آقای روحانی! از این حرفها چه باید بفهمیم؟ 

بیژن مقدم،   3981030019 ۶۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای روحانی! از این حرفها چه باید بفهمیم؟ 

آقای روحانی رییس‌جمهور محترم در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی فرموده‌اند: «ما می‌دانستیم که اقتصاد یک بخش‌اش وصل به سیاست و سیاست خارجی است. اگر کسی بگوید من به سیاست خارجی کار ندارم و کاملا درون‌گرا هستم و به داخل دروازه‌هایم فکر میکنم و همه مشکلات اقتصادی را هم حل میکنم.

من بلد نیستم و البته اقتصاددان هم نیستم و اگر اقتصاد دانی بلد است بیاید به ما بگوید که تمام روابط خارجی تخریب شده باشد بهم ریخته باشد مردم احساس کنند شرایط هر روز سخت می شود، تحریم‌های بین المللی به ما فشار بیاورد. در فروش محصولات و نفت با مشکلات مواجه باشیم اما اقتصاد مملکت هم هیچ دست نخورد. حالا حداقل من بلد نیستم.»

آنچه که از این سخنان می‌توان فهم کرد عبارت است از :

1)رابطه بخشی از اقتصاد داخلی با مناسبات خارجی قطعی است.

2) روابط خارجی تخریب شده و بهم ریخته است.

3) من قادر به اداره اقتصادکشور در چنین شرایطی که هم تحریم هستیم و هم در معاملات بین المللی مشکل داریم، نیستم.

4) گرتو بهتر می‌زنی بستان بزن

این حرفها ناخودآگاه ما را می برد به سال‌های ۹۲ و حتی ۹۶ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، روزهایی که آقای روحانی برای از میدان به در کردن رقبایش می فرمود که ( قریب این مضمون) آقایان بلد نیستند مذاکره کنند، اصلا زبان دنیا را نمی‌فهمند، ما در گذشته با سران دنیا مذاکره می کردیم. این‌ها در حد مدیرکل و ... می نشیند و صحبت می کنند.

جناب آقای روحانی!

وقتی منتقدان برجام را کاسبان تحریم خطاب کردید، یادتان هست؟ وقتی در میتینگ های انتخاباتی فریاد می زدید: «کاسبان تحریم بدانند که تحریم ها برداشته شده و دیگر باز نمی‌گردد. شما میخواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا اصلا زبان دنیا را می دانید».(96/2/27) 

آقای روحانی در سال ۹2 به ریاست جمهوری انتخاب شدید، به مردم وعده دادید که اقتصاد کشور را سر و سامان می‌دهید، حتی از بهبود ۱۰۰ روزه اوضاع سخن گفتید، گفتید در مذاکرات با طرف‌های خارجی موفق خواهید شد سایه جنگ را از سر کشور بردارید و همه تحریم ها را لغو خواهید کرد.

برای اینکار مجوز مذاکره با آمریکا به دولت شما داده شد و آقای ظریف و طرف آمریکایی هر لحظه و هر جا که می‌ خواستید به دیدار یکدیگر می شتافتند.

برجام با وجود تمام تلاش ها و زحمات تیم مذاکره کننده آنی نشد که باید می شد و از تمام خطوط قرمز تعیین شده عبور شد اما پذیرفته شد تا بهانه ای برای دولت و شخص شما باقی نماند و روزی نتوانید بگویید. نگذاشتند وگرنه....

-با امضاء برجام اعلام کردید: 

* امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود.

* تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای ۵ سال نوعی محدودیت ایجادشده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دو منظوره در کمیته‌ای بررسی می‌شود( ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ )

حتی در مناظرات انتخاباتی خطاب به آقای رئیسی گفتید: شما چقدر از مسائل سیاست خارجی و هسته‌ای اطلاعات دارید که دارید قضاوت میکنید؟

به نظر شما امثال آقای رئیسی امروز حق قضاوت دارند یا همچنان نه؟

از ادعاها و سخنان شما در مقاطع مختلف میتوان فهمید که مساله پنهانی برای شما نبوده و نیست. چگونه است که در سراشیبی پایان عمر دولتتان اعلام می کنید بلد نیستید کشور را در شرایط تحریم دشمنی اداره کنید.

آن روز گفتید:‌مذاکره می کنیم تا تحریم ها لغو شود.

امروز می‌گویید: اول تحریم ها را بردارید تا مذاکره کنیم.

واقعا چه چیز تغییر کرده است و چرا شما نمی‌توانید و بلد نیستید.

حرف‌های خوب و بسیار امیدوار کننده کم از شما نشنیدیم اما این آخری قابل هضم نیست. نمی‌دانم چه کسانی باید پیام این حرف‌ها را بگیرند که نمی گیرند. مردم، مجلسیان ، مقامات عالی یا دشمنان؟

امروز می گویید:‌ من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات اقتصادی فقط به داخل نگاه کنم.

اصلاً مردم به شما رأی دادند که به وعده‌ها و شعارهایتان برای تعامل با دنیا عمل کنید و بروید کاری کنید که هم سانتریفیوژها بچرخند هم چرخ صنعت و کشور .

اما ظاهرا همه چیز باید به ورود فردی غیر قابل پیش بینی( ترامپ) به عرصه جهانی نسبت داده شود( آنگونه که در مجمع ۵۹ بانک مرکزی گفتید).ترامپ غیرقابل پیش بینی، قبول! فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و هند هم غیر قابل پیش‌بینی و هضم بودند؟

شما که وعده دادید، مذاکره میکنید که کردید. برجام را پذیرفتید، طبق برجام غنی سازی و فعالیت های هسته ای یا تعطیل یا تعدیل شد و بشارت برداشته شدن همه تحریم ها را دادید.

امروز که به حق می گویید مذاکره با آمریکا و ترامپ غیر ممکن است؛ بدعهدی اروپایی‌ها و ذلت آنان مقابل آمریکا را شاهدید، امکان ورود ارز به کشور به دلیل تشدید تحریم ها نیست شما بفرمایید جز نگاه به درون، و کمک به فعالین اقتصادی و برداشتن غل و زنجیر از پای تولید کنندگان داخلی و مفاهمه با آنان چه راه دیگری وجود دارد؟

 

منبع: صبح نو

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۰۱۱۶۰۸:۳۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
باید بفهیمیم که ایشان راه را کلا اشتباه رفته .
ناشناس۱۳۰۰۶۶۸۱۳:۵۰:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
هیچ کشوری در دنیا نیست که تمام احتیاجات خودش را داخل تولید کند . متاسفانه در این مقطع از تاریخ انسان خبیثی به نام ترامپ در امریکا قدرت گرفته که به هیچ یک از معاهده های بین المللی پایبند نیست و با همه دنیا مخصوصا با ملت بزرگ ایران از روی تکبر و قدرت و قلدری می خواهد صحبت کند و هیچ منطقی را قبول ندارد . امروز هر کسی که بخواهد با ایران همکاری کند از جانب ترامپ تنبیه می شود . حالا اگر این دولت سر کار نبود و یک دولت اصولگرا سرکار بود ایا دشمنی ترامپ با ملت ایران تمام می شد . ایا دولت اصولگرا می توانست با دنیا در تعامل سازنده باشد و ترامپ انها را تحریم نکند ؟ یا اینکه مثل دولت نهم و دهم باید به رضا ضراب ها و حسین ضراب ها و بابک زنجانی ها و حسن رعیت ها متوسل بشویم تا انها همین مقدار کم ثروت ما به تاراج ببرند .
ناشناس۱۳۰۱۰۱۶۱۸:۴۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
درسته شما بخشی از واقعیت را گفتید
ناشناس۱۳۰۱۸۹۴۱۲:۰۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱
اما بخش مهمتر واقعيت را نگفت، عده اي به درستي به اتلاف منابع و زمان در دوره احمدي نژاد و فرصت سوزيهاي آن اشاره ميكنند اما نكته نگفته مطلب شما فرصت سوزي اين دوره دولت است كه به اميد كمك از خارج از فرصتهاي داخلي غفلت شد.
ناشناس۱۳۰۰۶۷۲۱۳:۵۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ای کاش که این دولت همین امروز کنار برود و دولت مطبوع شما سر کار بیایید و ما از همین فردای سر کار امدن دولت شما فقط یک پرسشگر باشیم . خودتان خوب می دانید که مشکلات امروز جامعه فقط و فقط و فقط به گردن دولت یازدهم و دوازدهم نیست . یک عمر کم کاری دیگران در این دولت انباشته شده است .
ناشناس۱۳۰۰۱۱۷۰۸:۴۱:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
از قدیم گفتن : ندانستن عیب نیست نپرسیدن عیب است . خب از کسانی که بلد هستند بپرسید
نوشین۱۳۰۰۵۷۴۱۲:۵۹:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آن کسانی که بلد هستند نپرسیده راه را فریاد زده اند اما کو گوش شنوا ؟ چه رسد به خواستن ، توان اجرا و ...
علی کریمی۱۳۰۰۱۳۰۰۸:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آقای بیژن مقدم صحبت های آقای روحانی کاملا صحیح و علمی است.
ناشناس۱۳۰۰۲۵۵۱۰:۰۰:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
و شما یا کاملا خواب هستید و یا اصلا مفهوم علم را نمیفهمید
ناشناس۱۳۰۰۳۴۹۱۱:۰۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
از خواب هم چند قدم عقب رفتند این ها
ناشناس۱۳۰۰۴۹۵۱۲:۲۵:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
از بدو صدارت ایشون معانی واژه‌های عدالت و تدبیر و علم و عقل و شعور و منشورحقوق‌شهروندی و مسئولیت و آبرو تغییر کرده
ناشناس۱۳۰۰۴۴۵۱۲:۰۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جناب فهیم و بیدار مگه جهان را نمی بینید؟ خیلی کار شاقی است که چین را نگاه کنید؟ کره شمالی و جنوبی را حتما اطلاع نداری خخ
علی کریمی۱۳۰۰۸۵۴۱۶:۰۴:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آقای بیدار و آگاه به معنی علم. وقتی ما نمی توانیم حتی با کشور های مسلمان منطقه روابط حسنه داشته باشیم نباید انتظار یک اقتصاد پویا راداشته باشیم.
رضامیرزایی۱۳۰۱۱۶۶۲۱:۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
تفکر ((با کدخدا بسازو به ....)) جواب نمیدهد.کدخدا خود مردم هستند مثل چین قوی شوند.
000۱۳۰۰۱۳۲۰۸:۴۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
نویسنده توانسته حق مطلب را ادا کند ممنون
علی۱۳۰۰۱۴۶۰۸:۵۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ملت شریف ایران، در انتخاب خود دقت فرمایید. به کسانی رای دهید که بلد باشند به کمک جوانان برومند این سرزمین، بدون توجه به اخم خارجی های معلوم الحال مشکلات داخلی را حل کنند.
ناشناس۱۳۰۰۱۵۴۰۸:۵۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
از این حرفها باید بفهمیم که ، واجب است در زمان هر انتخاباتی فقط و فقط《 از دانش و هوش و تجربه خود تابعیت کنیم و هیچ وقعی به احساسات و هیجانات زودگذر که با تبلیغات کاذب برانگیخته شده نگذاریم 》.
هوشیار۱۳۰۰۱۷۰۰۹:۰۷:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
7 سال مملکت رو سرکار گذاشتین که بگین بلد نیستم .چرا روز انتخابات نگفتین بلد نیستم ؟؟؟ اون روزا ادعا می کردید همه چیز بلدید
ناشناس۱۳۰۰۲۱۷۰۹:۳۷:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
در زمان احمدی نژاد که همه چی حاضر بود چی شد؟
حسن عمرانی۱۳۰۱۱۷۳۲۱:۱۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
یکیشون وام 2درصد برای مسکن مهر داد .قدرت پیشرفت توان علمی فضایی توسعه راهها جاده ها وابادانی ترتیب داد ولی مشاورخوب نداشت
حسن۱۳۰۰۲۲۷۰۹:۴۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خیلی از چیزهایی که در مقاله اومده درسته منتهاش سیاست خارجی و حتی داخلی دست رییس جمهور نیست.
ناشناس۱۳۰۰۳۵۲۱۱:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
این حرف و تا حالا از روحانی نشنیدم . اگر منظورتون از سیاست خارجی فقط بخش مذاکره با آمریکاست که خود آقای روحانی هم در زمان اوباما با او تلفنی حرف زد. هم مذاکرات انجام داد . الانم میگه ترامپ اصلا قابل مذاکره نیست . با اروپا هم که برای مذاکره مشکلی نیست ، اما عملا بی فایده است . برای ارتباط با سایر کشورها حتی منطقه، دولت خودش ضعیفه و میلی برای ارتباط عمیقتر نداره . در باره سیاست منطقه ای هم که مدافع اون هستن و پشتیبان حاج قاسم سلیمانی و سپاه بودن و هستن . پس کجاش دست اونها نیست؟
ناشناس۱۳۰۰۳۹۹۱۱:۳۶:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
بر فرض چنین باشد که شما میگویید یعنی سیاست خارجی و حتی داخلی در اختیار رئیس جمهور نباشد. آیا آقای روحانی با سابقه حضور حداقل 40 سال در سطوح بالای حاکمیتی، این موضوع رو نمیدونست که سال 92 یا 96 با اون همه وعده و وعید اومد رئیس جمهور شد؟!!!!
ناشناس۱۳۰۱۵۳۲۰۸:۴۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱
ببخشید الان سفرای ایران در خارج از کشور را چه کسی منسوب می کند؟؟ الان وزرای کشور را چه کسی منصوب می کند؟؟ بودجه کشور را چه کسی تقسیم می کند ؟؟ چه کسی بودجه دفاعی کشور را به زیر شش درصد کاهش داده است؟؟ چطور رئیس جمهور می تواند هر حرفی دلش خواست بزند اما قدرت اجراء ندارد؟؟ شعارهای انتخابات 92 و 96 که این را نمی گفت؟؟ تا کی مظلوم نمایی و دروغگویی ؟؟ تا کی می خواهید همه را مقصر ناکارامدی خودتان بدانید یادتان رفته همین دولت در سال 92 و حتی 96 شعار می داد ما بلدیم و می کنیم و می توانیم اما الان شماها فقط دیگران را مقصر قلمداد می کنید ؟؟
ناشناس۱۳۰۰۲۳۶۰۹:۴۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
دیگران هم بلد نیستند . ولی این بابا میگه , دیگران سر مردم شیره میمالند.
ناشناس۱۳۰۰۲۴۵۰۹:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اگر اقتصاد بلد نیستید استعفا که بلدید هم خودت را راحت میکنید هم ملت را آزاد تا خودشان چرخ اقتصاد را بچرخانند و کارخانه ها را راه اندازی کنند بله جوانان ما هم بلدند هم میتوانند دولتی که پیر شده باید به استراحت برود و به دارو و درمان خود بپردازد
ناشناس۱۳۰۰۳۰۵۱۰:۳۴:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
روحانی با کلید تدبیر در باتلاق برجام را به روی ملت گشود .....
ناشناس۱۳۰۰۳۱۸۱۰:۴۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
به نظرم در این بحث مغلطه صورت می گیرد. هردو طرف از جنبه ای درست می گویند. در زمان انتخابات دور اول، بخش عمده ای از مردم اعتقاد داشتند ما باید مذاکره کنیم و روحانی به عنوان نماینده این تفکر برنده انتخابات برای اداره کشور شد (لذا شماتت روحانی همان شماتت مردم و ناحق است). در حال حاضر نیز بخش عمده ای از مردم معتقدند باوجود صحیح بودن مسیر قبلی، اما باید ضمن باز نگه داشتن باب مذاکره (به استثنای آمریکا همانگونه که رهبر معظم فرمودند که جنگ علنی راه انداخته است)، به مقاومت و توان داخلی بیشتر بها دهیم. منتها روحانی به گونه ای سخن گفته است که بعضی برداشت می کنند ایشان در شرایط حاضر نیز مانند سابق آماده مذاکره است. برداشت من این است که می خواهد بگوید ما نباید مسیر منزوی شدن را برویم، همان مسیری که شوروی هم بعد از هفتاد سال به بن بست خورد.
ناشناس۱۳۰۰۴۳۷۱۱:۵۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
یعنی او تصمیمات دفعی و اشتباه را بابا بزرگ من گرفته بود؟!! به باد دادن 18 هزار دلار به باد دادن چندین تن طلا حذف کارت سوخت دوباره با بی تدبیری برگرداندن کارت سوخت ...... اینها همش را حتما مردم عادی انجام دادند یا بقال سرکوچه؟ و هیچ ربطی به دولت ندارد این دولت به مفهوم تمام کلمه بی تدبیراست و امید همه را ناامید کرد
ناشناس۱۳۰۱۶۵۴۱۰:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱
چرا بی ربط نظر می دی؟ صحبت در مورد مذاکره و عدم مذاکره است!
ناشناس۱۳۰۰۶۴۳۱۳:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
لذا شماتت روحانی همان شماتت مردم و ناحق است !!! اولا که نشان دادن اشتباه امثال آقای روحانی که سالها در منصبهای مختلف سیاست و سیاست خارجی بودند، به هیچ وجه شماتت مردم نیست. دوم اینکه مگر ما مردم معصوم هستیم؟ مگر ما اشتباه نمیکنیم و اگر اشتباه کردیم مستحق شماتت نیستیم؟ بله از این جهت که ما فریب حرفهای ایشان را خوردیم مستحق شماتت هستیم
ناشناس۱۳۰۱۷۰۲۱۰:۲۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱
بله ممکن است بنده ها اشتباه کنند ولی آیا فقط یک نفر (روحانی) مردم را به سمت پرتگاه برد؟ یا اکثریت مردم خواهان مذاکره و حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته ای بودند و ایشان فقط نماینده این تفکر بود؟ این تجربه مذاکره، مسیری غیرقابل اجتناب برای اطمینان از رفتن تمام راه ها بود که بعدها برخی نگویند شما فقط مسیر تقابل را انتخاب کردید (شعار نه غزه نه لبنان و پاره کردن بنر حاج قاسم و ... فراموش نشود). رهبری هم این راهبرد را تائید و گفتند انشاءالله آسیبی به کشور وارد نمی شود. بله دو اشتباه صورت گرفته. برخی مثل شما و آقای روحانی به نتیجه مذاکره زیادی خوشبین بودند و حالا ناراحتند؛ و دوم این که قدر استفاده از فرصت آتش بس برجام را ندانستند و آمادگی های به اندازه لازم فراهم نشد.
ناشناس۱۳۰۰۳۷۴۱۱:۱۹:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
احسنت احسنت
اوا۱۳۰۰۳۸۱۱۱:۲۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
باسلام بنظرم روحانی اول خوب پیش رفت ولی کل نظام همراهی نکردن اگه یکدست با دولت همکاری میشد وضیعت الان و نداشتیم دلواپس های که به زمین و زمان بدبین بودن دچار توهم شدن زندگی یک ملت و نابود کردن اگه این کشور دولت داره باید تموم اجرائیات دست دولت میبود وقتی توکشوری که یک امام جماعت یا یکنفر در یک ارگانی قدرت ش بیشتر از ریس جمهور هست . روحانی که هیچ پدرش هم موفق نخواهد شد تا یک صدا نباشیم موفق نخواهیم شد
سید۱۳۰۰۴۶۷۱۲:۰۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
میشه اسم یه امام جمعه رو ببرید که کل بودجه کشور دستشه؟ بیست دو چند وزیر در کابینه اش دارد . با سران کشورهای دیگر در تعامل است . راه میسازد . برق می‌کشد . برجام امضا می‌کند . با اوباما تلفنی مذاکره میکند . با جان کری پیاده روی میکند . کدام امام جمعه این اختیارات را دارد . اگر منظورتان ایجاد خفقان برای ائمه جمعه است که هیچ نقدی نکنند و حرفی نزنند این را بگید.
ناشناس۱۳۰۰۴۷۱۱۲:۱۲:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
سلام، سوال چرا مجلس رئیس جمهوری که بلد نیست را استیضاح نمیکند و سوال دوم با استیضاح رییس جمهور آیا حاشیه امن برای رئیس جمهوران آینده نیز برداشته میشود اینگونه بهتر نیست؟
احمد۱۳۰۰۸۰۷۱۵:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جواب مشخصه ! چون می دونن همه تقصیرات از رئیس جمهور نیست
ناشناس۱۳۰۱۵۴۳۰۸:۵۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱
نه عزیزم چون این مجلس فهرست مورد علاقه رئیس جمهور بوده است یادتان رفته دوران انتخابات مجلس در سال 94 لیستی و بر اساس تکرار می کنم رای دادید؟؟ از مجلسی که نگاهش به دولت است می خواهید برخلاف نظر دولت رای بدهد؟؟ این مجلس آمده بود بله قربان گوی دولت باشد هر چه دولت بگوید همان کند نتیجه اش همین است که می بینید و تازه با وقاحت تمام می فرمایید چون می داند رئیس جمهور هیچ کاره است یعنی مجلس را خود این دولت و هوادرانش تشکیل داده اند باز هم می گویند هیچ کاره است آن وقت معلوم نیست کدام بخش کاره ای است ؟؟ بخشی که حتی بودجه اش را همین دولت و مجلس یک دست تنظیم می کنند کاره ای هستند این دولت هیچ کاره است؟؟ حق کسانی که تا به این حد متعصب و شیدای یک باند سیاسی اند بیش از این نیست
ناشناس۱۳۰۰۴۷۵۱۲:۱۴:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
به همه حرفهای روحانی اینم اضافه کنید که در زمان انتخابات سال92 میگفت:80درصد مشکلات کشور به خاطر سوء تدبیر هست و 20درصد آن به خاطر تحریمها
ناشناس۱۳۰۰۵۰۹۱۲:۳۴:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند؟
ناشناس۱۳۰۱۱۷۴۲۱:۱۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
حتما روحانی و تیم مدعیش بی گناه ترین ادم های روی زمین است.اگر ما فقط به ۵۰ درصد تعهدمان عمل کردیم که بیشتر هم عمل کردیم بینانه بخاهیم نگاه کنیم ، امریکا و اروپا چند درصد به تعهداتش عمل کرده ، الان برجام که می شد برد برد چه معنایی دارد.
ناشناس۱۳۰۰۵۴۳۱۲:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
...تنها راه حل پیدا کردن مشاوران متبحر در سطح چهانی است . اگر این افراد در داخل هستند چه بهتر و گرنه بهتر است دست توی جیب کنیم و مشاور خارجی بگیریم.
ناشناس۱۳۰۰۵۶۵۱۲:۵۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اقتصاد بدون صادرات و واردات معنی ندارد
ناشناس۱۳۰۰۵۷۸۱۳:۰۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اقای روحانی حداکثر دوسال هستند و بعد رفتنی تا ابد که نیستند . بعد دیگری مطلوب شما را نیز خواهیم دید . ببینیم چه گلی به سر این مملکت خواهد زد .
جوتد۱۳۰۱۵۸۵۰۹:۲۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱
جالبه از طرفدارهای روحانی بجای عذرخواهی از انتخاب اشتباهشون،طلبکار هم هستند
ناشناس۱۳۰۰۷۲۳۱۴:۱۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
رابطه روابط خارجی با اقتصاد داخلی از بدیهیاته. اگه کسی گفت با این وضع روابط خارجی می تونه اقتصاد رو خوب اداره کنه مطمئن باشین می خواد سرتون کلاه بزاره.
عل۱۳۰۰۸۴۵۱۵:۵۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خدایی از اول هم معلوم بود بلد نیستی ، من هنوز نتوانستم با آن دروغ کنار بیایم که اگر رقیب بیاید پیاده روها را دیوار می کشد ؟؟؟.
ناشناس۱۳۰۰۸۶۸۱۶:۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آقای روحانی استعفابده
کریم2۱۳۰۰۹۷۰۱۸:۰۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
شما دیگه ماهیگیری نکن
علیرضا۱۳۰۰۸۷۵۱۶:۲۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
.... من متاسفم برای کسانی که هنوزبا سخنان بی اساس ازاین آقا! دفاع می‌کنند.....
ناشناس۱۳۰۰۸۷۹۱۶:۲۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
باید با خود آمریکا و خود ترامپ از ابتدا مذاکره می شد. مذاکره نکردن بدترین راه است. لطفا این موضوع را به رفراندم بگذارید.
ناشناس۱۳۰۱۲۴۱۲۲:۳۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مگه آمریکا کیه که روش حساب باز می کنید بابا ما بارها به این جنایتکاران اعتماد کردیم و هر بار ضربه سختی از ا آنها خوردیم بی انصاف ها کمی به جوانان غیور ،توانا،متعهد و دلسوز داخل کشور توجه کنید به خدا اگر به آنها میدان بدهیم و کمک کنیم به زودی نیازی به خارجی ها نخواهیم داشت فقط باید خود مان و توانایی جوانان کشور را باور کنیم
دلارام۱۳۰۰۹۴۰۱۷:۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اقاییکه میگی اختیار نداره.اولا که اختیارات روحانی از از حدودی که قانون اساسی برای رییس حمهور قائله پاشو فراتر میذاره ولی بفرض سال ۹۲ وسال ۹۶ نه روحانی ونه شمایی که بهش رای دادین نمیدونستین اختیار داره یا نداره.از سال ۵۷ روحانی صاحب منصبه .حوصله ات سرمیره بشمرم برات .یعنی خبر نداشته چقدراختیار داره .تازه چطوراحمدی نژاد میتونه کشورو ببره لبه پرتگاه به زعم شما ولی روحانی اختیار نداره کشورونجات بده
ناشناس۱۳۰۱۱۷۶۲۱:۲۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
بهونه نانوا آرد جوست
شهروند۱۳۰۰۹۵۷۱۷:۵۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
من از روحانی دفاع نمیکنم.ولی مطمئنم که همه این هایی که ادعا دارند و دولت را تخریب میکنند اگه رئیس جمهور شوند به مراتب بدتر از روحانی هستند.این تجربه چهل ساله من از رای دادن به طیف مختلف رییس جمهور هاست.اگه انصاف دارید چاپ کنید پیام را تا مردم نظر بدهند.
ناشناس۱۳۰۱۰۴۳۱۹:۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
واقعا زدید توخال! دست مریزاد!!!
شهروند سفید۱۳۰۱۱۸۰۲۱:۲۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
شما بعنوان شهروند از روحانی دفاع نمی کنید؟
ناشناس۱۳۰۱۰۱۷۱۸:۴۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
روحانی دیگه تمام شد رفت... تمام شد رفت... تمام شد رفت. همین، کمتر حرف بزنه یک سال دیگه هم تموم بشه، با یک خداحافظی مردم را خوشحال کنه سنگین تره
استاد دانشگاه تهران۱۳۰۱۱۸۷۲۱:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
بیشتر کامنتها جنبه عوام فریبی دارد. نخبگان سیاسی و اقتصادی از نحوه اداره مملکت اگاهی کامل دارند ولی اکثریت دنبال بهره برداری سیاسی هستند.
مجید۱۳۰۱۳۷۸۰۲:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱
هرچه زودترروحانی رااستیضاح کنندفردی قوی امورکشوردست بگیره
ناشناس۱۳۰۱۴۱۲۰۵:۰۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱
روحانی درست می گوید.
کریم۱۳۰۱۴۶۷۰۷:۴۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱
در وضعیت فعلی ایران ، هیچ رئیس جمهوری نمی تواند ادعایی در رابطه با سیاست خارجی و بهبود روابط با دنیا را بکند .رئیس جمهور فقط می تواند در جهت تصمیمات اتخاذ شده قدم بردارد. او هیچ کاره است.
ناشناس۱۳۰۱۵۰۸۰۸:۲۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱
پس این همه لاف که حضرات در اتاق بازرگانی می زنند چیست؟همیشه فریاد می زنند دولت به کار بخش خصوصی کار نداشته باشد خودمان می رویم انجام می دهیم!!میگویند در داخل و خارج خودمان استاد کاریم!!!
ناشناس۱۳۰۱۵۶۴۰۹:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱
من از همه دوستانی که به شدت از دولت روحانی دفاع می کنند و می گویند مشکل دلواپسان هستند و یا اینکه این دولت قدرت ندارد می خواهم فقط این مطالب را مطالعه کنند که در مورد پاسخ آقای ظریف به مجلس است و در مورد بودجه دفاعی سخن می گویند: «....سید عباس موسوی در این توضیح اظهار داشت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در چند سخنرانی اخیر از جمله حضور امروزشان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توانمندی های بالای نظامی ایران را به رغم هزینه بسیار کم به نقل از منابع و ژورنال های نظامی معتبر خارجی حدود ۱۶ میلیارد دلار عنوان می کرد که در مقایسه با هزینه های ۷۰ میلیاردی برخی کشورهای منطقه و صدها میلیارد دلاری ابرقدرت ها ناچیز می نمود. موسوی عنوان کرد: وزیر امور خارجه امروز به دنبال سخنرانی در مجلس، از طرف ستادکل نیروهای مسلح مطلع شدند که کل بودجه دفاعی کشور کمتر از ۶ میلیارد دلار است و پیشرفت های موجود با این بودجه بسیار ناچیز در مقایسه با سایر کشورها به دست آمده است....» شما ببینید وزیری که ادعای همه اتان بر کاربلدی اوست و عضو کابینه ای است که بودجه را تنظیم می کنید ده میلیارد دلار در مورد بودجه دفاعی کشور اغراق می کند. یعنی معلوم است حتی به آنچه دولت تصویب می کند هم توجه ندارند. نکته دوم این است که همان بخش هایی که در سخنان شما همیشه متهم عدم توانایی دولت می شوند کمترین بودجه را دارند و این پیشرفت های نظامی را نه با تسلیم در مقابل قدرتها یا امتیاز دادن به دست اورده اند و نه حتی از سوی دولت بودجه درخوری به انها داده شده است بلکه با نگاه با داخل این توانایی ها به دست آمده است. همه چیزهایی که در مورد اقتصاد و لزوم ارتباط آن با خارج می گویید با ضریب چند برابر در مورد بخش نظامی نیز (البته با نگاه شما) صدق می کند یعنی وقتی شما می خواهید توان مقابله با رقبای منطقه ای داشته باشی باید هم تراز با آنها از فن آوری های نظامی که توسط قدرتهای بزرگ دنیا تامین می شود بهره ببری یا پول و سرمایه زیادی به شما داده شود تا بتوانید تسلیحات نو و پیشرفته خریداری کنید اما می بینید که حتی بودجه کافی هم به آنها تخصیص داده نشده و علیرغم تحریم ها علیرغم عدم ارتباط با آمریکا و اروپا در بخش نظامی توانسته ایم توانایی هایی به دست بیاوریم. ممکن است برخی بگویند اشتباهاتی نیز داریم بله داریم کسی نمی گوید دولت بدون اشتباه باشد می گوییم کارآمدی نشان بدهد نه اینکه همگی یاری کنید تا دولت مملکت داری کند (مانند ضرب المثل قدیمی عروس نابلدی که انتظار داشت همه کارهای منزل را دیگران انجام دهند و ایشان پز خانه داری خودش را بدهد) وقتی در یک بخش کاملا منزوی در دنیای امروز چنین توانایی هایی را می توانیم با نگاه به داخل و توان جوانان کشور به دست بیاوریم اگر نگاه مدیریتی ما به توان انسانی خودمان باشد می توانیم حداقل هایی را در اقتصاد نیز کسب کنیم اما متاسفانه یا بدنه یا راس دولت ها به این موضوع اعتقادی نداشته و ندارند و آن قدر فضا آشفته شده که الان تسلیم را تئوریزه می کنند و نظر مردم هم بر تسلیم بی قید و شرط بر گردانده اند
ناشناس۱۳۰۱۶۳۸۰۹:۵۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱
این که بهبود اقتصاد بدون تعاملات سیاسی ممکن نیست در واقع حرف درستی است و در همین شرایط تحریم چه سو استفاده هایی که نمی‌شود و خواه ناخواه از نیازهای عمومی و اساسی سو استفاده می‌شود و باند های فساد شکل میگیرن. دیدید که وقتی طبل جنگ بلند شد حتی تولیدکننده هاي داخلی هم به مردم رحم نکردن و قیمت اجناس رو بالا بردن و اگر دولت سیاست‌های خاص به خرج نمی‌داد خدا می‌داند که چه اتفاقاتی می‌افتد. وقتی تعاملات نباشد هرج و مرج می‌شود و یک عده هم سو استفاده میکنن، دوران صدام و برنامه نفت در برابر غذا را به یاد بیارید ی که خود صدام کاسب شده بود و حواله نفت میفروخت چه ابرو ریزی هم برای کوفی عنان شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین