پرسشي تأمل‌برانگیز از مراجع عظام تقليد

سید مهران نحوی*،   3990309030 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
پرسشي تأمل‌برانگیز از مراجع عظام تقليد


همه می‌دانیم که عيد فطر از بزرگ‌ترین مناسبت‌های ديني مسلمانان است. اين مناسبت ابعاد گوناگوني دارد: جنبه‌های متنوع مناسك ديني، آثار اخلاقی و معنوی، ابعاد اجتماعي و حتي سياسي.

جهت مناسكي آن این است كه پس از يك ماه انجام سخت‌ترین فريضه واجب كه صبر در خوردن و آشامیدن و بسياري از لذايذ ديگرحيواني در مدت طولاني است، جشن می‌گیریم؛ تكميل شادمانه يك دوره طاعت دشوار.

جهت معنوي آن مسرت عمیق به خاطر توفيق رجوع و بازگشت انسان روزه‌دار به فطرت آسماني و فاصله گرفتن از جنس خاكي و غريزي خويش است.

جهت اجتماعي آن همراهي اختياري و انتخابي اكثريت جامعه در انجام يك «فريضه سخت» براي نيل به تعالي روحي و جسمي و فرمان‌برداری از خالق متعال است. حتي عمده آن دسته كه به هر علتی روزه‌داري نمی‌کنند در احساسات و ابتهاج اين عید با روزه‌داران اشتراك و نزديكي دارند.

جهت سياسي آن شوكت و قدرتي است كه مكتب اسلام در برانگيختن خيل عظيمي از انسان‌ها از اقشار گوناگون و جوامع و اقوام و ملل مختلف براي انجام يك «فريضه سخت» داشته و در يك سُرور مشترك، اظهار و اقدام به بندگي را جشن می‌گیرند.

تجربه سال‌ها زندگی‌ام در غرب، شاهد نوعي همراهي غیرمسلمان‌ها با مسلمانان در اين مناسبت مقدس هم بوده‌ام و همدلي ايشان را با معدود مسلمانان مقيم در اين جشنواره جهاني باشكوه حتي در مهدکودک و مدرسه و دانشگاه آن ديار مشاهده کرده‌ام. ماهیت رمضان و فطر، برانگیختن درونی و به هم پیوستن و عروج بیرونی است.

ماه مبارك امسال را اگر با اقتضائات خاص شيوع بيماري اخير و محدودیت‌ها و گرفتاری‌های جانبي آن براي مردم كشورمان بعلاوه شدت تحریم‌ها و مشكلات متعدد و تودرتوي داخلي كه در اينجا مجال گفتن ندارد در نظر بگيريم می‌توان به‌سادگی نياز و ضرورت ايجاد همدلي و آرامش بیشتر برای اين ملت نجيب در اين ايام را قابل‌توجه دانست و به آن اضافه کرد.

در برخی سال‌های گذشته و البته امسال متأسفانه تعیین روز عید با اختلاف بین مراجع روبرو شد. به عقيده بنده آرای متفاوت تعيين روز عيد فطر، تصويري از يك اختلاف‌نظر معمول فقهي بين مراجع در یک مسئله ساده نيست بلكه تعبیري از عدم اعتنا و اهميت به اصل وحدت، يكپارچگي و مصالح خطير ديني و ملي در برگزاري باشكوه مهم‌ترین مناسبت آیینی است.

یک پرسش مفهومی اساسی وجود دارد: شریعت رحمانی که قادر است مردم جهان را به اختیار در اطاعت انجام یک فریضه سخت به زیبایی تمام و باعظمت همساز کند، چگونه نمی‌تواند نظر چند مرجع محترم تقليد را که خود دانشمندانی دقیق هستند در اعلام يك روز مشترك تجميع نمايد؟

بنده كه يك معلم كوچك (بلكه به‌واقع يك محصل) دانشگاه هستم و بيش از چهل سال توفيق انجام فرایض و پيروي از احكام فقهي شما بزرگواران را با دقت و مراقبت داشته‌ام، امروز اين سؤال بسيار مهم مرا  درخود‌پیچیده است كه آيا از توجه و تأکید به عزت و اقتدار و تأثیر دين فطرت گرا و سعادت طلب چيزي بااهمیت‌تر وجود دارد؟

جوان دانشجو از من معلمش می‌پرسد: مراجعی كه با اين کوله‌بار سنگين علم و تجربه نمی‌توانند بر روي يك موضوع ساده در برگزاري متحد و باشکوه مراسمي توافق كنند چطور می‌توانند زمینه‌ساز ظهور امام آخرالزماني باشند كه بناست كارستاني عالم‌گیر بپا كند؟

جوان دانشجو از من معلمش می‌پرسد: چطور محاسبات دقيق نجومي در اين عصر دانش و فناوري نزد علما اعتبار ندارد؟ محاسباتی كه گاهي به دست دقیق‌ترین دانشمندان مسلمان انجام می‌شود؟

جوان دانشجو از من معلمش می‌پرسد: چگونه تجهيزات پيشرفته رصد و دريافت پيشرفته شهود اقتران حضور ماه در غروب بیست و نهم در يك افق خاص نمی‌تواند ملاك تشخيص قرار بگيرد؟

جوان دانشجو از من معلمش می‌پرسد: چطور در رساله مراجع محترم شهادت دو مرد عادل (كه می‌توانند افراد بسيار ساده و معمولي باشند) در اثبات رؤیت ماه كفايت می‌کند ولي مشاهده ده‌ها نفر افراد مجرب و آموزش‌دیده در گروه‌های استهلال كه با لحاظ برنامه‌ و زمان دقيق مدیریت‌شده‌اند اثبات مشاهده ماه را نمی‌کند؟ جالب است بدانيم از بين اين افراد كساني هستند كه هم با چشم مسلح و متعاقب آن با چشم غیرمسلح ماه را مشاهده می‌کنند.

جوان دانشجو از من معلمش می‌پرسد: برفرض كه اثبات ماه با ادله مورد تائيد اين مراجع اتفاق نيفتاده است، آيا رأی حاكم شرع براي اثبات آن به جهت حفظ حرمت و اقتدار او ضروري نيست؟ و آيا اين دوگانگی، شكستن اقتدارش در منظر جامعه و نزد دشمنانش تلقي نمی‌شود؟ در اين چند روز چه غوغای غیرمنتظره‌ای در رسانه‌های تفرقه جوي بيگانه براي اين موضوع به راه افتاده است!

اينك این بندهي محصل یا معلم کوچک‌ترین، از شما بزرگان علم و اخلاق و فقه سؤالی بس تأمل‌برانگیز دارم: چرا روزی را که خداوند برای مسلمانان عید قرارداد و برای محمد - که درود خدا بر او و خاندانش باد - ذخیره و شرف و بزرگی و فزونی مقام**، به دلسردي، پراکندگی، تأسف، تشويش و ضعف مبدل می‌شود؟

نسل مسلمان امروز از آیین خاتم (ص) نه‌فقط برگزاری انفرادی تعدادی مناسک بلکه به‌روز شدن ابزارهای درک و دریافت عالم برای زندگی اخلاقی، عقلانی و معرفت خیز فردی و اجتماعی به مقتضیات زمان و مهم‌تر از همه عنایت به روح وحدت‌بخش، فطرت انگیز و پرشوکت اسلام را جستجو می‌کند. پاسخ شما بزرگواران به این نسل پُردل و آکنده از خیال طی کردن تعالی در زمین و آسمان‌ها چیست؟



*عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان

** ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کَرَامَةً وَ مَزِیْداً

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۴۳۴۲۰۹:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
کاملا موافقم با نویسنده
ناشناس۱۴۶۴۴۳۱۱۰:۴۰:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
وقتی از 10 سال قبل ساعت و دقیقه و ثانیه کسوف یا خسوف تعیین و مشخص می شود، دیدن ماه جدید و اختلاف بین مراجع قابل توجیه نیست.
ناشناس۱۴۶۴۸۸۹۱۴:۲۷:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
حرف شما درسته اما آیا دانشمندان نجوم میتوانند وضعیت هوا و غبارآلود بودن یا نبودن و رویت قطعی ماه با چشم را هم تعیبن کنند. مخصوصا در مواردی که هلال ماه نو بسیار باریک و مدت زمان کمی قابل رویت باشد, معمولا در این موارد دیدن ماه قطعیت ندارد!
ناشناس۱۴۶۴۹۲۱۱۴:۴۵:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
بله می توانند. اصلا نیازی به دیدن نیست. با محاسبات نجومی می توان این کار را انجام داد. فراموش نکنید که در این کشور رشته نجوم در مقطع دکترا وجود دارد. سوال این است که چرا مراجع نظر متخصصان و اساتید علم نجوم را در این قضیه جویا نمی شوند؟
ناشناس۱۴۶۵۲۹۲۱۸:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
وجود گرد غبار دلیل برعدم وجود ماه نیست.
ناشناس۱۴۶۷۱۳۸۲۳:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۱
اتفاقا دقیقا به همین دلایل باید به آرای علمی رجوع بشه. چون ماه مستقل از ابر و غبار و ... کار خودش رو داره می کنه.
ناشناس۱۴۶۴۴۴۴۱۰:۴۵:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
سوال این است: اساس سال قمری بر پایه حرکت ماه به دور زمین است. وقتی مرجعی اعلام می کند که ماه را ندیده، یک روز به ماه رمضان اضافه می شود. و شروع ماه ربیع یک روز به عقب می افتد. به این ترتیب تقویم ماه قمری دچار اشکال می شود. چطور این اختلال و اشکال در تقویم قمری ترمیم و درست می شود؟؟؟
ناشناس۱۴۶۴۸۶۰۱۴:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
در ماه های بعد این مساله خود به خود حل می شود و این اشکال وارد نیست. چون اگر ماه رمضان یک روز دیرتر دیده شود ماه بعد به جای 30 روز 29 روزه می شود و اگر ماه رمضان یک روز زودتر دیده شود ماه بعد 30 روزه خواهد بود.
ناشناس۱۴۶۴۸۸۶۱۴:۲۲:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
دوست عزیز یک مرجع می گوید ماه رمضان 30 روز است. مرجع دیگری می گوید 29 روز است. یعنی دو مرجع دو تقویم مختلف را رقم می زنند. از نظر مرجع دوم، فردای ماه رمضان مرجع اول، دوم ماه ربیع می شود. چطور این دوتقویم بعدها با هم منطبق می شوند؟؟؟ این امر شدنی نیست.
ناشناس۱۴۶۴۹۷۳۱۵:۱۴:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
شوال درست است نه ربیع.
ناشناس۱۴۶۴۸۷۴۱۴:۱۲:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
داداش کلا شمس و قمر رو به هم ریختی!!! اولا شروع سال قمری با ماه محرم است نه ماه ربیع. دوما بعد از ماه رمضان ماه شوال شروع میشود نه ربیع. سوم اینکه با اضافه شدن یک روز به یک ماه قمری معمولا یک روز از ماه بعد کم میشود و روند روزهای تقویم به حالت قبل برمیگردد.
ناشناس۱۴۶۴۸۸۴۱۴:۲۲:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
نویسنده اگر کمی بیشتر دقت میکرد متوجه میشد که علت اختلاف عدم اعتماد مراجع به یکدیگر نیست بلکه اختلاف در روئت ماه با چشم مسلح و غیر مسلح میباشد. عده ای از مراجع فقط رویت ماه با چشم غیر مسلح را مبنای آغاز ماه جدید میدانند ولی عده ای رویت با چشم مسلح را نیز بلااشکال میدانند. اگر اطلاعیه امسال ستاد استهلال ماه را خوانده باشید فقط رویت ماه با چشم مسلح ذکر شده و برخلاف اظهار نویسنده مقاله در هیچ نقطه ای ماه با چشم غیر دیده نشده و همین امر باعث اختلاف موجود شده است
عزیزی۱۴۶۴۹۰۸۱۴:۳۷:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
این اختلاف کاملا علمی و فنی است عمده اختلاف به کلمه رویت در روایت بر میگردد که آیا منظور امام معصوم از رویت ماه، منظور رویت عادی هست یا شامل رویت با تلسکوپ میشود؟ بنابراین مراجع در این زمینه دو دسته اند این یک بحث اجتهادی و علمی است ربطی به اختلاف و... ندارد و تاز مانی که امام معصوم نباشد و منظورش را صریح بیان نکند این اختلاف برداشت وجود دارد و منحصر در رویت ماه هم نیست در موارد دیگر مثل نماز روزه ... هست منتهی در قضیه ماه رمضان بیشتر سرو صدا میکند. در سایر علوم هم این اختلاف نظرها وجود دارد. منتهی بروز اجتماعی کمتری دارد.
ناشناس۱۴۶۴۳۴۷۱۰:۰۰:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
قطعا مراجع ما از سوی پروردگار به خاطر وضع موجود جامعه مورد یوال و جواب واقع میشوند که شما چه کردید و چه تاثیری گذاشتید
ناشناس۱۴۶۴۶۹۶۱۲:۴۹:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
پس خدا هم بیاید جواب بدهد چرا این همه پیامبر فرستاد که چند دستگی ایجاد می کند در اعتقادات به خدا! منتشر کن این دفعه
ناشناس۱۴۶۴۷۷۸۱۳:۲۱:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
تمام پیامبران اومدن که بگن خدا رو بپرستید . اختلافی بین اونها نیست . اونچه که امروز میبینید ساخته دست انسانهاست نه پیامبران
ناشناس۱۴۶۴۳۵۶۱۰:۰۳:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ؛ فقط همینو کم داشتیم که حضرتعالی برای رسیدن به مقاصد مد نظر خودتون ، برای مراجع تقلید تعیین تکلیف کنید و نسخه کاری بپیچید !!!
ناشناس۱۴۶۴۳۶۰۱۰:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
جناب نحوی میخواهی از سال دیگه شما زمان دقیق رویت ماه رو اعلام کنی ؟
ناشناس۱۴۶۴۷۲۹۱۳:۰۴:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
چرا حرف بی ربط می زنی ؟؟ دانش پیشرفت کرده و می شه با امکانات امروز به درستی و دقیق ساعت و روز را مشخص کرد
ناشناس۱۴۶۴۳۶۴۱۰:۰۷:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
من هم از شما چند سوال ساده می کنم خدا یکی است ولی چرا چند پیامبر فرستاد که الان چند دستگی در اعتقاد به خدا وجود داشته باشد؟ دین مسیحیت یک دین است چرا چند شاخه شده است؟ دین اسلام یک دین است چرا باید چند شاخه شده باشد؟ شیعه دوازده امامی یکی است ان وقت چرا باید چند مرجع تقلید داشته باشیم؟
ناشناس۱۴۶۴۳۶۵۱۰:۰۸:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
بودجه ستاد استهلال چقدر است؟؟؟
ناشناس۱۴۶۴۵۰۷۱۱:۱۲:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
مسئول ستاد استهلال قم و عضو کارگروه علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در واکنش انتشار مطلبی در برخی شبکه های اجتماعی مبنی بر بودجه ۱۴ میلیارد تومانی این ستاد، گفت: این ادعاها که پیشتر نیز عنوان شده بود کذب محض است و بودجه ستاد استهلال کشور ۲۰۰ میلیون تومان است.
ناشناس۱۴۶۴۵۲۰۱۱:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
۲۰۰ میلیون کم است برای دیدن روی ماه ؟!
ناشناس۱۴۶۴۵۵۷۱۱:۳۵:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
گردش ماه به دور زمین از دقیق ترین پدیده های گیتی است. هیچ دلیلی ندارد برالی دیدن ماه پول خرج کرد کافی است قانون نیوتن را اعمال کرد
ناشناس۱۴۶۴۶۳۷۱۲:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
درست است که ماه پشت ابر باقی نمی ماند، اما اگر ماه پشت ابر گیر کرد چی؟ آن وقت تکلیف چیست؟
ناشناس۱۴۶۴۵۶۲۱۱:۳۷:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
به من ۵۰ هزار تومن بدید ، تا صبح بیدار میمونم تا ماه رو ببینم
ناشناس۱۴۶۴۶۲۴۱۲:۰۹:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
من 500 هزار تومن بهت میدم از صبح تا شب خورشید را ببینی!
ناشناس۱۴۶۴۶۳۱۱۲:۱۲:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
اولا این بودجه برای یکسال است و استهلال برای همه ماه‌ها اما برای مردم فقط آخر ماه رمضان مورد توجه است. دوما با سالی ۲۰۰میلیون تومان حتی هزینه رفت و آمد‌ها هم تامین نمی‌شود چه رسد به تهیه دوربین‌ها و تجهیزات لازم و بروزآوری و نگهداری آن‌ها
ناشناس۱۴۶۴۵۲۴۱۱:۱۷:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
سازمان برنامه و بودجه شفاف سازی کند .
فرقانی۱۴۶۴۳۶۸۱۰:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
در زمان حضور ائمه اطهار علیهم السلام هم که به ظاهر حاکم نبودند نظر حاکم (هرچند حاکم جور) در تعیین اعیاد معتبر بود و ائمه علیهم السلام هم از همان نظر حمایت می کردند تا وحدت جامعه اسلامی به هم نخورد. اکنون که بحمدالله حکومت اسلامی برقرار است به طریق اولی باید نظر حاکم جامعه معتبر باشد و هیچکس نباید با آن مخالفت کند هرچند مبنای فقهی او با ولیّ فقیه متفاوت باشد. حفظ وحدت مسلمین و اقتدار نظام اسلامی از اوجب واجبات است.
ناشناس۱۴۶۴۳۶۹۱۰:۱۰:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
آقای نحوی جناب عالی حاضری شهادت دهی که ماست سیاه است ؟ چطور توقع داری وقتی مراجع ماه رو رویت نمیکنن ، شهادت بدهند که ماه را رویت کرده اند ؟!
ناشناس۱۴۶۴۸۸۷۱۴:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
شما می دونیییی الان 1400 سال پیش نیست؟ همین الان زمان شروع ماهارو تو گذشته و اینده به دقت ثانیه میشه در اورد (شما می تونی ببینی زمان پیامبر تو هرسالی رمضان کی شروع شده کی تموم!) بعد شما دنبال ماه تو اسمونی؟
مهدی۱۴۶۴۳۷۲۱۰:۱۱:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
این سؤال تأمل‌برانگیز از مراجع عظام تقلید، از زمانی که به یاد دارم (طی ۳۰ سال گذشته از بلوغم) معمولاً پس از اعلام عید فطر در روزنامه‌ها و سایت‌ها و ... مطرح شده است. همچنان امیدوارم روزی من و میلیون‌ها مقلّد مراجع عظام تقلید پاسخ متقن این سؤال تأمل‌برانگیز را دریابیم.
ناشناس۱۴۶۴۳۷۳۱۰:۱۲:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
آقای نحوی شما به کار تخصصی خودت بپرداز و کار دین را به دین شناسان واگذار کن
ناشناس۱۴۶۴۳۷۴۱۰:۱۲:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
همانطور اداره هواشناسی وضعیت هوا را اعلام می کند، مراکز ژئوفیزیک زلزله را، مراکز علمی نجوم هم پایان ماه را اعلام کنند گردش ماه به دور زمین را یک رصد خانه کوچک و یا یک دانشکده نجوم می تواند برای چند صد سال دیگه هم محاسبه کند! ایرانی ها 700 سال پیش با اون وسایل ابتدایی هم قادر به محاسبه دقیق گردش ماه و زمین و خورشید بودند و دقیق ترین تقویم را تنظیم کرده اند حالا با ماهواره و تلسکوپ های آنچنانی و قوانین دقیق فیزیک حرکت میلیونها جرم آسمانی بطور دقیقی قبل محاسبه است چه برسد به ماه...
ناشناس۱۴۶۴۳۸۰۱۰:۱۶:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
برادر نحوی مراجع تقلید باید چه چیزی میگفتن که رضایت شما را حاصل میکردن ؟!!!
ناشناس۱۴۶۴۷۴۸۱۳:۰۸:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
از ابزارها و دانش روز استفاده می کردند
ناشناس۱۴۶۴۳۸۳۱۰:۱۷:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
بنده خودم وخانواده أم مقلد اقاي مكارم شيرازي هستيم ايشان هم روز يكشنبه را روز سي أم ماه مبارك رمضان اعلام كردند ودوشنبه را اول شوال اعلام كردندماهم روز يكشنبه را روزه داشتيم والبته مرتب هم تا قبل از ظهر از طريق سايت معظم اله پيگربودم كه اگر تغير نظري بود حداقل پيش از ظهر نماز عيد را اقامه نماييم ولي تغييري نبود تا اينكه يكي از اقوام ساعت ١٦.٣٠به من زنگ زد كه اقاي مكارم حدود ساعت ١٤ اعلام كردند امروز يكشنبه عيد فطر است ووقتي در سايت هم مشاهده كردم همان موقع افطار كرديم ولي متاسفانه شيريني روز عيد كه همراه با نماز عيد فطر باشد از ما گرفته شد،طبق فتواي خودشان اگر دونفرمعتمد اعلام كنند ماه را ديدند براي ديگران كه به انها اعتماد دارند حجت است با توجه به اينكه بيش از صد نفر گروه استهالال وتأييد ولي فَقِيه ويكي ديگر از مراجع بازهم بر عدم اثباط رويت ماه تاكيد شد؟
علی۱۴۶۴۳۸۴۱۰:۱۷:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
واقعا چرا با تکیه بر علم جدید بجای توافق بر اتحاد و اعلام یکروز بعنوان عید سعید فطر جامعه اسلامی را دچار تفرقه میکنید
ناشناس۱۴۶۴۳۸۷۱۰:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
ای جان خوب گفتی
ناشناس۱۴۶۴۳۹۴۱۰:۲۱:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
خوب وقتی رویت هلال ماه براش اثبات نشده چی جوری تایید کنه رویت رو ؟ شما مطمئنی استاد دانشگاهی ؟!
ناشناس۱۴۶۴۷۵۳۱۳:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
چرا توهین می کنی ؟؟ داره می گه ابزارهای دقیق تر از چشم انسان وجود داره که در دقت آنها شکی نیست چرا از آن ابزارها استفاده نمی شه
ناشناس۱۴۶۴۸۴۳۱۳:۵۴:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
بارها گفتند که یک مرجعی می گوید باید با چشم عادی نگاه کرد و برخی مرجع دیگر هم با دوربین و تلسکوپ می بینندو ایرادی از ان نمی گیرند
ناشناس۱۴۶۴۳۹۵۱۰:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
مگر قراره همه فقها در همه موارد با هم توافق داشته باشند؟
سعید۱۴۶۴۶۵۵۱۲:۲۷:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
یکی از اصول دیدن ماه تو رساله ها اینه که دو نفر انسان عالم و عادل به یقین برسند که ماه دیده شده و روز عید فرداست حالا تو کشور میبینیم که چند تا مرجع تقلید میگن دیدیم چند تا میگن ندیدیم خوب وقتی دوتا یا بیشتر نه فرد عادی عالم و عادل که دو نفر مرجع تقلید به یقین میرسند چرا نباید طبق قوانینی که تو رساله ها نوشته شده عمل بشه و بقیه هم از اون دو یا چند نفر تبعیت نکنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۶۴۸۵۰۱۳:۵۸:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
دو نفر اگر در یک منطقه ای باشند و ببینند ولی در ان سر کشور رویت نشود چی؟
ناشناس۱۴۶۴۷۵۶۱۳:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
در مورد واقعیتهای علمی بله
ناشناس۱۴۶۴۴۰۴۱۰:۲۷:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
خوب شد کارشناس امور دینی نشدی و دین مردم به دست شما تببین و تحلیل نمیشه حضرت استاد هیئت علمی
ناشناس۱۴۶۴۴۰۷۱۰:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
چه متن فاخر و عالمانه اي
ناشناس۱۴۶۴۴۰۸۱۰:۲۹:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
آقا محران اگه شما کارشناس امور دینی ما بودی مطمئنن هممون سر از جهنم در میووردیم
ناشناس۱۴۶۴۴۱۸۱۰:۳۱:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
احادیث متعدد تاکید بر رویت هلال دارند که در زمان معصومین قطعا رویت با چشم غیر مسلح بوده. اگر شما بنا به اقتضای حال شروع به اجتهاد در برابر نص بکنید چه تضمینی هست به مساله رویت هلال محدود بماند؟ اگر با وجود این روایات و سنت، محاسبات نجومی و رویت با چشم غیر مسلح ملاک عمل قرار گیرد؛ چرا در مورد سایر روایت نباید این تجدید نظر صورت بگیره؟ به نظر یکی از علل نگرانی مراجع سنتی همین نکته باشه.
بیژن۱۴۶۴۴۲۷۱۰:۳۸:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
جناب محصل یا معلم که حتی در سطح مرجعیت هم قایل به آزادی و چندگانگی افکار نیستی! دانشجویان این سوال هارو می پرسن که شمارو متوجه مسایل عمیق تری بکنن. اما شما حتی گوش کردن هم بلد نیستی!
ناشناس۱۴۶۴۴۳۵۱۰:۴۲:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
سلام, و ایضا چرا فقط اختلاف در روییت اول ماه شوال است والبته کمی هم ماه رمضان و ماه های دیگر قمری با این همه مناسبت های دینی هیچ گونه مشکلی ندارد
ناشناس۱۴۶۴۴۴۰۱۰:۴۴:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
برای جلوگیری از تفرقه و تبعات حاصل از آن از " من " باید گذشت و به " ما " رسید....
نجیب۱۴۶۴۴۶۱۱۰:۵۳:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
احسنت. از این متن لذت بردم. حرف دل خیلی ها رو زدید.
حسن۱۴۶۴۴۸۱۱۱:۰۴:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
من با اختلاف نظر علما درباره عید فطر یا هر مسئله دیگه ای مشکلی ندارم ولی با به روز نبودن و نپذیرفتن علم توسط برخی علما مشکل دارم.
ناشناس۱۴۶۴۴۸۵۱۱:۰۴:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
شما که سوال کردی به جوابهای موجود هم اشاره می کردی
ناشناس۱۴۶۴۵۱۰۱۱:۱۳:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
اکثر مراجع که همون روز یکشنبه رو اعلام کردن
ناشناس۱۴۶۴۶۰۶۱۲:۰۰:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
اکثر مراجع ۲ شنبه رو عید اعلام کردن .
ناشناس۱۴۶۴۸۴۵۱۳:۵۵:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
برخی دوشنبه اعلام کردن ولی بعدا وسط روز یکشنبه این روز را عید اعلام کردن
ناشناس۱۴۶۴۵۲۱۱۱:۱۶:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
سلام بر نویسنده ان شا الله سانسور نشود شما که اسلام فهم وعامل هستید باید بدانید دین چیزی به اسم مرجعیت مشترک ندارد.ما رسول الله داشتیم وبعد امام وتمام فقها اصطلاحی ست ساخته شده منحصر به کسی ومدرسه ای وسلسله مراتب نیست شما توی محلتان بخوان وفقیه شو وعمل بفرما به یافته هایت اما وقتی امور عامه مردم میان شد یک مرجع جامع الشرایط را بقیه انتخاب می کنند تا بر سر مسایل مهمه او رای بدهند رای او هم الزامی نیست ارشادی ست تکلیف هر کسی اول با دریافت خودش هست بعد مرجع ای که انتخاب کرده .خب شما می فرمایید همه ماه را یک روز ببینند؟ این نشدنی ست مراجع هم مختارند مستقلند چشم دارند قران فرموده رویت کنید درک کنید ماه را نفرموده چون فلانی گفت تو هم الا بلا قبول کن دین امری فردی ست وجه اجتماعی دارد ولی عبادت ست نه کمپین حزبی ومراسمی و...من ماه رو رویت کردم در بیابانم باید منتظر رای مشترک بمانم؟ این هیچ ایرادی ندارد در قران هست ایرادی ندارد اینها را من وشما راه انداختیم وحدت وحدت و..چه وحدت رویه ای؟ روی چه اصولی کجا قران حکمشو داده؟ سیستانی دیده خب روزه براو حرام ست من ندیدم باید روزه بگیرم؟چرا باید عبادت را حکومتی کرد؟
ناشناس۱۴۶۴۵۳۹۱۱:۲۵:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
این اعمال سطح پایین مربوط به این زمان که حرکت و مختصات یک شهاب سنگ را می توان برای ده ها سال آینده بطور دقیق در کهکشان مشخص کرد بیشتر مضحک است تا علمی. ۱۴۰۰ سال پیش حتی نمی دانستند سیارات منظومه شمسی بدور خورشید در گردشند و فکر می کردند شبها خورشید پشت اون تپه غربی در گودالی بخواب می رود.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد۱۴۶۴۵۵۹۱۱:۳۵:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
خیلی دقت کردم تا پایه و اساس فقهی در این نگارش ببینم ، لیکن مشاهده نگردید . ضمنا کاش مشخص میشد که نگارنده چقدر با مسائل فقهی آشنا هستند و از همه مهمتر چرا در خصوص این موضوع بسیار مهم ( با توجه به حرام بودن روزه در روز عید فطر ) پژوهش علمی فقهی نحوه استهلال ماه و دیگر مسائل مرتبط با موضوع از طرف حوزه های علمیه ایران و نجف و ... به صورت مشترک و واحد صورت نمی گیرد . حتی چرا مباحثه از طریق صدا و سیما بین موافقین و مخالفین در رسانه ملی صورت نمی گیرد. آیا ما نگران پرسش از مراجع گرانقدرمان در انظار عمومی هستیم و یا به دلایلی دفاتر مراجع عظام تمایلی به بحث علمی در انظار عمومی در این خصوص ندارند .
ناشناس۱۴۶۴۵۷۱۱۱:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
متأسفانه فقهای ما با علوم جدید آشنایی چندانی ندارند؛ وقتی می‌توان تاریخ دقیق خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی های چند سال آینده را مشخص کرد، تاریخ دقیقِ عید فطر و روز اول ماه شوال را هم از چند سال قبل به‌آسانی می‌توان مشخص کرد.
ناشناس۱۴۶۴۶۳۲۱۲:۱۳:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
بسیار متن دقیقی بود امیدوارم این متن را به اطلاع مراجع برسانندو چند دانشمند نجوم با مراجع دیدار و مسیله را مطرح کنند
شیرازی۱۴۶۴۶۳۶۱۲:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
اگر قبول کنیم که در عصر اطلاعات زندگی میکنیم و با یک جستجوی چند دقیقه ای در اینترنت به ثانیه عمر ماه مشخص میشود
حمید۱۴۶۴۶۴۷۱۲:۲۲:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
سلام ممنون از جرات و جسارت شما در ابراز این مطلب مهم اولا کاش صدا وسیما جلسات کارشناسی متعددی میگذاشت و این مطلب را تا ماه رمضان سال اینده به نتیجه علمی و فقهی میگذاشت سوال فرزند جوان من این است که چطور این عالم فرهیخته ابزارهای جدید برای روئیت هلال ماه را کافی و مورد اطمینان نمیدانند و سوا ل دیگر؟ اگر صد سال قبل زندگی میکردیم چطور از عراق اطلاع می دادند که ماه 29 روز است؟ چند روز طول میکشید و طبیعتا ماه رمضان 30 روز بود و دهها سوال دیگر که جوابش برای نسل جوان و ماروشن نیست
ناشناس۱۴۶۴۶۴۸۱۲:۲۲:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
؟ خواهش میکنم توجیه نفرمایید. اگر ماه دیده شده توسط یک مرجع تقلید که خوب دیده شده و واقعیت داره دیگه نظر مخالف دادن موضوعیت نداره. در هر حال یکی داره اشتباه میکنه این وسط
ناشناس۱۴۶۴۶۵۱۱۲:۲۴:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
این شبهه ای که علما باید پاسخ دهند و هرگونه اظهار نظر و ایراد گیری به جهت کوبیدن سایر ارکان دین صحیح نمی باشد
مرتضی۱۴۶۴۶۵۲۱۲:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
جواب این سوالات رو بسیاری از طلاب(و نه حتی فقها) براحتی به شما میدادند! کافی بود مقداری زحمت تحقیق به خود میدادید!
ناشناس۱۴۶۴۶۹۰۱۲:۴۴:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
مساله این نیست که چرا مراجع قانع نشده اند که فلان روز عید است. این بینندگان ماه که نرفتن پیش مراجع شهادت بدهند. مساله این است که شما فکر می کنید مراجع مردم را ملزم به پیروی از نظرشان کرده اند که اصلا اینچنین نیست. شما و هرکس دیگر می توانید خودتان ماه را ببینید یا به دو شاهد معتمد خود رجوع کنید یا به مرجعتان. کسی مزاحم شما نخواهد شد. اما اینکه بخواهید مراجع را مجبور کنید نظر شما را بپذیرند شایسته نیست.
هیچکس۱۴۶۴۶۹۵۱۲:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
قصد نگارنده این مطلب به نظر بند چنانچه در متن نیز گنجانده شده برجسته کردن اهمیت علم و دانش روز در مسایل شرعی نیست بلکه هدف این جمله از متن است : (آيا رأی حاكم شرع براي اثبات آن به جهت حفظ حرمت و اقتدار او ضروري نيست؟ ) ...
ناشناس۱۴۶۴۶۹۸۱۲:۴۹:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
طبق فتواي علما اگر دونفر معتمد اعلام كنند ماه را ديدند بايد روزعيد فطر اعلام شود وان روز روز اخر ماه مبارك رمضان خواهد بود وگروه استهلال كه ماشاا... بيش از صد نفر هستند بل اخره دونفرشان كه قطعا مورد اعتماد هستند
ناشناس۱۴۶۴۸۷۸۱۴:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
دو نفرشان مورد اعتماد هستند ولی نکته اینه که وقتی با چشم مسلح ببینند برای مراجعی که چشم غیر مسلح رو در رویت هلال معتبر میدونند,ارزشی نخواهد داشت.
ناشناس۱۴۶۴۷۱۷۱۳:۰۰:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
ببخشيد برادر ، پرسشي دارم ، روز يك شنبه هفته قبل اين ور اروند رود --- مرز ايران و عراق -- عيد فطر بود و آن ور اروند رود براي شيعيان عراق ماه رمضان !! ... يعني به فاصله چند وجب ، دو شرايط متفاوت !! ... حالا از صاحبنظران ممنون مي شوم كه يك توضيح قانع كننده براي اين دعاگو بدهند و اين معادله چند مجهولي را براي بنده و ديگران حل و فصل كنند !!
ناشناس۱۴۶۴۷۳۶۱۳:۰۶:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
علم به راحتی حرکت و محل دقیق ماه را می تواند اعلام کند تا کی روحانیت می خواهد به جنگ علم برود؟!
ناشناس۱۴۶۴۸۰۱۱۳:۳۲:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
لطفا این سوال رو از متخصصین عالیمقام پزشکی هم بفرمائید که چرا هر کدام نظرات کاملا متفاوت با هم دارند
dayani۱۴۶۴۸۰۶۱۳:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
اولا چرا همیشه به استفاده بیگانگان از این وضعیت ارجاع می دهید. هستید. پرسشهای به حق مردم ایران بسیار با اهمیت تر از سروصدای بیگانان است.
جاویدمهر۱۴۶۴۸۰۸۱۳:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
سلام . ضمن تشکر از نویسنده متن، من از آقای دکتر توکلی استدعا دارم به عنوان پیشنهاد آغاز گر این بحث در بین مراجع معظم تقلید گردند مراجع معظم در جلسه یا جلساتی پیرامون استدلالهای خودشان مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش استهلال ماه با چشم غیر مسلح بحث و بررسی فرمایند و نهایتا هر کدام از حضرات که استدلالهایش برای دیگران قابل قبول شد ان نظر به عنوان نظر واحد پذیرفته شود.اگر دو عالم در درجه مرجعیت شیعیان نتوانندبدون تعصب همدیگر را توجیه نمایند چه انتظاری از مردم عادی و مقلدان خواهد بود. شریعتی که مدعی حکومت جهانی است ایا با این اختلاف نظرها میتواند به ان هدف نائل اید. قطعا خیر.
ناشناس۱۴۶۴۸۴۸۱۳:۵۷:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
با سلام اگر بنا به رویت هست برای نماز هم رویت در نظر گرفته شود در منطقه سنی نشین روزه بیش از نیم ساعت دیرتر از ما شروع و افطار نیم ساعت زودتر است. اگر برای نماز خط افق مد نظر است پس چرا برای روزه خط افق مطرح نیست؟
ناشناس۱۴۶۴۸۶۵۱۴:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
۱.مبنای فقهی بسیاری از فقها عدم کفایت رویت با چشم مسلحه (مشهور فقها و بزرگانی مثل مرحوم امام خمینی و...) و امسال ستاد استهلال اذعان کرده که در هیچ جای کشور با چشم غیر مسلح دیده نشده است و هر جا رویت شده با چشم مسلح بوده پس چگونه توقع دارید مراجع صاحب این مبنا یکشنبه را عید اعلام می کردند؟؟؟ ۲.بحث رویت هلال اینکه با چشم مسلح باشه یا غیر مسلح یک بحث دقیق فقهیه که ربطی به پیشرفت علم نداره!!!چنانچه هیچ فقیهی نمیگه بعد از شستن خون از روی لباس و پاک شدن اثر ظاهریش لباس نجسه ولو اینکه با میکروسکوپ ذرات خون روی لباس دیده بشه!!! ۳.در هر بحثی قبل از اظهار نظر بهتره که نظرات طرف مقابل شنیده بشه و از ابتدا واضح البطلان فرض نشه!مطلبی که نویسنده محترم از ان غفلت کرده.
ناشناس۱۴۶۴۸۷۵۱۴:۱۲:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
مضمون این پرسش شما تکراری است. پاسخ هم داده شده است. نمونه اش مراجعه کنید به اظهار نظر اخیر آقای موحدنژاد از ستاد استهلال دفتر رهبری: https://www.alef.ir/news/3990304091.html
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین