آیا دستمزد مجریان تلویزیون باید با «مطالبه» شفاف شود؟!

محمدعلی حبیبی،   3990124104 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا دستمزد مجریان تلویزیون باید با «مطالبه» شفاف شود؟!

علی علیزاده فعال رسانه‌ای از چند روز پیش درخواستی مبنی بر شفافیت دستمزد رضا رشیدپور از صدا و سیما را مطرح کرد. علیزاده مدعی شد رشیدپور برای تهیه هر قسمت از برنامه حالا خورشید 40 میلیون تومان از صدا و سیما دستمزد گرفته که نیمی از آن دستمزد شخصی‌اش بود. این درخواست رسانه‌ای باعث شد مسئول روابط عمومی شبکه سه در توییتر با انتشار دو برگه مدعی شود کل برآورد برنامه حالا خورشید برای هر قسمت 22/5 میلیون تومان بوده است و ارقام ادعایی علیزاده غلط است.

بیشتر بخوانید: پاسخ رسمی شبکه سه به اتهام دستمزد ۴۵۰میلیون تومانی رضا رشیدپور

اما پرسشی که با انتشار این توضیحات به ذهن می‌رسد این است که چرا باید یک فعال رسانه‌ای با مخاطب زیاد، چندین و چند روز درباره دستمزدهای پرداختی به یک مجری در صدا و سیما مطالبه کند تا قرارداد یک برنامه شفاف شود؟ چرا صدا و سیما در پایان هر سال حقوق مدیران و دستمزدهای پرداخت شده به سریال‌ها و مجریان را شفاف‌سازی نمی‌کند؟

درباره حقوق مدیران سازمان صدا و سیما مطابق ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه موظف است حقوق مدیران را در سامانه شفافیت برای دستگاههای نظارتی و عموم مردم شفاف کند. متاسفانه به دلیل کم‌کاری دولت این ماده قانونی بر زمین  مانده و اجرایی نمی‌شود. با این حال صدا و سیما می‌تواند خودش این حقوق ها را شفاف کند؛ فارغ از اینکه دولت به وظیفه‌اش عمل می‌کند یا نه.

درباره دستمزد به مجریان مشهور و سریال‌ها هم وضعیت به همین گونه است. درست است که صدا و سیما در این زمینه مانند حقوق مدیران موظف نیست اما باید به افکارعمومی احترام بگذارد و پرداخت‌ها را به اطلاع عموم مردم برساند. 

عده‌ای در این زمینه اشکال وارد کرده‌اند و گفته‌اند دستمزد افراد حریم خصوصی ایشان است. این اشکال مطلقا وارد نیست چرا که صدا و سیما نهادی عمومی است و از بیت‌المال ارتزاق می‌کند و  برای ریال به ریال پولی که خرج می‌کند باید به مردم پاسخگو باشد. خرج صدا و سیما از پول نفت و مالیاتی داده می‌شود که متعلق به همه ایرانیان است. به همین جهت باید به همه ایرانیان بابت چگونه خرج کردن این پول پاسخگو باشد. اولین گام پاسخگویی شفافیت درباره پرداخت ها است.

شفافیت هم به معنای انتشار اسنادی مانند دستمزد رشیدپور نیست. آن چیزی که توسط روابط عمومی شبکه سه منتشر شده شفافیت ناقص است چرا که در بوروکراسی تو در توی صدا و سیما ممکن است این برگه برآورد، اصلاحیه خورده باشد و در خان بعدی به آن اضافه شده باشد.

متاسفانه صدا وسیما علی‌رغم اینکه نهادی حاکمیتی است گاهی به‌مانند یک بنگاه خصوصی اداره می‌شود. مدتی پیش هم رئیس صدا و سیما در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از این گفته بود که اگر تبلیغ فروشگاههای اینترنتی را پخش کند توسط شرکتی که با صدا و سیما قرارداد انحصاری دارد مورد پیگرد قرار می‌گیرد. قراردادی انحصاری که شیوه انعقاد آن برای افکار عمومی مشخص نیست. مدتی قبل تر از آن صدا و سیما آگهی مزایده پیام‌رسان سروش را منتشر کرد. پیام‌رسانی که میلیاردها تومان پول به پایش هدر شد.

اگر این اتفاقات را در کنار هم ببینیم متوجه می‌شویم متاسفانه شیوه اداره و دخل و خرج صدا و سیما آنچنان که باید شفاف نیست . همانگونه که رهبری هم تاکید کردند همه چیز غیر از امور نظامی و امنیتی باید برای مردم شفاف شود. وقتی صدا و سیما به عنوان مثال درباره همین دستمزد برخی مجریان مشهور شفاف سازی نکند طبیعتا باید منتظر درز ارقام و آمار مربوط به این موضوع باشد.

دیدگاه کاربران

م فلاح۱۴۱۲۴۶۹۰۶:۵۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۵
به هر حال وقتی مزد روزانه کارگر برای ۸ ساعت کار ۶۱ هزار تومن برای سال ۹۹ تعیین میشه انتظار به جای جامعه شفاف سازی دریافتی های چندین ده میلیونی برای یک یا دوساعت اجرای یک برنامه تلویزیونی یا حتی یک سریال حق جامعه هست . باتوجه به اینکه این معروفیت و شهرت را از رسانه ملی کسب نموده اند .
ناشناس۱۴۱۲۵۳۲۰۸:۵۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۵
اقافلاح نیازی به ابن همه تایپ نبود چرا دها ساله صداسیما همه موضوعات پولی را مخفی نگه میداره؟
شهروند۱۴۱۲۴۹۹۰۸:۱۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۵
حقوق کارگران شفاف حقوق کارمندان شفاف حقوق کارشناسان شفاف حقوق مدیران کمی نیمه شفاف حقوق مدیران ارشد ابری شفاف حقوق مقامات ارشد ابری و گاهی شفاف حقوق مشاوران نیمه ابری و گاهی ابری در برخی مناطق کمی تا نیمه شفاف حقوق بازیگران نپرسید حقوق هنرپیشه ها نپرسید حقوق فوتبالیست ها نپرسید حقوق ..... اصلا نپرسید
ناشناس۱۴۱۲۷۷۰۱۲:۱۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۵
امان امان امان از حقوق فرهيختگان !!!! فرهيختگان ؟ همان بازنشسته ها تصدقتم بازنشسته ها مدتيه كه مفتخر شده اند به لقب " فرهيختگان " !! فرهيختگان و اين حقوق آب باريكه !! فرهيختگان و اين همه نامهرباني ؟ ..آخه قربونتم كدام آدم فرهيخته قبول ميكنه كه حقوق فرهيختگان اين قدر باشه !! چندر غاز بخور و نمير هه هه !! فرهيخته !! طفلك دايي م ! با اين سن و سال و با اين حقوق فرهيختگي ببخشيد بارنشستگي !!!
ناشناس۱۴۱۲۹۵۰۱۴:۳۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۵
به جز جقوق کاگران هیچکدام دیگر شفاف نیست
ناشناس۱۴۱۲۵۰۱۰۸:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۵
با توجه به اینکه صدا و سیما در حقیقت از سهم درآمد مردم از کشور تامین میشود لذا هر فردی که از طریق صدا و سیما مشهور میگردم چنانچه بعد از مدتی به سمت شبکه های بیگانه رفت باید به هر طریقی شده او را برگشت دهیم و مقابل درب ورودی صدا و سیما آویزان نگهش داریم
ناشناس۱۴۱۲۵۱۲۰۸:۲۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۵
باید بزرگتر فکر کرد. باید دخل و خرج صدا و سیما شفاف باشد. صدا و سیما با پول بودجه سالانه و درآمدهای ناشی از پخش آگهی چه کار می کند؟؟؟
ناشناس۱۴۱۲۵۳۰۰۸:۵۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۵
با این منطق تمام 3 میلیون کارمندی که از دولت حقوق میگیرن باید دریافتی تک تکشون اعلام عمومی بشه به این دلیل که حقوقشون از بیت المال پرداخت شده!! این چه منطق اشتباهی هست؟ باید تمام جوانب رو کنار هم مورد بررسی قرار داد، برای مثال هم شفافیت لازم هست و هم حریم خصوصی پرسنل دولت.
رضا۱۴۱۲۶۱۷۱۰:۰۶:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۵
كارمندان سقف حقوق ماهيانه دارند كه براي تهران كمتر از حقوق روزانه ايشان مي باشد
ناشناس۱۴۱۲۶۲۷۱۰:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۵
شما واقعا فکرکردی این حرف رو زدی یا همینجوری یه چیزی گفتی؟ خب حقوق ۳ میلیون تومانی با حقوق ۲۰ میلیونی برابره آیا؟ حقوق حداقل که پرس و جو نداره!
ناشناس۱۴۱۲۹۵۳۱۴:۴۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۵
چرا اشتباه اولا فقط حقوق نیست تمام دریافتیها و پرداختیها باید شفاف باشه
آریابان۱۴۱۲۹۸۴۱۵:۰۵:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۵
"تمام این 3 میلیون کارمندی که از دولت حقوق میگیرن" نه ، بلکه درصدی بالاتر از 99 (و حتی شاید هم بیشتر !!!!!) که رانت-نخور هستند نه تنها فیش حقوق زیر میزی و پشت بارنامه !!!!! و ندارند بلکه تنها قماشی از کارمندان دولت می باشند که از همون ماه اول (یعنی زمانیکه هنوز حقوق جدیدشون رو دشت نکرده اند!!!!!!) مالیات مربوطه رو باجبار پرداخت کرده اند
ناشناس۱۴۱۳۱۴۵۱۷:۲۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۵
خب شفاف بشه چه اشکالی داره.سامانه درست کنن دریافتی(نه فقط حقوق)همه قابل دسترس باشه.
فریدون۱۴۱۳۱۶۷۱۷:۵۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۵
معلومه که باید شفاف بشه. هر پاپاسی که از اموال عمومی خرج میشه باید برای عموم شفاف بشه که خرج چی شده. راستش واسه پیشرفت من با راهی بجز شفافیت آشنا نیستم‌‌‌‌‌.
ناشناس۱۴۱۳۱۹۲۱۸:۲۰:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۵
اگر به اصل صداقت و شفافيت در اداره يك مملكت، بخصوص وقتي كه نام اسلامي رو هم به يدك ميكشه اعتقاد داريد، هيچ در آمد و ايضاً مالياتي، از مسئولين رده ارشد تا كارگران عزيز و محترم نبايد پنهان باشه و استثنايي هم نداريم: آنرا كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است دوست من مقيم سوئد هستش و ميگه يك سايتي هست كه هر وقت اراده كني ميتوني به حقوق و ماليات هر شهروندي بخواي دسترسي داسته باشي، حتي وزرا، نخست وزير و خودش هم كه پزشك هستش؛ استثنا هم نداره
ناشناس۱۴۱۲۵۸۲۰۹:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۵
شفافیت باید از بالا شروع بشه. این تنها راهه.
ناشناس۱۴۱۲۶۹۵۱۱:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۵
با سلام تنها راه نجات مملکت شفافیت در همه امور است از بررسی تئوری های ارائه شده گرفته تا عملیاتی شدن آن تئوری ها و ارائه آمار درست از راندمان و عملکرد، برنامه های ارائه شده ، بررسی تمامی دریافتی ها مسئولان و اجرای قانون از کجا آورده ای
ناشناس۱۴۱۲۷۰۳۱۱:۲۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۵
هیچ قشری تو جامعه بشری نباید از مهندسینی که تک تک المان های دنیای ما رو ساخته و پرداخته کردن بیشتر پول دربیاره دیگه چه برسه به ورزشکار و اکتور و شومن که هیچ کار مفیدی واسه بشر هم نکرده اند
ناشناس۱۴۱۲۷۱۶۱۱:۳۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۵
وقتی کل سیستم صدا و سیما شفاف نیست چه انتظاری دارید؟ تا حالا چند بار تحقیق و تفحص از صدا و سیما کلید خورده ولی با لابی به انجام نرسیده؟
ناشناس۱۴۱۲۷۳۳۱۱:۴۱:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۵
براي شفافيت حقوق ويا هر مورد ديگري اول بايد از سران قوا شروع شود الان مردم نمي دانند رييس جمهور،رييس قوه قضاييه،رييس مجلس،رييس خبرگان،رييس تشخيص مصلحت و.. چقدر حقوق ميگيرندلذا براي شفاف شدن حقوق مجري ها وغيره بايد اول دريافتي رييس صدا وسيما اعلام شود آنگاه مابقي پرسنل سازمان وهمه سازمان هاي ديگر هم همينطور
rassharif۱۴۱۲۸۰۸۱۲:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۵
هر جائی به پول دولتی ربط داره در گیر فساد شده اون وقت شما دارید هنوز بعد از هزار سال با کلمات بازی می کنید!
ناشناس۱۴۱۲۸۶۷۱۳:۳۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۵
اندر حكايت دستمزد مجريان در رسانه ملي خودمان !!! --------------- به نظرم دستمزد مجريان تلويزيون در همه جا ، بستگي بايد داشته باشد به تعداد مخاطبان !! شنيدم از منبع موثقي كه در بعضي ممالك اين قدر مخاطبان برخي برنامه شان بالاست كه تعداد شان سر به فلك ميزنه ، و به همين خاطر هم دستمزد آن مجريان هم سر به آسمان !! اين است كه در تلويزيون خودمان هم احتمالا بايد اين قاعده رعايت بشه !!!و فكر نكنم دستمزدها آن قدر بالا باشه كه باور كردني نباشد !!!!
ناشناس۱۴۱۲۹۰۱۱۴:۰۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۵
شفافیت برای همه از کارگر تا رییس جمهوری همه در همه زمینه ها حقوق و قراردادها و غیره همین الان بخشی از حقوق کارمندان را در غالب فوق العاده و مزایا و اضافه کاری پرداخت میشه که اگر کسی حقوقشون پرسید اینها را کم کنند و حقوقشون را کمتر اعلام کنند
مصطفی۱۴۱۳۰۸۰۱۶:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۵
چرا صدا و سیما از بودجه کشوری خرج می کنه وقتی فقط بر اساس نگاه یک عده برنامه سازی می کنه؟ برین پولتون رو هم از همون آدمها یا هرچی بگیرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین