کرونا چگونه ممکن است نظم جهانی را تغییر دهد؟ / چین جای آمریکا را می گیرد؟

گروه جهان الف،   3990107105 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه «فارن افرز» در گزارشی نوشت: «با قرنطینه شدن صد‌ها میلیون نفر در سرتاسر جهان عالم‌گیری کروناویروس به یک واقعیت غیر قابل انکار جهان امروز شده است. اگرچه پیامد‌های ژئوپلیتیکی آن باید بعد از ابعاد بهداشتی و ایمنی آن در نظر گرفته شود، اما این پیامد‌ها ممکن است در درازمدت به همان اندازه نتیجه‌ای قابل تامل داشته باشد به ویژه هنگامی که بحث از جایگاه جهانی ایالات متحده به میان می‌آید.»

 کرونا چگونه ممکن است نظم جهانی را تغییر دهد؟ / چین جای آمریکا را می گیرد؟

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این گزارش تاکید می‌شود که نظم‌های جهانی تمایل دارند ابتدا و به تدریج همه به یکباره تغییر کنند. در سال ۱۹۵۶ یک مداخله سرهم بندی شده در سوئز باعث فروپاشی قدرت انگلیس شد و پایان سلطنت انگلستان را به عنوان یک قدرت جهانی نشان داد. در وضعیت کنونی نیز سیاست‌گذاران آمریکا باید بدانند که اگر ایالات متحده در لحظه اقدام نکند همه گیری کروناویروس می‌تواند، تکرار رخداد «سوئز» باشد.

برای همه به جز پارتیزان‌های دو آتشه واضح است که پاسخ اولیه واشنگتن به این بحران سرهم‌بندی شده بود. اقدامات اشتباه نهاد‌های کلیدی، از کاخ سفید و وزارت امنیت ملی گرفته تا مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)  اعتماد در ظرفیت و صلاحیت دولت ایالات متحده را تضعیف کرده است. اظهارات عمومی ترامپ چه در دفتر کاخ سفید و یا توئیت‌های وی عمدتاً به سردرگمی و گسترش عدم اطمینان منجر شده است. بخش‌های دولتی و خصوصی آمادگی لازم را برای تولید و توزیع ابزار‌های لازم آزمایش و پاسخ نشان ندادند و در سطح بین‌المللی همه‌گیری کرونا میل ترامپ را به اینکه واشنگتن غافل‌گیرشده چگونه پاسخ‌های جهانی را رهبری می‌کند؛ تشدید کرده است. موضع ایالات متحده به عنوان رهبر جهانی در طی هفت دهه گذشته نه تنها از ثروت و قدرت بلکه از مشروعیت ناشی از حاکمیت داخلی ایالات متحده، تأمین کالا‌های عمومی جهانی، توانایی و تمایل به ایجاد هماهنگی واکنش جهانی در برابر بحران‌ها ساخته شده است. عالم‌گیری کروناویروس آزمونی برای این عناصر رهبری ایالات متحده است، اما شواهد نشان می‌دهد تا کنون واشنگتن در حال شکست خوردن بوده است.

با لغزش واشنگتن پکن به سرعت و به طرز ماهرانه حرکت کرده تا از مزایای ناشی از اشتباهات ایالات متحده بهره برده و این خلاء را جهت موقعیت‌سازی خود به عنوان رهبر جهانی پر کند. این کشور در تلاش است تا سیستم خود را انتشار داده و برای آن حامی یابد وکمک‌های مادی به سایر کشور‌ها و حتی دولت‌های دیگر را سازماندهی کند. صرف گستاخی اقدامات چین برای گزافه گویی آن مشکل است؛ بعلاوه  این اشتباهات خود پکن به ویژه تلاش‌های ابتدایی او برای پوشاندن شدت و شیوع ویروس بود که به ایجاد بحرانی که اکنون بخش اعظم جهان را تحت تأثیر قرار داد منجر شد. با این حال پکن می‌داند که اگر در قاموس رهبر به نظر برسد و واشنگتن ناتوان یا بی میل به انجام این رهبری باشد، این برداشت می‌تواند موقعیت ایالات متحده در سیاست جهانی و رقابت برای رهبری را در قرن بیست و یکم تغییر دهد.

اشتباه رخ داد

در پی وقوع شیوع این بیماری اشتباهات رهبران چین بر جایگاه جهانی کشورشان تأثیر گذاشت. پس از کشف ویروس در نوامبر ۲۰۱۹ در ووهان مقامات آن را ماه‌ها افشا نکردند و حتی پزشکانی را که اولین بار آن را گزارش کرده بودند، مجازات کردند. با وخیم‌تر شدن بحران در ژانویه و فوریه تصور برخی بر این بود که این ویروس حتی می‌تواند رهبری حزب کمونیست چین را تضعیف کند حادثه‌ای که آن را «چرنوبیل چین» نامیدند. با این وجود تا اوایل مارس چین مدعی دستیابی به پیروزی بود. قرنطینه‌های گسترده، توقف مسافرت و تعطیل کردن کامل زندگی روزمره در سراسر کشور با بند آوردن جریان اعتبار یافت. طبق آمار‌های رسمی موارد جدید از صد‌ها نفر در اوایل فوریه به آمار تک رقمی در اواسط ماه مارس تقلیل یافت. در کمال تعجب اکثر ناظران شی جینپینگ که در هفته‌های اول ساکت و آرام بود خود را به طور جدی در مرکز پاسخ‌دهی قرار داد و در این ماه شخصاً از ووهان بازدید کرد.

هرچند زندگی در چین هنوز به حالت عادی برنگشته (و با وجود ادامه سوالات در مورد صحت آمار چین) پکن در تلاش است تا این نشانه‌های اولیه موفقیت را به روایتی بزرگ برای سایر نقاط جهان مبدل کند امری که موجب می‌شود این کشور به عنوان بازیگر اصلی در بهبود و ریکاوری جهان کنونی در حالی که نشانه‌های عدم مدیریت اولیه خود را از بین می‌برد مبدل شود. بخش مهم روایت، موفقیت پکن در مبارزه با ویروس است. جریان گسترده‌ای از مقالات تبلیغاتی، توییت‌ها و پیام‌های عمومی در طیف گسترده‌ای از زبان‌ها دستاورد‌های چین را نشان می‌دهد و اثربخشی مدل مدیریت داخلی خود را برجسته می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت قدرت، کارایی و سرعت چین در این مبارزه بسیار تحسین شده است. وی افزود چین استاندارد جدیدی را برای تلاش‌های جهانی علیه همه‌گیری تعیین کرده است.

تضاد در تلاش برای نبرد با این ویروس در غرب به ویژه در ایالات متحده به چنین اقداماتی کمک کرده؛ تضادهایی، چون عدم موفقیت واشنگتن در تولید تعداد کافی از کیت‌های آزمایش  به این معنی که ایالات متحده تعداد نسبتاً کمی از افراد را آزمایش کرده یا جداسازی مداوم دولت ترامپ از زیرساخت‌های واکنش همه گیر دولت ایالات متحده. پکن از فرصت فراهم شده بواسطه بی نظمی رخ داده در آمریکا بهره می‌برد.

چین می‌سازد، دنیا استفاده می‌کند

رهبر چین می‌داند که تهیه کالا‌های جهانی می‌تواند به اعتبار رهبری یک قدرت رو به رشد کمک کند. وی چندین سال گذشته را صرف فشار بر دستگاه سیاست خارجی چین برای اندیشه سخت‌تر در مورد پیشبرد اصلاحات به "حکومت جهانی" کرده و این ویروس فرصتی برای عملی کردن این نظریه ارائه می‌دهد. نمایش کمک‌های مادی از جمله ماسک، دستگاه تنفس و دارو به طور فزاینده در چین را در نظر بگیرید. در آغاز بحران چین مقادیر زیادی از این کالا‌ها را خریداری و تولید کرد و به عنوان کمک دریافت کرد؛ اکنون در موقعیتی است که آن‌ها را به دیگران ببخشد.

هنگامی که هیچ یک از کشور‌های اروپایی به درخواست اضطراری ایتالیا برای تجهیزات پزشکی و محافظتی پاسخ ندادند چین بر ارسال مقادیر زیادی دستگاه تهویه، ماسک، دستگاه تنفس، لباس محافظ و دستگاه تست تعهد داد. همچنین تیم‌های پزشکی و 250 هزار ماسک را به ایران اعزام کرده و مواد لازم را به صربستان ارسال کرده است که رئیس جمهور این کشور همبستگی اروپا را به عنوان یک افسانه رد کرد و اعلام کرد که تنها کشوری که می‌تواند به ما کمک کند چین است. جک ما بنیانگذار علی بابا قول داده است مقادیر زیادی از کیت‌ها و ماسک‌های آزمایش را به ایالات متحده و همچنین 2 هزار کیت تست و 100 هزار ماسک به هر 54کشور آفریقا ارسال کند.

کمک‌های مادی پکن با این واقعیت ساده افزایش می‌یابد که توان بخش عمده‌ای از جهان برای مبارزه با این ویروس به چین بستگی دارد. این کشورتولید کننده عمده ماسک‌های جراحی بوده اکنون از طریق بسیج صنعتی مانند جنگ تولید ماسک‌ها را بیش از ده برابر افزایش داده که ظرفیت برای ارائه به جهان را ایجاد می‌کند. همچنین آنتی بیوتیک‌های ضروری برای عفونت‌های ثانویه از COVID-۱۹ تولید می‌کند. چین تقریبا نیمی از دستگاه‌های تنفسی را برای محافظت کارکنان بهداشت و درمان ضروری کرده (کارخانه‌های خارج از چین مجبور کرده که آن‌ها را بسازد و سپس مستقیماً به دولت بفروشد) که ابزار سیاست خارجی دیگری را در قالب تجهیزات پزشکی به آن بخشیده است.

در مقابل ایالات متحده نه تنها توانایی ارائه کمک در مناطق بحرانی در جا‌های دیگر را ندارد فاقد ظرفیت برای تحقق بسیاری از خواسته‌های خود در شرایط کنونی است. اعتقاد بر این است که انبار ملی استراتژیک ایالات متحده ذخایر محدودی در شرایط بحران کنونی دارد و باید با واردات از چین یا افزایش سریع تولید داخلی کمبود را جبران کند. اگرچه واشنگتن در آغاز بحران به چین و دیگران کمک کرد اما با افزایش نیاز‌های خود اکنون کمتر می‌تواند دست به این کار بزند. در مقابل پکن دقیقاً زمانی کمک می‌کند که نیاز جهانی بسیار زیاد باشد.

با این وجود پاسخ به بحران فقط مربوط به کالا‌های مادی نیست در جریان بحران ابولا ۱۵-۲۰۱۴ ایالات متحده ائتلاف ده‌ها کشور برای مقابله با آن را رهبری کرد. دولت ترامپ تاکنون از تلاش‌های مشابه رهبری برای پاسخ به بحران کنونی خودداری کرده و حتی هماهنگی همه جانبه با متحدین نداشته است.

در مقابل چین یک کمپین دیپلماتیک محکم از ده‌ها کشور و صد‌ها مقام عموماً از طریق ویدئو کنفرانس  برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد همه گیری و درس‌های مربوط به تجربه خود در مقابله با این بیماری تشکیل داده است. مانند بسیاری از کار‌های دیپلماتیک چین این تلاش‌ها عمدتاً در سطح منطقه یا از طریق نهاد‌های منطقه‌ای انجام می‌شود. اقداماتی از قبیل: تماس‌هایی با کشور‌های اروپای مرکزی و از طریق مکانیسم ۱۷ + ۱ با دبیرخانه سازمان همکاری شانگ‌های با ایالات جزایر اقیانوس آرام و سایر گروه‌ها در سراسر آفریقا  اروپا و آسیا را در بر می‌گیرد. چین در تلاش است تا چنین ابتکاراتی را تبلیغ کند.

چگونگی رهبری

مهم‌ترین سرمایه چین در جست وجوی رهبری جهانی در مواجهه با کروناویروس و به طور گسترده‌تر عدم کفایت فهم شده و تمرکز درونی سیاست ایالات متحده است؛ بنابراین موفقیت نهایی هدف چین به همان اندازه که در واشنگتن اتفاق می‌افتد بستگی به وقایع پکن دارد. در بحران کنونی اگر واشنگتن ثابت کند که قادر به انجام آنچه از یک رهبر انتظار می‌رود، است اعم از مدیریت بحران داخلی خود، تهیه کالا‌های عمومی جهانی و هماهنگی یک واکنش جهانی می‌تواند سکان را بدست بگیرد. اولین اقدامات در این حوزه از قبیل:   متوقف کردن شیوع این بیماری و محافظت از جمعیت آسیب پذیر در ایالات متحده ضروری‌ترین و حائز اهمیت‌ترین مسئله در حاکمیت داخلی به نسبت بعد ژئوپلیتیک است. اما چگونگی مواجهه واشنگتن با آن تأثیرات ژئوپلیتیکی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر دولت فدرال بلافاصله از گسترش تولید داخلی ماسک و دستگاه تنفس حمایت کند به عنوان واکنشی درخور این شرایط هم باعث حفظ جان آمریکایی‌ها می‌شود و هم به تقلیل کمیابی لوازم جهانی دیگران در سراسر جهان کمک می‌کند.

در حالی که ایالات متحده در حال حاضر قادر به برآورده کردن مطالبات فوری این همه گیری نیست تداوم یک ضلع و بعد جهانی دیگر آن در علم حیات و بیوتکنولوژی می‌تواند ابزاری برای یافتن راه حل واقعی بحران باشد؛ آن ضلع  واکسن است. دولت آمریکا می‌تواند با ارائه مشوق به آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های آمریکایی برای انجام پروژه منهتن پزشکی برای طراحی، انجام سریع آزمایشات بالینی و تولید واکسن کمک کند. از آنجا که این تلاش‌ها پرهزینه است و نیاز به سرمایه گذاری‌های سرسام آور دارد تأمین مالی از سوی دولت و پاداش تولید واکسن موفقیت آمیز می‌تواند مثمرثمر باشد. شایان ذکر است که با وجود سوء مدیریت و واشنگتن دولت‌های ایالتی و محلی، سازمان‌های غیرانتفاعی و مذهبی، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها منتظر دولت فدرال نیستند. شرکت‌ها و محققان با بودجه ایالات متحده در حال پیشرفت در زمینه واکسن هستند گرچه حتی در بهترین حالت مدت زمان طولانی می‌طلبد.

حتی اگر ایالات متحده بیشتر بر تلاش‌های داخلی متمرکز شود نمی‌تواند نیاز به یک واکنش جهانی هماهنگ را نادیده بگیرد. فقط رهبری قدرتمند می‌تواند مشکلات هماهنگی جهانی در رابطه با محدودیت سفر، اشتراک اطلاعات و گردش کالا‌های مهم را برطرف کند. ایالات متحده چندین دهه با موفقیت چنین رهبری را برعهده داشته، کاری که می‌بایست دوباره به عهده بگیرد. این رهبری به جای اینکه با لفاظی در مورد اینکه چه کسی توان پاسخگویی بهتری دارد تلف شود نیازمند همکاری مؤثر با چین است. با تأکید مکرر بر منشأ این ویروس  که با وجود تبلیغات چین در حال حاضر مشهود است یا درگیری در لفاظی با پکن دستاورد مهمی نخواهد داشت.

بیشتر کشور‌ها که درگیر این بحران هستند ترجیح می‌دهند یک پیام عمومی داشته باشند مبنی بر اینکه بر جدی بودن چالش مشترک جهانی و مسیر‌های احتمالی پیش رو (از جمله نمونه‌های موفق پاسخ کورنا ویروس در جوامع دموکراتیک مانند تایوان و کره جنوبی) تأکید کند. واشنگتن و پکن می‌توانند با اقداماتی، چون هماهنگی تحقیقات واکسن و آزمایشات بالینی و محرک‌های مالی، به اشتراک گذاری اطلاعات همکاری در بسیج صنعتی و ارائه کمک‌های مشترک به دیگران در راستای منفعت جهانی باشند.

در آخرکروناویروس حتی می‌تواند به عنوان زنگ هشدار باشد و باعث پیشرفت در سایر چالش‌های جهانی که نیاز به همکاری آمریکا و چینی‌ها مانند تغییرات آب و هوا دارند، شود. چنین گامی توسط سایر نقاط جهان به عنوان امتیازی برای قدرت چینی‌ها دیده نمی‌شود در عوض به نوعی به منزله اعاده ایمان به رهبری آتی ایالات متحده دیده میشود. در بحران فعلی ایالات متحده می‌تواند عملکرد خوبی نشان دهد.

دیدگاه کاربران

بینام۱۳۸۹۴۶۳۱۷:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۷
ازنظر..برخی تئوریسن های وابسته به بلوک شرق؛دنیا یعنی چین وروسیه !؟.. ..
ثاقبه۱۳۹۰۱۰۲۰۵:۳۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۸
از نظر تئوریسین‌های وابسته به غرب هم دنیا یعنی آمریکا و چند کشور اروپایی که الان خودشون دارند تو فاجعه دست و پا میزنند. ضمنا آمریکا قصد مدیریت نداره! آمریکا واکسن ویروس خودساخته خودش رو در اختیار داره و وقتی هدفش از این گسترش ویروس تأمین شد قهرمانانه واکسن رو عرضه میکنه و سود هنگفت مورد نظر خودش رو بدست میاره.
ناشناس۱۳۸۹۵۱۱۱۸:۱۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۷
این که چین بتواند آمریکا را در عرصه های اقتصادی ،نظامی پشت سر بگذارد توهمی بیش نیست
ناشناس۱۳۸۹۹۹۵۰۱:۲۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۸
دلارهای بدون پشتوانه و بدهی های تریلیون دلاری در دراز مدت قدرت پوشالی امریکا رو به چالش خواهد کشید
ناشناس۱۳۹۰۰۲۹۰۲:۰۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۸
قطعا چین طی ده سال گذشته اقتصادش قوی تر بوده منتها اون پیشرفت تجمعی امریکا در این عرصه کماکان بیشتر هست
م.ا.نیا۱۳۸۹۵۷۶۱۸:۵۳:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۷
کرونا ویروس ماهیت ساختار رژیم ایالات متحده آمریکا را به سخره گرفت، چرا چون چهره عریان آمریکا را به جهان نشان داد، کشور چین باتوجه به اینکه خواستگاه کرونا ویروس بود ولی حاکمیت آن کشور با بسیج کلیه امکانات و قرنطینه کردند 750 میلیون نفراز شهروندان خود باکمترین تلفات از یک آزمون بزرگ موفق بدر آمد و حتی به کمک سایر دول اروپایی و آسیایی شتافت ، در عوض هنر دولتمداران آمریکا فقط در ادامه تحریم و تهمت زنی به سایر کشورها و منجمله کشور عزیزمان در این شرایط خطیر خلاصه شد.و در بخش داخلی وامانده از ارایه خدمات درمانی به مردم آمریکا شد. بدون شک دنیای پسا کرونا دیگر دنیای تحت سیطره آمریکا بر جهان نخواهد بود.
ناشناس۱۳۹۰۰۰۱۰۱:۳۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۸
البته اینکه چین بطور ناگهانی به شدت قرنطینه کرد کمی مشکوک به نظر میاد با اینکه هنوز هم میگن این ویروس ناشناحته است ولی مطمئن باشید چین اگر در فکر بازی با غرب باشه در چشم برهم زدنی نابودش میکنند!! شک نکنید!!! این آمریکاییهای مارمولک تمامی بحرانها رو خودشون ترتیب میدن
محسن۱۳۸۹۶۱۷۱۹:۳۶:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۷
شما از یک طرف میفرمائید ویروس کرونا نتیجه توطئه و برنامه آمریکا بوده است از طرفی میفرمائید که آمریکا به خاطر واکنش بد به کرونا رو به زوال است. بالاخره کدام را از شما پذیریم؟
ناشناس۱۳۸۹۶۱۸۱۹:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۷
به نظر می رسد منافع طبقه حساس آمریکا بیش از چین باشد. رکود اقتصادی آینده را با این ویروس مدیریت کردند و بهره ها می برند. قیمت نفت را به پایین ترین میزان رساندند تا رکود آتی را به حداقل برسانند. کشورهای نفتی را در سیطره بیشتر خود گرفتند. ضررهای اقتصادی بیشتری به رقبا وارد کردند. مشکلات سرمایه داری را به گردن این ویروس می اندازند. توجه کنیم رکود بزرگ محتمل بوده و هست که ریشه در اشتباهات بزرگ مستمری دارد که نمونه اخیر آن در سال ۲۰۰۸ دیده شد. امروزه تقریبا مشخص شده که ذینفع واقعی حادثه ۱۱ سپتامبر چه کسانی بودند، طبقه خاص و حساس آمریکا تا کسی مثل بن لادن. اقدامی که آمریکا را ذی حق حمله به عراق و افغانستان کرد و نفت و تجارت مواد مخدر را به سیطره آنها درآورد تا رکود را با شدت کمتر به سال ۲۰۰۸ برسانند. اقتصاد سرمایه داری به علت آزادی محدود همیشه در معرض رکود های بزرگی بوده که خود را با بحرانهای خود ساخته که مثل واکسن عمل میکند تاکنون نجات داده .اما این بار نمی تواند!
ناشناس۱۳۸۹۶۳۳۱۹:۴۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۷
تکنولوژی چینی جای آمریکا را میگیرد ؟ مزاح نفرمایید
ناشناس۱۳۸۹۹۹۸۰۱:۲۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۸
تکنولوژی قابل خرید و فروشه امریکا مجبور به فروش سهام شرکتهاش به چین خواهد شد
ناشناس۱۳۸۹۶۶۷۲۰:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۷
یک ویروس از چین اومد بیرون : نفت شد بیست دلار، ماسک شد بیست دلار ؛ بزرگترین مصرف کننده نفت چین است، بزرگترین تولید کننده ماسک چین است.
ناشناس۱۳۸۹۶۷۲۲۰:۲۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۷
همانطور که مقام عظمای ولایت فرمودند کرونا ساخت آمریکا برای هدف قرار دادن شیعه است اما به ضرر خود آمریکا تمام شد و ظهور نزدیک است.
ناشناس۱۳۹۰۱۷۳۰۸:۴۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۸
من دوبار سخنان رهبری رو گوش دادم. اصلا همچین چیز نگفتن. گفتن آمریکا متهم است به ساختن این ویروس. اصلا در مورد شیعه و ساختن ویروس توسط آمریکا حرفی نزدن. چرا حرف های ایشون رو اونجوری که دوست دارید تحریف می کنید.
ناشناس۱۳۸۹۶۹۰۲۰:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۷
امریکایی ها استاد تبدیل بحران به فرصت هستند این خط این نشان ببینید چطور با پرپاگاندا و هزارتا روش دیگه این بحران رو به نفع خودشون تموم میکنن
ناشناس۱۳۹۰۰۰۰۰۱:۳۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۸
دقیقا مثل بحران عین الاسد که به یک بحران تمام عیار براشون تبدیل شد و سالها باید کار کنند تا بتونن جمع و جورش کنند
ناشناس۱۳۸۹۷۳۵۲۱:۲۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۷
1درصد فکر نمیکنید چین با پنهان کاری در ویروس کرونا به عمد دنیارو بهم ریخته تا سوء استفاده کنه بعد تحلیل میکنید این ویروس کار امریکا بود که با دست خودش خودشو نابود کنه کدوم عقل سلیمی باور میکنه تحلیلها.. ..رو؟
ناشناس۱۳۸۹۷۵۱۲۱:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۷
پس چرا میگوییم کرونا را امریکا ساخته؟؟؟؟
ناشناس۱۳۸۹۷۷۶۲۱:۵۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۷
پس خواهشا دیگر نگویید کرونا حمله بیولوژیک امریکا است
ناشناس۱۳۸۹۷۷۹۲۱:۵۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۷
کل این داستان کرونا زیر سر خود چینیها بود
محمد۱۳۸۹۸۶۴۲۳:۳۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۷
به همین خیال باشیم
محمد قاسمی۱۳۸۹۸۷۷۲۳:۵۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۷
امیدوارم حداقل قدرت امریکا کمی کمتر یا چین بیشتر شود تا شاید نسیمی برای مردم ایران باز شود هرچند داخلی ها قبل از اونها اینجا ایستادند
ناشناس۱۳۸۹۹۹۷۰۱:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۸
البته باید به مقاله در همین فارن پالسی اشاره کرد که آمریکا در فکر تغییر محل کارخانه های خود از چین به مکزیک است. در این مقاله آورده شده انتقال کالا از چین به آمریکا با کشتی 40 روز طول میکشد. در حالی که از مکزیک تا آمریکا با کشتی فقط 5 روز طول میکشد. شاید هم دنیای بعد از کرونا زیاد به نفع چین نباشد.
ناشناس۱۳۹۰۰۲۳۰۱:۵۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۸
چین ها کپی کارو ..تکنولوژی ندارن
ناشناس۱۳۹۰۰۶۷۰۳:۱۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۸
چین رو خود غربیها و ژاپنیها بادش کردن. تاریخ از جنگ جهانی دوم به این طرف رو بخونید. تو جنگ آمریکا و انگلیس برعلیه ژاپن کمکش کردن. بعد مائو اومد با انقلاب کمونیستی و فرهنگی که باعث مرگ میلیونها نفر در اعدامها و قحطی ها شد. بعد آمریکاییها و اروپاییها و ژاپنی ها با سرمایه گذاری باعث شدن از قحطی نجات پیدا کنن. الان هم بخوان بادشو میخوابونن.
به آفرید۱۳۹۰۱۰۸۰۵:۴۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۸
آقایون داداشا بیخیال این نظریات بشین که کی چیو ساخته، .. .. .. ..ایرانی جان خودتو نجات بده،رو پای خودت وایسا،دل هیشکی برات نمیسوزه
ناشناس۱۳۹۰۲۱۰۰۹:۵۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۸
شماره پلاکها شناسایی و جریمه به خودرو ها تعلق گیرد و یارانه مالک خودرو نیز قطع شود در شرایطی که اکثریت مردم با مشقت در خانه مانده اند عده ای بی خیال و بیرحم مثل تروریست ها مشغول جابه جایی بمب کرونا بین شهرها و استانها هستند. چرا باید اکثریت ملت بخاطر عدم رعایت این افراد به مصیبت گرفتار شوند؟
ناشناس۱۳۹۰۲۱۳۰۹:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۸
تا دیروز که مقامات در سخنرانی هایشان این ویروس را محصول توطئه امریکا برای ضربه زدن به چین و ایران می دانستند
وحید۱۳۹۰۲۹۲۱۱:۱۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۸
هیچ از منظر سیاسی هیچگاه در دنیا مرجمعیت نخواهد یافت. یک کشور ایدئولوژیک و تک حزبی که رئیس جمهور بدون رای مردم منصوب می شود یک شبه دیکتاتوری
ناشناس۱۳۹۰۳۰۶۱۱:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۸
بیش از 80 درصد تولید علم در آمریکا ، انجام میشود چین تولید میکنه ولی فقط با افکار آمریکایی !!! .. .. چینی هم نمیتونه واقعیت رو عوض کنه !!!
کامران۱۳۹۱۰۵۰۲۳:۵۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۸
فعلا ذهن همه درگیر ماسک ،دستکش،قرنطینه شده مخصوصا در ایران هیچ کس از فردای روزگار خبر نداره .یه لحظه فکر کنید ۳ ماه دیگه یه فاجعه انسانی و اقتصادی و امنیتی تو دنیا بوجود بیاد. آقایان مسئولین بلند پایه ایران اسلامی لطفا بلند مدت بیندیشید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین