسته‌ها و آرزوهای زیبایشان قابلیت محقق شدن نخواهند داشت! چرا که نه تنها امروز بلکه در طول 50 سال گذشته؛ به لحاظ ساختاری و فرایندی مجلسی داشته و داریم با سیستمی عوامانه، بسیار شکننده و غیر قابل اتکا، ژله‌ای ، لغزان و تولید کننده فساد در حوزه قانون‌گذاری و نظارت کشور؛ که خروجی‌های سیستمی آن چیزی به جز ناکارآمدی و یا فساد نخواهد بود!

لذا ضمن تبریک به هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی و آحاد نمایندگان محترم دوره یازدهم - که بسیاری از ایشان از اشخاصی انقلابی و خوش سابقه هستند - برای دستیابی به فرصتی که خداوند حکیم برای خدمتگزاری به مردم با وفای ایران اسلامی و در این شرائط سخت به ایشان عطا فرموده است؛ ایشان را به این راهبرد اساسی متذکر می‌شوم؛ «ابتدا باید مجلس را از درون تقویت کنید، آسیب زدایی کنید»؛ و سپس با اسب زین کرده به مصاف مشکلات و ابر چالش‌های کشور و انقلاب بروید. پس از کسب اطمینان از وجود سیستمی کارآمد برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی عالمانه و عملیاتی؛ و ایجاد سیستمی برای تبدیل آن سیاست‌ها و برنامه‌ها، به بودجه و اجرا؛ آن وقت می‌توان امید هوشمندانه برای تحقق اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران و گام دوم انقلاب را داشت.

می‌فرمایید؛ چرا؟ پس با هم متن حاضر را به دقت مطالعه و مرور نماییم.

اول باید بگویم که به لحاظ روش شناسی تحقیق، چنین عمل شده که ابتدا رسالت و نقش مجلس شورای اسلامی در پازل کلان نظام بر اساس قانون اساسی مشخص گردیده و سپس آسیب‌شناسی ساختارها و فرایندهای آن صورت گرفته و نهایتاً راهکارهای میان مدت و کوتاه مدت برای حل آسیب‌های مطروحه ارائه شده است.

دوم اینکه در این مقاله به صورت تیتروار و بسیار اجمال مطالب بیان می‌شود.

سوم اینکه در صورت پذیرش کلیات این آسیب‌شناسی؛ ضرورت خواهد داشت تا تحقیقات آسیب‌شناسی به صورت عمیق‌تر و گسترده‌تر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و راهکارهای پیشنهاد شده و یا پیشنهادهای جدید، به صورت دقیق و عملیاتی تبیین شوند.

رسالت و نقش مجلس در پازل کلان نظام (بر اساس قانون اساسی)

رسالت و نقش مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی مصوب آن، به شرح موارد زیر است. (در کنار هر یک از موضوعات، شماره اصول مربوطه در قانون اساسی بیان شده است)

  1. اعمال قوه مقننه و قانون‌گذاری (اصول 7/57/58/59/72/73/74/75/102)
    • برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کلان کشور (اصول 52/71)
    • ساختار سازی و کنترل ساختارها، سازمان‌ها و فرآیندها (اصول 85/138)
    • کنترل تمامی ارتباطات و روابط بیرونی کشور (اصول 77/80/125)
    • تغییر در خطوط مرزی (اصل 78)
  2. نظارت بر اجرای قانون در سایر قوا (اصول 122/134/137/140)
    • کنترل همه درآمدها و هزینه‌های کشور (اصل 55)
    • نظارت و کنترل‌های مالی و برنامه‌ای (اصل 80)
  3. ابزارهای نظارتی
    • دیوان محاسبات (اصول 54/55)
    • تفریغ بودجه (اصل 55)
    • تحقیق و تفحص (اصل 76)
    • سؤال از رئیس جمهور و وزراء (اصول 88/123)
    • استیضاح هیئت وزیران، وزراء و رئیس جمهور (اصول 89/123)

آسیب‌شناسی ساختارها و فرایندهای مجلس

بر اساس مطالعاتی که صورت پذیرفته است، آسیب‌های ساختاری و فرایندی ذیل‌الذکر در مجلس شورای اسلامی وجود دارند. البته به طور جدی به این نکته توجه نمایید که آسیب‌هایی که بیان می‌شود؛ فقط مربوط به این دوره مجلس و اشخاص تشکیل دهنده آن نیست؛ و به نظام قانون‌گذاری کشور در 50 سال گذشته مربوط است؛ نه فقط دوره یازدهم مجلس!

  1. هیچ رابطه معناداری میان چشم‌انداز، برنامه‌های پنج‌ساله و سالانه و بودجه‌های سنواتی وجود ندارد.
  2. مکانیزم مصوبی برای کنترل اعمال سیاست‌های کلی نظام در قوانین مصوب وجود ندارد.
  3. مجلسی که برنامه همه را تصویب می‌کند، خودش فاقد برنامه است؛ فلذا مجلس برخوردی منفعلانه دارد.
  4. مجلس صحن محور است نه کمیسیون محور؛ جو سالاری، قبیله سالاری و باندبازی حاکم است؛ نه تخصص گرایی، جامع‌نگری
  5. نمایندگان برای صحن معرفی می‌شوند نه برای کمیسیون‌ها؛ و در نتیجه کمیسیون‌ها فاقد صلاحیت و کارآمدی شده‌اند
  6. کمیسیون‌های مجلس فاقد برنامه، اعضای با صلاحیت و قدرت برنامه‌ریزی و نظارت هستند
  7. فرایندهای تصویب قوانین در مجلس عوامانه، فسادزا و قبیله سالارانه است؛ نه عالمانه
  8. کمیسیون‌ها فاقد رأی طلایی در صحن و کمیسیون تلفیق هستند.
  9. صحن مجلس فاقد نگاه تخصصی و فاقد صلاحیت اظهار نظر در موضوعات است
  10. نمایندگان بودجه شرکت‌های دولتی را بررسی نمی‌کنند! (59% بودجه)
  11. در کمیسیون‌ها و صحن
    • عدم توجه به اهداف / شاخص‌ها / نرم‌های چشم‌انداز
    • عدم توجه به برنامه پنج‌ساله (جامعیت / مانعیت)
    • عدم توجه به سیاست‌های کلی نظام
    • عدم توجه به تقسیم‌کار / هم‌افزایی / عدم موازی کاری دستگاه‌ها
  12. در صحن
    • عدم توجه به تصمیمات تخصصی کمیسیون (با فرض صلاحیت‌دار شدن کمیسیون‌ها)
    • اقلیت متخصصان موضوع مربوطه و اکثریت لابی‌ها و باندها (17 نفر در برابر 290 نفر)
    • حاکمیت لابی‌گری – نفی تخصص
  13. اکثر نمایندگان مجلس فاقد صلاحیت‌های حداقلی برای تصویب قوانین هستند؛ مثلاً وقتی قانون چک با همه پیچیدگی‌های فنی بررسی می‌شود؛ چند درصد نمایندگان صلاحیت اظهار نظر دارند؟ چه در کمیسیون و چه در صحن! در حوزه نظارت بر دستگاه‌ها نیز چنین است.

هشدار دلسوزانه

با تغییر اشخاص درون مجلس نمی‌توان از آن انتظار صلاح و اصلاح داشته باشیم! مگر آن‌که نمایندگان منتخب؛ اولین کارشان اصلاح ساختار و فرآیندهای مجلس باشد.

راهکارهای میان مدت حل آسیب‌های مطروحه

  1. اصلاح قانون اساسی
    • طراحی قوه مقننه کشور بر اساس دو مجلسی (نمایندگان و سنا)

مجلس سنا با تجمیع مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و ... و اصلاح ترکیب آن‌ها؛ تبدیل به مجلسی تخصصی برای برنامه‌ریزی‌های کلان کشور ایجاد می‌شود و مجلس نمایندگان برای برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بودجه‌های سنواتی ایفاء نقش می‌نماید.

  • ایجاد مکانیزم مناسب برای کنترل تطابق قوانین با سیاست‌های کلی نظام

راهکارهای کوتاه مدت حل آسیب‌های مطروحه

  1. اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس
    • اصلاح ساختار کمیسیون‌ها؛ برای هویت بخشی تخصصی به کمیسیون‌ها.
    • اصلاح روش انتخاب اعضای کمیسیون‌ها؛ برای تخصص پایه کردن کمیسیون‌ها.
    • اصلاح ساختار اداره مجلس در مواردی مانند رأی‌گیری، ارجاعات کارشناسی.
    • اصلاح فرایندهای تصویب قوانین عمومی و قانون بودجه.
    • اعمال رأی طلایی برای کمیسیون‌ها، در تصویب قوانین (کمیسیون محور نمودن مجلس)
    • اعمال رأی طلایی برای کمیسیون تلفیق، در تصویب قانون بودجه (کمیسیون محور نمودن مجلس)
    • ایجاد مکانیزم موقتی برای کنترل تطابق قوانین با سیاست‌های کلی نظام در درون مجلس
  2. اصلاح قانون انتخابات
    • اعلام حضور برای نامزدی مجلس، حداقل یک سال قبل از انتخابات.
    • اصلاح شاخص‌های نمایندگی
    • امتحان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مانند خبرگان رهبری
    • معرفی نامزدها بر اساس شاخص‌ها و کمیسیون تخصصی مشخص توسط احزاب و گروه‌های سیاسی
  3. احیای تحزب و تقویت احزاب
    • قوت بخشی به احزاب واقعی
    • حذف احزاب نمایشی و خلق‌الساعه در هنگام انتخابات
    • مسئولیت دهی و مسئولیت خواهی از احزاب در انتخابات کشور
  4. سایر موارد
    • تقویت و تثبیت نقش طرح و برنامه‌ای کلان مجلس در کشور (خروج از انفعال مجلس در تصویب بودجه‌ها)
    • تبیین و تصویب برنامه بیست‌ساله و پنج‌ساله برای مجلس (برنامه محور نمودن و فعال نمودن مجلس)
    • تعیین تکلیف نظام تخصیص بودجه و ابلاغ به دولت
    • برقراری ارتباط نظام‌مند بین چشم‌انداز، برنامه پنج‌ساله و بودجه سنواتی
    • ورود مجلس به بررسی و تصویب قانون بودجه شرکت‌های دولتی (59% بودجه)

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۵۰۳۹۱۰:۴۱:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۹
یک دستی نسبتاً خوب؟؟!!! اساسا مجلس باید نماینده ملت ایران باشد و ملت ایران هم یک دست نیست. شما مجلس را با حزب سیاسی یا دولت اشتباه گرفته اید.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۷۵۳۴۳۱۳:۱۳:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۱۹
از مجلسی آدم های دوره یازدهم می خواهیم هرچه سریعتر قانونی جامع و فراگیر برای قانون ناقص قبلی از کجا اورده ای به این ثروت کلات رسیده ای تصویب کنند طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی هم در مجلس دهم تصویب شده ولی اجرا نشده را عملیاتی کنید نمایندگان مفسد رد صلاحیت شده مجلس دهم و رییس کمیسیونی که 75 میلیارد رشوه گرفته همگی هرچه سریعتر در دادگاه ویژه محاکمه شوند
ناشناس۱۴۷۵۶۲۰۱۵:۵۳:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۱۹
قرار نیست تیم فوتبال باشند که ...باید جمع نخبگان باشند که مجلس فعلی نسبتا هست.
ناشناس۱۴۷۵۸۷۹۱۸:۲۷:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۹
یک دستی خیلی خوب هست، چون کار را یکسره میکند، اگر این یکدستی در جهت خوب باشد نتیجه آن رسیدن به اوج هست، اگر هم نباشد نابودی و سقوط به بار می آورد، البته در طول تاریخ تا به حال دیده نشده که یکدستی منجر به رسیدن به اوج شده باشد، بلکه همیشه منجر به سقوط شده، ولی خب با توجه به اینکه اخیرا خیلی چیزها را دیدیم و تجربه کردیم که در تاریخ سابقه نداشته، میشه گفت اینم روش، میشه این رو هم امتحان کرد به امید اینکه برای اولین بار در تاریخ با یکدستی تفکر و اندیشه به اوج برسیم، به هرحال فرض محال محال نیست!
ناشناس۱۴۷۵۰۴۰۱۰:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۱۹
مجلس سنا ساختاری انتصابی با وظیفه ی تمکین به آراء شخص اول کشور خواهد بود؟ آیا این ساختار مُبَرّا از نظارت ساختاری فسادزا نیست؟
ناشناس۱۴۷۵۳۶۷۱۳:۳۰:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۱۹
بر من که صبوحی زده ام خرقه حرام است ای مجلسیان راه خرابات کدام است
ناشناس۱۴۷۵۰۴۲۱۰:۴۳:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۱۹
لطفا این مجلس مجلس یازدهم نیست مجلس مجلس انقلابی مجلس خانواده شهدا
ناشناس۱۴۷۵۴۲۱۱۴:۰۷:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۹
مگر کسانی که رای داده اند پای برگ رای نوشته اند که ماخانواده شهید هستیم؟
محمد۱۴۷۷۱۰۲۱۴:۲۰:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۲۰
من خانواده شهید هستم .مجلس یک دست یعنی بله قربان گو
م۱۴۷۵۰۴۸۱۰:۴۹:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۱۹
تا مسئولان دزد و فاسد و رانت خوار اصلاح نشوند هیچ چیزی اصلاح نمیشود. تمام فسادها ریشه در رفتار فساد گونه حاکم دارد.
ناشناس۱۴۷۷۱۱۴۱۴:۲۳:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۲۰
تا ساختار درست نشود کارها به سر انجام نمی رسد و فساد وبهم ریختگی و نا بسامانی خواهد بود
ناشناس۱۴۷۵۰۵۳۱۰:۵۳:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۱۹
از این فرصت ها هم اصولگرا هم اصلاح طلب داشتند جز پر کردن جیب خود و اقوام کار دیگری دیده نشد .
ناشناس۱۴۷۵۰۵۸۱۰:۵۷:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۱۹
بدور از هیاهو و غوغای سیاسی! همه خوبان اونوقت تیتر یکجانبه نیست؟ یعنی نماینده های اسولگرا همه خوبند!
ناشناس۱۴۷۵۵۳۲۱۵:۰۸:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۱۹
نه منظور آن است که اگر همه خوبان هم جمع شوند کاری درست نمی شود؛ الا اینکه ...
ناشناس۱۴۷۵۰۷۷۱۱:۱۱:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۱۹
فقط یکبار یک رییس جمهوری که به قانون عمل نمی کند و خلاف قوانین عمل می کند استیضاح کردین ان وقت است که بعدی ها حساب کار دستشان می اید
ناشناس۱۴۷۵۰۹۰۱۱:۱۶:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱۹
ظاهرا قصد دارید یک شورای نگهبان دیگر اضافه کنید؟؟؟
ناشناس۱۴۷۵۱۱۴۱۱:۲۴:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۱۹
سالی که نکوست از بهارش پیداست.از اولین طرح ازدواج اجباری !!!!
ناشناس۱۴۷۶۷۳۵۱۱:۴۱:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۰
شماها کی دست از حماقت و باور دروغها و شایعات بر می دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۷۵۱۲۵۱۱:۳۲:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۱۹
ملاک محک این مجلس در قانون مند بودن و قانون گذاری، تصویب مهمترین اصل مردمی در نظارت یعنی تصویب قانون حمایت از گزارشگران فساد یا سوت زنان می باشد. بدون وجود این قانون ناب فساد زودهنگامی تمام کشور را در فقر و بی کاری ویران می کند. اما ملاک فساد زده گی مجلس یازدهم عدم تصویب این قانون و یا اطاله و تعلل در تصویب می باشد که تمام اعتماد ملت را به این نظام برای همیشه صلب خواهد کرد...
ناشناس۱۴۷۵۱۳۵۱۱:۳۷:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۱۹
--- ميگم آقا ماشاالله ، انشاالله كه مجلس جديد برامون گشايش بشه ... فرجي ... ---- " فكر هر كس به قدر همت اوست " جعفر خان !! " هر كسي پنج روزه نوبت اوست " !! ، خواجه حافظ اينا راگفته ... حرف خودم نيست !! ... خواجه حافظ هميشه حرفاش رو حساب و كتاب بوده جعفر !! .. شيرين !! ... حالا خدا كريمه جعفر آقا !! .
باهر۱۴۷۵۱۴۴۱۱:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۱۹
بقول معروف : اگر می شد،چی می شد!!
ناشناس۱۴۷۵۱۶۹۱۱:۵۰:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۹
کاش موقع رای آوردن بگویید و بگویند که اصلاحات به این راحتی نیست. تا قبل انتخابات مجلس همه کاره هست
ناشناس۱۴۷۵۱۹۴۱۲:۰۳:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۱۹
این مجلس اگه جرات داره جلوی استخدام فله ای نماینده ها در وزارت نفت و بگیره و نمایندگانی هم که قبلا استخدام وزارت نفت شدن را به اداره قبلی خودشون برگردونه. مثل جلیل مختار و عامر کعبی نمایندگان آبادان مجالس قبلی که جرات همچین کاری رو نداشتن
یه الفی۱۴۷۵۲۹۴۱۲:۵۰:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۱۹
مطلب خوبی است باید مجلس اصلاحات را از خودش آغاز کند
ناشناس۱۴۷۵۳۴۵۱۳:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۱۹
اسم مهم نیست عمل مهم هست مگه بازی اسم و فامیل هست.
صمصام۱۴۷۵۴۷۷۱۴:۳۳:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۱۹
درود بر شما من فقط چند مثال میزنم تا سقف درک و شناخت کلی وکلای مجلس شورای اسلامی دیده شود من اسم نمیبرم اما میدانم همه دوستان دقیق میشاسند منظور من چه کسانی هستند 1.نماینده ای برای حل مشکل رویارویی احتمالی ورزشکاران ما با نمایندگان رژیم صهیونیستی در رقابتهای بین المللی عنوان میکند که اصلا مسابقه ندهیم و بگذارید که ورزش ما تعلیق بشود !ما با اسراییل رابطه نداریم پس مبارزه ورزشی هم نخواهیم داد اصولا این بزرگوار کوچکترین شناخت و اطلاعاتی از الزامات حضور کشور ما در نهادها وسازمانهای بین المللی ندارد و بدون کوچکترین اطلاع از عواقب چنین تصمیماتی ارائه طریق میکند ! بماند که هنوز بعد از 40 سال مسئولی حاضر نیست پاسخ بدهد چطور ما با امریکا که صراحتا و مستقیم به کشور ما تعرض وتجاوز کرده و اقدامات تروریستی نیز انجام داده و حمایت کرده مبارزه ورزشی میکنیم اما با رژیم صهیونیستی که مستقیما به کشور ما تجاوز نکرده یا تعرض نکرده مسابقه نمیدهیم !! 2.تاکنون برای حل دو ابر چالش مسکن و اشتغال که مانند اژدهای دوسر کشور ما را آزار میدهد یک راه حل مشخص و یا برنامه ای امکان پذیر که بتواند این دو ابر چالش را به زانو دراورد نشده است میلیونها نفر از جوانهای کشور ما واقعا متقاضی ازدواج و تشکیل خانواده اند و به دلیل تورم وحشتناک و لجام گسیخته کنونی نمیتوانند حتی به ازدواج فکر کنند 3.تا کنون برای شناسایی علل اساسی تورم و عوامل افزایش دهنده ان یک برنامه مشخص که بتواند واقعا تورم را مهار کند ارائه نشده است 4.متاسفانه رابطه مجلس و دولت یک رابطه از نوع تسویه حساب های سیاسی و گروکشی بوده است که خوب میدانید یعنی چه ! متاسفانه مجلس که باید در راس همه امور باشد و برای همه چالشهای کشور با یک خرد جمعی میان نمایندگان و بر اساس شناخت واقعیتها و حقایق موجود کشور برنامه و راه حل ارائه کند اما اینگونه نیست 5. بعضا رفتارهایی در مجلس دیده میشود که جای تاسف دارد : اتش زدن پرچم کشورها .....راهپیمایی های نسنجیده و هیجانی راه انداختن ....لابی کردن برای مصوب کردن یک طرح یا یک رای اعتماد بدون اینکه از تبعات تخصصی تصویب یا عدم تصویب ان مطلع باشند برای عدم تصویب مصوبه های NPT امضا جمع میکنند اما نمیتوانند ان را درست بنویسند ! در عرض 20 دقیقه موضوع بسیار مهم و سرنوشت ساز برجام را تصویب میکنند که عملا هیچ دستاوردی برای کشور نداشت اما سالهاست که طرح اخذ مالیات از خانه های خالی همچنان عقیم و بی نتیجه مانده است سالهاست که وعده واگذاری دوباشگاه حقیقتا ورشکسته و زیان ده سرخابی به بخش خصوصی داده میشود اما هر بار متاسفانه به بن بست میخورد و هر سال هم میزان بدهی های نجومی این دو باشگاه به لطف مدیران رانتخوار و غیر ورزشی و بی صلاحیت ان وحشتناک تر میشود که این بدهی ها از مالیات حقوق من و میلیونها کارگر برداشته میشود ! این از دو حال خارج نیست یا نمایندگان مجلس اصولا تخصص و شناخت لازم در خصوص لوایح و تصمیماتی که برای ان بحث میکنند ندارند یا اراده ای قوی تر از اراده قانونگذاری مجلس وجود دارد که مانع از حل مشکلات کشور است 6.در بهمن سال 91 هنگام استیضاح وزیر کار در ماجرای انتصاب غیر قانونی ومسئله دار سعید مرتضوی وقتی رییس جمهور وقت با اراده مجلس در برکناری وزیر متخلف کار روبرو شد چاره را در لجن پراکنی و انجام کارهای چیپ و تاریخ مصرف گذشته دید که با مقاومت رییس مجلس روبرو شد اما نمایندگان مجلس که متاسفانه ان زمان با رییس جمهور عقد اخوت بسته بودند صم و بکم نشستند و دیدند و شنیدند و هیچ نگفتند فقط مقام رهبری بودند که شدیدا ناراحت شدند ! 7.سالهاست که هر از گاهی متاسفانه اخبار اختلاسها ومفاسد اقتصادی با ارقام وحشتناک با صفرهای بیشمار اطلاع رسانی میشود ولی مجلس هنور نتوانسته است برای ریشه کن کردن فساد و رانتخواری یک راه حل کارامد که قابلیت اجرایی داشته باشد ارائه بدهد متاسفانه نمایندگان مجلس از تداخل قوانین و دستور العملها وایین نامه های میان نهادها و زیر مجموعه وزارتخانه ها اطلاع دقیق ندارند و انوقت قانون و لایحه وضع میکنند و وقتی که در اثر این تداخل ها مشکلاتی ایجاد میشود نمیدانند چه بکنند 8.اخیر یکی از نمایندگان مجلس قبلی در مصاحبه ای عنوان کرده است که ما مبلغی در حدود 20 یا 30 میلیارد دلار به سوریه کمک کرده ایم و باید پس بگیریم ! یا جناب وزیر خارجه در مصاحبه ای دیگر اعلام کرده اند ما در جایی مبلغ 30 میلیارد دلار داده ایم که نمیدانیم این پول چه شده است عجب ...20 یا 30 میلیارد دلار !!!!!! آیا نمایندگان مجلس نباید در خصوص اظهارات این دو مقام رسمی وبلند پایه کشور ورود کرده و در خصوص راست یا دروغ این ادعاهای عجیب و بسیار بزرگ تحقیق کنند که حقیقت از چه قرار است ؟؟؟؟ حق نگهدارتان
ناشناس۱۴۷۵۴۹۱۱۴:۴۵:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۱۹
این مجلس اگر واقعا صداقت داره اول از همه آنهم بدون خود فریبی وانداختن گناه گردن نمایندگان مجلس قبل با صداقت پی گیری کنه چرا نمایندگان مجلس یازدهم با حداقل رای مردمی وارد مجلس شدن در اقدام دوم چنانچه به این نتیجه رسید که علت آن عدم علاقه آحاد مردم به این طیف فکری است با قبول حقیقت به دنبال راهکارهایی باشد که دیدگاه مردم را تغییر دهد . در غیر این صورت شکست بزرگی خواهد خورد وخاطره ای به مراتب بدتر از مجالس قبل در ذهن مردم باقی خواهد گذاشت.
ناشناس۱۴۷۵۵۹۰۱۵:۳۷:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۹
تا انتخابات آزاد برگزار نشود چیزی درست نمی شود.
ناشناس۱۴۷۶۱۷۲۲۲:۴۹:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۱۹
اقای الف تمام آنچه برای مجلس لیست کردی برای انجامش سواد میخواهد البته سواد واقعی نه سواد مدرکی که همه نمایندگان یکی زیر بغل دارند متاسفانه تمام آنچه ما میکشیم از بیسوادی برخی مسئولین است فقط در شعار دادن ید طولایی دارند و تا زمانی که برخی مسئولین رده بالا بیسواد هستند افراد مانند خود را گرد خود جمع میکنند البته هستند افراد با سواد ولی فرصت طلب که در بین آنها بر میخورند برای اینکه از بیسوادی بزرگان سوءاستفاده کنند به امید روزی که کار دست کاردان باشد که فعلا نیست
رضا خواجه۱۴۷۷۱۵۵۱۴:۴۴:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۰
.بله مجلس زمانی می تواند نقش موثر داشته باشد که بتواند یه وزیر رو براحتی استیضاح کن جلوی قانون گریزان را بگیرد نه اینکه نماینده با چلو مر غ خود و اعتبار مجلس را به ثمن نحس بفروشد ره اینگونه مجلس دیدیم که به ترکستان است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. تنوری که هنوز سرد است...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

    3. چرا این همه بد اخلاقی؟

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

    6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

    7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

    8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    9. تنوری که هنوز سرد است...

    10. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

    11. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

    12. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

    13. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

    14. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

    15. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

    16. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

    17. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

    18. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

    19. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

    20. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

    21. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

    22. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

    23. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

    24. رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند

    25. تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب پابرجاست

    آخرین عناوین