سفرهای نوروزی و شیوع کرونا؛ چرا فقط خواهش و تمنا؟

محمدعلی رحمانی،   3990102073 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
سفرهای نوروزی و شیوع کرونا؛ چرا فقط خواهش و تمنا؟

از نخستین روزهای ورود ویروس کرونا به کشورمان، مهمترین دستورالعمل وزارت بهداشت، در خانه ماندن است. منطق این دستورالعمل هم به سرعت انتشار بالای این ویروس بازمی‌گردد. با فرارسیدن نوروز همه ساله افراد زیادی از مردم کشورمان تعطیلات را غنمیت شمرده و به مسافرت می‌روند. اما نوروز امسال با حضور کرونا در کشور و با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری وزارت بهداشت و دستگاه‌های تبلیغاتی مانند صدا و سیما مدام از مردم درخواست می‌کنند به مسافرت نروند و در خانه بمانند.

اما این درخواست و تمناها تاکنون اثری هم داشته است؟ آمارهای متفاوتی در این چند روز از کاهش سفرها منتشر شده است. وزیر میراث فرهنگی از کاهش ۵۱درصدی سفرها خبر داده است. اما علی‌رغم این کاهش، آمار سفرهای انجام‌شده سرسام‌آور است. سرپرست هلال احمر از خروج ۳میلیون نفر از ۱۳ استان در این چند روز خبر داده است. کریم همتی گفته است: «از روز ۲۷ اسفند تا آخر وقت روز اول فروردین نزدیک به ۹۷۰ هزار خودرو از ۱۳ استان کشور خارج شده اند.اگر هر کدام از این خودروها تنها ۳ نفر سرنشین داشته باشند چیزی قریب به ۳ میلیون نفر از هموطنان در سطح کشور در ۴ روز جا به جا شده اند.»

وزیر ارتباطات با تحلیل استفاده موبایل‌ها از اینترنت از خروج یک میلیون نفر از تهران خبر داده است. آذری‌جهرمی در توییتی نوشته است: «مصرف اینترنت نشون میده، نوروز حدود یک میلیون نفر از تهران رفتن بیرون که نوروز قبل ۴میلیون نفر بوده.»

ملاحظه می‌کنیم که خواهش و تمناهای وزارت بهداشت، مسوولین و صدا و سیما تا حدودی موثر بوده اما با توجه به حجم مسافرت‌ها خطر هممچنان باقی است. در چنین شرایطی پرسش بسیار مهمی مطرح می‌شود: چرا برای جنین موضوع مهمی باید خواهش و تمنا کرد و چرا با اعمال حاکمیت مانع سفرها نمی‌شوند؟

در اینجا توضیح این نکته ضروری است که اساسا کارکرد حکومت برای تامین کالاهای عمومی مثل امنیت با هدف خیر جمعی است. چون افراد به تنهایی قادر نیستند برخی از کالاها را تامین کنند به چیزی قاهر برای تامین این کالاها نیاز است. طبعا این قدرت قاهر برخی از آزادی‌های افراد را با همان هدف خیر جمعی محدود می‌کند اما برای همه امنیت و معیشت و... به ارمغان می‌آورد.

با این توضیح این پرسش مطرح می‌شود که آیا دولت ها موظف به تامین سلامت عموم مردم هستند؟ قطعا بله. این نکته بدیهی است که امنیت جانی نه‌فقط در برابر آدمکش‌ها بلکه در برابر بیماری‌های واگیردار هم صادق است. در چنین شرایطی که خیر عمومی ایجاب می‌کند که افراد در خانه‌ها بمانند و به مسافرت نروند و ویروس را با خود از شهری به شهر دیگر سوغات نبرند. در این شرایط مشاهده می‌کنیم که دولت فقط و فقط به خواهش و تمنا اکتفا کرده و از قدرت خود برای اعمال حاکمیت استفاده نمی‌کند. واقعا چرا؟!

به نظر می‌رسد با ادامه این روند باید خود را برای پیک دوم کرونا آماده کنیم؛ همانگونه که دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: «این میزان کاهش در سفرها کافی نیست. بی تردید در صورت ادامه کاهش سفرها و دید و بازدیدها و درخانه ماندن مردم در روزهای آتی، طی یکی دو هفته آینده کاهش موارد بروز بیماری را شاهد خواهیم بود. اما اگر مردم موضوع را ساده بگیرند و تصور کنند که کرونا تمام شده و به هر دلیلی ترددهای شهری و بین شهری و تجمعات در تفرجگاه‌ها و طبیعت و ... افزایش یابد و به نوعی این حصار را بشکنند، قاعدتا بین ۷ تا ۱۴ روز آینده نتیجه آن را با بازگشت و پیک مجدد بیماری مشاهده خواهیم کرد.»

ای کاش فردی برای مردم توضیح می‌داد چگونه سازنده ویدئوی بارش بادمجان را در یک روز دستگیر می‌کنیم اما توانایی بستن خروجی‌ شهرها را نداریم هرچند هنوز هم دیر نشده و می‌توان با مدیریت درست و اعمال حاکمیت به‌موقع، از فرصت این دو هفته تعطیلی برای مهار این بیماری در کشور استفاده کرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۲۹۴۰۱۰:۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۳
هنوز روند افزایشی هست و به پیک اولش هم نرسیده که بخواهیم راجع به پیک دوم صحبت کنیم.
ناشناس۱۳۸۲۹۴۲۱۰:۱۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۳
آخه بادمجون کلا تشویش اذهان می کنه. کرونا نه!
کور پیش بین در خشت خام۱۳۸۲۹۴۳۱۰:۱۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۳
وقتی که دولت تدبیر در اوج شیوع کرونا بزرگراه افتتاح میکند و انگیزه تردد و مسافرت در مردم بوجود می اورد باید شاهد اینگونه رفتارهای بدور از عقلانیت باشیم
ناشناس۱۳۸۳۷۲۵۲۰:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۳
از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده کنید خطر کرونا مدرو را نهدید میکنه و شما فکر اهداف شوم سیاسی
ناشناس۱۳۸۲۹۴۵۱۰:۱۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۳
تنها چاره کار این است که نظامیان یک ماه کنترل اوضاع را در دست گیرند تا چرخه شیوع کند گردد
ناشناس۱۳۸۳۶۴۳۱۸:۵۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۳
مگه الان کنترل اوضاع دست کیه؟
ناشناس۱۳۸۳۷۹۱۲۱:۲۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۳
چرا نیروهای نظامی تحت نظارت دولت اقدام به ممانعت از ورود و خروج از شهرها نکنه؟ حتماً باید دولت نظامی بشه؟
ناشناس۱۳۸۲۹۴۸۱۰:۱۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۳
دولت بی عرضه تر از این حرفاست. تاریخ هفت ساله تدبیرهای ایشون بخوبی گواه این مدعاست. خواهش و انتقاد و حرف بر آقای روحانی کارساز نمیفته بلکه بدتر لج میکنه. بنظر نهاد بالاتر علی الخصوص نهاد روحانیت و شخص مقام معظم رهبری باید سریعا اقدام مناسب را تجویز کنند.
علی۱۳۸۲۹۵۴۱۰:۲۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۳
با این رویکرد باید شاهد حضور میلیونی مردم در سیزده فروردین در بوستانها و طبیعت باشیم. علی برکت الله
ناشناس۱۳۸۲۹۵۸۱۰:۲۳:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۳
از حسن و اسحاق و تیم سراپا بدون تدبیرشان بسختی ملولیم و انتظار داریم مجلس در قعر به راس بیاید و با یک حرکت انقلابی رای به عدم کفایت عملکرد این 7 ساله بدهد
علی۱۳۸۲۹۶۲۱۰:۲۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۳
مدیران بی تفاوت هستند .
رضا۱۳۸۳۰۰۰۱۱:۰۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۳
بلاخره باید بین اقتدار گرا بودن و منفعل بودن تفاوتی وجود داشته باشد.اقندار گرا میشود چین و منفعل می شود ایران و اروپا
ناشناس۱۳۸۳۰۱۵۱۱:۲۲:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۳
با توجه به اینکه اکثریت مردم با بستن جاده‌ها موافقند این کار همین امروز هم انجام شود نتیجه مناسبتری از بی‌عملی خواهد داشت. امیدوارم بعضی‌ها از لجاجت دست بردارند.
ناشناس۱۳۸۳۰۱۶۱۱:۲۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۳
جانا سخن از زبان ما میگویی... حداقل کاری که میتونستن بکنن ممانعت از خروج ماشینهای پلاک بومی از شهرها و ممانعت از ورود پلاکهای غیر بومی به شهرهاست... یعنی این کار رو هم نمیشد کرد؟
ناشناس۱۳۸۳۰۲۸۱۱:۲۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۳
پیک دوم در راه است.
ناشناس۱۳۸۳۰۳۲۱۱:۳۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۳
نمی توانید از نیروی نظامی استفاده کنید. ما می دانیم چرا. شما هم می دانید چرا! اما هنگام توضیح لقمه را دور سر پیچ داده وارد دهان می کنید!
ناشناس۱۳۸۳۰۳۷۱۱:۳۴:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۳
چهار راه شلوغی را تصور کنید که پلیس چراغ راهنمایی و دوربین های ثبت تخلف و جریمه آن را خاموش کند و از مردم بخواهد که خودشان با فرهنگ بالای خود نظم را در عبور و مرور از چهار راه رعایت کنند. و اینکار را احترام به مردم بداند. نتیجه کار که معلوم است. ولی شما در این مثال به این رفتار پلیس چه میگویید ؟؟؟
ناشناس۱۳۸۳۰۵۵۱۱:۵۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۳
آقایان مسئول! ما خودمون بلدیم که چطوری توی خونه بمانیم و دستهامون رو بشوریم! این توصیه ها را بارها شنیدیم... چیزی که از شما می خواهیم مدیریت و کنترل افرادی است که سلامت جامعه را به خطر می اندازند....
ناشناس۱۳۸۳۰۷۹۱۲:۱۴:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۳
دولت با عدم ممنوعیت سفر و عدم اعمال زور در قبال برخی خودخواه کوته بین،همه زحمتهای یک ماهه اونایی که با همه سختی و مشکلات مالی خونه نشستن تا بلکه زنجیره بشکنه رو به باد هوا داد.‌‌.
ناشناس۱۳۸۳۱۵۶۱۲:۵۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۳
اگه به این ملت است سیزده بدر را هم با تشریفات خاصه در کوی برزن و صحرا بدر می کنند
ناشناس۱۳۸۴۰۹۰۰۹:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۴
شما از ملت نیستید از کجا نظر میدهید سوییس؟
ناشناس۱۳۸۴۴۷۵۱۴:۵۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۴
دوست عزیز ما هم دلمون می خواست بریم مسافرت و گردش ولی در خانه مانده ایم و به شدت خسته ایم حتی به دیدار پدر و مادرمان هم نرفته ایم ولی بعضی ها بی توجه هر کاری دلشون خواست کرده اند و قطعا عملکرد آنها برای ما هم اثرات منفی خواهد داشت این منصفانه نیست من نمی دونم ماها ملت ایران هستیم یا اونها ! ولی هیچ کدام سوئیسی نیستیم ایرانی هستیم
ناشناس۱۳۸۳۱۶۱۱۲:۵۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۳
عده ایی بی فکر که به مسافرت می روند با طولانی تر کردن دوره پیک بیماری علاوه بر به خطر انداختن جان سایر هموطنان سبب بیشتر شدن زیان اقتصادی مردم و کل کشور خواهند شد.
ناشناس۱۳۸۳۲۲۱۱۳:۳۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۳
نیروهای نظامی زیر نظر دولت نیستند
ناشناس۱۳۸۳۸۷۴۲۳:۵۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۳
ولی دولت میتونه ازشون درخواست کنه
ناشناس۱۳۸۳۹۲۷۰۰:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۴
چرا زیر نظر وزارت کشور هست
ناشناس۱۳۸۳۲۲۴۱۳:۳۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۳
قرنطینه برای دوران جنگ جهانی اول!!!! بهتر بود اول از همه قم قرنطینه میشد. الان میخواید کجا را قرنطینه کنید؟
ناشناس۱۳۸۳۶۴۶۱۸:۵۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۳
میانگین نهفتگی بیماری 5 روز هستش،فرضا اگه 29 بهمن قم قرنطینه شده بود قطعا توی استان های تهران مرکزی گیلان مازندران و اصفهان هم شاهد موارد کرونا بودیم چون این موارد قبل از 4 اسفند بودند اونوقت شما میخواستید این استان ها رو هم قرنطینه کنید دیگه؟
ناشناس۱۳۸۴۰۵۷۰۹:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۴
قم؟! عرضه قرنطینه مسافران چین که اکثرا به تهران آمدند نداشتند آنوقت بتوانند یک شهر را قرنطینه کنند؟؟؟
محمد۱۳۸۳۲۳۷۱۳:۴۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۳
به راستي چرا فقط خواهش و تمنا
ناشناس۱۳۸۳۸۷۷۲۳:۵۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۳
برا اینکه مردم ما عادت ندارن زور بالای سرشون باشه، برا همین دولت فخیمه نمیخواد مردم رو ناراحت کنه
جعفر۱۳۸۳۲۹۱۱۴:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۳
باید سریعا روحانی محاکمه شود و امورات به نظامیان سپرده شود
ناشناس۱۳۸۴۳۷۵۱۳:۴۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۴
این چیزی که تو میگی اسمش کودتای نظامیه، اول معنی حرفتو بفهم بعد بگو
ناشناس۱۳۸۵۳۶۰۰۳:۱۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۵
ولی خیر جمعی توشه
ناشناس۱۳۸۳۳۰۰۱۴:۱۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۳
دولت محترم واقعا در بحران ها، عین کسی که دستپاچه میشود، گیج و منگ رفتار می کند...
ناشناس۱۳۸۳۴۱۱۱۵:۴۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۳
در بحران کرونا که سفر و تردد باعث شیوع بیشتر کرونا میگردد بزرگراه افتتاح کرده اونم 2 تا بعد هم گفته تو خونه ها بمونید ایا دولت قاطی نکرده
ناشناس۱۳۸۳۳۰۶۱۴:۱۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۳
چون اگر نظام از خواهش و تمنا فراتر برود متهم به زورگویی و دیکتاتوری میشود
ناشناس۱۳۸۳۶۸۱۱۹:۳۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۳
نگران نباشید اولا مردم جهان عاقل تر از تصور شما هستند ثانیا اگر واقعا ترس این را دارند که متهم شوند به دیکتاتوری دقیقا کارهای کشورهای اروپایی را تقلید کنند.
ناشناس۱۳۸۳۳۰۷۱۴:۱۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۳
کار هر کَس نیست خرمن کوفتن گاو نر می خواهد و مرد کهن
ناشناس۱۳۸۳۳۵۰۱۴:۵۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۳
این ماشین ها جریمه بشن وپولش برای خرید ماسک وضدعفونی در اختیار بیمارستان ها بگذارن.
ناشناس۱۳۸۳۳۸۹۱۵:۲۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۳
تازمانی که مراجع درکاردولت وعماها درکاردولت ائمه جمعه هادرکاردولت دخالت کنند ونظرات بی منطقانه خودرا بردولت ومردم تحمیل کنند کشور بدتر میشود بهتر نمیشود
ناشناس۱۳۸۳۳۹۷۱۵:۳۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۳
شاید ما در مبارزه با امریکا نیاز داریم خیلی از مردم کرنا بگیرند. اینطوری دنیا مجبور میشه فشار بیاره تحریم ها را بردارند.
ناشناس۱۳۸۳۴۴۹۱۶:۱۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۳
باید جریمه سنگین برای کسانی که رعایت نمی کنند اعمال می شد.
ناشناس۱۳۸۳۴۶۲۱۶:۲۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۳
بهتر بود یک ماه کلا سهمیه بنزین حذف و فقط با قیمت آزاد فروش می رفت آن هم لیتری 10 هزار تومن البته فقط یکماه
ناشناس۱۳۸۳۴۷۴۱۶:۴۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۳
علت روشن است وقتی بخشی از تبلیغات پیرامون کم خطر بودن ویروس ‌وقطع زنجیره توسط قرنطینه کامل را دسیسه دشمن مینامند نتیجه افزایش بی توجهی عده ای خواهد شد
ناشناس۱۳۸۳۶۱۲۱۸:۲۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۳
خواهش درمانی جواب نمیده باید متوسل به قانون شد. در خیلی از کشورها برای خرید نان هم باید از پلیس اجازه خروج از منزل بگیرند .
جاوید۱۳۸۳۶۲۷۱۸:۳۶:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۳
حکومت نظامی باید اعلام شود. تا سریعا مشکل برطرف گردد. تعطیلات نوروز فرصت بسیار خوبی است ولی این دولت فکر کنم توآن اجرای این کار را نداشته باشد.
ناشناس۱۳۸۳۶۷۵۱۹:۲۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۳
تناقض عجیب دولت اینست که مردم را دعوت به خانه ماندن میکند تا زنجیره انتقال قطع شود بعد اعلام میکندبا قرنطینه مخالف است و همه بروند سرکارشان چون قرنطینه بی اثر و قدیمی است. البته این دولت عجایب بسیاری دارد که ذهن بشریت از درک آن عاجز است.
ناشناس۱۳۸۳۷۲۶۲۰:۱۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۳
تصمیمگیر برای استفاده از زور شورای امنیت ملی است و نه دولت خوب پیام ها را بهتر است به آنها بدهید
ناشناس۱۳۸۳۷۳۸۲۰:۲۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۳
شایعه عمدی بودن شیوع گسترده رو باید جدی بگیریم. گویا قصه از این قراره که باید مردم بیچاره بطور میلیونی درگیر ویروس بشن و فاجعه واقعی شکل بگیره تا بعد از طریق افکار عمومی امریکا رو مجاب به لغو تحریمها کنن. یعنی برجامیون حتی راضی به قتل عام مردم هم شده اند تا گدایی توافق کنند؟
ناشناس۱۳۸۳۸۶۲۲۳:۲۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۳
توانشو ندارند کفگیر ته دیگ صدا می دهد .
رضا۱۱۰۱۳۸۳۹۹۴۰۳:۰۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۴
شش ماه سهمیه بنزین و یارانه را از روی پلاک ماشین کسر کنند
ناشناس۱۳۸۳۹۹۷۰۳:۲۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۴
چرا از قرارگاه مبارزه با کرونا که با فرمان رهبری تشکیل شد خبری نیست؟
ناشناس۱۳۸۵۳۶۱۰۳:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۵
قطع یارانه معجزه می کنه
ناشناس۱۳۸۵۴۰۴۰۵:۰۱:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۵
دولت چین با قرنطینه سخت این ویروس را مها رکرد. ولی دولت ما به قرنطینه اعتقادی ندارد و به توصیه اعتقاد دارد. دولت چین به فوریت ماسک و ژل و اقلام بهداشتی د رمقیاس بالا و رایگان توزیع کرد. دولت ما در توزیع ریالی این اقلام هم درمانده شد . دولت چین جشن غلبه بر کرونا را گرفت دولت ما منتظر پیک دوم کرونا است.علی برکت الله
محمد۱۳۸۵۴۲۹۰۷:۰۴:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۵
حرف‌های دولت با عملش تناقض داره از این طرف میگه از خونه بیرون نیایید از اون طرف اداره‌ها بازه! از این طرف میگه سفر نرید از اون طرف جاده‌ها بازه! کدوم کشور رو سراغ دارید که کل استان‌هاش تو همون چند روز اول درگیر بشند؟
ناشناس۱۳۸۵۵۷۹۰۹:۲۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۵
بهترین کار جریمه افرادی است که بی مورد از خانه بیرون امدند و دریافتی از اینها بشه کمک به بیماران کرونایی و تقدیر از کادر درمان
ناشناس۱۳۸۵۶۰۲۰۹:۳۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۵
جریمه نقدی سنگین تنها راه در خانه نشاندن انسانهای بی خرده. در ضمن باید کد ملی شون ثبت بشه تا در صورت ابتلا خودشون و نزدیکانشون هزینه درمان رو تمام و کمال خودشون بپردازن
ناشناس۱۳۸۷۶۴۶۱۱:۲۲:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۶
تورا بهحق کسانی که دوست دارید روز های ۱۲و۱۳ را جروج از شهر دا بطور کلی ممنوع کنید یک عده نمی فهمند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین