راه‌های رفته و نرفته اصلاح قیمت بنزین به روایت کارشناسان اقتصادی

گروه اقتصادی الف،   3980825187 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با اجرای برنامه سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین، بار دیگر اظهار نظرها درباره چگونگی اخذ این تصمیم، پیش نیازها و راه های مختلف افزایش نرخ بنزین مطرح شده است.

راه‌های رفته و نرفته اصلاح قیمت بنزین به روایت کارشناسان اقتصادی

به گزارش الف، در آخرین دقایق روز 23 آبان ماه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در اطلاعیه ای که منتشر کرد عنوان داشت: براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه  از ساعت صفر روز 24 ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز انجام خواهد شد. بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه ای از قرار هر لیتر 1500 تومان،  قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و  قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر 3500 تومان خواهد بود.

حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور روز 24 آبان ماه در دیدار برخی اعضای دولت و مسوولان کشور درباره افزایش نرخ بنزین گفت: هدف اصلی از این اقدام این بود که از یک طرف فشار زیاد به مردم وارد نشود و از سوی دیگر برای کسانی که مصرف روزانه معمول دارند نرخ بنزین گران نشود. به همین دلیل 60 لیتر را با یک نرخ و نرخ آزاد را به گونه دیگر تعیین کردیم.

رئیس جمهور گفت: دولت علیرغم مشکلات اقتصادی که دارد هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هر چه درآمد از این محل عاید شود به خانوارها بازخواهد گشت.

روحانی افزود: هیچ کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند؛ هرگز اینطور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت.

افزایش قیمت بنزین بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در حال رخ داد که  از سال 1394، قیمت هر لیتر ثابت مانده بود. در واقع دولت در سال 94؛ با یکسان سازی قیمت هزار تومان برای هر لیتر بنزین، بدنبال تحقق بخشیدن به حذف رانت ناشی از دو یا چند نرخی بودن بنزین بود

 البته موضوع افزایش یا سهمیه بندی بنزین یکی از موضوعات مورد بحث همیشگی در عرصه اقتصادی کشور بوده است. موضوعی که با بالقوه برخوردار از قابلیت التهاب روانی در جامعه است. در این بین رسانه ها و فضای مجازی نیز، تاثیر روانی این موضوع را افزایش می دهند. معمولاً دولت ها بنا به دلایل مختلف از جمله کاهش مصرف سوخت، مقابله با قاچاق سوخت، جبران کسری بودجه و ... به سمت اتخاذ چنین تصمیمی بروند. 

پیش نیازهای افزایش قیمت بنزین

از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران اقتصادی با توجه به شرایط فعلی بنزین، ضرورت دارد تا جهت رعایت عدالت و جلوگیری از قاچاق آن به کشورهای هم مرز بر اساس یک منطق مشخص و به صورت معقول، قیمت ها افزایش یابد. نکته مهم دیگر روند صعودی مصرف بنزین در کشور است. در حال حاضر میزان متوسط مصرف بنزین در کشور حدود 94 میلیون لیتر در روز است اما در ابتدای سال این عدد به بالاتر از 135 میلیون لیتر نیز رسید. این در در حالی است که توان داخلی برای تولید داخلی بنزین حدود 110 میلیون لیتر بیشتر نیست. 

 البته پیش از عملیاتی شدن اصلاح قیمت حامل های انرژی لازم است تا زمینه و بستر مورد نیاز فراهم شود. مثلاً حتماً لازم است تا دولت ناوگان حمل و نقل عمومی را تجهیز و گسترش دهد یا اینکه امکان استفاده از سوخت های جایگزین دیگر را برای اقشار مختلف مردم بوجود آورند. برخی نیز بر این اعتقادند وقتی قیمت بنزین افزایش یافت جایگزین آن سوخت دیگری به نام CNG است که باید توسعه پیدا کند.

البته عده ای نیز بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه تاکید دارند دولت می بایست به مرور و به صورت پلکانی در پی افزایش قیمت بنزین یا حامل های دیگر انرژی باشد؛ چرا که افزایش چند برابری آن هم به صورت یکباره می تواند تاثیر روانی بر روی تورم داشته باشد. برخی نیز بر این اعتقادند افزایش قیمت ها در دوره ای که در شرایط تورمی و تلاطم اقتصادی اقتصادی وجود دارد چندان کارآمد و منطقی نیست.

در این بین محل هزینه درآمدهای دولت از افزایش هزینه نیز محل بحث شده است. بر اساس گفته مقامات دولتی، قرار است به 18 میلیون خانوار کمک هایی به صورت نقدی انجام شود. در این بین برخی معتقدند ایجاد اشتغال، رفع بیکاری از طریق توسعه زیرساخت ها و حمایت از بخش خصوصی اقدام مفیدتری نسبت به کمک نقدی خواهد بود. همچنین در این باره تسهیل دستیابی به خدمات سلامت یا آموزش رایگان جهت بهره مندی بهتر از از این کمک ها اشاره می شود. البته کمک های نقدی همچنین می تواند مشکلی همچون پرداخت یارانه های نقدی که دولت در حال حاضر با آن دست به گریبان است ایجاد نماید.

محمدجواد ساکت، کارشناس انرژی با اشاره به تجربه اندونزی در این باره به اعتماد می گوید: تجربه اندونزی در سال 2015 درباره قیمت بنزین و گازوئیل ثابت کرد پاسخگویی و حضور مسئولین، شفاف سازی مکانیسم قیمت گذاری، تخصیص سهمی از درآمدها به پروژه ها و فعالیت های قابل رویت، محرومیت زدایی به صورت حمایت کالایی و ... نقش مهمی در تسهیل فرایند قیمت گذاری برعهده داشت. 

راه های جایگزین برای افزایش قیمت بنزین

معمولاً در تجویز راهای جایگزین برای افزایش قیمت بنزین به جلوگیری از فرار مالیاتی و وضع مالیات بر درآمد و سپرده بانکی، عایدی سرمایه و املاک تاکید می شود. 

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره می گوید: راهکار مطلوب، افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول مالیات‌های جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌های دوم است که می‌تواند تاثیر عمده‌ای برعدم وابستگی به درآمدهای نفتی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون مجلس برای جبران کسری بودجه اقدامات بسیاری زیادی انجام داده که درنهایت نمایندگان برای این امر کاهش هزینه‌های دولت، افزایش درآمد از طرقی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و جلوگیری از فرارهای مالیاتی را به دولت برای درآمدزایی پیشنهاد داده‌اند.

اما الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی پیشنهاد دیگری مطرح می کند. حضرتی در این باره با تاکید بر این که برای ساماندهی بخش سوخت باید بازار متشکل انرژی  تشکیل شود، می گوید: باید به هر کد ملی 20 لیتر بنزین اختصاص یابد تا افرادی که ماشین نداشته و یا در شهرهای مختلف و حاشیه شهرها زندگی کرده و مصرف کمتری دارند بتوانند مازاد نیاز خود را در بازار متشکل انرژی به فروش برسانند.

برخی از کارشناسان اقتصادی نیز این گونه عنوان می کنند که باید از روش مالیات تصاعدی بر مصرف سوخت بهره گرفت؛ بدین صورت که مثلاً مصرف بنزین تا 60 لیتر به قیمت هزار تومان محاسبه شود و در ادامه هر چه مصرف افزایش یابد قیمت پرداختی نیز افزایش می یابد.

البته روش های دیگری نیز می تواند جهت تامین درآمد در پیش گرفته شود که آثار تورمی چندانی نیز نداشته باشد. به عنوان مثال جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس نهم در این باره می گوید: یکی از روش‌ها تأمین درآمد مورد انتظار از طریق وضع مالیات سالیانه، به‌صورت درصدی از ارزش روز خودروها بجای افزایش قیمت بنزین است. در این روش اگر دولت درصدی از ارزش روز خودروها (مثلاً یک درصد) را به‌عنوان مالیات در هرسال از مالکین دریافت و از افزایش قیمت بنزین صرف‌نظر کند، اثرات توزیعی، تخصیصی و تثبیتی بهتری نسبت به افزایش قیمت بنزین دارد. اگر تعداد خودروهای سواری کشور حدود 17 میلیون باشد و دولت به‌طور متوسط از هر خودرو 2 میلیون تومان (خودروهای زیر 50 میلیون تومان کمتر از 500 هزار تومان و خودروهای بالای 500 میلیون تومان بالای 5 میلیون تومان) دریافت کند در سال حدود 34 هزار میلیارد تومان از این نوع مالیات درآمد نصیب دولت می‌شود.

از دیدگاه این نماینده سابق، چنین تصمیمی می تواند به نفع افراد کم درآمد که خودروهای ارزان تری دارند، کاهش تقاضا برای خودرو، جلوگیری از تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه ای، اخذ مالیات بیشتر از خودروهای وارداتی و ... نیز شود. قادری در بیان مکمل چنین طرحی نیز به ایده هایی چون کاهش عرضه سوخت یا سهمیه بندی سوخت در شهرهای مرزی برای جلوگیری از قاچاق آن اشاره می شود. البته از دیدگاه وی در یک فرایند زمانی بعدا نیز امکان تعدیل قیمت بنزین فراهم می شود.

رفت و برگشت کارت سوخت 

در این بین یکی از اتفاقات مهم بازگشت کارت سوخت است. اما اینکه چرا استفاده از کارت سوخت در سال 94 پایان یافت و هزینه و فایده چنین اقدامی چه بود نیاز به بررسی و تامل بیشتری دارد. کارت سوخت از سال 1386 تا پایان سال 1393 مورد استفاده قرار گرفت و منجر به این شد که متوسط مصرف از 65 به 69 میلیون لیتر رسید. به عبارتی در مدت هشت سال صرفاً حدود 4 میلیون لیتر مصرف بنزین افزایش یافت. بر اساس گزارش مرکز مرکز پژوهش‌های مجلس، سهمیه بندی بنزین بر بستر کارت سوخت منجر به صرفه جویی صد میلیارد دلاری شده بود.

اما نکته جالب اینجاست که از سال 94 که استفاده از کارت سوخت کنار گذاشته شد مصرف بنزین از 69 میلیون لیتر به حدود 87 لیتر در روز رسیده است. یعنی در مدت چهار سال مصرف بنزین حدود هیجده میلیون لیتر در روز افزایش یافت. 

در نهایت باید گفت اصلاح قیمت بنزین که بخش عمده یارانه پنهان آن را دهک های ثروتمند و پردرآمد مصرف می کردند امری ضروری و لازم بود اما شاید بهتر بود این اتفاق به صورت پلکانی و تدریجی صورت می گرفت تا مردم قدرت تطبیق بیشت تری با آن پیدا می کردند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۷۴۹۹۰۱۲:۴۵:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۲۶
حذف کارت سوخت و سهمیه بندی در سال 93 اشتباه محض بود که باعث افزایش قاچاق سوخت و افزایش مصرف آن شد و کشور از این بابت حداقل 66 هزار میلیارد تومان متضرر شد.
ناشناس۱۱۷۵۴۰۸۱۴:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
هم بنزین گرون شد و هم اینترنت قطع شد. خدا سومی را به خیر کند!
ناشناس۱۱۷۵۸۶۹۱۵:۵۲:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۶
مشکل مسئولین کشور ما اینه که فقط ده بیست قلم کالا رو اساسی تعریف می کنن و همین کالا ها رو توان ثابت نگه داشتنش رو ندارن. مسکن و اجاره و بلبرینگ ماشین تاکسی که ادم سوار میشه هم حتی اگر برای من نباشه و مشتریش کس دیگری باشه کالای اساسیه که هر روز هم بالا میره و گرونی به بار میاره
سیامک۱۱۷۶۱۶۱۱۶:۵۶:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
دولت اگر سالی 250 تومان به قیمت بنزین اضافه میکرد در سال هشتم به رقم 3000 تومان رسیده بود اینجوری بار روانی سنگین روی سر مردم خراب نمیشد، بهانه دست منافقین و سلطنت‌طلبان برای به آتش و خون کشیدن نقاطی از کشور داده نمیشد مردم هم تکلیفشان با جیبشان روشن بود از طرفی هیچکس در این مملکت نیست دولت و شخص رئیس جمهور را بازخواست کند چرا سهمیه بندی که آن روزها برای هزینه دادیم را تعطیل کرد و حالا همه سهمیه بندی و هم قیمت 3 برابری بنزین را بر مردم تحمیل کرد!؟ چرا یکبار اصلاح طلبان برای به آتش کشیدن و لبه پرتگاه بردن مملکت محاکمه و مجازات نمی‌شوند؟!؟!
ناشناس۱۱۷۶۵۷۵۱۹:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۲۶
نظر کاربران توییتر در مورد گران شدن بنزین را انتشار دهید!!!!!!!!!
محمد۱۱۷۷۱۱۹۲۲:۵۶:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۶
یک پیشنهاد عملی به جای گرون کردن بنزین، و حامل های انرژی نصف کارمندان دولت را اخراج کنید و شرکت ها را واگذار کنید کلا 100 هزار نفر از دولت را اخراج کنید اینها ناخالص هر کدام 7 میلیون هزینه برای دولت دارند هیچ فایده ای هم ندارند 700000000000 صرفه جویی می شود
ناشناس۱۱۷۵۹۷۵۱۶:۱۵:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
همه دنیا کارت سوخت دارن ؟؟
ناشناس۱۱۷۶۳۷۷۱۸:۲۶:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۶
ما پول داریم - ثروت داریم - نیروی جوان تحصیلکرده داریم ولی .... بجای اینکه مسئولان سرمایه های کشور را به سمت تولید و صادرات و صنعت هدایت کنند که باعث اشتغال شود با سیاستهای نادرست به سمت دلالی کالا - دلالی مسکن - احتکار کالا و مسکن و ارز و طلا و ... سوق داده اند حتی شما در این طرح ببینید باز هم دولت و مسئولان حاضر نیستند برای ایجاد درامد از پولدارها مالیات بگیرند و فشار بر قشر ضعیف و و متوسط وارد کرده اند . در حالیکه براحتی با اخذ مالیات بر مالکان چندین خانه اجاره ای - دلالان زمین و مسکن و ویلا میتوان درامدی چندید برای حاصل از گران کردن بنزین داشت اما مسئولان نمیدانم که به چه دلیل اصلا سراغ پولدارها و صاحبان درامدهای باد اورده نمی روند ؟؟؟؟کسی5 یا 10 یا 20 خانه در شمال تهران اجاره داده و به اندازه یک کارمند با حقوق 3 میلیون تومان هم مالیات نیمدهد !!!!! کسی ماهانه 2 یا 3 ماشین میلیاردی خرید و فروش میکند و دریغ از دادن یک ریال مالیات !!!! اما دولت به محض پیدا شدن مشکل از اقشار ضعیف و متوسط کسب درامد میکند !! علت را واقعا نمیدانم چیست ؟؟؟؟
ناشناس۱۱۷۶۳۸۷۱۸:۲۸:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۲۶
افزایش قیمت بنزین اجتناب ناپذیر بود، درست ولی اولا افزایش سالیانه پلکانی خیلی معقول تر و کم هزینه تر بود ثانیا به قول نظر اول، راه های بسیار بیشتر و کم دردسر تری مثل اخذ مالیات از املاک و دارایی ثروتمندان وجود داشت که میشد قبل از این طرح انجام داد ثالثا اعلام ناگهانی چنین طرحی، توهین به مردم هست
ناشناس۱۱۸۰۷۰۵۱۹:۲۵:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۷
فرضا كه با اعلام قبلي بود، صفهاي طويل، خريد و نگهداري بنزين داخل خانه در دبه ها و .. قبلا كه اعلام قبلي ميشد اينها را ديده بوديم، بنظر ميرسد در شرايط فعلي بهترين اقدام شد.
ناشناس۱۱۷۶۵۹۴۱۹:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۶
بنظر اینجانب قیمت آزاد بنزین باید قیمت فوب( در حال حاضر حدود 10000 تومان تقریبا یک دلار) باشد ولی به شرط اینکه: 1- بنزین سهمیه ای 90 لیتر در ماه برای ماشین سواری به قیمت لیتری 1000 تومان (10 درصد قیمت فوب) باشد. 2- درآمد ناشی از بنزین آزاد صرف موارد زیر شود: الف - برای کمک به افراد ناتوان 15 درصد بلاعوض به کمیته امداد داده شود. ب - برای طرحهای عمرانی خصوصاً حمل و نقل، مترو و دولت الکترونیک ،توسعه کارهای تولیدی برای جذب بیکاران 35 درصد به بودجه عمرانی ، کارآفرینان و استارت آپها و افراد دارای ایده کاری و امثال آنها با کارمزد 4 درصد وام ( که در اقساط طویل المدت برگشت شود) اختصاص داده شود. ج - برای توسعه مسکن و شهرسازی 35 درصد به انبوه سازان و افراد فاقد مسکن با کارمزد 4 درصد وام برای احداث یا خرید مسکن ( که در اقساط طویل المدت برگشت شود) داده شود. د – برای بیکارانی که وزارت کار شغل متناسبی نمیتواند برایشان پیدا کند از 15 در صد باقی مانده هزینه آموزش کارعملی برایشان بنماید تا بتدریج وارد بازار کار شده تا بتوانند پس از 2 سال کار در اقساط ماهانه با کارمزد 4 درصد هزینه ها را برگردانند . در اینصورت درآمد حاصله بجای افزایش نقدینگی و تورم صرف تولید ،ارتقا کیفیت زندگی و افزایش شغل و ... میشود.
ناشناس۱۱۷۶۷۵۴۲۰:۳۰:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۲۶
رئیسی در انتخابات سال 96 می گفت من 150 هزار تومن یاران می دم ولی به رئسی رای ندادن دولت باید حداقل توی این چند سال به هر نفر 150 هزارتومان یارانه می داد توی این چند سال قیمت گاز و برق و نان وبنزین ... را چند برابر کرده ولی به رایانه ها اضافه نشد پول این اختلاف قیمت ها کجا رفته ؟ دولت روحانی این پول ها را چکار کرده ؟ احتملا به صورت رانت رفته تو جیب رانتخوارها؟ با رئیس جمهور شدن روحانی کلاه بزرگی سر مردم رفت متاسفانه مردم خبر ندارن
ناشناس۱۱۷۵۰۰۵۱۲:۴۹:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۲۶
در شرایطی که دچار تورم افسارگسیخته هستیم افزایش قیمت بنزین غیر کارشناسی بود اینکار باید در دوران رکود صورت می گرفت.
amin۱۱۷۶۰۴۲۱۶:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۶
یک کارشناسی علمی و حرفه ای بیارین صدا وسیما توضیح صحیح بده اولا بنزین پایه 3 هزار نشده سهمیه به نسبت داده شده...1500تومنی ماشینی که 100 کیلومتر راه میفرته/// 10 لیتر میسوزونده...میشده 10 هزار تومن هزینه از هر مسافر 10 هزار میگرفته(4مسافر) حالا همونو بنزینو 15 هزار میزنه 5 هزار اضافه...یعنی تقسیم بر4 میشه 1250 به 10 هزار اضافه میشه..میشه :11250 تومن این یه کار علمی ست..که باید کارشناس حرفه ای باید بیاد بگه تا کسی سرخود کاری نکنه
نادری۱۱۷۹۲۵۵۱۴:۱۱:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۷
از منفی های داده شده به این کامنت علمی نشان از چیست؟؟؟؟ عدم پذیرش علم و ادامه هوچی گری؟!؟!؟
ناشناس۱۱۷۵۰۰۷۱۲:۵۰:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۲۶
دولت تخریب امید
علی اصقر۱۱۷۵۰۲۰۱۲:۵۳:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۲۶
اخذ مالیات از خودردهای گران و وارداتی و اختصاص بنزین به کد ملی باید با هن اجرا بشن
ناشناس۱۱۷۵۵۸۰۱۴:۴۹:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
هر چند مثل بقیه کشورهای جهان باید از ثروتمندان مالیات گرفت تا اختلاف طبقاتی جبران شود ولی دوست عزیز توی ایران تنها موردی که از ثروتمندان به میزان لازم و حتی بیشتر، مالیات گرفته می‌شود همین خودروهای وارداتی است.
ناشناس۱۱۷۸۱۳۰۱۰:۲۱:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۷
برای یه ماشین 400 میلیونی حدود 600 میلیون مالیات میگیرند. کافی نیست؟ پول 60 هزار لیتر بنزین 10 هزار تومنی یعنی 600 ماه هر ماه 100 لیتر یعنی 50 سال مصرف بنزین به قیمت آزاد. کافی نیست دوست عزیز؟!
عدالت۱۱۷۵۰۲۹۱۲:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۶
راه حل اصلی مشکلات کشور : تعدیل و کاهش پنجاه درصد مدیران کشور کاهش حقوق مدیران کشور به میزان پنجاه درصد جلوگیری از بکارگیری مجدد بازنشستگان حتی به عنوان مشاور ممنوع شدن برگزاری هرگونه همایش و سمینار به هزینه دولت شفاف سازی حقوق کارمندان دولت و دسترسی کامل همه مردم به فیشهای حقوقی واقعی آنها اجرای کامل نظام هماهنگ پرداخت و رفع تبعیض میان بازنشتگان کشوری و تامین اجتماعی در حقوق واقعی کردن دریافت مالیات از اقشار مرفه و کاهش مالیات دریافتی از اقشار متوسط و زیر متوسط اگر همین چند مورد اجرا شود, پنجاه درصد مشکلات کشور اتوماتیک حل خواهد شد.
ناشناس۱۱۷۵۰۴۸۱۲:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
لعنت خدا بر افراد دروغگو.
ناشناس۱۱۷۵۱۰۵۱۳:۱۲:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۶
اگر همه نماینده های اصلاح طلب استعفا ندهند خیانت کردن به مردم
ناشناس۱۱۷۵۳۷۳۱۴:۰۹:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۶
اعتمادآنلاین نوشت: «شنیده‌ها حکایت از استعفای محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دارد. این نماینده تهران در مجلس امروز عصر یکشنبه ۲۶ آبان از نمایندگی مجلس استعفا می‌کند. شنیده‌ها حاکی از این است که نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در اعتراض به در راس نبودن مجلس و افزایش قیمت بنزین از نمایندگی مجلس استعفا می‌کند.»
ناشناس۱۱۸۷۲۰۳۱۴:۲۹:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
بروند ناپدید بشوند دارند برای اسفند محبوبیت جمع می کنند ! خدا نگذره
ناشناس۱۱۷۵۱۰۹۱۳:۱۳:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
روحانی به رای مردم خیانت کرد
ناشناس۱۱۷۵۱۱۶۱۳:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
چیزی که در دولت روحانی مشاهده نمی شود زمان سنجی و تدبیر و امید است !
ناشناس۱۱۷۵۱۲۴۱۳:۱۶:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۶
طرح درست این بود: 1. قیمت بنزین سهمیه ای تا پایان سال افزایش نیابد. 2. قیمت بنزین سهمیه ای و آزاد برای سال آینده در اول اسفند مشخص و اعلام گردد. 3. سهمیه ماهیانه سواری های شخصی ماهیانه 80 لیتر (غیر قابل ذخیره) باشد. 4. قیمت بنزین آزاد تا پایان سال جاری 5000 تومان باشد.
ناشناس۱۱۷۵۲۵۴۱۳:۴۴:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۲۶
یارانه نقدی خانوارها باید سریعا"واریز بشود.
ناشناس۱۱۷۵۹۷۲۱۶:۱۴:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
صدقه به مردم !
علیرضا۱۱۷۶۶۹۱۲۰:۰۳:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۶
ساده لوح نباشید تورو خدا!!! توی همین چند روز افزایش قیمت خودرو را نتونستن کنترل کنن کالا ها را میتونن ما بارها در دولت های قبلی تجربه کردیم ملت شدیم موش آزمایشگاهی دولتها
ناشناس۱۱۷۵۳۰۶۱۳:۵۶:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۶
قطع اینترنت یعنی همان رفتار احمدی نژاد با مردم
#من ایرانی ام۱۱۷۸۰۲۶۱۰:۰۰:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۲۷
مردم عزیردقت فرماییدما با استفاده از اینترنت آمریکایی و استفاده از گوگل و سایر امکاناتی که در اختیار مان گذاشته شده بود به نوعی مورد استعمار آنها بودیم و اجازه داده بودیم با همین اینترنت مرز ها را بشکنند و وارد میهن عزیزمان شوند و در امور کشور مان دخالت کنند پس کمی صبر کنید تا مسئولین امر در حوزه اینترنت بتوانند "اینترنت ملی " را راه اندازی کنند. مرگ یک بار شیون یک بار تا کی ما باید وابسطه باشیم . مگر نمی گوییم که ایران ابر قدرت منطقه شده و در خصوص گام های برجام می خواهد اروپا را تنبیه کند پس شما را به خدا صبر کنید و اینقدر سراغ اینترنت آمریکایی را نگیرید. دوستتان دارم خدا نگهدار.
ناشناس۱۱۷۵۳۴۵۱۴:۰۴:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
چقدر جالب که سایت شما محدودیت نداره اما سایت های دیگر با محدودیت مواجه هستند آیا شما صدای ملت هستید ؟
ناشناس۱۱۷۵۴۱۱۱۴:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
پاتون رو از روی سیم اینترنت بر دارید کسب و کار مردم رو تعطیل کردید
ناشناس۱۱۷۵۴۸۰۱۴:۲۹:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۶
تحریم کاغذ پاره و بی ارزش است بنزین 3000 تومن !
ناشناس۱۱۷۶۶۵۷۱۹:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
بنزین 3 هزار تومانی گلابی برجام است ! خخ
ناشناس۱۱۷۵۵۵۷۱۴:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
تجربه اندونزی در سال 2015 درباره قیمت بنزین و گازوئیل ثابت کرد پاسخگویی و حضور مسئولین.....كي دولتمردان ما ميخوان ياد بكيرن
ناشناس۱۱۷۵۵۶۸۱۴:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
تا امروز عاشق کشورم بودم.از امروز تلاش میکنم برم از ایران.هرجایی غیر از اینجا
ناشناس۱۱۷۶۰۵۴۱۶:۲۸:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۶
مسله اینجاست که دنیا برای 60 میلیون نفر جا نداره مگر نه همه می رفتن
ناشناس۱۱۷۶۱۰۵۱۶:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۲۶
مشخص شد ایران آینده ای نداره یا جنگ داخلی یا جنگ خارجی
ناشناس۱۱۸۱۰۳۷۲۱:۱۱:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۷
چرا عاشقش بودی و چرا میخواهی ترکش کنی؟ وطن هتل نیست که وقتی که مطابق میلت نبود ترکش کنی
ناشناس۱۱۷۵۵۸۴۱۴:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۲۶
اقایان به جای حل مشکل تحریم دنبال افزایش فشار مالیاتی و قیمتی به مردم هستن
ناشناس۱۱۷۵۷۱۸۱۵:۲۰:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۶
آقای توکلی وظیفه شماست که این قوم به خواب رفته را بیدار کنید . آیا برای اصلاح قیمت بنزین و جلوگیری از اتلاف آن هیچ راهی جز این نبود ؟ آیا نمی شد عوارض سالانه خودروهای لوکس را آنقدر بالا برد تا از محل آن یارانه بنزین پرداخت شود ؟ آیا تصمیم گیران نمی دانند چند میلیون نفر پیک موتوری و سواری شخصی با جابجایی بار و مسافر درآمد اندک روزانه خود را تامین می کنند ؟ آقای توکلی شما باید توبیخ کنید اینا رو که با تصویب لوایح به نفع اقشار برخوردار ، شکاف طبقاتی روز افزون در جامعه ایجاد کردند . آن ها که به لایحه دریافت مالیات از خانه های خالی رای ندادند تا دلالی و رانت خواری در کشور حاکم شود و افزایش نجومی قیمت خانه مردم بی نوا به حاشیه شهرها رانده شوند . آقای توکلی شمایی که از نسل انقلاب هستید در برابر آرمان های سال 57 مسئول هستید اجازه ندهید نوکیسه های متملق بیش از این به نام اسلام بی عدالتی را گسترش دهند . کاش از خودتان سوال کنید چرا مردم در سعادت آباد و نیاوران و پاسداران اعتراض نکردند اما همه آشوب ها در مناطق حاشیه است ؟ چه کسانی باعث شدند سالها بعد از انقلاب میلیون ها نفر به حاشیه رانده شوند در عوض فرزندان خودشان را به عنوان ژن خوب در مناصب سیاسی و اقتصادی بگمارند ؟ آقای توکلی شما مسئول هستید چرا که فردا دیر است و انقلاب در خطر
تن تاک۱۱۷۶۱۸۹۱۷:۰۶:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
چرا وقتی نمیتوانید نفت صادر کنید فشارش را روی مردم می گذارید مگر نگفتید ما نفتمان را به هر قیمت صادر می کنیم پس چه شد
حسن۱۱۷۶۲۴۴۱۷:۲۱:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۶
اینترنت رو وصل کن از کار و زندگی افتادیم
ناشناس۱۱۷۶۴۰۸۱۸:۳۳:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
آیا نمی شد در این سال‌ها قیمت بنزین تدریجی افزایش داشته باشه تافشار روی مردم نباشه مثلا از6 سال پیش که این دولت سر کار اومد هر سال 200 تومان افزایش قیمت بنزین باشه؟ به نظرم عده‌ای تعمدا می خوان مردم رو اذیت و ناراضی کنن.
ناشناس۱۱۷۶۵۵۰۱۹:۲۶:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۶
چند ماهی است مرتب طرح بستن عوارض مصرف بنزین در چند سطح همانند عوارض بزرگراهی دریافت را از کانالهای مختلف که مدیران اجرایی بجای روش سنتی افزایش قیمت که تبعات خاص خود را ارسال کرده ام بهتر نبود دولت تدبیر بیشتری می داشت
محمد اسلامی۱۱۷۶۶۴۱۱۹:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر سید رسولان حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم سلام بر رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت الله سید علی خامنه ای مد ظله العالی بنده حقیر، به عنوان شخصی فاقد وسائط نقلیه خصوصی، نه تنها با قیمت ناچیز سه هزار تومان موافقم، بلکه اعتقاد دارم که باید مثل کشورهای با اقتصاد پویا مثل هنگ کنگ، با قیمت اصلی لیتری دو دلار و بلکه حتی با مقداری مالیات بنزین را عرضه کرد، در این صورت هم جلو قاچاق بنزین گرفته می شود، هم مصرف بنزین و آلودگی هوا کم می شود، هم خودروسازان تشویق به رقابت و ساخت خودروهای کم مصرف خواهند شد، هم از مالیات و سود بنزین، می شود برای ساخت و مرمت ..و کمک به اقتصاد .. استفاده کرد. قیمت واقعی بنزین مانند هنک کنگ و کشورهای پیشرفته باید لیتری بیست و پنج هزار تومان و بیشتر باشد و نه سه هزار تومان که ارزانترین بنزین جهان است..
ناشناس۱۱۷۶۷۹۹۲۰:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۲۶
چند سال دیگه، دوباره می خواهید‌ گران کنید این ماجرا ادامه پیدا می کند، یکبار برای همیشه آزاد کنید و‌ شناور بشه بخدا هم برای خودتون خوبه، هم برای مردم این وضعیت حمل و نقل عمومی رو هم درست کنید الان سه روزه اتوبوس نمیاد
ناشناس۱۱۷۷۰۴۵۲۲:۲۴:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۲۶
بابا نحواستیم، همه مردم دنیا می خوان کشورشون پیشرفت کنه و به روز باشه ، تو رو به هرکی می پرستین مارو برگردونین نیم قرن قبل، همون موقع که دلار ده تومن بود.
ناشناس۱۱۷۷۱۲۳۲۲:۵۹:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۶
همچین میگن حذف کارت سوخت اشتباه بوده انگار کل دنیا با کارت بنزین میزنه!
بیکار و بیچاره۱۱۷۷۲۳۱۲۳:۲۸:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۶
120 لیتر به خودرهای شخصی میدادن تا مردم به کار و زندگی روزانه شون برسند کسانی که میخواهند هر هفته یا هر ماه مسافرت بروند یا ماشین تبدیل شده چرخ و دور زدن بیهوده یا خوشگذرونی شون ازاد بخرنند
ع م۱۱۷۷۳۲۹۰۰:۱۰:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۷
موضوع مهمتر از قیمت بنزین، افزایش یارانه هاست. آسیب افزایش یارانه ها خیلی زیاد خواهد بود. نگذارید بنزین را کمتر گران کنید، پولی هم ندهید به مردم. این پولها باید صرف صنایع زیربنایی مملکت و رونق اقتصاد و تولید و اشتغال شود.
ناشناس۱۱۷۸۵۵۵۱۱:۴۸:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۷
رونق؟؟؟ فروش نفت صفر شده اگر دو تا شرکت خارجی هم در ایران حضور داشتند با این وضعیت ناامنی و قطعی اینترنت جمع میکنند میرن گرون کردن بنزین پایان روزهای سخت نیست برعکس خبر از روزهای تلخ تر پیش رو میده
میثم۱۱۷۷۳۶۴۰۰:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۷
ما بخدا کاری به گرانی بنزین نداریم،اینترنت را وصل کنید
ناشناس۱۱۷۷۸۶۵۰۹:۲۲:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۲۷
ما نمیخوایم اون یارانه کزایی رو. به چه زبانی بگیم دست از جیب ما بکشید بیرون. دولت و بقیه که ادعا میکنن با اجرای این طرح به 60 میلیون ایرانی یارانه بدن اگر هم درست انجام بدن که نمیدن. اون پولیکه قراره بقول خودشون به جیب دولت نمیره و به مردم یارانه میدن خیلی زود و سریع از دست ما خارج و به حساب دولت و بقیه خواهد رفت. آخه کیو گول میزنید.
امیر۱۱۷۷۸۸۶۰۹:۳۰:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۷
اینهمه نهاد وجود دارند با درآمدهای نجومی که مالیات نمی دهند چرااااا؟
ناشناس۱۱۷۷۹۴۰۰۹:۴۰:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۲۷
اصلاح یعنی گران کردن....
ناشناس۱۱۷۸۱۷۵۱۰:۳۰:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۷
سه روز کسب و کار هزاران نفر بیچاره که از بیکاری برای خودشون در اینستاگرام اینترنت شغل ایجاد کردند رو بسته ای، بعد که اعتراض میشه ..
علی۱۱۷۸۱۸۵۱۰:۳۳:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۲۷
اینترنت و وصل کنید بیچاره شدیم
ناشناس۱۱۷۸۲۰۹۱۰:۳۹:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۷
برای حل مشکل بایستی به راه حل های متفاوت توجه کرد 1-افزایش منطقی و معقول قیمت بنزین کار درستی است اما افزایش 300 اصلا منطقی نیست !!!! 2-بایستی جلوی فرارهای مالیاتی کلان را گرفت مخصوصا دانه درشتها که اگه اینها حق خود را پرداخت کنند خیلی مشکلات حل میشود 3-روش اجرای بدون اطلاع رسانی و گفتگو وامکان برنامه ریزی برای مردم اصلا و ابدا دیده نشد 4- اینکه این حجم افزایش قیمت بنزین تاثیری برای گرانی سایر اقلام نداشته باشد حرف منطقی نیست 5 - یادمه مشاور رییس جمهور درباره بودجه کشور ی کلیپ داشتن کاش به اونجا ها رسیدگی کنند
ناشناس۱۱۷۸۵۲۵۱۱:۴۳:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۷
بیشتر اعتراض در شهرهای اطراف شهرهای بزرگ است این بیچاره ها هر روز باید کلی پول بنزین کرایه ماشین بدهند تا به محل کار خود برسند دولت و آقایان ..مشکلات را حل کنند
علی۱۱۷۸۶۱۷۱۲:۰۰:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۲۷
گرفتن مالیات از سود سپرده های بانکی زمانی میتواند انجام شود که نرخ سود سپرده معادل نرخ تورم باشد نه یک سوم آن. این دیگر با افزایش قیمت بنزین متفاوت است چون بمحض چنین اقدامی مردم سریعا سپرده های خود را از بانک خارج و بسوی بازار روانه میکنند آنوقت با محشر کبرای ورشکستگی بانک ها و تورم چند برابر و نهایتا سقوط کامل اقتصادی چه میکنید؟
حمید۱۱۷۹۰۲۷۱۳:۳۴:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۷
هر کاری که دولت احمدی نژاد انجام داد دولت روحانی آنرا کنسل کرد چرا که بنام او بود و دولت احمدی نژاد بنابه سخنان روحانی بیسواد فاقد بنیه علمی و زبان دنیا را بلد نبود واز جمله کنسل کردن استفاده ا ز کارت سوخت و بااین کارضربه ای مهلک به اقتصاد کشور وارد کرد همه کارهایی که ازش بنام احمدی نژاد بدگویی میکرد صدبرابر بدترش را خودش انجام داد و امروز اقتصاد مملکت را به مرز نابودی کشانیده علی برکت الله
علی۱۱۸۰۰۷۹۱۷:۰۸:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۷
ببین از خدا بی‌خبرها چطور آشوب به پا کردند و باعث شدند اینترنت قطع بشه! از کار و کاسبی افتادیم. حالا چند تا بانک آتیش زدید مشکل بنزین حل شد یا چند تا مشکل هم به مشکلات اضافه کردید؟! سال گذشته که همه اجناس یهو سه تا چهار برابر گرون شد کجا بودید؟ چند وقت پیش نون هم گرون شد آب از آب تکون نخورد. حالا یه پونصد تومن اومده روی قیمت بنزین ریختند بیرون و آشوب به پا کردند. بنزینی که چندین ساله قیمتش ثابت بوده تازه دولت گفته در کنارش یارانه هم میده و جلوی گرونی‌ها رو هم می‌گیره! اصلا منطقی نیست!
ناشناس۱۱۸۲۶۳۹۱۰:۳۸:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۸
هم خودرو پر مصرف تولید میشه و هم گرون به مردم می فروشید و هم سوخت رو گرون میکنید کدوم منطق اینو حل میکنه و از صنایع آنها حمایت میشه و از حمل و نقل عمومی مناسب هم خبری نیست و سهمیه مناطق گرمسیر وسردسیر را هم یکنواخت پرداخت میشه آخه تا کی لطفا پاسخ بدهید .؟!
ناشناس۱۱۸۳۲۴۴۱۳:۳۰:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
در افزایش مصرف بنزین و قاچاق مردم تنها مقصر نیستند وقتی دولت ماشین بی کیفیت با مصرف بالا میسازه و میفروشه دولت هم تقصیر داره.برای جلوگیری از قاچاق هم راه های بهتری وجود داشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین